'Het paard lijkt tegenwoordig wel een wegwerpartikel'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:22

femskie schreef:
Volgens mij klopt er iets niet helemaal: "Twee keer per dag brokvoer is te beperkt en zelfs schadelijk." Zou hier niet ruwvoer moeten staan?? Omdat ze pleiten voor meer ruwvoer..

Dat dacht ik idd ook meteen, moet volgens mij idd ruwvoer zijn...

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:52

Loretta schreef:
Laten we de stelregel nemen per paard minimaal 2500 vierkante meter grond.
Hoeveel procent van de mensen hier op bokt voldoet hieraan.

Mijn weide is ongeveer 50 x 60 meter. En ik heb nu een shet, een welsh cob en een Welsh Part Bred (wel allemaal pony formaat).
2500 vierkante meter per paard kom ik dus lang niet aan. Erg? Vind ik niet. Die van mij staan overdag altijd buiten, is dan wel modderig, maar in het voorjaar wordt hier en daar wat graszaad bijgestrooid en groeit echt wel weer gras in de zomer. En anders groeit er maar wat minder gras, dan krijgen ze wat meer hooi.

Ze krijgen in ieder geval elke dag beweging.

detour

Re: 'Het paard lijkt tegenwoordig wel een wegwerpartikel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:19

Lovely, ik heb je mijn verhaal verteld. Nou zou ik het waarderen als je mij jouw verhaal verteld.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:06

hoi allemaal.. ik ben het met veel dingen wel eens.. ik ben ook erg tegen prikkeldraad.. maar goed zoals er al meerdere malen gezegt is.. houd en lint kunnen ook gevaarlijk zijn.. "WAT IS NOU WEL VEILIG DAN? ALLES KAN GEVAARLIJK ZIJN"

er werd gevraagt "hoe staan jullie paarden eigenlijk?"

ik heb een shetlander.. die staat dag en nacht op de wei .. als er veel wind staat gaat hij naar een andere wei waar een schuur naast staan waar hij minder in de wind staat..

bij echt slechte weersomstandigheden gaat hij naar binnen.. wat vinden jullie hier van?

zowieso vind ik het voor paarden gezonder om dag en nacht op het land te laten staan... zo krijgen paarden een goeie weerstand..
in de stal zijn veel bacterien en schimmels.. waar paarden weer sneller ziek van worden.. daarom zie je vaak swinters paarden met schimmel.. tenminste dit is mijn ervaring met wat ik heb meegemaakt..

qua voeding: mijn shet krijgt 1x per dag muesli met extra magnesium zodat hij niet zo fris is.. de nodige vitamines krijgt hij dus wel binnen.. verder krijgt hij op het land extra hooi bijgevoerd in de winter... mijn shet is trouwens nu 3.5 jaar.. en is nog niet beleerd.. ik ga hem in het voorjaar voor de kar beleren.. dan krijgt hij ook wel wat extra krachtvoer voor als hij echt veel werkt..

ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:10

Magnesium voor je Shet terwijl het 24/7 buiten staat?
Klinkt verder toch super?
Of staat het alleen?

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:14

nee hij staat samen met een andere shet :) ..
maar hij staat nu sinds woensdag bij die stal.. eerste dag ging het super.. maar nu begint mijn pony die andere bij het hooi weg te jagen .. ze waren vandaag aan het vechten.. nu staat die andere even op stal.. maar heeft nog wel contact met 2 hengstjes die er naast staan.. dus dat scheelt wel..morgen gaat die andere er weer bij.. maar ja ik hoop dat hij zich over een paar dagen wat meer gaat gedragen :( .. anders moet hij dalijk weer apart staan :( .. en ik vind het juist zo belangrijk dat hij ook lekker met een andere pony kan staan..

wat betreft de magnesium.. alle paarden krijgen dat daar.. omdat er 2 zijn (totaal 6 incl die van mij) die niet zo goed tegen bepaald voer kunnen en te hyper zijn als ze gewone pers brokken krijgen.. vandaar de magnesium.. maar hoezo dan? is dat niet goed dan voor hem? ja op dat gebied heb ik daar nog niet zo heel veel ervaring mee.. :)..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:17

Ik vraag me gewoon meer af waarom het nodig is, zeg maar; ben niet zo heel happig om zo voedingssupplementen te geven. :o
Als er sprake is van voedselallergie zie ik dit ook niet als oplossing, maar eerder ander voer zoeken (als hyper zijn uberhaupt door voer wordt veroorzaakt).. ;)

Ik vind ook dat ze samen horen te staan, hoor! :(:)

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:20

ohh oke, op die manier .. haha..
ja ze geven dat zodat ze niet zo druk en fris zijn.. en niet zo schrikkerig .. en ze zei dat dat voor mijn shet ook niet verkeerd zou zijn aangezien hij binnenkort ook ingereden word.. (door een goedpassend kindje haha) en daarna komt er ook een klein ruitertje op.. dus is het denk ik ook niet verkeerd dat hij een beetje rustig is.. maar goed.. hij staat er no g maar vanaf woensdag .. mocht het voer niet op hem werken dan kan ik altijd overstappen naar de gewone basis brok toch!?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:22

Als je Shet genoeg ruwvoer eten kan zou ik hem niks extra's geven. Ook neit als het gaat werken. in eerste instantie doe je toch weinig, en een Shet is een sober ras.
Als excuus om het rustig te houden voor het inrijden, sorry, maar dat vind ik best raar.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:25

oke,, dankje wel voor de tips :) . .. ja wat ik al zei.. op dat gebied ben ik niet erg ervaren.. kheb hem in mei een jaar.. en daarvoor altijd alleen maar gereden.. en stallen gemest.. haha..

ik probeer zo goed mogelijk voor hem te zorgen.. dus alle tips zijn altijd welkom :) ..

me pony heeft nu al een bijnaam op stal... verwende diva.. haha.. ik doe alles voor hem ;)

op mijn site hier onder bij mij onderschrift.. (over fotografie) staan wel foto's van mijn shet ..

:) dus als je verder niet veel te doen hebt.. ;)