Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Dierenbescherming onthutst over punten Plan van Aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:27

Ik denk dat het gewoon weer een kwestie is van hoog inzetten en dan kijken wat je eruit kunt slepen...
Maw, de soep zal wel niet zo heet gegeten worden als die wordt opgediend

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:27

alleen voor het onderhoud van het monumentale pand Manic :) :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:34

Tja het zijn veelal kids uit Oud Zuid naar wat ik daar diverse malen heb gezien (mijn broer woont om de hoek van het pand)...

Er is een klein binnenplaatsje (dus open lucht), maar daar kan net 1 paard worden geborsteld. Weet verder niet of ze weleens door het Vondelpark rijden.

Het wordt gezien als een superchique manege, en ja het is heel erg mooi van binnen qua aankleding...echter hebben de paarden daar helemaal niets aan.

Ik denk dat als het besluit er komt, dit pand toch echt een andere bestemming zal krijgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:43

Caira schreef:
Idd mensen schreeuwen moord en brand over de legbatterij kippen maar vinden het nog steeds normaal om een paard 24/7 in een box van 3 bij 3 te houden

Ja en iemand die verstand van kippen heeft, weet dat de scharrelkip het nóg beroerer heeft dan de legbatterij-kip :roll:
Tis triest dat 'men' met zo weinig kennis dit door de strot heeft geduwd van de kippen en kippenboeren!

Kippen herkennen slechts 20 soortgenoten en de rest zijn vijanden! Er wordt dus veel naar elkaar gepikt. Als je de kippen op een scharrelboerderij echt gaat bestuderen, zal je zien dat ze maar van enkele meters gebruik maken (aangezien ze op stok gaan snachts en naar de legnesten om een ei te leggen). 1 grote ruimte is dus niet fijn, zachtjes uitgedrukt

Voor de paarden zitten er goede punten bij, maar ook minder goede punten...
veulen 6 maanden bij de moeder was voor mijn 'moedertje 'te lang. Na 5 maanden heb ik de spruit weg moeten halen, omdat hij haar leeg zoog :(:)
En zo zijn er meerdere punten die op verschillende manieren kunnen die je moet aanpassen aan het paard. (zoals de open boxen, sommige paarden krijgen daar juist stress van..) etc etc

Van mij mag er meer bewijs komen wat een paard als niet prettig ervaard en wat 'natuurlijk gedrag' is van een paard. De paarden zijn allang niet meer de wilde paarden van vroegah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:46

De Hollandsche Manege draait op een stukje nostalgie, maar je zou je paard er voor je verdriet niet neerzetten. Dat laatste geldt ook voor andere stallen/maneges, maar niet altijd wegens het ontbreken van weidegang of minimumstalafmetingen.

Wat de dierenbescherming (weer) probeert te doen is het aanpakken van excessen door het stellen van regels voor de grote gemene deler. Misschien moeten ze doen waar ze voor opgericht zijn en dieren in bescherming nemen die niet volgens normale normen gehouden worden. Om bij de paarden te blijven zou dat de ongebreidelde handel in slachtpaarden kunnen zijn (denk aan het item op SBS6 van zondag) of het zomaar ophalen van een stel slachtpaarden uit het Oostblok om hier te verkopen. Of paarden die op een armzalig landje staan zonder bescherming en verzorging. Pas als de dierenbescherming erin slaagt om echt slechte omstandigheden aan te pakken en te veranderen, dan pas neem ik ze serieus. Want zelfs na jarenlange klachten en tv-items is de broodfok bij honden en andere dieren nog geen jonkie minder geworden. Eerst maar eens de oude beloften waarmaken is mijn advies aan de dierenbescherming.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:48

AMEN!!!!!!!!!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:56

Wat mij betreft kan het allemaal niet snel genoeg gaan, ik trek de champagne open wanneer deze regels doorgang vinden! En ja, dan gaan er een hoop deuren dicht op manegebedrijven, ik kan er welgeteld geen seconde van wakker liggen! Hoera!
De aanvullende tips aangaande een beter visie op het nu ongebreidelde fokbeleid, en het aanpakken vd handel juich ik toe!
Het kan mij voorlopig niet ver genoeg gaan!
HOERA!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:59

Mag ik dan ook een glaasje, Ninx? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:00

Ninx, daarmee bepleit je wel een heel erg hoog aandeel van kortzichtigheid in je denken :). Kun je ook aangeven wanneer het voor jou wèl ver genoeg of te ver zou gaan? Waar ligt jouw grens aan wat je de mensen die niks verkeerd doen moet laten veranderen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:04

superwoman schreef:
De paarden zijn allang niet meer de wilde paarden van vroegah.

Daarom kunnen ze nu ook prima leven op milkshakes en hamburgers!

Of toch niet? >;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:09

Arabesk schreef:
superwoman schreef:
De paarden zijn allang niet meer de wilde paarden van vroegah.

Daarom kunnen ze nu ook prima leven op milkshakes en hamburgers!

Of toch niet? >;)

Waar staat dat?
Oh je heb veel fanta op _O- :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:12

Lovely schreef:
Ninx, daarmee bepleit je wel een heel erg hoog aandeel van kortzichtigheid in je denken :). Kun je ook aangeven wanneer het voor jou wèl ver genoeg of te ver zou gaan? Waar ligt jouw grens aan wat je de mensen die niks verkeerd doen moet laten veranderen?

Ik kan me niet vinden in het eerste deel van je post... dus die leg ik even naast me neer ;) :D
Maar, wat je vraag betreft:

Absolute voorwaarde is voor mij dat ALLE paarden minimaal gedurende de dag 5 tot 8 uur naar buiten kunnen (een minimum van 4 vind ik weinig, maar al beter dan niets). Een grote groep paardenbezitters komt hierdoor in de problemen. Maar het moge duidelijk zijn dat ik in hun positie dit paard niet had gekocht. Ook veel manegebedrijven zullen verdwijnen... prima, mensen zullen hun eerste ritjes in de toekomst hopelijk gaan maken op bedrijven waar paardenwelzijn veeeeele malen hoger in het vaandel staat... Zoals sommige maatschappelijk bewuste mensen bijvoorbeeld liever in een biologisch restaurant eten.... Verantwoord is de trend, hoezee!

Competitie met dieren: tja, binnen die setting blijkt men het lastig te vinden de situatie dierwaardig te houden wanneer het geld of ambitie aankloppen. Er zijn wat mij betreft teveel excessen, en dieren worden te jong, teveel onder druk gezet.
In dat licht heb ik overigens ook moeite met dierentuinen, en allerlei andere plekken of activiteiten waarbij het gebruik van dieren 'dubieus' aanvoelt.
En eerlijk is eerlijk; ik vraag me soms wel eens af of het rijden zelf dan nog ethisch recht te lullen valt.... ik denk het niet.
Maar nog eerlijker: ik ben een groot liefhebber.... dus, voor nu zoek ik altijd naar de meest 'vriendelijke' manier en probeer ik altijd de lol voor mij EN paard te garanderen.

Tja, als al die toko's dichtgaan zal er een overgangsperiode moeten zijn... Je kunt moeilijk al die paarden massaal naar de slacht sturen. Maar er zal langzaam naar een nieuwe situatie toegewerkt moeten worden.
Hopelijk gaan gemeenten landelijk ook meer gelegenheid creëren voor hen die een paard willen om dat op een paardvriendelijke manier te kunnen doen; meer buitenruimte beschikbaar maken dus.

Ik vergeet vast een hoop.... maar eerst maar even dit.

edit: oh ja, paarden mogen pas vanaf het 5e levensjaar ingereden worden en niet eerder!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 13-01-09 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:13

Ninx schreef:
Wat mij betreft kan het allemaal niet snel genoeg gaan, ik trek de champagne open wanneer deze regels doorgang vinden! En ja, dan gaan er een hoop deuren dicht op manegebedrijven, ik kan er welgeteld geen seconde van wakker liggen! Hoera!
De aanvullende tips aangaande een beter visie op het nu ongebreidelde fokbeleid, en het aanpakken vd handel juich ik toe!
HOERA!!!!

Jij bent blijkbaar een liefhebber van paardenvlees? :9

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:14

er zijn veel paarden die zo erg lijden onder hun huisvesting en omgang dat ze dood beter af zijn

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:14

horseyfries schreef:
Ninx schreef:
HOERA!!!!

Zie mijn aanvullende post... Maar eerlijk? Ik zie liever een dood paard dan een ongelukkig paard, wanneer je dood bent ben je iig van alle ellende af....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:16

Ninx schreef:
Tja, als al die toko's dichtgaan zal er een overgangsperiode moeten zijn... Je kunt moeilijk al die paarden massaal naar de slacht sturen. Maar er zal langzaam naar een nieuwe situatie toegewerkt moeten worden.
Hopelijk gaan gemeenten landelijk ook meer gelegenheid creëren voor hen die een paard willen om dat op een paardvriendelijke manier te kunnen doen; meer buitenruimte beschikbaar maken dus.

edit: oh ja, paarden mogen pas vanaf het 5e levensjaar ingereden worden en niet eerder!!!!!!

idd!
Zonder de gemeente ben je nergens. Die willen nu juist alles aan banden leggen... Dus dat staat in heel veel gevallen haaks op elkaar.
Waar wil je de buitenruimte vandaan halen? Ruimte is vrij schaars in nederland ;)

Madeliefjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:18

horseyfries schreef:
Ninx schreef:
HOERA!!!!

Volgens mij was ze sarcastisch :Y)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:19

superwoman schreef:
Ninx schreef:

idd!
Zonder de gemeente ben je nergens. Die willen nu juist alles aan banden leggen... Dus dat staat in heel veel gevallen haaks op elkaar.
Waar wil je de buitenruimte vandaan halen? Ruimte is vrij schaars in nederland ;)

Er is genoeg buitenruimte, en is te weinig ruimte om te bouwen... dat is iets heel anders.
Randsteders (ik woon niet ver vd randstad) zullen dan wellicht een tikkie verder moeten reizen voor hun knol, of iets dichter bij de knol gaan wonen. Maar voor zo'n gouden bezit als een eigen paard heb je dat met alle liefde over lijkt me....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:19

Arabesk schreef:
er zijn veel paarden die zo erg lijden onder hun huisvesting en omgang dat ze dood beter af zijn

Dat vind JIJ.
Paarden hebben een grote overlevingsdrang.... onderschat dat niet.
Daarbij vind ik dan de manegelesjes ook weer zo'n moeilijke materie - Zo fijn is dat niet voor die paarden, maar toch moet men ergens beginnen met leren paardrijden...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:20

Wat een dierenvrienden! Als paarden niet worden gehouden op de manier die ZIJ goed vinden vinden ze dat ze maar dood gemaakt moeten worden. Hoe ver wil je gaan in je extreme denkbeelden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:21

Ninx schreef:
Zie mijn aanvullende post... Maar eerlijk? Ik zie liever een dood paard dan een ongelukkig paard, wanneer je dood bent ben je iig van alle ellende af....

ja zo denk ik er ook over :7

Paarden die heel veel op stal staan en alleen eruit mogen óf aan de hand óf in een stapmolen óf onder de ruiter, maar nooit sámen met een soortgenoot mogen spelen in een ruime paddock, zijn dood beter af. En dat zijn héél wat sportpaarden op dit moment :roll:

Veel ruimte heb je niet nodig om paarden te houden: http://www.mansour.nl een voorbeeld van een HITactiefstal waarbij je 40 paarden groepshuisvesting kan geven op een halve hectare zonder voernijdproblemen.

Dus geen ruimte = geen excuus en de Hollandse Manege moet maar dicht, die bouwen ze maar om tot evenementenhal of museum met plastic paardjes in de stallen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:21

Ninx schreef:
Er is genoeg buitenruimte

Ohh, in de plaats van wat moet dat komen dan? Van boerderijen, natuurgebied ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:22

superwoman schreef:
Arabesk schreef:

Dat vind JIJ.
Paarden hebben een grote overlevingsdrang.... onderschat dat niet.
Daarbij vind ik dan de manegelesjes ook weer zo'n moeilijke materie - Zo fijn is dat niet voor die paarden, maar toch moet men ergens beginnen met leren paardrijden...

Mensen ook, daarom overleefden we ook de oorlogswinter, of concentratiekampen of andere ellende.... dat maakt het evengoed niet wenselijk. Omdat wij een leuke hobby willen, moeten paarden hun 'overlevingsdrang' maar aanspreken? Lijkt me niet....

Die beginnende ruiters zijn vast geen pretje, maar we zijn het allen geweest.
Ik zeg daarom: JUIST meer welzijn voor die paarden! Minder uren laten lopen, meer naar buiten, en beginnende ruiters zonder bit laten rijden....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:23

horseyfries schreef:
Wat een dierenvrienden! Als paarden niet worden gehouden op de manier die ZIJ goed vinden vinden ze dat ze maar dood gemaakt moeten worden. Hoe ver wil je gaan in je extreme denkbeelden?

het gaat niet om wat ík goed vind, maar om wat aansluit bij de natuurlijke behoeften van een paard en die hebben ze nog steeds ondanks de domesticatie

je stopt een dolfijn toch ook niet in een badkuip achter in je tuin? Of je kat in een schoenendoos? Je hamster in een broodtrommel?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:24

superwoman schreef:
Ninx schreef:
Er is genoeg buitenruimte

Ohh, in de plaats van wat moet dat komen dan? Van boerderijen, natuurgebied ?

Veel veeteelt en landbouwgebied krijgt nieuwe bestemmingen omdat we veel producten uit het buitenland betrekken, dat is goedkoper. Daar kunnen we op een goed gereguleerde manier aantrekkelijke plekken van maken waar men paarden kan houden....
Maar goed, mensen wonen in steden, dieren wonen in de natuur.... klip en klaar.
Wil je een dier, dan moet je daar idd iets verder de stad voor uit.