'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ladolcevita

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:01

Ik fok ze toch ook liever zelf op om deze reden. Bij ons in de buurt zit wel een goed bedrijf; Jan Verboon. Niet goedkoop maar ideaal als je er maar 1 hebt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 09:46

Malenka,
hoeveel ervaring heb jij met bloedpaarden? Zowel het gewoon houden als het opfokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:11

Mijn veulen krijgt dagelijks 1kg veulen opfokbrok (Als ik hem meer geef dan ontploft hij).
Ik vind de 14 a 17 kg die Ellis aangeeft dan ook best wel veel.
Daarnaast krijgt hij dagelijks 2x anderhalf dikke plakken goede kwaliteit hooi (van klein baaltje).
Bij elke voergang ligt er nog hooi van de vorige voorgang dus het lijkt mij dat hij zo wel onbeperkt hooi krijgt.
Zijn box wordt 1x per week opgestrooit (zeer reäal) en daar kan hij een week opstaan (met 1x beetje opstrooien)

Onder de 75,- euro blijven red ik niet omdat ik alleen voor de box al 80,- per maand betaal.
Daar komt de rest (hooi, stro, brok en muslikoeken) dan nog bij.

Hoewel ik mijn veulen dus niet in de opfok heb staan ben ik wel veegelijkbaar kwijt.
Eigenlijk maakt het niets uit of je veulen in de opfok hebt staan of niet.
Als je alles berekend kom je op het zelfde uit, afhankelijk van welke factoren er mee spelen.

donnie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:38

Hallo allemaal,

Wij houden de paarden zelf thuis in de opfok, 's zomers staan ze de dag en nacht buiten op een hele grote wei, 2 aan 2, 's winters, staan ze ook dag en nacht buiten met een inloopstal. Dit is echt een fantastische mogelijkheid, het is inderdaad wel duur, want van 75 euro in de maand kunnen wij dat ook niet doen.
Wij hebben hele grote balen droog hooi, die kosten 50 euro per stuk en daar doen ze ongeveer een week mee, daarnaast kragen ze van de pavo podo 1 kg brok per veulen. Daarop komen natuurlijk nog de wormkuren en de inentingen en de kosten van de hoefsmid.
We gebruiken ook gemiddeld 15 balen vlas per maand, per twee paarden dus wij komen ver boven die 75 euro per maand.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:06

Citaat:
Malenka,
hoeveel ervaring heb jij met bloedpaarden? Zowel het gewoon houden als het opfokken?

Ik heb stages gelopen op verschillende stallen (fokkerij van friezen, tinkers, welshk, haflingers, dartmoors, kwpn stoeterij, pensionstallen met allerlij rassen, manege) en heb op verschillende pensionplaatsen gestaan waaronder een kleine 'doe het zelf' stal waar we me zijn allen (5 eigenaren) voor de paarden zorgden. We hadden hier verschillende paarden staan. Waaronder ook kwpn'ers (veulen en 3 jarige), mijn verwaarloosde nrps'quarter, 3/4 arabier (oudje), superluxe welsh (van veulen af maar wel een ponytje dus) etc. Bovendien heb ik natuurlijk op school gezeten in Alkmaar (Clusius). Waar ze werken met friezen, gelderse, groninger en kwpn paarden.

Ik weet niet hoe veel ervaring (en welke) iemand moet hebben om er iets zinnigs over te kunnen zeggen naar jouw idee? Bloos
Ik heb in ieder geval geen eigen paardenbedrijf gehad. Maar dat is ook niet zo heel erg raar met 21 jaar toch?

Madeliefjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:24

Malenka schreef:
Citaat:
Malenka,

Ik heb stages gelopen op verschillende stallen (fokkerij van friezen, tinkers, welshk, haflingers, dartmoors, kwpn stoeterij, pensionstallen met allerlij rassen, manege) en heb op verschillende pensionplaatsen gestaan waaronder een kleine 'doe het zelf' stal waar we me zijn allen (5 eigenaren) voor de paarden zorgden. We hadden hier verschillende paarden staan. Waaronder ook kwpn'ers (veulen en 3 jarige), mijn verwaarloosde nrps'quarter, 3/4 arabier (oudje), superluxe welsh (van veulen af maar wel een ponytje dus) etc. Bovendien heb ik natuurlijk op school gezeten in Alkmaar (Clusius). Waar ze werken met friezen, gelderse, groninger en kwpn paarden.

Ik weet niet hoe veel ervaring (en welke) iemand moet hebben om er iets zinnigs over te kunnen zeggen naar jouw idee? :o
Ik heb in ieder geval geen eigen paardenbedrijf gehad. Maar dat is ook niet zo heel erg raar met 21 jaar toch?

Niet echt nee.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:45

Ik kan mij voorstellen dat wanneer je niet veel ervaring hebt met het opfokken van hedendaagse sportpaarden, je een andere mening hebt over wat jonge paarden zoal nodig hebben.

Ik heb verschillende paarden opgefokt en je kan de behoeftes van bijv. een Fries imo niet vergelijken met de behoeftes van een KWPN.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:25

Ik ga van het weekend 4 verschillende opfok stallen bekijken.

Zijn er nog punten die echt goed in de gaten moet houden?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:23

- hoe veel ruimte hebben ze zowel binnen als buiten
- wat is de kwaliteit van het (ruw)voer
- hoe ziet de buitenruimte er uit (je kunt vaak goed zien of ze echt veel buiten komen of niet)
- wat is de stemming van de paarden
- zie je verwondingen, kreupelheid of andere ongemakken bij de dieren (denk er om; schaafwondjes kunnen ook duiden op veel spelen etc. hoeft dus niet verkeerd te zijn. kijk naar deze dingen in een groter geheel)
- vraag wat er gebeurt als een paard kreupel loopt (komt het dan nog buiten, wordt het paard apart gezet, wordt het afgespoten, wordt er mee gestapt, of kijken ze het even aan en laten ze het paardje in de kudde? Dit alles is afhankelijk van argumentatie en je eigen gevoel en mening)
- hoe veel en hoe vaak krijgen de dieren te eten
- etc.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:00

Super hier kan ik wat mee!

Wat vragen jullie meestal over Droes wat ook bij de meeste opfokbedrijven voorkomt?
Of als een veulen valt of dan de eigenaar ingelicht wordt?

Malenka schreef:
- hoe veel ruimte hebben ze zowel binnen als buiten
- wat is de kwaliteit van het (ruw)voer
- hoe ziet de buitenruimte er uit (je kunt vaak goed zien of ze echt veel buiten komen of niet)
- wat is de stemming van de paarden
- zie je verwondingen, kreupelheid of andere ongemakken bij de dieren (denk er om; schaafwondjes kunnen ook duiden op veel spelen etc. hoeft dus niet verkeerd te zijn. kijk naar deze dingen in een groter geheel)
- vraag wat er gebeurt als een paard kreupel loopt (komt het dan nog buiten, wordt het paard apart gezet, wordt het afgespoten, wordt er mee gestapt, of kijken ze het even aan en laten ze het paardje in de kudde? Dit alles is afhankelijk van argumentatie en je eigen gevoel en mening)
- hoe veel en hoe vaak krijgen de dieren te eten
- etc.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:20

Ook belangrijk natuurlijk:
- hoe zit het met bekappen; regelen zij de hoefsmid? welke hoefsmid is dat dan? (kun je zelf even na gaan of ook die hoefsmid je aan staat)
- en vraag ook waar het hooi/kuil vandaan komt. Als het van een natuurgebied af komt is de kans op kruiskruid heel erg groot. dat risico zou ik niet zomaar durven lopen. Ik zou dan staan op een onderzoek in het lab naar de inhoud van de pakken.

Droes is iets waar je zeer weinig aan kunt doen. Je kunt natuurlijk vragen naar hun vraag van aanpak. Maar ik ben bang dat je hier maar weinig mee kunt. Sommige stallen hebben een quarantaine gedeelte. Maar dat zijn er maar heel erg weinig.
je kunt wel vragen welke dierenarts ze laten komen en of ze ervaring hebben met droes op het bedrijf.

Als jij je beter op je gemak voelt als je van alles op de hoogte gebracht wordt moet je gewoon vargen of het bedrijf dat wil doen. Ik denk dat het verstandig is eerst gewoon de open vraag te stellen wat ze in dat geval doen. Als ze dan niet aan geven meteen te bellen kun je vragen of ze dat wel willen doen (eventueel met jouw motivatie).

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:18

Malenka thanks! Ik ga er op letten!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:11

Zo we hebben er vandaag twee bekeken. Lastig hoor! De een zag er goed uit en de ander nog beter!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:15

Ik ben voor een particulier adres gegaan, vond het net wat meer vertrouwd overkomen dan zo'n grote ploeg paardenveulens voor mijn arabische (pony)veulen.
Gewoon via MP!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UXXP3AGD.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MUAW7BQR.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QQ77CSCL.jpg

Ik ga wel regelmatig langs en blij toe want...het bleek in week 1 dat ze niet uit het zwaar gaande potje kon drinken...zelfs bij een 'goed' adres kan je van alles overkomen.
Nu krijgt ze het water in een emmer.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:17

Oja ben ook eens op een opfokadres wezen kijken en dan onaangekondigd. Op de site zag je een groepsstal waar de veulens in een lekkere laag vlas stonden. Toen ik kwam kijken lag er niet eens genoeg om op te slapen!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:20

Waar ben je geweest dan JJ (mag per PB...)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:23

moeilijk hoor ik weet gelukkig wel wat adresjes maar wat mij altijd zo opvalt is dat men een jong dier wilt want dat kan lekker in de opfok...ik denk dan altijd....ja lekker goedkoop.

Want de meeste mensen willen niet volle pond betalen voor een opfok-stal.
Ik wil gewoon dat mijn paarden het beste krijgen en zal ook zeker niet bezuinigen voor een opfok.

Dat zelfde geld voor het omgekeerde ----- rusthuis, bejaardenhuis.