Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Citaat:Malenka,
hoeveel ervaring heb jij met bloedpaarden? Zowel het gewoon houden als het opfokken?
Malenka schreef:Citaat:Malenka,
hoeveel ervaring heb jij met bloedpaarden? Zowel het gewoon houden als het opfokken?
Ik heb stages gelopen op verschillende stallen (fokkerij van friezen, tinkers, welshk, haflingers, dartmoors, kwpn stoeterij, pensionstallen met allerlij rassen, manege) en heb op verschillende pensionplaatsen gestaan waaronder een kleine 'doe het zelf' stal waar we me zijn allen (5 eigenaren) voor de paarden zorgden. We hadden hier verschillende paarden staan. Waaronder ook kwpn'ers (veulen en 3 jarige), mijn verwaarloosde nrps'quarter, 3/4 arabier (oudje), superluxe welsh (van veulen af maar wel een ponytje dus) etc. Bovendien heb ik natuurlijk op school gezeten in Alkmaar (Clusius). Waar ze werken met friezen, gelderse, groninger en kwpn paarden.
Ik weet niet hoe veel ervaring (en welke) iemand moet hebben om er iets zinnigs over te kunnen zeggen naar jouw idee?![]()
Ik heb in ieder geval geen eigen paardenbedrijf gehad. Maar dat is ook niet zo heel erg raar met 21 jaar toch?
Malenka schreef:- hoe veel ruimte hebben ze zowel binnen als buiten
- wat is de kwaliteit van het (ruw)voer
- hoe ziet de buitenruimte er uit (je kunt vaak goed zien of ze echt veel buiten komen of niet)
- wat is de stemming van de paarden
- zie je verwondingen, kreupelheid of andere ongemakken bij de dieren (denk er om; schaafwondjes kunnen ook duiden op veel spelen etc. hoeft dus niet verkeerd te zijn. kijk naar deze dingen in een groter geheel)
- vraag wat er gebeurt als een paard kreupel loopt (komt het dan nog buiten, wordt het paard apart gezet, wordt het afgespoten, wordt er mee gestapt, of kijken ze het even aan en laten ze het paardje in de kudde? Dit alles is afhankelijk van argumentatie en je eigen gevoel en mening)
- hoe veel en hoe vaak krijgen de dieren te eten
- etc.