"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:52

@ Nickyu: kan die persoon niet zelf contact opnemen met de DB en zijn/haar situatie voorleggen?
Ik neem dat er dan niets a.d. hand is... Wanneer 'angst' voor de DB de reden is om je paarden binnen te zetten. moet diegene er gewoon even werk van maken.
Er is dan vast niets a.d. hand... lijkt me stug iig.

Wat paardenellende betreft, als er toch ergens veel energie in gestoken moet worden is het het feit dat duizenden dieren in NL alleen maar buiten komen onder de ruiter... en 20 tot 24 uur in een ruimte van 3x3 doorbrengen.
Dat is pas een nachtmerrie en regelrecht onverantwoord....

xSiep

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:53

vanitymay schreef:
Ik vind het raar dat er nog steeds mensen zijn die hun dieren buiten laten lopen met deze koude en vooral de wind die erbij waait, dat het nog kouder maakt. Ze hoeven wat mij betreft echt niet 24 uur op stal, of in een voorverwarmd afgesloten hok, maar uit de wind, overdekt en een warme bodembedekking vind ik wel het minste wat je voor je paard moet doen.
We hebben al in geen 10 jaar een fatsoenlijk koude winter gehad, waardoor de paarden veel minder gewend zijn aan deze temperaturen, en dus ook minder erop voorbereid. De meeste paarden van nu zijn jonger dan 10 jaar, dus die hebben uberhaupt nog nooit zo'n strenge vorst periode meegemaakt. Vroeger konden de jonge paarden iedere winter dit verwachten en harden zo veel beter af. We hebben nu dus eenmaal ook te maken met minder goed voorbereide paarden en dus is het mijn inziens logisch dat we meer voorzorgsmaatregelen nemen!

Een paard klakkeloos in de wei laten staan onder het mom: ze moeten er maar tegen kunnen, of in de natuur kan het ook vind ik niet opgaan!

Nou sorry hoor, hier ben ik het absoluut niet mee eens! We hebben hier 5 paarden, waaronder 2 shetjes, 2 fjorden (waarvan 1 half geschoren met deken) en een bejaard renpaard.
Met erg koud/nat weer gaan de geschoren fjord en het bejaarde renpaard naar binnen snachts (of als ik wedstrijd heb). Maar verder blijven ze gewoon buiten staan. De 2 shetjes en de andere fjord blijven altijd buiten staan. We hebben 2 poeltjes en de wei grenst aan een diepje. Die zijn nu dan wel bevroren, maar ze worden wel elke dag 3 keer of vaker opengehakt. Gras is er nog steeds genoeg, maar we voeren ook bij.
De paarden bepalen eigenlijk zelf wanneer ze naar binnen gaan, savonds laat de eigenaar de honden uit en als ze dan niet willen komen, dan blijven ze buiten staan. Ze hebben zelf heel goed door wanneer ze naar binnen gaan of niet. Soms staan Vita en Coran (gesch fjord + bejaarde) bij het hek te wachten en dan gaan ze naar binnen. Maar vaker hebben ze niet eens zin om te komen Knipoog
Ze hebben geen schuilstal, maar wel veel bomen aan de zijkant en in de wei. Er is ook veel hoogteverschil, dus altijd wel droge plekken als het nat is.
Vaak staat de fjord en de shetjes niet eens bij de bomen, maar gewoon in het open veld.
Als ze worden gereden, komen ze wel altijd in de stal (met water) maar ik heb nog nooit gezien, dat ze op het water afvlogen omdat ze veel dorst hadden oid Knipoog

Echt geloof me, deze paarden zijn alles behalve zielig. Lachen Ze zijn nog steeds (muv coran & vita) (te) dik, en zien er heel gezond uit. Lachen
Ze staan echt liever buiten dan binnen hoor Knipoog

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:53

Blue9 schreef:
Ja komt bij mij direct weer de vraag op, hoe is het in het wild dan. Als de paarden altijd al 24/7 buiten staan kunnen ze hier ook wel tegen, en beschutting spreekt voor zich.

Vraag ik me wel af moet dit een hok zijn of kunnen dat ook gewoon bomen zijn?

beetje een kromme vergelijking.. Aangezien sommige paardenrassen die wij houden uit warme gebieden komen en dus ook in het wild nooit aan zulke kou worden bloot gesteld..

Ik ben het er toch gedeeltelijk mee eens, aangezien niet elk paardenras er op gebouwd is of een goede wintervacht krijgt. Ik vind dat met deze enorme kou er toch zeker een schuilstal aanwezig moet zijn.

Als je hier geen vergunning voor krijgt zijn er zat oplossingen, aangezien je iets kan maken/kopen op wielen en je dan geen vergunning nodig hebt. Of je stapelt stro balen op met een zeil eroverheen.. daar heb je ook geen vergunning voor nodig maar bied wel een plek uit de koude wind voor je paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:55

cp112 schreef:
KiWiKo schreef:
ik heb de DB altijd al een rare organisatie gevonden :)

En als er echt wat is zijn ze niet te vinden

(doelt op verhaal van belazerdophetnet.nl over Vincenza ;))

Dat is natuurlijk niet waar... Onze overheid heeft bepaald dat paarden en vee evenveel rechten hebben als een fiets... helemaal fokking niks dus.
De DB heeft daardoor zulke beperkte mogelijkheden om tot actie over te gaan, ze zijn al miljarden regeltjes gebonden.
Prima dat jou dat frustreert, het frustreert mij ook... maar laten we wel de juiste schuldige aanwijzen in dat verhaal.

shabash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:56

cp112 schreef:
Wanneer onze groep buiten staat hebben ze ook geen mogelijkheid om zelf naar binnen te gaan hoor, heb ze nog niet horen klagen.

Waarom quote je mij dan eigenlijk?
Ik heb het niet over oude paarden gehad, ik heb het over paarden (en alle andere dieren) in het algemeen.
Je moet altijd alle mogelijkheden voor een dier scheppen om zelf een keuze te kunnen maken.

Heel simpel. Ik kan er ook niks aan doen dat ik zo ruimdenkend ben, sorry.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:57

Ze kunnen het bericht inderdaad beter wat duidelijker verwoorden. Nu worden alle mensen eigenlijk bevestigd in hun gevoel dat paarden zielig zijn die buiten staan.

Moet eerlijk zeggen dat ik werkelijk nog nooit commentaar op mijn paarden heb gehad. Blijkbaar ziet men wel dat ze goed verzorgd worden Cool

Denk dat het een heel verschil uitmaakt hoe de paarden erbij staan, voor het oog van mensen. Zoals bij CP112 zie je ook een keurige wei, dan lijkt het al veel beter dan wanneer je van die sloebere omheiningen hebt staan, met veel rotzooi e.d.

En 24/7 op stal ziet er niet zielig uit. Lekker warm en gezellig Clown Ik heb dat gevoel ook hoor als ik paarden buiten zie staan of op stal, trekt de stal mij ook meer aan. Maar gelukkig weet ik wel beter...

cp112

Uiteraard is de DB niet de juiste schuldige in dat verhaal maar het frustreerd zeer, zeer veel mensen dat er in dat geval niks aan gedaan wordt.

Ik neem aan dat die arme beestje nog steeds buiten staan daar, niks ergs aan alleen hadden ze al geen droge plek om te staan, al die blub is nu een keihard maanlandschap. Laat de DB alsjeblieft daar eens aankloppen.

Vjestagirl

De DB lijkt te bestaan uit mensen met een konijntje, die besloten hebben zich in te zetten voor dieren die sielugh zijn. Wat ze daarbij vergeten is zich te verdiepen in de diersoort waar ze mee omgaan. Ze zouden mijns inziens beter achter mensen aan kunnen gaan van wie de paarden 23 uur per dag op stal staan, en een uurtje per dag gaan rijden en dat het is het dan. Of achter mensen die hun paard van die rekken omdoen, om te voorkomen dat ze hun deken kapot maken. Of dieren die helemaal kapot gereden worden, waar ze op hun tweede al op zitten.

Nu maken ze zich druk over bevriezende tongen, wat misschien bijn 0,5% van de paarden gebeurd (en zelfs dat betwijfel ik). Ze maken zich druk over paarden die in de blub staan, terwijl die dieren een keuze hebben. Ze maken zich druk over paarden die zonder deken buiten staan, terwijl die dieren niet anders gewend zijn.

De DB zou moeten kijken wat voor dier ze in behandeling hebben, waar ze mee bezig zijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:58

shabash schreef:
cp112 schreef:
Wanneer onze groep buiten staat hebben ze ook geen mogelijkheid om zelf naar binnen te gaan hoor, heb ze nog niet horen klagen.

Waarom quote je mij dan eigenlijk?
Ik heb het niet over oude paarden gehad, ik heb het over paarden (en alle andere dieren) in het algemeen.
Je moet altijd alle mogelijkheden voor een dier scheppen om zelf een keuze te kunnen maken.

Heel simpel. Ik kan er ook niks aan doen dat ik zo ruimdenkend ben, sorry.

Je moet wel lezen, ik quote jou over het stuk dat ze de mogelijkheid moeten hebben om naar binnen te gaan, bij het oudere paard sprak ik over bokker Twiggy.

shabash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:59

Gezeur op de dierenbescherming, maar wel allemaal massaal gaan bellen als er een pony staat met de lange hoeven, of ingevallen flanken.

Dat siert de mens zo hé? Mensen volledig afbranden omdat ze niet in hun straatje rijden, maar vervolgens wel bellen als er een Pony verwaarloosd word.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:59

Vergeten jullie niet dat paarden in het wild altijd de mogelijkheid hebben om beschut te staan? Al dan niet onder een paard bomen? Ik vind toch echt dat je een paard dat moet bieden..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:00

cp112 schreef:
Uiteraard is de DB niet de juiste schuldige in dat verhaal maar het frustreerd zeer, zeer veel mensen dat er in dat geval niks aan gedaan wordt.

Ik neem aan dat die arme beestje nog steeds buiten staan daar, niks ergs aan alleen hadden ze al geen droge plek om te staan, al die blub is nu een keihard maanlandschap. Laat de DB alsjeblieft daar eens aankloppen.

Dat hebben ze dan al zeker gedaan, iig een observatie gedaan.... dat kan niet anders met zoveel meldingen.
Ze zullen je dat echter niet vertellen, en dat is natuurlijk volkomen terecht en correct.

Toch vind ik het jammer dat zoveel mensen op dit forum een organisatie afkatten die voor een groot deel gerund wordt door vrijwilligers, maar die gebonden zijn aan een idiote wetgeving.
Als men andere ideeën heeft of het beter weet: kom in actie!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:00

paarden uit warme gebieden ...

uhmmm gaat denken

ik heb een paard uit spanje
enig idee hoe koud het daar word swinters in de bergen
(daar waar hij vandaan komt)

of hoe ENORM koud het in de sahara is snachts ?

zolang je je paard niet gaat staan poetsen , genoeg voer
etc etc .. kijk naar het individuele paard/pony
de een zal het snel koud hebben
al dan niet veroorzaakt door een poetsende of scherende eigenaar
de ander niet ..

ninx.. meneer had bezoek gehad van en kreeg de waarschuwing dat ze binnen moesten staan
met dit weer .. daar hij geen zin heeft in gezanik en hij handeld ook af en toe wat
geen zin in slechte naam doet die dat nu maar , absoluut tegen de zin in
geloof me , zijn ponys staan er erug goed bij Vork

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:01

shabash schreef:
Gezeur op de dierenbescherming, maar wel allemaal massaal gaan bellen als er een pony staat met de lange hoeven, of ingevallen flanken.

Dat siert de mens zo hé? Mensen volledig afbranden omdat ze niet in hun straatje rijden, maar vervolgens wel bellen als er een Pony verwaarloosd word.

Eerlijk? Dat doe ik ook niet. Misschien omdat ik zulke dieren nooit zie, misschien omdat ik niet geloof in de DB, misschien omdat ik denk dat dat soort dingen een reden hebben.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:01

Tayga schreef:
Ze kunnen het bericht inderdaad beter wat duidelijker verwoorden. Nu worden alle mensen eigenlijk bevestigd in hun gevoel dat paarden zielig zijn die buiten staan.

Moet eerlijk zeggen dat ik werkelijk nog nooit commentaar op mijn paarden heb gehad. Blijkbaar ziet men wel dat ze goed verzorgd worden Cool

Denk dat het een heel verschil uitmaakt hoe de paarden erbij staan, voor het oog van mensen. Zoals bij CP112 zie je ook een keurige wei, dan lijkt het al veel beter dan wanneer je van die sloebere omheiningen hebt staan, met veel rotzooi e.d.

En 24/7 op stal ziet er niet zielig uit. Lekker warm en gezellig Clown Ik heb dat gevoel ook hoor als ik paarden buiten zie staan of op stal, trekt de stal mij ook meer aan. Maar gelukkig weet ik wel beter...

Dankje Haha! Maar nu moet ik zeggen dat dat de 'slechte' wei is Vork. Wel de weide met bschutting maar het water van de regen zondag is er blijven staan wat betekend dat er ijsvlaktes zijn, de paarden weten waar die zijn en wagen zich daar niet. Het land is ook wat ´hobbilig´ Overdag wanneer er geen wind is staan ze daarom in een andere wei. daar staat ook nog eens veel gras.

shabash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:02

Vjestagirl schreef:
shabash schreef:

Eerlijk? Dat doe ik ook niet. Misschien omdat ik zulke dieren nooit zie, misschien omdat ik niet geloof in de DB, misschien omdat ik denk dat dat soort dingen een reden hebben.

Jemig wat grof, een verwaarloosd dier heeft nooit, maar dan ook nooit een reden om het te laten zoals het is.
Elk dier.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:03

shabash schreef:

Tuurlijk bellen mensen de DB wanneer er er een dier verwaarloost wordt, wat moet je anders? Het maar zo laten staan? daar zou de DB juist voor moeten zijn! Er is naar mijn weet geen andere organisatie (daarom ben ik nog steeds voor de dierenpolitie zoals je vaak op animalplanet ziet, maar dat is van de tafel gehaald helaas) Kom op nou zeg, lever een goede argumenten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:04

Wat een bullshit, paarden kunnen prima buiten met min 10.
Bij zieke dieren of de 'luxe' rassen zou het een twijfelgeval kunnen zijn maar zolang een paard gezond is is er niets aan de hand.
Daarbij is de temperatuur ook redelijk gelijdelijk gezakt dus ze hebben tijd zat gehad om een goede wintervacht te maken.

Vind het echt gezeur, ze redeneren veel te veel vanuit menselijk perspectief, ze hebben het zelf koud buiten dus zal een paard dat ook wel hebben.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:06

Aan èen kant belachelijk, aan de andere kant begrijpelijk.
Hier word het toch best regelmatig rond de -25 snachts (Noorwegen)

Mijn eigen dieren staan binnen met dit weer in de nachten, omdat hun vacht/afweersysteem niet goed genoeg is afgestemt op het buiten staan met deze koude 24/7. Dit ook omdat ik ze liever binnen heb.

De paarden van mijn vriendin die hier bij mij staan, staan daarintegen 24/7 buiten met dit weer en hebben wel een dak boven hun hoofd, maar slapen doen ze toch echt onder de sterrenhemel op hun bedje stro. Deze dieren zijn wel helemaal afgestemt op deze omstandigheden (zijn -30 gewend)

Het komt dus ook wel aan op wat het paard gewend is, ik vind dat een paard wat jaar in jaar uit buiten staat en helemaal gehouden word op een natuurlijke manier het best aankan. En ik heb het dan niet over een aan zijn lot overgelaten paard, maar over de paarden die nutuurlijk gehouden worden en elke dag bezocht worden door hun eigenaar. En in de gaten worden gehouden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:07

Citaat:
De DB lijkt te bestaan uit mensen met een konijntje,

proest ROFL Huilen van het lachen , breek me de bek niet open
heb hier konijnen opvang voor de DB gedaan Cool
ben er mee gestopt omdat de mensen van de db die de opvang regelde
ivm ongewenste nestjes of inbeslag names
vaak ivm overvolle hokken ivm inteeld ongewenste ongeluk nestjes
het verschil niet zagen tussen een vrouwtje en een mannetje
en deze broer zus vaak zelfs nog
rustig zamen in een hokje deden
en jahoor uiteraard weer een ongewesnt inteeld nestje er bij Haha!
kon hier slechts dames herbergen ivm 1 heeeeeel groot hok / ren (wel met apparte li ruimtes etc etc etc)
van de 20 konijnnen die ze per keer ongeveer brachten
was rustig de helft mannetje Haha! Koe
volgens de medewerkers van de db waren het allemaal , ja wel hoor
echt allemaal vrouwtjes , ze hadden het gecheckt Vork
ze droegen zelf minstens even hard zo niet harder hun deel bij
bij de teveel ongewenste nestjes en alle problemen van dien

nee .. daar zit de kennis Haha!
Laatst bijgewerkt door nickyu op 07-01-09 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:08

shabash schreef:
Vjestagirl schreef:

Jemig wat grof, een verwaarloosd dier heeft nooit, maar dan ook nooit een reden om het te laten zoals het is.
Elk dier.

Als jij langs een weiland rijd en er staat een mager paard dan kun je niet zien of hij medicijnen krijgt, bijgevoerd wordt, of de eigenaar daar 4x per dag komt of eens per week.
En het kan door verwaarlozing komen dat ze er zo bij staan maar ook door ziekte of wat ook, misschien heeft de eigenaar het paard wel verwaarloosd gekocht en wil er wat aan doen.

Dat soort dingen kun je niet weten en ik denk dat Vjestagirl dat bedoelt. En om eerlijk te zijn; je wilt iemand met goede bedoelingen niet de DB op zijn dak sturen.

Sientje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:08

er is wel een heel groot verschil in temperatuur in Nederland momenteel! Noorden -5 en zuid-oost is het -18!
Ik vind ook dat je de paarden een mogelijkheid moet bieden om beschut te staan!
Als je die mogelijkheid niet hebt, tja dan snap ik, dat je dat wil goedpraten, door te zeggen, dat ze dat niet nodig hebbben...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:11

en als je die mogelijkheid wel hebt
en ziet dat je paardsen liever op de open vlakte slapen ?

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:12

I weet niet hoe dat bij jullie zit, maar hier is het verplicht om een paard een schuilplek aan te bieden waneer deze 24/7 buiten zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:13

Norway_girl schreef:
I weet niet hoe dat bij jullie zit, maar hier is het verplicht om een paard een schuilplek aan te bieden waneer deze 24/7 buiten zijn.

Dat kan ik me goed voorstellen. Geloof dat het in NL niet verplicht is.