Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:10

ik teken niet
vuurwerk is 1x per jaar en je hebt er zo`n 4 dagen last van[ ruim genomen]
mijn zoontje vind het ook geweldig en zo alle kinderen in de buurt Knipoog

wij hebben de paarden goed in de gaten gehouden en onder toezicht in de bak los gehad en verder in de paddock
s`nachts is de pensionhoudster bij de paarden geweest tot alles over was
wij hebben open boxen aan de weg waar veel vuurwerk afgestoken is.

en het is qwa schrik van de paarden erg meegevallen Ja de vuurpijlen die hard fluiten en dan hoog in de lucht knallen waren in het begin wat spannend maar ze wennen snel Knipoog

het heeft wel wat ,vuurwerk Haha!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:14

Echt lang niet iedereen steekt vuurwerk af. Volgens de petitiemakers steekt maar 15% van alle mensen vuurwerk af. Of dat klopt weet ik niet, maar het is echt niet zo dat 80% van de Nederlandse bevolking vuurwerk afsteekt zoals hier gesuggereerd wordt. Ik denk dat dan misschien een kleine 30% realistischer is.
Het is bedoeld de petitie straks in te dienen als burgerinitiatief, en dan wordt het dus zeker besproken in de tweede kamer. En het gaat niet om de paarden als je goed leest. Al zou het ook wel fijn zijn als de titel eens werd aangepast, het zijn raadsleden die de petitie op hebben gezet, het zou kunnen dat het toevallig paardenliefhebbers zijn maar dat blijkt verder nergens uit.
@ Mystica; ik heb al zovaak de politie ergens voor gebeld. Ze moeten maar net tijd hebben, hier in het centrum durven ze zelfs zo ongeveer naast het politiebureau al ver voor 31 januari vuurwerk af te steken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:16

Grappig dat een hoop mensen zeggen dat je er maar een paar dagen last van hebt.

Ze zijn hier eind november al volop begonnen en zijn ook nu nog volop bezig.
Dat is niet even een weekje rekening houden dat is dus al meer dan een maand.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:16

mirgino schreef:
ik teken niet
vuurwerk is 1x per jaar en je hebt er zo`n 4 dagen last van[ ruim genomen]
mijn zoontje vind het ook geweldig en zo alle kinderen in de buurt Knipoog

wij hebben de paarden goed in de gaten gehouden en onder toezicht in de bak los gehad en verder in de paddock
s`nachts is de pensionhoudster bij de paarden geweest tot alles over was
wij hebben open boxen aan de weg waar veel vuurwerk afgestoken is.

en het is qwa schrik van de paarden erg meegevallen Ja de vuurpijlen die hard fluiten en dan hoog in de lucht knallen waren in het begin wat spannend maar ze wennen snel Knipoog

het heeft wel wat ,vuurwerk Haha!

Het gaat niet alleen om de paarden lees de info die bij de petitie staat maar Knipoog

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:18

Mystica schreef:
Nee hoor, hier moeten ze altijd hun vuurwerk inleveren, melden bij bureau Halt en de gemeente assisteren op 2 januari Vork
Maar inderdaad, vooral niet de politie bellen, maar wel klagen dat ze strenger moeten optreden, thats the spirit Clown

Nou dat is nog eens goed werk.
Maar of ze er echt iets van leren ik weet t niet.
Dan mogen ze van mij hier toch ook wel eens strenger optreden.
En ik bel zeker de politie wel hoor maar het heeft nog nooit niks uitgehaald. Ze waren altijd al weg, voordat de politie er eindelijk eens was.
Dus alleen zeuren doe ik ook niet. Knipoog

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:21

ThePast03 schreef:
Grappig dat een hoop mensen zeggen dat je er maar een paar dagen last van hebt.

Ze zijn hier eind november al volop begonnen en zijn ook nu nog volop bezig.
Dat is niet even een weekje rekening houden dat is dus al meer dan een maand.

Amen!

Het word met de jaar gekker, begint eerder en het gaat langer duren als voorheen..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:23

Der zijn nog van die idoten hier in de buurt die vuurwerk afsteken.

Mensen mogen gerust hun vuurwerk afsteken, maar wel op de dagen en tijden dat het mag, maar er zijn altijd van die lamzakken die menen dat ze god weet niet wie zijn en lekker door blijven gaan. Die verpesten het zonodig voor de rest.

Lang der weer een kind van de pony af door het vuurwerk vanmorgen, gelukkig heeft ze zich geen pijn gedaan en was de pony gauw rustig maar dan nog. Dat ze lekker opzouten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:28

Van mij mogen ze het afschaffen, belachelijke gewoonte dat vuurwerk. Niet alleen voor paarden, ook veel andere dieren en mensen zijn er niet blij mee. Het is enorme belasting voor het milieu, etc.
Met Oud en Nieuw op een flink aantal centrale plaatsen door profesionele mensen siervuurwerk laten afsteken is dan een prima alternatief, evt, tegen entree en er dan daar een feest van maken.
Scheelt veel mensen bergen geld, leed en dierenleed.
Nederland is een van de weinige landen ter wereld waar iedere Jan Boeren... zonder verstand van zaken vuurwerk mag afsteken en daarmee zichzelf en anderen in problemen kan brengen.

Misschien een leuk idee voor de ziektekostenverzekering: als je gewond raakt door vuurwerk dat je zelf afsteekt mag je ook zelf voor de kosten opdraaien, ook als je andere mensen of dieren verwond.

Waar kan ik tekenen?????????? Cool

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:30

jade_love schreef:
Nino94 schreef:
Ik zou het niet missen hoor als het word afgeschaft, ik vind het geldverspilling Ja

Ik ook, maar ik vind dat de mensen die er wel van houden het heus wel 1x in het jaar mogen doen..

Maar dan moet het ook zo zijn dat het maar 1x per jaar wordt afgestoken.
Tegenwoordig begint het 3 weken van tevoren en op 3 januari hoor je ze soms nog knallen, en waar is de controle?

Ik ben niet tegen vuurwerk, als de eerste pijl maar om 0.00u wordt afgeschoten en de laatste bijv. om 03.00u
Sowieso is vuurwerk vóór middernacht IMO alleen maar pretbederving, wat heb je eraan. Ja, gewonden, overlast, rotzooi. Problemen. Rolleyes

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:45

Ik snap het best, en de ongelukken die er tot nu toe van gekomen zijn zijn ook niet mis. Maar of je het voor elkaar krijgt om vuurwerk te verbieden zoals in het topic omschreven, vraag ik mij ernstig af.
Beetje onbegonnen zaak, als je het mij vraagt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:46

Waarschijnlijk onbegonnen werk, maar ik teken toch. Tong uitsteken
Van mij mag het verboden worden of op georganiseerde plekken afgestoken worden.
Alleen al omdat de mensheid zich niet eens aan de legale tijden om het af te steken kunnen houden. Zo moeilijk is het blijkbaar voor ze...... Dombo's. Gestoord

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:50

[quote="Cayenne"]http://www.horses.nl
Leuk hoor zo'n petitie, maar dat krijg je toch niet voor elkaar. Iid strenger controleren en zwaardere boetes bij te vroeg afsteken kan werken. Maar dan moet er wel meer 'blauw' op straat komen, en dan ook echt komen als er gebeld wordt.
En wat dat op stal zetten betreft...... wat nu als je geen stal hebt??? Hoe los je dat dan op?? Sommige mensen hebben wel een paardje, maar kunnen hem (nog) niet op stal zetten.
[VN] Paard breekt 3 benen dankzij vuurwerk in Kampen[/quote

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:53

marina62 schreef:
Cayenne schreef:
http://www.horses.nl
Leuk hoor zo'n petitie, maar dat krijg je toch niet voor elkaar. Iid strenger controleren en zwaardere boetes bij te vroeg afsteken kan werken. Maar dan moet er wel meer 'blauw' op straat komen, en dan ook echt komen als er gebeld wordt.
En wat dat op stal zetten betreft...... wat nu als je geen stal hebt??? Hoe los je dat dan op?? Sommige mensen hebben wel een paardje, maar kunnen hem (nog) niet op stal zetten.

Mijn paard heeft inderdaad geen stal, alleen bij ziekte kan ik wat regelen. Gelukkig is er geen vuurwerk in de directe omgeving waar hij staat. Maar het gaat mij meer om het illegaal vuurwerk afsteken op tijden dat het niet mag. Geen haan die er naar kraait, geen politie-agent te zien, niets. Daarbij vind ik de troep erna echt heel erg. Ik heb een buurman gezien die zijn troep netjes opruimde, maar veel mensen laten het gewoon liggen. En dan die smog. Fijn, hoor. Ik hoop maandag weer rustig naar de hei te kunnen op mijn paard, maar ik hoor nog steeds knallen. Echt belachelijk.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:58

marina62 schreef:
Cayenne schreef:

Leg eens uit waarom krijgen ze het niet voor elkaar?
Er zijn meer landen waar het afsteken verboden is maar waar ze zorgen dat er een georganiseerd vuurwerk is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:58

marina62 schreef:
Cayenne schreef:

Het strenger controleren en optreden ben ik geheel voor!

De smoes dat je geen stal heb, vind ik belachelijk, want je weet dat er vuurwerk komt met oud en nieuw, dus kun je vroegtijdig wat regelen...
Als je dat niet kan regelen, ben je geen paard waardig - want als hij zorg nodig heeft, behoor je dat ook te geven (en als je pech heb, krijg je daar weinig tijd voor)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:05

Ik vind het eenbeetje te ver gaan eigenlijk. Het is maar 1 keer per jaar vuurwerk, en ik denk dat als je dit gaat verbieden het geklooi erger word omdat het een kick is om het illegaal te doen.

Niet dat het niet buitensluit dat die jochies gewoon voorzichtig moeten doen met vuurwerk bij dieren. Misschien reclames op tv laten uitzenden?

Vuurwerk is iets wat bij oud&nieuw hoort, dit kun je niet zomaar afschaffen. Gewoon muziek aan in de weken voor oud en nieuw en je paardje op stal met afleiding, lekker veel hooi of misschien een jollybal.

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:13

mijn paarden staan momenteel 24/7 buiten omdat ik nog geen stal heb. Ben nog aan het bouwen. Wij zetten de paarden gewoon op een wei ver van het vuurwerk, en s'nachts gaat m'n man ze controleren. Vuurwerk hoort er idd gewoon bij

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:12

Gebrek aan gezond verstand en inzicht in de gevolgen van je gedrag kan je niet opvangen met het verbieden van vuurwerk, etc.
Nu is het vuurwerk in het nieuws, omdat mensen niet nadenken en opletten bij het afsteken, of erger nog het misbruiken om een dier te beschadigen. Als het vuurwerk verboden is verzinnen de idioten die kwaad willen wel iets anders om "een dier grappig te laten springen".
De Nederlandse wetgeving hangt van verboden en geboden aan elkaar, maar verantwoordelijkheidsgevoel kan je niet door wetten vervangen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:17

Mijn stal en weide liggen nog geen 200 meter van een vuurwerk verkooppunt af. Ook mijn paarden lopen gewoon buiten. Alleen op 31 dec "moeten" ze op stal blijven omdat dan de overlast het ergst is.
Ik vind het heel erg wat er in kampen is gebeurt, maar als paarden- dieren- eigenaar moet je zelf je verantwoording nemen om al dan niet je paarden of ander vee buiten te zetten.
Om het vuurwerk af te schaffen vind ik te ver gaan en bovendien vind ik het overkomen als "betuteling". Goede voorlichting over hoe dieren kunnen reageren lijkt me een betere oplossing. Mijn kinderen vinden het ook leuk om vuurwerk af te steken, maar mogen niet eerder dan vanaf oudejaarsavonds 8 uur. Als ze eerder beginnen dan gaat al het vuurwerk zo in een emmer met water. Ze mogen niet naar mensen of dieren gooien, want ook dan is het vuurwerk over en uit. (ze mogen niet met het vuurwerk weg!)
Onze kinderen kunnen behoorlijk kwaad worden als andere jongeren vuurwerk naar onze honden of paarden gooien en spreken dan die kinderen daarop aan.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:20

Ik lees steeds: 'het is maar 1 x per jaar', maar die 'ene' keer duurt dan wel een hele maand.
Natuurlijk mag er maar op 1 dag, legaal, vuurwerk afgestoken worden, maar de problemen met het veulen gebeurde niet op 31 december maar in de dagen daarvoor.
In de dagen dat ze geen vuurwerk mochten afsteken.
Ik zou willen dat ze daar nog harder op controleren.
Ik denk eerder dat ze een leefdtijds grens moeten stellen voor het afsteken van vuurwerk. (een regel die aardig bekent begint te worden in Nederland)
Meer blauw op straat is niet mogelijk en dat weten we allemaal.
Ook lees ik hier dat mensen vinden dat de politie meteen moet komen als er gebeld word... maar je kunt zelf toch ook wel verzinnen dat die 4 wagens maar op 1 telefoontje tegelijk kunnen reageren, en dat mensen in dit soort dagen massaal aan de telefoon hangen??

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:29

Ene kant wil ik het tekenen, andere kant denk ik waarom?
Ik heb er ook moeite mee dat het voor dieren kinderen en ook volwassenen rond die tijd eng is om de straat op te gaan.
Ik zou het liever anders zien dan dat het verboden wordt.
Vuurwerk afsteken alleen op oudejaarsdag vanaf 20:00 uur tot 03:00 uur ofzo.
Ook leuk voor de staatskas kunnen ze weer boetes uitschrijven Haha!
Gecontroleerd vuurwerk vind ik ook helemaal niet verkeerd.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:44

We moeten opletten dat de paardenhouder niet weggestemd wordt Pling

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:16

Het word steeds gekker allemaal.
Mijn paarden staan met de jaarwisseling en de overige dagen gewoon op het weiland.
Vuurwerk en carbid schieten wordt hier volop gedaan en mijn paarden hebben nergens last van.
Het is maar net hoe een eigenaar met zijn paarden opmgaat.
Je hoort ook weleens dat mensen ze tijdens de jaarwisseling opsluiten op stal met bovenluiken dicht, alsof je paard dan niet door heeft dat er iets engs gaat gebeuren, je bevestigd de angst alleen maar door al die praktijken uit te halen.
Volgens mij zijn gewoon grotendeels van de mensen meer bang voor vuurwerk dan de paarden zelf en moeten wij daar een petitie voor gaan houden Nors opkijken doe normaal zeg!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:25

mijn paarden staan altijd 's nachts op stal en dus tijdens het vuurwerk ook.Boven luiken dus ook gewoon open zoals altijd.
De shetten stonden gewoon te slapen en de arabjes waren veel rustiger dan ik had verwacht heb ze van te voren eten gegeven en flink wat hooi en de radio stond wat harder dan normaal.
Mijn volbloedje was opzich best rustig af en toe shrok ze even hevig maar dat was het.
Mijn halfbloedje was erg nerveus en heeft haar hoofd een paar keer gestoten maar het viel gelukkig allemaal mee.

Ik vind het ook niet goed als mensen de paarden helemaal opsluiten. Ze zien niet wat er gebeurd en raken dan dus helemaal in paniek. En ja het vuurwerk komt elk jaar weer terug dus hoe beter ze eraan kunnen wennen als ze gewoon mee kunnen maken wat er gebeurd.

Ik heb wel getekend niet alleen voor de paarden maar voor alle dieren en natuurlijk alle andere dingen die op de site zijn aangegeven.
Ze hoeven het ook niet te verbieden maar meer controles of dat georganiseerd af word gestoken is ook nog eens gezellig om met half nederland bij elkaar te komen en het nieuwe jaar te vieren.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:37

pastel schreef:
Vuurwerk afsteken alleen op oudejaarsdag vanaf 20:00 uur tot 03:00 uur ofzo.
Ook leuk voor de staatskas kunnen ze weer boetes uitschrijven Haha!
Gecontroleerd vuurwerk vind ik ook helemaal niet verkeerd.

Zoals ik al eerder aangaf, door dat geknal van te voren kunnen beestjes aan t geluid wennen, als alles in 1 keer de lucht ingaat in hele korte tijd wil ik niet weten wat de reacties dan zijn...

Bij ons voor t huis is t elk jaar weer raak, grote groepen en een nieuwjaarsvuur waar grote zwarte rookwolken uitkomen (tja caravans/ wasmachines en autobanden branden leuk)...

Gelukkig wordt t wel in de gaten gehouden, rijdt regelmatig politie of brandweer langs (of vliegt over) en zolang t op een weiland/ maisveld gebeurt is er niks aan de hand... (en t een beetje normaal blijft)

Die ene week per jaar dat t dan is (tja ze beginnen wel een paar dagen van te voren met zooi zamelen en vast wat wegbranden) kan ik me dr niet druk ommaken... Er zijn ergere dingen te bedenken.

Centraal vuurwerk afsteken is toch anders, waar laat je al die mensen? en als mensen dingen willen slopen doen ze dat toch wel, er is geen vuurwerk voor nodig om een auto te vernielen...