Reactie KWPN over toekomst van het Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: Reactie KWPN over toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:36

[***] schreef:
Edsko fokt groningers, dus ik zie het probleem niet.

Het gaat niet om Edsko of NatasjaE, het gaat om het feit dat men het op Bokt al niet eens is over hoe het Gelders paard in de toekomst gefokt moet worden, laat staan en real life en dat is het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:26

Op verzoek (een poging ) van de link van de afbeelding van Paledo.
http://img120.imageshack.us/my.php?image=kwpn1992ez0.jpg
Dit is het klassieke type wat ik het meest voor ogen heb.

Overigens Natasja ik ben het met je eens dat het Gelderse paard een type fokkerij is, maar bij dat type behoren wel een aantal kenmerken of beter gezegt bepaalde eignschappen.
Als het stamboek niet streng naar die bloedvoering kijkt heb je kans bepaalde eigenschappen te gaan verliezen.
Naar mijn mening kun je een paard die aan een bepaald type voldoet, bepaalde karakter eigenschappen heeft, bepaalde manier van bewegen heeft en een bepaalde bloedvoering voert wel een ras noemen.
Je kan niet altijd blijven spreken van een type wanneer je specifiek selecteerd op meerdere zaken dan alleen een type.
Tenminste dat lijkt mij maar ja wie ben ik Haha!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:54

Die vind ik ook heel erg mooi Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:44

Paledo is een mooie bok, maar zulke paarden lopen er nu ook nog. Ik denk dat Alexandro er over een paar jaar ook zo uitziet als hij uitgezwaard is.

shan schreef:
het gaat om het feit dat men het op Bokt al niet eens is over hoe het Gelders paard in de toekomst gefokt moet worden, laat staan en real life en dat is het probleem.

In real life heeft het Gelderse paard een paar goed bezochte evenementen zoals de dag van het Gelderse paard in Hengelo waar supermooie Gelderse paarden lopen. Er zijn 2 discussie avonden gehouden en daar kwamen in real life mensen opdraven die begaan zijn met het Gelderse paard. De wereld bestaat niet alleen uit bokt, gelukkig. Wat jij op bokt een probleem noemt is geen afspiegeling van de werkelijkheid.
Het gaat hier op bokt herhaaldelijk over de Groningers als er een topic over Geldersen wordt geopend, omdat die het beter zouden doen. Nu lijkt dat op bokt misschien zo, maar wat ik in real life in Hengelo heb gezien was het tegenovergestelde. Een heel klein groepje niet al te [naam] Groninger paarden op een enkele uitzondering na. En die uitzonderingen zijn dan ook nog eens vaak geen echte Groningers, maar half of helemaal Gelders of wat anders.
Doe mij dan maar wat er aan Gelderse paarden liep, zowel in kwantiteit als in kwaliteit, ik vind Groningers en Geldersen geen vergelijk en ik ben superblij dat het KWPN een fokbeleid heeft dat in niks lijkt op dat van de Groninger stamboeken.

In de hoop dat we hierna weer verder gaan op het Gelderse paard en niet op de Groningers want het maakt mij echt geen bal uit wat ze bij de Groninger stamboeken doen, ik snap niet waarom dat andersom wel zo is

Ilegra schreef:
Als het stamboek niet streng naar die bloedvoering kijkt heb je kans bepaalde eigenschappen te gaan verliezen.
Naar mijn mening kun je een paard die aan een bepaald type voldoet, bepaalde karakter eigenschappen heeft, bepaalde manier van bewegen heeft en een bepaalde bloedvoering voert wel een ras noemen.

Ilegra schreef:
Bij Batavier, Bascal, Bataaf, Experiment, Herbert en Hanno mag je een wat zwaarder type verwachten.

Om maar een paar voorbeeldjes uit je opsomming te noemen
Link naar de afstamming van Herbert
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=64356

Link naar de afstamming van Hanno
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=64361

Er is geen Gelderse hengst goedgekeurd waar zo weinig oorspronkelijk Gelders bloed inzit als bij bovenstaande hengsten het geval is met (niet) Gronings bloed.
Wat ze bij de Groningers presteren, hengsten en hun nakomelingen waar geen druppel Gronings bloed inzit zoals Goldstern als 100 % bestempelen en het een ras noemen, het spijt me wel maar ik snap niet hoe je dan hier serieus commentaar gaat lopen leveren op het Gelderse paard en het KWPN stamboek, die het in mijn ogen toch echt veel beter doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:46

Als er iets een typefokkerij is in plaats van een ras dan zijn dat de Groningers.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:25

Janne...heel goed verwoord. Het hele stukje.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:31

@Natasja: ik zie nu dat ik het woord 'weer' heb gebruikt en dat je daardoor idd kan zeggen. Echter, was dat niet mijn bedoeling om dat zo te brengen. Ik wou alleen aangeven wat eventueel het voordeel zou kunnen zijn om er echt weer een ras van te maken.
Al kan dat ook bereikt worden met strengere regels voor het type. Lachen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:53

Juist door het gelderse paard als type te beschouwen in plaats van ras, kan je het gewenste type veel beter bewaren. Op het moment dat je er een ras van maakt en het stamboek sluit, dan is alles wat er binnen het stamboek gefokt wordt gelders. Dan maakt type, karakter, manier van bewegen etc niet meer uit. De ouders zijn 100% gelders en de nakomeling dus ook.

Als je het gelders paard als type definieert, met duidelijke omschrijvingen waar het paard aan moet voldoen, dan kan zo'n nakomeling van twee 100% gelderse ouders veel gemakkelijker afscheid genomen worden. Het zal binnen het gelderse ras waarschijnlijk geen dekhengst worden, maar als merrie kan je er gewoon mee verder fokken.

Kijk maar wat er bij het friese ras gebeurt, dat wordt steeds edeler, terwijl het qua bloed nog steeds 100% friese paarden zijn.

Het gelderse stamboek is trouwens altijd een open stamboek geweest, met behoorlijk veel invloed van buitenlands bloed. Ik snap dus ook niet hoe je dat een ras kan noemen ipv type.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:11

NatasjavE schreef:
Ben je dit jaar op de Gelderse paardendag in Hengelo geweest Zoolgangster?

oeps, ik reageer wat laat, maar nee, helaas ben ik daar niet geweest.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 06:37

Het verschil tussen vroeger en nu is dat vroeger het paard aan het gebruiksdoel moest worden aangepast. Deden we dat nu nog dan hadden we een auto of trekker i.p.v. een paard of op z'n minst een modern sportpaard. We zijn het dus met elkaar eens dat er iets moet worden behouden. Alleen de mate waarin is onderwerp van verschillend inzicht.

In de Groninger fokkerij is inderdaad nog geen sprake van een ras. Daar wordt wel naar toe gewerkt. Het NeWP heeft vanaf de oprichting een stamboek Groninger type (Sgt). Daarin zitten naast Groninger ook klassieke Oldenburgers en kruisingen tussen deze twee. Het IHW heeft zwaar-warmbloeds, hetgeen alle van de klassieke Oldenburger afstammende soorten omvat, dus ook de Groninger. Er wordt bij beiden een klassieke populatie in stand gehouden met een vrijwel zuiver klassieke fokkerij. Dit naast de mogelijkheid kruisingsproducten hiermee te fokken welke apart worden geregistreerd in het NeWP rijpaardboek of IHW sportboek. Een geheel klassieke fokkerij is foktechnisch gezien nog niet haalbaar. Maar dat komt wel.

De mogelijkheden bij het Gelders paard zijn nu nog aanwezig er meteen een rasfokkerij van te maken als je alles met een Sgldt afstamming als Gelders beschouwt. Bij de Groninger moet het eerst worden opgebouwd, c.q. teruggefokt.
Het doet mij bij een typefokkerij een beetje voorkomen alsof het eerst zo ver moet komen als met de Groningse fokkerij van enkele jaren terug, alvorens men toch besluit dat het een ras moet worden omdat er anders niets meer over blijft. Ik hoop dat ik er naast zit.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:21

Citaat:
In real life heeft het Gelderse paard een paar goed bezochte evenementen zoals de dag van het Gelderse paard in Hengelo waar supermooie Gelderse paarden lopen. Er zijn 2 discussie avonden gehouden en daar kwamen in real life mensen opdraven die begaan zijn met het Gelderse paard. De wereld bestaat niet alleen uit bokt, gelukkig. Wat jij op bokt een probleem noemt is geen afspiegeling van de werkelijkheid
.

Nee er zijn geen meningsverschillen hoor Janne, Zwartboeken, Ministers die zich ermee moeten bemoeien, bloedspreiding, type, percentage vreemd bloed......
Iedereen is het helemaal met elkaar eens in real life!

En hier hebben de evenementen die je opnoemt niets mee te maken.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:54

Edsko fokt NeWP-ers.

Dus eventueel ook wel met Gelders bloed. We hebben nu nog twee jonge Sarons lopen.
Het meest fokken we echter Groninger types en soms al wel dieren die gerust Gronings ras mogen heten.
Idol, ons NeWP kampioensveulen van dit jaar, is fors, mak, zeer rastypisch, voert veel Gronings bloed en is 4 generaties klassiek gefokt. Bovendien een dier met voldoende kwaliteit en ingebakken springaanleg. Zijn echter al wel twintig jaar aan het terugfokken voor zo'n merrieveulen zich aandient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:06

[***] schreef:
Paledo is een mooie bok, maar zulke paarden lopen er nu ook nog. Ik denk dat Alexandro er over een paar jaar ook zo uitziet als hij uitgezwaard is.

Wie weet dat hij wat zal uit zwaren maar klasiek is hij niet Bloos

In de hoop dat we hierna weer verder gaan op het Gelderse paard en niet op de Groningers want het maakt mij echt geen bal uit wat ze bij de Groninger stamboeken doen, ik snap niet waarom dat andersom wel zo is.
Ik gebruik beide dus vandaar mijn intresse in beide soorten en dus ook in beide stamboeken.

[paard] schreef:

[paard] schreef:
Bij Batavier, Bascal, Bataaf, Experiment, Herbert en Hanno mag je een wat zwaarder type verwachten.

[***] schreef:
Om maar een paar voorbeeldjes uit je opsomming te noemen
Link naar de afstamming van Herbert
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=64356

Link naar de afstamming van Hanno
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=64361
Het laatst wat ik nog wel graag wil ophelderen ook al interesseert het je geen biet.
Bij beide hengsten waarvan jij de linkjes plaatst wordt door het stamboek de bloedvoering vermeldt.
Zo geeft Goldstern verwant bloed door.
Het stamboek vermeld in de keuringsboekjes van de hengstenkeuring het % Groninger bloed dat er door wordt gegegeven en hoeveel verwant.
Aan het register kun je zien hoeveel origineel bloed het paard voert en hoeveel verwant.
Sommige hengsten staan in het GrP.F en anderen staan in het GrP. S.

Er is geen Gelderse hengst goedgekeurd waar zo weinig oorspronkelijk Gelders bloed inzit als bij bovenstaande hengsten het geval is met (niet) Gronings bloed.
Wat ze bij de Groningers presteren, hengsten en hun nakomelingen waar geen druppel Gronings bloed inzit zoals Goldstern als 100 % bestempelen en het een ras noemen, het spijt me wel maar ik snap niet hoe je dan hier serieus commentaar gaat lopen leveren op het Gelderse paard en het KWPN stamboek, die het in mijn ogen toch echt veel beter doen.

Goldstern geeft dus verwant bloed door!
Alleen omdat ik lid ben van het GrP stamboek (die het in jou ogen nog slechter doen) vind jij dus dat ik geen serieus commentaar mag geven in dit topic over het Gelderse Paard.
Nou sorrie hoor maar dat vind ik dus echt een stomme beredenering ik maak het beleid van het GrP stamboek niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:27

Ilegra jij fokt ook geen klassieke Gelder. Jij kruist ze met een Groninger type. Het zal best eenpaard zijn wat jij leuk vindt. Maar als je zegt dat je door de inbreng van Cabochon en Amor het gelderse type kapot fokt moet je ook toegeven dat je exact hetzelfde doet als je een groningerhengst gebruikt. Een groninger staat nl minder in het Gelderse type als Cabochon. En dat heeft niet met massa te maken maar puur een aantal exeterieur kenmerken die het Gelderse paard wel heeft maar die het Groninger na de verzwaring heeft verloren.

En dat vind ik ook het vervelende van de hele discussie. Er is gewoon een verschil in smaak. Dat geeft niet. Maar er een ras van maken zal dit probleem niet oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:21

NatasjavE schreef:
[paard] jij fokt ook geen klassieke Gelder. Jij kruist ze met een Groninger type. Het zal best eenpaard zijn wat jij leuk vindt. Maar als je zegt dat je door de inbreng van Cabochon en Amor het gelderse type kapot fokt moet je ook toegeven dat je exact hetzelfde doet als je een groningerhengst gebruikt. Een groninger staat nl minder in het Gelderse type als Cabochon. En dat heeft niet met massa te maken maar puur een aantal exeterieur kenmerken die het Gelderse paard wel heeft maar die het Groninger na de verzwaring heeft verloren.

En dat vind ik ook het vervelende van de hele discussie. Er is gewoon een verschil in smaak. Dat geeft niet. Maar er een ras van maken zal dit probleem niet oplossen.

Door te kiezen voor Orbaldo II bij [paard] die overigens voor een Groninger dus wel degelijk een klassiek type heeft heb ik in [paard] een klassiek veulen weten te fokken.
Misschien een tikkel zwaarder dan wanneer ik bijvoorbeeld Laurentz had gekozen maar wel degelijk klassiek.
[paard] vind ik dus ook klassiek ogen en als die voor de wagen staat dan lijkt hij helamaal klassiek.
Maar ja dat is mijn smaak.
Niet alle Groningers hebben een klassiek type maar ja ik kies ook niet zomaar een hengst.
Ik verdiep mij er wel in.

Cabochon vind ik geen klassiek Gelders type hebben dan vind ik Zep meer klassiek ogen.
Wat is in jou ogen een klassiek type Natasja?
Ach ja smaken mogen natuurlijk verschillen Haha! , iedereen houd van zijn type paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:36

Shan: ik ben benieuwd of jij je mening baseerd op dingen die je in real life meemaakt of dat je alleen bokt meeneemt in je besluitvorming. In het laatste geval hecht ik er namelijk niet zoveel waarde aan, er zit nogal een kloof tussen bokt en de dagelijkse praktijk.

Ilegra: dan ken jij de moeder van Alexandro niet Cool

Ik probeerde in mijn reactie niemand aan te vallen op zijn of haar smaak, ik vind dat Edsko en Ilegra ook leuke paarden fokken maar ze kiezen beide niet voor de huidige generatie Gelderse hengsten, terwijl daar nog het nodige klassieke bloed tussen zit, om voorbeelden te noemen: Bazuin, Laurentz, Ahoy, Elegant, Rubus, Sander, Nickson, Galant etc. (zo klassiek is Saron niet Edsko, hoe interessant ook, ik vind hem zelfs voor een Gelder modern, er zijn genoeg rijpaardhengsten die evenveel of meer klassiek bloed voeren). Qua instandhouding van het Gelderse paard wordt daar dus weinig bijgedragen.
Het eeuwige vergelijk tussen Gelderse paarden en Groningers in dit soort topics word ik wel een beetje moe van.
De Groningers willen heel graag het oorspronkelijke type bewaren en schuwen daar bij andere zwaarwarmbloeden niet om type te behouden. De Gelderse paarden worden als een veelzijdig type paard gezien met een fijn karakter en een moderne uitstraling die terug gaat op een solide Gelderse bloedbasis.
In mijn ogen 2 verschillende fokdoelen en ik snap dus niet waarom in topics over het Gelderse paard de Groninger steeds naar voren komt.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:52

Janne, je hebt gelijk wat Saron betreft. Hij staat bij het NeWP dan ook geregistreerd als rijpaard.

Waarom de Groningse fokkerij er bij gehaald wordt is ten eerste omdat de fokkerij van Gelders en Gronings voor een groot deel een gemeenschappelijke basis heeft. We hebben dus als Groninger-fokkers zijdelings belang bij klassieke Gelderse paarden.
Het tweede punt is dat ik een gelijkenis zie tussen wat zich in de Groninger fokkerij al heeft afgespeeld en zich langzamerhand in de Gelderse fokkerij nu gaat afspelen. Probeer hiermee alleen te zeggen dat de weg terug een zeer lange is, als het eenmaal doorgeslagen is.

Wat het KWPN doet is echter aan hun leden.

Mensen die meer een Domburg willen zien zijn welkom bij het NeWP waar de klassiek Gelderse stroming begint te groeien.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:57

Citaat:
Shan: ik ben benieuwd of jij je mening baseerd op dingen die je in real life meemaakt of dat je alleen bokt meeneemt in je besluitvorming. In het laatste geval hecht ik er namelijk niet zoveel waarde aan, er zit nogal een kloof tussen bokt en de dagelijkse praktijk.

Wat denk je zelf? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:49

Janne de enige hengsten van het rijtje wat jij op noemt die ik interessant vind zijn Laurentz en Elegant.
Bazuin is er niet meer (en KI durfde ik niet te overwegen bij [paard]), Ahoy en Rubus zijn niet klassiek Ahoy zelfs tuigtypisch en Sander hetzelfde verhaal.
Nickson is familie en Galant die heb ik wel heb overwogen maar ik koos uiteindelijk voor Orbaldo II.
Hij had net dat maatje meer wat ik graag zie Haha!.
Bij [paard] zou ik wel een Gelderse hengst willen gebruiken maar met dat veulen kan ik niet naar de keuring bij het kwpn en ik kan er ook niet mee naar het Grp.
Dan is een keus sneller gemaakt Bloos .

Maar om even terug te komen op waarom de Groningers in dit topic er bij werden gehaald.
Door naar de puinhoop te zien van een ander en te zien waar het fout ging kun je het bij je eigen voorkomen.
Eigenlijk leren van de fouten van de ander.
Wat dat betreft heeft Edsko wel gelijk.
Ik denk dat een hoop leden behouden blijven (En dus niet een eigen club beginnen of gaan shoppen bij een ander stamboek) als je enigsinds als stamboek bepaalde dingen veranderd.
Wanneer begon de onvrede? en wat kun je er aan doen om die onvrede weg te nemen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:50

Ilegra schreef:
Cabochon vind ik geen klassiek Gelders type hebben dan vind ik Zep meer klassiek ogen.
Wat is in jou ogen een klassiek type Natasja?
Ach ja smaken mogen natuurlijk verschillen Haha! , iedereen houd van zijn type paard.

Cabochon is een rijpaard met een klassiek type. Alleen de nakomelingen uit een Gelderse moeder kunnen Gelders genoemd worden. Ria Hekkert heeft deze hengst veel gebruikt en enkele van deze nakomelingen heeft ze ook rijpaard geregistreerd. Om dat ze teveel in het rijpaard type stonden (Sinetty bijvoorbeeld)
Zep is inderdaad veel klassieker van type.

Voor mij zijn Laurentz, Elegant, Sirius, Galant en Ahoy klassieke hengsten. Waarbij ik Ahoy naar mijn smaak te tuigtypisch vind.
Maar zoals Janne al zei...Kijk maar eens naar Alexandro over een paar jaar. Ik vindt hem al meer Gelderse opdruk hebben als bijvoorbeeld Parcival....maar die vind ik ook echt Gelders. Vergelijk Parcival maar eens met een rijpaard leeftijdsgenoot. neem Panted Black.....Echt twee heel verschillende paarden. Niet alleen qua kleur.

Ik had voor Ilegra gekozen voor Elegant of Laurentz. Een hengst moet wat kunnen toevoegen en ik vind Ilegra echt veel mooier dan Orbaldo. Zowel qua ras/adel en qua type.
Maar dat is mijn smaak.