Paledo is een mooie bok, maar zulke paarden lopen er nu ook nog. Ik denk dat Alexandro er over een paar jaar ook zo uitziet als hij uitgezwaard is.
shan schreef:het gaat om het feit dat men het op Bokt al niet eens is over hoe het Gelders paard in de toekomst gefokt moet worden, laat staan en real life en dat is het probleem.
In real life heeft het Gelderse paard een paar goed bezochte evenementen zoals de dag van het Gelderse paard in Hengelo waar supermooie Gelderse paarden lopen. Er zijn 2 discussie avonden gehouden en daar kwamen in real life mensen opdraven die begaan zijn met het Gelderse paard. De wereld bestaat niet alleen uit bokt, gelukkig. Wat jij op bokt een probleem noemt is geen afspiegeling van de werkelijkheid.
Het gaat hier op bokt herhaaldelijk over de Groningers als er een topic over Geldersen wordt geopend, omdat die het beter zouden doen. Nu lijkt dat op bokt misschien zo, maar wat ik in real life in Hengelo heb gezien was het tegenovergestelde. Een heel klein groepje niet al te [naam] Groninger paarden op een enkele uitzondering na. En die uitzonderingen zijn dan ook nog eens vaak geen echte Groningers, maar half of helemaal Gelders of wat anders.
Doe mij dan maar wat er aan Gelderse paarden liep, zowel in kwantiteit als in kwaliteit, ik vind Groningers en Geldersen geen vergelijk en ik ben superblij dat het KWPN een fokbeleid heeft dat in niks lijkt op dat van de Groninger stamboeken.
In de hoop dat we hierna weer verder gaan op het Gelderse paard en niet op de Groningers want het maakt mij echt geen bal uit wat ze bij de Groninger stamboeken doen, ik snap niet waarom dat andersom wel zo is
Ilegra schreef:Als het stamboek niet streng naar die bloedvoering kijkt heb je kans bepaalde eigenschappen te gaan verliezen.
Naar mijn mening kun je een paard die aan een bepaald type voldoet, bepaalde karakter eigenschappen heeft, bepaalde manier van bewegen heeft en een bepaalde bloedvoering voert wel een ras noemen.
Ilegra schreef:Bij Batavier, Bascal, Bataaf, Experiment, Herbert en Hanno mag je een wat zwaarder type verwachten.
Om maar een paar voorbeeldjes uit je opsomming te noemen
Link naar de afstamming van Herbert
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=64356
Link naar de afstamming van Hanno
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=64361
Er is geen Gelderse hengst goedgekeurd waar zo weinig oorspronkelijk Gelders bloed inzit als bij bovenstaande hengsten het geval is met (niet) Gronings bloed.
Wat ze bij de Groningers presteren, hengsten en hun nakomelingen waar geen druppel Gronings bloed inzit zoals Goldstern als 100 % bestempelen en het een ras noemen, het spijt me wel maar ik snap niet hoe je dan hier serieus commentaar gaat lopen leveren op het Gelderse paard en het KWPN stamboek, die het in mijn ogen toch echt veel beter doen.