Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:54

Raja schreef:
timilon schreef:
ja,maar als er dan aangeboden wordt dat iemand anders je paard weg kan brengen dan wordt dat ook niet geaccepteerd...
maar wel achteraf janken als het paard op de manege om de hoek staat.
je hebt een dier en je weet dat je dan soms ook over het leven moet beslissen.
als je dat niet kunt,vind ik niet dat je een dier moet nemen.
hoe doe je dat met je hond?of kat?laat je die door lopen totdat ze vanzelf doodgaan?
dan neem je toch ook een beslissing,hoe hard ook.
waarom is het met een paard dan anders?

En dan nog vind ik, dat als de verzekering jou beloofd het paard af te laten maken, het paard NIET om de hoek bij de manege mag eindigen!!
Ik vindt jouw insteek in dit verhaal erg vervelend!!!
Het is al rot genoeg allemaal en dan ga jij ook nog eens mensen een schuldgevoel aanpraten!
:n
Zeker nooit persoonlijk zoiets meegemaakt?? Met een dier waar je van hield??

en dat vind ik een misselijke steek...helaas heb ik er in m'n hele leven 4 af moeten geven,waarvan 2 via de verzekering MAAR wel zelf weggebracht.
bij het eerste paard hadden we een andere verzekering,die ons dus NIET kon beloven dat het paard daadwerkelijk geslacht zou worden.
de verzekering die ik nu heb is erg fijn,maar alsnog hebben we het 2e verzekerde paard ZELF weggebracht.
zo hoefde hij niet op een vrachtwagen met andere paarden om nog een x aantal 100 km te maken,hoewel deze verzekering wel bewijs heeft dat je paard geslacht is als je hem meegeeft.

de andere 2 zijn ingeslapen,1 vanwege ouderdom die ik al vroeg teruggekocht heb van de verzekering wegens dampigheid,die heeft nog 10 jaar als grasmaaier geleefd.
de ander heeft lang met koliek gestaan,en moest acuut dood.

en bedankt raja,ik spreek in het algemeen omdat ik meerdere mensen heb meegemaakt die het paard meegeven.jij valt mij persoonlijk aan.

Raja

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:04

Ik bedoel persoonlijk meegemaakt in de zin van: paard staat weer ergens te fungeren als rijpaard trwijl dat niet de bedoeling is.
Ik doel niet op het af laten maken van een paard. :n
maar ik vind jouw opmerking eigenlijk een beschuldiging naar degene die hun paard niet zelf hebben kunnen wegbrengen!
"eigen schuld dikke bult" dan had je m maar zelf naar de slager moeten brengen!
Nee, zo werkt het niet!
niet iedereen kan dat!! Of is in de positie dat te kunnen doen!
als jouw verzekering beloofd je paard naar de slager te brengen, vind ik dat je als paardeneigenaar daar verder niet wakker van hoeft te liggen!
het is allemaal al erg genoeg!
En ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die het gewoon niet kunnen opbrengen hun paard zelf weg te brengen!
En niet iedereen heeft mensen in zijn/haar omgeving die het dan voor zou willen doen...

En persoonlijk aanvallen was het niet direct, maar ik vind gewoon dat je niet sulke dingen zomaar kunt zeggen!!!
Dat is voor ieder een persoonlijke keus!
En het hoort gewoon niet te gebeuren!! Klaar!!!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:37

listiglistje schreef:
[
Ook heb ik gehoord dat bij mij in de buurt een paardenslager zit, die als een paard er nog mooi uitziet en nog redelijk tot goed loopt,
een tijd laat rijden door zijn dochters en daarna doorverkoopt.

Daarom is het verstandig bij hem het paardenpaspoort terug te vragen.. ;)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:56

vandaar,raja,dat er dus nu een onderzoek loopt naar de handel in afgekeurde paarden.
OMDAT het niet hoort te gebeuren,maar dat het dus wel gebeurt.en "eigen schuld,dikke bult" hoor je mij niet zeggen,alleen wel dat als je er zeker van wilt zijn dat het paard dood is je mee zal moeten of hem zelf weg moet brengen.
want ook met de chips word genoeg gerotzooit.
en dat vind ik een zeer goede zaak.
dat een afgekeurd paard overgenomen door de verzekering afgemaakt dient te worden,daar heb je gelijk in.
maar het is wel heel naief,bel een onwillekeurige verzekering en ze zullen zeggen wat ik zeg: ze kunnen niet garanderen dat het paard afgemaakt word als het nog "op te lappen" is.

en ja,ik heb van heel dichtbij mee gemaakt dat een paard meegenomen werd,en 2 maanden latern op de manege om de hoek stond.
ik heb dus beide kanten meegemaakt,en weet heus waarover ik praat.
er is altijd een andere keus...

@ quote van listiglistje: dat is zo'n algemeen iets,dat ik me verbaas over het feit dat mensen zich hier nog over verbazen.
(hihi,hoe moeilijk kun je het omschrijven)

Manlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:20

Wat heel heel belangrijk is in deze kwestie, denk ik: is volgens het oordeel van de DA die het paard moest afkeuren, slacht/inslapen de ENIGE, BESTE OPTIE voor het paard????
Indien JA, dan is het ZEER kwalijk dat 'de verzekering' (is dit zo'n onderling paardenfonds of een grote verzekeringsmaatschappij???) er niet fatsoenlijk op toeziet dat het paard ook echt aan zijn/haar einde komt.
Zegt de DA dat ALLE RIJFUNCTIES voor het paard voortaan uitgesloten zijn vanwege een aandoening, ook dan is het ZEER KWALIJK voor het paard dat het alsnog als rijpaard in de handel belandt en bij een manege terechtkomt of bij een particulier.
Kan een paard dat afgekeurd is VOOR DE SPORT nog wel recreatief rijden zonder pijn (en dus 'voor het leven' verkocht worden) volgens jullie??? DAT is namelijk volgens mij de reden dat afgekeurde paarden in de handel belanden

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:09

Timilon
Dan heb ik jouw berichten op de verkeerde manier geintepreteerd.
Mijn excuses daarvoor.
Ook ik heb dit meegemaakt en het is niet niks!!
Zeker niet als je zelf je paard terug vindt op sporthorses. Aangeboden als springpaard notabene!!

Manlai:
Dat ben ik helemaal met je eens.
Nogmaals: Jullie onderzoek vind ik heel goed!
Hier moet iets aan gedaan worden.
Er moet een manier komen waarop duidelijk is wat er met het paard aan de hand is!
Zodat hier nooit meer een misverstand over kan ontstaan!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:53

@ raja: maakt niet uit,we maken allemaal weleens een "foutje",en een geschreven tekst is moeilijker te interpeteren dan wanneer je iemand aan kunt kijken.

BoktponyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:18

Mijn oom is vrij bekend met de zogenaamde weilandjes van slachterijen. Daar lopen dus de dieren waarvan ze denken dat het niet helemaal fout is... Het schijnt zelfs zo te zijn dat slachterijen de papieren van afkeuring hebben en dus weten welke ze er uit moeten pikken. De onregelmatige/kreupele paarden kunnen vaak nog met training/rust normaal worden. Afgekeurt tot de sport is anders als recreatie...
Mijn paard was als 3 jarige ook zo onregelmatig als iets. Had der niet verzekert, maar mijn DA meldde mij toen wel dat ik haar daar op af had kunnen laten keuren als ik een verzekering had. Maar ook dit is met goede training weer gewoon goed geworden...
Ik keur de praktijken echt niet goed, maar ik vind wel dat paarden voor de sport snel worden afgekeurt...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:26

In mijn ogen zal een DA niet zomaar zeggen dat een paard afgekeurd wordt voor de sport!
Of geheel als rijpaard!
Miss als mensen erg hard zeuren dat dat moet gebeuren om de verzekerings centen op te strijken...
maar dan gaat het in mijn ogen alleen nog om geld, en niet meer om de emotie bij het paard...

BoktponyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:31

Ja maar verzekering draait toch om geld?
Je hebt ze toch niet voor niks in de verzekering toch? Als ze dan afgekeurt worden wil je geld zien anders verzeker je je daar niet voor...
En afkeuring voor de sport is niet zo heel moeilijk als ik het zo bekijk...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:44

Maar de meeste mensen kopen hun paard terug van de verzekering als het niet meer als SPORT PAARD kan fungeren.
Want het kan dan wel nog als recreatie paard door het leven.
Als een paard volledig wordt afgekeurd als RIJPAARD, dan is het een ander verhaal. En dat zullen DA niet zo heel erg snel doen, omdat ze weten waar dat paard dan eindigd, terwijl het nog prima als gebruikspaard voor andere dingen door het leven had gekund.
Maar goed, deze discussie kan eeuwig duren. 1 ding staat vast. Er gebeuren dingen die niet mogen gebeuren!!
Al was het alleen maar voor het welzijn van het paard!
Wat dat is hetgene dat je het meest aangrijpt als je zoiets overkomt!!

BoktponyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:46

Raja schreef:
Maar goed, deze discussie kan eeuwig duren. 1 ding staat vast. Er gebeuren dingen die niet mogen gebeuren!!
Al was het alleen maar voor het welzijn van het paard!

Dat zowiezo!
Maar stel dat je paard door de verzekering word opgehaald is er maar 1 manier om zeker te weten dat ie echt geslacht word...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:58

en dat is mee gaan idd. Of een hoef mee terug laten komen...
alleen niet iedereen heeft daar de lef voor..

BoktponyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:17

Stuur dan iemand mee die het lef wel heeft ofzo... Ik hoor/lees al zovaak van zulke verhalen...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:19

Tja, niet iedereen heeft mensen in de omgeving die dat willen doen...
Of mensen willen niet anderen opzadelen met zoiets...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:27

Ik heb een vraagje,
mijn paard was ook heel erg kreupel toen ik hem verkocht, diagnose was; ernstige astrose, lage overhoef en een los botfragmentje in het gewricht.
Ik heb hem verkocht aan een handelaar met alle röntgenfoto's erbij en een brief van de DAP dat het paard ongeschikt was voor de sport.
Mijn paard is toen naar Engeland verkocht waar hij nu in de springsport loopt, op zich goed nieuws, hij is immers niet afgemaakt, maar toch heb ik er een heel vies gevoel bij, de handelaar aan wie ik hem verkocht had me beloofd hem als 'grasmaaier' te verkopen en absoluut niet als rijpaard.
Zal ik dit verhaal ook mailen? Omdat er echt zo nadrukkelijk staat dat het paard afgekeurd moet zijn voor de verzekering?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:35

Is een telefoon nummer verplicht, mag het ook zonder ?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:42

@storm: ik zou zeker jou verhaal ook mailen,in principe is het eenzelfde verhaal,alleen is het niet duidelijk of het paard verzekerd was of niet...misschien moet je dat er wel duidelijk bij zetten.

AmAndA1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:50

Ik ken mensen die hadden een merrie gekocht voor een flinke prijs (zaten goede papieren bij) die na een tijd echt TE onhandelbaar werd met rijden, oude eigenaar opgezocht, die mensen waren helemaal verbaasd dat de merrie nog leefde, ze dachten namelijk dat ze geslacht zou zijn.
Mensen hebben haar wel gehouden als fokmerrie en heeft nog (pijnloos) een paar prachtige veulens voor ze gemaakt.

We hebben ook een paar paarden/ponies op de manege die bij de slacht 'gered' zijn, bijvoorbeeld een hele leuke haflingermerrie die te vaak hoefbevangen zou zijn waardoor ze niet meer interessant was voor haar vorige eigenaar... nu met voldoende beweging en het juiste voer weer een hele blijde pony. Loopt superbraaf haar rondjes in de les met de jongste beginnertjes en heeft vorig jaar een heel mooi veulentje op de wereld gezet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:08

ceasario schreef:
listiglistje schreef:
[
Ook heb ik gehoord dat bij mij in de buurt een paardenslager zit, die als een paard er nog mooi uitziet en nog redelijk tot goed loopt,

En dan vraag je gewoon een duplicaat paspoort aan.

Manlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:20

@Storm76: je paard is afgekeurd voor bepaalde rijfuncties en TOCH voor die rijfuncties verkocht!! kan het paard dat wel aan??? volgens die DA niet... - dus zeker een verhaal voor paardenonderzoek@bokt.nl!!

@shattered: een telefoonnummer is niet verplicht, maar helpt om extra vragen vlot beantwoord te krijgen. Als een verhaal waar is, heeft de verteller als het goed is niets te verbergen...
en ik denk dat er inmiddels voldoende Bokkers kunnen beamen dat er correct met de verkregen info wordt omgegaan

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:41

Oke hier een enorm lange reactie van mij, heb op veel dingen uit dit topic gereageerd vanaf de 1e blz...
heb zelf ervaring met 2 afgekeurde paarden, en ken oa een verhaal van mn hoefsmid van een "geslacht" paard wat een jaar later weer op dook(had een jaar ergens op de wei gestaan ipv afgemaakt)

jenga_8 schreef:
Het gaat om paarden die zijn afgekeurd en zijn opgehaald om te worden geslacht. Op raadselachtige wijze komen deze paarden na opgehaald te zijn toch weer in het verkooptraject.

PS: Ik heb ook ens gezien dat een dressuurpaard voor de hogere sport werd afgekeurd omdat er ataxie werd geconstateerd, maar prima en zonder lijden een M proef zou kunnen lopen(er was geen pijn in het spel), deze paarden gaan vw de verzekering standaard naar de slacht. Met afkoop van eigen risico kan de eigenaar het paard wel behouden, maar er is dan ook een voorwaarde dat het paard niet wordt verkocht, toch gebeurd dit vaak wel. Het voorbeeld van het mij bekende paard, is er niet verkocht, maar wordt het paard gereden door een vriendin van mij en betaald zij alle kosten. Zij heeft er een prima paard aan.

Ik heb hetzelfde gedaan, mijn paard liep Z1 en was afgekeurd, zou zware ataxie hebben volgens de ene kliniek, volgens de andere juist niet, iig was LA wat trager dan RA en waren ze moeilijkere oefeningen te zwaar.
Utrecht zei dat ze het makkelijk konden regelen met Amev en ik kreeg 90% van de verzekerde waarde, kocht hem terug voor 800,- euro(iets hoger dus dan de slachtprijs maargoed dat zijn hun regels) en omdat zo vaag was waarom hij nou kreupel was maar iig duidelijk was dat de Z1 nooit meer haalbaar was heb ik hem dus laten afkeuren.

Mijn pony met spat & HKO fase 4 is overigens nooit uitgekeerd door de verzekering, konden ze zich onderuit l*llen, vandaar dus vrij sne de keus Q wel uit te laten keren.
Heb idd getekend dat ik hem niet mocht verkopen, niet de sport in en ik mocht geen ander laten opdraaien voor de kosten en geen geld aan mn paard verdienen(leasen/verhuren of ermee lesgeven mocht dus allemaal niet)

Wel is er letterlijk gezegd dat hij als sportpaard is afgekeurd en hij door hun als recreatiepaard doorverkocht kon worden!
Ik heb toen direct besloten nóóit meer een paard te laten verzekeren, aangezien ze er zo open voor uitkwamen dat hij doorverkocht zou worden!
En je kan zelf wel bedenken hoe het dan gaat, via een paar handelaren, evt de grens over en hup de sport weer in...
In hetzelfde gesprek zeiden ze wel dat als ze vonden dat hij geslacht moest worden ik hem wel zelf weg mocht brengen, dus als hij echt helemaal niet meer te rijden was werd hij dus wel netjes geslacht, maar vond het zó raar dat ze zeiden datafgekeurde sportpaarden als recreatiepaarden verkocht konden worden dat ik er meteen klaar mee was!

ladolcevita schreef:
Goed initiatief! Hier stonden tot voorkort ook 2 kreupele afgekeurde paarden die iemand zo nodig van "de slacht moest redden".
Uiteindelijk hebben ze een jaar ellende gehad die arme dieren en zijn nu (NOG ERGER!!!) door een handelaar opgehaald omdat madame ze niet meer kon betalen en verzorgen. Het ging om een draver en een Holsteiner merrie. Ik vind dit zo'n droevig gegeven.

pfoe ik schrok toch ff, mn holsteiner merrie is nml in mei dit jaar geslacht, is samen met onze oudere merrie(tuiger x rijpaard) weggegaan, ik wéét dat mn moeder gezien heeft dat ze op de grond lagen(iig dat zegt ze) maar ik schrok toch even.
gaat toch niet om een bruintje met 4 hoge witte benen en een grote bles hoop ik, kan ik weer rustig ademhalen, al ga ik er wel gewoon vanuit dat mn moeder écht bij beide gekeken heeft zoals ze zegt.

Alani schreef:
jenga_8 schreef:
Het gaat om paarden die zijn afgekeurd en zijn opgehaald om te worden geslacht. Op raadselachtige wijze komen deze paarden na opgehaald te zijn toch weer in het verkooptraject.

Zo raadselachtig is dat niet,als een handelaar voor de verzekering paarden ophaald,en zegt ze naar de slacht te brengen,daarna aan de verzekering de slachtprijs uitbetaald,maar de paarden gewoon op stal zet en ze door verkoopt aan een andere vage handelaar,dan heb je dus weer datzelfde paard gewoon weer in de handel.
Ik weet dat dat gebeurt,vaak worden dan de stamboek papieren weggegooid,of bewaard om bij een ander gelijkend paard te worden gebruikt.Het paspoort is er dan wel bij,maar ze gokken erop dat de meeste mensen toch het verleden van een paard niet uit gaan pluizen,en de stamboek papieren vinden de de mensen die dat soort paarden koopt toch meestal niet interessant.

Is dan de chip toch nog ergens goed voor? Of wordt deze verwijderd en opnieuw gechipt?

Er is mij na afkeuren van mn paard, waarbij achteraf bleek dat hij wél te behandelen was en géén ataxie had, aangeraden een 2e chip erin te laten doen, dat "kon wel geregeld worden" en dan afstamming onbekend en nieuw paspoort erbij en rijden maar! Wedstrijd, verkoop, alles kon dan weer.
Heb het maar niet gedaan ;)

jury schreef:
Toen ik een paard naar de slacht bracht, is er op geen enkele wijze gekeken naar de chip en/of ik uberhaupt wel de rechtmatige eigenaar was.
Omdat ik zeker wilde weten dat ze dood ging, heb ik haar zelf weggebracht en haar ook echt dood willen zien (gelukkig had iemand me gewaarschuwd dat ze gelijk opgehangen worden). Dit zeker te weten gaf mij heel veel rust.

Dat is héél slordig van de slager! Hier moet je de paarden uiterlijk donderdagmiddag aanmelden voor de slacht, maandagochtend 7 uur aanwezig zijn, alle dieren die geslacht moeten worden die dag, een DA keurt zowel de paarden als het vee, bekijkt paspoorten en chip, paspoorten neemt die DA in en stuurt ze terug naar de KNHS/stamboek dat ze heeft afgegeven.
Er wordt hier ook alleen maandagochtend geslacht en een max van 4 paarden die dag.

Rascha schreef:
Als ik diep in mn geheugen vis, meen ik mij te herinneren dat er jaren geleden al een verzekeringsmaatschappij was die er ronduit vooruit kwam paarden op te lappen als ze er nog iets in zagen....

De Amev iig!
Die verkopen afgekeurde sportpaarden dus als recreatiepaarden zeiden ze tegen mij aan de telefoon...

verder weet ik van de manege waar ik werkte, die hebben een onderlinge verzekering wel bij een grote landelijke maatschappij, dat niet alles wat voor de slacht wordt opgehaald door die handelaren ook echt naar de slacht gaat... vind ik niet kunnen van die verzekering!
Bij die kan je ook niet zelf je paard wegbrengen maar dat doet een tussen handelaar. Je krijgt wel meer/makkelijker uitbetaald maar mijn manier is het niet!

Raja schreef:
Waar ik tegen aan ben gelopen, is dat de KNHS en het KWPN dus GEEN vermelding wilden maken in hun systeem, dat het om een afgekeurd paard gaat!.
Fit zou denk ik ook al een hoop schelen, Mocht er dan iemand komen die een bijv een startkaart aan wil vragen of iets dergelijks, dan is het iig bij de KNHS bekend en die kunnen dat dan melden...

Dit gebeurd deels wel!
Als ik met mijn afgekeurde paard opnieuw een startkaart zou aanvragen komt er bij de KNHS naar voren dat dit paard afgekeurd is, en ik moet dan een boete betalen of zelfs mn paard afstaan aan Amev, ivm overtreden van de regels!

yvonnedv schreef:
Ik heb gisteren een nieuw paspoort ontvangen en in de begelijdende brief staat

"Als het paard is gestorven of overgenomen door de verzekering moet het paspoort worden teruggezonden naar de organisatie die het paspoort heeft uitgegeven met vermelding van de reden van retournering."

Er is dus al een soort registratie van paarden die door de verzekering zijn overgenomen. Maar wat ik me nu afvraag : degene die het paard naar het slachthuis brengt heeft het paspoort toch nog nodig om het paard te vervoeren?

Als het goed is, dan is er op de dag van het slachten 's ochtends een DA aanwezig, die bekijkt alle dieren en neemt de paspoorten in.
Ik had ook liever het paspoort van Desje gehouden, maar dan had die slager haar niet geslacht...

grauwman schreef:
@yvonnedv: Dat hoeft niet, er is nl niet zo'n hele strenge controle.

Je kan het paspoort later terug sturen als je dat wilt. Ik ken eigenaren die hun paspoort absoluut niet willen terugsturen als het paard overleden is.

Bij goede slagers dus wel, zonder paspoort inleveren werd er níet geslacht... Wat heel netjes is, maar ik baalde wel dat het paspoort dus weg is nu. Toch een soort herinnering aan je paardje...

Raja schreef:
dat klopt, maar het gebeurd vaak zat dat ze er een 2de chip in mikken en een nieuw paspoort aanvragen ....

Dit gebeurd idd veel, schakel je de 1e chip mee uit en je paard krijgt een nieuwe of geen afstamming, nieuwe naam en dan kan je er alles mee doen wat eigenlijk dus verboden was(zoals in mijn geval weer gaan starten of hem verkopen enz)

KiWiKo schreef:
mrie schreef:
Ik moet bekenen dat ik ook wel paarden gezien heb die voor hun gebruiksdoel afgekeurd werden waarvan ik hoopte dat ze stiekum doorverkocht zouden worden. Het betrof paarden waar op jonge leeftijd al erg veel geeist werd en als ze dan reageerde met vage kreupelheden ect hup werd het beest afgekeurd terwijl het met meer rust of een lange herstelperiode in andere (lees betere) omstandigheden) nog een heel goed leven konden hebben.
Maar goed dat is dan weer de andere kant van het verhaal. Als je paard met goede reden afgekeurd is wil je het niet een paar jaar later bij een handelaar tegenkomen. Ik heb mij dan ook stevig voorgenomen zelf mijn paard weg te brengen mocht het zo ver komen.
Trouwens mijn paard heeft zelf een pennyrekening ipv een verzekering.

ik kan het me niet voorstellen, want les een op de hogereverzekeringsschool is "hoe kom je onder uitkeren uit"

dus als een paard verzekeringstechnisch afgekeurd is, dan is die echt niet goed meer............

Dit heb ik dus heel wisselend meegemaakt:

Mn pony, kreupel met spat & HKO fase 4 wilden ze in 1e instantie met alleen de spat niet afkeuren, maar behandelen
2e keer, hko fase 4 erbij, zelfde verhaal
Uiteindelijk verder woekerende spat, verbening v hoefkraakbeen enz enz en duidelijk alleemn nog als grasmaaier geschikt, en toen wilden ze wel afkeuren maar niet uitkeren, is iemand van de verzekering komen kijken.

Quentin, niet heel duidelijk kreupel, Utrecht noemde het ataxie omdat het "uit de rug/achterhand kwam en de oorzaak niet te achterhalen viel maar neurologisch leek te zijn en ataxie een verzamelnaam is voor al die dingen" er is nóóit iemand van Amev komen kijken en meteen was alles geregeld voor afkeuren en 90% uitbetalen

Erg krom dus!

Mijn paarden hebben nu dus ook een pennyrekening ipv verzekering. En als ze geen fijn leven meer hebben gaan ze naar de slacht waar iemand kijkt of ze idd geschoten zijn, niet leuk maar wel zekerheid dat ze niet via de achterdeur weggaan!

Ineke2 schreef:
Hmm een bokker heeft anders een verzekeringstechnisch afgekeurd paard. Ik kan alleen even niet op haar naam komen. Ze reed er z dressuur mee en het paard werd afgekeurd op ataxie.
Later bleek dat hij dat helemaal niet had en ze rijd er nu weer vrolijk op rond, alleen geen wedstrijden meer uiteraard...

Dat ben ik inderdaad met Quentin, die nogsteeds als een trein loopt, mn vriend(beginner) rijdt er nu op :D
[RIJ-ITP] Hoe je je vriendje leert paardrijden...

In oktober 2004 afgekeurd & teruggekocht, het verzekeringsgeld is geheel opgegaan aan fysio & osteopaat(voornamelijk aan Steffi vd Laarse) en nee hij zal de Z dressuur niet meer aankunnen, maar hij is wel heel sterk verbeterd, heeft wel nog onderling L2 proefjes gelopen, springt graag, heeft een onderling caprilli wedstrijdje gewonnen, gaat veel mee naar het bos, doet mee met oriëntatieritten enz enz na 40 km oriëntatierit door DA van de organisatie gekeurd, hij kon nog wel een rondje volgens die DA ;)
Alle rijfoto's in mn profiel zijn ook van ná het afkeuren trouwens!

Mijn DA bekijkt hem jaarlijks en vindt hem er nogsteeds goed uitzien en stukken beter lopen dan in de periode dat hij af werd gekeurd.
Q is erg vrolijk en nogsteeds zo gek als een deur :D
Bleek ook geen ataxie te zijn maar heup&bekken verschoven na een val en dat heeft jaren zo gezeten en helaas ook wat foute slijtage opgeleverd, alles zit weer op zn plek, spieren zijn weer sterker en kreupelen zie je hem niet meer gelukkig!
Mocht hij toch slechter worden mag hij alsnog met pensioen, zo heeft mn pony ook jaren voor de gezelligheid hier gestaan, krijgt hij pijn dan gaat hij uiteraard alsnog weg.
Toen de diagnose achteraf fout bleek te zijn en zelfs mijn eigen DA daar achter stond en een herkeuring op zn plaats vond, bleef Utrecht weigeren om mn paard nog een keer te beoordelen om evt het afkeuren ongedaan te maken.
Maargoed, ik ben hoe dan ook erg blij dat Q er nogsteeds is en verzeker geen paarden meer en zal altijd iemand mee sturen naar de slacht ter controle.

ceasario schreef:
listiglistje schreef:
[

Héél apart!
De slager waar ik was heeft aan huis hele mooie stallen, een bak enz enz mensen die ivm reistijd niet op maandagochtend 7.00 bij het slachthuis kunnen zijn kunnen hun paard van te voren bij hem thuis neerzetten, ivm 1,5 paards trailer hebben wij er dus 1 de zondag gebracht en 1 maandag zelf.
Hij heeft een aparte stal voor de slacht dieren, staan er super bij, krijgen goed te eten, maar die dieren zijn al aangemeld om te slachten bij de DA, dus op maandagochtend kijkt de DA of de aangemeldde dieren er zijn, of alles klopt en neemt de paspoorten in.
Als eigenaar mag je er gewoon bijzijn als je wil, dat raad ik dus iedereen aan!
Je hoeft ook niet het schieten zelf te zien, na het schieten vlak voor ze hem ophangen kan je even snel om t hoekje kijken of idd jouw dier daar ligt. Minder akelig dan het schieten zelf zien lijkt me.

Manlai schreef:
Wat heel heel belangrijk is in deze kwestie, denk ik: is volgens het oordeel van de DA die het paard moest afkeuren, slacht/inslapen de ENIGE, BESTE OPTIE voor het paard????
Indien JA, dan is het ZEER kwalijk dat 'de verzekering' (is dit zo'n onderling paardenfonds of een grote verzekeringsmaatschappij???) er niet fatsoenlijk op toeziet dat het paard ook echt aan zijn/haar einde komt.
Zegt de DA dat ALLE RIJFUNCTIES voor het paard voortaan uitgesloten zijn vanwege een aandoening, ook dan is het ZEER KWALIJK voor het paard dat het alsnog als rijpaard in de handel belandt en bij een manege terechtkomt of bij een particulier.
Kan een paard dat afgekeurd is VOOR DE SPORT nog wel recreatief rijden zonder pijn (en dus 'voor het leven' verkocht worden) volgens jullie??? DAT is namelijk volgens mij de reden dat afgekeurde paarden in de handel belanden

In mijn ogen kan het wel, maar dan niet bij een nieuwe eigenaar die niets van de gebreken weet...
Ik weet precies wat mijn dieren wel en niet kunnen en konden, maar ik zou niet willen dat mijn afgekeurde sportpaard als recreatiepaard een nieuw baasje vind die niet weet wat hij wel/niet kan en even lekker gaat uitproberen en dus overbelasten.
En viavia komt zo'n paard da alsnog weer in de sport terecht, of in t buitenland de sport in ofzo...

Ik zie dus liever dat alle afgekeurde rijpaarden(zowel sport als recreatie)óf naar de slacht gaan óf bij de oude eigenaar blijven, maar niet dat doorverkopen als recreatiepaard, wat dus Amev iig wel doet in sommige gevallen...
In slechte gevallen waar slachten wel het beste is mag je van Amev wel zelf mee enz, maar de betere dieren gaan dus de verkoop in voor de recreatie(dit zeiden ze in okt 2004 aan de telefoon)

Vind het supergoed dat hier onderzoek naar wordt gedaan!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:24

Bij ons op stal stond een merrie met een a op haar bil. Ze zou ook afgekeurd zijn bij de vorige eigenaar en dan toch nog verkocht.
Maar je kan daar voor kiezen blijkbaar, laten afkeuren en het paard toch mogen houden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:17

Tempus, in dat geval betaal je de verzekering een royale slachtprijs voor je paard en krijg je hem idd terug.
Je moet dan wel ondertekenen dat je het paard niet door zal verkopen, geen anderen voor de kosten laat opdraaien, niet meer de sport in gaat enz.

Als zo'n paard dan wel wordt doorverkocht is de oude eigenaar erg fout bezig, als die het paard eerst terugkoopt van de verzekering en haar vervolgens doorverkoopt.
Breng dan je dier naar de slacht, ze is niet voor niets afgekeurd en een niewe eigenaar zal niet weten wat er precies met het paard aan de hand is, waar het paard dus de dupe van wordt.
Erg sneu zoiets!

ripoboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:18

Misschien staan ze wel bij Anton de Bodt die haalt toch ook paarden weg bij de slacht? En dan krijgt hij ze ook weer recht.