Sjef Janssen wil juryleden verbieden Anky te jureren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Sjef Janssen wil juryleden verbieden Anky te jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:03

Het spijt me wel, maar jullie draaien de boel nu wel behoorlijk om. WIE ging er namelijk in eerste instantie in de pers iemand persoonlijk aanvallen? Het genoemde drietal juryleden dat het nodig vond om een interview te VRAGEN aan de Hoefslag om eens uitgebreid uit de doeken te doen hoe zij over Sjef Janssen dachten.
Alleen al het simpele feit dat je als juryleden andere wegen kunt bewandelen, zoals een klacht indienen wegens wangedrag van die persoon bij de FEI, wat NIET gebeurd is, maar dat je in plaats daarvan de pers opzoekt om jezelf schoon te praten en iemand anders de schuld van alle ellende in de dressuur wereld te geven, maakt je in mijn ogen al totaal ongeschikt om nog als jurylid te fungeren. Dan heb je er duidelijk een persoonlijke strijd van gemaakt en verdien je inderdaad de titel "objectieve jury" niet langer.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:09

ThePast03 schreef:
comtesse schreef:
Ik hoef van Sjef geen held te maken !!!

Het bewust je ogen sluiten voor de resultaten die deze man heeft behaald in de dressuur sport spreekt voor zich !

Als het om sporten met dieren gaat doen resultaten mijn niet zoveel. De weg naar de resultaten toe is voor mij des te belangrijker en ik heb genoeg van Sjef gezien om de resultaten niet meer fijn te vinden.

Als je zelf eens wilt kijken is er nog wel een filmpje van Sjef terug te vinden, heb het vaak genoeg gelinkt. Knipoog

Maar ontopic: Was is er precies mis volgens jou? Welke extremen toestanden liet de jury toe? De tong over het bit van Sunrise?

Zo hypocriet zijn de Nederlanders, als Salinero in de staak was gegaan had het hier op Bokt vol gestaan met excuses. Isabel heeft daar een 1 voor gehad en de rest was gewoon netjes.

Ook met de hoogte score en de laagste score uit de puntentelling was er aan de plaatsing niets veranderd.

Waar hebben we het nu eigenlijk over?
Dat Sjef wil dat de jury gaat jureren zoals hij dat graag ziet?
Dat Sjef alleen de kennis heeft en de juryleden achterlijk zijn?
Dat we niet via de sport willen winnen van Duitsland maar via een politiek spelletje?

Persoonlijk heb ik medelijden met de westernliefhebbers, als de geruchten waar zijn gaan die al deze soaptoestanden over zich heen krijgen.

AMEN!!

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:31

horseyfries schreef:
Het spijt me wel, maar jullie draaien de boel nu wel behoorlijk om. WIE ging er namelijk in eerste instantie in de pers iemand persoonlijk aanvallen? Het genoemde drietal juryleden dat het nodig vond om een interview te VRAGEN aan de Hoefslag om eens uitgebreid uit de doeken te doen hoe zij over Sjef Janssen dachten.
Alleen al het simpele feit dat je als juryleden andere wegen kunt bewandelen, zoals een klacht indienen wegens wangedrag van die persoon bij de FEI, wat NIET gebeurd is, maar dat je in plaats daarvan de pers opzoekt om jezelf schoon te praten en iemand anders de schuld van alle ellende in de dressuur wereld te geven, maakt je in mijn ogen al totaal ongeschikt om nog als jurylid te fungeren. Dan heb je er duidelijk een persoonlijke strijd van gemaakt en verdien je inderdaad de titel "objectieve jury" niet langer.

Dit artikel was GEEN persoonlijke aanval op SJ. Het was een uitleg van wat er gebeurt is, waarom bepaalde beslissingen zijn genomen (zowel goede als slechte) en over hoe deze 3 mensen zich voelen. Het is SJ die het persoonlijk maakt, en het is SJ die oorlog wil.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:50

horseyfries schreef:

Daarnaast moet ik zeggen dat Sjef, terwijl hij toch een goed bekeken videoblog bijhield voor,tijdens en na de OS, nooit over deze zaken gerept heeft. Ergo de juryleden hebben als eerste de vuile was buiten gehangen. Iets wat altijd verkeerd is, en zeker "not done" in deze kringen. Daarom moet ik ook altijd zo lachen als leerlingen zich op een forum gaan beklagen over hun trainer. Zoals de Fransen zeggen "Dass bringt gar nichts"

Punt 8 van de brief van Prinses Haya onderschijf ik volkomen, en misschien is dit nog wel de meest pijnlijke passage uit de gehele brief. Als trainers, rijders of andere belanghebbenden al niets meer aan juryleden durven te vragen, of tegen juryleden durven te zeggen, omdat ze bang zijn voor represailles in de toekomst is het hek van de dam. Daarnaast is er de afgelopen 8 jaar een situatie ontstaan waaruit duidelijk naar voren kwam dat de dressuurcommissie geen enkel advies voor verbetering serieus nam.
Om maar één simpel voorbeeld te noemen : halve punten, ook bij de technische onderdelen van de kür op muziek. Waarom ?
Nu is de combinatie volledig afhankelijk van hoe de pet van de juryleden staat of ze naar boven of naar beneden afronden.
Maar ook, hoe kan het bestaan dat internationale juryleden zich laten inhuren om de choreografie van een kür op muziek voor een bepaalde rijder samen te stellen, te adviseren omtrent de muziek om vervolgens hun eigen producties te gaan jureren.

Daarnaast is het ook aan deze commissie te danken dat we thans maar met 3 paarden naar de Olympische spelen kunnen, waardoor deze drie ruiters en/of amazone's geen enkele risico meer durven nemen. De juryleden van HongKong lieten weten dat ze zo verbaasd waren dat vrijwel iedere combinatie onder hun kunnen presteerden. Gohhhhh wat vreemd !

Nee, het is goed dat de stal nu eens grondig opgeruimd wordt.

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:01

Lovely schreef:
Wat een vertoning. Voor de buitenwereld is dit echt een onvoorstelbaar idiote toestand.

Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:13

Ja maar beste Theo, sinds wanneer gaan bondscoaches en ruiters bepalen hoe jury's de proeven gaan beoordelen? Volgens mij is dat de taak van het opleidingskader van de FEI en de bij haar aangesloten organisaties. In die opleiding zal gerust ook wel verteld worden wanneer men naar boven of naar beneden afgerond dient te worden Ja. M.i. kun je nooit precies tussen een 7 of een 8 willen punten, het zal altijd meer neigen naar het een of het ander.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:35

Lovely schreef:
Ja maar beste Theo, sinds wanneer gaan bondscoaches en ruiters bepalen hoe jury's de proeven gaan beoordelen? Volgens mij is dat de taak van het opleidingskader van de FEI en de bij haar aangesloten organisaties. In die opleiding zal gerust ook wel verteld worden wanneer men naar boven of naar beneden afgerond dient te worden Ja. M.i. kun je nooit precies tussen een 7 of een 8 willen punten, het zal altijd meer neigen naar het een of het ander.

Het gaat hier om de kür op muziek. Een voorbeeld : De series om de één gaan fout (dus bijvoorbeeld een 3), maar de ruiter of amazone doet deze series nog een keer over (dus bijvoorbeeld een 8). Kortom het cijfer voor de series om de één moet 5.5 zijn.
Maar er mogen geen halve cijfers gegeven worden, dus de jury moet zelf beslissen of hij een 5 of en 6 geeft. Ergo op deze manier werk je in de hand dat er subjectief gejureerd wordt, en heel dicht bij het subjectief jureren ligt het nationalistisch jureren. Iets waar we nu al jaren mee geconfronteerd worden.
Verder weet ik niet of je ooit de FEI-handleiding voor de juryleden hebt gelezen, maar dat is een omvangrijk boekwerk, dat elk jaar weer uitgebreider wordt. Maar het gaat niet om de regels maar om de uitleg van de regels door de juryleden. En de hele problematiek van vandaag is dat de verschillende juryleden allemaal hun eigen weg bewandelen.

Het is echt geen Sjef-probleem of Nederlands probleem het is een wereldwijd probleem. Tijdens de Duitse kampioenschappen dit jaar schrok Warum Nicht tijdens het rond de baan gaan, Isabell kreeg twee extra minuten voordat de bel klonk, ik vond dit heel normaal, maar het is niet volgens de nieuwe regels, dus de juryleden gingen ook hier subjectief te werk. Hannes maakte er verder weer eens een potje van dus Isabell was geen enkel gevaar voor het kampioenschap, maar als dat wel zo had geweest dan waren uiteraard de poppen aan het dansen.

Kyra Kyrklund verwoorde het laatst in haar interview heel goed "laat die juryleden mij nu eens eindelijk vertellen wat ze nu echt willen zien".

Theo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:39

Als er onduidelijkheid bestaat over wat er nu precies (hoe) getoond moet worden in de ring om die 10 echt te verdienen, dan is de suggestie van Kyra veel doelmatiger dan de houding en aanpak van Sjef Jansen. Het had van Sjef misschien anders geklonken als hij niet al jarenlang zijn frustratie botvierde op de juryleden, want ik kan me eerlijk gezegd niet anders herinneren dan dat Sjef klachten uitte over de manier jureren. Dat is trouwens iets waarvoor je in de B al uitgelachen zou moeten worden, maar kennelijk komt hij er toch mee weg.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:52

Horsedances schreef:
Daarnaast moet ik zeggen dat Sjef, terwijl hij toch een goed bekeken videoblog bijhield voor,tijdens en na de OS, nooit over deze zaken gerept heeft.

Zou er nog bij moeten komen. Hij filmde op plaatsen waar helemaal niet gefilmd mocht worden en maakte misbruik van het feit dat hij bondscoach was.
Daar is ook heel wat over te doen geweest, maar daar hoor je niemand meer over.
Dat is vrolijk onder het vloerkleed geveegd.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:02

Tja volgens mij wordt er al een behoorlijke tijd niet meer gepunt volgens de eisen voor de grand prix . Want je ziet soms echt manieren van bijvoorbeeld verzamelen of piafferen die je in geen enkel boek voor hogere dressuur tegen komt. Maar dat met handrem erop rijden, weggedrukte rug, een niet correcte uitgestrekte draf het levert voor sommigen echt veel punten op. Terwijl anderen met bijvoorbeeld met een voor de persoonlijke smaak uit het boekje vallende andalusier ofzo met een super correcte piaffe daar slechts een matig cijfer voor krijgt.

Daarom zeg ik ook het lijkt net of men niet durft te punten tussen de 1 en 10 en dan maakt het me geen ene mallemoer uit of het nu AvG is of Werth of jan met de korte achternaam. Wat je ziet moet je beroordelen en daarbij de naam en faam van de ruiter buiten beschauwing laten.

Jammer maar de sport op dat niveau gaat er niet mooier op worden.

En voor sommigen nee ik vind de spanningsbok net zo zonde en stout als het niet willen halthouden.
Beide dames kregen daar hopenlijk slechte punten voor.

comtesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:21

Lovely schreef:

Gezien het gegeven dat een gedeelte van het Jury corps aardig ter discussie gesteld wordt op dit moment door oa Prinses Haya denk dat het hierboven vermelde terstond achterhaald is,,,

Men luistert ondertussen naar de bondscoaches en ruiters,,, de bezem uit het hok en vegen ja!!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:49

Het is zo'n soap dat het bijna te ingewikkeld wordt om te volgen (nu ben ik ook blond dat scheelt Haha!), uit de brief van prinses Haya:

De prinses beschuldigt de mensen in het comité ondermeer van zware partijdigheid en het voortrekken van diverse privezaken. Dit heeft te maken met de incidenten die plaats vonden tijdens de Olympische Spelen van Hong Kong. Het jurycomité kwam 'onofficieel' na afloop van de Grand Prix met vertegenwoordigers van de vier bovenaanstaande teams bijeen, om de puntentelling en jurering te bespreken. Dit zou tegen de regels zijn, aldus Prinses Haya.

Deze bijeenkomst heeft verdorie op verzoek (en we weten hoe die verzoeken van de heer Janssen plaatsvinden Clown ) plaatsgevonden!

Prima dat er een keer over de jurybeoordeing gesproken wordt, maar dan graag op een normale manier. Sjef wil niet meer dat deze juryleden Anky en haar leerlingen beoordelen: prima! dan starten ze toch gewoon niet meer, misschien wordt dressuur dan ook weer leuk.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:40

Kafue schreef:
*knip*
Daarom zeg ik ook het lijkt net of men niet durft te punten tussen de 1 en 10 en dan maakt het me geen ene mallemoer uit of het nu AvG is of Werth of jan met de korte achternaam. Wat je ziet moet je beroordelen en daarbij de naam en faam van de ruiter buiten beschauwing laten.

*knip*

Dat is nou net wat Sjef en Anky al jaren propageren, te rade gaan bij andere jurysporten die dezelfde problemen hebben gehad en die hun jury-systemen aangepast hebben om tot een terechtere plaatsing te komen. Als gedeelde nummer één in de wereld samen met Isabelle is dit waarschijnlijk helemaal niet in hun voordeel, maar wel in het voordeel van de sport in het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:00

Horsedances schreef:
Kyra Kyrklund verwoorde het laatst in haar interview heel goed "laat die juryleden mij nu eens eindelijk vertellen wat ze nu echt willen zien".

Theo

Die vraag snap ik dus wel van haar, want volgens de FEI is gehoorzaamheid, harmonie enz dressuur, maar de winnaars van de laatste jaren die lopen wat angstig en met veel expressie rond. Echter is de harmonie en gehoorzaamheid niet altijd geheel aanwezig en worden daar niet op afgestraft.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:23

Sandra_v_B schreef:
horseyfries schreef:

Dit artikel was GEEN persoonlijke aanval op SJ. Het was een uitleg van wat er gebeurt is, waarom bepaalde beslissingen zijn genomen (zowel goede als slechte) en over hoe deze 3 mensen zich voelen. Het is SJ die het persoonlijk maakt, en het is SJ die oorlog wil.

Sorry hoor, maar met welke bril heb jij dit artikel gelezen?? Iets anders kan ik er niet van maken!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:24

Horsedances schreef:
horseyfries schreef:

Daarnaast moet ik zeggen dat Sjef, terwijl hij toch een goed bekeken videoblog bijhield voor,tijdens en na de OS, nooit over deze zaken gerept heeft. Ergo de juryleden hebben als eerste de vuile was buiten gehangen. Iets wat altijd verkeerd is, en zeker "not done" in deze kringen. Daarom moet ik ook altijd zo lachen als leerlingen zich op een forum gaan beklagen over hun trainer. Zoals de Fransen zeggen "Dass bringt gar nichts"

Punt 8 van de brief van Prinses Haya onderschijf ik volkomen, en misschien is dit nog wel de meest pijnlijke passage uit de gehele brief. Als trainers, rijders of andere belanghebbenden al niets meer aan juryleden durven te vragen, of tegen juryleden durven te zeggen, omdat ze bang zijn voor represailles in de toekomst is het hek van de dam. Daarnaast is er de afgelopen 8 jaar een situatie ontstaan waaruit duidelijk naar voren kwam dat de dressuurcommissie geen enkel advies voor verbetering serieus nam.
Om maar één simpel voorbeeld te noemen : halve punten, ook bij de technische onderdelen van de kür op muziek. Waarom ?
Nu is de combinatie volledig afhankelijk van hoe de pet van de juryleden staat of ze naar boven of naar beneden afronden.
Maar ook, hoe kan het bestaan dat internationale juryleden zich laten inhuren om de choreografie van een kür op muziek voor een bepaalde rijder samen te stellen, te adviseren omtrent de muziek om vervolgens hun eigen producties te gaan jureren.

Daarnaast is het ook aan deze commissie te danken dat we thans maar met 3 paarden naar de Olympische spelen kunnen, waardoor deze drie ruiters en/of amazone's geen enkele risico meer durven nemen. De juryleden van HongKong lieten weten dat ze zo verbaasd waren dat vrijwel iedere combinatie onder hun kunnen presteerden. Gohhhhh wat vreemd !

Nee, het is goed dat de stal nu eens grondig opgeruimd wordt.

Zo is dat, de riek en de kruiwagen tevoorschijn halen en scheppen maar!!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:35

Interessante relatie bestaat er tussen de heer Janssen en de juryleden. Wordt Anky nou steeds eerste omdat ze van zijn gezeur af willen of kan ze gewoon rijden als de beste ...
Wie er ook gelijk heeft, dit is schadelijk voor alle partijen.

comtesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:24

ThePast03 schreef:
Het is zo'n soap dat het bijna te ingewikkeld wordt om te volgen (nu ben ik ook blond dat scheelt Haha!), uit de brief van prinses Haya:

De prinses beschuldigt de mensen in het comité ondermeer van zware partijdigheid en het voortrekken van diverse privezaken. Dit heeft te maken met de incidenten die plaats vonden tijdens de Olympische Spelen van Hong Kong. Het jurycomité kwam 'onofficieel' na afloop van de Grand Prix met vertegenwoordigers van de vier bovenaanstaande teams bijeen, om de puntentelling en jurering te bespreken. Dit zou tegen de regels zijn, aldus Prinses Haya.

Deze bijeenkomst heeft verdorie op verzoek (en we weten hoe die verzoeken van de heer Janssen plaatsvinden Clown ) plaatsgevonden!

Prima dat er een keer over de jurybeoordeing gesproken wordt, maar dan graag op een normale manier. Sjef wil niet meer dat deze juryleden Anky en haar leerlingen beoordelen: prima! dan starten ze toch gewoon niet meer, misschien wordt dressuur dan ook weer leuk.

Ik denk dat Sjef de Prinses ook suf heeft gekletst,,, want die praat ook al onzin,,,die verteld zo maar de waarheid, en dat die Sjef niet de schuld krijgt van haar, deugt voor geen meter !!!!

Stoffer en blik erbij en vegen maar !!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:20

Als er werkelijk weer gepunt wordt volgens de waarden van de klassieke dressuur dan ben je goed bezig maar is er nog een weg terug. En is dit de weg die SJ met de nieuwe dressuur wil en beoogd te gaan wandelen.
Ben je nog geloofwaardig als je openbaar een motie van wantrouwen bij het jureren van een bepaalde groep juryleden plaatst terwijl jouw volgelingen daar niet slechter van worden of geworden zijn. Wat wil je bereiken jouw groep met 100 % op een de de rest ergens onderaan.

Ik begrijp werkelijk niet meer wat SJ nu wil. En in mijn mening en opinie vind ik dit heel erg dom, en erg sneu voor zijn grootste volgeling.

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:39

Arabesk schreef:
Wat een pannenkoek Gestoord

Je healt me de woorden uit mijn mond... Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:20

Ik zat zo eens te denken, mischien moet SJ zelf gaan jureren kijken wat hij er van bakt. Of zelf een dressuurbond oprichten ofzo.
Als je toch zoveel wantrouwen hebt in de meerderheid ( jurycorps was in de meerderheid) lijkt het me verstandig bij jezelf te rade te gaan en als je je niet kunt verenigen met de manier van jureren zelf niet meer te starten als de juryleden die je niet aan staan in het hokje zitten.

Je hoort ja wel vaker mensen roepen als die en die jureert dan mooi dat ik daar niet ga starten....

comtesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:16

En zo heel langzaam aan druppelt het nieuws binnen dat Sjef niet helemaal alleen ergens aan de deur staat te kloppen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:00

Kafue schreef:
Je hoort ja wel vaker mensen roepen als die en die jureert dan mooi dat ik daar niet ga starten....

Het voordeel is dat je regionaal kunt besluiten dat je niet wil starten bij mevrouw Pietersen waar je 'ruzie' mee hebt, want volgende week zit 5 kilometer verderop meneer De Bakker die jou wel graag ziet rijden. In het Z wordt de spoeling al minder maar voor wie wat verder wil reizen is het ook nog te doen.
Nationaal is dat al minder en internationaal heb je helemaal een probleem, want je hebt elke keer dezelfde juryleden voor je neus. Daarnaast kun je moeilijk gaan stellen dat je als prof een wereldbekerselectie maar overslaat, dan zijn de sponsors zo weg. Daar heb je in het regionale M gewoon allemaal niet mee te kampen.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:05

Ben het daar mee eens Urielle. Eigenlijk is het jezelf voor de gek houden; bij jury's rijden waarvan je weet dat je daar over het algemeen goed bij scoort.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:33

horseyfries schreef:

WIE was er al voor de spelen met een hetze tegen Riexinger begonnen?
[VN] Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Als al die mensen die hier roepen dat Nederland onterecht de landenwedstrijd heeft verloren eens de moeite zouden nemen om de scores van de afzonderlijke 5 juryleden tijdens de Olympische spelen op te tellen dan zou daaruit blijken dat iedereen de Duitse ploeg op 1 en de Nederlanders op 2 had staan, met uitzondering van het Nederlandse jurylid. Er is helemaal niks vreemds aan de jurering te ontdekken. De top 4 landen hadden allemaal een jurylid tijdens de landenwedstrijd en ze kijken allemaal door een iets te roze bril naar hun eigen landgenoten, menselijk natuurlijk, maar het heft elkaar volledig op en de absolute verschillen zijn heel klein. De Duitsers hebben volkomen terecht de landenwedstrijd gewonnen omdat ze als team beter waren. Als er meer juryleden waren geweest of allemaal onafhankelijke juryleden was de uitkomst hetzelfde gebleven. (Tenzij er een nieuwe regel bijkomt in de dressuur "Sjef Janssen bepaalt wie er wint").

Als het er om gaat een beter jurysysteem te verzinnen (wat natuurlijk prima is), dan is natuurlijk vlak voor en tijdens de spelen niet echt het goede moment om er over te beginnen, een constructief voorstel op een rustig moment zou handiger zijn.
Ik denk dat de heer Janssen toch de lesjes van de "olympische" sportpsycholoog Rico Schuijers nog eens even moet doornemen, vooral dat stukje over die aandachtscirkels (cirkel 1 ik en mijn taak!).

De Duitsers zullen zich wel kapot lachen, terwijl hij met zijn psychologische oorlogsvoering bezig is zijn zij gewoon aan het paardrijden. Eerst geeft hij ze vlak voor de spelen in Aken nog even de kans om met eigen ogen te zien dat hij een ruiter in topvorm niet opstelt in zijn team, dan is hij voor het oog van de wereld zo druk met boos zijn op de jury dat hij er niet is om zijn echtgenote die olympisch goud wint op te wachten en nu wil hij zelfs juryleden gaan verbieden Anky te jureren. Wat een kleuterschool zeg hier in Nederland, hoop dat de KNHS hier iets aan doet. Tegen een kind zou je dan zeggen "wat is er nu echt aan de hand met je en waarom ben je nou echt zo kwaad". Dat zou eens iemand moeten doen in plaats van met hem mee te kletsen. Als mensen zo om zich heen gaan schoppen zijn ze meestal kwaad op zichzelf. Misschien moet de KNHS ook een psycholoog in de arm nemen voor de "nazorg".