Kaka schreef:In tegenstelling mijn voorgangers, vind ik het wel goed dat hierover gediscusseerd wordt. Het gebruik van het landschap verandert en dat is prima (ik zie ook nergens in dit stuk staan dat dat niet goed zou zijn), maar dat betekent ook dat de wetgeving daarop in moet springen. En dat is zo makkelijk nog niet. De meeste gemeenten weten niet goed wat ze met al die wildbouw aan stallen en rijbakken aan moeten (ik ben van mening dat dat wel degelijk verrommeld) en elke gemeente hanteert de ruimte in de wetgeving op zijn eigen manier. Het zou een enorme vooruitgang betekenen als er één lijn komt in de regelgeving. Dat schept duidelijkheid en zorgt voor minder irritatie.
Ik ben met je eens dat er iets aan gedaan moet worden.
Onze gemeente is nu bezig met het invoeren van het paardenbeleid dus we zijn volop in het proces hiermee.
Hierin willen ze de richtlijnen neerzetten hoe paarden gehouden mogen worden. Dit betekent bijv geen zwart gelopen weilanden. Weilanden mogen wel afgezet worden met schrikdraad maar dan met koord ipv lint omdat dit minder zichtbaar is.
In dit paardenbeleid geven ze aan hoe het ideale erf ingericht zou moeten zijn. Het liefst zien ze een mooi erf met streekeigen planten en bomen.
Helaas zijn sommige dingen erg idealistich en niet haalbaar. Er zullen bijv weinig mensen zijn die een binnenbak neer zetten met een pannendak. En dat alleen maar omdat de gemeente dat liever ziet.
In ons bezwaarschrift hebben we ook de aandacht gevraagd voor de veiligheid van paarden op de weg.
De overheid heeft de regels algemeen bepaald maar de gemeentes mogen hiervan afwijken en hun eigen plan trekken. Het zou goed zijn als er betere afstemming hierin zou zijn. Nu heb je de uitgave van VNG. De KNHS gaat ook nog met een welzijnsnota komen en daarnaast heb je de gemeente die ook nog dingen gaan bepalen. Het is goed dat er iets aangedaan word maar het word als paardenhouder steeds moeilijker om aan alle regels te blijven voldoen. Tevens is er geen goede afstemming tussen de gemeentes waardoor het voor kan komen dat een stal 10 km verder meer mag omdat hij net onder een andere gemeente valt.
Hoever ga je als overheid in de bemoeienis met het eigendom van je burgers....

in het licht van de claim van de ruiters dierenlíefhebbers te zijn.