"Voorkom dat Nederland er straks als een manege uitziet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dewindhoek

Re: "Voorkom dat Nederland er straks als een manege uitziet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:19

Kaka schreef:
In tegenstelling mijn voorgangers, vind ik het wel goed dat hierover gediscusseerd wordt. Het gebruik van het landschap verandert en dat is prima (ik zie ook nergens in dit stuk staan dat dat niet goed zou zijn), maar dat betekent ook dat de wetgeving daarop in moet springen. En dat is zo makkelijk nog niet. De meeste gemeenten weten niet goed wat ze met al die wildbouw aan stallen en rijbakken aan moeten (ik ben van mening dat dat wel degelijk verrommeld) en elke gemeente hanteert de ruimte in de wetgeving op zijn eigen manier. Het zou een enorme vooruitgang betekenen als er één lijn komt in de regelgeving. Dat schept duidelijkheid en zorgt voor minder irritatie.

Ik ben met je eens dat er iets aan gedaan moet worden.
Onze gemeente is nu bezig met het invoeren van het paardenbeleid dus we zijn volop in het proces hiermee.
Hierin willen ze de richtlijnen neerzetten hoe paarden gehouden mogen worden. Dit betekent bijv geen zwart gelopen weilanden. Weilanden mogen wel afgezet worden met schrikdraad maar dan met koord ipv lint omdat dit minder zichtbaar is.
In dit paardenbeleid geven ze aan hoe het ideale erf ingericht zou moeten zijn. Het liefst zien ze een mooi erf met streekeigen planten en bomen.
Helaas zijn sommige dingen erg idealistich en niet haalbaar. Er zullen bijv weinig mensen zijn die een binnenbak neer zetten met een pannendak. En dat alleen maar omdat de gemeente dat liever ziet.

In ons bezwaarschrift hebben we ook de aandacht gevraagd voor de veiligheid van paarden op de weg.

De overheid heeft de regels algemeen bepaald maar de gemeentes mogen hiervan afwijken en hun eigen plan trekken. Het zou goed zijn als er betere afstemming hierin zou zijn. Nu heb je de uitgave van VNG. De KNHS gaat ook nog met een welzijnsnota komen en daarnaast heb je de gemeente die ook nog dingen gaan bepalen. Het is goed dat er iets aangedaan word maar het word als paardenhouder steeds moeilijker om aan alle regels te blijven voldoen. Tevens is er geen goede afstemming tussen de gemeentes waardoor het voor kan komen dat een stal 10 km verder meer mag omdat hij net onder een andere gemeente valt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:38

M.i. komen dat soort regels neer op een ontmoedigingsbeleid. Als je steeds een boete krijgt omdat je weiland half zwart gelopen is of je mag geen schuilgelegenheid neerzetten, wat moet je dan? In de praktijk komt het erop neer dat dan minder mensen paarden kunnen gaan houden.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 05:39

Citaat:
In dit paardenbeleid geven ze aan hoe het ideale erf ingericht zou moeten zijn. Het liefst zien ze een mooi erf met streekeigen planten en bomen.

Boos! Hoever ga je als overheid in de bemoeienis met het eigendom van je burgers.... Rolleyes

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 06:37

Huertecilla schreef:
Nouks schreef:
En hoe had jij dat RijpaardenBesluit in gedachten, HC? Aan wat voor maatregelen tegen "wildgroei" moeten we dan denken?

Ken jij het TrekhondenBesluit? Er is ethisch geen reden om dit niet te projecteren op rijpaarden.

De frictie tussen de samenleving en de ruiterij is op drie hoofdgebieden:
- wegenverkeerswet
- ruimtelijke ordening
- dierenwelzijnswet

In de praktijk van vandaag is de ruiterij aan god noch gebod gebonden en gaat zeer slordig met deze zegening om.
Maak paardhouden en -rijden vergunningsplichtig; verboden tenzij...
Toon voor het verkrijgen van een vergunning maar aan dat je de mogelijkheden, kennis en vaardigheid hebt.
De maatlat voor toetsing is binnen een kaderwet vlot en helder in te vullen.

De aanvrager betaalt de kosten; díe wil wat.

hc

Daar ben ik het volledig mee eens!
Gelukkig is men al bezig met het realiseren van een dergelijke wet. Ik hoop dat deze ook zeer snel zal worden doorgevoerd, wat inhoud: iedere ruiter/paardenhouder moet volledig op de hoogte zijn van de WVW 1991, ruimtelijke ordening en moet VAKDIPLOMA's bezitten mbt dierenhouderij.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 06:37

Je merkt het wel weer he Cool

Paarden overheersen Pling

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:54

Eerst wordt je gemotiveerd om een sport te gaan beoefenen ivm het dreigende overgewicht in nederland en nu doe je eindelijk aan sport wordt het weer afgekraakt.

Ik vlieg over 5 uurtjes naar Canada..misschien kom ik maar niet meer terug. Paardjes kunnen afgleverd worden bij Vrachtgebouw 1 op schiphol met een enkeletje Toronto.

Wat leven we toch in een stom en achterlijk land. Duivel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:55

Huertecilla schreef:
ROFL

Ik weet niet in welke realiteit jij leeft doch de wegenverkeerwet, ruimtelijke verordeningen en registratieplicht worden massaal overtreden door de ruiterij.

De wet die z.s.m. gemaakt zou moeten worden is een RijpaardenBesluit: verboden tenzij.

hc

Cijfers graag Pling
Of ga je nu echt af op Bokt Verward

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:04

dewindhoek schreef:
Weilanden mogen wel afgezet worden met schrikdraad maar dan met koord ipv lint omdat dit minder zichtbaar is.

Dat botst behoorlijk met het belang van dierenwelzijn wat zo hoog op de politieke agenda staat nowadays.

Zwarte weilanden niet toegestaan, houdt dus in dat in natte gebieden en met name op kleigrond de paarden 's winters opgestald moeten worden
(ik sta op zandgrond, maar wel laag gelegen en onze weides zijn wel kaal na afgelopen regenval hoor, een paard er een paar uurtjes op en alle gras is weggetrapt. Komt van het voorjaar pas weer terug. Maar goed, paard is een bewegingsdier en moet er gewoon uit.)

En koord is tevens voor de paarden moeilijk zichtbaar. Het is niet in het belang van de dieren, maar ook niet van de omgeving, dat paarden losbreken. Paarden in de wei zijn niet gevaarlijk, paarden loslopend over de weg zijn dat wel.

Koord is ook nog eens behoorlijk gevaarlijk voor het dier zelf ivm het rond het been draaien en daar gruwelijke snijwonden te geven. Maarrrr... we kunnen er charmante stukjes plastic tas aanhangen om de meter, zodat de paarden zien waar ze moeten stoppen natuurlijk. (En DAT is in mijn ogen WEL verrommeling van het landschap...)

Print maar uit voor de gemeenteraad Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:29

Urielle schreef:
En koord is tevens voor de paarden moeilijk zichtbaar. Het is niet in het belang van de dieren, maar ook niet van de omgeving, dat paarden losbreken. Paarden in de wei zijn niet gevaarlijk, paarden loslopend over de weg zijn dat wel.

Paarden behoren achter een deugdelijke omheining te staan. Schriklint alleen is dat niet.
Wanneer een deugdelijke omheining ergens niet mag, dan kan je daar geen paarden houden.

Als je met 17 miljoen mensen op een postzegel woont kan niet alles overal.
Bedenk dat het paard een dier is van de open vlaktes en geen leefgebied vond in NL. Nu is het ingericht voor 17 miljoen mensen; is er dan nu wel geschikte leefruimte voor tegen een half miljoen paarden?

Hoog tijd om een integraal beleid mbt rijpaardhouden in te vullen.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:38

Het argument 'als je met 17 miljoen mensen woont dan kan niet alles' trekt ook op weinig als je niet aangeeft wat er dan niet zou kunnen en waarom.
En de sprong vervolgens naar het wel of niet van nature voorkomen van het paard in Nederland lijkt mij vrij irrelevant.

Leg mij nou eens uit wat er fout is aan wit lint rond een paardenweide.
Of een paardenbak achter iemands huis in het buitengebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:51

Huertecilla schreef:
Urielle schreef:

Paarden behoren achter een deugdelijke omheining te staan. Schriklint alleen is dat niet.
Wanneer een deugdelijke omheining ergens niet mag, dan kan je daar geen paarden houden.

Als je met 17 miljoen mensen op een postzegel woont kan niet alles overal.
Bedenk dat het paard een dier is van de open vlaktes en geen leefgebied vond in NL. Nu is het ingericht voor 17 miljoen mensen; is er dan nu wel geschikte leefruimte voor tegen een half miljoen paarden?

Hoog tijd om een integraal beleid mbt rijpaardhouden in te vullen.

hc

Jaja we weten het nu wel. Jij hebt makkelijk praten vanuit verweggiestan en the middle of nowhere. Je bent nu allemaal regels aan het "verzinnen" die op 90% van paardenminnend Nederland een enrome impact gaat hebben, jij persoonlijk zal er echter niets van merken. Dat jij een idealistisch leventje daar hebt betekend niet dat wij ons hier allemaal als een stel criminelen gedragen ten opzichte van onze paarden en de huidige wetten.

Dus aub een beetje respect voor de mensen die het hier op die postzegel proberen te redden met hun paarden. Niet iedereen hoeft jouw idealistisch beeld te volgen en lang niet iedereen heeft daar de mogelijkheden toe.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:12

Juliette86 schreef:
allemaal regels aan het "verzinnen" die op 90% van paardenminnend Nederland een enorme impact gaat hebben

Ja die impact ben ik dus ook bang voor. Stel dat iedere pony/paardenhouder een "vakdiploma" moet hebben, stel dat er zodanige eisen worden gesteld aan afrastering, stalling, weidebeheer e.d., dan denk ik dat mn de particuliere houders zodanig in de problemen komen dat zij afstand moeten doen van hun pony('s)/paard(en). Wordt dan de markt niet overspoeld? Gaat dan de prijs, als je het paard al kunt verkopen, niet drastisch omlaag, gaan die paarden/pony's naar de slacht, de emotionele toestand van de eigenaar (welke gevolgen hiervan)?. Vwb pensionhouders (die hebben geïnvesteerd) en er mee moeten stoppen? Waar moeten de pensionklanten met hun paard naar toe? Zomaar wat vragen die dan bij me op komen en waar ik niet echt vrolijk van wordt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:30

aslo schreef:
Juliette86 schreef:
allemaal regels aan het "verzinnen" die op 90% van paardenminnend Nederland een enorme impact gaat hebben

Ja die impact ben ik dus ook bang voor. Stel dat iedere pony/paardenhouder een "vakdiploma" moet hebben, stel dat er zodanige eisen worden gesteld aan afrastering, stalling, weidebeheer e.d., dan denk ik dat mn de particuliere houders zodanig in de problemen komen dat zij afstand moeten doen van hun pony('s)/paard(en). Wordt dan de markt niet overspoeld? Gaat dan de prijs, als je het paard al kunt verkopen, niet drastisch omlaag, gaan die paarden/pony's naar de slacht, de emotionele toestand van de eigenaar (welke gevolgen hiervan)?. Vwb pensionhouders (die hebben geïnvesteerd) en er mee moeten stoppen? Waar moeten de pensionklanten met hun paard naar toe? Zomaar wat vragen die dan bij me op komen en waar ik niet echt vrolijk van wordt.

Eerlijk gezegd ben ik niet tegen een "vakdiploma" en ben ook niet tegen eisen die gesteld worden aan de manier waarop je paarden houdt. Nu is er veel te veel wildgroei, door mensen die te weinig van een paard weten.

Edit: zinsopbouw verbeterd
Laatst bijgewerkt door Nikka op 08-10-08 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:00

Citaat:
Eerlijk gezegd ben ik niet tegen een "vakdiploma" en ook niet aan eisen gesteld worden aan de manier waarop je paarden houdt. Nu is er veel te veel wildgroei, door mensen die te weinig van een paard weten.

Het is niet meer dan redelijk als er een wettelijke regel komt dat eenieder die een pensionstal of manege wil beginnen in het bezit moet zijn van een vakdiploma: op die manier voorkom je wildgroei, belabberde weilanden en slechte huisvesting voor de paarden.
Zo'n pensionhouder of manegehouder kan zijn/haar klanten tenminste ook goed begeleiden (ook in het verkeer) en werkt dan tenminste ook met overeenkomsten/contracten zodat er ook meteen geen gezeik is over weet-ik-veel wat voor zaken. Een particulier kan dan nog steeds zelf een paard aanschaffen, daar is niets mis mee, mits deze particulier zich laat leiden door vakbekwame personen, en niet zelf gaat rotzooien met voeding, weiland, huisvesting, etc. zonder enige kennis. Dat laatste gebeurt nu nog veel te vaak, vandaar dat dierenklinieken het zo druk hebben.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:00

Tjee wat een gezemel zeg, laten we eens kijken hoeveel kippen koeien en vaarkens er in Nederland rondbanjeren, nou ja banjeren, opgesloten zitten.

Om een rijbak aan te leggen heb je in principe geen vergunning nodig, tenzij het om akkerbouw of bouwgrond gaat.
Ach is gewoon weer een nieuw melkkoetje, oftewel nieuw melkpaardje

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:04

Voor het aanleggen van een rijbak is als er een agrarische doelstelling is wel een vergunning nodig en hiervoor is een artikel 19 lid ? procedure nodig.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:08

Ik heb niet alle 6 pagina's gelezen, maar het hele verhaal lijkt me een prima aanleiding voor wat een regering van plan is: het paard als melkkoe.
Ik verwacht zeer binnenkort wel wat belasting extra voor paardenbezitters.
Dat hebben ze nu mooi ingeleid.

Zeurkousen Boos!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:26

berpie schreef:
Tjee wat een gezemel zeg, laten we eens kijken hoeveel kippen koeien en vaarkens er in Nederland rondbanjeren, nou ja banjeren, opgesloten zitten.

Ah, weer naar een ander wijzen.

Niet zo slim trouwens want de sectoren welke je noemt zijn aan welzijnsnormen onderworpen, de paardensector niet. Waarom niet? Hoog tijd!!
De ruiterij loopt schadálig achter mbt kennis en normen. Dat is Gestoord in het licht van de claim van de ruiters dierenlíefhebbers te zijn.
Een derde van de paarden in NL leeft onder dermate suboptimale omstandigheden dat ze stereotyp gedrag ontwikkelen!!!!

@wijsneuzen die het nodig vinden om persoonlijk te worden: ik koos 35 jaar geleden al bewust om geen paard te houden/rijden in NL omdat ik dat niet paardgericht genoeg kon realiseren. Het is sindsdien alleen maar een grótere uitdaginging geworden. De ruiterij lijkt zich daar, over het welzijnsniveau van de paarden en de rechten van de ander 16,5 miljoen NLers, niet zo druk te maken en rommelt maar wat aan.

Tijd voor een geïntegreerde aanpak van verkeer, ruimtelijke ordening en welzijn.
Daar 'tegen' zijn zet je simpel buiten spel. Wees liever een constructieve gesprekspartner Pling

hc

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:41

Tja, als je er als land of gemeente nog wat geld op wil verdienen kan je het ook omarmen.

* De KWPNer als exportprodukt (er gaat meer geld in om dan in de bloemenexport).
* Dat Friese dorp Weststellingwerf dat zich een paardengemeente noemt en daar op in gaat zetten.
* In de noordoostpolder willen ze een "paardenwijk" gaan bouwen waar iedereen zijn paard aan huis kan houden.

Ik snap dta niet iedere gemeente dat kan en wil maar het zijn leuke initiatieven die op een positieve manier met de groeiende paardentoestand omgaan. In plaats van het alleen maar als probleem te zien en het ontmoedigen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 00:03

Huertecilla schreef:
De ruiterij lijkt zich daar, over het welzijnsniveau van de paarden en de rechten van de ander 16,5 miljoen NLers, niet zo druk te maken en rommelt maar wat aan.
Tijd voor een geïntegreerde aanpak van verkeer, ruimtelijke ordening en welzijn.
hc

......laat ons dan maar rustig aanrommelen, in de prettige wetenschap dat er ergens op een spaanse heuvel een ex-patriot zit die zich nog immer om ons bekommert en zich oordelen aanmeet. Nederland groet u van verre. Clown

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 07:51

"Er gaat veel geld om in de paardenwereld. Weststellingwerf pikt daar een flink graantje van mee. De gemeente telt naar schatting zo‘n 2500 paarden, verdeeld over 600 adressen. Willem Foorthuis, directeur van het Keuning Instituut en één van de deskundigen die gisteravond zijn zegje mocht doen over het project ‘De paardenwereld van Weststellingwerf‘, rekende de aanwezigen voor dat er per paard 12.000 euro wordt geïnvesteerd. ‘Dat is hier 30 miljoen euro in deze sector‘, aldus Foorthuis, die stelde dat de paardenwereld een nieuwe economische drager is.Weststellingwerf telt een drafcentrum, tien professionele paardenfokkers of -handelaren, vier maneges, dertig rijinstructeurs en meer dan 20 paardensportclubs. De paarden leveren minstens vijftig arbeidsplaatsen op. En dat worden er gezien de trend alleen maar meer."

Aan de ene kant een 'ontmoedigingsbeleid' en aan de andere kant stimulering van de paardensector?
Is het eigenlijk dit waar men in NL naar toe wil? Grote, lokatie gebonden centra, waar makkelijk controle op is, waar geld aan verdient kan worden? Ongeveer net als de megastallen, dat kleine boeren die het niet (meer) kunnen behapstukken, zich laten wegkopen en er ruimte voor nieuwbouw etc gecreëerd kan worden? Tja, dan moeten er in de paardensector toch ook een aantal de dupe worden lijkt me, en dat zijn vrees ik, de particulieren en kleine pensionstallen. Money, money, money.... das m.i. alles waar het om draait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:11

Huertecilla schreef:
@wijsneuzen die het nodig vinden om persoonlijk te worden: ik koos 35 jaar geleden al bewust om geen paard te houden/rijden in NL omdat ik dat niet paardgericht genoeg kon realiseren. Het is sindsdien alleen maar een grótere uitdaginging geworden. De ruiterij lijkt zich daar, over het welzijnsniveau van de paarden en de rechten van de ander 16,5 miljoen NLers, niet zo druk te maken en rommelt maar wat aan.

hc

Persoonlijk? Dat jij die keuze maakt is prima maar dat geeft jou nog niet het recht om heel paardenhoudend Nederland over één kam te scheren. Ik voel me door jou persoonlijk aangevallen door opmerkingen dat omdat nederland te klein is het per definitie niet mogelijk is om paarden op de juiste manier te houden.

Even kort door de bocht roep je continu dat iedere paardeneigenaar hier op deze postzegel zijn paard mishandelt en crimineel is, omdat we elke wet en regel breken. Nou sorry maar dat gaat er bij mij niet in.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:13

Jannepauli schreef:
Huertecilla schreef:
De ruiterij lijkt zich daar, over het welzijnsniveau van de paarden en de rechten van de ander 16,5 miljoen NLers, niet zo druk te maken en rommelt maar wat aan.
hc

......laat ons dan maar rustig aanrommelen, in de prettige wetenschap dat er ergens op een spaanse heuvel een ex-patriot zit die zich nog immer om ons bekommert en zich oordelen aanmeet. Nederland groet u van verre. Clown

Haha!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:38

Juliette86 schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Persoonlijk? Dat jij die keuze maakt is prima maar dat geeft jou nog niet het recht om heel paardenhoudend Nederland over één kam te scheren. Ik voel me door jou persoonlijk aangevallen door opmerkingen dat omdat nederland te klein is het per definitie niet mogelijk is om paarden op de juiste manier te houden.

Even kort door de bocht roep je continu dat iedere paardeneigenaar hier op deze postzegel zijn paard mishandelt en crimineel is, omdat we elke wet en regel breken. Nou sorry maar dat gaat er bij mij niet in.

Ik heb alleen gelezen dat een groot deel van de paardeneigenaren en -'gebruikers' veel wetten en regels overtreedt of overlast veroorzaakt. Door bestaande regels beter te handhaven pak je ook alleen die overtreders. De rest - hoe groot of klein die groep ook mag zijn - hoeft zich niet aangesproken te voelen.

Dat het voor één persoon niet mogelijk is om hier zijn paard op een voor hem voldoende paardgerichte manier te houden, wil niet zeggen dat niemand dat kan. Wel geloof ik dat er véél minder mensen zijn die hun paard voldoende kunnen bieden dan er nu paardeneigenaren zijn in Nederland.

Door duidelijke eisen te stellen aan de huisvesting en verzorging van paarden en aan de kennis van eigenaren, zal het voor een deel van de mensen niet (meer) mogelijk zijn om paarden te houden (op de manier zoals ze dat nu doen of willen doen).

Is dat een reden om dan maar geen eisen te stellen? Dat mag je best vinden, maar dan moet er niet meer geroepen worden dat paardeneigenaren het beste met hun dier voor hebben.