Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:48

Elisa2 schreef:
https://www.horses.nl/overig-nieuws/opm ... qfO61V_z7Y

Eerste preview.

Er is wel geframed want dat bloed in de mond bij Wendy daar was hij gewoon wel netjes aan het rijden. (in de ring)

Verder zie ik een paard in verzet, maar niet waarom. En hyperflexie.. dat verbaast me niets..

En toch is het beslist niet fraai dat rode schuim. Zeker voor een leek niet.

Bij ons zou je dan geen score krijgen hoe mooi je proef ook mocht zijn. En kom dan ook maar niet met de lulsmoes je paard op zn tong gebeten zou hebben.
M.a.w, aan de jurys mogen ook wel eens meer eisen gesteld worden!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:51

Popstra schreef:
Elisa2 schreef:

Eerste preview.

Er is wel geframed want dat bloed in de mond bij Wendy daar was hij gewoon wel netjes aan het rijden. (in de ring)

Verder zie ik een paard in verzet, maar niet waarom. En hyperflexie.. dat verbaast me niets..

Bij ons zou je dan geen score krijgen hoe mooi je proef ook mocht zijn. En kom dan ook maar niet met de lulsmoes je paard op zn tong gebeten zou hebben.

Hij is ook meteen uitgesloten. Bloed = disqualificatie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:51

Fika schreef:
In het begin; ik ben nerveus, want heb geen zin dat het in de media komt .

Dat het onacceptabel is en duidelijk dwang en forcering.

Aan het eind zegt hij; snap je waar ik het over heb? Mag ik je zakken zien? als vervolg op de eerste zin.

Thanks!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:24

Popstra schreef:
Elisa2 schreef:

Eerste preview.

Bij ons zou je dan geen score krijgen hoe mooi je proef ook mocht zijn. En kom dan ook maar niet met de banketstaaf je paard op zn tong gebeten zou hebben.
M.a.w, aan de jurys mogen ook wel eens meer eisen gesteld worden!

Je krijgt ook geen mooie score? Je wordt meteen gediskwalificeerd. Niet alleen bij bloed in de mond trouwens. Dus hoeveel meer eisen wil je? Jullie mogen schijnbaar doorrijden, wij niet.

Nu moet ik wel zeggen dat een keer op tong bijten zou kunnen gebeuren, ook al heb ik het nog nooit gehad of gezien op stallen bij stalgenoten. Maar als het vaker gebeurd zou ik me toch achter de oren krabben of als 1 ruiter het vaker heeft bij verschillende paarden. Zo normaal vind ik het niet.

Ben verder benieuwd naar de beelden idd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:37

AnnedB schreef:
Sorry hoor, maar dat bloed is toch echt niet goed te praten...

Wie praat het goed dan?

De teaser daarin zie ik niks wat ik van hem nog niet eerder heb gezien. Alleen dat wordt hier nu samen gevat.

Dit is jarenlang onder toeziend oog van Juristen etc goed gekeurd geweest. Wat ik in dit filmpje zie heeft hij nooit onder stoelen of banken geschoven.

Het is dus dat het mij niet meer shokeerd maar dat maakt het niet goed. Van hem niet, van de andere toppers die ook zo met hun paarden omgaan niet (want hij is helaas niet de enige) Van de juristen niet. Van iedereen die met of voor deze mensen werken en het ook zo doen niet en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 18-11-23 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:39

Welke juristen heb je het over? Wat hebben zij te maken met hoe hij rijdt? :? :o?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:43

MyWishMax schreef:
Welke juristen heb je het over? Wat hebben zij te maken met hoe hij rijdt? :? :o?

Omdat hij bijv ook zo zit te schoppen tijdens een grote wedstrijd.

In het verleden is hij dan een keer gediskwalificeerd voor bloed bij de mond.

Maar de blauwe tongen zijn ook vaker voorgekomen.

Roll Kurr is nu verboden maar werd als prachtig gezien.

Er is heel veel leed wat werd beloond en een bloedppekje is zichtbaar maar niet het meest heftig voor het paard. Maar dat is wel waar de mensen nu zo van kijken te schrikken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:45

Ah, je bedoelt juryleden!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:47

Ah ja sorry ik heb mijn bril niet op en typen op mobiel gaat al ruk.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:48

Nee joh, volkomen logisch, maar ik raakte ook in de war en dacht dat hij al advocaten naar zijn rijden liet kijken :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:49

prompter schreef:
Ah, je bedoelt juryleden!

:+ Ik snapte de juristen echt niet. Die hebben er echt niks mee te maken haha.

Die blauwe tong is toch juist wel op ingegrepen toen. Dat dacht ik juist wel.
Edit: ja dus. Rechtszaken over mishandeling en tijd geen wedstrijden gestart naar aanleiding van blauwe tong.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:10

Waar zien jullie die teaser? Ben ook wel benieuwd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:42

MyWishMax schreef:
Die blauwe tong is toch juist wel op ingegrepen toen. Dat dacht ik juist wel.
Edit: ja dus. Rechtszaken over mishandeling en tijd geen wedstrijden gestart naar aanleiding van blauwe tong.

Ja omdat daar toen 1x iemand wat van zei. Maar die blauwe tongen daar kun je als je Googled nog meer van vinden. Als je filmpjes terug kijkt van Helgstrand tijdens grote wedstrijden die hij won hoge plek behaalde dan snap je wat ik bedoel. Met hij rijd ook op wedstrijden grof.

En niet alleen hij.

Daarom verbaasd wat ik daar in het filmpje zie gewoon niks.

Bloedplek van de sporen is heftig maar als je zijn beengebruik ziet verbaasd het niks.

Bloed bij de mond ben ik met Elisa eens. Je ziet niet hoe het er komt. Maar tegelijkertijd als je zijn methodes zo eens bekijkt hoef je je eigenlijk niet eens af te vragen waardoor het komt.

Maar dat is niet van nu ineens.
Het is alleen nu ineens allemaal een ding en dat is goed. Had jaaaren eerder al naar gekeken moeten worden. En dat geldt voor paardenwelzijn in het algemeen. Met name daar bij de top. Omdat daar een voorbeeld gegeven wordt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:36

Elisa2 schreef:

Eerste preview.

En dat wisten we allemaal allang en is ook al eerder in deze discussie aan de orde geweest. Het gaat overigens wel beter met Wendy in de wedstrijden de laatste tijd, van de week kwamen ze ook weer de ring uit met 75% en dat is toch een supermooie score. Dat paard heeft zoveel kwaliteit, ik ben echt blij dat tot haar recht komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:58

Ja nou dat dus, ik ben heel kritisch op Andreas zijn rijden maar toen bij Wendy met dat bloed in de mond reed hij netjes en vriendelijk in de ring in ieder geval. Was ook geen sprake van overmatig stanggebruik of onrust in de mond.

Waarmee ik het niet voor hem opneem, want ik heb een hekel aan rollkur en hyperflexie en "op druk rijdt" manier. Alleen in die teaser zie je dus alleen het stukje met bloed en niet het stukje ervoor in de proef waar het gebeurde. Hopelijk in de uitzending wel.

Beelden moeten wel in context geplaatst worden.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:30

Ze moeten het inrijden mee gaan tellen op wedstrijden.

Ik zie te vaak grof geschut bij het inrijden en dan rijden ze netjes de ring in en winnen nog ook.

Dat is de enigste manier om de paardensport nog tot stand te houden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:35

hns schreef:
Ze moeten het inrijden mee gaan tellen op wedstrijden.

Ik zie te vaak grof geschut bij het inrijden en dan rijden ze netjes de ring in en winnen nog ook.

Dat is de enigste manier om de paardensport nog tot stand te houden.

Dat ook. En misschien steekproef gewijs ook langs gaan bij stallen.
Net als wat ze bij restaurants doen en dan gewoon gaan kijken hoe het eraan toe gaat en punten geven. Bij te lage scores moeten ze het eerst verbeteren voor ze verder kunnen zo iets. Ik zou daar wel voorstander van zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:39

Ik vind die onmiddellijke context rond een gebeurtenis juist minder belangrijk. Juist omdat paardenwelzijn niet gaat over momenten maar over het algemene welzijn op lange termijn.

Ik kan - een beetje grotesk gezegd - 6 dagen in de week de beste paardeneigenaar ter wereld zijn en op dag 7 ontaarden tot een maniak die paarden pijnigt en mishandelt en mijn paarden gaan niet gelukkig zijn. Die onmiddellijke context van bv. een uurtje fijn rijden zonder overmatig bitgebruik zegt dan eigenlijk heel weinig over het algemene paardenwelzijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:49

Dus wat jij zegt Gini is, je moet 24/7 naast iemand staan, pas dan kan je beoordelen hoe hij is/met zijn paarden omgaat?
Want zoals jij het omschrijft, is alles maar een moment opnamen.
Moet ik jou post zo zien?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:50

Maar als jouw paard schrikt en wegspringt en jij geeft een snok aan het bit en juist dat wordt gefotografeerd en helemaal uit z'n verband gerukt en jij weggezet als paardenmishandelaar..dan vind je de context denk ik wel belangrijk.
Want zoiets kan iedereen overkomen, al ben je de beste en meest vriendelijke ruiter ter wereld.

Losrijden mee laten tellen roep ik ook al heel lang, net zoals proeven zo hervormen dat het alleen nog maar loont om paardvriendelijk en correct te trainen.

Of..misschien gemeen wat ik zeg, maar mensen kunnen tippen die gaan controleren. Zodat ruiters zich bezig houden met dit soort mishandelingen (want ja, ik ken ze hier in de buurt helaas ook) dat dit gemeld kan worden en een soort dierenpolitie het in de gaten gaat houden, aanspreken, boetes opleggen en eventueel de paarden afpakken/ algemeen houdverbod etc.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:58

Niemand gaat weggezet worden als paardenmishandelaar omdat een paard eens schrikt en er dus eens een minder fijn beeld geschoten wordt.
Andersom is ook niemand constant zijn paard aan het slaan en schoppen, ook Andreas (hopelijk) niet. Dus ja, natuurlijk gaan er ook wel beelden van hem zijn dat die fijn en netjes aan het rijden is. Het zou wel heel erg zijn moest er geen enkel fijn beeld te schieten zijn.
Die onmiddellijke context is dus minder van belang als je echt iemand wilt beoordelen op zijn of haar omgang met paarden. Dan heb je een ruimer beeld nodig (en nee, dat hoeft dan ook niet meteen 24/7 te zijn).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:02

Gini schreef:
Ik vind die onmiddellijke context rond een gebeurtenis juist minder belangrijk. Juist omdat paardenwelzijn niet gaat over momenten maar over het algemene welzijn op lange termijn.

Ik kan - een beetje grotesk gezegd - 6 dagen in de week de beste paardeneigenaar ter wereld zijn en op dag 7 ontaarden tot een maniak die paarden pijnigt en mishandelt en mijn paarden gaan niet gelukkig zijn. Die onmiddellijke context van bv. een uurtje fijn rijden zonder overmatig bitgebruik zegt dan eigenlijk heel weinig over het algemene paardenwelzijn.

Eens ook.
Hier heb ik ook al iets over geprobeerd te zeggen

Overal kan wel eens iets mis gaan. En als er dan net gefilmd wordt. Bijv je loopt met je paard aan de hand naar de bak. Paard besluit even tegen te werken, stijgerd en bit schuifd daardoor uit de mond. Paard stoot zich ergens aan en heeft bloed. Je kunt je een beeld bedenken net bit ernaast bloed rond de mond en hoe dat eruit kan zien op beeld. Terwijl er van mishandeling totaal geen sprake is. Klungeligheid mogelijk maar een paard van 1000 kg die even los slaat heb je dan niet direct stil dus shit happens soms.

Daarom dat ik tegen dit soort dingen ben zeg maar. En tegen veroordeling aan de hand van beelden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:13

Gini schreef:
Niemand gaat weggezet worden als paardenmishandelaar omdat een paard eens schrikt en er dus eens een minder fijn beeld geschoten wordt.
Andersom is ook niemand constant zijn paard aan het slaan en schoppen, ook Andreas (hopelijk) niet. Dus ja, natuurlijk gaan er ook wel beelden van hem zijn dat die fijn en netjes aan het rijden is. Het zou wel heel erg zijn moest er geen enkel fijn beeld te schieten zijn.
Die onmiddellijke context is dus minder van belang als je echt iemand wilt beoordelen op zijn of haar omgang met paarden. Dan heb je een ruimer beeld nodig (en nee, dat hoeft dan ook niet meteen 24/7 te zijn).

Ja oke, dat ben ik met je eens.

Ik heb hem irl weleens heel netjes zien rijden inderdaad.

Het is inderdaad belangrijk om verdachte personen wat langere tijd te monitoren en daarbij ook de trainingsmethoden kritisch onder de loep te leggen denk ik.

Zo vind ik bijv. stang en trens met slof echt een verschrikkelijke combinatie..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:18

Het probleem bij Helgstrand en bij nog een aantal anderen vind ik persoonlijk.

Dat ze wel weten hoe het ook kan. Maar toch bewust voor de groffere methodes en de "harde hand" zeg maar kiezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:22

Daar sluit ik me helemaal bij aan..

En kennelijk komen ze ermee weg..scoren ze ermee, dat zou echt anders moeten.