Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:59

Ik snap het punt niet want er wordt niks vergeleken.

In Spanje gaan ze ook verschrikkelijk met paarden om. Moeten we dan ook vanuit Spaanse begrippen gaan kijken en bepaalde zaken baggataliseren? Want: zo gaat het nu eenmaal in Spanje?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 16:04

Elisa2 schreef:
Ik snap het punt niet want er wordt niks vergeleken.

In Spanje gaan ze ook verschrikkelijk met paarden om. Moeten we dan ook vanuit Spaanse begrippen gaan kijken en bepaalde zaken baggataliseren? Want: zo gaat het nu eenmaal in Spanje?

Zeker niet. Naar dierenwelzijn mag nee moet altijd gekeken worden. Maar in alle opzichten dus ook dichter bij huis.
Wat ik vooral bedoel is overal wat achter zoeken, de manier van communicatie hoe iemand zich voordoet en ja... ook bepaalde dingen die wij niet zouden doen en hun wel.
Dus ja, sommige dingen die "wij" van Spanje niks vinden hoeven niet perse niks te zijn. Of als mensen ergens wel begrip voor hebben dat bagatelliseren noemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 16:08

Daar kom je in een groot grijs gebied.

Ik vind het bijvoorbeeld niks als het paard schade oploopt omdat de eigenaar stom doet. Ook in Nederland, staat los van dit verhaal. Maar is het dan ook niks?

De manier van communiceren bij deze man kan ik wel doorheen kijken. Sowieso zeggen daden meer dan woorden. En ben het er wel mee eens dat niet overal iets achter gezocht hoeft te worden.

Mondy

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 16:20

Is ook zo hoor :j
Denk ook dat eea soms grijs kan zijn ipv zwart wit.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 16:26

Elisa2 schreef:
Daar kom je in een groot grijs gebied.

Ik vind het bijvoorbeeld niks als het paard schade oploopt omdat de eigenaar stom doet. Ook in Nederland, staat los van dit verhaal. Maar is het dan ook niks?

De manier van communiceren bij deze man kan ik wel doorheen kijken. Sowieso zeggen daden meer dan woorden. En ben het er wel mee eens dat niet overal iets achter gezocht hoeft te worden.

Maar dat is het ook. Het ís vaak ook een groot grijs gebied.

Het is makkelijk om alles super zwart wit te maken, maar zo werkt de wereld niet. Mensen doen door gebrek aan ervaring stomme dingen, en dat maakt ze dan geen slecht mens. De een leert van 1 fout, de ander heeft er 10 nodig.

En dan is er idd ook nog de manier van communiceren, ingegeven door achtergrond en cultuur. Dat staat dan nog los van dat iedereen dat ook nog op hun eigen manier doet, en mensen die in dezelfde cultuur met dezelfde taal elkaar niet altijd begrijpen.

Ook iemands daden worden ingegeven door cultuur, opvoeding en karakter. Wat ik ermee wil zeggen is dat oordelen over mensen heel moeilijk is zonder al die factoren goed te kennen.

Dat wil niet zeggen dat kritiek niet mag denk ik, of dat zaken gebagatelliseerd mogen worden, maar er is hier niemand die zaken bagatelliseert. Er zijn wel mensen die begrip hebben, maar dat is wat anders dan bagatelliseren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 16:31

Ik zei eerder dat hij al 8 jr in Europa is, maar dat blijken er 15, bijna z’n halve leven te zijn. Dan zal taal /cultuur uit eigen land toch echt wel wat naar de achtergrond gedrongen zijn.
Hij heeft blijkbaar in Noorwegen en Italië gewoond/gestudeerd.
Snap ik nu ook dat hij een boerderij in Italië wil kopen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 16:50

BigOne schreef:
Ik zei eerder dat hij al 8 jr in Europa is, maar dat blijken er 15, bijna z’n halve leven te zijn. Dan zal taal /cultuur uit eigen land toch echt wel wat naar de achtergrond gedrongen zijn.

Dan snap ik niet dat hij eerst naar China wilde rijden met zijn paard. :')

Maar goed, lijkt me heerlijk om die keuze te kunnen maken, zowel Noorwegen als Italië (afhankelijk van de streek) lijken me wel wat. Ik heb begrepen dat meneer uit een op het eerste gezicht pittoreske plaats in Oost China komt, Shandong (de geboorteplaats van Confucius).

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 16:59

Ik heb ook zeker wat te zeggen over zijn gedrag maar ik denk dat dat ook wel mag. Dat doen we allemaal toch en ook vanuit een bepaald beeld wat we geschetst krijgen? Zolang je acties onderbouwt en niet zegt dat hij iets zou moeten doen of juist zou moeten laten.

Hij moet/mag ook doen wat hij denkt dat goed is en ik vind nog steeds dat ik mezelf daarover mag uiten.

Hoe iedereen met zijn dieren omgaat heb ik niks over te zeggen, maar ik denk dat ik wel mag zeggen hoe ik iets graag zou zien en waar mijn opmerkingen vandaan komen.

Ik vind het namelijk aan de ene kant bizar mooi dat als dit mag lukken dat dit paard een kans gekregen heeft. Alleen blijf ik tegen het stuk hoe hij vervoerd is. Frankrijk wilde hem dus wel met die wagen halen maar dat was 7000 euro. Hij koos het andere vervoer van 2000 euro. Tuurlijk snap ik dat het 5000 scheelt maar het maakte de rit voor dit paard wel iets fijner en eerlijk mijn denkwijze zou dan zijn "als er toch al zoveel geld tegenaan gaat omdat ik mijn paard wil redden, doe die 7000 voor goed transport dan ook maar"

Ik ben me ervan bewust dat niet iedereen zo hoeft te denken maar daardoor waardeer ik de situatie wel minder. Naast alle risico's die dit paard de afgelopen tijd heeft moeten ondergaan. Maakt hem dat slecht? Nee dat niet, ik denk onwetend en als altijd alles met een sisser afloopt kan ik het iemand niet eens kwalijk nemen. Dat neemt alleen niet weg dat ik dat in mijn achterhoofd hou en iemand daar zeker op beoordeel.

Ik heb dat ook in de sport zelf. Als ik een geweldige ruiter zie zal ik daar positief over praten en als ik een slechte ruiter zie heb je onbewust een afkeer tegen de persoon.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat dit mijn mening is en omdat dat mijn mening is is iemand die niet aan mijn ideaalbeeld voldoet zeker niet slecht. Sterker nog, genoeg mensen vinden mijn manier ook helemaal niks maar het is waar ik voor sta en al wordt dat volledig afgeblaft zou het me niet zoveel uitmaken.

Hij heeft eigenlijk dezelfde mentaliteit als ik alleen een andere manier in de omgang. Al vinden mensen het niet leuk wat hij doet doet hij wel zijn ding en waar hij voor staat.

Ik ben vooral heel benieuwd hoe dit dier gaat herstellen en duim voor dit paard dar dit goed verloopt zonder complicaties en veel pijn. Ook hoop ik dat als hij dalijk pijn heeft dat er een eerlijke keuze gemaakt wordt. Waar ik dus wel bang ben voor het stukje dat hij het anders ziet.

De tijd zal het leren. Voor nu hoop ik op een mooi einde en dat ik gewoon een zeur ben

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:06

Tot nu doe lijkt hij er nog steeds voor het dier te willen zijn, wat dat betreft heeft hij mijn verwachtingen al overtroffen.

Op zijn insta is nu een plaatje van Furion in de stal, daar vind ik hem naar mijn idee toch niet helemaal lekker op zijn benen staan. Misschien overbezorgdheid van mijn kant :) ik hoop dat hij niet teveel pijn en ongemak heeft

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:16

BigOne schreef:

Naar de achtergrond gedrongen is niet weg :) 3 generaties later hebben de kinderen van niet-westerse immigranten nog steeds moeite met integratie, juist door een totaal andere cultuur.

Taal is sowieso iets wat niet verdwijnt. Je moedertaal vergeet je nooit. Je ziet ook vaak dat mensen een nieuwe taal op een wat bijzondere manier spreken en schrijven, door invloed van de moedertaal.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:25

Het lijkt me bijna wel zeker dat het paard in elk geval ongemak heeft.
‘In het wild’ had hij niet lang meer geleefd.
Nu wel maar in elk geval voorlopig met een flinke lichamelijke beperking.

Qua er helder uitzien, ik zag afgelopen winter een volwassen konik hengst in het Oostvaardersveld met een kudde merries. Die hengst stond erg hoefbevangen / of andere reden maar zo slecht op de voeten dat hij maar heel korte pasjes zette. En toch steeds stoer doen, de boel in de gaten houden enz. Vanaf zijn vierkante meter zegmaar. Ik verbaaste me er wel over.
Leek de pijn helemaal te negeren/ontkennen.
Zo blijkt maar weer, zo’n dier ‘denkt’ en ervaart anders dan wij mensen.

Ik blijf erbij, ik had een paard met zo’n breuk laten inslapen. Om het te beschermen tegen teleurstelling en ongemak tijdens en na het (slechts gedeeltelijk) herstellen.

Trouwens het is niet persé zo dat men in China heel fijn met dieren omgaan hè..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:41

Dat transport heeft hij puur voor de kosten zo geregeld, dat heeft hij zelf kunnen afrekenen, de operatie is ook betaald van de gofundme en dan zijn de centen op. Want gofundme kost ook 5 % van het ingezamelde bedrag.
Zie trouwens de opmerking van iemand : Tijd om aan het werk te gaan ( of zoiets) niet meer staan , die persoon zal dan ook wel geblokkeerd zijn.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:18

Maar het mooie is dat we van dat grote grijze gebied helemaal niks hoeven te vinden! We kunnen vragen stellen uit nieuwsgierigheid hoe die ander denkt of wat de achtergrond is. En daar weer vragen over stellen om te ontdekken en mogelijk te begrijpen. Je kunt dan hooguit voor jezelf afwegingen maken en grenzen ontdekken en stellen die voor jou gelden. Dat is prima. Daar kan je dan gewoon stoppen, je hoeft niks te vinden of te oordelen over een ander.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:21

Dan kan Bokt wel opgedoekt worden als discussieforum?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:52

Hoezo? We kunnen elkaar ook vragen stellen toch? O:)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:56

Dat zou kunnen inderdaad, maar niet iedereen staat daar zo in qua zienswijze en daar moet ook ruimte voor zijn imo.

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:58

Avalanche ik vind jouw bijdragen aan dit topic erg waardevol. Bedankt daarvoor.
#leestverderweermee

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:29

Kaaskoekje schreef:
Avalanche ik vind jouw bijdragen aan dit topic erg waardevol. Bedankt daarvoor.
#leestverderweermee

Dankjewel :)
Ann schreef:
Dan kan Bokt wel opgedoekt worden als discussieforum?

Want?
josien_m_ schreef:
Maar het mooie is dat we van dat grote grijze gebied helemaal niks hoeven te vinden! We kunnen vragen stellen uit nieuwsgierigheid hoe die ander denkt of wat de achtergrond is. En daar weer vragen over stellen om te ontdekken en mogelijk te begrijpen. Je kunt dan hooguit voor jezelf afwegingen maken en grenzen ontdekken en stellen die voor jou gelden. Dat is prima. Daar kan je dan gewoon stoppen, je hoeft niks te vinden of te oordelen over een ander.

Dit kan denk ik juist heel mooie discussies opleveren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 21:06

Marigold schreef:

Qua er helder uitzien, ik zag afgelopen winter een volwassen konik hengst in het Oostvaardersveld met een kudde merries. Die hengst stond erg hoefbevangen / of andere reden maar zo slecht op de voeten dat hij maar heel korte pasjes zette. En toch steeds stoer doen, de boel in de gaten houden enz. Vanaf zijn vierkante meter zegmaar. Ik verbaaste me er wel over.

Ik blijf erbij, ik had een paard met zo’n breuk laten inslapen. Om het te beschermen tegen teleurstelling en ongemak tijdens en na het (slechts gedeeltelijk) herstellen.

Unas schreef zelf ergens dat China inderdaad niet goed voor paarden is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:13

Marigold schreef:

Om jezelf te beschermen tegen teleurstelling want het paard heeft geen verwachtingen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:16

Over het vervoer naar Frankrijk, Furion was eigenlijk best goed van na die erg lange reis.
Misschien was het uiteindelijk niet zo slecht?
Hij reisde in ieder geval schuin op de rijrichting in een stabiele wagen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:12

Marigold schreef:

Tja, als mens zorgt een gebroken been ook voor ongemak, iedereen ook maar laten inslapen dan? Iemand met een verbrijzelde arm die nooit meer goed geneest ook maar een spuitje laten geven omdat diegene hierdoor bij veel zaken een beperking ervaart? (ik vermoed dat de betreffende persoon het hier zelf niet mee eens is... :') )

Persoonlijk vind ik dat voor een dier een toekomstig pijnvrij en dierwaardig bestaan de doorslag moeten geven. En als een veearts deze prognose geeft is dit voor mij voldoende om een dier (zeker op zo jonge leeftijd) nog een kans te geven.

Tuurlijk ervaart het paard pijn en ongemak en loopt je altijd het risico dat er wat misgaat. Maar als je altijd van het slechtste scenario uitgaat, heb je naar mijn mening echt een zwaar leven...

Een gebroken bot is heel vervelend, maar zodra het in het gips zit is over het algemeen het ergste leed geleden. Dit in tegenstelling stelling tot paarden met (chronische) hoefbevangenheid, of koliek en maagzweren. Ik durf met zekerheid te zeggen dat die dieren vele malen meer pijn en ongemak ervaren. Moeten die ook allemaal ingeslapen omdat de toekomst niet zeker is?

Ik verwonder mij over de personen die blijven volhouden dat het paard ingeslapen zou moeten worden. Dan vraag ik me echt af of iemand er nog hetzelfde over zou denken als Furion over 6 maanden happy in de wei staat. Eén ding weet ik zeker, hoewel de medische wetenschap momenteel zo ver is dat een paard als Furion behandeld kan worden, kan een eenmaal dood paard niet meer tot leven worden gewekt...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:30

journee schreef:
Ik verwonder mij over de personen die blijven volhouden dat het paard ingeslapen zou moeten worden. Dan vraag ik me echt af of iemand er nog hetzelfde over zou denken als Furion over 6 maanden happy in de wei staat. Eén ding weet ik zeker, hoewel de medische wetenschap momenteel zo ver is dat een paard als Furion behandeld kan worden, kan een eenmaal dood paard niet meer tot leven worden gewekt...

Ik verwonder me er vooral over dat mensen denken dat van achter een schermpje, zonder het paard ooit gezien te hebben, of enige veterinaire kennis, te kunnen beoordelen.

Natuurlijk kan een kliniek het fout hebben, maar de kans dat een kliniek het goed heeft, is wel veel groter dan dat een leek dat heeft.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 07:10

Ik ben inmiddels gewoon eens heel benieuwd naar een up date van unas of zijn paardje.

Op zijn Instagram pagina komt er niet veel nieuws voorbij.
Alleen dat er nog steeds ingezameld geld bij komt.
Weet iemand de huidige status van het dier?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 08:09

Helaas geen updates tot nu toe.

Ik oordeel niet wbt Furion, eerst maar zien of hij deze zes maanden goed doorkomt. Het is niet dat hij er al helemaal is met alleen de operatie.