Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:16

Excuses als ik een extreem domme vraag stel hoor, maar loopt de Veluwe niet uiteindelijk hetzelfde risico als de OVP als er een corridor komt tussen beide gebieden? Dat de aantallen grote grazers zich nog veel meer uit gaan breiden en ze uiteindelijk, over een aantal jaar, met exact hetzelfde probleem zitten als nu, alleen op grotere schaal?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:19

Bij de Veluwe wordt wel gejaagd en worden de aantallen in de gaten gehouden heb ik begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:19

Popstra schreef:
Die foto's....doen me echt verdrietig maken als ik ze zie.

Ik zit net een serie van 58 foto's op Facebook te kijken, van iemand die bezig is met hooi voeren. De runderen zien er echt slecht uit. Enorm. Maar de herten en de paarden....ik vind het wel meevallen eerlijk gezegd. :oo Ja, er staan bij de paarden wel een paar schrale gevallen tussen, maar het gros ziet er eigenlijk helemaal niet zo rampzalig uit.

<ik buk alvast voor alles wat ik naar m'n hoofd geslingerd ga krijgen. :D >

Mkango schreef:
Excuses als ik een extreem domme vraag stel hoor, maar loopt de Veluwe niet uiteindelijk hetzelfde risico als de OVP als er een corridor komt tussen beide gebieden? Dat de aantallen grote grazers zich nog veel meer uit gaan breiden en ze uiteindelijk, over een aantal jaar, met exact hetzelfde probleem zitten als nu, alleen op grotere schaal?

Dat vroeg ik me ook af....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:25

Kendra schreef:
Alle oplossingen die hier worden geopperd zijn de afgelopen 10 jaar langsgekomen. Maar omdat er geen overeenstemming kon worden bereikt over het te voeren beleid / of omdat er geen geld was (bv. voor de corridor naar de Veluwe) is alles weer op de lange baan geschoven.... en zo duurt het maar, jaar na jaar. Iedereen die dus vindt dat er onderzoek moet worden gedaan, dat er vooral gepraat en overlegd moet worden, beleid moet worden gemaakt, doet precies hetzelfde wat de afgelopen 10 jaar is gebeurd. Een heilloze weg met opnieuw het risico dat we weer 5 jaar verder zijn voordat er iets verandert. Daarom is het belangrijk nu druk op de ketel te houden, zodat er op korte termijn een besluit wordt genomen over te nemen maatregelen.

Helemaal waar dit.
Ik word er zo boos van als ik zie dat er zoveel mensen zijn die dit de PvdD persoonlijk aan lijken te rekenen, terwijl zij ongeveer de enigen in de politiek zijn die er echt iets aan willen doen :\
Een paar dagen terug las ik al ergens dat bijvoeren nu leuk klinkt maar eind dit jaar zit je met een nog groter probleem. Sterker nog, misschien binnenkort al. Maar dat vindt het grote publiek dan weer niet erg, want er is bijgevoerd dus die arme beestjes zijn gered. :\

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:29

Jennyj01 schreef:
Margee schreef:
Dat zijn dezelfde boswachters die dit beroep hebben gekozen omdat ze zo van natuur en dieren houden. Hoe kun je dit blijven doen! Ik kan er met mijn verstand niet bij dat ze zich niet verenigen en een vuist maken...... Dat is gewoon stomweg uitvoeren wat een of ander, die zijn een god voelt en natuur wil maken, ze opdraagt. Ik dacht dat we die tijd toch wel achter ons gelaten hadden.

Precies. Zoals mensen tegen deze achterlijke praktijken kunnen argeren kan SBB dat ook. En meer dan in een adviserende rol. Ook zij kunnen gaan staken omdat ze niet achter bijvoeren staan he. Ook zij kunnen een punt maken en achter hun principes blijven staan. Als het allemaal zo slecht is als ze beweren.

Ik bedoel eerder dat je aan deze massa-verwaarlozing zou willen meewerken. Niets kan dit goedpraten!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:31

Magrathea schreef:
Kendra schreef:
Alle oplossingen die hier worden geopperd zijn de afgelopen 10 jaar langsgekomen. Maar omdat er geen overeenstemming kon worden bereikt over het te voeren beleid / of omdat er geen geld was (bv. voor de corridor naar de Veluwe) is alles weer op de lange baan geschoven.... en zo duurt het maar, jaar na jaar. Iedereen die dus vindt dat er onderzoek moet worden gedaan, dat er vooral gepraat en overlegd moet worden, beleid moet worden gemaakt, doet precies hetzelfde wat de afgelopen 10 jaar is gebeurd. Een heilloze weg met opnieuw het risico dat we weer 5 jaar verder zijn voordat er iets verandert. Daarom is het belangrijk nu druk op de ketel te houden, zodat er op korte termijn een besluit wordt genomen over te nemen maatregelen.

Helemaal waar dit.
Ik word er zo boos van als ik zie dat er zoveel mensen zijn die dit de PvdD persoonlijk aan lijken te rekenen, terwijl zij ongeveer de enigen in de politiek zijn die er echt iets aan willen doen :\
Een paar dagen terug las ik al ergens dat bijvoeren nu leuk klinkt maar eind dit jaar zit je met een nog groter probleem. Sterker nog, misschien binnenkort al. Maar dat vindt het grote publiek dan weer niet erg, want er is bijgevoerd dus die arme beestjes zijn gered. :\

Een beetje nuchter denkend mens weet ook wel de populatie daar flink uitgedund moet worden.
Het is alleen zo jammer het op deze manier zo ver heeft moeten komen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:32

Nou dan heb je er toch een paar gemist hoor, Magrathea. PvdD is altijd al tegen het schieten geweest, hetgeen het probleem alleen vergroot. PVV wil al sinds 2006 anticonceptie, stelt kamervragen, doet voorstellen etc. Dat mensen zo boos zijn op de PvdD vind ik zeer terecht, al vraag ik me dan wel af of ze ooit in hun leven een partijprogramma hebben gelezen, want dan kan het toch geen verassing zijn.

Daarnaast heb ik echt nog bijna niemand gezien die het bijvoeren top vind, het is nu een oplossing om het leed proberen te verzachten. Echt een noodsprong dus. Er moeten daar voor het eind van de zomer gewoon fors minder dieren staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:33

Is de oplossing 'deelbeweiding in de zomer' écht ooit al eens serieus bekeken?
Want het grote probleem lijkt te zijn dat de OVP 's zomers deze grote aantallen dieren wel aankan, maar 's winters niet. 's Zomers op de helft van het terrein (met uiteraard ook de helft van de dieren) en 's winters op het gehele terrein zou dan toch gewoon moeten werken? Met alsnog jachtbeheer als de aantallen te veel dreigen op te lopen, maar dat moet je tóch, dat gebeurt tenslotte elders (Veluwe etc) ook.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:45

Nies_ schreef:
Nou dan heb je er toch een paar gemist hoor, Magrathea. PvdD is altijd al tegen het schieten geweest, hetgeen het probleem alleen vergroot. PVV wil al sinds 2006 anticonceptie, stelt kamervragen, doet voorstellen etc. Dat mensen zo boos zijn op de PvdD vind ik zeer terecht, al vraag ik me dan wel af of ze ooit in hun leven een partijprogramma hebben gelezen, want dan kan het toch geen verassing zijn.

De PvdD is tegen lukraak schieten (proactief beheer). Schieten is acceptabel als het echt niet anders kan en om lijden te beperken (reactief beheer).
Het zou ook niet (of in elk geval minder) nodig moeten zijn als het gebied vergroot wordt en er daarmee meer beschuttingsmogelijkheden zijn. Eventueel, zoals Ibbel aanhaalt, bepaalde gebieden alleen in de winter openstellen, zodat daarheen getrokken kan worden voor voedsel.

Nog beter natuurlijk is om te erkennen dat het hele project gefaald heeft en de dieren elders onderbrengen, maar goed, dat wil ook weer niemand. (Niemand die er iets over te zeggen heeft in elk geval.)

Het zou al schelen als het beheer wordt overgedragen aan de provincie en niet bij de Staat komt te liggen, dit zijn geen zaken die van bovenaf geregeld moeten worden

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:58

Gebied vergroten verlegt het probleem alleen maar naar de toekomst. Uiteindelijk is ook dat gebied te klein voor het aantal grazers als je ze maar door laat fokken zonder natuurlijke vijand in de buurt.

Het beheer wordt gedaan (nouja het gebrek eraan) door de provincie Flevoland.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:02

Ibbel schreef:
Is de oplossing 'deelbeweiding in de zomer' écht ooit al eens serieus bekeken?
Want het grote probleem lijkt te zijn dat de OVP 's zomers deze grote aantallen dieren wel aankan, maar 's winters niet. 's Zomers op de helft van het terrein (met uiteraard ook de helft van de dieren) en 's winters op het gehele terrein zou dan toch gewoon moeten werken? Met alsnog jachtbeheer als de aantallen te veel dreigen op te lopen, maar dat moet je tóch, dat gebeurt tenslotte elders (Veluwe etc) ook.

Probleem is tunnelvisie en geen geld. Je hebt ook niet zo zeer zgn. oerrassen nodig om daar te grazen. mits je ze inderdaad in de winter naar huis haalt. Lokale boeren dus, en werk dan meteen samen met de stichting zeldzame huisdierrassen? om er juist die oudere vaak dubbeldoel koeienrassen te laten grazen, wat jonge pony's opfok via stamboek en je kan er een klein bedragje per dier voor vragen ipv er geld aan kwijt te zijn. Edelherten via afspraken met jager die inkomen krijgt uit verkoop vlees en je beheerskosten voor je grote beesten zijn vrijwel 0, hekken moet je toch wel onderhouden. Maar goed, dan ga je dus naar beheer via extensieve landbouw, iets wat tot voor de industriele revolutie heel gewoon was en waar een heel groot deel van onze "natuur" (dus cultuur)landschappen vandaan komen en die manier van omgaan met de natuur is wel degelijk een grote factor geweest in de biodiversiteit van die gebieden. Het is nu echt niet alleen de insecticiden en monocultuur landbouw die zoveel diersoorten om zeep helpt.

Lastige is daarvan dat de politiek dan een 180graden draai moet maken in denken en ook moet toegeven dat er in een klein land waar eigenlijk overal wel mensenwerk aan ten grondslag ligt, dat afschaffen juist funest is voor zoveel nu juist gewenste milieuveranderingen (verbeteringen?). Het publiek kan je dat wel verkopen, lieve aaibeestjes, veel kleurtjes bloemen en allerlei andere dingen om te zien. Plus dat je dan met 2 vingers in je neus zowat wel aan die natura2000 verdragen kan voldoen, je een mooi recreatiegebied krijgt dat publiek trekt en dat je er meteen een stuk lokaal biovlees mee produceerd dat de boeren minder kost dan wanneer ze modern productievee gebruiken. Oude rassen groeien nl langzamer en kosten dus meer om te houden. Minder kosten en meer opbrengst (hogere vleesprijs) levert duurzamere landbouw op ook op die manier.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:35

Zag op FB al wagens en wagens vol eten komen naar Lelystad

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:43

Top!!
Nu druk op die ketel houden!!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:45

De boomknuffelaars en vogelstalkers klagen ook al jaren dat het gebied naar zijn grote is en er niks meer te knuffelen dan stalken valt. Word gewoon niet naar geluisterd. :n

Staat in pdf bestand "Overeenkomst dierenwelzijn in de oostvaardersplassen"
Een overeenkomst tussen de staatssecretaris van economische zaken en het college van gedeputeerde staten van de provincie flevoland.

. De dieren vallen daarnaast onder de zorgplicht van artikel 1.11 van de wet natuurbescherming en van het ook op in het wild levende dieren toepassleijke artikel 2.1 van de Wet dieren.

En in die wet staat: Artikel 2.1. Dierenmishandeling 1. Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen.
En hier laat sbb heel veel steken vallen naar mijn idee.

Ik heb ook gesprekken gehad met paarden fokkers. Zij stellen dat een schrale merrie eerder en sneller drachtig is/word dan een dikke merrie. Daar slaat sbb dan ook de plank mis met nu niet bijvoeren want anders worden er te veel veulens geboren.

En zo moeilijk is het toch ook niet om te kijken wat er gebeurt is met de brumbies in Australië en de mustangs in Amerika? Veel overlast. In 2014 zijn erin Australië vele brumbies afgeschoten wegens veel en veel te veel. De meeste van uit helikopters. Was hier op bokt ook veel ophef over.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:58

Raar maar waar, mijn groepje ijslanders hebben waar ze nu over de winter staan op os land significant meer graasoppervlak per individu dan de grote grazers in de OVP....

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:44

Zie beelden van de demonstratie, heel goed dat boeren ook van zich laten horen. Vind alleen het aantal mensen nog niet zo groot lijken als ik zie hoeveel mensen er bv op fb mee schreeuwen?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:59

Zijn heel veel mensen maar om dat goed op beeld te krijgen is lastig! Geloof dat er 1000 man is! Als je die allemaal in een groep zet lijkt het snel niet veel :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:07

Op het nieuws, inderdaad 1000 man! :)
Súper!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:09

joyce B schreef:
Bij de Veluwe wordt wel gejaagd en worden de aantallen in de gaten gehouden heb ik begrepen.

Dus als die verbinding er dan ineens is kan ineens wel het aantal dieren beperkt gaan worden 8)7 .
Niet jou aanvallend bedoeld hoor joyce :)
We leven toch echt in een heel vreemd land.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:21

safina schreef:
Popstra schreef:
Die foto's....doen me echt verdrietig maken als ik ze zie.

Ik zit net een serie van 58 foto's op Facebook te kijken, van iemand die bezig is met hooi voeren. De runderen zien er echt slecht uit. Enorm. Maar de herten en de paarden....ik vind het wel meevallen eerlijk gezegd. :oo Ja, er staan bij de paarden wel een paar schrale gevallen tussen, maar het gros ziet er eigenlijk helemaal niet zo rampzalig uit.

<ik buk alvast voor alles wat ik naar m'n hoofd geslingerd ga krijgen. :D >

Mkango schreef:

Dat vroeg ik me ook af....

dat sommige paarden er gevuld uitzien,dat komt omdat ze drachtig zijn.Een uitgehongerde merrie zal haar veulen straks moeilijk kunnen voeden.Ik heb echt geen woorden voor dit schandaal.Vanuit mijn godsdienstige achtergrond denk ik dat mensen die zo wreed met God's schepselen omgaan door de duivel bezeten zijn en geexorceerd moeten worden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:22

Vergeet ook niet wat een berg haar er op zit.. dat verbergt echt een boel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:41

Top wat jullie bereiken ElineS!

Nee hoor Safina. Ik heb samen met man door een album (zelfde als jij misschien) van Eline gebladerd.

Dan valt op:

-dat het grootste deel van de dieren, met name herten en paarden, er wel degelijk mooi gezond uitzien.
-een kleiner aantal brood en broodmager is
-het terrein zo kaal is dat je de vlooien erop kan zien springen. En zie ik nu zandverstuivingen op enkele fotos of vertekent dat en is het sneeuw?
-er wat schuilhutjes op de fotos staan
-er aangeplante! bomen met boomkorven tegen vraat erom staan op 1 foto, tussen de dieren
-op hoger genomen fotos er overal bandensporen zichtbaar zijn
-dat er roodwild in de bak voor destructie gaat

En ik lees dan ook in de berichten van Eline, dat er verschillende kuddes gescheiden zijn door hekken, klopt dat?

Alles bij elkaar ziet het er zo meer uit als een uit de klauw gelopen kinderboerderij. Een soort Beekse Bergen Light. :+

Wat betreft het beheer van de Veluwe en het jagen vraag ik me dat dus ook af. Bovendien staan er toch geen hekken om (delen van) dat gebied? Straks geen zwijn maar een konik op je wagen?
http://www.verenigingwildbeheerveluwe.n ... KT-RECORDS

Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:50

Om Nationaal Park De Hoge Veluwe staan hekken. Daar moet je ook toegang betalen om erin te kunnen.
Alle andere hekken omsluiten niks maar zorgen ervoor dat dieren naar wildviaducten worden geleid bv, of niet onder de trein komen/de snelweg op kunnen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:03

@Marie-Anne: Maar ik ben van mening dat dezelfden die gewetenloos dieren kwellen dat ook met mensen zullen doen.Overigens is dat ook wetenschappelijk vastgesteld,dat dieren mishandelaars tenslotte op het mishandelen van mensen overgaan.