Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:18

Paintlinger schreef:
Belonen in de showarena leverd een DQ op....Maar het gaat erom dat je met dat gerop en geruk net zo goed een DQ krijgt.
Rukken in de inrijbak gaat prima maar belonen zie ik nergens gebeuren.......

Waar staat DQ eigelijk voor? :o
(weet niet veel, dus dat ook niet.) :Y)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:20

storrum schreef:
Dutchstar schreef:
Tijdens de pattern zal het paard zeker die impressie geven dat het zich graag/met genoegen, zoals jij het noemt, laat rond sturen,

ik vind het filmpje waarin GS de CRI in Bökeberg wint niet echt een voorbeeld van een paard dat zich graag laat rondsturen....

http://www.youtube.com/watch?v=LXGnceZ2qME

ik begrijp het ook niet dat dit door de jury's zo hoog beoordeeld wordt. Hij laat - en dan kijk ik naar de scharen van het bit - het paard in de proef geen moment echt los (en daar zit vast geen simpel bitje in die mond) het paard is veel achter de loodlijn en ziet er (in mijn ogen) geïntimideerd uit.
Aan de andere kant zijn het natuurlijk ook maar jury's en ook in die wereld 'kent ons ons' 8-) .

Ik vind dit filmpje een veel fijner gezicht:

http://www.youtube.com/watch?v=iksUAwJxbfQ

Even vraagje he, aan het eind van GS zijn "proef" (of hoe je het ook wilt noemen) geeft hij het paard een paar klopjes op de hals, ik dacht dat mocht niet (0-score?)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:27

Dat is na zijn proef, en na de laatste hesitate.

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:42

Corine1993 schreef:
Paintlinger schreef:
Belonen in de showarena leverd een DQ op....Maar het gaat erom dat je met dat gerop en geruk net zo goed een DQ krijgt.
Rukken in de inrijbak gaat prima maar belonen zie ik nergens gebeuren.......

Waar staat DQ eigelijk voor? :o
(weet niet veel, dus dat ook niet.) :Y)

DQ is DisQualificarion

Dinopino

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:59

storrum ik vind het laatste filmpje wat je aanhaalt de ruiter duidelijk veel ste zwaar voor het paard.
En ook de stop gaat eerst de reins en dan pas de zit worden gebruikt.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:04

oh goeie god, de ruiter veel te zwaar voor het paard? gaan we nu die kant ook al op? wel eens een quarter van dichtbij gezien?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:05

ja

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:06

blijkbaar niet goed genoeg gekeken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:08

schrik niet ik heb er zelfs op gereden;-).

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:10

hoop zonder bit en boomloos en niet voor het 7e levensjaar.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:17

Met boom met bit en ouder dan 7. Weet niet wat dat met gewicht te maken heeft denk dat je nu beter verder kunt gaan met je solodialogen. Gaf een mening over een filmpje en jij vindt dat je daarom persoonlijk moet worden. Ga je gang. Wanneer er iemands wel iets nuttigs neerzet lees ik weer mee. ;-)

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:35

Gisteren beetje druk geweest dus nu pas weer kunnen bijlezen. De vaart en intensiteit van de discussie lijkt wel wat minder te worden. Ga me er toch maar weer mee bemoeiien 8)7

manubres schreef:
Enne...over de gemoedstoestand aflezen van paarden aan "de oogjes" heeft niks met onwankelbare idealisten te maken hoor.
Als jij dit niet kan dan denk ik dat je geen band hebt met je paard.

Ik waardeer je overwegend constructieve manier van discussieren Manubres maar ik vind het een beetje bokt logica om iets te kunnen vermoeden over mijn band met mijn paard als ik in twijfel trek of je de "blijheid" en "geluk" van het paard aan uitsluitend de oogjes kunt aflezen. Terecht spreek jij over de gemoedstoestand. Dat is al wat anders. Als partner van een DA is het mij geleerd om altijd het gedrag en fysiek van de paarden te monitoren omdat dat indicaties zijn voor gemoedstoestand en gezondheidstoestand van het paard. De stand en helderheid van de ogen hoort daar ook bij. Doel is om eventuele problemen zo vroeg mogelijk te onderkennen zodat je op tijd bent met maatregelen. Maar ook om het paard in topconditie te houden.

Ik blijf wel getriggerd worden door al die kijk die paardjes zielig kijken opmerkingen. Onderstaand even een close up van het hoofd van mijn 11 jaar oude reiner in een off-competition pose (let niet op die lelijke reiner die er naast staat):

Afbeelding

Is dit een (on) gelukkig paard? Tijdens de proef op X staat hij net zo afwachtend (en als ik minimaal bump met zijn hoofd net zo laag) als de paarden op de filmpjes. Noem het oplettend en klaar voor wat zijn maatje als volgende wil doen of noem het geintimideerd en apathisch, bang voor de volgende ruk.

Ikwauwel maar even door hoor.

Gisteren een moeilijke keuze moeten maken. Ga ik naar het Ruwe Reiners Ruk je Rot congres of ga ik een western demo geven op de wedstrijddag van Stichting Ruiterweekend Gehandicapten? Nu had ik al gehoord dat Graig vanwege omstandigheden niet op het congres kon komen en dat Nico een verkeerde komkommer gegeten had dus ik heb toch maar voor de demo gekozen.

Was erg leuk. Veel uitgelegd over de nekreining en losse teugel voering. En over willingly guided. Deze prachtige onbevooroordeelde mensen vonden het geloof ik wel mooi. Ze vonden de paarden ook mooi en lief. En volgens mij vonden de paarden het ook wel leuk maar dat is wishfull thinking want ik weet vrij zeker dat de paarden nog liever in hun paddock waren gebleven; lekker niets doen en hooi vreten. Een impressie van de demo :

Afbeelding
Afbeelding

Gisteren bij die demo voor deze geweldige mensen met een verstandelijke en lichaamlijke handicap werd mij weer eens heel erg duidelijk dat het gaat om lol met je knol. Wedstrijdgericht of recreant maakt niet uit. En om eerlijk met je paarden om gaan. Maar oordeel en veroordeel elkaar toch niet zo. Graig was in Zweden out of order. Ik ken hem verder niet. Maar om hem (en de reining sport) nou zo te veroordelen als sommigen van jullie doen op basis van 1 selectief ge-edit filmpje gaat mij veel te ver.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:46

Westex, toch ken ik die doodse blik wel hoor, en ik zie het bij dat paard wat je vast hebt niks. Het is ook niet zo dat die doodse blik automatisch aan topniveau gekoppeld zit, ik ken er zelf 1 die ook zo kijkt.
De reiningsport zal ik niet veroordelen, hem wel :j

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:08

stef schreef:
Westex, toch ken ik die doodse blik wel hoor, en ik zie het bij dat paard wat je vast hebt niks. Het is ook niet zo dat die doodse blik automatisch aan topniveau gekoppeld zit, ik ken er zelf 1 die ook zo kijkt.
De reiningsport zal ik niet veroordelen, hem wel :j

Your choice. Even goede vrienden.

Blij dat je het onderscheid maakt tussen dit incident en de sport en dat je de sport niet veroordeeld *D

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:13

In alle takken van de sport heb je er wel die net gaan overdrijven in hun trainen en dergelijke...
Jammer dat het zo moet om iets te bereiken.
Sommige dingen wil je niet weten...

Gimli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:15

Weet je wat ik nou een probleem vindt. Wat hier gebeurt in de filmpjes, gebeurt elk weekend op elke wedstrijd in elke discipline, zeker tijdens het losrijden....en dan zegt ook niemand er wat van. Wat gaan "we" daar aan doen??

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:18

nou in ieder geval niet yipiee roepen wanneer ie een spin maakt of een sliding stop.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:21

"we" kunnen er niks aan doen, FEI moet hier bovenop zitten en zijn reglementen aan passen en zijn stewards op een dusdanige manier opleiden dat iemand die een dergelijke rijstijl in de losrijring vertoont simpel weg uitgesloten wordt.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:24

Ik vind het er echt walgelijk uitzien hoe de man in de mond van het paard loopt te trekken. Ik weet dat het niet direct bij de sport hoort en dat niet iedereen het doet, maar wat deze man doet vind ik echt niet kunnen.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:25

Al jaren enthousiaste westernruiters.
Samen meer dan 20 NK titels op naam in verschillende onderdelen.
Zullen waarschijnlijk ook nooit hoger eindigen,omdat we dat laatste "stukje",niet willen gaan.
Als we het paard van een ander uitbrengen dan weet die eigenaar daarvan, en is dat juist de reden waarom we ze mogen uitbrengen.
Op dezelfde manier zijn we ook met springen bezig,spelender wijs ondertussen L met 7 winstpunten.
Wil of kan ze niet meer, dan gaan we bv mennen of westernrijden met haar.
Wat we op het filmpje zien keuren we zeker niet goed,maar zonder dat kun je ook heel leuk wedstrijd rijden.
Ongeacht welke paardensport je beoefend blijf op de vriendschappelijke manier met je paard omgaan.
Paarden die hun postzegeltje grond niet afkomen vind ik namelijk dood uit hun oogjes kijken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:28

Westex schreef:
Blij dat je het onderscheid maakt tussen dit incident en de sport en dat je de sport niet veroordeeld *D

Het is geen incident.. ik lees verschillende malen, geschreven door mensen die er verstand van (schijnen te) hebben, dat je zonder deze methodes de top niet haalt.
De top is toch representatief voor de sport :?

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:46

Cer schreef:
Westex schreef:

Het is geen incident.. ik lees verschillende malen, geschreven door mensen die er verstand van (schijnen te) hebben, dat je zonder deze methodes de top niet haalt.
De top is toch representatief voor de sport :?

Juist omdat recent geconstateerd is dat dit soort inrijdmethodieken minder incident worden en vaker lijken voor te komen heeft de FEI al in januari van dit jaar een werkgroep geinstalleerd om de regels en het toezicht aan te scherpen. Verder is het een kwestie van defintie wat je incident noemt. Deze manier van inrijden zoals in het Epona filmje gemonteerd heb ik op een de DRHA en NRHA wedstrijden waar ik geweest ben zelden gezien en als het voorkwam werd meestal de ruiter er op aangesproken.

Nog grotere onzin is dat je zonder deze methoden de top niet kunt behalen. Mijn persoonlijke held Oliver Stein (Europees Kampioen, de enige ruiter die back to back de breeders derby heeft gewonnen) zul je noch op de wedstrijd, noch thuis op deze manier zien werken. Zijn correctie versus beloning ratio is ongeveer 1 op 10.

En last but not least is bij de meeste sporten de topsport niet representatief voor de sport. Of zijn alle recreatie dammers en schakers zo gek als Bobby Fischer en Jannes van der Wal? Om er maar weer eens een vergezochte maar voor de opmerking wel geschikte vergelijking bij te halen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:05

Westex schreef:
Nog grotere onzin is dat je zonder deze methoden de top niet kunt behalen.

Nou ja, dat zijn niet mijn woorden (want ik heb er geen verstand van) maar dat wordt door andere westernruiters beweerd :j
:
Citaat:
maar heb niet de illusie dat de top op een andere manier bereikt wordt dan via het filmpje.

en
Citaat:
dat die mensen inderdaad meer doelgericht werken op resultaat omdat zij door mensen als mezelf, die paarden in training zetten, daartoe in meerdere of mindere mate gedwongen worden
.

Dus ja, leg het maar uit

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:27

Bij topsport moet je altijd over grenzen heen om bovenaan te eindigen.
Als je middelmatig oefent en niet het uiterste uit jezelf haalt, eindig je ergens onderaan of in de middenmoot.

Bij topsport met paarden moet je ook over grenzen heen en het uiterste uit het paard halen om bovenaan te eindigen.
Alleen het paard heeft er niet om gevraagd om 'topsporter' te worden.
Het is de mens die het paard over (pijn)grenzen laat gaan om te zorgen dat het paard optimaal wordt.

En sommige mensen 'vergeten' dan even dat ze met een levend dier te maken hebben.
Dan is het ook niet zo moeilijk meer om over grenzen heen te gaan, om van je paard het uiterste/onmogelijke te vragen.
Dat geldt voor alle disciplines van paardensport.

Ik denk dat 'vriendelijk gereden' topsport met paarden niet bestaat.
Je moet als topsporter nu eenmaal over je eigen (pijn) grenzen heen om te kunnen winnen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:34

Er is echter nog een verschil tussen rijden en trekken. De functie van het proberen te trekken van het hoofd heeft anatomisch geen enkel nut dan misschien een nekartrose te bevorderen. Voor het maken van een slidingstop heeft zijn paard de lengte van de hals nodig. Zo is een paard eenmaal gebouwd. Een paard kan niet gelijktijdig van achteren zitten en voren zo gebogen zijn. Wanneer je me dit paard gratis zou geven hoef ik het niet. Een paar jaar loopt ie nog mee en dan kan je hem bijelkaar vegen.

En ik vind de ruiters er ook niet uit zien als sporters. Ze bonken op hun ruggen en lijken zelf helemaal geen behoefte te hebben om het paard zo min mogelijk in de weg zitten. Weet je hoeveel je hoofd weegt. Wat dat met de balans van je paard doet wanneer je konstant opzij naar beneden kijkt en zo kan ik wel doorgaan.
Een beetja anatomie les zou die mensen niet misstaan.