Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:32

Ann schreef:
@bovenstaande
De zaken die je erbij haalt vind ik ook niet oké en ook daar heb ik een duidelijke mening over. Dus hoezo met 2 maten meten? Verder weleens van Whataboutisme gehoord?.

Ja, schijnt een effectieve tactiek, hoezo?

Viewed in this way, whataboutism is an effective strategy. It works on the principle that offence is the best form of defence. By launching a counter-attack, you place your opponent on the back foot.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:35

Oh... wacht. Er mag vanalles over 1 situatie gevonden worden maar voorbeelden over soortgelijke waar anders gereageerd wordt mag niet.
Daarbij zeg ik toch niet dat iedereen dat doet?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:38

Het onderwerp wat je erbij haalt en waardoor in jouw ogen mensen geen recht van spreken hebben, is toch totaal iets anders? En verder ga je er vanuit dat mensen daar zo over denken zoals jij aangeeft.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:39

Whataboutisme zal vast ergens effectief voor kunnen zijn als je naar iets positiefs gaat zoeken, maar over het algemeen is het niet echt een gewenste en effectieve reactie. Het geven en ontvangen van feedback is lastig en wanneer je dit correct doet is het heel waardevol en leer je er veel van. Door met een drogreden het standpunt van de ander aan te vallen negeer je het andere motief waardoor de ander zich niet gehoord voelt en je zelf niet open staat om te leren van de ander.

Leermodus weer uit. :+

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:45

Celebi schreef:
Whataboutisme zal vast ergens effectief voor kunnen zijn als je naar iets positiefs gaat zoeken, maar over het algemeen is het niet echt een gewenste en effectieve reactie. Het geven en ontvangen van feedback is lastig en wanneer je dit correct doet is het heel waardevol en leer je er veel van. Door met een drogreden het standpunt van de ander aan te vallen negeer je het andere motief waardoor de ander zich niet gehoord voelt en je zelf niet open staat om te leren van de ander.

Leermodus weer uit. :+

Het schijnt in discussies dus wel effectief te zijn. Zelfs Socrates gebruikte het. We bevinden ons toch in een discussie en hebben het toch niet over ontvangen van feedback en daaruit hoeven leren. In een discussie schijnt dit dus wel effectief. Dat het niet zorgt voor verbinding en nader tot elkaar komen zal niet zo zijn, maar dat is niet zo erg in een discussie. Die meningen kunnen immers naast elkaar bestaan

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:53

Mondy schreef:
Waarom maakt iedereen nu zo'n kabaal om hoe hij met het paard is omgegaan (deels terecht deels niet) maar vinden we t wel normaal als t om andere dieren gaat ?
Katten hebben dit dagelijks... lopen risico's, kunnen op tich verschillende manieren verongelukken of zichzelf zwaar verwonden...vechten met andere katten, pakken andere dieren enz enz. Maar dat is allemaal normaal want een kat "hoort" niet binnen te zitten (of insert alle smoesjes waarom in de tuin houden niet kan) deze kerel doet hetzelfde met zijn paard en het is ineens niet meer ok.

Uiteraard vind ik hem keuzes maken die ik niet zou doen of waar ik een mening over heb mbt verantwoordelijkheid nemen. Echter de 2 maten meten wat hier voorbij komt is echt bizar.

Dat kabaal maak ik dan ook, alleen daar gaat dit topic niet over.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:00

Mondy schreef:
Waarom maakt iedereen nu zo'n kabaal om hoe hij met het paard is omgegaan (deels terecht deels niet) maar vinden we t wel normaal als t om andere dieren gaat ?
Katten hebben dit dagelijks... lopen risico's, kunnen op tich verschillende manieren verongelukken of zichzelf zwaar verwonden...vechten met andere katten, pakken andere dieren enz enz. Maar dat is allemaal normaal want een kat "hoort" niet binnen te zitten (of insert alle smoesjes waarom in de tuin houden niet kan) deze kerel doet hetzelfde met zijn paard en het is ineens niet meer ok.

Uiteraard vind ik hem keuzes maken die ik niet zou doen of waar ik een mening over heb mbt verantwoordelijkheid nemen. Echter de 2 maten meten wat hier voorbij komt is echt bizar.

Mensen die zo met dieren omgaan heb je in Nederland inderdaad net zo goed :) Laatst was er nog een topic over loslopende honden waar veel soortgelijke voorbeelden in stonden van honden die zichzelf, andere dieren, en mensen in de problemen brengen of ze lastig vallen, of zelfs aanvallen. Er zijn ook (foto)topics geweest van users die hun paard los mee namen naar een bos of daar los lieten lopen, wel of niet voor een fotoshoot, die krijgen op bokt over het algemeen ook de volle laag.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:38

Ik vind het bij katten ook niet normaal. Ik heb ook zelf een kat die alleen binnen komt of in mijn eigen achtertuin, mag ik dan wel wat zeggen over hoe Furion 'gehouden' wordt/werd? Fijn!

De schade die een kat maakt is natuurlijk wel heel verschillend dan de schade die je met een paard kan hebben. Het had met deze manier van omgaan net zo waarschijnlijk geweest dat hij een ander paard voor een auto had gejaagd met deze breuk tot gevolg. Een paard door de voorruit worden ook vrij weinig mensen vrolijk van.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:52

Ann schreef:
@bovenstaande
De zaken die je erbij haalt vind ik ook niet oké en ook daar heb ik een duidelijke mening over. Dus hoezo met 2 maten meten? Verder weleens van Whataboutisme gehoord?

Op FB las ik van iemand die contact heeft met Unas, dat hij had aangegeven dat het paard al moeite heeft met de verplichte box rust. En het paardje moet nog een flink aantal maanden zien door te komen in een box. Het is ineens een heel ander leven voor een dier wat tamelijk veel vrijheid was gewend.

Op fb las je van iemand???

Waar men al niet druk mee is tegenwoordig!
Dat het dier er wat moeite mee krijgt kun je zelf toch ook wel bedenken!? Moet men daar ook al over gaan zagen!? Elk ander paard zou er net zo veel moeite mee hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:54

Zagen?

Dat is toch logisch om het daar over te hebben.
En zeker een paard dat dat niet gewend is.
Dus nee niet elk paard zal daar evenveel moeite mee hebben

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:55

Wat dit onderwerp in ieder geval brengt is het besef dat er in andere landen en culturen andere normen gelden in de omgang met dieren. Het is geweldig dat er hier op kleine afstand dierenklinieken te vinden zijn waar dieren met ziektes of verwondingen snel behanded kunnen worden. Maar dat is in veel gebieden van de wereld niet mogelijk. Zelfs niet voor mensen trouwens.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:02

Popstra schreef:
Op fb las je van iemand???

Waar men al niet druk mee is tegenwoordig!
Dat het dier er wat moeite mee krijgt kun je zelf toch ook wel bedenken!? Moet men daar ook al over gaan zagen!? Elk ander paard zou er net zo veel moeite mee hebben.

Een paard wat gewoon is om vnl. op stal te staan of in een paddock, zal er minder aan moeten wennen dan een paard wat bijna iedere dag veel kilometers maakt en gewend is aan veel nieuwe indrukken. Maar goed, wij gaan toch niet op 1 lijn komen te zitten wáár het ook over gaat, denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:15

Mondy schreef:

Wie zegt dat we dit allemaal normaal vinden als het om andere dieren gaat?

Alleen een kat (jager) met paard (vluchtdier) vergelijken gaat al niet op.

Meten met twee maten kan alleen als de maten gelijk zijn. ;)

Kimmie235

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:36

Bij identieke maten heeft vergelijken geen zin.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:54

Kimmie235 schreef:

Dan heb je iets niet goed begrepen :+
Je kunt prima een paard van 160 vergelijken met 1 van 170. Allebei gemeten met dezelfde maat, nl centimeters :D
Je kunt zélfs een paard van 15 hands vergelijken met 1 van 150. Met 2 verschillende maten gemeten.

Het probleem begint als je een koe van 140 klein noemt, omdat een paard van 140 klein is.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:58

Avalanche schreef:
Elin_ schreef:
Daarnaast heeft het een aantal dagen geduurd vanaf ongeluk tot transport, maar ook vanaf ongeluk tot eerste kliniek ging er geloof ik een nacht nog overheen uit mijn hoofd. En daarnaast zou er medisch transport zijn, maar dit is niet gebeurd. Dus daarin week het al af. Overigens ook de enige kliniek die wel ja zegt ten opzichte van meerdere incl. Equitom die nee zeggen, wil ook al iets zeggen. Gezien je zoveel waarde hecht aan klinieken enz

Ik hecht meer waarde aan het oordeel van een kliniek, met mensen met een diergeneeskundige studie dan die van een Bokker zonder die kennis. En aangezien de gemiddelde bokker ook het verschil tussen een dik en een gespierd paard niet ziet, en een veearts wel, lijkt me dat niet heel onlogisch.
Elin_ schreef:
Nogmaals ik gun Furion het beste, Xu zal op zijn manier van het dier houden, maar houden van is gaat niet altijd hand in hand met daadwerkelijk het beste doen voor een dier. En dat je daarin hem verdedigt vind ik als paardenliefhebber uiterst bijzonder, maargoed

Ik heb hem ook bekritiseerd. Op deze pagina nog. En ik verdedig hem niet. Maar complimenten hoe je dat eruit kunt halen.
Maar ik zal mezelf nog even herhalen: kritiek is prima, maar hou het wel eerlijk.
Elin_ schreef:
Ging niet over Xu, maar het feit dat je dingen afschuift om 'fouten maken is menselijk '.

Wat een onlogisch voorbeeld dan. Beetje erg vergezocht ook. Creatief, dat wel, maar gaat dus helemaal nergens over.

Ik ga het denk ik hierbij laten. De kritiek is fair, gezien het nog steeds van de zotten is. En de meeste zeiden juist dat hij zo goed lijkt te lopen na de operatie (voor de situatie dan). En gezien bedreigingen (en iets met een mes) was mijn voorbeeld nog nieteens zo ver gezocht. Waar ik over val is dat je de reis die neigt naar pure dierenmishandeling en alle incidenten richting 'fouten maken is menselijk' dirigeert, waardoor ik me afvraag tot hoeverre dat gaat gelden.

Overigens nogmaals.. meeste klinieken zeiden nee. Maar 1 zei ja, dus de professionele meningen (ipv die van bokt) stonden niet ver af van menig bokker hierzo. Dit is overigens de 2e keer al dat ik dat benoem :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:22

josien_m_ schreef:
Wat dit onderwerp in ieder geval brengt is het besef dat er in andere landen en culturen andere normen gelden in de omgang met dieren. Het is geweldig dat er hier op kleine afstand dierenklinieken te vinden zijn waar dieren met ziektes of verwondingen snel behanded kunnen worden. Maar dat is in veel gebieden van de wereld niet mogelijk. Zelfs niet voor mensen trouwens.

Zéker waar. We leven hier op een eilandje van normen en waarden, ook ten aanzien van paarden welzijn, en de nieuwst inzichten daarin.

Unas komt als een soort Alice in Wonderland in Europa, en maakt de reis van zijn leven met een paard aan zijn zijde. Heeft niet de controle-dwang die wij in dichtbevolkt West- Europa hebben... snapt niet hoe we hier vinden dat we met paarden om horen te gaan.

En dan ineens, overkomt zijn vriend, dat het paard inmiddels is geworden, een ongeluk, wat voor "ons" een reden zou zijn het paard in te laten slapen. Niet voor Unas, die wil zijn vriend redden. Zoals veel leken niet begrijpen dat een hond met een gebroken been dat mag overleven, en een paard niet.
Typisch zoals een niet-paardenkenner denkt, en laat hij nou net een jaar voor het ongeluk bevriend zijn geraakt met degene die hem kan helpen zijn paard te redden. Het leest bijna als een sprookje.

Ik vind het interessant hoe hij tegen dingen aankijkt.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:24

Ibbel schreef:
Kimmie235 schreef:

Dan heb je iets niet goed begrepen :+
Je kunt prima een paard van 160 vergelijken met 1 van 170. Allebei gemeten met dezelfde maat, nl centimeters :D
Je kunt zélfs een paard van 15 hands vergelijken met 1 van 150. Met 2 verschillende maten gemeten.

Het probleem begint als je een koe van 140 klein noemt, omdat een paard van 140 klein is.

Dan zijn de maten dus niet gelijk. Want de een is 170 en de ander 1.60. Je gebruikt wel bij beide cm, maar het ene paard is misschien een volbloed etc etc. Ze zijn wel vergelijkbaar en daarom kun je het wel vergelijken. Of een vlucht dier en een roofdier vergelijkbaar zijn is te betwisten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:28

Unas was al zes jaar in Europa ! Voor hij besloot om dit te doen en hij heeft ook al snel aangegeven dat hij toch wel veel te weinig verstand van paarden had . Enige dat voor hem nog pleit , de bepakking en ruiter ( 1 ste half jaar reed hij ) was te zwaar voor paard . Dus is hij gaan lopen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:38

BigOne schreef:
Unas was al zes jaar in Europa ! Voor hij besloot om dit te doen en hij heeft ook al snel aangegeven dat hij toch wel veel te weinig verstand van paarden had . Enige dat voor hem nog pleit , de bepakking en ruiter ( 1 ste half jaar reed hij ) was te zwaar voor paard . Dus is hij gaan lopen.

Ja, en daar heeft hij dus van geleerd, hij heeft zich gerealiseerd dat hij met bepakking en al te zwaar was voor het paard. Hij was aanvankelijk van plan om zo'n 40 kilometer (ik meen zelfs 80 kilometer) per dag af te leggen richting China, maar dat plan bleek ook te hoog gegrepen, en ook dat heeft hij bijgesteld.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:40

De reden waarom ik het kattenvoorbeeld aanhaal is deze:
Hij wordt afgerekend door een aantal (dus niet iedereen) op gedragingen, manieren van communiceren en keuzes die hij maakt.
Die worden vergeleken met hoe wij hier in bijv NL/BE met onze paarden omgaan/willen omgaan of vinden hoe het hoort.

Daar iets anders over denken wordt niet begrepen (voor de duidelijkheid...nee ook niet door iedereen) en blijft ieder op doorgaan.

Dat is hetzelfde als paarden en katten vergelijken.
Onze standaarden vergelijken met mensen van andere culturen en normen en waarden.

Maar het eerste mag ik niet doen, want heeft er niks mee te maken en we gooien er terminologie tegenaan met waarom het niet zou mogen.
Het 2e mag wel gewoon want....

Dus he... weer niet meten met 2 "dezelfde" maten in dit topic.

Buiten dat: de discussie mbt wel of niet opereren en wat dat met medische kennis doet voor later vind ik erg leerzaam. Ik zou die keuze ook absoluut niet gemaakt hebben maar kijk er wel wat anders naar nu door wat er is genoemd mbt leerzaam voor eventuele volgende operaties.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:54

Zoolgangster schreef:
BigOne schreef:

Ja, en daar heeft hij dus van geleerd, hij heeft zich gerealiseerd dat hij met bepakking en al te zwaar was voor het paard. Hij was aanvankelijk van plan om zo'n 40 kilometer (ik meen zelfs 80 kilometer) per dag af te leggen richting China, maar dat plan bleek ook te hoog gegrepen, en ook dat heeft hij bijgesteld.

Ik denk ook dat hij wel leerbaar is, wellicht meer door ervaringsgericht te leren. Maar niet leerbaar? Ik denk niet dat hem dit nog een keer overkomt. Hij zal zich ook niet meer verbranden aan heet vuur, dus leerbaar zeker wel.

Maar ik lees ook vooral een stukje andere normen en waarden, niet passend binnen onze cultuur/maatschappij. Ik snap dat men daar wat van vindt maar ik snap ook dat mensen vinden dat daar, vanwege andere achtergrond of wat dan ook, wat meer rekening mee gehouden mag worden.
Laatst bijgewerkt door Kimmie235 op 04-05-24 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:56

Zoolgangster schreef:
BigOne schreef:

Dat hij de boel kapot reed ja, dier was op de singelplek doorgereden. Dus ook voor een groot gedeelte noodgedwongen.
Maar bij alle andere zaken was zijn leervermogen behoorlijk foetsie, hij vond het zelfs stoer dat zijn paard vocht en merries dekte.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:07

Mondy schreef:

Er zijn al talloze kattendiscussies geweest, dus dat daar geen kabaal over gemaakt wordt klopt niet echt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:01

Mondy schreef:
De reden waarom ik het kattenvoorbeeld aanhaal is deze:
Hij wordt afgerekend door een aantal (dus niet iedereen) op gedragingen, manieren van communiceren en keuzes die hij maakt.
Die worden vergeleken met hoe wij hier in bijv NL/BE met onze paarden omgaan/willen omgaan of vinden hoe het hoort.

Daar iets anders over denken wordt niet begrepen (voor de duidelijkheid...nee ook niet door iedereen) en blijft ieder op doorgaan.

Dat is hetzelfde als paarden en katten vergelijken.
Onze standaarden vergelijken met mensen van andere culturen en normen en waarden.

Maar het eerste mag ik niet doen, want heeft er niks mee te maken en we gooien er terminologie tegenaan met waarom het niet zou mogen.
Het 2e mag wel gewoon want....

Dus he... weer niet meten met 2 "dezelfde" maten in dit topic.

Buiten dat: de discussie mbt wel of niet opereren en wat dat met medische kennis doet voor later vind ik erg leerzaam. Ik zou die keuze ook absoluut niet gemaakt hebben maar kijk er wel wat anders naar nu door wat er is genoemd mbt leerzaam voor eventuele volgende operaties.

Ik ben het hier mee eens, dit is precies mijn punt.