RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:01

matasja schreef:
Suelza schreef:

Wordt ervoor export geen bloed getrokken trouwens?

Dat is mijn punt nu, hij is klinisch gekeurd met bloedonderzoek voordat hij de franse grens überhaupt over mag....

Ja precies, als hier stieren weg gaan voor export, wordt er ook eerst bloed getrokken, vandaar mijn vraag... Ik zit niet zo in de paardenexport (wellicht dat als je hem gewoon in de trailer zet, geen haan er naar kraait. Genoeg mensen hebben een paard elders in de EU in opfok staan. Maar kan mij voorstellen dat je dit grapje met een in FR gekeurde hengst, niet direct kan uithalen?!).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:01

Niwla schreef:
Ze kon sowieso aanspraak maken op het consumentenrecht, met of zonder contract.

Mij is nog steeds niet helder hoe dat consumentenrecht dan precies werkt... :? Dat is neem ik aan geen garantie dat je altijd een kapotte 'zaak' vergoed krijgt, mag ruilen of terug mag brengen? Ligt eraan op welk moment en hoe de schade is ontstaan. En dat is hier niet helder, en dus is de aanspraak op consumentenrecht niet vanzelfsprekend... toch?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:02

Cer schreef:
Niwla schreef:

Mij is nog steeds niet helder hoe dat consumentenrecht dan precies werkt... :? Dat is neem ik aan geen garantie dat je altijd een kapotte 'zaak' vergoed krijgt, mag ruilen of terug mag brengen? Ligt eraan op welk moment en hoe de schade is ontstaan. En dat is hier niet helder, en dus is de aanspraak op consumentenrecht niet vanzelfsprekend... toch?

Mee eens.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:03

Consumentenrecht is idd niet vanzelfsprekend !

matasja

Wordt ervoor export geen bloed getrokken trouwens?[/quote]

Nee hoor, je kunt je trailer achter je auto doen, je paard in laden en door heel europa crossen[/quote]

Probeer maar eens dan. Zonder keuring kom je de franse grens niet over, wij hebben terug moeten rijden om de paarden eerst te keuren!

Suelza

Knakker schreef:
Suelza schreef:

Nee hoor, je kunt je trailer achter je auto doen, je paard in laden en door heel europa crossen

Als er een Nederlands papier bij zit, met daarop een in NL geregistreerde eigenaar en de trailer en trekkend voertuig staan op NL kenteken, vast wel. Maar deze hengst was in FR. gekeurd en daar dus geregistreerd. Lijkt mij dat je dan een exportverklaring nodig hebt.

Los van het feit dat je als prof geen dieren mag exporteren zonder exportverklaringen. Tenminste... wij mogen dit niet. Een controle van de LID en je kunt bij meer van dit soort grappen, als je niet uitkijkt, rustig je toko opdoeken.
Laatst bijgewerkt door Suelza op 12-12-12 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:04

Buiten deze zaak tussen Van de Berg en Jytte om daar geef ik geen mening over.....

Is het PRO DEO weer gelukt om veel kijkers te hebben (als ik zo lees hier op bokt :D )...
En is dat nou juist de reden van al die relprogramma's ...Het wel en wee van de hoofdrolspelers is zogenaamd belangrijk....maar je ziet het weer...
in de hele opbouw, hoe het is opgezet enz SCHANDALIG!! ...dit is toch ten koste van die beide personen (is het een partij vrijwillig de andere min of meer voor het blok gezet)
In TV land draait het alleen om de KIJKCIJFERS ...

Zo Jammer!!!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:05

Cer schreef:
Niwla schreef:

Dit zegt de KNHS ervan:

Consumentenkoop of Particuliere koop
Een consumentenkoop betekent dat jij, de consument, het paard hebt gekocht van een bedrijf, een handelsstal of manege. Bij een consumentenkoop wordt de consument beschermd door het consumentenkooprecht. Zo is in artikel 7:18 lid 2 van het Burgerlijk wetboek is bepaald dat als bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak – het paard – bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft voldaan, de zaak - het paard – moet worden teruggenomen door de verkoper.

Edit: daar gaat het dus om, of Ruub al ziek was toen hij verkocht werd.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:06

Ik krijg toch een hele nare bijsmaak over deze hele zaak... :n

En dat begint al bij het gedeelte over het bijt incident, waarbij er dus een hele andere kant blijkt te zijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:07

Niwla schreef:
Een consumentenkoop betekent dat jij, de consument, het paard hebt gekocht van een bedrijf, een handelsstal of manege. Bij een consumentenkoop wordt de consument beschermd door het consumentenkooprecht. Zo is in artikel 7:18 lid 2 van het Burgerlijk wetboek is bepaald dat als bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak – het paard – bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft voldaan, de zaak - het paard – moet worden teruggenomen door de verkoper.

Juist en zoals ik al eerder stelde, probeer dat maar te bewijzen.

Dan moet je een deskundige raadplegen die meer weet over de ziekte van lyme en die kan uitsluiten of het uiten van symptomen het ontstaan van de ziekte kan dateren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:08

Lang niet iedere fokker is bedrijfsmatig nee. En ik denk ook dat ze dan eerder eerlijk had moeten zijn over de toestand van de fjord. Als je zelf ergens aan gaat prutsen is je garantie vaak weg.
Die advocaat deed alsof het een gewonnen race was, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat ze sterk staat door de goede klinische keuring. Helemaal niet als het dus geen consumentenkoop is

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:09

Suelza schreef:
Niwla schreef:

Juist en zoals ik al eerder stelde, probeer dat maar te bewijzen.

Dan moet je een deskundige raadplegen die meer weet over de ziekte van lyme en die kan uitsluiten of het uiten van symptomen het ontstaan van de ziekte kan dateren.

Maar er staat toch niet: "Als je kunt bewijzen dat..." er staat: "Als er wordt vermoed..." dat is iets heel anders.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:10

Ik ben verre van juridisch onderlegd, maar waar ik nu benieuwd naar ben: moet je als koper niet eerst de verkoper in staat stellen de problemen op te lossen of mag je zelf meteen beginnen met in de geval dus behandelingen door je eigen DA? Ben wel benieuwd hoe dat in elkaar zit.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:11

Niwla schreef:
Maar er staat toch niet: "Als je kunt bewijzen dat..." er staat: "Als er wordt vermoed..." dat is iets heel anders.

Ja en dat vermoeden zul je toch moeten kunnen bewijzen bij een rechter... Een vermoeden moet worden onderbouwd met feiten, want anders zouden heel veel paardenhandelaren over de kop gaan.

De rechter is natuurlijk niet helemaal van gisteren ;)

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:11

[[/quote]

Wordt ervoor export geen bloed getrokken trouwens?[/quote]
Dat is mijn punt nu, hij is klinisch gekeurd met bloedonderzoek voordat hij de franse grens überhaupt over mag....[/quote]

Mijn vraag nog steeds als hij als hengst is goegekeurd dan is er toch ook bloedonderzoek gedaan?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:12

Wat ik niet vind kloppen is een contract 3 maanden later vragen, je weet dondersgoed wat je er mee van plan bent en dat vind ik niet eerlijk. Als Rubis gezond was geweest had zij dat hele contract nooit gevraagd. Van hem vind ik het ook niet kloppen dat hij een deel uit het verkoopcontract doorstreept. Tuurlijk is het zwaar vervelend wat zij allemaal met Rubis heeft meegemaakt, maar ergens speelt zij het ook niet eerlijk. Ik ben er namelijk ook van overtuigd dat die man niet wist dat hij een ziek paard verkocht...................

Je kan er eindeloos over praten, maar wat bereik je er nu verder nog mee?
Laatst bijgewerkt door Splash_ op 12-12-12 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:12

Andewi schreef:
Mijn vraag nog steeds als hij als hengst is goegekeurd dan is er toch ook bloedonderzoek gedaan?

Vast wel, maar dat kan een bloedonderzoek van 3 jaar geleden zijn, dus dat zegt weinig.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:15

Suelza schreef:
Andewi schreef:

Vast wel, maar dat kan een bloedonderzoek van 3 jaar geleden zijn, dus dat zegt weinig.

In NL wordt geen bloed getrokken op de HK dus dat zou dan idd al van een aantal jaar geleden moeten zijn in Frankrijk.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:16

Andewi dat lijkt mij ook, sowieso al op zijn dna vast te leggen in het stamboek dmv bloed en haren
Suelza dat zegt genoeg, hij was vrij van ziektes bij aankoop toen vd berg hem kocht! En hij word als veulen echt geen goedgekeurd dekhengst dus die uitslag is vrij recent

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:17

Tja, bij consumentenrecht moet je je ook aan een aantal dingen houden.
Er zitten wel plichten aan voor verkoper, maar ook voor koper.
Zsm melden van het niet 'werken' van je 'product' bijvoorbeeld.
Hem de kans geven een geschikte oplossing te zoeken.
Komt allemaal voor ontbinding koopcontract.
En ja, binnen 6 mnd moet verkoper aantonen dat gebrek door schuld koper komt.
Of dat wel of niet kan, hangt van de da gegevens af..

AdnerB

hoe vervelend de situatie ook is..
Rubis is al een jaar overleden, Yitte is een boel centjes armer en een litteken rijker, heeft een nieuw paard is daar gelukkig mee.
kortom ze is verder gegaan met haar leven wat maar goed is ook. :)

wat ik eigenlijk niet begrijp is waarom ze nu het paard al een jaar overleden is en zij haar leven weer heeft opgepakt alsnog haar gelijk wilt halen, en dan ook nog via de TV......

Rubis krijgt ze er niet mee terug het kost een hoop tijd en energie en voor wat?? juist je gelijk halen, aadacht en geld! (en de verkopende partij zwart de maken imo)

Suelza

matasja schreef:
Andewi dat lijkt mij ook, sowieso al op zijn dna vast te leggen in het stamboek dmv bloed en haren
Suelza dat zegt genoeg, hij was vrij van ziektes bij aankoop toen vd berg hem kocht! En hij word als veulen echt geen goedgekeurd dekhengst dus die uitslag is vrij recent

Recent genoeg?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:19

matasja schreef:

Nee hoor, je kunt je trailer achter je auto doen, je paard in laden en door heel europa crossen[/quote]

Probeer maar eens dan. Zonder keuring kom je de franse grens niet over, wij hebben terug moeten rijden om de paarden eerst te keuren![/quote]

Nou, dat hoef ik niet eens te proberen, dat doen we nagenoeg maandelijks........

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:19

Ik vind het een moeilijk verhaal, een contract opstellen 3 maanden na aankoop vind ik heel vreemd, zeker als je dan 3 dagen daarna beroep wil doen op dat contract.
Beestje is gekeurd en zag er tijdens de keuring al niet gezond uit(tenminste, was hij al zo mager toen?)
Keurende DA wil zich er niet mee bemoeien, ook vreemd.
Een goedgekeurde hengst(was hij dat?) kost geen 3000 euro.
Schikken is de enige oplossing, een proces gaan ze beiden niet winnen en zou ik ook niet terecht vinden. Nav de uitzending vind ik dat zowel koper als verkoper steken hebben laten vallen. Kom elkaar halverwege tegemoet zou ik zeggen. Ik zou dit hele verhaal overigens lekker achter me laten, mijn verlies nemen en verder leven. Zonde van alle energie. maar dat is mijn mening.

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:22

matasja schreef:

Dit is ook mijn veronderstelling dat die beste meneer van de berg geen idee had dat het paard ziek was toen hij hem kocht/ verkocht.
Het is al met al een snue verhaal.
maar IK VIND (MIJN MENING): Dat meneer van de Berg sterker in deze situatie staat dan Jitte.