Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:05

Babootje schreef:
Dat beoordelen is natuurlijk ook heel lastig voor mensen met weinig kennis, en dan kun je het onderwerp in zo'n televisiegesprek maar beter even laten voor wat het is. Je krijgt dat in een paar minuten toch niet uitgelegd.

Onderstaand een artikel uit Paard&Lifestyle in gesprek met John Swaab. Voor degenen die hem niet kennen, de in 2016 op 88 jarige leeftijd overleden paardenman die grote bekendheid en alom respect verwierf als klassiek GP dresuurruiter en trainer.

Paard & Lifestyle had in 2012 een interview met hem. Interessant leesvoer. Over training, over het belang van zitles en vooral over voelen wat er onder jou als ruiter gebeurt.
https://docplayer.nl/17011836-In-gespre ... f-1-6.html
In hoofdstuk 5 de opinie van deze zeer ervaren paardenman en klassieke dressuurruiter over laag, diep en rond rijden.

Ojaaa John Swaab, de man van de zitlessen. :)

Ik snap wel wat hij schrijft over LDR..zelf denk ik alleen dat LDR uit zijn verband is getrokken door een aantal ruiters, die met grove middelen en afdwingen met slof, spoor en S&T er meer een soort mishandeling dan training van hebben gemaakt. In het beginsel en op een goede manier uitgevoerd zou het niet zo zijn maar daarom mag LDR ook nog steeds en de rollkur en hyperflexie niet.

cobiie

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:54

Er was ter plekke gevraagd of ze mochten kijken omdat ze er bij toeval langsreden.
De kennis van mij heeft zelf meerdere kwpn paarden waarmee buitengereden, gesprongen en dressuur gereden wordt.
Ze hebben ruiters in de baan zien rijden, langs de wei/paddocks gelopen, langs de boxen gelopen, zadelkamer gezien, de poets/wasplaatsen waar grooms bezig waren.

Tuurlijk ziet iemand die rondgeleid wordt niet direct het slechtste qua handelen binnen een bedrijf.
Dat zeg ik ook nergens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:26

Interessant, wat waren zijn bevindingen?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 13:16

Babootje schreef:
Dat beoordelen is natuurlijk ook heel lastig voor mensen met weinig kennis, en dan kun je het onderwerp in zo'n televisiegesprek maar beter even laten voor wat het is. Je krijgt dat in een paar minuten toch niet uitgelegd.

Onderstaand een artikel uit Paard&Lifestyle in gesprek met John Swaab. Voor degenen die hem niet kennen, de in 2016 op 88 jarige leeftijd overleden paardenman die grote bekendheid en alom respect verwierf als klassiek GP dresuurruiter en trainer.

Paard & Lifestyle had in 2012 een interview met hem. Interessant leesvoer. Over training, over het belang van zitles en vooral over voelen wat er onder jou als ruiter gebeurt.
https://docplayer.nl/17011836-In-gespre ... f-1-6.html
In hoofdstuk 5 de opinie van deze zeer ervaren paardenman en klassieke dressuurruiter over laag, diep en rond rijden.

John Swaab was toch wel echt een hele bijzondere en ik weet nog het commentaar dat hij gaf bij de proef van Helgstrand met Matine in Aken.

Wat in kwesties zoals deze vooral een probleem is, is dat mensen vaak zaken louter en alleen vanuit hun eigen perspectief willen zien en niks willen weten van een andere insteek of aanpak. Dat heel strak blijven geloven in het eigen beeld is soms storend voor het kweken van begrip en ook voor het verkrijgen van inzicht.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 23:13

We hebben een datum voor de uitzending. Staat gepland voor 22 november. Mijn vriendin gaat het proberen te streamen voor mij. *D

De zaak van het hoger beroep zou deze week plaatsvinden, dus dan weten we of het definitief is of niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 07:36

Ik las het ook, idd. Morgen is het hoger beroep.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 08:53

Ik ben benieuwd..zou de beelden nu eigenlijk wel graag willen zien.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:26

Elisa2 schreef:
Ik ben benieuwd..zou de beelden nu eigenlijk wel graag willen zien.

Dit heb ik nu dus ook... normaal had het waarschijnlijk langs me heen gegaan, maar juist door alles er omheen ben ik nu wel benieuwd wat voor beelden daar geschoten zijn :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:11

Ben ook heel benieuwd hoe dit gebracht gaat worden. Het gaat natuurlijk niet alleen om de beelden maar ook om het verhaal dat er omheen is gebouwd. Gaat het om incidenten of is er echt een structurele lijn van mishandeling te bespeuren en wie is/zijn er dan bij betrokken is wel waar ik dan benieuwd naar ben.

We moeten dus nog een paar dagen geduld hebben na vandaag voor de uitspraak van de rechter er is. En als de uitspraak van de rechter in het voordeel van Helgstrand uitvalt gaan de beelden nooit zien, ga ik vanuit.

https://www.eurodressage.com/2023/11/11 ... t-decision
"
The appeal will be handled on Tuesday 14 November and, according to TV2, "the verdict will probably come some days later." TV2 has also confirmed that the Operation X programme on Helgstrand wil consist of two (!) episodes.

Only if the court rules in favour of Operation X/TV2 the broadcast will take place. The TV2 channel is a commercial channel on Danish television and only accessible to those that pay for it.
Cathrine Dufour, voormalig stalruiter, heeft dit dus in haar tijd bij Helgstrand nooit gezien.

Cathrine Dufour, who rides and sells sales horses for Helgstrand from her own yard on Zealand, was recently interviewed by Danish tabloid Ekstra Bladet and quoted saying, "I follow the case closely, but I have no comments on it until there is something more tangible. We all love the horses and do everything we can to look after them.". Ekstra Bladet asked "You've worked there before, it's not something you've seen or noticed?" Her reply was, "never ever, never ever."

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:30

Zij kan zich waarschijnlijk ook niet uitspreken als het wel zo is, aangezien ze nog steeds zaken met Helgstrand doet.

Maar ik ben benieuwd..nog een paar daagjes wachten.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:28

Nja van wat mijn vriendin mij vertelt, dus ik beweer zeker niet dat dat dan ook zo is, maar volgens haar heeft Helgstrand (en zijn vader) enorm veel macht in Denemarken omdat ze eigenlijk overal wel in zitten in de paardenwereld. Het grootste gedeelte van de ruiters moeten wel iets aan zaken met Helgstrand doen, tenzij je naar het buitenland gaat. Maar lijkt mij ook heel sterk dat zij zich negatief zou uiten over Helgstrand nu, zeker als ze dan nog van plan is zaken met hem te doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:28

Elisa2 schreef:
Zij kan zich waarschijnlijk ook niet uitspreken als het wel zo is, aangezien ze nog steeds zaken met Helgstrand doet.
Maar ik ben benieuwd..nog een paar daagjes wachten.

En misschien heeft ze het echt niet gezien. Er werken zoveel ruiters/amazones bij Helgstrand en je gaat als amazone ook niet overal kijken natuurlijk. Het geeft wel de indruk dat het niet een structurele lijn is.
Maar als het incidenteel is - en er is bv een ruiter of amazone te grof - dan moet er toch ook een soort van controle op zijn of in ieder geval een open beleid, zodat mensen dat ook durven te vertellen en iemand die te grof is wordt gecorrigeerd (of desnoods ontslagen). Dus dat beleid zou je wel verwachten dan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:31

Als degene die grof is een hoger geplaatste persoon is dan gebeurd dat zeer zeker niet weet ik uit ervaring..

Maar goed, het kan inderdaad zijn dat ze inderdaad van niks weet. Mijn kennis die er nu werkt zei ook niks vreemds gezien te hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:48

Elisa2 schreef:
Als degene die grof is een hoger geplaatste persoon is dan gebeurd dat zeer zeker niet weet ik uit ervaring..

Maar goed, het kan inderdaad zijn dat ze inderdaad van niks weet. Mijn kennis die er nu werkt zei ook niks vreemds gezien te hebben.

En dat wil inderdaad niet zeggen dat dat dan niet gebeurt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:51

John Swaab, das die man die weidegang de grootste onzin vond :-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:52

Net zoals Albert Voorn? :+

Duidelijk van een andere generatie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:57

Elisa2 schreef:
Net zoals Albert Voorn? :+

Duidelijk van een andere generatie.

Ja, paar keer bij hem geweest, echt leuke gesprekken gehad, maar die man bleef echt in zijn idealen hangen. Over het zitles ben ik het volledig eens met hem. Maar........helemaal lekker ging ie ook niet om met zijn paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:19

Nee jammer is dat, paardenwelzijn was in die tijd nog wel een dingetje. Heb ook wel het idee dat de paarden in die tijd meer op stal stonden dan nu.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:18

Elisa2 schreef:
Nee jammer is dat, paardenwelzijn was in die tijd nog wel een dingetje. Heb ook wel het idee dat de paarden in die tijd meer op stal stonden dan nu.

Ik ben begonnen in 1967. Toen was het inderdaad heel normaal dat een paard na zijn jeugd, als hij eenmaal aan het werk was, geen weidegang meer had. Die stonden altijd op stal behalve als ze aan het werk waren. Dat was toen ook meer dan nu! Zoiets als een pensioen was er ook niet- arbeidsongeschikt betekende meestal de slager. Alleen paarden die zich bijzonder bewezen hadden bijv. in het leger kregen de "erehaver".Wat dat betreft is het paardenwelzijn er inmiddels op vooruit gegaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:25

Ja zie..toen ik ooit begon met paardrijden stonden daar ook alle paarden altijd op stal. De manegepaarden kwamen soms op maandagochtend even gezamelijk los in de binnenbak. Dat was het..meesten stonden nog in stands ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:41

Maar dat is erg omgeving bepaald. En zelfs wel, hoe zeg ik dat mentaliteit bepaald. Niet het goede woord. Weet even geen ander.
Er was hier echt een tweedeling.

Ik heb altijd gereden waar paarden elke dag op de weide kwamen.
Ook. Sportpaarden in het Z. Of de jonge belofte die later voor meer dan een ton weg ging.

Maar dit was vanuit de fanatieke boeren zeg maar.
Die hadden land en je zet een paard niet duur op stal als hij ook gras kan eten.
Plus je merkte dat al die paarden makkelijker waren met rijden want de energie was eruit en ze waren los in het lijf.

Dan had je de mensen met geld.
Stalde hun sportpaard op een pensionstal en daar was vaak niet voldoende land.
Hun paard houden was duur want alle hooi moest aangekocht worden.
En met zo'n duur paard hadden die niet de boeren mentaliteit van zet maar buiten. Want die enkele keer dat ze dat deden ging hun paard over de flos. Dus die gedachte dat buiten zetten niet oké was werd daarmee versterkt.

Even bewust heel zwart wit geschetst.

Maar dat vroeger alles binnen stond. Nee.
Net waar je woonde en wat je netwerk was.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:04

DuoPenotti schreef:
Maar dat is erg omgeving bepaald. En zelfs wel, hoe zeg ik dat mentaliteit bepaald. Niet het goede woord. Weet even geen ander.

Ook. Sportpaarden in het Z. Of de jonge belofte die later voor meer dan een ton weg ging.

Die hadden land en je zet een paard niet duur op stal als hij ook gras kan eten.
Plus je merkte dat al die paarden makkelijker waren met rijden want de energie was eruit en ze waren los in het lijf.

En met zo'n duur paard hadden die niet de boeren mentaliteit van zet maar buiten. Want die enkele keer dat ze dat deden ging hun paard over de flos. Dus die gedachte dat buiten zetten niet oké was werd daarmee versterkt.

Natuurlijk!! bij boeren stonden paarden op het land. Maar bij stedelingen niet. Die paarden hadden ook ander werk. Niet de zog. landbouwrijpaarden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:09

Ik ben in 1973 begonnen, in Rotterdam, mét de paarden in het land. Overal waar ik in pension heb gestaan in Zuid Holland, was weidegang (anders ging ik er niet staan), alleen in de winter was dat niet altijd mogelijk op kleigrond maar dan waren er paddocks. Je moest ook wel willen, natuurlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:09

Elisa2 schreef:
Ja zie..toen ik ooit begon met paardrijden stonden daar ook alle paarden altijd op stal. De manegepaarden kwamen soms op maandagochtend even gezamelijk los in de binnenbak. Dat was het..meesten stonden nog in stands ook.

Om te voorkomen dat er mensen afvielen, omdat ze op zondag niet of minder werkten :D :D
In de tijd hoorde je - om dezelfde reden - ook nog over "maandagziekte".

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:14

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:

Natuurlijk!! bij boeren stonden paarden op het land. Maar bij stedelingen niet. Die paarden hadden ook ander werk. Niet de zog. landbouwrijpaarden.

Die in de sport liepen waren geen landbouw paarden.
Lijkt me logisch. Vraag me zelfs af hoe je dat kunt bedenken na mijn post :D