Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:53

BigOne schreef:
Maar dat is het nu net, deze eigenaar heeft niets geleerd van z’n fouten gedurende twee jaar , waarin het dier regelmatig kwijt was, vocht met andere paarden, merries ongevraagd heeft gedekt en zich voor de zoveelste keer lostrok waardoor hij nu een gebroken been heeft.

We weten niks van deze verhalen, alleen dat het gebeurd is.
Maar hoe of wie zijn beweegredenen dat waren weten we niet.
Man staat naast het paard/ trekt met zijn paard op, dus……..

En ik praat de man niet goed.
Maar ik denk dat ik me ook door mijn emotie heb laten meeslepen bij mijn manier van reageren zo nu en dan.

Persoonlijk oordeel ik dus iets milder.
Nee. We weten niet of dit de beste keus is geweest.
Had het zelf waarschijnlijk nooit zo gedaan, en we weten bij lange na niet hoe het paard leert omgaan met zijn been en of en hoelang hij een paardwaardig leven zal krijgen na de operatie.

Maar toch wil ik de man hier en daar het voordeel van te twijfel gunnen.
Durf ik te geloven dat hij op zijn manier van het dier houd.
Als hij niet van het dier hield was hij dat circus niet aangegaan.
Hij heeft ook niet de benen genomen.
Hij heeft er ook geen andere draai aan gegeven om zichzelf schoon te praten.
En hij heeft de moeite genomen om meerdere klinieken te benaderen. ( dat hij er niks mee deed was dat hij hier in geloofde )
Hij heeft het dier ook niet op een trailer getakeld om daarna zijn eigen weg te gaan.
Hij is bij zijn paardje blijven staan.

Dus ja, hij heeft fouten gemaakt en domme dingen gedaan, en ja, hij heeft zijn handen er niet van afgetrokken.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:55

BigOne schreef:
Maar dat is het nu net, deze eigenaar heeft niets geleerd van z’n fouten gedurende twee jaar , waarin het dier regelmatig kwijt was, vocht met andere paarden, merries ongevraagd heeft gedekt en zich voor de zoveelste keer lostrok waardoor hij nu een gebroken been heeft.

Dit. Ik denk dat dit de kern van het probleem is. Ja, het dier staat er nu niet zo beroerd bij als ik had verwacht, maarrr... Het is zijn schuld dat die breuk er is en dat het dier nu een aan elkaar geschroefd gewricht heeft.

Hij heeft voor dit allemaal gebeurd is goed advies gehad en in de wind geslagen. Ja, hij houdt vast van het dier. Maar als ik op die manier van mijn zoontje hou dan ligt die binnen de kortste keren onder een auto of in een sloot. Hij heeft bepaalde verantwoordelijkheden en het hoort er in onze maatschappij bij dat je dus ook soms leuke dingen en natuurlijk gedrag afkapt ter bescherming van het paard en anderen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:59

Elin_ schreef:
Evenals of dat bijna neigt naar grootheidswaanzin, wanneer de halve paardenwereld met verstand van paarden tegen een leek zegt dat het niet aan te raden is wat nu vooralsnog wel gebeurd is. Of het pesten van Furion door hem te laten schrikken, de gekke story met het uitschachten en de bizarre opmerking erbij. Om daar een psychologische uitspraak aan te koppelen, vind ik weliswaar te ver gaan, maar dat is geloof ik niet door heel veel mensen hier gedaan en ook nog eens teruggetrokken, dus wat is je punt exact?

En weer verder met de diagnoses? :') je vindt een psychologische uitspraak te ver gaan, maar beschuldigt hem wel van grootheidswaanzin.

Mijn punt is dat een topic niet omslaat naar oh en ah als er een persoon iets positievers zegt. Echt, de man wordt compleet afgemaakt, hoe dúrft het paard niet naar stal te dansen als ie nog half onder narcose is, hoe kun je in godsnaam verwachten dat na 3 dagen na een operatie een paard al haast genezen is, alsof dat mensen dat hier, van achter een schermpje, zonder veterinaire opleiding kunnen beoordelen.

Er worden volkomen onredelijke standaards gezet en daar wordt iemand op afgerekend. En als er dan iemand even wat redelijker is slaat het om naar oh en ah?

Wauw......

[***] schreef:
BigOne schreef:

Dit. Ik denk dat dit de kern van het probleem is. Ja, het dier staat er nu niet zo beroerd bij als ik had verwacht, maarrr... Het is zijn schuld dat die breuk er is en dat het dier nu een aan elkaar geschroefd gewricht heeft.

Hij heeft voor dit allemaal gebeurd is goed advies gehad en in de wind geslagen. Ja, hij houdt vast van het dier. Maar als ik op die manier van mijn zoontje hou dan ligt die binnen de kortste keren onder een auto of in een sloot. Hij heeft bepaalde verantwoordelijkheden en het hoort er in onze maatschappij bij dat je dus ook soms leuke dingen en natuurlijk gedrag afkapt ter bescherming van het paard en anderen.

Eens. Niet slim. Laten we hopen dat hij er nu van leert.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 19:02

Gabbergirl.

Een hond die afhankelijk is van een rolstoelkarretje en luiers is ook niet mijn manier van dierenliefde.
En toch is er een steeds groter wordende groep die dit “ normaal en geweldig “ gaat vinden.

Dieren in allerlei outfits hijsen is ook niet mijn manier van dierenliefde………. En toch is het goede handel.

Boerenderij dieren………. Niet mijn manier van dierenliefde.
Alle boeren roepen het tegendeel.

Vogeltjes in kooitjes, vissen in kommetjes, katten uitsluitend binnen, paardrijden, dieren fokken.
allemaal niet mijn manier van dierenliefde

Zijn deze mensen allemaal slecht en fout bezig?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:41

BigOne schreef:

Bij mijn weten liep unas met Furion langs de weg toen hij een paard met wagen aan zag komen. Hierop heeft Unas Furion de kant in getrokken. Furion besloot echter het paard te volgen en werd toen geraakt door een passerende auto. Had Unas Furion onder controle? Nee, absoluut niet. Is het mogelijk om altijd 100% controle te hebben over een paard? Nope.

Persoonlijk denk ik dat er maar heel weinig mensen zijn die dagelijks met paarden omgaan, waarbij nog nooit door een paard de teugels of het halstertouw door de handen is getrokken. Zeker bij jonge, onervaren dieren of paarden met bloed kan het moeilijk zijn om ze onder controle te houden. Gelukkig loopt het meestal goed af, maar soms helaas ook niet. Onervaren begeleiding in combinatie met met een jonge Hengst aan een halstertouw is ook zeker geen combinatie waar ik achter sta. Maar ik zou ook zeker niet durven beweren dat zoiets mij nooit zou kunnen overkomen. Zelfs het allerbraafste paard kan het best eens op zijn heupen krijgen en als mens ben je echt geen partij voor 500kg paard.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:18

Avalanche schreef:
En weer verder met de diagnoses? :') je vindt een psychologische uitspraak te ver gaan, maar beschuldigt hem wel van grootheidswaanzin.

Mijn punt is dat een topic niet omslaat naar oh en ah als er een persoon iets positievers zegt. Echt, de man wordt compleet afgemaakt, hoe dúrft het paard niet naar stal te dansen als ie nog half onder narcose is, hoe kun je in godsnaam verwachten dat na 3 dagen na een operatie een paard al haast genezen is, alsof dat mensen dat hier, van achter een schermpje, zonder veterinaire opleiding kunnen beoordelen.

Er worden volkomen onredelijke standaards gezet en daar wordt iemand op afgerekend. En als er dan iemand even wat redelijker is slaat het om naar oh en ah?

Wauw......

Avalanche schreef:
Eens. Niet slim. Laten we hopen dat hij er nu van leert.

Ja .. laten we hopen dat ie er wat van leert, ookal is er een levend dier de dupe van. Het hopen is dan wel erg lichtzinnig...

Ik begrijp niet als paardenmens op (ik denk?) paardenmens dat je denkt dat we niet juichend staan, omdat het dier toevallig niet op 3 benen na de operatie naar stal liep. Wat dacht je van de gehele reis incl complicaties en een ongeluk als gevolg wat gewoon waanzin is? De beste man zal het in zijn ogen goed bedoelen, maar zo kennen we meerdere organisaties die vanuit liefde dieren laten leven, doorlopen of een adoptant gunnen waarvan de dieren dood beter af zijn, omdat het gewoon niet meer waardig is. Dan keurt de liefde de waanzin nog niet goed.

En nee ik schaar de man niet onder narcistisch, manisch of whatever, maar bewezen is dat hij adviezen uit de wind slaat van menig paardenmens, met oorlog achtige uitspraken en strijd deze 'strijd met het been en Furio' aangaat (licht milder tegenaan kijken vanwege de Google Translate, maar de strekking is altijd wel hetzelfde dus er zit een patroon in) en dat zijn humor grof is en van de zotte (en van de story aka bewegend beeld komt geen Google Translate aan te pas!)

Dat noem ik pas wauw :Y)

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:34

journee schreef:
Bij mijn weten liep unas met Furion langs de weg toen hij een paard met wagen aan zag komen. Hierop heeft Unas Furion de kant in getrokken. Furion besloot echter het paard te volgen en werd toen geraakt door een passerende auto. Had Unas Furion onder controle? Nee, absoluut niet. Is het mogelijk om altijd 100% controle te hebben over een paard? Nope.

Klopt, máár... Als je je paard altijd maar z'n gang laat gaan, laat ontsnappen en andere paarden laat aanvallen/dekken dan denkt je paard dat dit gedrag is dat oké is. Als je je paard opvoedt dan heb je een veel kleinere kans op dit soort ongein.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:55

[***] schreef:
journee schreef:

Klopt, máár... Als je je paard altijd maar z'n gang laat gaan, laat ontsnappen en andere paarden laat aanvallen/dekken dan denkt je paard dat dit gedrag is dat oké is. Als je je paard opvoedt dan heb je een veel kleinere kans op dit soort ongein.

Dit inderdaad. Het kan iedereen overkomen een paard dat losraakt in een gevaarlijke situatie, pech kan iedereen overkomen. Maar bij hem gebeurde het regelmatig dat het paard zich lostrok. Paard werd niet belemmert en leerde zo dat hij zijn zin kan krijgen. Dan is het gewoon wachten op een ongeluk.

Ik geloof overigens dat Unas zijn hart op de goede plek heeft en het beste voor heeft met het paard. Maar hij lijkt gewoon niet zoveel verstand van paarden te hebben, een bijzondere blik op de wereld en daardoor onbewust onbekwaam.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 23:16

Elin_ schreef:
En nee ik schaar de man niet onder narcistisch, manisch of whatever, maar bewezen is dat hij adviezen uit de wind slaat van menig paardenmens, met oorlog achtige uitspraken en strijd deze 'strijd met het been en Furio' aangaat (licht milder tegenaan kijken vanwege de Google Translate, maar de strekking is altijd wel hetzelfde dus er zit een patroon in) en dat zijn humor grof is en van de zotte (en van de story aka bewegend beeld komt geen Google Translate aan te pas!)

Er zit een patroon in Google translate. Ik kan er elke tekst ingooien, vertalen naar het Chinees, dan kopiëren en plakken en terugvertalen en er komt iets oorlogachtigs uit.

Maar hoeveel uitspraken zijn er wel niet waar iets van strijd in voorkomt? De strijd met een ziekte, worstelen met problemen, zich aangevallen voelen, en ga zo maar verder.

Hij heeft zichzelf overschat en adviezen in de wind geslagen. Ja, dat is stom.
Maar om hem dan voor crimineel uit te maken en weet ik wat niet gaat veel te ver.
Elin_ schreef:
Ik begrijp niet als paardenmens op (ik denk?) paardenmens dat je denkt dat we niet juichend staan, omdat het dier toevallig niet op 3 benen na de operatie naar stal liep.

Er werd letterlijk gezegd, op een filmpje waarop het dier nog maar half wakker was en naar de box werd begeleid: oh vreselijk, kijk hoe dat arme dier strompelt.

Ik snap wérkelijk niet hoe iemand kan verwachten dat een paard met een gebroken been, waaraan het geopereerd is, half in slaap, goed kan lopen. Dan heb je echt nog nooit een paard gezien wat net uit de narcose komt. En het is prima dat iemand dat nog nooit gezien heeft, uiteraard. Het is niet prima om er, niet gehinderd door enige ervaring of kennis, zo'n volkomen onredelijke verwachting aan te koppelen.
Elin_ schreef:
De beste man zal het in zijn ogen goed bedoelen, maar zo kennen we meerdere organisaties die vanuit liefde dieren laten leven, doorlopen of een adoptant gunnen waarvan de dieren dood beter af zijn, omdat het gewoon niet meer waardig is. Dan keurt de liefde de waanzin nog niet goed.

Yep, en genoeg omgangstopics op bokt waar het gedrag van het paard van kwaad tot erger gaat, waar mensen ongelooflijk stomme dingen doen, topics met foto's waar je je grote vragen bij stelt.
En fouten maken mag, we zijn allemaal mensen, we hebben allemaal het ene advies in de wind geslagen, het andere gevolgd en ook daarin fouten gemaakt. Niet slim, maar we zijn allemaal mensen en die dingen gebeuren.
Maar iemand compleet afmaken op fouten die niet erger zijn dan hier op bokt gebeurt, vind ik idioot.

En daarmee zeg ik niet dat alles oh en ah moet zijn, kritiek mag.
Maar wees wel eerlijk in je kritiek.

journee schreef:

Persoonlijk denk ik dat er maar heel weinig mensen zijn die dagelijks met paarden omgaan, waarbij nog nooit door een paard de teugels of het halstertouw door de handen is getrokken. Zeker bij jonge, onervaren dieren of paarden met bloed kan het moeilijk zijn om ze onder controle te houden. Gelukkig loopt het meestal goed af, maar soms helaas ook niet. Onervaren begeleiding in combinatie met met een jonge Hengst aan een halstertouw is ook zeker geen combinatie waar ik achter sta. Maar ik zou ook zeker niet durven beweren dat zoiets mij nooit zou kunnen overkomen. Zelfs het allerbraafste paard kan het best eens op zijn heupen krijgen en als mens ben je echt geen partij voor 500kg paard.

Dit had iedereen kunnen overkomen. Echt iedereen.
Tenzij je je paard iedere dag helemaal inpakt en alleen op een superveilig paddockje zet van 3 bij 3 meter, gaan paarden gewoon ongelukken krijgen. En krijgen wij ongelukken met paarden.
Mijn zwarte gaf me een vriendelijk duwtje met zijn neus, superlief bedoeld, en kegelt mij omver. Ik denk dat wij mensen gewoon geen idee hebben hoe ontzettend sterk paarden echt zijn.

BigOne

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 23:32

Avalanche, hij is 8 jaar in Europa dus zal echt wel Engels spreken inmiddels.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 23:32

Misschien is het ook verstandig om hem niet in een westers keurslijf te duwen. Unas is geen Europeaan,laat staan Nederlander. Kan zomaar zijn dat hij dingen daarom anders doet en ervaart dan wij.
Veel mensen op de wereld leven wat vrijer en meer bij de dag dan wij gewend zijn.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 23:49

Avalanche schreef:
Yep, en genoeg omgangstopics op bokt waar het gedrag van het paard van kwaad tot erger gaat, waar mensen ongelooflijk stomme dingen doen, topics met foto's waar je je grote vragen bij stelt.
En fouten maken mag, we zijn allemaal mensen, we hebben allemaal het ene advies in de wind geslagen, het andere gevolgd en ook daarin fouten gemaakt. Niet slim, maar we zijn allemaal mensen en die dingen gebeuren.
Maar iemand compleet afmaken op fouten die niet erger zijn dan hier op bokt gebeurt, vind ik idioot.

En daarmee zeg ik niet dat alles oh en ah moet zijn, kritiek mag.
Maar wees wel eerlijk in je kritiek.

Hou op met me :+ Deze reis zit vol met heftige fouten en daarnaast is die reis naar Parijs pure waanzin en dierenmishandeling geweest. Wat is je grens? Als iemand opgroeit en meneer X vecht, mishandelt en wellicht meer. Dat is dan "fouten maken is menselijk"? We hebben het niet over een zadel dat knelt.

Ik ken geen mensen op bokt die een paard een week lang met gebroken been laten staan om vervolgens twee dagen op een normale trailer te laten staan ri een kliniek (en ook nog de enige die ja zegt, zegt ook wat over de case).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 23:59

Elin_ schreef:
Hou op met me :+ Deze reis zit vol met heftige fouten en daarnaast is die reis naar Parijs pure waanzin en dierenmishandeling geweest. Wat is je grens? Als iemand opgroeit en meneer X vecht, mishandelt en wellicht meer. Dat is dan "fouten maken is menselijk"? We hebben het niet over een zadel dat knelt.

Ik ken geen mensen op bokt die een paard een week lang met gebroken been laten staan om vervolgens twee dagen op een normale trailer te laten staan ri een kliniek (en ook nog de enige die ja zegt, zegt ook wat over de case).

Het paard stond een week op een kliniek en het vervoer waa ook in overleg met de dierenartsen.
Uiteraard kan je tegen zijn beslissing zijn maar hij heeft wel gehandeld samen met dierenartsen dus niet geheel op eigen houtje.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 00:05

fransje23 schreef:
Misschien is het ook verstandig om hem niet in een westers keurslijf te duwen. Unas is geen Europeaan,laat staan Nederlander. Kan zomaar zijn dat hij dingen daarom anders doet en ervaart dan wij.
Veel mensen op de wereld leven wat vrijer en meer bij de dag dan wij gewend zijn.

Dit. Dat is een totaal andere cultuur. Er zijn echt heel veel mensen op de wereld, die heel anders leven dan wij.
Elin_ schreef:
Als iemand opgroeit en meneer X vecht, mishandelt en wellicht meer.

Bron? De aanname van een bokker? :')

Elin_ schreef:
Deze reis zit vol met heftige fouten en daarnaast is die reis naar Parijs pure waanzin en dierenmishandeling geweest.

De reis is nochtans in overleg met een goede kliniek geweest. Dus tenzij je het advies van de kliniek pure waanzin en dierenmishandeling wilt noemen, zie ik je punt niet helemaal. En op de een of andere manier hecht ik toch iets meer waarde aan het advies van een kliniek, die dit op basis van hun kennis en de röntgenfoto's heeft gegeven, dan dat van de gemiddelde bokker, die geen veterinaire opleiding heeft :+

Elin_ schreef:
De meeste mensen op bokt zitten ook iets dichterbij een kliniek :+

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 01:13

Avalanche schreef:
fransje23 schreef:

Dit. Dat is een totaal andere cultuur. Er zijn echt heel veel mensen op de wereld, die heel anders leven dan wij.
Elin_ schreef:
Als iemand opgroeit en meneer X vecht, mishandelt en wellicht meer.

Bron? De aanname van een bokker? :')

Elin_ schreef:
Deze reis zit vol met heftige fouten en daarnaast is die reis naar Parijs pure waanzin en dierenmishandeling geweest.

De reis is nochtans in overleg met een goede kliniek geweest. Dus tenzij je het advies van de kliniek pure waanzin en dierenmishandeling wilt noemen, zie ik je punt niet helemaal. En op de een of andere manier hecht ik toch iets meer waarde aan het advies van een kliniek, die dit op basis van hun kennis en de röntgenfoto's heeft gegeven, dan dat van de gemiddelde bokker, die geen veterinaire opleiding heeft :+

Elin_ schreef:
De meeste mensen op bokt zitten ook iets dichterbij een kliniek :+

Hetgeen over meneer X was een voorbeeld. Ging niet over Xu, maar het feit dat je dingen afschuift om 'fouten maken is menselijk '. Daarnaast heeft het een aantal dagen geduurd vanaf ongeluk tot transport, maar ook vanaf ongeluk tot eerste kliniek ging er geloof ik een nacht nog overheen uit mijn hoofd. En daarnaast zou er medisch transport zijn, maar dit is niet gebeurd. Dus daarin week het al af. Overigens ook de enige kliniek die wel ja zegt ten opzichte van meerdere incl. Equitom die nee zeggen, wil ook al iets zeggen. Gezien je zoveel waarde hecht aan klinieken enz ;)

Nogmaals ik gun Furion het beste, Xu zal op zijn manier van het dier houden, maar houden van is gaat niet altijd hand in hand met daadwerkelijk het beste doen voor een dier. En dat je daarin hem verdedigt vind ik als paardenliefhebber uiterst bijzonder, maargoed :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 01:52

Elin_ schreef:
Daarnaast heeft het een aantal dagen geduurd vanaf ongeluk tot transport, maar ook vanaf ongeluk tot eerste kliniek ging er geloof ik een nacht nog overheen uit mijn hoofd. En daarnaast zou er medisch transport zijn, maar dit is niet gebeurd. Dus daarin week het al af. Overigens ook de enige kliniek die wel ja zegt ten opzichte van meerdere incl. Equitom die nee zeggen, wil ook al iets zeggen. Gezien je zoveel waarde hecht aan klinieken enz

Ik hecht meer waarde aan het oordeel van een kliniek, met mensen met een diergeneeskundige studie dan die van een Bokker zonder die kennis. En aangezien de gemiddelde bokker ook het verschil tussen een dik en een gespierd paard niet ziet, en een veearts wel, lijkt me dat niet heel onlogisch.
Elin_ schreef:
Nogmaals ik gun Furion het beste, Xu zal op zijn manier van het dier houden, maar houden van is gaat niet altijd hand in hand met daadwerkelijk het beste doen voor een dier. En dat je daarin hem verdedigt vind ik als paardenliefhebber uiterst bijzonder, maargoed

Ik heb hem ook bekritiseerd. Op deze pagina nog. En ik verdedig hem niet. Maar complimenten hoe je dat eruit kunt halen.
Maar ik zal mezelf nog even herhalen: kritiek is prima, maar hou het wel eerlijk.
Elin_ schreef:
Ging niet over Xu, maar het feit dat je dingen afschuift om 'fouten maken is menselijk '.

Wat een onlogisch voorbeeld dan. Beetje erg vergezocht ook. Creatief, dat wel, maar gaat dus helemaal nergens over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:17

Oh dus omdat mensen medelijden kregen met hoe hij naar zijn stal strompelde na de operatie met een stijf been wat hij niet kon belasten weten ze ineens niets meer van paarden en operaties?

Ik ben het ermee eens dat dit ongeluk voorkomen had kunnen worden. Er zit een verschil tussen een ongeluk en nalatigheid.

Of hij goed gehandeld heeft qua vervolg daar oordeel ik pas over een paar maanden over als er meer duidelijkheid is over de uitkomst van dit allemaal. Hij zal best van zijn paard houden op zijn manier, of dat ook in het belang van het paard is dat is nog de vraag.

Jolliegirl

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:25

Diep triest waar dit paard allemaal doorheen moet.
Mijn inziens was dit een gevalletje euthanasie geweest.

Vind het maar een vreemde chinees, rare humor, nalatig in zn handelen naar het paard, onverstandig.

Niet mijn ding....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:47

Er staan tamelijk (on-)regelmatig nieuwtjes hier op VN over paarden (meestal in de VS) die extreme schade hebben (kan me een zwaar verbrand paard herinneren, die springt weer 1.30 parcoursen). Of die een prothese hebben gekregen of zware buikoperaties die als succesverhaal worden gebracht waar echt héél bokt van zegt: die hadden ze moeten laten inslapen, wat een pijn moet dat dier hebben gehad, die kan nooit meer echt paard zijn, etc etc.

Dit is geen ander verhaal qua schade en extreem veterinair ingrijpen (en ja, het kan, technisch gezien). Ik ben uiterst verbaasd dat bokt in dit geval níet collectief zegt: dit gaat te ver :D

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 09:01

7ofhearts schreef:
Gabbergirl.

Een hond die afhankelijk is van een rolstoelkarretje en luiers is ook niet mijn manier van dierenliefde.
En toch is er een steeds groter wordende groep die dit “ normaal en geweldig “ gaat vinden.

Dieren in allerlei outfits hijsen is ook niet mijn manier van dierenliefde………. En toch is het goede handel.

Vogeltjes in kooitjes, vissen in kommetjes, katten uitsluitend binnen, paardrijden, dieren fokken.

Zeker niet maar ik sta er als persoon niet achter en heb echt niet gezegd dat hij daarom slechtbis.

Ik heb ze wel heel lang gevolgd en hoe hij ermee omging en wat hij toonde was gewoon onverantwoord en hij vond het allemaal grappig en fantastisch.

Paard heeft een hoop voor zijn kiezen gekregen en sommige dingen heeft hij aangenomen van ervaren mensen maar veel ook gewoon niet.

Het is dus niet dat ik alleen hierop oordeel

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 09:33

Avalanche schreef:
Dit had iedereen kunnen overkomen. Echt iedereen.
Tenzij je je paard iedere dag helemaal inpakt en alleen op een superveilig paddockje zet van 3 bij 3 meter, gaan paarden gewoon ongelukken krijgen. En krijgen wij ongelukken met paarden.
Mijn zwarte gaf me een vriendelijk duwtje met zijn neus, superlief bedoeld, en kegelt mij omver. Ik denk dat wij mensen gewoon geen idee hebben hoe ontzettend sterk paarden echt zijn.

Alleen overkomt het sommige mensen vaker dan anderen en daar mag dan heus iets van gezegd worden.

Niet alles moet met de mantel der liefde bedekt worden, zeker niet als er levende wezens door lijden. Niet alleen Furion, ook de paarden waarmee hij ging vechten, de merries die hij ging dekken,... daarvan weten we ook niet of ze er allemaal ongeschonden door zijn gekomen. Ongelukjes, die iedereen kunnen overkomen, jup.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 09:36

GabberGill schreef:
7ofhearts schreef:
Gabbergirl.

Zeker niet maar ik sta er als persoon niet achter en heb echt niet gezegd dat hij daarom slechtbis.

Ik heb ze wel heel lang gevolgd en hoe hij ermee omging en wat hij toonde was gewoon onverantwoord en hij vond het allemaal grappig en fantastisch.

Paard heeft een hoop voor zijn kiezen gekregen en sommige dingen heeft hij aangenomen van ervaren mensen maar veel ook gewoon niet.

Dat leek mij ook al niet.
Maar ik struikelde wel over dat zinnetje.

Zeker gezien het feit hoe gemakkelijk dit paardje alles van zich af lijkt! Te laten glijden.
Ik heb dieren gezien waar de doodswens letterlijk en figuurlijk in de ogen stond.
En die zie ik zelfs op de foto’s niet bij dit paard.
Vandaar ook mijn twist en vooral toch heel veel hoop dat Unas zijn paard toch beter heeft leren kennen in die twee jaar dat wij kunnen beoordelen met z’n alle .
En het feit dat hij het dier nog steeds bijstaat en niet in de steek heeft gelaten zegt mij dat de man niet uitsluitend naïef, onkundig en gemeen is.

Net zoals het paard gun ik dan ook de man in elk geval het voordeel van de twijfel.
Terwijl de meeste volgers van het topic toch maar vooral blijven hameren op wat hij allemaal eerder gedaan heeft.
Ik vind dat jammer.
Niet omdat het men dan niet met mij eens is, maar meer om dat het blijkbaar heel lastig is om een mening te herzien/ bij te stellen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:09

7ofhearts schreef:
GabberGill schreef:

Dat leek mij ook al niet.
Maar ik struikelde wel over dat zinnetje.

Zeker gezien het feit hoe gemakkelijk dit paardje alles van zich af lijkt! Te laten glijden.
Ik heb dieren gezien waar de doodswens letterlijk en figuurlijk in de ogen stond.
En die zie ik zelfs op de foto’s niet bij dit paard.
Vandaar ook mijn twist en vooral toch heel veel hoop dat Unas zijn paard toch beter heeft leren kennen in die twee jaar dat wij kunnen beoordelen met z’n alle .
En het feit dat hij het dier nog steeds bijstaat en niet in de steek heeft gelaten zegt mij dat de man niet uitsluitend naïef, onkundig en gemeen is.

Net zoals het paard gun ik dan ook de man in elk geval het voordeel van de twijfel.
Terwijl de meeste volgers van het topic toch maar vooral blijven hameren op wat hij allemaal eerder gedaan heeft.
Ik vind dat jammer.
Niet omdat het men dan niet met mij eens is, maar meer om dat het blijkbaar heel lastig is om een mening te herzien/ bij te stellen.

Ik twist mijn mening nu nog niet miss over een paar maanden of misschien een jaar. Tot nu blijf ik hier echt bij. Mag hij over een paar maanden inderdaad veel beter tonen zal ik niet te beroerd zijn dit te zeggen. Nu vind ik het te vroeg om er positief over te zijn.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:15

Waarom maakt iedereen nu zo'n kabaal om hoe hij met het paard is omgegaan (deels terecht deels niet) maar vinden we t wel normaal als t om andere dieren gaat ?
Katten hebben dit dagelijks... lopen risico's, kunnen op tich verschillende manieren verongelukken of zichzelf zwaar verwonden...vechten met andere katten, pakken andere dieren enz enz. Maar dat is allemaal normaal want een kat "hoort" niet binnen te zitten (of insert alle smoesjes waarom in de tuin houden niet kan) deze kerel doet hetzelfde met zijn paard en het is ineens niet meer ok.

Uiteraard vind ik hem keuzes maken die ik niet zou doen of waar ik een mening over heb mbt verantwoordelijkheid nemen. Echter de 2 maten meten wat hier voorbij komt is echt bizar.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:23

@bovenstaande
De zaken die je erbij haalt vind ik ook niet oké en ook daar heb ik een duidelijke mening over. Dus hoezo met 2 maten meten? Verder weleens van Whataboutisme gehoord?

Op FB las ik van iemand die contact heeft met Unas, dat hij had aangegeven dat het paard al moeite heeft met de verplichte box rust. En het paardje moet nog een flink aantal maanden zien door te komen in een box. Het is ineens een heel ander leven voor een dier wat tamelijk veel vrijheid was gewend.