Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:26

superpony schreef:
Maar dat is natuurlijk wel vaak het "probleem", er is altijd wel een reden.

Wij hebben laatst een shet van 22 gekocht met haar laatste zoon. Had geen goed onderhoud gehad, dus meteen kosten, maar een bewuste keuze van ons en blij mee. Daar heb ik geen PZB voor nodig.

Je kan je dus ook afvragen waarom mensen niet zelf verkopen? Ik snap dat stalling doorbetalen een probleem kan zijn, maar verder zie ik niet in waarom PZB voordelen heeft.

Of zou je dan uit het zicht blijven en als struisvogel je minder beroerd voelen dat je een paard dumpt??

Volgend mijn betaal je daar ook soort van stalling tot paard is geadopteerd

pmarena

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:39

Op zich is er in wezen niet eens zo veel mis mee eigenlijk :)

Alleen moeten oude eigenaar + nieuwe eigenaar + donateurs wel eerlijke informatie krijgen.
En als mensen dan op die manier de boel via PZB willen regelen dan is dat helemaal prima.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:55

Moderatoropmerking:
Leeggehaald ivm geen eigen ervaring

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:24

superpony schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Maar wat nu als het paard in het verleden geadopteerd is bij pzb? Dan hadden ze geen andere keuze dan het terug brengen. Geen idee of dit paard hier weg kwam hoor. En sommige mensen hebben gewoon geen zin in al die rompslomp die een paard verkopen met zich mee neemt en dan lijkt dit een mooie oplossing. Lijkt!
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 20-03-25 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:28

Dreamboy schreef:
superpony schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Maar wat nu als het paard in het verleden geadopteerd is bij pzb? Dan hadden ze geen andere keuze dan het terug brengen. Geen idee of dit paard hier weg kwam hoor. En sommige mensen hebben gewoon geen zin in al die rompslomp die een paard verkopen met zich mee neemt en dan lijkt dit een mooie oplossing. Lijkt!

Ja daarom, lijkt

Het zijn ook gewoon vragen die door mn hoofd spelen. Ik kan niet verkopen. Ooit gedaan en 2 zijn weer terug gekomen :o

Maar vraag me dan af wat iemand denkt? Paardje is nog goed, dus we bieden het aan bij PZB want zij doen goed werk?
Of heeft men haast en wil men snel er vanaf en het allemaal niet zelf doen?
En hoe kende mensen PZB? Waarom was dat de optie?

Gewoon vragen die door mn hoofd spelen.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 20-03-25 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fierefluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:36

Citaat:
Moderatoropmerking:

Lekker dan. En er dan een sjielug verhaal ophangen dat het mishandeld is want kijk eens hoe mager.

Dan kan je zo’n beestje veel beter zelf op Marktplaats zetten. Maar ik kan me goed voorstellen dat je, wanneer je dit bedrijf niet goed kent, uitgaat van de beste bedoelingen en je maatje hieraan toevertrouwd in de hoop dat het een goed baasje krijgt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:41

Hoe vaak zie je niet op facebook een ouder of geblesseerd paard voorbij komen waar een goed tehuis voor wordt gezocht. In een groot deel van de reacties wordt pzb aanbevolen. Hoe dan? Lezen deze mensen alle misstanden dan niet? Of steken ze hun kop in het zand? Zijn echt niet allemaal kinderen die reageren. Zeg het maar.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:51

Wat ik begreep was het paard van pzb en moest het terug omdat de zorg boerderij failliet is gegaan. Het feit dat hij niet bereden kan worden maakt hem een weide maatje maar dmv reclame als coach paard kunnen ze er toch wat meer voor vangen.

Dat er idd een loon en onderhoud uit gehaald kan worden sta ik helemaal prima tegenover maar een luxe leventje en “shop till you drop” mentaliteit gaat mij te ver.
Je kan voor een klein bedrag per maand ook een dier uit de dierentuin “adopteren” dan krijg je daar ook foto’s van en een oorkonde bv maar ik zie niet ineens alle dierentuin medewerkers Chanel tassen kopen.
Ze vragen steeds om bijdragen voor medische kosten uiteindelijk wordt er veel geld ingezameld voor het paard wat dan alsnog ingeslapen wordt dan gaan de overgebleven donaties naar het volgende paard wat medische kosten heeft maar daar wordt dan ook voor ingezameld? Wordt het potje toch alleen maar groter?
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 05-03-25 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht in overleg met plaatser aangepast

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:02

Babootje schreef:
Citaat:
Moderatoropmerking:

Dat zijn geen onkosten voor bemiddeling. Dat is een verdienmodel. Die pony kan geen al geen 100 euro per maand aan kosten hebben gemaakt.

Daar heb ik eens naar gevraagd en toen zeiden ze dat ze op die manier de kosten proberen te dekken die ze voor andere pony's maken en die weinig opleveren.
Op die manier proberen ze het "gelijk te trekken".

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:29

Citaat:
Moderatoropmerking:

En dat konden ze weer als beeld materiaal gebruiken om te bedelen om donaties

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 08:29

Dreamboy schreef:
superpony schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Ja daarom, lijkt

Het zijn ook gewoon vragen die door mn hoofd spelen. Ik kan niet verkopen. Ooit gedaan en 2 zijn weer terug gekomen :o

Maar vraag me dan af wat iemand denkt? Paardje is nog goed, dus we bieden het aan bij PZB want zij doen goed werk?
Of heeft men haast en wil men snel er vanaf en het allemaal niet zelf doen?
En hoe kende mensen PZB? Waarom was dat de optie?

Gewoon vragen die door mn hoofd spelen.[/quote]
PZB heeft veel tienerfans die op elke vraag voor een plek voor een paard op de social media reageren met , ga naar PZB , gelukkig komen er nu ook steeds meer tegen geluiden van mensen van doe dat nou niet dus er zit wel enige verandering in. Op eigen pagina kunnen ze alle bemerkingen er af gooien maar dat gaat niet op andere pagina's natuurlijk
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 20-03-25 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:32

Wat mij nog het meeste verbaasd, is dat er dus mensen bereid zijn om 4-5000 euro te "doneren" voor een paard met gebreken, die nooit van jezelf zou zijn. Stel het paard moet volgens jou ingeslapen worden vanwege artrose, maar pzb is het er niet mee eens. Dan komen ze het paard gewoon ophalen en zetten hem weer ter adoptie.

It blows my mind. Waarom zou je daar geld aan uit willen geven? Een shetje kan ik nog enigszins begrijpen, als je daar 300 voor betaald bijv. dat zijn nog redelijke bedragen. Maar duizenden euros voor een paard waar je uiteindelijk geen zeggenschap over hebt. Duur bijrijpaard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:50

Dat probeerde ik ze op Facebook ook al duidelijk te maken..waarom 4/5000 euro betalen voor een ongezond paard terwijl je voor datzelfde geld ook een gezonde kan hebben waar je volledig eigenaar van bent?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:52

Elisa2 schreef:
Dat probeerde ik ze op Facebook ook al duidelijk te maken..waarom 4/5000 euro betalen voor een ongezond paard terwijl je voor datzelfde geld ook een gezonde kan hebben waar je volledig eigenaar van bent?

Wel volledig eigenaar, maar gezond betwijfel ik. Wel gezonder dan de paarden die om niet naar PZB gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:54

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:

Wel volledig eigenaar, maar gezond betwijfel ik. Wel gezonder dan de paarden die om niet naar PZB gaan.

Maar je bent dan wel volledig eigenaar. Met beslissingsrecht.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:49

Het erge is dus dat eigenlijk hun verdienmodel er eigenlijk op gericht is paarden langer te laten lijden als nodig is. Bv die 4-5000 euro betalen voor een paard met artrose, waar jij op een gegeven moment van vind, het is genoeg geweest voor dit dier. Dan kunnen ze dus besluiten niet in te laten slapen, hem terug te nemen en vervolgens nog een keer voor 4-5000 ter adoptie aan te bieden. Terwijl het voor het paard mogelijk het fijnst was geweest om in te slapen ipv nog een keer verhuizen, nog een keer iemand die moet uitzoeken waar de grenzen liggen, nog een keer plekje in de kudde veroveren terwijl je lijf al pijn doet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:17

Ja mee eens Oji, vind het diep triest...

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:50

DuoPenotti schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Genoeg mensen die dat zeggen volgens mij, maar die reacties verdwijnen ;)

Mijn gevoel is dat de mensen die gevoelig voor zulke dingen zijn, geen onderzoek doen naar pzb maar ze enkel op social media volgen of een gedeeld bericht te zien krijgen. Zie je enkel dat en verdiep je je er verder niet in, dan is het natuurlijk een enorm mooi doel...
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 20-03-25 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:56

Ja daar op de site verdwijnt alles.
Maar bedoel gewoon in het echie zeggen, dit doen we niet.

ja daar ben ik ook bang voor, beetje op de penny gedachte paardjes redden...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:06

Maar heel veel stichtingen doen dit. Op mensen hun gevoel spelen, lange zielige verhalen en dan donaties vragen..........
Voor paarden die echt beter af zijn als ze ingeslapen worden, maar als je dat zegt wordt je echt afgemaakt. Dat het meeste "redden" voor eigen ego is ipv de paarden, willen mensen niet zien.

Ik zie ook alleen positieve reacties. Geen idee van de leeftijden, maar als mensen zeggen; ik heb gedoneerd, ga ik van volwassen leeftijd uit.

En heel erg, soms schrijven mensen dat ze zelf niks meer hebben, maar toch van hun laatste geld een baaltje hooi hebben overgemaakt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:36

Ooit was er een tijd dat een geblesseerd / afgekeurd paard niet meer waard was dan de slachtprijs en daar werden ze dan over het algemeen voor verkocht. Soms iets duurder, maar die prijzen van tegenwoordig slaan echt helemaal nergens meer op. Nu had ik lang geleden al besloten dat mijn huidige paard mijn laatste is en die blijft bij mij tot zijn dood, maar anders was ik toch echt niet van plan om 5000 of meer uit te geven voor een paard waar ik, in het gunstigste geval, nog een bosritje mee kan maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:02

Ik snap dat ook niet maar denk wel dat de overspannen markt hier ook mee te maken heeft, wellicht dat als de prijzen weer normaler worden dat dit verdienmodel er dan ook uit gaat.

Ik snap ook niet altijd alle "geredde" paarden, zie ook weleens iets voorbij komen wat beter af zou zijn geweest als het gelijk ingeslapen zou worden. (bij een andere stichting) Waarbij soms van alles geprobeerd wordt en de lijdensweg eigenlijk alleen maar vergroot wordt en de uitkomst hetzelfde is. Maar goed, zolang mensen echt de intentie hebben om paarden te redden en op te knappen zonder er aan te willen verdienen dan vind ik dat gewoon wel heel goed. Het grensgebied is soms heel erg grijs...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:12

Maar ik vind het een groot verschil of je mensen op hun gevoel speelt en geld van ze wil hebben, of zelf ervoor kiest om een paard te redden en te behandelen.

Er zijn meer organisaties die leven van donaties. En ik zou best geld willen geven aan sommigen waar ze goed werk doen. Maar niet als ze ten koste van alles een paard langer laten lijden, omdat ze altijd alles willen redden en ellendig lange zielige verhalen vertellen.
Stop het geld in de paarden die te redden zijn en stop paarden langer te laten lijden.

Maar zie nu dat anderen het ook gaan proberen. Passen een fb pagina aan en willen ook donaties. Kopen magere paarden, knappen ze op en laten voor-en na foto's zien. Paarden mankeren van alles en mogen voor weinig weg als weidemaatje, maar niet gereden. Komen met contract........
Als je die zekerheid wilt, hou je ze zelf of slaap je ze in.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:23

Wat ik me eigenlijk wel een beetje afvraag als ik dit zo lees. Waarom is het bij paarden zo'n drama en bij ezelopvangen zijn die kosten lang niet zo absurd hoog?

Wij hebben 9 jaar geleden twee gezonde ezels afgestaan naar de ezelopvang, omdat ik geen zin had in geleur op marktplaats en omdat die opvang ook de juiste voorlichting geeft aan nieuwe eigenaren. Ook zorgen zij ervoor dat de ezels samen herplaatst werden. Wij betaalden toen 100 euro per ezel en dat was het.

Ik kan me voorstellen dat meer mensen dat denken als ze een dier naar de opvang brengen. Het is niet altijd gemak, maar bij een goede opvang kan het ook in het belang van het dier zijn als ze via de juiste experts een nieuwe plek vinden.

Maar goed, ezels zijn niet bizar veel anders dan paarden. Oke, wat kleiner en mensen hebben er minder ambities mee. En toch hoor je veel meer misstanden van paardenopvangen dan de ezels. En waarom kan een ezelopvang wel voor 100 euro een ezel opvangen en een paardenopvang heeft echt veel meer geld nodig? Ook voor een shetlander.

bedazzled1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:48

Maar, men kan zich de vraag stellen... ligt het probleem eigenlijk niet bij de mensen die een paard afstaan aan dergelijke stichtingen. Want zolang er aanbod is zal dit blijven duren.
Zulke stichtingen bestaan bij de gratie van al die er in meegaan en dat ze er hun profijt mee doen... dat staat buiten kijf. Men zou toch veronderstellen dat een eigenaar die een paard afstaat dit dier al enige tijd onder zijn hoede heeft en het door en door kent. Gaat dit dan om gemakzucht of speelt er een financieel aspect mee? Waarom kunnen die zelf geen verantwoording nemen om het dier, ofwel zelf te verkopen of om het een waardig einde te bezorgen? Iedereen die een paard zoekt en een beetje gezond verstand in zijn hoofd heeft en een klein beetje notie van hoe het er aan toe gaat in dat segment van de paardenwereld gaat van zulke stichtingen toch van lopen zo hard hij kan. Ik vergeet nooit de woorden van mijn dierenarts... stichtingen en paardenhandelaren verkopen liefst paarden waar iets mis mee is. Dan worden ze terug gebracht bij hen voor een prikje, spuiten er een been aan indien nodig en hop, naar de volgende. En.. het duurt lang eer dat ge iedereen gekloot hebt.. zeggen ze hier in onze contreien.
Arme, arme paarden.