Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:41

Abacab schreef:
Dat vind ik nu zoopvallend aan de discussie. Horseyfries heeft respect voor Kottas, ik heb ook al vaak aangegeven veel respect te hebben voor Klimke, Boldt, Willems, Swaab etc. Geen enkele voorstander van het LDR trainen heeft zich hier ooit neerbuigend of aanvallend uitgelaten over andere ruiters die wel op een klassieke manier trainen.
Die absurde kampvorming vind je vooral hier op Bokt en ik begrijp niet waar dat vandaan komt.

Sterker nog, mensen die me totaal niet kennen menen nu al te kunnen vertellen dat ik niet weet wat durchlassig is en dat ik nooit volgens het Scala ben opgeleid. Hoe ze erbij komt mag Joost weten, waarschijnlijk omdat zij zelf nooit aan den lijve heeft ondervonden wat durchlassig is en al helemaal niet dat dat ultieme gevoel nog verbeterd door LDR training. Laat me je vertellen dat ik langer klassiek ben opgeleid dan dat ik LDR rijd en dat dat niet bij de minsten was.
Stilstaan is achteruitgaan, dat hebben mensen als Sjef, Anky en Tineke heel goed begrepen. Andere mensen hebben blijkbaar meer moeite met het idee dat er dingen kunnen veranderen en dat dat niet persé slecht hoeft te zijn.
Het blijft voor mij een raadsel hoe mensen die zo overtuigd zijn van hun eigen gelijk, zo geheimzinnig kunnen doen over hun eigen rijden. Wat heb je te verbergen? Kan eigenlijk maar één ding zijn: dat je niet kunt laten zien wat je predikt, want anders deed je het wel!

gummie

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 07:52

Volgens mij is er maar 1 die dat beweert :)

Maar als dat anders is, dan hoor ik het graag! Dan valt er weer wat te discussieren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 07:59

Ook al zou je paard uiteindelijk langere spieren krijgen met deze methode, de manier om dat verkrijgen is niet van belang? Wat het paard moet ondergaan? Wat ik niet begrijp dat men over plaatjes heenkijkt, die spreken toch voor zich? Dat je paard dan punten loopt, gaat het dssr dsn alleen over? Niemand die daar op in durft te gaan?

Ik heb mijn paard een keer laten rijden die iemand die hem te diep en te ver achter de loodlijn reed, beestje had bloeddoorlopen ogen......hoe moet ik dat verklaren? Denk je dat ik zo ben blijven rijden?

Wat ik het meest onprofessioneel vind is dat daar allemaal niet op in wordt gegaan, ook niet op het stuk over er dan niet alleen van voren uit gereden wordt, dus alles van voren wordt opgelost, iets wat je ook kan zien, heel duidelijk, want stang naar achteren, steugels strak, kop naar binnen en sporen erin, is dat vsn achteren naar voren rijden? Of is dat oprekken van voren, iets wat je niet met van achteren uit voor elkaar krijgt? Want hoe werkt het dan? Wat krijgt bv Anky met die methode juist wel en klassiek niet voor elkaar ? Waar blijft klassiek achter in het verlengen van de spieren tov LDR neigent naar rollkur...

Als LDR nu wel mag en men geen rollkur meer rijdt, kennelijk had rollkur geen toegevoegde waarde, want met LDR redt men het ook...hoe ziet men dat nu?

Waarom lijkt LDR nu meer op rollkur.

Wat is het gevoel als je afstapt en je hebt je clinic LDR gehad, maar je moet nog even goed oefenen, want gong niet helemaal zoals het moet, ging soms even best wel fout........gaat er een gevoel naar het paard, je vriend, met de foto's in je achterhoofd waar je zelf ook niet goedkeurend over denkt?

Niemand die eens duidelijk daarop in gaat..Alleen maar roepen dat je het niet weet, niet snapt, niet kunt en vooral niet kunt rijden..

Zal ook de reden zijn waarom wederom niet op mijn post gereageerd wordt. Deze materie is voor select ruiterpubliek die de stang weet te hanteren, de touch.........de rest zijn het niet waard..

Doet mijn denken aan de tijd 40 jaar terug op de manege met het volk dat geld had voor een eigen paard en zich de elite waande.....waardoor ik van de zaterdagles terug was gegaan naar de woensdagles.....

Ik ben niet overtuigd dat men met paardenlievendheid rijdt, biomechanisch niet kunnen uitleggen wat ze doen, welke spieren ze aanspreken en op welke manier.....als je op dit niveau wil kunnen rijden dan MOET je haarfijn uit kunnen leggen welke spieren het hoe en wat en hoe intern de houding van je paard hierin is, of dit een acrobatiek is die een paard zelf kan zonder hulpmiddelen, zoniet dat het dan dus mechanisch oprekken is van banden. Ligamenten, pezen, spieren en er een houding geforceert wordt die voor het paard onaangenaam is tot pijnlijk, dat een lichaam daarna langer is geworden in zijn spiercorset is een oorzakelijk gevolg, dat herstel na een training een paard soepeler oogt, kan zijn, maar herstel moet er ook komen. Elke sporttraining die meer vraagt om beter te worden ,gaat gepaard met spierpijn. De toppaarden zullen hierdoor met grote regelmaat fysio's, steo's etc ontvangen, een scala aan potjes en pannetjes krijgen.

Veel paardenplezier gewenst dit lange weekend.....

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:11

Ik zal hier maar niet het woord "Grootheidswaanzin" gebruiken, dat is schijnbaar maar voor één Bokker weggelegd, zonder dat het verwijderd wordt.
Laten we het er maar op houden, Horseyfries, dat jíj je eigen gelijk ziet en ík ook.
Wij beiden doen dat vanuit onze ervaringen en opleiding bij onze leermeesters, die kennelijk van beide partijen zich hebben bewezen.

Waar ik persoonlijk níet voor open kan staan, na verdieping, is dat klassiek samen zou moeten kunnen gaan met Rollkur.
Ja Rollkur, hetgeen Sjef Nederland binnen heeft gehaald.
Anky heeft vele video's gemaakt (ook in het Engels) waarin zij uitleg geeft over de Rollkur, geen LDR.
Dat is het geworden ná Lausanne, waar het in een conferentie verboden werd vanwege alle kritiek wereldwijd.
Daarnaast is het zo dat ik niet de term LDR wil gebruiken, omdat deze gewoon onderdeel is van de klassieke dressuur. Het is slechts een onderdeel(tje), géén methode.
Kunnen we het er dan nu eindelijk over eens zijn dat we dus beiden gewoon Rollkur bedoelen, want ik denk dat we dat nu wel kunnen stellen, toch.

Dürchlassigkeit en Rollkur -getraind zoals Sjef, Anky, Tineke, Gal en imo misschien nog wel de grofste, Minderhoud- gaan, gezien vanuit de biomechanica, NÍET SAMEN.
En juist dát baseer ik op mijn eigen ervaringen van niet de minste. Als je nl. werkelijk weet hoe een dürchlassig paard aanvoelt, dan zou je dat er nooit uit willen rijden met Rollkur.

Waar ik wél voor open sta, zijn verschillende benaderingen BÍNNEN de Klassieke Dressuur en zijn Rijkunst.
Maar dát is een geheel ander onderwerp.
We praten daarom ook langs elkaar heen: zaken waarvan jíj zegt dat die samen gaan en diezelfde zaken waarvan ík zojuist heb uitgelegd waarom ik vind dat ze ónmogelijk samen gaan, gezien vanuit de biomechanica van het paard.

We hebben beiden een ander doel en daarom heeft verder discussiëren geen zin, ook niet in een clinic.

En daar houd ik het bij.
Gegroet.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 17-05-12 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:15

Russel, jij legt perféct uit wat het gros van de mensen voelt bij deze methode.
Knap vertaalt, die gevoelens!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:22

murphy102 schreef:
Russel, jij legt perféct uit wat het gros van de mensen voelt bij deze methode.
Knap vertaalt, die gevoelens!

Dat heeft Russel inderdaad heel goed gedaan.

Maar om even terug te komen op de "LDR"-methode; als deze werkelijk zo goed zou zijn, waarom laten de paarden die zo getraind worden dit dan NIET zien?

Zelfs foto's van Totilas te vinden, balancerend op één voorbeen in de draf, weggedrukte rug, geen verruiming van achteruit.
Dan nog maar te zwijgen over foto's van Salinero in piaffe (huppelend op zijn voorhand) en voorbeelden van de andere zijn er ook genoeg.

Ik moet zeggen, echt een goede methode dat "LDR" :j paarden knappen er enorm van op, de bewegingen worden steeds "beter"

En wat me nog meer opvalt aan dat "LDR", dat de samenwerking tussen ruiter en paard zó geweldig is, dat het te paard de prijs ophalen is afgeschaft.
Laten we nu alsjeblieft niet zeggen, dat dit komt omdat het zulke "hete", sensibele paarden zijn :(:)
Ook zulke karakterpaarden zijn met vertrouwen "in de hand" te houden.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:12

Nogmaals een herhaling van wat hiervoor is gzegd: waarom krabbelen die paarden van de hoge school zo erg dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:15

Misschien omdat die paarden, barok en klein van stuk krabbelaartjes zijn van nature? Echt niet te vergelijken met Totilas, het oveigens een totaal andere discipline is, daar wordt getraind voor een jambette. En je moet er van houden........daarin zit natuurlijk ook kwaliteitsverschil

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:16

ik geloof er niets van dat die paarden in de wei ook zo krabbelen en zo slecht galopperen...
Je ziet genoeg Zuidelijke paarden langskomen en ze zullen misschien niet allemaal zo ruim lopen als een warmbloed omdat ze snel overhaast gaan lopen, maar over het algemeen kunnen ze best wel met swung lopen. (al dan niet met maaiend voorbeen) als ze maar ontspannen en los door het lijf gereden worden...

Maar inderdaad, het gaat om de oefeningen en minder om de kwaliteit van bewegen...
En laat nu net bij de wedstrijddressuur van nu de kwaliteit van bewegen steeds een belangrijkere factor te zijn geworden in de beoordeling.

Daarbij voel je bij zulke paarden veel minder sterk of ze wel over de rug lopen of niet omdat ze veel minder groot lopen en minder hoog opgeven.
Als je met een enorm groot gaand paard je paard niet fijn aan elkaar en over de rug hebt, dan kan een iets minder soepele ruiter die gangen echt niet netjes uitzitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:43

En juist daarom gaat men zo ver met het verbeteren van de beweging dat men het paard an sich uit het oog is verloren....

Paarden in de wei vergelijken van het zelfde ras met die van de hoge school is appels met peren vergelijken....de paarden in de hoge school worden niet getraint op ruime beenzwaai, maar om hele andere oefeningen.....

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:08

Imo is gekrabbel geen teken van losgelatenheid en lekker door het lichaam bewegen, en dat is toch het uitgangspunt voor elke oefening, en elke stroming qua trainingsmethodes?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:07

Normaal gesproken verbeter je het paard met dressuur. Dat is toch ook het doel van klassieke dresssur? Dat lees ik hier in dit topic ook elke keer opnieuw.

Een paard zou dan niet slechter moeten bewegen dan vrij in de wei, maar minstens even goed, liefst nog beter.
Het hogeschool gedeelte is maar een heel klein gedeelte van de "show" en training van die paarden.
Wat je ziet zijn paarden die een show rijden met daarin oefeningen t/m Grand Prix dressuur niveau, maar dan gericht op de uitvoering van de oefeningen.
Ik heb opleidingsfilmpjes gezien van klassieke ruiters die "examens" afgenomen krijgen en daarbij bepaalde oefeningen moeten laten zien die bij dat niveau horen.
Ook daarbij lijkt het meer te gaan om het kunstje wat aangeleerd is, want van de natuurlijke bewegingen blijft niet zo veel meer over (te veel swungloze dribbeldraf en verlies van sprong in galop) Ook opvallend in die filmpjes is de kleine binnenbakken waarin gereden wordt. Je moet dan ook wel alles klein en langzaam (verzameld) uitvoeren, want voor meer beweging is geen ruimte.

Ik denk dat meespeelt met wat voor ogen je naar dressuur en paarden kijkt...
En wat je geleerd hebt wat goed is.

Ik heb overigens lange tijd geleden een DVD van Anky gekocht over dressuurtraining en daarin werd helemaal niet Roll-kur gereden. Wel LDR. Daarin werd ook heel duidelijk uitgelegd en getoond wat hun basiswerk is. En er kwam echt geen getrek of gepluk in voor.
Het ging geloof ik om tempo, eerst een klein drafje waarin het paard kan ontspannen en zijn balans vinden en dan van daaruit werd gewerkt aan de gehoorzaamheid aan de hulpen en aan het rechtrichten en sterker en leniger maken van het paard. Hyperflexie zat ook niet in de DVD overigens... Blijkbaar ook een "don't try this at home" onderdeel ;)
Ik zal hem maar weer eens uit de kast halen en bekijken... Heb ik hun uitleg weer even fris in het hoofd.

Ik denk dat we deels met elkaar stoeien over waar de grens ligt tussen Roll-kur en LDR rijden
Waarbij een deel Roll-kur bedoelt als extreem rond/diep
En een ander deel Roll-kur bedoelt als extreem rond/diep met agressieve dwang.
Dan speelt nog meer voor een aantal of het om een momentopname gaat, of langduriger in die houding rond blijven rijden. Waarbij sommigen ook die momenten als onacceptabel vinden, waar anderen de grens meer aanhouden bij minutenlang achter elkaar...

En dan vergeet ik gemakshalve even de groep die principieel tegen elke vorm van neus achter de loodlijn is...

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 06:38

joyce B schreef:
En dan vergeet ik gemakshalve even de groep die principieel tegen elke vorm van neus achter de loodlijn is...

En dat zijn dan vaak de mensen die nooit verder gekomen zijn dan het L dressuur.
Ik heb niets tegen die groep mensen hoor maar tot echt paardrijden zijn zij nog nooit gekomen en hetgeen ze vertellen is echt gedicteerd uit boekjes i.p.v. dat ze uit hun praktijkkennis praten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:44

Doma_clasica schreef:
joyce B schreef:

En dat zijn dan vaak de mensen die nooit verder gekomen zijn dan het L dressuur.
Ik heb niets tegen die groep mensen hoor maar tot echt paardrijden zijn zij nog nooit gekomen en hetgeen ze vertellen is echt gedicteerd uit boekjes i.p.v. dat ze uit hun praktijkkennis praten.

Tja nu zegt het mij ook genoeg, filmpje niet gezien en ook niet gelezen over de clinic van een GP ruiter die juist dit promoot..... :D Verdere discussie zinloos............

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:46

Zoals eerder is voorgekomen, zijn er maar weinig mensen bereid hun eigen vaardigheden te laten toetsen. Er is geen bezwaar tegen kritiek, jammer is alleen dat er nooit een adequaat alternatief wordt aangeboden. Het zou zo mooi zijn als de kritikasters te paard zouden laten zien dat het ook anders kan. En juist daar blijven ze flagrant EN VEELBETEKENEND in gebreken. En let wel het zijn NIET de mensen die geen kritiek hebben, die iets moeten bewijzen. WIE BESCHULDIGT, MOET BEWIJZEN EN AANTONEN dat het anders kan. Deze confrontatie wordt met de meest doorzichtige en zwakke smoezen uit de weg gegaan.
Maar juist Horseyfries wil dat wel, de confrontatie aangaan. Dat waardeer ik, ook als ik later zou moeten concluderen, het niet eens te zijn met haar methode; zij staat voor haar mening (en kan die in praktijk omzetten)
En daar gaat het om: Theorie is waardeloos als het niet terug in praktijk omgezet kan worden.
Ik persoonlijk laat mij graag des betere beleren, maar niet op basis van blanke theorie, geschreven op geduldig papier, maar wel door een persoon die zijn/haar theorie effectief en overtuigend in praktijk brengt. Zoniet voel ik mij volledig gerechtig zulke schrijfsels als waardeloze theorie terzijde te schuiven.
Bij deze dus alle respect voor Horseyfries.
Voordat de vraag aan mij gericht wordt; ik heb niets te bewijzen, daar ik niet overloop van kritiek op onze wedstrijdruiters.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:53

Dit is om verschillende redenen lulkoek in mijn ogen. Laat ik beginnen te zeggen dat praktijk, zoals een clinic, niet meer is dan het tonen van een theorie. Het is de theorie die centraal staat, en dmv een clinic laat men zien wat de uitwerking ervan is. Over die uitwerking, bestaat discussie. Niet alleen over paardenwelzijn. Maar ook over hoe het plaatje dat we te zien krijgen zich verhoudt tot de theorie van de dressuur. Hoe meent U anders dat juryleden en instructeurs hun werk kunnen doen?

1. Allereerst is het geven van kritiek imo niet voorbehouden aan mensen die te paard kunnen tonen dat het "anders kan". Er is zoiets als wetenschap. Er is zoiets als filosofie. Er is zoiets als anatomie. Het is zeer goed mogelijk een mening te baseren op theorie. Daarbij zijn er voldoende filmpjes en foto's aangedragen, inclusief onderbouwing, die in de praktijk uitbeelden wat men in de theorie zo verafschuwd. We hoeven bijvoorbeeld zelf niet heel hard aan een stang te gaan trekken om aan te tonen dat deze inwerking van het bit voor het paard onprettig is.
2. Ten tweede is het in deze een discussie geworden die volgens "tegenstanders" een aantasting van paardenwelzijn betreft, waarbij de mensen die deze visie hebben (die niet op hun eigen rijden gebaseerd HOEFT te zijn) vanuit die gedachte wijzen op de wenselijkheid van omkering van de bewijslast (waarbij ik niet zeg dat IK dat vind, maar ik begrijp dat anderen dat zouden KUNNEN vinden).
3. Ten derde kun je dmv rijden an sich niet zonder meer aantonen of iets al dan niet schadelijk is. Het tonen van een zekere losrijmethode zou derhalve niet meer zijn dan laten zien hoe de methode er uit ziet, en welke hulpen iemand geeft. En dat is nu juist al bekend bij allen. En daarmee wordt niet getoond wat de eventuele gevolgen voor een paard zijn, of waarom het goed of niet goed is deze methode toe te passen.
4. Ten vierde wordt het belang van theorie onderschat, of weggewoven, onder het motto laat het maar zien in de praktijk. En dat vind ik nu juist een tekortkoming in een discussie, zeker in deze... Een chirurg gaat ook niet opereren voordat ie jarenlang allerlei medische boeken heeft doorgespit en onderzoeken heeft doorgenomen. Een advocaat leert ook eerst hoe het recht in elkaar zit en waarom, voordat ie en de rechtzaal zijn woordje gaat doen. Een dierenarts weet welke medicatie hij moet geven, omdat ie dat tijdens de studie geleerd heeft.
5. Ten vijfde gaat u voorbij aan het feit dat het niet alleen leken en amateurs zijn die kritiek uiten op bepaalde methoden van rijden, maar ook organisaties en profs die zich in het onderwerp verdiept hebben.
6. Ten zesde meen ik dat U zich geen rekenschap geeft van het doel van de dressuur, de ontwikkelingen in de paardensport, de belangen die ermee gemoeid zijn, de regels die zijn opgesteld, het feit dat trainingen niet openbaar zijn, de richting die door paardensportorganisaties wordt opgegaan, etc.
7. de titel van het topic luidt: "Rath en Totilas winnen met topproef". En als er dan naar de proef wordt gekeken, is het gros van de mensen het er over eens dat het geen topproef was. Los van het verhaal over paardenwelzijn, speelt er nog een tweede aspect, namelijk: leidt de methode tot beter gegymnastiseerde paarden? en DAAR bestaat discussie over, en die wordt o.a. gegeven met behulp van foto's, video's, etc.

En last but not least: kan iemand mij hier uitleggen hoe dmv een clinic aangetoond kan worden dat een methode goed voor een paard is? Ik las ergens ook al: de paarden zijn in topconditie, lopen niet kreupel en winnen wedstrijden. In dat geval wil ik even verwijzen naar die prachtige link die Janderegelaa heeft geplaatst naar het topic inzake de mishandeling van tennesse walking horses. Want ja: die paarden worden, ondanks bepaalde beestachtige methoden, wereldkampioen, en zien er glanzend en glimmend uit. Waarmee ik maar wil zeggen dat het resultaat niet bewijst dat de weg ernaartoe okee is. Ik las het argument: het resultaat is bepalend, en met LDR wordt hoger gecoord. En die theorie (ja daar hebben we em weer) gaat nu net niet op, zie de tennesse walking horses. En waarmee ik verder absoluut geen vergelijk wil maken tussen die methoden en dat wat hier LDR wordt genoemd maar het volgens sommigen helemaal niet is!!!
Is het geven van een clinic niet JUIST het overbrengen van THEORIE? Zonder theorie bestaat er toch uberhaupt geen topsport? Wij mensen weten toch bijvoorbeeld ook dat onze knieen niet naar achteren kunnen buigen. Wilt U dat niet aannemen uit een boek, en het liever zelf uitproberen?

.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:07

Ps. er zijn dus twee redenen om geen voorstander te zijn van de trainingsmethode zoals Rath die liet zien. De eerste gaat over paardenwelzijn. In mijn ogen is die pas in het gedrang als er sprake is van agressieve dwang.
De tweede gaat over of het dressuurmatige doel bereikt worsdt. Dus wat is de uitwerking op hoe de paarden lopen en de oefeningen uitvoeren. En daar richt mijn kritiek zich op.

In het algemeen is er een groep mensen die om de eerste reden tegen "HDR" is (want we discussieren niet over laag of lang). Ik ben dat slechts als ik uitingen zie van agressieve dwang. En in het algemeen is er een groep mensen die om de tweede reden geen fan is van "HDR", omdat het volgens die groep leidt tot het laten vallen van steken als het gaat om het scala van africhting. Takt en regelmaat, aanleuning, rechtgerichtheid, ontspanning, etc. En kijkend naar de proef van Rath, in combinatie met de foto's, ben ik geen voorstander van hoe hij Totilas daar heeft gereden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:15

Het ging over in praktijk brengen van de eigen theorie. En bij veel van die theorie twijfel ik er sterk aan of die überhaupt wel in praktijk gebracht kan worden met het beloofde resultaat. Uw verhaal toont weer eens overduidelijk aan dat men zelfs niet bereid zoiets serieus te overwegen. En ik heb niets aan theoretici. U mag zich geëerd voelen met zo'n titel, ik niet.

Voor het overige komt de toon van uw verweer een beetje over als dat van een duiveltje in een wijwatersvat.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:34

U leest kennelijk niet alle posts in het topic. En U kunt zich afvragen of mijn toon wellicht haar oorzaak vindt in uw manier van schrijven.

En U bewijst met uw tweede zin exact de kritiek die ik heb. Resultaat, resultaat, resultaat. Zoals al eerder gezegd: misschien moeten we ons afvragen of een bepaald resultaat in de praktijk haalbaar is met levende wezens. Maar als we het dan toch over het resultaat hebben: gekanteld hoofd, wissels die de mist in gaan, overkruiste galop, opengesperde mond, ongelijk optillen van de benen, en een score van 88% is het resultaat.

Ik hoef in ieder geval geen schop tegen de voorkant van mijn knie te krijgen, om te ontdekken dat de knie niet naar achteren kan zonder gebroken te worden.

Wat ik WEL zal doen, is zodra ik weer op het paard kan stappen, LDR rijden. Maar dan daadwerkelijk LDR.

En verder: let's agree to disagree!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:43

gummie schreef:
U leest kennelijk niet alle posts in het topic. En U kunt zich afvragen of mijn toon wellicht haar oorzaak vindt in uw manier van schrijven.

En U bewijst met uw tweede zin exact de kritiek die ik heb. Resultaat, resultaat, resultaat. Zoals al eerder gezegd: misschien moeten we ons afvragen of een bepaald resultaat in de praktijk haalbaar is met levende wezens. Maar als we het dan toch over het resultaat hebben: gekanteld hoofd, wissels die de mist in gaan, overkruiste galop, opengesperde mond, ongelijk optillen van de benen, en een score van 88% is het resultaat.

Ik hoef in ieder geval geen schop tegen de voorkant van mijn knie te krijgen, om te ontdekken dat de knie niet naar achteren kan zonder gebroken te worden.

Wat ik WEL zal doen, is zodra ik weer op het paard kan stappen, LDR rijden. Maar dan daadwerkelijk LDR.

En verder: let's agree to disagree!

Ik denk dat Horseyfries een clinic wil geven waarin ze haar theorie van een juiste LDR in de praktijk wil laten zien zodat iedereen kan zien dat LDR ook zonder dwang kan. Iets wat door anderen hier ten stelligste ontkend wordt. En die aanbieding wordt door de meesten ( en toevallig ook het meest anti ) afgeslagen. Misschien zijn ze bang om ongelijk te krijgen. Maar angst is een slechte raadgever.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:53

Het is voor mij nu erg makkelijk te concluderen dat u te snel en onzorgvuldige gevolgtrekkingen maakt, gezien bovenstaande post. Maar ik heb geen behoefte u iets te leren, daar ik overtuigd ben van het falen van een dergelijke poging; uw mening staat vast.
Ik vind het vooral spijtig voor u, dat u zich door die enkele berichten die ik geschreven heb in dit topic, zodanig laatbeïnvloeden. Wellicht een punt om aan te werken.

Inderdaad Janderegelaa, dat 'vooral niet willen zien' spreekt boekdelen.

Zou men trouwens mijn berichten uit het verleden goed gelezen hebben, dan zou men weten waar mijn voorkeur naar uit gaat. Zie hier een voorbeeld van een dame die sterk beïnvloed is door Patric LeRoland
http://www.youtube.com/watch?v=i83w_6mG81Y

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:19

U heeft kennelijk de illusie dat U mij iets zou moeten leren, en blijft hameren op "dat anderen het niet willen zien". Daarin zit em het probleem wat mij betreft. Dat is waar mijn toon vandaan komt. Ik vind het denigrerend overkomen. U zegt niet iets over uzelf, u heeft het steeds over die anderen die het niet (willen) zien. U hoeft mij niet te overtuigen, en ik U ook niet. Ik geef enkel aan waar uw redeneringen geen steek houden.

Alsof het steeds maar de ander is die het niet ziet, die er geen verstand van heeft, die het niet weet te onderbouwen, die een punt heeft om aan te werken. Daar krijg je uiteraard geen hele vriendelijke reacties op.

De meeste mensen in dit topic zijn geen 12 jaar oud meer.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:29

janderegelaa schreef:
Ik denk dat Horseyfries een clinic wil geven waarin ze haar theorie van een juiste LDR in de praktijk wil laten zien zodat iedereen kan zien dat LDR ook zonder dwang kan. Iets wat door anderen hier ten stelligste ontkend wordt. En die aanbieding wordt door de meesten ( en toevallig ook het meest anti ) afgeslagen. Misschien zijn ze bang om ongelijk te krijgen. Maar angst is een slechte raadgever.

Dat begrijp ik :) dat is inderdaad iets wat dmv een clinic getoond kan worden! Echter uit het afslaan van die aanbieding volgt een conclusie die nergens op gebaseerd is. Je vergeet namelijk dat het merendeel van de "tegenhangers" al meerdere malen heeft aangegeven dat een correct uitgevoerde LDR het probleem niet is. Maar dat er onenigheid bestaat over wat voldoet aan het plaatje van LDR. Enkele tegenhangers hebben ook al, aan de hand van plaatjes van het FEI, aangegeven dat LDR ofwel LAAG ofwel LANG omvat, en dat dat niet zichtbaar is in de methode zoals bijvoorbeeld Rath die heeft laten zien.

De discussie wordt veroorzaakt door onenigheid over wat LDR is, wat rollkur is en wat agressieve dwang is. Een clinic geven biedt daarover geen uitkomst. Daarnaast bestaat er onenigheid over wat een juiste aanleuning is, en wat een juiste verzameling is.

Ik kan in ieder geval voor mezelf spreken als ik zeg dat de clinics van horsefries leerzaam en goed zijn. Ik heb daar helemaal niets op aan te merken. :) Het geeft echter geen antwoord aan "tegenhangers" van wat zij rollkur of HDR noemen (want niet iedereen hanteert agressieve dwang als maatstaf voor de toelaatbaarheid of correctheid).

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:31

gummie schreef:
janderegelaa schreef:

Dat begrijp ik :) dat is inderdaad iets wat dmv een clinic getoond kan worden! Echter uit het afslaan van die aanbieding volgt een conclusie die nergens op gebaseerd is. Je vergeet namelijk dat het merendeel van de "tegenhangers" al meerdere malen heeft aangegeven dat een correct uitgevoerde LDR het probleem niet is. Maar dat er onenigheid bestaat over wat voldoet aan het plaatje van LDR. Enkele tegenhangers hebben ook al, aan de hand van plaatjes van het FEI, aangegeven dat LDR ofwel LAAG ofwel LANG omvat, en dat dat niet zichtbaar is in de methode zoals bijvoorbeeld Rath die heeft laten zien.

De discussie wordt veroorzaakt door onenigheid over wat LDR is, wat rollkur is en wat agressieve dwang is. Een clinic geven biedt daarover geen uitkomst. Daarnaast bestaat er onenigheid over wat een juiste aanleuning is, en wat een juiste verzameling is.

Ik kan in ieder geval voor mezelf spreken als ik zeg dat de clinics van horsefries leerzaam en goed zijn. Ik heb daar helemaal niets op aan te merken. :) Het geeft echter geen antwoord aan "tegenhangers" van wat zij rollkur of HDR noemen (want niet iedereen hanteert agressieve dwang als maatstaf voor de toelaatbaarheid of correctheid).

Nee, er wordt aangegeven dat LDR biomechanisch niet kan.