Ayasha schreef:Dat er blijkbaar niet eens geweten is dat Totilas LDR getraind werd en dat Rath nu over zijn ..... krijgt omdat ie naar LDR gaat grijpen...

Edward en Nicole Werner zijn bij Anky en Sjef weggegaan en hebben Totilas (verder?) zelf getraind.
Ik weet niet of Nicole en Edward hun manier van trainen precies te vergelijken is met de training bij Sjef en Anky, ze zijn er natuurlijk wel door beïnvloed, maar ben wel benieuwd waarom ze er gestopt zijn.
Een aantal klassiek rijdende Duitsers zijn inderdaad tegen de "Hollandse" manier van trainen.
Wat wel op valt is dat er gezegd wordt...
Citaat:
Klaus Balkenhol, Olympiasieger, früherer Trainer Raths und ehemaliger US-Coach, verkündete: "Wir bedauern zutiefst, dass Matthias Alexander Rath diesen umstrittenen Weg beschreiten will." Und weiter: "Die von Sjef Janssen vertretene Methode ist nach unserer Erkenntnis nicht mit den Grundsätzen einer pferdegerechten Ausbildung vereinbar."
Dat zal de familie Rath nu in de praktijk kunnen ontdekken.
Misschien wel een doorbraak in de (negatieve) beeldvorming over "Roll-kur" en misschien ontdekken ze dat deze manier van trainen en de klassieke manier van trainen helemaal niet zulke verschillende werelden zijn, in elk geval niet qua diernvriendelijkheid...
Ik hoop het. Dan heeft deze ruiterwissel misschien nog een positieve bijdrage aan acceptatie van deze manier van trainen. Mits Sjef uiteraard echt diervriendelijk traint. Daar kan ik niet over oordelen
Ik denk trouwens dat Sjef veel meer bij kan dragen dan alleen maar diep en rond rijden... Ik denk dat het vooral zal gaan om rust in het paard krijgen, kleinere hulpen geven en nog minder doen, alleen wanneer het nodig is en dan consequent. Het gaat denk ik om hoe je met zulke gevoelige en hete paarden om kunt gaan. Met alleen maar vasthouden of in de krul laten lopen kom je er niet, dat zag je wel, dan krijg je een bommetje! Loslaten, en het paard bezig houden zodat het geen tijd heeft om zelf dingen te bedenken en het over te nemen. Maar goed, we zullen het wel zien tegen die tijd. Ben erg benieuwd!
En zoals meneer Rath klinkt, hebben we inderdaad niet veel kans dat men Totilas zonder slag of stoot af zal staan voorlopig.