Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:46

Elisa2 schreef:
Ah goed om bevestigd te krijgen dat het inderdaad om die verzameling in de galop gaat.

Ik denk dat het nog wel behoorlijk zwaar is voor een paard ook omdat ze zich achter toch echt erg moeten dragen. Ik train ze ook weleens zo voorwaarts-neerwaarts maar toch verzameld in galop en voor de meeste paarden is dat inderdaad vrij lastig in het begin.

Ja had je goed gezien. Als je goed kijkt zie je ook dat de heup in de lope wat naar binnen komt en het buiten achterbeen naar binnen ondertreed. Overdreven gezegd lopen ze dit wat "schuin"

Het zit inderdaad zalig en is ooit bedoeld geweest voor als je heel de dag hekken op een ranch moet na lopen voor controle.
Dat je dan wel heel de dag comfortabel zit op een extreem cool paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:52

Ze lopen het schoudervoor als ware?

Ik kan me wel voorstellen dat zo'n gang/ oefening ideaal is voor bijv. heen en weer rijden en hekken open en dicht doen.

De meeste sport komt toch voort uit iets wat ooit essentiele functies waren, snel van A naar B (racesport), Koeien drijven en op boerderijen werken (western/ working equitation), lasten/ koets trekken (men/ tuigsport) cavalarie (dressuur), lange afstanden rijden door het landschap (endurance/ eventing) en zo zijn er vast nog meer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:53

Dan is het te hopen dat dus hekken maar 10 meter uit elkaar liggen anders word het een lange werkdag :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:57

DuoPenotti schreef:
Dan is het te hopen dat dus hekken maar 10 meter uit elkaar liggen anders word het een lange werkdag :+

_O- _O- _O-

Ik zie dit nu voor me hahaha...ik dacht inderdaad aan maar korte stukjes. :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:59

Ja overdreven gezien schoudervoor ja.

Ik heb eens trainingen bekeken en het is ook echt controle over alle 4 de voeten van het paard. Met veel heupwerk naar binnen.
Ze zijn ook super licht aan de hulpen.
Je mag die hulpen uiteindelijk ook niet zien als ze showen.

Elisa2

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:02

Ja gaat dus echt om verzameling op de western manier..mogen ze met verruimen zeker ook niet omhoog bewegen? of doen ze dat niet?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:06

Je hebt de gewone jog (draf) en extended jog (uitgestrekt) maar dat is nog niet zo uitgestrekt of sneller als wat
"gewoon" is zeg maar.
Die paarden dienen vlak te blijven ja.
Dat zijn van die dingen waar ze ook op fokken. Dat ze zo laag mogelijk kunnen blijven

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:16

Ondertussen wordt er behoorlijk afgedwaald van het startpunt van dit onderwerp.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:21

Er was toch al een topic met de uitslag en dat Helgstrand in beroep gaat? Heb ik dat gedroomd?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:26

Geen uitgestrekte galop dus? Bedankt Popstra, ik leer graag bij.

Er wordt al pagina's lang afgeweken van het startpunt van dit onderwerp, is dat erg?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:52

Gini schreef:
Er was toch al een topic met de uitslag en dat Helgstrand in beroep gaat? Heb ik dat gedroomd?

Nee hoor. Je hebt het goed ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 14:01

Popstra schreef:
Wat een vooroordelen over de westernsport weer...

Dat heeft toch niks met vooroordelen te maken? Het zag er gewoon niet uit op het filmpje.

Oh, en 1 paard is wel degelijk onregelmatig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:06

Elisa2 schreef:

ze showen 3 gangen. Stap, draf, galop en ook wel stukje achterwaarts. En als je laat zien hoe goed je paard het dus doet op zn langzaamst maar dan wel correct blijft lopen dan pak je de meeste punten.
Want dan show je dus the high degree of difficulty.
Hoe langzamer ze correct!! kunnen lopen hoe moeilijker dat dus is en hoe hoger je punten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:14

Is het eigenlijk bekend wanneer de uitspraak in het hoger beroep is?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:16

DuoPenotti schreef:

Dit inderdaad .. je hebt er imo niks aan en het ziet er ook nog eens enorm onnatuurlijk uit… :D

Maar goed… de uitslag van t hoger beroep zal even duren denk?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:53

Popstra schreef:
Elisa2 schreef:

ze showen 3 gangen. Stap, draf, galop en ook wel stukje achterwaarts. En als je laat zien hoe goed je paard het dus doet op zn langzaamst maar dan wel correct blijft lopen dan pak je de meeste punten.
Want dan show je dus the high degree of difficulty.
Hoe langzamer ze correct!! kunnen lopen hoe moeilijker dat dus is en hoe hoger je punten

Ah zo dankjewel, ik snap het!

Zal niet teveel off topic blijven want het roept eigenlijk gelijk nog wel meer vragen op haha. Denk dat ik maar eens een keer bij een wedstrijd ga kijken.

Wil altijd graag pas oordelen nadat ik iets irl heb gezien en er wat meer vanaf weet.

Er is niks bekend over wanneer de uitspraak van het hoger beroep is in de zaak van Helgstrand. Alleen dat het de bedoeling zou zijn dat het programma in de herfst uitgezonden zou worden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:38

Voor mensen die het interessant vinden:

Een kennis van mij is nu in Denemarken en die heeft gewoon een rondleiding gekregen door de stallen (iemand die geen interesse tot aanschaf van een paard daar). Hij vond de mensen heel open overkomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:24

Goed om te lezen, wat waren de bevindingen van die kennis?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:37

cobiie schreef:

Een kennis van mij is nu in Denemarken en die heeft gewoon een rondleiding gekregen door de stallen (iemand die geen interesse tot aanschaf van een paard daar). Hij vond de mensen heel open overkomen.

Ik denk dat het bij die gehandicaptenopvang waar Alberto binnen viel over het algemeen vast ook heel leuk en gezellig was.
Het zegt uiteraard niets.
Fijn voor je kennis natuurlijk, maar het lijkt me ook niet voor de hand liggend dat je daar per definitie vervelend behandeld wordt of dat paarden mishandeld worden voor je neus....

Enige wat we kunnen doen is afwachten hoe dit verder afloopt....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:47

Ze kan wel zien of er paarden met een slof gereden worden en of er paarden met wonden staan. ;-)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:52

Hij zei toch aan het begin al. Dat mensen van harte welkom zijn om te komen kijken. Volgens hem ging het vooral om het stiekume. En dat is iets waar ik hem ook echt gelijk in geef nog steeds al kan zijn gelijk mij niet veel schelen als hij paarden mishandeld. Er is iemand die zich voordeed als chroom binnen gedrongen. Als die gewoon gezecht had. Ik ben Pietje, mag ik even rond kijken dan was daar waarschijnlijk niks aan de hand.

En ik denk dat die misstanden dan ook te zien waren. Die misstanden ziet Helgstrand niet als misstanden maar als "middelen" om grote sterke paarden in bedwang te houden. Hij doet zich niet netter voor. Hij geloofd "denk ik" gewoon echt dat dit de manier is.

Ik zag laatst een stukje van onze lieve Anky die zat bij Ghalid en Sophie. Maar die mochten het niet met haar hebben over rollkur. Zij kon paarden niet laten doen wat ze niet kunnen gaf ze aan. Werken doe je samen met je paard gaf ze aan en dan doen ze het vanzelf voor je.

Ook in de western vind ik haar veel te grof btw met haar sporen. Maar hey ze doen het vanzelf.

Ze zien het denk gewoon echt zelf niet als misstanden. Ik denk dat dat voor heel topruiters geldt. Die hebben het ooit zo geleerd en zijn overtuigt dat dat de weg is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:33

Dat beoordelen is natuurlijk ook heel lastig voor mensen met weinig kennis, en dan kun je het onderwerp in zo'n televisiegesprek maar beter even laten voor wat het is. Je krijgt dat in een paar minuten toch niet uitgelegd.

Onderstaand een artikel uit Paard&Lifestyle in gesprek met John Swaab. Voor degenen die hem niet kennen, de in 2016 op 88 jarige leeftijd overleden paardenman die grote bekendheid en alom respect verwierf als klassiek GP dresuurruiter en trainer.

Paard & Lifestyle had in 2012 een interview met hem. Interessant leesvoer. Over training, over het belang van zitles en vooral over voelen wat er onder jou als ruiter gebeurt.
https://docplayer.nl/17011836-In-gespre ... f-1-6.html
In hoofdstuk 5 de opinie van deze zeer ervaren paardenman en klassieke dressuurruiter over laag, diep en rond rijden.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 19:30

cobiie schreef:

En was dat op de bonnefooi? Want dat blijkt niet uit je bijdrage. Rondleiding klinkt als op afspraak.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 08:08

cobiie, natuurlijk was dat op de bonnefooi, of toch niet.?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:01

Ik vind een bezoek niet per se iets zeggen :) de maneges en de fokkerij waar ik zelf dagelijks kwam die zagen er van de buitenkant en voor bezoekers ook leuk uit, sommige dingen zie je pas als je langer en vaker ergens aanwezig bent. Tegen bezoekers ga je ook niet vertellen wat er mis gaat