Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:34

Ik denk er nog precies hetzelfde over. Alleen vind ik het paardje ogenschijnlijk de reis en de operatie beter doorstaan dan verwacht. Maar dat zegt natuurlijk ook niet alles, zoals je zelf hebt meegemaakt. Ook helemaal eens met het bericht van Eef_Bam.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:36

Het is een heel dapper, hard voor zichzelf, paardje van een droeftoeter als eigenaar....
En dat blijft mijn mening.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:39

Voor het paard ben ik blij dat hij kans heeft op herstel.
Wat ik van de acties van de eigenaar vind, blijft onveranderd en maak ik geen woorden meer aan vuil.
Gedane zaken nemen eenmaal geen keer en het belangrijkste is nu dat de operatie voor nu goed lijkt verlopen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:43

Eens met bovenstaande. Unas is verantwoordelijk voor het leed wat Furion ondergaat. Daarnaast neemt hij geen verantwoordelijkheid voor de consequenties voor zijn acties.

Aan de andere kant: Furion is echt een fantastisch dier en de artsen hebben prachtig werk geleverd. Mijn mening is onveranderd, feit dat eerste alinea niet constant herhaald wordt wilt niet zeggen dat dat gevoel weg is. Ik hoop dat dit dier nog even kan genieten, maar wel bij een echt paardenmens.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:45

Jolien87 schreef:
Wat ik van de acties van de eigenaar vind, blijft onveranderd en maak ik geen woorden meer aan vuil.
Gedane zaken nemen eenmaal geen keer en het belangrijkste is nu dat de operatie voor nu goed lijkt verlopen.

Helemaal eens.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:47

Jolien87 schreef:

Maar vinden we dit echt herstel? Dat is mijn vraag en ook hetgeen wat mij wat 'buikpijn' of onrust geeft. (Ik kan de juiste bewoording niet vinden). Is het ethisch verantwoord wat er nu gebeurd of zijn we puur blij dat het niet nog slechter kon?
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 03-05-24 19:02, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Typfout verbeterd op verzoek

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:49

Ik ben benieuwd hoe het over aan half jaar met hem gaat.
Maar ben wel bang dat je dat bij dat paardje nooit echt weet.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:54

Elin_ schreef:
Jolien87 schreef:

Maar vinden we dit echt herstel? Dat is mijn vraag en ook hetgeen wat mij wat 'buikpijn' of onrust geeft. (Ik kan de juiste bewoording niet vinden). Is het etnisch verantwoord wat er nu gebeurd of zijn we puur blij dat het niet nog slechter kon?

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.
Herstel is natuurlijk in deze een breed begrip en wellicht ook goed om te bekijken wat in deze situatie het hoogst haalbare is, waarbij het paard nog kwaliteit van leven heeft.
Dat wil zeggen: pijnvrij en mobiel genoeg om op eigen benen te staan.
En ook dan kun je, je afvragen of het paard gelukkig is als veredelde grasmaaier maar daar kunnen wij vanaf de zijlijn niet over oordelen.
Dat hij nooit meer de oude zou worden, stond al gauw als een paal boven water en ik denk dat het huidige resultaat voor velen al boven verwachting is.
Ikzelf was er ook bang voor dat het paard op 3 benen de trailer uit zou lopen en linea recta naar de slacht zou, even kort door de bocht gezegd.

Voor de rest zal het verloop van zijn revalidatie pas in de loop van de tijd duidelijk worden.
Dat hangt af van verschillende factoren, waaronder niet in de laatste plaats in hoeverre het paard zichzelf ook rust gunt.
We weten allemaal dat het ene paard beter op stalrust gaat dan het andere.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:00

DuoPenotti schreef:
Ik ben benieuwd hoe het over aan half jaar met hem gaat.
Maar ben wel bang dat je dat bij dat paardje nooit echt weet.

Nou ja, en al zie je het wel. Unas doet toch niets wat aantoont dat zijn prioriteiten bij Furion zijn welzijn liggen. Al ligt z’n poot eraf, hij neemt toch niet de “juiste” beslissing. Als hij zoveel adviezen in de wind slaat dan zegt dat veel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:03

Jolien87 schreef:

Zo denk ik er ook over. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:25

Elin_ schreef:
Jolien87 schreef:

Maar vinden we dit echt herstel? Dat is mijn vraag en ook hetgeen wat mij wat 'buikpijn' of onrust geeft. (Ik kan de juiste bewoording niet vinden). Is het etnisch verantwoord wat er nu gebeurd of zijn we puur blij dat het niet nog slechter kon?

Ik denk dat hier nu nog niet over te oordelen is, dat is pas over een paar maanden/ half jaar zo.

Voor nu staat hij er beter bij dan ik verwacht had in ieder geval en kan hij ook gewoon liggen en zelf opstaan. We gaan het zien. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:39

Het een sluit het andere niet uit!

Dat hij op een bijzonder onverantwoordelijke manier met Furion omging sluit niet uit dat hij een goede band en liefde voor zijn paard heeft.
Waarschijnlijk zag hij ongehinderd door kennis er geen n kwaad in maar een vrijheid voor zijn paard.

Dat is zeker niet iets waar ik blij van wordt.

Furion gun ik wel het allerbeste. Het is een bijzonder gehard dier, mentaal en fysiek, dat is duidelijk.
Ik hoop dat hij nog een mooie periode pijnvrij kan leven.
Misschien wel met een eigen kudde?

Tot nu toe ben ik positief verrast hoe Furion alles heeft doorstaan.
Hoe het uiteindelijk uitpakt is pas over een veel langere periode te zeggen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:48

Elin_ schreef:
Jolien87 schreef:

Ja, dat kunnen we ook echt beoordelen na 3 dagen, zonder veterinaire opleiding :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:02

Elin_ schreef:
Is het etnisch verantwoord wat er nu gebeurd of zijn we puur blij dat het niet nog slechter kon?

Etnisch of ethisch?

:)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:29

fransje23 schreef:
Elin_ schreef:
Is het etnisch verantwoord wat er nu gebeurd of zijn we puur blij dat het niet nog slechter kon?

Etnisch of ethisch?

:)

Oh damn, sorry. Ik heb voor het gemak de autocorrectie aangeklikt tijdens het typen van de eerste letters zonder goed te lezen. Ik heb mijn post geteMd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:58

Kirrietje schreef:
7ofhearts schreef:
Het is gewoon een bikkel. Niet snel bang, en ontzettend hard voor zichzelf. ( geworden ? )
Wat dat betreft vind ik het in zekere zin ook wel bijzonder dat een man zonder ervaring dat zo voor elkaar gekregen heeft.
Met een hengst. ……. Aan een touwtje.

Denk dat menig ruiter meer gedoe heeft met zijn of haar paard.
Denk aan bakkabouters, trailerladen ect.

Zijn we vergeten dat het ongeluk onder andere gebeurd is vanwege de geen ervaring van deze man? Als de hengst niet alleen aan een touwtje rond liep was er een hoop leed bespaard...

Ik snap niet waarom hem inderdaad een hand boven gehouden wordt :?

Uiteraard hoop ik dat het gewoon nog goed afloopt voor Furion en hij nog een mooi leven kan leven ZONDER de onkunde van deze man.

Hoe dúrft iemand positief te zijn zeg......

Alsof er geen super ervaren paardenmensen zijn die ongelukken hebben met hun paarden...... en er soms kinderen zijn zonder enige ervaring waarbij iedereen het er wonderwel afbrengt.
Ervaring is goed om te hebben. Ik denk ook niet dat het een slimme actie was van deze man. Of goed.

Én ik denk dat er heel veel mensen zijn, die stomme dingen doen. Ik vind het ook knap, hoe iemand zonder ervaring toch heel ver gekomen is. Ik vind het persoonlijk wat hypocriet dat iedereen hier nu doet alsof ze alle ervaring van de wereld hebben, terwijl je hier op bokt ook regelmatig leest dat er dingen fout gaan.

Elin_ schreef:
Overigens slaat het hele topic ineens om naar "ah" en "oh", terwijl ik niet snap dat men hier ineens vergeten is door wat voor een hel het dier gegaan is. En nu nog onbekend is hoe het echt gaat. Mijn merrie met hko laatste stadium toonde ook geen pain face op foto's en video's, maar was echt niet pijnvrij meer. Ik vind het bijna hypocriet hoe men ineens turnt :+

Het slaat helemaal niet door naar oh en ah, het enige wat veranderd is is dat er niet alleen maar negativiteit is.

En daarmee zeg ik niet dat iedereen oh en ah moet zeggen, maar dat iemand wordt betiteld als schizofreen, narcistisch en weet ik wat niet, gaat de grens over naar cyberpesten.

Ik vind het vooral heel interessant dat 2 mensen iets positiefs zeggen plus het probleem van zowel auteurs- als portretrecht hier besproken is, en dat jij dat te positief vindt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 17:07

Avalanche schreef:
En daarmee zeg ik niet dat iedereen oh en ah moet zeggen, maar dat iemand wordt betiteld als schizofreen, narcistisch en weet ik wat niet, gaat de grens over naar cyberpesten.

Hier wordt ik inmiddels een klein beetje chagrijnig van. Het is inmiddels een pagina of 10 terug, ik ben er al op teruggekomen, ik heb getemd op die eigen post van mezelf, ik heb het nog een keer uitgelegd en mijn verontschuldigingen aangeboden..

Hou je erover op nu? Jij bent degene die dit blijft oprakelen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 17:11

Lente schreef:
Avalanche schreef:

Hier wordt ik inmiddels een klein beetje chagrijnig van. Het is inmiddels een pagina of 10 terug, ik ben er al op teruggekomen, ik heb getemd op die eigen post van mezelf, ik heb het nog een keer uitgelegd en mijn verontschuldigingen aangeboden..

Hou je erover op nu? Jij bent degene die dit blijft oprakelen.

Ik heb jou niet genoemd, bewust niet, omdat het mij gaat om de algemene toon in dit topic. Niet om iemand persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 17:13

Avalanche schreef:
Ik heb jou niet genoemd, bewust niet, omdat het mij gaat om de algemene toon in dit topic. Niet om iemand persoonlijk.

Dat je m'n boktnaam er niet bij zet wil natuurlijk niet zeggen dat dit niet specifiek op die post van mij is gericht he?

Ik ben namelijk de enige die die termen heeft gebruikt. :+

Dus hoe dan ook oude koe gericht op specifiek die ene post van mij.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 17:15

Nee, dan had ik je wel genoemd. Ik ben niet iemand die om de hete brei heen draait. Er zijn meer mensen die met diagnoses hebben gegooid.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:14

Jemig wat een hoop bittere en starre mensen hier.
Zullen allemaal rechtvaardige mensen zijn die nooit iets fout doen.

Ik durf uit de grond van mijn hart te beweren dat ik fouten maak. Nog steeds.
En meer dan eens baal ik van mezelf.
Helemaal als er een dier of persoon bij komt kijken die mij is toevertrouwd.

Maar zolang je leert van je fouten kom je ergens.
Hoe weinig wordt er hier geloofd in de mens en in elkaar.
Zolang je open staat voor elkaars missers en inplaats van dat nog eens tot in de treuren te blijven uitbalken leer je als mens nog eens wat van elkaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:18

Maar dat is het nu net, deze eigenaar heeft niets geleerd van z’n fouten gedurende twee jaar , waarin het dier regelmatig kwijt was, vocht met andere paarden, merries ongevraagd heeft gedekt en zich voor de zoveelste keer lostrok waardoor hij nu een gebroken been heeft.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:25

Avalanche schreef:
Nee, dan had ik je wel genoemd. Ik ben niet iemand die om de hete brei heen draait. Er zijn meer mensen die met diagnoses hebben gegooid.

Avalanche schreef:
Het slaat helemaal niet door naar oh en ah, het enige wat veranderd is is dat er niet alleen maar negativiteit is.

Ik vind het vooral heel interessant dat 2 mensen iets positiefs zeggen plus het probleem van zowel auteurs- als portretrecht hier besproken is, en dat jij dat te positief vindt.

Je legt me woorden in de mond dat ik iets 'te positief' vind. Ik merk op dat het topic omgeslagen is. En waar we eerst vonden dat hij voornamelijk egocentrisch dacht, zie ik nu opmerkingen waarin men zegt dat hij gewoon Furion als zijn beste maatje etc ziet. Waarvan ik nog steeds van mening ben dat hetgeen (al is het al gebeurd) qua vervoer de reinste dierenmishandeling is. En dat de gedragingen van Xu in uitspraken en gedrag nog steeds zacht gezegd bijzonder te noemen zijn. Dat Furion beter lijkt dan wel allen verwacht hadden, verandert voor mij de situatie en mijn mening niet.

Evenals of dat bijna neigt naar grootheidswaanzin, wanneer de halve paardenwereld met verstand van paarden tegen een leek zegt dat het niet aan te raden is wat nu vooralsnog wel gebeurd is. Of het pesten van Furion door hem te laten schrikken, de gekke story met het uitschachten en de bizarre opmerking erbij. Om daar een psychologische uitspraak aan te koppelen, vind ik weliswaar te ver gaan, maar dat is geloof ik niet door heel veel mensen hier gedaan en ook nog eens teruggetrokken, dus wat is je punt exact?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:37

Ik lees momenteel vooral mee omdat ik het nog steeds onzin vind wat dit paard ondergaat en hoop dat het ooit goedkomt maar er nog altijd een hard hoofd in heb.

We zijn allemaal paardenkenners toch? We weten allemaal dat dit paard bizar hard is voor zichzelf. Dat zie je aan alles. Die hele reis en dan de operatie. Het is allemaal niet niks wat dit dier over zich heen kreeg maar hij is altijd blijven staan met een blij hoofd alsof er niks aan de hand was.

Ik betwijfel of dit paard dalijk pijnvrij is en hij pijnvrij gezien wordt door het karakter wat hij heeft en dus niet veel uit.

En Unas is en blijft gewoon een aparte vent en moet zich doodschamen dat hij na al het leed nog steeds zulke achterlijke beslissingen neemt en doet alsof die het allemaal snapt. Zelfingenomen en over lijken gaande

Als dit liefde is dan is dat in ieder geval niet mijn manier van liefde.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:49

BigOne schreef:
Maar dat is het nu net, deze eigenaar heeft niets geleerd van z’n fouten gedurende twee jaar , waarin het dier regelmatig kwijt was, vocht met andere paarden, merries ongevraagd heeft gedekt en zich voor de zoveelste keer lostrok waardoor hij nu een gebroken been heeft.

Dit dus.

En een paard zal niet snel laten zien als er ongemak is, zeker een hengst niet zoals ook al vaker benoemd is.

En een dier, denkt sowieso niet zoals wij doen, shit, al zo lang met pijn. Maar dat wil niet zeggen dat het fijn is voor zo'n dier.

Dat hij er nu, gelukkig, iets beter bijstaat, maakt niet dat de keuze ineens goed, of fout, is geweest..
Want, 2000km zo reizen.. ik blijf er mijn twijfels bij houden ook al staat hij er nu zo bij..

Vooral omdat de beste man zelf zo, tja, nuchter? Wat het woord ook moge zijn, is..
Met het dekken, los trekken, kwijt zijn ed.
Wat gewoon vaker gebeurd is.

Voor de wetenschap, fijn! Voor het paard? In dit geval? Ik weet het niet zo goed..