Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muga

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:13

Ik lees al een tijdje mee van onder mn steen. Erg interessant en weet ook zeker dat er dingen niet kloppen.

Ik zie net op fb lamgskomen dat er een open dag komt waar je alles kan vragen en zien wat je wil.
Heel benieuwd hoe ze daar dan om gaan met kritische vragen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:16

Moderatoropmerking:
Quote van eerder verwijderd bericht weggehaald

Sowieso vind ik dit het meest tenenkrommende argument dat je tegenkomt in advertenties. Tegenwoordig zijn zo'n beetje paarden die niet meer bereden kunnen worden coaching-toppers in de dop _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:20

Ja terwijl je daar ook ieder gezond paard voor kunt gebruiken want alle paarden spiegelen, de een is misschien wat gevoeliger dan de ander maar ook juist mentaal moet zo'n paard daar ook maar mee om kunnen en willen gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:20

Muga schreef:
Ik lees al een tijdje mee van onder mn steen. Erg interessant en weet ook zeker dat er dingen niet kloppen.

Ik zie net op fb lamgskomen dat er een open dag komt waar je alles kan vragen en zien wat je wil.
Heel benieuwd hoe ze daar dan om gaan met kritische vragen.

Misschien wel goed als ze echt eens openheid van zaken geven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:22

Elisa2 schreef:
Gisteren stond er ook een weidemaatje op FB, 20 jaar..niet meer te berijden..kennelijk al het ea aan gezondheidsproblemen. Werd aangeprezen als coachingspaard, dier zag er wel goed uit verder. Ik had nog gereageerd dat zo'n paard al heel blij mag zijn als het ergens goed terecht komt bij iemand die er alleen maar geld in wilt steken want ook hier vroegen ze uiteraard adoptiekosten voor. En kreeg een vinnig antwoord dat iedereen altijd alles maar gratis wil hebben ofzo maar dat de medische zorg ook geld kost voor zo'n paard en dat mensen dat wel moeten kunnen betalen...

Coaching is toch een commerciële activiteit? Ik dacht dat er aan de paarden geen geld mocht worden verdiend door de adoptanten?
En coaching mag wel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:24

Hm het is een coachingspaard geweest van een zorgboerderij staat er...wie hem een goede oude dag wilt geven als weidepaard.

https://fb.watch/f4D7KpN-w7/

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:25

Cayenne schreef:
Elisa2 schreef:
Gisteren stond er ook een weidemaatje op FB, 20 jaar..niet meer te berijden..kennelijk al het ea aan gezondheidsproblemen. Werd aangeprezen als coachingspaard, dier zag er wel goed uit verder. Ik had nog gereageerd dat zo'n paard al heel blij mag zijn als het ergens goed terecht komt bij iemand die er alleen maar geld in wilt steken want ook hier vroegen ze uiteraard adoptiekosten voor. En kreeg een vinnig antwoord dat iedereen altijd alles maar gratis wil hebben ofzo maar dat de medische zorg ook geld kost voor zo'n paard en dat mensen dat wel moeten kunnen betalen...

Coaching is toch een commerciële activiteit? Ik dacht dat er aan de paarden geen geld mocht worden verdiend door de adoptanten?
En coaching mag wel?

Blijkbaar als het er naar past wel.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:28

Daar is PZB bij mij dus al jaren geleden van hun voetstuk gevallen. Kennis van mij adopteerde een oud paard bij pzb. Mevrouw had 0,0% procent verstand van paarden en zelden een paard van dichtbij gezien. Maar het paard werd zonder blikken of blozen mee gegeven als coaching paard.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:49

Elisa2 schreef:
Hm het is een coachingspaard geweest van een zorgboerderij staat er...wie hem een goede oude dag wilt geven als weidepaard.

https://fb.watch/f4D7KpN-w7/

Verderop de pagina zeggen ze het wel zelf dat hij als coaching paard verder kan

Moderatoropmerking:
Advertentie-tekst verwijderd ivm copyright
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 18-02-25 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:22

Serieus artrose in zijn hals en rug maar hij kan nog wel crossen aan de hand en gelongeerd worden? Ik vind er echt wel wat van dat ze zo,n paard op deze manier gewoon de handel in doen.

Dat staat imo nog helemaal los van dat coachings gedoe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 01:45

Maar daar wordt je in het algemeen niet goed van. Paarden mankeren iets of worden ouder en mensen zoeken een plek als weidemaatje of coach paard. Anderen opzadelen met de ellende, de kosten en het verdriet en zelf de ballen niet hebben om ze tot het einde te verzorgen of de stekker eruit te trekken.

Maar trek je de stekker eruit, staat heel Bokt te steigeren, want het paard kon nog prima als weideversiering of coach paard even mee........

Ik zie weinig echt schrijnende gevallen bij hun voorbij komen. Die paar zijn vaak niet te herplaatsen en kosten natuurlijk geld, maar dat zou iedereen begrijpen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 06:09

Het hele coach verhaal ben ik persoonlijk ook geen fan van. Misschien dat t werkt als het dier op zijn gemakje is en in een stabiele kudde staat. Maar allerlei mensen die instabiel/emotioneel/anderszins niet goed in hun vel zitten op zo’n dier loslaten daar vind ik wel wat van. Zeker als het paard een flink verleden heeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 06:54

Maar je hoeft er niet per sé bovenop te gaan zitten wanneer je een coachingspaard hebt natuurlijk.
Dat kan ook vanaf de grond.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 07:52

Klopt, dat bedoelde ik ook.
Maar ik mis een beetje de aandacht voor wat dat mentaal doet met een dier. Zeker als het al een zeker rugzakje mee te dragen heeft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 07:57

Ligt er helemaal aan hoe de coaching in zijn werk gaat. Mijn paard heeft in een kleine kudde gedaan op een stal waar aan paardencoaching werd gedaan. In de kudde. Paarden hadden hierdoor zelf de keuze om mee te doen of niet.

Die van mij liep bij sommige mensen ook weg. Maar bij andere mensen stond hij als eerste vooraan om mee te doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:24

maar dat zullen er vast niet zoveel zijn, die het paard zelf de keuze laten.
En....er mocht toch niks commercieels mee gedaan worden? Daar komen dan toch die dreigementen van het paard weer ophalen langs?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:25

Geen idee, ik heb verder geen ervaring met coaching. Ze hebben alleen gevraagd of de mijne ook mee mocht doen als hij dat zelf aanbood :+

Dat laatste is inderdaad sowieso bijzonder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:03

Nou dat, niet ieder paard is zomaar geschikt als coachingspaard..volgens mij gebeurd coaching meestal vanaf de grond? Prima als zo'n dier er wel geschikt voor is en het leuk vind hoor..maar het wordt inderdaad erg snel geroepen als er verder niks anders meer mee kan.

Superpony: zo denk ik er ook over...geef je paard zelf een goed pensioen, of laat het inslapen als het niet gezond genoeg meer is om te verkopen. Maar doe geen ongezonde paarden weg.Ik vind er vooral wat van als mensen met bovenstaande lichtzinnig omgaan alleen maar omdat ze willen rijden en een nieuw paard willen kopen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:29

Dreamboy schreef:
Daar is PZB bij mij dus al jaren geleden van hun voetstuk gevallen. Kennis van mij adopteerde een oud paard bij pzb. Mevrouw had 0,0% procent verstand van paarden en zelden een paard van dichtbij gezien. Maar het paard werd zonder blikken of blozen mee gegeven als coaching paard.

Klopt , ken een situatie waar ook niet eens werd gekeken waar het paard nou precies kwam te staan. Werd door PZB wel ter plekken bezorgd, uit de kar gehaald, deken werd er afgetrokken en paard werd in de handen van de adoptant gedrukt. Geld was al binnen dus dat was het en PZB vertrok weer. Hoezo goed voor paarden zorgen en kritisch zijn waar ze terecht komen? Deken niet meegeven of regelen dat er 1 is?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:33

superpony schreef:
Maar daar wordt je in het algemeen niet goed van. Paarden mankeren iets of worden ouder en mensen zoeken een plek als weidemaatje of coach paard. Anderen opzadelen met de ellende, de kosten en het verdriet en zelf de ballen niet hebben om ze tot het einde te verzorgen of de stekker eruit te trekken.

Maar trek je de stekker eruit, staat heel Bokt te steigeren, want het paard kon nog prima als weideversiering of coach paard even mee........

Ik zie weinig echt schrijnende gevallen bij hun voorbij komen. Die paar zijn vaak niet te herplaatsen en kosten natuurlijk geld, maar dat zou iedereen begrijpen.

Ik heb 4 stuks weideversiering tot aan een leeftijd van 29 jaar. Is daar iets mis mee? Hebben het prima naar hun zin ondanks ouderdomskwaaltjes. Ik zie niet in waarom dit als “ ellende “ moet worden aangemerkt.?
Of moet worden ingeslapen. Nog los van het feit dat mijn DA dat niet zonder gegronde reden gaat doen.

Ellende is dus vatbaar voor veel uitleg. Wat de een als ellende ziet ziet een ander als een goede oude dag. Of als acceptable opvang van dieren met een gebrek. Alles valt of staat met: hoe.

Coaching gedoe met paarden? Ik dr helemaal niets mee. Er worden paarden krachten toebedeeld die ze niet hebben. En de interpretatie is vaak zo ruim, vaag en totaal uit de lucht gegrepen dat je je afvraagt....
Maar er is een markt voor dus volgt er ook een afzetmarkt voor paarden met deze speciale gaven.

Wat betreft deze stichting, het riekt...
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 24-08-22 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:33

Dat klinkt als onkunde...

Pareltjes: volgens mij bedoelt SP dat daar helemaal niets mis mee is..juist super dat jij je paarden houdt tot het einde. Wat SP bedoelt (als ik het goed heb) is mensen die juist dat soort oudere en niet meer gezonde dieren weg doen en de handel in doen. Die zorgboerderij had dit dier ook een pensioen kunnen geven bij bijvoorbeeld de paardenkamp.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:43

Pareltjes schreef:
superpony schreef:

Ik heb 4 stuks weideversiering tot aan een leeftijd van 29 jaar. Is daar iets mis mee? Hebben het prima naar hun zin ondanks ouderdomskwaaltjes. Ik zie niet in waarom dit als “ ellende “ moet worden aangemerkt.?
Of moet worden ingeslapen. Nog los van het feit dat mijn DA dat niet zonder gegronde reden gaat doen.

Ellende is dus vatbaar voor veel uitleg. Wat de een als ellende ziet ziet een ander als een goede oude dag. Of als acceptable opvang van dieren met een gebrek. Alles valt of staat met: hoe.

Coaching gedoe met paarden? Ik dr helemaal niets mee. Er worden paarden krachten toebedeeld die ze niet hebben. En de interpretatie is vaak zo ruim, vaag en totaal uit de lucht gegrepen dat je je afvraagt....
Maar er is een markt voor dus volgt er ook een afzetmarkt voor paarden met deze speciale gaven.

Wat betreft deze stichting, het riekt...

Wij hebben ook al jaren vooral weideversiering staan. Vorig jaar en dit jaar zijn de 3 oudsten overleden. Oudste net in Mei ook op 29jarige leeftijd.

Haar zoon is 23 en blijft ook zeker tot laatste snik.

Het gaat om het vreselijk grote aanbod van paarden als weideversiering of coach paard omdat mensen er niet zelf voor willen zorgen. Mensen willen rijden en als dat niet meer kan, wordt er te vaak een dergelijke plek gezocht.
Dat is niet altijd voor het paard, maar vooral voor het baasje. Die heeft de zwaarste beslissing niet hoeven te nemen en kan door zonder de extra kosten.

Prima ook als iemand zulke paarden wel wil kopen, maar het gaat me vooral om het aanbod.

Elisa2 schreef:
Dat klinkt als onkunde...

Pareltjes: volgens mij bedoelt SP dat daar helemaal niets mis mee is..juist super dat jij je paarden houdt tot het einde. Wat SP bedoelt (als ik het goed heb) is mensen die juist dat soort oudere en niet meer gezonde dieren weg doen en de handel in doen. Die zorgboerderij had dit dier ook een pensioen kunnen geven bij bijvoorbeeld de paardenkamp.

Dit.

Het is nu gewoon geworden om paarden maar aan te bieden als coachpaard en ook daar heeft PZB weer profijt van. Dan kunnen zij ook weer zo die paarden aanbieden. Zouden we daarmee stoppen, kunnen zij een groot deel niet herplaatsen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:57

Poosje81 schreef:
Moderatoropmerking:
Oorspronkelijke bericht verwijderd

Zorg boerderij is door omstandigheden gestopt staat er in de advertentie van pzb

Maar heb ook mijn mening over mensen die hun (oude) paardje weg doen met allerlei kwalen.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 13-03-25 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:36

Maar dat is natuurlijk wel vaak het "probleem", er is altijd wel een reden.

Wij hebben laatst een shet van 22 gekocht met haar laatste zoon. Had geen goed onderhoud gehad, dus meteen kosten, maar een bewuste keuze van ons en blij mee. Daar heb ik geen PZB voor nodig.

Je kan je dus ook afvragen waarom mensen niet zelf verkopen? Ik snap dat stalling doorbetalen een probleem kan zijn, maar verder zie ik niet in waarom PZB voordelen heeft.

Of zou je dan uit het zicht blijven en als struisvogel je minder beroerd voelen dat je een paard dumpt??

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:18

En pzb zet een dier dat enkel als weidemaatje kon dienen gewoon weer als dressuurpaard ter adoptie. Dus zoveel beter dan reguliere handel is het ook niet