Weet niet of t artikel met Diederik van Horses al geplaatst is.
“Ik ben blij met deze Special”, zegt Diederik van Silfhout na afloop van zijn proef met Arlando N.O.P.. “Maar ik heb de pest in over de punten. Het Nederlandse jurylid zat bij Edward op 70 procent, vier procent lager! Op een kampioenschap kan het je een medaille kosten als een jurylid er zo naast zit.”
Van Silfhout is niet mals in zijn kritiek op dat Nederlandse jurylid, Eddy de Wolff van Westerrode. “Als ik zie wat ons eigen jurylid aan Edward gaf, dan zakt bij mij de broek af. Daar heb ik echt de balen van. Meehelpen hoeft niet. Maar met de andere juryleden op één lijn zitten, dat mag best. Dat is toch niet teveel gevraagd?”
Tegenvallende punten “Gisteren vielen de punten bij ons alledrie al tegen. Dus ik was er al een beetje op voorbereid, want zo’n trend wordt de volgende dag niet vaak anders. Met de proef van vandaag zou ik normaal gesproken aan de 78 of 79 moeten komen.”
Voluit en foutloos Over zijn Special met Arlando is Diederik heel tevreden. “Op dit moment kan ik niet meer. Meer dan voluit is er niet. En ik was ook nog eens foutloos. Ik vraag me dan af hoe je moet rijden om meer te krijgen als je al voluit en foutloos gaat.”
Van Silfhout reed met lef en veel impuls door de Special, maar dat brak aan het eind een beetje op in de pirouettes. “Dat klopt. Ik kon voelen dat ik ‘m daar een beetje bij elkaar moest rapen om het laatste stuk door te komen. We vergeten vaak dat Arlando pas elf is. En dan aan het eind nog zo z’n best doen, ik kan net anders dan heel trots op ‘m zijn.”
Geen medaille “Voor de eerste keer vliegen, hier twee weken staan, twee topproeven lopen, Aerlando heeft het geweldig gedaan. Ik ga lekker afsluiten in de kür. Dit is voor mij een hartstikke mooie ervaring geweest. Als we geen medaille hebben is dat een teleurstelling, maar ondanks dat ben ik toch blij.”
Vind haar erg slordig in de wissels, ze springt zelf flink mee.
BaileyMix
Geplaatst: 12-08-16 18:54
Hoe kán dat toch. Zowel in de basissport als de hogere klasses, de jury MOET toch zien dat die paarden onwijs aan het lijden zijn onder zo'n ruiter? Waarom wordt dit niet afgestraft?! Interesseert het ze gewoon niet, vinden ze het normaal?
Ik ken in de basissport ook letterlijk niemand die zijn/haar paard vriendelijk rijdt, en tóch hoge punten rijden. Heel de dressuursport moet zo verschrikkelijk hard op de schop.
mirjamalvaro
Geplaatst: 12-08-16 18:54
Nicolien schreef:
Het is nu zo dat als je verkeerd rijdt je toch standaard 2% aftrek krijgt?