RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:27

Dakotah schreef:
Klopt met tralies er tussen kunnen ze niet bij elkaar komen, maar wat als jij bij de ene hengst staat, en die doet een uitval richting de tralies, en jij staat er net even tussen.
Is dan een aanval naar de andere hengst, en niet voor jou bedoeld, maar jij hebt dan wel de beet te pakken.
Overigens kan dat net zo goed met merries.

Het gebeurde ruim voor de stal. Een meter of 10 mee gesleurt. Een hap uit haar arm. Middelste gedeelte van de bijt. Aan haar arm over de grond mee gesleurt, rug open en dr andere arm lag ook open. Ze heeft een nacht in het ziekenhuis gelegen. Was dus niet zomaar een hapje wat een paard normaal doet. 6 weken uit de running met werk en opleiding. Dan de pijn die ze heeft gehad. De zware medicatie die ze heeft gehad tegen de pijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:28

PhiaBink schreef:
Dakotah schreef:
Klopt met tralies er tussen kunnen ze niet bij elkaar komen, maar wat als jij bij de ene hengst staat, en die doet een uitval richting de tralies, en jij staat er net even tussen.
Is dan een aanval naar de andere hengst, en niet voor jou bedoeld, maar jij hebt dan wel de beet te pakken.

Het gebeurde ruim voor de stal. Een meter of 10 mee gesleurt. Een hap uit haar arm. Middelste gedeelte van de bijt. Aan haar arm over de grond mee gesleurt, rug open en dr andere arm lag ook open. Ze heeft een nacht in het ziekenhuis gelegen. Was dus niet zomaar een hapje wat een paard normaal doet. 6 weken uit de running met werk en opleiding. Dan de pijn die ze heeft gehad. De zware medicatie die ze heeft gehad tegen de pijn.

Dat betwist niemand, denk ik. De foto was redelijk duidelijk. Ik heb zelden een dergelijke beet gezien.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:29

_San87_ schreef:
Nou goed, het maakt verder ook niet zoveel uit, lijkt me :).

PhiaBink, jij kent verkoopster goed, gaat het echt een rechtszaak worden of niet?

Je heb gehoord dat er een dagvaarding komt. Dus wordt het een rechtszaak.

Ons veulen heet JYPHI! Zo goed ken ik Jytte en weet ik wat er gebeurt is.
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 12-12-12 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:30

PhiaBink schreef:
_San87_ schreef:
Nou goed, het maakt verder ook niet zoveel uit, lijkt me :).

PhiaBink, jij kent verkoopster goed, gaat het echt een rechtszaak worden of niet?

Je heb gehoord dat er een dagvaarding komt. Dus wordt het een rechtszaak.

Gaat een zeer dure en tijdrovende zaak worden. Jammer dat het zover moet komen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:31

Denk het niet. De aanklagende partij wil schikken. Procederen is te duur en ze kunnen niet aantonen dat hij het al had. Verder heeft ze hem er ook niet op laten checken. De dierenarts heeft hem klinisch gekeurd en heeft zijn bevindingen op het keurings rapport gezet. Van de dierenarts kun je niet verwachten dat hij dit weet. Hem is niet gevraagd om hem uitgebreid te laten testen. Verder vind ik dat het hele bijt incident er voor de kijkcijfers bij is gehaald. Iedereen die met paarden omgaat kan worden gebeten. Soms door pech en soms door dommigheid. Soms valt het mee soms is de plek groter. Deze plek ziet er naar uit maar ik weet (uit eigen ervaring) dat je er met een paar weken bijna niks meer van ziet. Mits je natuurlijk niet aan de korstjes gaat krabben. Jammer voor alle partijen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:31

Tevreden schreef:
Dakotah schreef:
Ik moet zeggen, ik vond het ook een behoorlijke prijs voor een fjord.
Ik heb zelf een fjordmerrie gehad, met veulenboek dan, nooit op keuringen geweest, wel goede vader, is bereden verkocht voor 1500.
Weet niet wat deze hengst dan zo bijzonder maakte, dat ie zo duur moest zijn.
Ik ken beide partijen niet, maar laat ik het zo zeggen, als ik de fokker was, had ik hem ook niet teruggenomen, bewijs dan eerst maar eens dat ie idd ziek was bij verkoop.
Zag ook de foto op tv, van een ontzettend mager beest, als ie er idd bij verkoop zo had uitgezien, had ik er nog geen 500 voor neergeteld.

Maar wij zijn dan ook te nuchter Dakotah ;)

Heey ook hier. :)
Ja dat zal wel het probleem zijn misschien, te nuchter zijn, dat zal ook het "probleem" van de verkoper zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:34

PhiaBink schreef:
Jullie weten echt niet wat er allemaal is gebeurt om uit te zoeken wat Rubis mankeerde. Jullie zijn er niet bij geweest, Jullie hebben geen onderzoeken gedaan. Jullie zijn geen dierenartsen of advocaten. Jullie hebben het dossier niet voor je neus liggen met bloeduitslagen en dieranarts raporten. Jullie speculeren allemaal de meest idioten dingen bij elkaar. Jytte wordt door het slijk gehaald, terwijl maar 30% van het hele verhaal gisteravond is uitgezonden. Dit heb ik alle heel wat keren neergezet en toch....

Ik vind het inderdaad ook erg jammer dat alles zo aan de oppervlakte blijft en soms redelijk suggestief is. Waarom niet met het medische dossier van Rubis onder de arm naar een onafhankelijke dierenarts ipv dat interview over de aankoopkeuring?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:35

PhiaBink schreef:
Ons veulen heet JYPHI! Zo goed ken ik Jytte en weet ik wat er gebeurt is.

Hoe verklaart ze dat gehannes met dat koopcontract dan?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:37

JJane schreef:
Denk het niet. De aanklagende partij wil schikken. Procederen is te duur en ze kunnen niet aantonen dat hij het al had. Verder heeft ze hem er ook niet op laten checken. De dierenarts heeft hem klinisch gekeurd en heeft zijn bevindingen op het keurings rapport gezet. Van de dierenarts kun je niet verwachten dat hij dit weet. Hem is niet gevraagd om hem uitgebreid te laten testen. Verder vind ik dat het hele bijt incident er voor de kijkcijfers bij is gehaald. Iedereen die met paarden omgaat kan worden gebeten. Soms door pech en soms door dommigheid. Soms valt het mee soms is de plek groter. Deze plek ziet er naar uit maar ik weet (uit eigen ervaring) dat je er met een paar weken bijna niks meer van ziet. Mits je natuurlijk niet aan de korstjes gaat krabben. Jammer voor alle partijen.

Sterker nog, ze willen schikken met dezelfde vordering, als hetgeen gevorderd zou worden nav een rechtzaak (nl. de aankoopkosten paard en de medische kosten, alles bij elkaar dus 5000 euro).

Volgens mij valt schikken onder 'middelen' en dit is mijns inziens niet middelen. Dan zou je met minder genoegen nemen, bijv. het voldoen van medische kosten oid.

Het schikken wordt nu ingezet met als belang tijd en verdere advocaatkosten te voorkomen, maar dient in dit geval niet het belang van de verkopende partij.

Als de verkopende partij is voorzien van een goede rechtsbijstand, dan kost het hem verder niets en in het meest ongunstige geval voor hem, draait hij op voor dezelfde kosten, als die hij zou maken bij het instemmen met de schikking.

In het meest gunstige geval kost het hem dus helemaal niets...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:38

JJane schreef:

Het litteken is nog heel luid en duidelijk te zien en wordt niet beter dan dit. Getekend voor het leven.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:39

fransje23 schreef:
PhiaBink schreef:
Jullie weten echt niet wat er allemaal is gebeurt om uit te zoeken wat Rubis mankeerde. Jullie zijn er niet bij geweest, Jullie hebben geen onderzoeken gedaan. Jullie zijn geen dierenartsen of advocaten. Jullie hebben het dossier niet voor je neus liggen met bloeduitslagen en dieranarts raporten. Jullie speculeren allemaal de meest idioten dingen bij elkaar. Jytte wordt door het slijk gehaald, terwijl maar 30% van het hele verhaal gisteravond is uitgezonden. Dit heb ik alle heel wat keren neergezet en toch....

Ik vind het inderdaad ook erg jammer dat alles zo aan de oppervlakte blijft en soms redelijk suggestief is. Waarom niet met het medische dossier van Rubis onder de arm naar een onafhankelijke dierenarts ipv dat interview over de aankoopkeuring?

Gratis reclame voor dierenkliniek Bodegraven :j wat overigens wel een hele goede dierenkliniek is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:39

PhiaBink schreef:
Dakotah schreef:

maar hier kan een verkoper toch niets aandoen,net zo goed niet als dat het paard door een hek zou zijn gegaan en daarmee schade had veroorzaakt,of dat ze tijdens een buitenrit eraf zou zijn gevallen en daarbij iets gebroken zou hebben?? Afbeelding

de beet het toekennen aan het feit dat het dier lyme had en dat deze dat al gehad moet hebben bij verkoop vind ik nog steeds suggestief en niet aangetoond ( en ook niet aantoonbaar)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:42

PhiaBink schreef:
Het litteken is nog heel luid en duidelijk te zien en wordt niet beter dan dit. Getekend voor het leven.

Dat moet je dan echt wel even hard kunnen maken, dat dit te verwijten is aan de verkoper... :n

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:43

Suelza schreef:
fransje23 schreef:

Gratis reclame voor dierenkliniek Bodegraven :j wat overigens wel een hele goede dierenkliniek is.

Ik denk eigenlijk dat ze hun vingers er niet aan wilde branden door uitspraken te doen het over het medische dossier om het een vrij gecompliceerde zaak is. Dit interview was vrij algemeen en oppervlakkig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:44

Jemig, wat dramatisch..getekend voor het leven.. tja, dat kan gebeuren als je met paarden om gaat.
Dit soort emotionele reacties kunnen het verhaal wel aardig kleuren, maar dat kan de fokker niet verweten worden. En iedereen die ook maar het geringste van hengsten weet, weet dat er een fijn lijntje is tussen betrouwbaar en een ongeluk.

De beet aan Lyme toekennen is onzin - Lyme kan pas in het laatste stadium ( en da's meestal pas na vele jaren ) dergelijke neurolgische/gedragsafwijkingen veroorzaken. Als ze al voorkomen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:45

fransje23 schreef:
PhiaBink schreef:

Jytte heeft er toch zelf voor gekozen om op internet lovende verhalen neer te zetten over dit paard en om mee te werken aan een tv-programma? Op basis daarvan vormen mensen nu hun mening en volgens mij was dat ook de bedoeling? Jammer dat dit nu voor jouw gevoel minder uitpakt voor Jytte, maar ze heeft zelf op alle manier publiciteit gezocht en gekregen. Moet iedereen dan nu denken "ja maar, er is nu vast slechts 30% uitgezonden?".

Ik vind eerlijk gezegd de houding van de advocaten hier erg kwalijk: zeggen dat hij wilde schikken en nu niet meer... Eigenlijk ook schandalig dat je dus in principe iedereen in om het even welke zaak kunt dwingen te schikken, om zo een rechtszaak te voorkomen. Je kunt daadwerkelijk een ander kapot-procederen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:45

fransje23 schreef:
Suelza schreef:

Ik denk eigenlijk dat ze hun vingers er niet aan wilde branden door uitspraken te doen het over het medische dossier om het een vrij gecompliceerde zaak is. Dit interview was vrij algemeen en oppervlakkig.

Dat kunnen ze ook niet, want ze hebben het paard niet gezien.

Maar evengoed is het wel gratis reclame :j dat is nooit verkeerd op Nationale Televisie!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:47

Er zijn er maar 2 of 3 die het hele verhaal snappen. De rest speculeert er op los als een dolle stier.

Het is een consumenten verkoop, Bedrijf-partikulier. Dan geld het consuementenrecht. Zie een post een paar pagina's verder. Nogmaals, daar gaat het om. Nogmaals, er is misschien 30 % van de hele geschiedenis uitgezonden. Hou daar eens rekening mee. Niemand, op 2 of 3 na, weet 100% wat er is gebeurt, gedaan, gemailt, gebelt, aangetekende brieven, behandeld, medicatie enz.

Hou op met speculeren!

JJane

Ik zie inderdaad dat het litteken nog te zien is. Jammer dat de arts haar niet heeft verteld dat je bij dit soort letsel mistens een jaar niet met de desbetreffende plek in de zon mag om pigment vlekken te voorkomen.

Niwla

chevax schreef:
Jytte heeft er toch zelf voor gekozen om op internet lovende verhalen neer te zetten over dit paard en om mee te werken aan een tv-programma? Op basis daarvan vormen mensen nu hun mening en volgens mij was dat ook de bedoeling? Jammer dat dit nu voor jouw gevoel minder uitpakt voor Jytte, maar ze heeft zelf op alle manier publiciteit gezocht en gekregen. Moet iedereen dan nu denken "ja maar, er is nu vast slechts 30% uitgezonden?".

Ik vind eerlijk gezegd de houding van de advocaten hier erg kwalijk: zeggen dat hij wilde schikken en nu niet meer... Eigenlijk ook schandalig dat je dus in principe iedereen in om het even welke zaak kunt dwingen te schikken, om zo een rechtszaak te voorkomen. Je kunt daadwerkelijk een ander kapot-procederen.

Ja maar Jytte heeft er niet voor gekozen dat de helft maar uitgezonden werd, waardoor het verhaal maar voor de helft duidelijk is nu.
Zij heeft de beelden niet eerder gezien dan wij.

Dakotah

Goed, de hengst sleurde haar 10 meter mee.
Waarheen?
En ja fjorden zijn mega sterk, weet ik uit ervaring, dus wie zegt dat dat de schuld van de fokker/verkoper is.
Misschien had die hem wel stukken beter onder controle.

Niwla

Re: RTL 4 Pro Deo over paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:48

Het gaat er ook helemaal niet over dat hij haar gebeten heeft. Het wordt weer compleet uit zijn verband getrokken hier.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:49

Oh, dus nu ligt het aan de montage... Dus eerst aan de handelaar en nu aan de montage. Maar vooral niet aan domme pech en zeker niet aan Jytte die misschien zelf ook anders had kunnen handelen

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:49

Het gedoe met het contract is ook niet helemaal duidelijk. Heeft ze het contract pas na 3 maanden naar de verkoper opgestuurd of heeft ze het eerder opgestuurd en pas na 3 maanden na aankoop weer teruggekregen, met handtekening en doorgehaalde zin. Ik begreep dat de verkoper het al even in huis had, om uit te zoeken wat hij er mee moest.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:50

PhiaBink schreef:
Er zijn er maar 2 of 3 die het hele verhaal snappen. De rest speculeert er op los als een dolle stier.

Het is een consumenten verkoop, Bedrijf-partikulier. Dan geld het consuementenrecht. Zie een post een paar pagina's verder. Nogmaals, daar gaat het om. Nogmaals, er is misschien 30 % van de hele geschiedenis uitgezonden. Hou daar eens rekening mee. Niemand, op 2 of 3 na, weet 100% wat er is gebeurt, gedaan, gemailt, gebelt, aangetekende brieven, behandeld, medicatie enz.

Hou op met speculeren!

Welnu... misschien moet de dame in kwestie dan zelf maar eens met een toelichting komen. Tenslotte was ze zeer recentelijk nog actief op bokt.