Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:10

joyce B schreef:
[RT-P] Symposium Diep & Rond rijden

7 jaar geleden al weer...

conclusie toen al: Don't try this at home, Diepe en rond rijden is de universiteit van de dressuur...

In dat zelfde topic:

Nederlandse delegatie tevreden over Lausanne 31-01-2006

Geen bewijzen tegen negatieve welzijnsgevolgen 'laag rond en diep' gevonden

Tevredenheid bij de grote Nederlandse delegatie, dat was het belangrijkste gevoel dat gisteren in Lausanne overheerste. In een bovenzaal van het Olympisch museum vond de workshop over ‘over-bending’ plaats en het gebruik van deze trainingstechniek.
Een eerste conclusie van de workshop was dat het niet wenselijk is vanwege de negatieve associatie nog langer over de termen ‘over-bending’en ‘Rollkur’ te spreken. Een nieuwe term werd geïntroduceerd: ‘hyperflexion’, te vertalen dus als ‘hyperflectie’ oftewel ‘hyper buiging’ Bovendien werd geconcludeerd dat het echte welzijnsprobleem in de paardenwereld ligt bij ondeskundige ruiters en trainers, die zich bedienen van technieken die voorbehouden zijn aan professionals.
Geen van de wetenschappers had bewijs dat de techniek van het laag, rond en diep rijden negatieve gevolgen heeft voor het paard. Veterinair Emile Welling toonde rontgenfoto’s van beide Olympische kampioenspaarden Bonfire en Salinero, die geen enkele radiografische afwijking vertoonden, zelfs niet bij de inmiddels 23-jarige gepensioneerde Bonfire. Sjef Janssen zelf maakte duidelijk dat het extreem laag en diep trainen maar een van de vele gereedschappen is die hij gebruikt in de training en dat het hoe, waarom en hoeveel altijd door het paard zelf wordt aangegeven. De Maastrichtse bewegingswetenschapper Eric van Breda, de Utrechtse wetenschapper Dr Rene van Weeren, zij allen presenteerden onderzoek da positief is voor paarden die in de ‘laag, rond en diep-positie’ getraind worden.
Sjef Janssen toonde zich na afloop “voor 75% tevreden” en hoopt dat de rust in de internationale dressuurwereld nu voorlopig even terugkeert, totdat de dressuurcommissie, de welzijnscommissie en de veterinaire commissie van de internationale bond FEI hun werk verder hebben afgerond. “Ik had gedurende de middag even het gevoel dat we erg snel op conclusies afstevenden. Het is jammer dat een iets behoudender deel van de veterinaire commissie verdere conclusies tegenhield”, concludeerde Emile Welling. Maar ook hij was tevreden over de open oren die hij de hele middag ontmoette.
Dressuurvoorzitter Mariette Withages belooft voor de start van het buitenseizoen in mei met meer conclusies en aanbevelingen te komen en zei: “We zijn nog niet aan het eind van de tunnel. We zien nog geen licht! Maar we zijn al wel een heel eind en daar ben ik erg blij om.”

(CvA, overname zonder bronvermelding niet toegestaan)
Bron: http://www.kwpn.nl

Compleet met röntgenfoto's van de 2 paarden die het meest beschadigd zouden moeten zijn...Achter de gesloten deuren gaat het er immers "heel anders aan toe" volgens Murphey...

joyce B

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:37

fijn dat je hem weer doorgespit hebt Janderegelaar, ik was er zelf nog niet aan toegekomen om het te herlezen.
Blij dat ik hem terug kon vinden, was toen een erg interessante bijeenkomst die nog wel wat dieper en langer op de stof in had mogen gaan.
Ook toen waren er tegenstanders in de zaal met pittige, soms emotionele vragen. Maar je merkt dat soms dan de emoties en vooroordelen goed luisteren naar het antwoord in de weg staan.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 06:29

janderegelaa schreef:
Doma_clasica schreef:

Bedankt voor het aanbod Hermeliente maar mag ik hiervoor bedanken? Ik heb niet zo'n behoefte aan dit soort openbare clinics. Ik ben zelf niet (meer) zoekende naar een bepaalde methode. En ik voel mij niet geroepen om mij zelf te bewijzen of mijn gelijk te krijgen.

Waarom post je hier dan commentaar!?

Ik vind jou erg aanvallend overkomen janderegelaa. Heb ik jou iets aangedaan?

Nogmaals, ik ben niet een aanhanger van een bepaalde methode. Door jarenlang bij diverse trainers te hebben gereden zowel klassiek als modern en alles wat daar tussen zit heb ik van al die trainers het beste van hen mij eigen gemaakt. Juist doordat ik allerlei stromingen heb gezien en ervaren pas ik hetgeen toe in mijn eigen rijden en in het lesgeven en waar ik een toegevoegde waarde in zie en wat verantwoord is naar het paard en de ruiter.
Ik vind het vreemd dat mensen nu roepen dat het zwak is als ik niet in een clinic mee wil rijden. Ik heb daar gewoon geen trek in, ik ben geen goeroe en voel mij niet geroepen om op de voorgrond te treden. En daarbij heb geen zin om daar mijn kostbare vrije tijd in te stoppen. Als mensen geinteresseerd zijn in hetgeen ik te vertellen heb dan zijn ze ten alle tijd welkom om te komen lessen of ik wil ook best wanneer ik daar tijd voor heb de vragen per PB of in dit topic beantwoorden.
Overigens ben ik ook niet tegen LDR maar ik was zeer verbaasd dat Horsefries de foto's van Rath met Totilas goed keurde. En daar heb ik een antwoord op gevraagd.
Verder heb ik mij in de hele discussie eigenlijk niet gemengd, alleen een vraag gesteld aan Horseyfries. Dus ik zie niet in waarom mij ik hier zou moeten gaan verdedigen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:01

Ok, helder.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:26

cherie78 schreef:
murphy102 schreef:
JoyceB, je zegt het precies goed: Tineke wás klassiek opgeleid, net als Anky en beiden hebben hun principes met het grootste gemak in de prullenbak gegooid en het heeft henzélf niet bepaald windeieren gelegd.
Laten Tineke en Anky en ik nu toevallig dezelfde leermeester gehad hebben..., ooit.
Horseyfries heeft de "moderne" Tineke leren kennen.

Laat me raden........... Jo Willems?

Voor Anky kan in ieder geval het vraagteken ervan af.

Nee hoor, is verder ook niet relevant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:48

emma525 schreef:
Heel bokt rijd op olympisch niveau ;) vergeet dat niet.

Wat heeft dat er mee te maken? Dus daarom mogen wij als toeschouwers geen kritiek hebben en paardenbelang ter discussie stellen?

Doel heiligt de middelen?

Weet je wat leuk is? Bij de F1 zijn de auto's nu hetzelfde, het komt nu weer aan op rijvaardigheid, waar rijdt Schumi? Met een doornormale auto en niet meer voorop...wat zegt dat?

De grootste kul die paardenland heeft bedacht dat je pas recht van spreken hebt als je minstens GP moet rijden om commentaar te hebben.....rijden de juryleden allemaal op dat niveau? Of bij bokt, alleen als je Z paarden hebt opgeleid mag je discussieren, en dan pas als het ras
Kwpn is.......helemaal zo met al die mensen die een makkelijk na te rijden paard hebben rijden, die zijn er te over....bij de basis mag wel eens gekeken worden hoe men losrijdt, en hoe onregelmatig de meesten de ring in gaan.......want ook daar geldt , ben je iemand vanuit de omgeving, dan ben je al succesvol, ongeacht of het paard een echte aanleuning heeft of niet, rad is of niet....

Deze hele discussie mag heel de paardenwereld wel eens op de schop zetten. En niet alleen de top eens kritisch bekeken laten worden, wat een voorbeeld is voor velen, die dus even iets gaan nadoen, met het credo, ach zij/hij doet het nog maar net ;) ..........dus komt goed....want rollkurr/nieuwe stijl LDR moet je leren, toch?

Als je als basisruiter al niet ziet dat je geen echte aanleuning hebt, niet weet hoe je hem tot stand brengt en het ook nog eens niet voelt, waar zijn wij dan? Ga eens bij de M kijken hoe er wordt gekunsteld om toch tot stand te brengen....

Laatst op wedstrijd, kreeg kennis van mij speciaal compliment van de jury achteraf omdat ze haar paard zo mooi had lopen, zo een mooie aanleuning, genot om te zien, vertelde hij...en idd zij was de enige...

Mensen zijn vergeten wat een vredelievend dier een paard is en heel ver gaat om te overleven...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:51

Na 67 blz. sta ik -en velen met mij, zo weet ik- nog steeds met "lege" handen.
Zolang men niet durft te erkennen dat datgene wat de Ned. top laat zien geen LDR is maar Rollkur heeft verder praten geen zin meer. De hoofdrolspeler is in het geding en juist dát belang wordt over het hoofd gezien.

Voor mij is het nog altijd zo dat:

"NIET DOOR GEWELD EN KRACHT,

MAAR MET GEDULD EN ZACHT

RESULTAAT WORDT VERKREGEN ..." ....!!

En dan kun je voor mijn part 3x Olympisch kampioene zijn geworden, dan is dat des te schreinender gezien de manier waaróp die zgn. resultaten verkregen zijn.
Er loopt zoveel talent in Nederland die zoveel beter kunnen rijden en zoveel betere trainers zijn, maar door een gebrek aan financiële middelen "onzichtbaar" blijven.
Het gegeven: 3x Olympisch goud, betekent níet automatisch een Brevet van Vermogen!
Dat Sjef het label LDR op het label Rollkur heeft geplakt is voor mij hetzelfde als vals spelen!

Zolang men niet in wil zien dat deze omstreden trainingsmethode níet in het belang van het paard is (want daar wordt door voorstanders níet over gerept), terwijl er hele goede alternatieven zijn die wél van het belang van het paard uitgaan, is deze discussie zinloos.

Ik wens jullie veel "discussie"- plezier.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 16-05-12 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:52

Het is wel LDR maar een moderne vorm ervan....beetje van dit en beetje van dat..... ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:03

murphy102 schreef:
Zolang men niet durft te erkennen dat datgene wat de Ned. top laat zien geen LDR is maar Rollkur heeft verder praten geen zin meer. De hoofdrolspeler is in het geding en juist dát belang wordt over het hoofd gezien.

MAAR MET GEDULD EN ZACHT

En dan kun je voor mijn part 3x Olympisch kampioene zijn geworden, dan is dat des te schreinender gezien de manier waaróp die zgn. resultaten verkregen zijn.
Er loopt zoveel talent in Nederland die zoveel beter kunnen rijden en zoveel betere trainers zijn, maar door een gebrek aan financiële middelen "onzichtbaar" blijven.
Het gegeven: 3x Olympisch goud, betekent níet automatisch een Brevet van Vermogen!
Dat Sjef het label LDR op het label Rollkur heeft geplakt is voor mij hetzelfde als vals spelen!

Zolang men niet in wil zien dat deze omstreden trainingsmethode níet in het belang van het paard is (want daar wordt door voorstanders níet over gerept), terwijl er hele goede alternatieven zijn die wél van het belang van het paard uitgaan, is deze discussie zinloos.

Zolang je op geen enkele manier openstaat voor de argumenten van de ander en altijd aanvallend post, niet bereid bent om het te demonstreren, zul je nooit tot een dialoog komen.

En dan vergeet ik voor het gemak nog even het negeren van lastige vragen. Zoals deze: wat vind je ervan dat de röntgenfoto's van Bonfire en Salinero geen enkele schade aantonen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:17

murphy102 schreef:

MAAR MET GEDULD EN ZACHT

.

Met dit stukje ben ik het helemaal eens.

Met het laatste deel heb ik meer moeite omdat ik bij alle sportruiters, en ook bij vele recreatie/NH en anders soortige ruiters wel eens dingen zie die op dat moment niet leuk zijn om te zien. Een paard corrigeren gaat niet altijd lief, en niet elke ruiter is even lief voor zijn paard, ongeacht welke stroming hij probeert te hanteren. Eerzucht, ongeduld, boosheid, schrik-angst!, prestatiedruk omdat het net even te lang duurt op de lieve manier tijdens het losrijden en men zo de baan in moet... spelen allemaal een rol waarbij je vervelende plaatjes en filmpjes kunt schieten...

Ik heb niet achter de schermen kunnen kijken bij de Nederlandse top en hun trainingen van jong tot toppaard.
Bij het losrijden van die dressuur top wedstrijden zie ik veel fijn rijden, en af en toe niet zulke fijne momenten, maar als ik kijk naar de klassieke lessen die ik gegeven heb zien worden, dan zitten daar ook niet zulke fijne momenten tussen als een paard iets moeilijk vind, schrikt, kijkerig/schikkerig is of een keer dwars...

Dat een paard soms gecorrigeerd moet worden, is iets wat je al vanaf het begin van het paardrijden leert...
Zoveel mensen die dat niet correct kunnen bij een bepaald type paard waardoor er ellende ontstaat, en dan als er een ruiter op stapt met kennis van zaken die net even sneller, handiger of brutaler is, het paard afbluft als het dominant of dwars is en daarna consequent verder rijdt, het paard gerust stelt en simpele fijne hulpen gebruikt bij een overgevoelig of snel gestrest paard, dan ontstaan er regelmatig hele andere, wel succesvolle combinaties.
Toppaarden zijn niet altijd makkelijk te rijden voor een simpele ruiter.
Daarbij wordt op GP niveau zo veel van een paard gevraagd, dat om het paard soepel, los en gezond te houden misschien wel andere manieren nodig zijn om echt helemaal 100% te kunnen functioneren.

De bewering dat topruiters hun paarden bewust "stuk" rijden, is dan toch wel vreemd, als je nagaat hoeveel er geinvesteerd wordt in medische begeleiding en goede training om die paarden juist heel te laten en op tijd er bij te zijn als er kleine dingen in het lijf niet 100% functioneren... Wat voor zin heeft het om elke week of maand en fysio/osteopaat, elke 6 tot 8 weken een super goede hoefsmid te laten komen en het paard met de beste medische zorg te omringen, als je aan de andere kant met je training dat teniet doet atrose in nekwervels te trekken of pezen en banden te verrekken...
Daar kun je toch niet tegenop behandelen? Blessures probeer je toch te voorkomen?
Dat kan ik me dus moeilijk voorstellen.

Topdressuurruiters zijn geen handelsruiters die in zo kort mogelijke tijd op zo'n hoog mogelijk niveau willen komen om hun paard met grof geld te verkopen. Topruiters steken jaren training in een paard voor ze op het hoogste niveau mee kunnen draaien, en willen dat graag tot op hoge leeftijd met dat paard blijven doen. Verkopen of ruiterwissel komt meestal niet vanuit hun initiatief... Tenzij ze het gevoel hebben dat het paard zijn top bij hun bereikt heeft en niet meer voldoende mee kan komen en/of beter af is bij een ander.

Met een geblesseerd paard sta je zo weer maanden aan de zijlijn en een paard met pijntjes kan niet vrij en los bewegen.
Voor elke wedstrijd worden die paarden medisch gekeurd door paardendierenartsen en bij twijfel nog eens, en als het niet 100% is mogen ze gewoon niet meedoen. Heel wat anders dan in de basissport of bij een recreatieruiter...

Verder over MAR: hij heeft misschien nog niet zoveel begeleiding gehad bij het LDR trainen. Er wordt niet voor niets gezegd: Don't try this at home.
Aan de andere kant zie je ook bij Anky en Adelinde minder vriendelijk uitziende dingen en houdingen op sommige momenten, dus is dat de training en gaat het op dat moment zoals zij het willen? Of zijn dat de momenten dat het even niet lekker gaat...
Dat is denk ik een groot verschil tussen het afwijzen van een trainingsmethode door agressieve dwang die gebruikt wordt, of het afwijzen van vervelende momenten in een training omdat er iets even niet lekker gaat en een paard gecorrigeerd wordt op een minder fijn uitziende manier...

Sommige mensen reageren panisch op alles wat achter de loodlijn is, of wat ronder, alsof dat niet kan zonder een paard in de houdgreep te nemen met een stang, en in mijn ogen is dat grote onzin want in de praktijk zie ik zoveel rond lopende paarden die dat ontspannen en met alleen een trensje doen zonder verzet en zonder strakke teugels en krampachtige vastgezette handen en armen, dat ik het raar vind dat die mensen dat blijven roepen...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:18

joyce B schreef:
[Ik heb niet achter de schermen kunnen kijken bij de Nederlandse top en hun trainingen van jong tot toppaard....

en ik heb dat geluk wel gehad. En mijn conclusie is dat dieronvriendelijk rijden niets met de methode van trainen te maken heeft maar alles met de ruiter die er op zit. En wat dat betreft is er niet zo veel verschil tussen klassiek en 'de Hollandse school'.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:34

Goed verwoord joyce B!
Ben het helemaal met je eens.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:16

Doma_clasica schreef:
janderegelaa schreef:
Zoals alle tegenstanders, terwijl ik dacht dat we daar al uit waren, kies je zorgvuldig geselecteerde foto's uit. Terwijl het filmpje 100% meevalt. Dat MAR het nog wat onbehouwen doet ben ik het mee eens. Hij heeft het ook pas geleerd immers.

En wat het paard erop vooruit gegaan is? Volgens mij heeft het paard dik gewonnen...

De foto's liegen toch niet Janderelaa. :?
De vraag is daarbij ook niet aan jou gericht maar aan Horseyfries. Het feit dat jij je beklag doet over deze 'specifieke foto's' zegt mij dat jij dit nu ook geen fijne plaatjes vind.
ik wil gewoon proberen te begrijpen wat het paard er mee opschiet door zo te moeten lopen.

Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd waarom jij na 67 pagina's van allerlei mensen alleen in een antwoord van mij geïnteresseerd bent.

Janderegelaa verwoordt als eerste al de dingen die ik sowieso wil zeggen: ik kan geen commentaar geven op selectieve momenten. Als je echt en oprecht geinteresseerd bent nodig ik je uit om eens mee te komen kijken naar het losrijden op een grote wedstrijd, dan kan ik je daar terplekke vertellen wat er gebeurd en wat het effect is, en dan zien we beiden de échte situatie en geen momentopname.
Ook merkt Janderegelaa terecht op dat het paard er blijkbaar op vooruit gegaan is, want nadat hij een poos ernstig in de problemen zat begint het paard nu ineens weer goede prestaties neer te zetten, en dat kan alleen maar als de training erop vooruit is gegaan ipv verder achteruit is gegaan. Hoe wil jij anders verklaren dat een paard wat blijkbaar niet met de Klassieke duitse training kon verbeteren, nu plotseling wel weer een stijgende lijn laat zien?

Tenslotte is het idd flauw om na pagina's allerlei mensen en trainingsmethodes aan te vallen en af te kraken maar dan zelf terug te krabbelen als mensen dan vragen om mee te doen aan een praktische clinic waarin je je eigen trainingsmethode laat zien en vertelt wat het voor jouw doet. Dat draagt niet bepaald bij tot je geloofwaardigheid, hoe mooi je daarna ook kan vertellen dat je bij allerlei mensen en stromingen gelesd hebt en nu zo fijn aan het rijden bent. Dan vraag ik me af waarom je andere mensen daar dan geen getuige van wilt laten zijn.

Is er nu van al die mensen die zoveel commentaar menen te moeten leveren op anderen, geen één die het aandurft zelf dan te laten zien in de praktijk wat ze bereikt hebben of voor ogen hebben met hun eigen manier van trainen, en een uitleg erbij waarom dat beter zou zijn? Wie de schoen past.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:20

murphy102 schreef:

MAAR MET GEDULD EN ZACHT

Ik zie hier duidelijk al een vrijwilliger om het goede alternatief te tonen wat wél in het belang is van het paard. Dan zal ik in dezelfde clinic met mijn paard demonstreren waarom LDR wél in het belang van het paard is en wat de resultaten zijn van jarenlang op die manier te trainen.
Dus zeg maar waar en wanneer Murphy!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:21

Mahitri schreef:
Goed verwoord joyce B!
Ben het helemaal met je eens.

En ik ook! :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:31

Citaat:
murphy102 schreef:
[quote="horseyfries

Volgens mij is de regel om er een tijdslimiet op te zetten gebaseerd op de uitkomst van onderzoeken dat een statische houding, of het nu hoog of laag is, sowieso minder gezond is voor het paard. De FEI heeft indertijd een heleboel onderzoekers gehoord en daar is deze regel uiteindelijk niet voor niets uit gekomen. Het bevestigt ook eigenlijk alleen maar dat wat LDR trainers doen, namelijk het kunnen afwisselen van houdingen ipv altijd maar in dezelfde starre positie rondrijden ("neus voor de loodlijn, nek hoogste punt"!!). Niet dat iedereen dat doet, maar wees je er wel van bewust dat dat problemen veroorzaakt en niet af en toe eens een paard wat dieper en ronder instellen.

Nou nou Horseyfries, Ik wilde eigenlijk niet meer reageren, maar dit is foute informatie wat jij hier geeft.

"Neus voor de loodlijn, nek hoogste punt" = "Altijd maar in dezelfde starre houding lopen" ...???
Sinds wanneer ben jij klassiek onderlegd?
Dat ben jij dus duidelijk niet, want:
1. dan zou jij dit nl. nooít zeggen.
2. dan zou jij geen Rollkur willen rijden.

Zo zie je dus dat jij en meelopers als Abacab, Electra enz. er helemaal níets van begrijpen en ook niet willen lezen, want ik dacht dat ik toch duidelijk heb uitgelegd wat het verschil is tussen de RELATIEVE en de ABSOLUTE oprichting! Je wilt het dus toch niet horen.
In de Relatieve oprichting, beste Horseyfries, verandert VOORTDUREND de positie van hoofd-hals!!!
Afhankelijk van Piaffe tot en met uitgestrekte draf en alles wat daar tussen zit.
Dit in tegenstelling tot de Absolute oprichting van de Rollkur waarbij het paard de GEHELE tijd bovenin geplaatst wordt door de ruíterhand!!
Bij de Relatieve oprichting komt een paard ALS GEVOLG VAN de verzameling bovenin!!!

Kijk, daar hebben we nu waar het omgaat:
Rollkur-gebruikers zijn níet bekend met een andere manier van rijden, zo blijkt maar weer, want anders zou je -normaal gesproken- geen Rollkur willen gebruiken, maar jullie voorstanders hebben geen ander voorbeeld gehad dan alleen Rollkur. En dan kun je daar wel net als Sjef de naam LDR aangeven, maar we weten allemaal dat dat geen LDR is.

Misschien wil jij even het verschil uitleggen tussen Rollkur en LDR, Horseyfries, want daar zitten wij nog steeds op te wachten nl.
Misschien kun je dan ook eindelijk ook eens antwoord geven op mijn -nog steeds onbeantwoorde- vraag, nl.:
Wat is de meerwaarde van Rollkur voor een PAARD?!

Oh, en vwb. de opmerking "je hebt een stang nodig om Rollkur te rijden", dat is een eigen implicatie van Janderegelaar. Lees het maar even terug.
Mijn bewoordingen waren: "overmatig stanggebruik", ... dat is wat anders, he.
Dus kijk even uit voordat je iemand ten onrechte woorden in de mond legt die zij niet gezegd heeft.

Oh, ... en ...LDR, zoals het bedoeld is, daar ben ik bekend mee.
En nee dank je, ik heb geen les nodig van Sjef om te weten en te zien aan de bewegingen en de gehele houding van het paard, ...wat Rollkur is. Nee dank je!
[/quote]

Eigenlijk wel grappig dat je zo'n lange post schrijft op basis van het volkomen fout interpreteren van wat ik schrijf, en blijkbaar niet goed gelezen. Dus heb ik het maar even voor je vergroot, misschien dat je het nu wel kunt lezen en op de juiste manier interpreteren?

Wel sneu dat je echt denkt dat ik geen idee van klassiek heb omdat ik LDR rijdt. Ik heb jarenlang klassiek les gehad en pik nog altijd lessen mee van mensen die ik respecteer, zoals bijv. Arthur Kottas. En heb de conclusie juist op basis daarvan getrokken dat LDR een fijnere methode is die beter voor mij en mijn paarden werkt, wat niet wil zeggen dat ik van iemand anders niets meer kan leren.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:27

Dat vind ik nu zoopvallend aan de discussie. Horseyfries heeft respect voor Kottas, ik heb ook al vaak aangegeven veel respect te hebben voor Klimke, Boldt, Willems, Swaab etc. Geen enkele voorstander van het LDR trainen heeft zich hier ooit neerbuigend of aanvallend uitgelaten over andere ruiters die wel op een klassieke manier trainen.
Die absurde kampvorming vind je vooral hier op Bokt en ik begrijp niet waar dat vandaan komt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:18

@ Abacab : neerbuigend of aanvalend discussieren betreft hoe een boodschap wordt overgebracht, en niet wat de boodschap is :) Dat is dus persoonsgebonden en niet meningsgebonden :)

Ik woon graag een clinic van horsefries bij overigens. Niet vanuit het voor- of tegen denken (want vanuit die houding zul je nooit open kunnen staan voor een ander visie), maar gewoon omdat het leerzaam is! Ik heb echter het geluk dat die bij ons op de club regelmatig gegeven worden, dus ik hoef daarvoor niet het land door te reizen of met bokkers af te spreken ;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:40

gummie schreef:
@ Abacab : neerbuigend of aanvalend discussieren betreft hoe een boodschap wordt overgebracht, en niet wat de boodschap is :) Dat is dus persoonsgebonden en niet meningsgebonden :)

Nou dat zeg je nu wel maar ik ontdek toch een patroon hoor: de verbale kampioenen van diervriendelijk rijden zijn niet de kampioenen van mensvriendelijk discussiëren. :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:45

Ik heb een paar jaar geleden de Spaanse rijschool een demonstratie zien geven op het feest van het Friese stamboek. Zeer klassiek in opleiding zou je denken, en op "grand prix" niveau qua oefeningen t/m de hoge school sprongen.
Toen vond ik juist dat uit die paarden de gangen waren gereden...
Er zat vrijwel geen zweefmoment of swung meer in de draf, het was meer gedribbel.
En ook bijna geen sprong meer in de galop.

kon me niet voorstellen dat die paarden van nature zulke korte gangen hadden.
Het leerk meer kunstjes doen dan een paard trainen om zijn lijf zo optimaal mogelijk te gebruiken.
kon me niet meer voorstellen dat we daar vroeger zo tegenop keken...

Hoe kijk jij aan tegen de bewegingen van die paarden van de Spaanse rijschool Murphy102?

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:56

horseyfries schreef:
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd waarom jij na 67 pagina's van allerlei mensen alleen in een antwoord van mij geïnteresseerd bent.

Omdat ik ook tijdens jouw berichten in het topic val en niet het gehele topic al aanwezig ben.
En ik het echt niet kan geloven dat juist jij deze momentopnames van Totilas goedkeurd.

horseyfries schreef:
Tenslotte is het idd flauw om na pagina's allerlei mensen en trainingsmethodes aan te vallen en af te kraken maar dan zelf terug te krabbelen als mensen dan vragen om mee te doen aan een praktische clinic waarin je je eigen trainingsmethode laat zien en vertelt wat het voor jouw doet. Dat draagt niet bepaald bij tot je geloofwaardigheid, hoe mooi je daarna ook kan vertellen dat je bij allerlei mensen en stromingen gelesd hebt en nu zo fijn aan het rijden bent. Dan vraag ik me af waarom je andere mensen daar dan geen getuige van wilt laten zijn.

Waar heb ik dan allerlei mensen en trainingsmethodes aangevallen? :?
horseyfries schreef:
Is er nu van al die mensen die zoveel commentaar menen te moeten leveren op anderen, geen één die het aandurft zelf dan te laten zien in de praktijk wat ze bereikt hebben of voor ogen hebben met hun eigen manier van trainen, en een uitleg erbij waarom dat beter zou zijn? Wie de schoen past.....

En dan ben ik ook nog eens nieuwsgierig naar wat een openbare presentatie voor mij toe zou voegen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:11

Misschien hebben "wij" er meer aan dan "jullie" ( ;)
Dan kunnen wij beide manieren van trainen en kijken naar paarden goed met elkaar vergelijken en kijken of het beeld van een goedgaand paard hetzelfde is, of dat er daarin verschillen zitten.
Ook kunnen we dan de diervriendelijkheid van beide methoden met elkaar vergelijken.
En dan is "wij" diegenen die een beetje er tussenin zitten, of die geen negatief beeld hebben van LDR of juist wel een negatief beeld, maar open staan voor de mogelijkheid dat het toch minder dieronvriendelijk is/wordt toegepast dan gedacht/geleerd...

Dat je aan mensen zoals wij kunt uitleggen aan de hand van een echte combinatie, (live in beeld, die direct in kan spelen op dingen die gezegd worden) wat je goed en niet goed vind en waarom aan de LDR training zoals die daar getoond wordt en dat iemand die bekend is met de LDR trainingsmethode daar zijn/haar visie op terug kan geven.

Dan kunnen we zien dat/of ook echt die gangen er uit gereden worden wanneer je ronder en dieper gaat rijden. Immers, als daar een opmerking over wordt gemaakt, en je zou de houding herstellen en correct rijden, zou er een positieve verandering zichtbaar moeten zijn?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:15

Moderatoropmerking:
En weer heb ik berichten moeten verwijderen die op de persoon gespeeld waren in plaats van op de bal. Nogmaals het verzoek om met respect voor je medegebruiker en met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon.
Dit is de laatste waarschuwing, als deze waarschuwing wederom genegeerd wordt zal het topic op slot gaan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:51

Marga schreef:
En weer heb ik berichten moeten verwijderen die op de persoon gespeeld waren in plaats van op de man.

Op de persoon ipv op de man? Zou ik ook gelijk verwijderen... ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:26

Dat moest natuurlijk bal zijn. :D
Heb het aangepast.