Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:49

Westex schreef:
En nu nog een stukje eingen mening van mij. Laat ik voorop stellen dat ik alle meningen (mits enigzins normaal uirgedrukt) respecteer. Zeker die van de onwankelbare idealisten die het geluk van de paarden uit de oogjes kunnen aflezen. Mijn partner is dierenarts en heeft mij ooit uitgelegd dat het vermenselijken van dierengedrag een van de grootste oorzaken van goed bedoeld dierenleed is. En toch hebben we die idealisten nodig want ze zetten mensen aan het denken.

Ik heb het toch echt zien gebeuren hoor, en niet alleen ik maar iedereen die mijn paardje van het begin heeft gezien toen ik hem kreeg. Van een dooie lege apatische blik zijn zijn ogen veranderd naar een soort liefdevolle puppyblik. En zijn houding en gedrag ook, een wereld van verschil.
Als je je afsluit voor de gevoelens van paarden en nog nooit een ongelukkig paard gelukkig hebt kunnen maken dan ga je misschien ook geloven dat paarden zich niet kunnen uitdrukken in hun mimiek.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:50

gr_roos schreef:
Was als relativerend grapje bedoeld. Er zijn belangrijkere dingen in het leven.............

klopt.....maar zie het nut niet echt van deze offtopic " discussie" ?
jij reageert toch net zo goed in het topic ? ;) :+
net als vele met ons ;)

en er zijn vast belangrijkere dingen te doen :')

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:19

@ Sjanie : Wel even goed quoten hè :D Ik - storrum - praat niks goed. Ik zeg alleen maar dat het geen filmpje is van dierenrechtenactivisten, maar van Epona TV.

Dutchstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:23

Westex schreef:
Nou zeg. Een aantal mensen heeft lekker doorgehakt vannacht. Zo waar wat nuance en openstaan voor andermans meningen in de discussie hier en daar.

Voor wie het interesseert nog wat laatste ontwikkelingen:

De eerste reactie van een hoge FEI functionaris was dat alles wat in de inrijdbak gebeurde binnen de regels was. De FEI is hier op terug gekomen en heeft een persverklaring uitgestuurd:

"A press release has been issued since, which states that a "preliminary report" from stewards at the Swedish venue, Bökeberg Gård, said that verbal warnings had been issued to several unnamed riders regarding their training methods."

Ook schijnt er al vanaf januari een speciale werkgroep binnen de FEI actief te zijn met als doel een nieuw en aangescherpt protocol voor gedragsregels en ringstewards te ontwikkelen. In de werkgroep zit ook een dierenarts.

En nu nog een stukje eingen mening van mij. Laat ik voorop stellen dat ik alle meningen (mits enigzins normaal uirgedrukt) respecteer. Zeker die van de onwankelbare idealisten die het geluk van de paarden uit de oogjes kunnen aflezen. Mijn partner is dierenarts en heeft mij ooit uitgelegd dat het vermenselijken van dierengedrag een van de grootste oorzaken van goed bedoeld dierenleed is. En toch hebben we die idealisten nodig want ze zetten mensen aan het denken.

En dat is precies wat er nu gebeurd. Ik ben er blij mee. Ik vind de trend bij reining de laatste anderhalf jaar de verkeerde kant uitgaan. Meer spektakel, minder aftrek punten op zichtbaar verzet van een paard zoals bijvoorbeeld een open mond bij de stop als de ruiter te veel teugel gebruikt. Ik zou graag zien dat de term "Willingly" (een voorschrift voor een correcte reining proef dat het paard de proef willingly uitvoerd) weer belangrijker wordt. Desnoods iets ten koste van spektakel. En kennelijk was die discussie binnen de FEI zelf ook al aan de gang en zal door deze ophef waarschijnlijk in een stroomversnelling komen.

Verder vind ik dat er opmerkelijk weinig commentaat is op het filmpje Craig thuis wat HT heeft geplaatst: http://www.youtube.com/v/NjF-loPztec. Selectieve perceptie?

Ik word wel blij van dat filmpje. Ik ben het niet eens met wat Craig in de inrijdbak voor de Finals laat zien en wil het ook niet goed praten. Ik durf wel de stelling aan dat Miss Lil Addy Tude het beter getroffen heeft dan de meerderheid van de Nederlandse Recreatie paarden.

En over die op geld beluste profs. Wellicht bestaan ze. Maar ik heb in België op een ook niet als zacht bekend staand adres een trainer in tranen gezien toen een paard een ongelukkige zware blessure opliep. En niet bij trainen, gewoon een super stom stalongeluk. En de tranen waren niet om het geldelijk verlies maar puur omdat het echte paardenmensen zijn die wel degelijk geven om het wel en wee van elk paard.

Het woord WILLINGLY wil niet veel zeggen als je kijkt naar de manier waarop dit vaak wordt bereikt. 'Willing' uit angst en 'willing to please' zijn voor mij twee verschillende dingen!

Verder ben ik het met je eens!

DubbelFun

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:53

De juiste term is 'willingly guided' oftewel een paard wat zich graag/met genoegen laat sturen.
Dus niet door overmacht/pressie/angst verkregen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:07

[/quote][/quote]

Natuurlijk was dat filmpje grappig bedoeld.
Maar dat hadden jullie beiden vast wel door.... not. :roll:[/quote]

Het was niet grappig bedoeld, want het ziet er getraind en afgericht uit, dus het was niet voor eenmalige voor de lol. Het was veel leuker geweest als er een kind opzat, dat is grappig en lol.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:07

10 pagina's vol gebabbeld en bijna niets gezegd.. knap hoor...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:24

Paintless schreef:

Bedankt voor deze waardevolle & nuttige bijdrage! +:)+ :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:29

Wranglerbutt schreef:
@MissPK: :? Jouw paard neemt die houding uit zichzelf aan? Wanneer dan? Als -ie gaat slapen?
Ik ken jouw paard IRL én van honderden foto's die ik hier op Bokt heb gezien en heb die pose alleen gezien als hij ergens aan snuffelt.
Natuurlijk houdt ieder paard zijn hoofd wel eens in deze houding, maar als je gelooft dat het in de hedendaagse reining zonder intensieve training gebeurd, geloof je kennelijk in sprookjes of beleid je struisvogelpolitiek. Of je vindt de trainingsmethoden acceptabel, kan ook nog -O-

Sinds wanneer is het erg als het paard bij jou blijft met zijn concentratie ipv overal naar te kijken?
Ik heb liever dat mijn paard in de hesitate rustig staat dan dat ie om zich heen aan het kijken is.[

VivaLaVida schreef:
Edit: ik snap trouwens niet dat iemand als bijv youthreiner uitlegt WAAROM deze meneer naar de muur rijdt, en daar dan commentaar op komt. Je hoeft het niet met deze manier eens te zijn of te worden, maar een uitleg waarom is toch wel handig om te weten lijkt me...??

Volgens mij is dat al meerdere keren (zij het niet door youthreiner) uitgelegd, maar daarvoor zal je toch echt even het topic moeten doorlezen.
Daarbij is in mijn ogen een complete trainingsmethode niet uit te leggen via een forum, zeker niet in een forum als dit, waar niemand openstaat voor andere manieren van rijden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:30

@Niels: lees mijn andere berichten ook even :z

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:33

'Andere manieren van rijden' :')

;(

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:33

Ik ben geen westernruiter maar dit gebeurt in alle takken paardensport. Je hoeft dus geen dressuurruiter te worden omdat ze daar 'allemaal zo vriendelijk met hun paard omgaan.' Je moet de ruiter veroordelen, niet de sport.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:42

Wranglerbutt schreef:
Paintless schreef:

Bedankt voor deze waardevolle & nuttige bijdrage! +:)+ :roll:

sorry maar ik bedoel er mee te zeggen, en zowel niels als YR hebben het geprobeerd, maar als je dingen probeert uit te leggen, krijg je een stempel van die andere 98 % wat hier mee leest.
dus als ik zou gaan fensen, mishandel ik mijn paard. en omdat ik western rijdt mishandel ik mijn paard. en als je ook maar iets zegt waaruit blijkt dat je deze manier van rijden (zoals in het filmpje) goedkeurt kun je ook nog een hoop modder verwachten van alle 98% niet westernruiters die 1 keer ergens zijn wezen kijken.

vandaar dat ik zei dat er veel gepraat is, maar niets gezegd. ik ga mijn vingers er niet eens aan branden. mijn paard is bijna een jaar, tijd voor de spin en de stop, met spoor en twisted wire (I believe) 8)7

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:47

Paintless schreef:

en daarom geef jij het goede voorbeeld :+

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:47

Ik wil er nog even bijzeggen dat ik de wanpraktijken in de dressuur en springsport ook sterk afkeur,is ook een van de redenen waarom ik er destijds mee gestopt ben en alleen nog rekreatief ben gaan rijden.
Maar omdat dit topic over de westernsport gaat had ik het alleen daarover.

En nogmaals,ik weet dat er ook zat westernruiters zijn die wel vriendelijk met hun paarden omgaan!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:09

Niels schreef:
VivaLaVida schreef:
Edit: ik snap trouwens niet dat iemand als bijv youthreiner uitlegt WAAROM deze meneer naar de muur rijdt, en daar dan commentaar op komt. Je hoeft het niet met deze manier eens te zijn of te worden, maar een uitleg waarom is toch wel handig om te weten lijkt me...??

Volgens mij is dat al meerdere keren (zij het niet door youthreiner) uitgelegd, maar daarvoor zal je toch echt even het topic moeten doorlezen.
Daarbij is in mijn ogen een complete trainingsmethode niet uit te leggen via een forum, zeker niet in een forum als dit, waar niemand openstaat voor andere manieren van rijden.

Je begrijpt me verkeerd Niels :) (heb het niet echt duidelijk geschreven zie ik nu) ik zeg dat ik het commentaar wat dan op youthreiner komt niet snap. Omdat YR het uitlegt WAAROM het fencen gebeurt, en er dan gedaan word alsof YR persoonlijk op dat filmpje staat :P
Als je zoiets uitlegt ben jij gelijk de zondebok lijkt het wel, terwijl mensen toch wilen weten waarvoor het fencen dient (lijkt mij???) anders lijkt het erg zielig misschien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-05-11 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:12

gr_roos schreef:
Was als relativerend grapje bedoeld. Er zijn belangrijkere dingen in het leven.............

het is ook vreselijk vervelend dat zo'n prachtig mooi onderdeel van de westernsport nu weer in kwaad daglicht staat.....

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:17

VivaLaVida schreef:
gr_roos schreef:

het is ook vreselijk vervelend dat zo'n prachtig mooi onderdeel van de westernsport nu weer in kwaad daglicht staat.....

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:26

Echt, zoals reiners met hun paard omgaan over het algemeen is juist heel mooi. Hun paarden moeten zelf het nadenk werk doen i.p.v dat alles voorgekauwd word (trouwens niet alleen reiners maar wat dacht je van cuttingpaarden) en de paarden zijn erg slim juist doordat ze zelf goed meedenken met het werk.
Ik vind reining (wat voor de mensen die hier niet bekend mee zijn, uit veel meer bestaat dan stop/spins!) echt een heel eerlijke sport en heel vriendelijk juist voor de paarden. Duidelijkheid tegenover het paard staat bijna bovenaan! Voor mij is Reining echt een super "onderdeel" en het is jammer dat het nu zo bekeken word.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:30

@VivaLaVida : van reiners is het niet de bedoeling dat ze mee gaan denken, dan worden ze showsmart en kunnen dingen gaan doen die de ruiter niet wil.
Alleen van cutters mag je zelfdenkzaamheid verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:32

Ik heb het niet alleen over onder het zadel (maar wel in de trainingen trouwens, bijv de circels)
maar ik bedoelde eigenlijk ook in vergelijking met andere ehh takken van de paardensport maar wilde het er niet bijzetten want dan krijgen we dat weer :P :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:57

Maar is het heel erg raar dat reiners nu in een negatief daglicht worden geplaatst als er zelfs op een doodsimpel nederlands forum mensen zijn die het daadwerkelijk goedkeuren? (in het topic op WN nog meer) en die het begrijpen?
Ik persoonlijk vind reining een hele mooie dicipline om naar te kijken, maar als het zo moet, nee, alsjeblieft niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:59

Het is niet raar, ik snap de commotie ook echt wel. Ik vind het vooral erg jammer!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:02

Niels schreef:

8)7
Ok even naar de basics als je wil. We zien daar iemand in een filmpje langdurig aan een bit rukken, en langdurig het spoor gebruiken, en tot slot heraaldelijk met een paard op een muur af racen en hem dan stoppen op het bit.
Sommige dingen zijn gewoon niet goed, einde verhaal.. maakt niet uit welke sport dit is. Hoe kan je die zaken nu met gelijk wat voor trainingsmethode goedpraten? Deze manier van met paarden omgaan is oneerlijk, en is bovendien misbruik, je kan erg makkelijk zien dat het paard er pijn van ondervindt.
Klaar toch, gewoon geen goed ruiterschap. Dat Reining meer is als dat, en er ook een ander type van beoefenaars zijn mag ik hopen.. en dat zal zeker wel, maar aan wat we hier zien is toch echt niet veel meer toe te voegen hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:04

Waar zie jij het langdurige spoorgebruik dan Bandida?