Nou zeg. Een aantal mensen heeft lekker doorgehakt vannacht. Zo waar wat nuance en openstaan voor andermans meningen in de discussie hier en daar.
Voor wie het interesseert nog wat laatste ontwikkelingen:
De eerste reactie van een hoge FEI functionaris was dat alles wat in de inrijdbak gebeurde binnen de regels was. De FEI is hier op terug gekomen en heeft een persverklaring uitgestuurd:
"A press release has been issued since, which states that a "preliminary report" from stewards at the Swedish venue, Bökeberg Gård, said that verbal warnings had been issued to several unnamed riders regarding their training methods."
Ook schijnt er al vanaf januari een speciale werkgroep binnen de FEI actief te zijn met als doel een nieuw en aangescherpt protocol voor gedragsregels en ringstewards te ontwikkelen. In de werkgroep zit ook een dierenarts.
En nu nog een stukje eingen mening van mij. Laat ik voorop stellen dat ik alle meningen (mits enigzins normaal uirgedrukt) respecteer. Zeker die van de onwankelbare idealisten die het geluk van de paarden uit de oogjes kunnen aflezen. Mijn partner is dierenarts en heeft mij ooit uitgelegd dat het vermenselijken van dierengedrag een van de grootste oorzaken van goed bedoeld dierenleed is. En toch hebben we die idealisten nodig want ze zetten mensen aan het denken.
En dat is precies wat er nu gebeurd. Ik ben er blij mee. Ik vind de trend bij reining de laatste anderhalf jaar de verkeerde kant uitgaan. Meer spektakel, minder aftrek punten op zichtbaar verzet van een paard zoals bijvoorbeeld een open mond bij de stop als de ruiter te veel teugel gebruikt. Ik zou graag zien dat de term "Willingly" (een voorschrift voor een correcte reining proef dat het paard de proef willingly uitvoerd) weer belangrijker wordt. Desnoods iets ten koste van spektakel. En kennelijk was die discussie binnen de FEI zelf ook al aan de gang en zal door deze ophef waarschijnlijk in een stroomversnelling komen.
Verder vind ik dat er opmerkelijk weinig commentaat is op het filmpje Craig thuis wat HT heeft geplaatst:
http://www.youtube.com/v/NjF-loPztec. Selectieve perceptie?
Ik word wel blij van dat filmpje. Ik ben het niet eens met wat Craig in de inrijdbak voor de Finals laat zien en wil het ook niet goed praten. Ik durf wel de stelling aan dat Miss Lil Addy Tude het beter getroffen heeft dan de meerderheid van de Nederlandse Recreatie paarden.
En over die op geld beluste profs. Wellicht bestaan ze. Maar ik heb in België op een ook niet als zacht bekend staand adres een trainer in tranen gezien toen een paard een ongelukkige zware blessure opliep. En niet bij trainen, gewoon een super stom stalongeluk. En de tranen waren niet om het geldelijk verlies maar puur omdat het echte paardenmensen zijn die wel degelijk geven om het wel en wee van elk paard.