Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 21:21

Wat mij betreft terecht hoor als dit beeldmateriaal van de bokt image servers wordt verwijderd, en ook de zichtbare plaatjes in het topic. Zeker als hij zelf heeft aangegeven dat hij niet wil dat mensen die hij geblokkeerd heeft het nog kunnen zien, zo'n wens moeten we toch wel kunnen accepteren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 21:34

7ofhearts schreef:
996981. Gek. Ik ben lid van een creatieve fb forum en daar werd onlangs een foto geplaatst van een semi amateur kunstenaar die door iemand op Etsy gebruikt werd als zijnde “ eigen werk “
En dat is geen uitzondering.
Ook als je eigen werk foto ‘s plaatst weet je dat andere deze foto’s ter inspiratie kunnen gebruiken.

Denk dus dat je dat niet kunt tegenhouden.
Of je moet bij “ de grotere “ horen en connecties hebben.
Je verliest gewoon de controle.
Ook dat is voor mij en de mijne een rede om heel voorzichtig te zijn met wat en hoe je iets plaatst op social media.
Gewoon, omdat het ook tegen je gebruikt kan worden.

Dat mag niet, en je kunt het wel degelijk tegenhouden. Als jouw werk zonder jouw toestemming geplaatst wordt kun je daar aangifte van doen.

Het auteursrecht is een door de wet aan de maker verleend recht. Als auteur krijg je hiermee recht over het werk dat je gemaakt hebt. Het auteursrecht is een zogenoemd ‘uitsluitend’ of ‘exclusief’ recht. Dit houdt in dat je als maker zelf beslist wat er met je werk gebeurt. Je hebt het uitsluitende, exclusieve recht om je werk te exploiteren: dit wordt ook wel exploitatierecht genoemd.

Het auteursrecht gaat in op het moment dat het werk is gecreëerd. Hiervoor hoef je niets aan te vragen of te registreren. De duur van het auteursrecht loopt in heel de Europese Unie door tot 70 jaar na het overlijden van de maker. Daarna komt het werk terecht in het publieke domein. Dit betekent dat het werk dan vrij gebruikt mag worden. Na de dood van de maker gaat het auteursrecht over op de erfgenamen.

De wetgever omschrijft het auteursrecht in artikel 1 van de Nederlandse Auteurswet als volgt:

"Het uitsluitend recht van een maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken of te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen bij de wet gesteld."

https://auteursrechten.nl/auteursrechte ... %20gebeurt.

Verder hebben we hier ook nog te maken met portretrecht:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001886/ ... _Artikel21

Artikel 19 20
1Als inbreuk op het auteursrecht op een portret wordt niet beschouwd de verveelvoudiging daarvan door, of ten behoeve van, den geportretteerde of, na diens overlijden, zijne nabestaanden.

2Bevat ene zelfde afbeelding het portret van twee of meer personen, dan staat die verveelvoudiging aan ieder hunner ten aanzien van andere portretten dan zijn eigen slechts vrij met toestemming van die andere personen of, gedurende tien jaren na hun overlijden, van hunne nabestaanden.

3Ten aanzien van een fotografisch portret wordt mede niet als inbreuk op het auteursrecht beschouwd het openbaar maken daarvan in een nieuwsblad of tijdschrift door of met toestemming van een der personen, in het eerste lid genoemd, mits daarbij de naam des makers, voor zover deze op of bij het portret is aangeduid, vermeld wordt.

4Dit artikel is slechts van toepassing ten aanzien van portretten, welke vervaardigd zijn ingevolge eene opdracht, door of vanwege de geportretteerde personen, of te hunnen behoeve aan den maker gegeven.

Artikel 20 19
1Tenzij anders is overeengekomen is degene, wie het auteursrecht op een portret toekomt, niet bevoegd dit openbaar te maken zonder toestemming van den geportretteerde of, gedurende tien jaren na diens overlijden, van diens nabestaanden.

2Bevat ene zelfde afbeelding het portret van twee of meer personen, dan is ten aanzien van de hele afbeelding de toestemming vereist van alle geportretteerden of, gedurende tien jaren na hun overlijden, van hun nabestaanden.

3Het laatste lid van het voorgaande artikel is van toepassing.

https://www.justitia.nl/portretrecht#:~ ... retteerden.

tootje71

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 21:39

Ik heb mijn foto getemd en gevraagd of men die wilt verwijderen. Ik stop verder met reageren in dit topic.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 21:54

Nou ik vind dit allemaal wel wat ver gaan jongens. Je kan zijn insta gewoon bekijken meen ik, ook zonder account.
Dus dat t gedeeld wordt, is toch niet zo erg lijkt me. Om aan geld te komen wordt het ook massaal gedeeld.

Laten we het gewoon leerzaam houden.
Het ging juist weer beter ipv dat we de man aan t af zeuren waren zoals eerst.

Je weet als je dingen plaatst, dat het gedeelt wordt. Of dat via insta/fb is of hier, dat is hetzelfde toch. Allemaal internet...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 22:04

Ik vraag me af of die wetgeving ook van toepassing is op foto's van facebook of instagram? Die hebben ook eigen regels waarmee je instemt bij het posten daar?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 22:09

Ann schreef:
Ik vraag me af of die wetgeving ook van toepassing is op foto's van facebook of instagram? Die hebben ook eigen regels waarmee je instemt bij het posten daar?

Ja. Ook daar is het van toepassing. Je geeft Meta toestemming de foto’s te gebruiken, maar die toestemming geldt uitdrukkelijk niet voor medegebruikers.

https://www.charlotteslaw.nl/recht-op-a ... 20uploaden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 22:11

Oke, duidelijk. Dank voor de uitleg. Voortaan alleen een link plaatsen dus.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 22:23

wendy1987 schreef:
Nou ik vind dit allemaal wel wat ver gaan jongens. Je kan zijn insta gewoon bekijken meen ik, ook zonder account.
Dus dat t gedeeld wordt, is toch niet zo erg lijkt me. Om aan geld te komen wordt het ook massaal gedeeld.

Laten we het gewoon leerzaam houden.
Het ging juist weer beter ipv dat we de man aan t af zeuren waren zoals eerst.

Je weet als je dingen plaatst, dat het gedeelt wordt. Of dat via insta/fb is of hier, dat is hetzelfde toch. Allemaal internet...

Zeker mag je zijn instagram bekijken, je mag echter niet de foto's ervan delen, want in strijd met zowel auteursrecht als portretrecht.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 22:30

tootje71 schreef:
Ik heb mijn foto getemd en gevraagd of men die wilt verwijderen. Ik stop verder met reageren in dit topic.

Neejoh, ik vond (vind?) je updates juist fijn, dan wist ik ook wanneer ik even op zijn facebook en insta moest gaan kijken voor al het beeldmateriaal en details. Ik weet niet hoe het met anderen zit maar bij mij was auteursrecht niet in mij op gekomen, nu het erover gaat pas :o Wat dat betreft ben je alvast niet alleen :D gewoon lekker blijven posten hoor!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 06:35

Ja hoor.
Helemaal eens.
Het is een bijzonder verhaal., dus ik volg het graag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 07:28

Bij de opmerking dat hij mensen blokkeert omdat hij niet langer wil dat zij zijn berichten kunnen zien, denk ik eerlijk gezegd dat hij het blokkeren niet doet om hen beeldmateriaal te onthouden, maar simpelweg omdat hij niet langer wil dat "negatieve" mensen onder zijn berichten kunnen posten. Dat is toch een wat andere insteek.

Hoe heeft hij het de afgelopen jaren verder gedaan qua inkomsten?
Toch ook wel eens gewerkt ergens zeker....? Want hij is wel een paar keer wat langer ergens blijven hangen toch....?

En vor hij op pad ging heeft hij vast ook wel op 1 of andere manier inkomsten gehad....?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 07:43

pmarena schreef:
Bij de opmerking dat hij mensen blokkeert omdat hij niet langer wil dat zij zijn berichten kunnen zien, denk ik eerlijk gezegd dat hij het blokkeren niet doet om hen beeldmateriaal te onthouden, maar simpelweg omdat hij niet langer wil dat "negatieve" mensen onder zijn berichten kunnen posten. Dat is toch een wat andere insteek.

Hoe heeft hij het de afgelopen jaren verder gedaan qua inkomsten?
Toch ook wel eens gewerkt ergens zeker....? Want hij is wel een paar keer wat langer ergens blijven hangen toch....?

En vor hij op pad ging heeft hij vast ook wel op 1 of andere manier inkomsten gehad....?

Wat zijn motieven zijn maakt juridisch niks uit. Hij heeft het recht te blokkeren waarna bij de geblokkeerden het recht vervalt zijn content te bekijken.

Maar goed. Ik ga weer onder de meelees steen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:04

Ik vind het nogal gezeur worden..kan het weer ontopic gaan?

Zag een filmpje voorbij komen op FB waar hij lekker ligt en zelf goed weer op staat. Tot zover lijkt het er goed uit te zien.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:17

Op fb kan ik hem niet meer volgen.
Maar wel op insta.
En ik ben eigenlijk ook verrast hoe dit dier omgaat met wat hem overkomt.

Wie weet ?
En toch ook wel een soort van respect voor Unas.
Onhandig, lomp, onkundig……… maar hij heeft toch een band met het dier.
En omgekeerd.
Wie weet snapt het paard hem beter dan wij?
( maar dat zeg ik nog heel voorzichtig want de man blijft me verbazen. )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:58

Ik wil ook nog niet te vroeg juichen, er kan van alles gebeuren maar voor hoe het er nu naar uit ziet vind ik het wel positief en als dit dier hier allemaal goed doorheen komt dan snap ik de beslissing die hij gemaakt heeft ook.

Ik ben eigenlijk verrast dat het dier zo goed ter been is, dat had ik niet verwacht.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:21

Het is gewoon een bikkel. Niet snel bang, en ontzettend hard voor zichzelf. ( geworden ? )
Wat dat betreft vind ik het in zekere zin ook wel bijzonder dat een man zonder ervaring dat zo voor elkaar gekregen heeft.
Met een hengst. ……. Aan een touwtje.

Denk dat menig ruiter meer gedoe heeft met zijn of haar paard.
Denk aan bakkabouters, trailerladen ect.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:55

Ik denk dat veel mensen die hem de hand boven het hoofd houden( figuurlijk) ook op internet er over een maand of wat wel anders over denken.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:04

7ofhearts schreef:
Het is gewoon een bikkel. Niet snel bang, en ontzettend hard voor zichzelf. ( geworden ? )
Wat dat betreft vind ik het in zekere zin ook wel bijzonder dat een man zonder ervaring dat zo voor elkaar gekregen heeft.

Zijn we vergeten dat het ongeluk onder andere gebeurd is vanwege de geen ervaring van deze man? Als de hengst niet alleen aan een touwtje rond liep was er een hoop leed bespaard...

Ik snap niet waarom hem inderdaad een hand boven gehouden wordt :?

Uiteraard hoop ik dat het gewoon nog goed afloopt voor Furion en hij nog een mooi leven kan leven ZONDER de onkunde van deze man.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:09

Ik weet niet of je daarop doelt, maar ik hou hem niet de hand boven het hoofd.
Ik ben verrast over wat ik nu zie.
Terwijl ik ook heel kritisch was betreffende zijn hele idee om het paardje op deze manier en met zo een breuk op transport te sturen.

En ik denk ook zeker dat als!!! Deze maanden van revalidatie goed verlopen en je kan denken aan een toekomst voor het dier, ik hoop dat hij in veilige en verstandige handen komt.
Nog steeds.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:09

Persoonlijk ben ik niet voor de hele situatie geweest, maar wordt ik vooral boos van het cyber pesten dat hier gebeurt en goedgepraat wordt.
Als volwassen mensen een andere mening hebben is prima, het gaat erom hoe je daarmee omgaat.
Zint het je niet wat hij doet, stop dan het verhaal te volgen. Ramptoeristen wensen hem wel het allerslechtste, maar oh wee als ze de foto's niet meer kunnen zien.
Blijf respectvol naar de situatie en de man, zonder dat dat je mening hoeft te beïnvloeden.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:19

Kirrietje schreef:
7ofhearts schreef:

Zijn we vergeten dat het ongeluk onder andere gebeurd is vanwege de geen ervaring van deze man? Als de hengst niet alleen aan een touwtje rond liep was er een hoop leed bespaard...

Ik snap niet waarom hem inderdaad een hand boven gehouden wordt :?

Uiteraard hoop ik dat het gewoon nog goed afloopt voor Furion en hij nog een mooi leven kan leven ZONDER de onkunde van deze man.

Dit is een dom ongeluk geweest.
Absoluut.
Maar er komen nog regelmatig losgebroken paarden en pony’s onder auto’s en treinen van heel ervaren paardenmensen.

Er verdrinken ook kinderen van hele zorgvuldige ouders in een eigen badkuip.
En ook dit is niet goed praten
Dit is beter relativeren.

Ik liet me persoonlijk te veel meeslepen door het drama wat er online afspeelde.
Maar nu ( en het is nog veel te vroeg om een definitief oordeel te vellen ) denk ik dat de man op zijn manier ook zijn goede kant heeft gehad richting zijn paard.
En dat mag ook gezegd worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:21

7ofhearts schreef:

Als deze man wat meer verantwoordelijkheid had gehad had dit paard nu niet in een kliniek gestaan.
Deze hengst is niet onder controle geweest, dat kunnen jij en ik en en mening ander ruiter ook :P
En eigenlijk kan je van een wonder spreken dat er niet eerder iets ernstigs is gebeurt, met het paard, maar ook met omstanders.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:42

Waar ik moeite mee had was dat hij achter de schermen een back-up had van ervaren paardenmensen die veel ervaring hadden met lange tochten maken te paard en dat hij die goedbedoelde adviezen schijnbaar ook in de wind sloeg. Dat daardoor het paardje in gevaarlijke situaties is terecht gekomen, valt dan niet zo lekker bij mensen.

De crowdfunding heb ik geen moeite mee, mensen kunnen zelf bepalen als ze iets willen geven. Ik hoop dat er een vaste kern overblijft die financieel blijft steunen zolang dit paardje nog aan het revalideren is. Maar de aandacht lijkt al wat te verslappen nu de operatie achter de rug is. Sommige mensen denken ook dat alles al achter de rug is en ze samen weer verder kunnen trekken na een paar weken kliniek.
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-05-24 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:48

Ik lees vooral mee, maar vind ook dat de schuld toch wel bij Unas ligt. Hij liet regelmatig Furion los of heeft hem in feite geleerd dat hij zich los kan trekken en zijn eigen plan kan trekken, vechten met kuddes semi-wilde paarden etc.. Ook nog zijn hormonen opjagen door hem bewust merries te laten dekken onderweg. Dit gebeurde volgens zijn eigen verslagen regelmatig, moest hij zijn paard weer gaan zoeken. Dat was gewoon wachten op ongelukken, ook voor andere weggebruikers en paarden.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:30

Eef_Bam schreef:
Ik lees vooral mee, maar vind ook dat de schuld toch wel bij Unas ligt. Hij liet regelmatig Furion los of heeft hem in feite geleerd dat hij zich los kan trekken en zijn eigen plan kan trekken, vechten met kuddes semi-wilde paarden etc.. Ook nog zijn hormonen opjagen door hem bewust merries te laten dekken onderweg. Dit gebeurde volgens zijn eigen verslagen regelmatig, moest hij zijn paard weer gaan zoeken. Dat was gewoon wachten op ongelukken, ook voor andere weggebruikers en paarden.

Eens! Het zal je merrie maar zijn. Overigens slaat het hele topic ineens om naar "ah" en "oh", terwijl ik niet snap dat men hier ineens vergeten is door wat voor een hel het dier gegaan is. En nu nog onbekend is hoe het echt gaat. Mijn merrie met hko laatste stadium toonde ook geen pain face op foto's en video's, maar was echt niet pijnvrij meer. Ik vind het bijna hypocriet hoe men ineens turnt :+