Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:57

Las het net. Bijzonder sneu weer. Is dat gebied waar vaker paarden aangevallen worden?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:01

speurneusc schreef:
De LANUV heeft altijd gezegd dat onze wolven geen paarden of koeien aanvallen, dat is gewoon niet waar. Enige tijd geleden heeft mijn buurman zijn pony's opnieuw omheind met een 1,50 m hoog hek. Maar zelfs dat zal niet genoeg zijn als ik denk aan de aanvallen in de damhert-weilanden van de afgelopen 2 jaar. Vanaf vandaag sluit ik mijn overgebleven pony 's nachts op stal op”.>>

We zouden de pro wolf clubs moeten nomineren voor een Pinokkio award.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:47

mysa schreef:
Las het net. Bijzonder sneu weer. Is dat gebied waar vaker paarden aangevallen worden?

Het gebied waar die wolven zitten die geregeld paarden aanvallen ( en ander grootvee) ligt een stuk noordelijker, dit ligt zo'n 50 km. Duitsland in ter hoogte van de lijn Venray-Tilburg zeg maar.

Dat koppel dat het dus vaker op grootvee heeft gemunt zit meer ter hoogte van Emmen ( ongeveer).

jobamara

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:37

Dit kreeg ik dus als antwoord van Jos de Bruijn op mijn reactie naar Jasmijn, die Jos zit daar met zijn wolvenopvang vlak bij, echt triest. Eerste stukje is mijn tekst naar die Jasmijn die beweerd dat we ons geen zorgen hoeven te maken, wild genoeg.

Erna Berger Citeer "Jasmijn Donno Ponno jij zei toch dat ik mij geen zorgen hoefde te maken , en is ook niet negatief bedoeld maar ik denk juist dat we wel naar de ons omringende landen moeten kijken om zulke dingen te voorkomen. Door goede afrastering voor vee maar zeker ook willen inzien dat er zeker niet een teveel aan wolven moet komen."
Dit voorval heeft niets te maken met te veel wolven en ook niet met weinig prooi. In dat gebied is een plaag aan zwijnen en grote problemen met te veel edelherten ik ken dat gebied op mijn duimpje. En het is een uitzondering maar een minishetty is niet veel groter dan een groot schaap of zwijn. En bij grotere dieren zijn de zwakke zieke en kalfjes maar ook de oma's in gevaar. Twee wolven vinden daar zeer oude pony waarschijnlijk te zwak om snel te rennen en dan kan dat voor de wolf wel interessant worden. Die pony was 28 jaar oud. Niet wolfwerend beschermd wordt in NRW ook niet gesubsidieeerd alleen Damwild en schapen in Niedersachsen is dat weer wel het geval. Daar krijgt men er wel geld voor hier in NRW nog niet.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:04

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:07

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:12

Sansevieria schreef:
Oakland1990 schreef:

Voor Belgie dan hé, in andere landen zijn er heus al meer honden slachtoffer geworden.

Jaja dat wel. Maar met een relatief klein wolvenaantal is het dus ook mogelijk, de ingewanden waren weg en wellicht verdedigde de wolf welpen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:18

De wolf is onder de hoge omheining gekropen dus bewust op zoek naar "eten".

Ik heb een nieuw topic gemaakt, hopelijk kunnen we elkaar tips geven.

[PP] Wolf, Nl, Be, Du

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:19

Jeetje wat erg het zou je hond maar zijn. Tja welpen verdedigen, voor mij voelt dat als goed praten. Tegen een border collie achter een omheining? En dan zichzelf uit verdediging naar binnen graven? Volgens mij zijn ze gewoon hardstikke territoriaal tegenover honden.

De volgende keer zegt Jan Loos tja schapen, honden, kinderen, voor een wolf is het allemaal hetzelfde.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:21

Die vent heeft vast zelf geen schapen, honden of kinderen :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:28

FleurVP schreef:
Jeetje wat erg het zou je hond maar zijn. Tja welpen verdedigen, voor mij voelt dat als goed praten. Tegen een border collie achter een omheining? En dan zichzelf uit verdediging naar binnen graven? Volgens mij zijn ze gewoon hardstikke territoriaal tegenover honden.

De volgende keer zegt Jan Loos tja schapen, honden, kinderen, voor een wolf is het allemaal hetzelfde.

Hond aanvallen is inderdaad eerder kwestie van jij hoort niet in mijn territorium, dat gaat niet over honger hebben, maar over territorium en dus voedselvoorraad roedel verdedigen tegen extra mond die niet gevoed kan worden van wat er te eten is. Dat die hond uit een andere bron eet en dus geen voedselconcurrent van het roedel is, is een concept dat een wolf niet kan bevatten. Wolf ziet die hond als wolf en dus indringer die zich ook nog eens niet aan de regels houdt, want geurmarkeringen zet een roedel niet voor niets.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:09

Wat een ellende :(
Afbeelding
Het ene na het andere bericht word gedeeld, andere nog gruwelijker dan de andere..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:14

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:33

Hier in België houden ze zich gedeisd (of ze publiceren niet alles) maar de paardenhouderij wil afspraken en concrete plan van aanpak voor het geval het voorvalt dat een wolf daar schade toebrengt.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:48

Melissa, ja echt niet normaal. Er is opgeroepen om schapen enz op te stallen in de hoop dat hij uit dat gebied verdwijnt. Maar wat gaat hij dan pakken

Tienus, Glenn heeft al bevestigd dat het een wolf is, want er was nogal wat onduidelijkheid, wolf, vos, goudjakhals, herder.
Maar idd een Overdag Springende wolf bij Huizen.

Was toch een schuw nachtdier wat zelden sprong

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:55

Oakland, ze houden het stil denk ik.
[PP] Wolf, Nl, Be, Du

Hier een link naar het andere topic, daar deelt Tones een foto van vandaag bij Wissel genomen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:27

@jobmara, in januari ‘18 wandelde een wolf op zijn dooie gemakje door de tuin en over ons erf.
Was tijdens die januari storm.
Onze hond was ‘s avonds woest, hoorde oprit verklikker gaan, maar had niemand langs zien rijden.

Kijk terug op camera die buiten hangt en zie wolf wandelen.
In eerste instantie dacht ik een herdershond ergens uit de buurt of zo.
Zo schuw zijn ze niet.
Paar maanden later stond er wolf poolshoogte te nemen bij een schuur waarin alpaca’s staan.
Eigenaar zag het beest vanuit keukenraam.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:56

Tienus,zo toen al! Maar een opritverklikker werkt dus wel, kan je het geluid vh alarm zo hard zetten dat je er wakker van wordt? Ik zut daar namelijk aan te denken voor bij de toegangspoort van ons erf zeg maar. Om daar nu ook flinke stroom boven te hangen vind ik wat raar.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:06

Uit interesse, wat voegt het andere topic toe bovenop dit topic? Ik zie daar grotendeels hetzelfde terugkomen als in dit topic..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:18

Ja vraag ik me ook af. Beter centraal houden.

Is er eigenlijk nog iets vernomen/gesignaleerd van de Wolf die bij Sterksel/Strabrechtse Heide zat? GW1625M was zijn nummer.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:20

Vind ik ook Nine. Is alleen maar extra topics om bij te houden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:37

Dit topic gaat alleen om Brabant, dat andere is centraler.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:38

Dit topic komt niet omhoog als er nieuwe zaken gepost worden omdat het op Voorpagina Nieuws staat. Nieuwe mensen vinden dit topic dus niet snel. Het andere staat op een ander onderdeel van Bokt, waar het wel omhoog komt bij nieuwe posten, dus dat is praktischer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:44

@jobmara, beter gezegd camera die melding geeft bij beweging.

Ken wel buren met echte opritverklikker, werkt erg goed.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:00

mysa schreef:
Dit topic gaat alleen om Brabant, dat andere is centraler.

Ah, dan blijf ik hier. Maar dan is dit topic toch juist centraler, haha. En het andere algemener?