Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:26

Het topic heb ik niet gevolgd, niet geopend toen ik het zag, en de reacties heb ik ook niet gelezen. Ben nu op deze pagina toch begonnen met lezen en deze reactie verwoord precies zoals ik het ook zie.

Vind de situatie in de OvP een door de mens veroorzaakt dierenleed.

Dees schreef:
Ik heb er weinig moeite mee als er af en toe eens een dier overlijdt omdat het niet sterk genoeg meer is om een winter door te komen. Dat is inderdaad de natuur.
Maar in ECHTE natuur is er dan ook een soort poema, die lang voordat het lijden ondraaglijk wordt, zo'n stervend dier allang heeft bejaagd en gevangen en gedood. Dát is natuur.

Wat ze op Flevoland hebben proberen na te bootsen, is geen natuur. Het is een uit de hand gelopen veehouderij waar men politiek gezien een "natuur-draai" aan heeft gegeven. Klinkt wellicht wel zo interessant en als je dan niet hoeft te chippen en te voeren, is het ook nog rete goedkoop.
Dat op ego's gebaseerde plannetje is al een aantal jaren geleden uit de hand gelopen en ondanks alle reuring blijven die bobo's bij SBB maar niet willen inzien dat het tijd is om het roer bij te stellen, om overstag te gaan.

Als er geen natuurlijke vijanden zijn voor het grootvee op dat omheinde terrein, dan is het geen natuur. Maar ja, poema's loslaten is natuurlijk weer niet zo leuk voor de bezoekers. Poema's pakken namelijk ook baby's en kreupele mensen.

Of je bootst "the circle of life" volledig na in je dierenpark, of je gaat voor je dieren zorgen. En daarbij hoort nu weldegelijk voeren, maar op termijn ook het reduceren van de kudde ofwel door geboortebeperking, ofwel door euthanasie, ofwel door herplaatsing.

Ik wil een herhaling van deze situatie volgend jaar opnieuw absoluut niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:31

https://www.ad.nl/binnenland/bedreiging ... ij-besluit

Het kwartje is blijkbaar nog steeds niet gevallen... "Ze laten de dieren niet verhongeren" En men is alleen bezweken voor de bedreigingen. De deskundigen adviseren nog steeds niet bij te voeren.Misschien wordt het tijd dat ze ook eens andere deskundigen aan het woord laten. Over andere opties dan door honger om laten komen. Te triest voor woorden...

De reeën die hier rond lopen zien er echt niet zo uit... Die kunnen hier vrij rondlopen zonder hekken en eten bij de boeren van de weilanden. Genoeg gras. Gejaagd wordt er ook. Maar ze zijn vrij die gebieden te mijden en elders te gaan wonen.

sneeuwpop

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:47

Die zogenaamde deskundigen willen natuurlijk niet toegeven dat ze het niet goed hebben...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:57

50 jaar geleden liepen de "wilde"reeen ook bij ons in de tuin omdat het voedsel overal op was. Mijn vader gaf ze hooi en met een paar dagen wisten ze dat er altijd wat lag en er vers water stond. De vogeltjes kregen in de winter vet en zaad en onze eigen dieren werden extra verzorgd. Fout fout fout want bij ons in de buurt was het niet zo kaal als de Oostvaardersplassen waar geen boom kan overleven omdat ze allemaal rondom kaal gevreten worden omdat de dieren geen eten hebben. Bij ons gold niet het recht van de sterkste, we hielpen met plezier elk dier. Een grote kale omgeving is het in de plassen aan het blijven, want de dieren eten alles als er niets is. W.s. zelfs zand. Geen beschutting geen voer en met veel en veel te veel. Zoekend lang het ellenlange hek naar een uitweg. Niemand kan een verhaal maken dat mij overtuigd van het nut. En dat allemaal ter vermaak van de mens want verder dient het geen enkel nut. Als je een dier ergens plaatst moet hij genoeg te eten hebben en er goed voor gezorgd worden. We moeten ons de ogen uit de kop schamen. Diegene die hier op Bokt zo met zijn paarden omgaat krijgt heel Bokt (terecht) over zich heen. Het is geen natuur en het wordt geen natuur en de deskundigen hebben geen idee waar ze aan begonnen zijn anders stond het er nu niet zo voor. Het is niets meer en niets minder dan dieren laten verrekken. Wij deden dat vroeger niet als het wild aan huis kwam zoeken naar eten en ik wil er nu ook niet aan meewerken en al helemaal niet van genieten. Een dierentuin met grotere hokken maar zonder voer. Plezier wat op deze wijze ten koste van dieren gaat, gaat er bij mij niet in. Van 800 naar 8000 dieren en ze mogen zichzelf regulen dus gewoon bijna allemaal doodgaan. Ik schaam me!

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:04

Alleen al het idee om de ovp "natuur" te noemen getuigt van hemeltergende arrogantie. We hebben in NL helemaal geen natuur meer, alles is door de mens gemaakt.
De arrogantie die de zogenaamde experts hiermee tonen stoort me eigenlijk nog het meest.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:08

Jaime_ schreef:
Waarom ruimen ze die kadavers eigenlijk op? Dat is toch geen "natuur"

Dat vraag ik me ook de hele tijd af. Blijkbaar is een dier zodra het dood is geen natuur meer.

Aangezien het voornaamste doel van het gebied een vogelgebied is, is dit een behoorlijk gemiste kans om de gier (terug) in Nederland te krijgen. Jammer hoor...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:16

Kans op dierziekte door rottende kadavers? Mildvuur?

En stank overlast plus publieke afkeer van het project zal ook meespelen. Dat van die stank werd in een ouder interview genoemd...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:26

En na een aantal jaren zal het meer een knokkelveld zijn. Gezellig wandelen tussen al die mooie verbleekte botten en schedels -O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:29

Ik hoor steeds dat er echte natuur is gecreëerd in de OVP. Dat is natuurlijk de zin die niet klopt. Echte natuur creëer je niet, die ontstaat vanzelf zonder menselijk ingrijpen. Dat is alleen iets wat wij niet kunnen in Nederland, iets gewoon laten gaan. Vrijwel alles wat wij natuur noemen is ontstaan en gecreëerd door mensen. Bossen aangelegd, meren gegraven, koeltjes etc etc. Is niet erg is zo natuurlijk als we het kunnen krijgen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:36

Maar ziektes en stank door kadavers is toch ook allemaal natuur?

Niet leuk voor het plaatje, maar dat zijn wandelende gratenpakhuizen ook niet. Is het verschil dan dat het ene vooral tijdens de zomer vervelend wordt, wanneer er veel bezoekers zijn, en het andere vooral in de winter, wanneer er weinig bezoekers zijn?

Wat het ook is, het argument 'het is de natuur' wordt heel selectief toegepast. Dat is op zich mooi want dat betekent dat het vrij makkelijk ook anders toegepast kan worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:42

Kadavers worden in de echte natuur door aaseters op gegeten, die hebben we hier amper.
En in de echte natuur ligt er eens op de heel veel kilometer wel eens een kadaver, niet elke 3 meter.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:44

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:58

bruintje123 schreef:
Kadavers worden in de echte natuur door aaseters op gegeten, die hebben we hier amper.
En in de echte natuur ligt er eens op de heel veel kilometer wel eens een kadaver, niet elke 3 meter.

Nou precies.

Op geen enkel natuur programma ooit ook zulke sterk vermagerde wilde dieren gezien; die zijn dan allang gedood en opgegeten.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:21

Wat ik vooral lastrig vindt aan deze kwestie is dat er niet echt een speld tussen te krijgen is. Het beleid van de OVP, het idee van waaruit het geboren is en de besluitvorming in de afgelopen jaren is onderhevig geweest aan heel veel verschillende factoren. Ik zie mezelf juist graag als iemand die in het midden staat, geen actief voor of tegenstander, maar liever zoekende naar een manier om juistheid te doen aan de feitelijke waarnemingen en daaruit lering te trekken.

Het voelt onrechtvaardig waarneer ik merk dat er steeds cirkeltje bewandeld wordt waarbij ofwel SBB ofwel de ecologen ofwel de mensen die roepen tot nuance in twijfel getrokken worden. Juist de discussie vanuit een voor of tegen perspectief voeren houdt de discussie in stand en gaat de verbetering van het gebied en het project niet helpen.

Je kunt niet stellen dat kadavers weghalen onnatuurlijk is, en vervolgens redeneren dat kadavers niet kunnen blijven omdat we geen aaseters hebben. Aaseters komen naar gebieden waar ze zich kunnen behappen, dus het ene kan het andere opwekken. Je kunt niet redeneren dat het geen natuur is omdat er ooit een menselijke hand aan te pas gekomen is, of omdat er een barriere bestaat, want dan kunnen we bijna elk natuurgebied ter wereld af gaan schrijven. Helaas is het nu eenmaal zo dat door de opmars van de mensheid natuur bijna enkel alleen nog kan bestaan daar waar de mens haar in bescherming neemt. En dat daarin nog veel te leren valt dat klopt maar al te goed.

Het is ook niet eerlijk om het af te schuiven op financiele belangen, 250.000 klinkt als heel erg veel geld, maar wanneer je kijkt naar de gebruikelijke kosten van groot natuurbeheer dan valt het in het niet. Dan is het alsof je iemand 10.000 euro geeft voor het 5-jaarlijks onderhouden van een rijksmonument. Aan de ene kant wijzen naar politieke idealen en dat het project voortkomt uit een soort van politieke borstklopperij, terwijl aan de andere kant juist de afwezigheid van gedegen kennis binnen de bestuurlijke besluitvorming een grote hinder brengt in het juist voeren van het beleid is ook niet eerlijk. En SBB op de vingers tikken voor keuzes waartoe ze door de maatschappij en politiek gedwongen worden vind ik ook niet terrecht. Op deze manier is er geen enkele partij die het nog goed kan doen.

Mijn idee hierachter is dat je vanuit de verschillende partijen veel beter tot een oplossing kunt komen wanneer je de aanval loslaat en naar de toekomst gaat kijken. Wat gaat er goed, wat gaat er slecht, wat vinden we niet acceptabel, en wat kan de wetenschap ons vertellen over gezonde ecologische structuren. Daaruit alle informatie naast elkaar leggen en kijken waar voor het vervolg stappen in te zetten zijn. Dat houdt voor mij in dat alles meegenomen mag en zou moeten worden, ook het dierenwelzijn, en ook de discussie in hoeverre dierenwelzijn en sterfte bij zware periodes door klimatologische omstandigheden met elkaar te rijmen zijn. Ik sta ook niet altijd achter de manier waarop SBB of de wetenschap communiceert, ik zie dat er veel neiging is tot verdediging. Dat zou best wat opener mogen. Anderzijds leg ik die kritiek ook bij de andere partijen neer, wat minder aanval en wat meer openheid tot vraagstelling en ruimte voor gesprek. Niemand heeft de waarheid in pacht en zowel de wetenschappelijke kennis die droog en emotieloos overkomt, als de emoties en zorgen die overkomen als ongefundeerd en onwetend moeten elkaar kunnen ontmoeten. Kennis en emotie zijn van beide net zo groot belang, en als daar een kloof tussen zit dan zie ik liever dat er een brug gebouwd wordt. Op deze manier gaat deze discussie nog jarenlang door, en bereiken beide partijen niets anders dan het ervaren van een grote kloof en veel onbegrip van beide kanten. Dat vind ik oprecht jammer.

En ondanks dat dit alles wellicht wat hard en belerend overkomt, zo bedoel ik het absoluut niet. Ik deel dit vooral omdat dit mijn gevoel en idee erbij is, en ik merk dat ik daardoor eigenlijk ook niet veel zin meer heb om nog verder het gesprek hierover in te gaan. Terwijl dat, zoals ik hierboven beschrijf, juist denk ik de manier is om tot oplossingen te komen. Dat ik de neiging heb om me hieruit terug te trekken is dus ook geen sterke reactie en heeft evenwel weinig zin. Maar ik laat het er voor nu wel even bij, maar hoop dat deze reactie misschien wel opening biedt om meer het gesprek dan het gevecht te voeren. Oprecht vind ik ieders mening en gevoel van belang, want je moet toch samen in dit koude kikkerlandje leven. Ik hoop dat dat dan ook in mijn woorden terug te lezen is, en anders bij voorbaat excuses voor een ieder die zich toch aangevallen voelt. Ik bedoel het goed en roei met de riemen die ik heb, net als ieder ander. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:46

Rizette schreef:
50 jaar geleden liepen de "wilde"reeen ook bij ons in de tuin omdat het voedsel overal op was. Mijn vader gaf ze hooi en met een paar dagen wisten ze dat er altijd wat lag en er vers water stond. De vogeltjes kregen in de winter vet en zaad en onze eigen dieren werden extra verzorgd. Fout fout fout want bij ons in de buurt was het niet zo kaal als de Oostvaardersplassen waar geen boom kan overleven omdat ze allemaal rondom kaal gevreten worden omdat de dieren geen eten hebben. Bij ons gold niet het recht van de sterkste, we hielpen met plezier elk dier. Een grote kale omgeving is het in de plassen aan het blijven, want de dieren eten alles als er niets is. W.s. zelfs zand. Geen beschutting geen voer en met veel en veel te veel. Zoekend lang het ellenlange hek naar een uitweg. Niemand kan een verhaal maken dat mij overtuigd van het nut. En dat allemaal ter vermaak van de mens want verder dient het geen enkel nut. Als je een dier ergens plaatst moet hij genoeg te eten hebben en er goed voor gezorgd worden. We moeten ons de ogen uit de kop schamen. Diegene die hier op Bokt zo met zijn paarden omgaat krijgt heel Bokt (terecht) over zich heen. Het is geen natuur en het wordt geen natuur en de deskundigen hebben geen idee waar ze aan begonnen zijn anders stond het er nu niet zo voor. Het is niets meer en niets minder dan dieren laten verrekken. Wij deden dat vroeger niet als het wild aan huis kwam zoeken naar eten en ik wil er nu ook niet aan meewerken en al helemaal niet van genieten. Een dierentuin met grotere hokken maar zonder voer. Plezier wat op deze wijze ten koste van dieren gaat, gaat er bij mij niet in. Van 800 naar 8000 dieren en ze mogen zichzelf regulen dus gewoon bijna allemaal doodgaan. Ik schaam me!

Dit is een goed stuk.Onbegrijpelijke en zinloze wreedheden t.o.v. onschuldige dieren,dan denk ik toch dat de mensen die dit doen geen normaal gevoelsleven hebben.Eigenlijk een soort gestoorde sadisten,ja,dat is hoe ik erover denk.Dat is mijn echt natuurlijke mening.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:47

Kadavers worden weggehaald omdat ze dit niet wenselijk achten voor de mensen die er komen wandelen. Er blijven enkele kadavers achter voor vossen en andere aaseters. De opzet van de OVP was in de jaren 80 niet verkeerd, met goede bedoelingen dat zeker. Echter, het is het doel, een plek waar vooral de zeldzame vogelsoorten zich ongestoord konden vestigen compleet voorbij geschoten. Door de overbegrazing zijn er al weer 20 % van de zeldzame soorten verdwenen uit de OVP. Hele gebied zal anders beheerd moeten worden, niet meer diersoorten er in die er niet horen(heck en konik ) en zorgen voor een goede diversiteit aan dieren, zowel prooi al roofdieren. Desnoods schaapskuddes met herders, heb je ook meteen oren en ogen in het gebied. SBB kan wel zeggen dat ze elke dag de ronde doen maar je maakt mij niet wijs dat de duizenden grote grazers elke dag gecontroleerd worden. En heel eerlijk, voor die boswachters is er toch ook geen klap aan om elke dag maar dieren af te knallen. Want dat is wat er dus dagelijks moet gebeuren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:10

Serenity: grappig dat je over de monniksgier begint. Deze is idd in 2005 waargenomen in de OVP. Deze vloog zich vervolgens overigens te pletter tegen een trein, dus tja....
De laatste waarneming van de monniksgier stamt uit 2010, dus ik mis de relevantie even?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:27

joyce B schreef:
De reeën die hier rond lopen zien er echt niet zo uit... Die kunnen hier vrij rondlopen zonder hekken en eten bij de boeren van de weilanden. Genoeg gras. Gejaagd wordt er ook. Maar ze zijn vrij die gebieden te mijden en elders te gaan wonen.

De bomen die hier staan zien er ook lang niet zo afgevreten uit als die kale dode stompen die op de OVP te zien zijn.
De natuurlijke vegetatie daar is ook volledig uitgeput. Ik geloof niet dat er dit voorjaar alweer veel leven in zal zitten. Ook de natuur zelf is uitgemergeld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:30

Wouw Serenity, mooi nuancerend stuk heb je geschreven. Diepe buiging.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:34

zeker doet sbb haar ronde iedere dag, met hoge snelheid ronddragen is ook je rondje doen.

zeker moet je naar de toekomst kijken maar dan moet je eerst zorgen dat het heden opgelost wordt.
Dat 70% van de edelherten deze winter niet overleven heeft niets met natuur te maken maar puur met verwaarlozing, uithongeren en dierenmishandeling.
Wanneer 70% zou sterven door bijv. een bosband (wat daar zo'n beetje onmogelijk is omdat er niets brandbaars meer staat, idee voor dhr Vera: verkoop het aan die landen die kampen met bosbranden.... creëer daar serengeti en niets brand er meer) dat is iets dat kun je niet incalculeren maar dit wel. Dieren in winterspaarstand, de enige met een spaarstand zijn die mensen die hun gezond verstand niet gebruiken en dieren achter een hek gooien, en roepen 'kijk natuur.... honger is niet erg want je gaat natuurlijk dood"

Willen ze geld verdienen, zet een poeliersbedrijf op met wild restaurant, schiet edelherten, runderen en paarden en verkoop het vlees in de slagerij en restaurant. Vang paarden weg en verkoop die.
Dan houdt je het aantal in stand, heb je biologisch vlees, trek je toeristen en heb je een gebied waar je gewoon een dag rond kunt lopen, eten en nadien zeggen dat je een natuurlijk leuke dag hebt gehad.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:35

hier in de omgeving worden wilde zwijnen en herten/reeen bijgevoerd om schade aan de gewassen van de boeren te voorkomen, daar worden oa bakken met mais neer gezet en iedereen en alles is blij.
roodwild, zwart wild.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:49

Serenity350 schreef:
Dat de koeien en paarden die daar lopen in de eerste link afstammen van een meer gedomesticeerde vorm betekend nog niet dat ze daarom minder dier zijn. Ze beschouwen als landbouwdieren vind ik dan ook erg kort door de bocht, want daarmee ga je voorbij aan hun oorsprong.

Door ze wel wild te noemen en ze los te laten op een plek waar ze niet thuishoren ga je naar mijn mening net zo goed voorbij aan hun oorsprong.(en dan heb ik het met name over de paarden)

Het zijn dieren die van oorsprong niet in een dergelijk gebied leven en een veel groter gebied zouden bestrijken. Het zijn taaie dieren met een hoge vruchtbaarheid als gevolg van gericht fokken met dieren die vruchtbaar zijn.
Als er geen eten meer is zouden ze van nature gaan migreren. En dan kunnen er allerlei politieke omstandigheden zijn waarom dat niet doorgaat....wij als mensen moeten dan wel actie ondernemen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:53

Serenity350 schreef:
Wat ik vooral lastrig vindt aan deze kwestie is dat er niet echt een speld tussen te krijgen is. Het beleid van de OVP, het idee van waaruit het geboren is en de besluitvorming in de afgelopen jaren is onderhevig geweest aan heel veel verschillende factoren. Ik zie mezelf juist graag als iemand die in het midden staat, geen actief voor of tegenstander, maar liever zoekende naar een manier om juistheid te doen aan de feitelijke waarnemingen en daaruit lering te trekken.

Het voelt onrechtvaardig waarneer ik merk dat er steeds cirkeltje bewandeld wordt waarbij ofwel SBB ofwel de ecologen ofwel de mensen die roepen tot nuance in twijfel getrokken worden. Juist de discussie vanuit een voor of tegen perspectief voeren houdt de discussie in stand en gaat de verbetering van het gebied en het project niet helpen.

Je kunt niet stellen dat kadavers weghalen onnatuurlijk is, en vervolgens redeneren dat kadavers niet kunnen blijven omdat we geen aaseters hebben. Aaseters komen naar gebieden waar ze zich kunnen behappen, dus het ene kan het andere opwekken. Je kunt niet redeneren dat het geen natuur is omdat er ooit een menselijke hand aan te pas gekomen is, of omdat er een barriere bestaat, want dan kunnen we bijna elk natuurgebied ter wereld af gaan schrijven. Helaas is het nu eenmaal zo dat door de opmars van de mensheid natuur bijna enkel alleen nog kan bestaan daar waar de mens haar in bescherming neemt. En dat daarin nog veel te leren valt dat klopt maar al te goed.

Het is ook niet eerlijk om het af te schuiven op financiele belangen, 250.000 klinkt als heel erg veel geld, maar wanneer je kijkt naar de gebruikelijke kosten van groot natuurbeheer dan valt het in het niet. Dan is het alsof je iemand 10.000 euro geeft voor het 5-jaarlijks onderhouden van een rijksmonument. Aan de ene kant wijzen naar politieke idealen en dat het project voortkomt uit een soort van politieke borstklopperij, terwijl aan de andere kant juist de afwezigheid van gedegen kennis binnen de bestuurlijke besluitvorming een grote hinder brengt in het juist voeren van het beleid is ook niet eerlijk. En SBB op de vingers tikken voor keuzes waartoe ze door de maatschappij en politiek gedwongen worden vind ik ook niet terrecht. Op deze manier is er geen enkele partij die het nog goed kan doen.

Mijn idee hierachter is dat je vanuit de verschillende partijen veel beter tot een oplossing kunt komen wanneer je de aanval loslaat en naar de toekomst gaat kijken. Wat gaat er goed, wat gaat er slecht, wat vinden we niet acceptabel, en wat kan de wetenschap ons vertellen over gezonde ecologische structuren. Daaruit alle informatie naast elkaar leggen en kijken waar voor het vervolg stappen in te zetten zijn. Dat houdt voor mij in dat alles meegenomen mag en zou moeten worden, ook het dierenwelzijn, en ook de discussie in hoeverre dierenwelzijn en sterfte bij zware periodes door klimatologische omstandigheden met elkaar te rijmen zijn. Ik sta ook niet altijd achter de manier waarop SBB of de wetenschap communiceert, ik zie dat er veel neiging is tot verdediging. Dat zou best wat opener mogen. Anderzijds leg ik die kritiek ook bij de andere partijen neer, wat minder aanval en wat meer openheid tot vraagstelling en ruimte voor gesprek. Niemand heeft de waarheid in pacht en zowel de wetenschappelijke kennis die droog en emotieloos overkomt, als de emoties en zorgen die overkomen als ongefundeerd en onwetend moeten elkaar kunnen ontmoeten. Kennis en emotie zijn van beide net zo groot belang, en als daar een kloof tussen zit dan zie ik liever dat er een brug gebouwd wordt. Op deze manier gaat deze discussie nog jarenlang door, en bereiken beide partijen niets anders dan het ervaren van een grote kloof en veel onbegrip van beide kanten. Dat vind ik oprecht jammer.

En ondanks dat dit alles wellicht wat hard en belerend overkomt, zo bedoel ik het absoluut niet. Ik deel dit vooral omdat dit mijn gevoel en idee erbij is, en ik merk dat ik daardoor eigenlijk ook niet veel zin meer heb om nog verder het gesprek hierover in te gaan. Terwijl dat, zoals ik hierboven beschrijf, juist denk ik de manier is om tot oplossingen te komen. Dat ik de neiging heb om me hieruit terug te trekken is dus ook geen sterke reactie en heeft evenwel weinig zin. Maar ik laat het er voor nu wel even bij, maar hoop dat deze reactie misschien wel opening biedt om meer het gesprek dan het gevecht te voeren. Oprecht vind ik ieders mening en gevoel van belang, want je moet toch samen in dit koude kikkerlandje leven. Ik hoop dat dat dan ook in mijn woorden terug te lezen is, en anders bij voorbaat excuses voor een ieder die zich toch aangevallen voelt. Ik bedoel het goed en roei met de riemen die ik heb, net als ieder ander. :)

Het naar elkaar komen en luisteren, had een paar jaar terug nog gekund. Dit loopt al veelste lang en de zogenaamde deskundige bobo's slaan zichzelf nog steeds op de borst en vinden dat ze goedbezig zijn.
Ik zie 1 oplossing en dat is deze bobo's ruimen!
Er zijn lokaties waarbij het goed gaat, dus haal daar de deskundige vandaan. Of als het te duur is, stop er dan gewoon mee.