@Horseyfries, aan jou de vraag of jij mij uit wil leggen wat de toegevoegde waarde voor Totilas was na het rij moment van de foto.
En wat is het paard er na deze foto op vooruit gegaan?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Doma_clasica schreef:Horsefries, ik wil graag jou proberen te begrijpen dus daarom onderstaande vragen.
@Horseyfries, aan jou de vraag of jij mij uit wil leggen wat de toegevoegde waarde voor Totilas was na het rij moment van de foto.
http://www.st-georg.de/__we_thumbs__/86 ... 2_0551.jpg
En wat is het paard er na deze foto op vooruit gegaan?
http://www.pferdplus.com/sites/pferdplu ... 2_0720.jpg
, oooooooo dus komt goed.....en op filmpje kunnen we er snel overheen kijken en dan valt het helemaal mee..... russel schreef:Oefening baart kunst, dus op gegeven moment zal hij het paardvriendelijk kunnen, oooooooo dus komt goed.....en op filmpje kunnen we er snel overheen kijken en dan valt het helemaal mee.....
janderegelaa schreef:Zoals alle tegenstanders, terwijl ik dacht dat we daar al uit waren, kies je zorgvuldig geselecteerde foto's uit. Terwijl het filmpje 100% meevalt. Dat MAR het nog wat onbehouwen doet ben ik het mee eens. Hij heeft het ook pas geleerd immers.
En wat het paard erop vooruit gegaan is? Volgens mij heeft het paard dik gewonnen...
vergeet dat niet. Doma_clasica schreef:janderegelaa schreef:Zoals alle tegenstanders, terwijl ik dacht dat we daar al uit waren, kies je zorgvuldig geselecteerde foto's uit. Terwijl het filmpje 100% meevalt. Dat MAR het nog wat onbehouwen doet ben ik het mee eens. Hij heeft het ook pas geleerd immers.
En wat het paard erop vooruit gegaan is? Volgens mij heeft het paard dik gewonnen...
De foto's liegen toch niet Janderelaa.![]()
De vraag is daarbij ook niet aan jou gericht maar aan Horseyfries. Het feit dat jij je beklag doet over deze 'specifieke foto's' zegt mij dat jij dit nu ook geen fijne plaatjes vind.
ik wil gewoon proberen te begrijpen wat het paard er mee opschiet door zo te moeten lopen.
Citaat:Ik weet sowieso niet wat de meerwaarde zou moeten zijn voor het paard van Grand Prix rijden. Vanuit het paard gezien heeft dat echt geen toegevoegde waarde schat ik zo in.
horseyfries schreef:De meerwaarde voor het paard is dat het nog Durchlassiger wordt, nog op fijnere hulpen reageert, beter het lichaam gebruikt en daardoor minder kans heeft op blessures, rugklachten of andere problemen.
En dat heb ik niet alleen van de theorie, maar daadwerkelijk in de praktijk ondervonden met verschillende paarden, zowel Friezen als warmbloeden. Ik heb meer plezier in het rijden, de paarden hebben meer plezier in het werk, een slof gebruik ik nooit, sporen en stang en trens kan ik rustig weglaten als ik wil (maar omdat ik er op wedstrijd mee moet rijden moet ik er nu éénmaal wel mee oefenen), en de blessures die volgens de tegenstanders veel voor zouden komen heb ik nog nooit gezien (met name die prachtige theorie over de eerste halswervels).
Hermelientje schreef:Horseyfries biedt wederom aan om haar manier van rijden/lesgeven te laten zien en uit te leggen aan Bokkers. Ik hoop van harte dat er ook vanuit de klassieke hoek iemand komt met dat aanbod dan kunnen we eindelijk die hele leerzame bijeenkomst houden waar toendertijd meer dan genoeg animo voor was. Misschien ben jij wel bereid Doma_clasica om les te nemen van beide trainers op zo'n clinic aangezien je ergens schreef dat je niet aan een bepaalde methode vastzit. Als jij dat doet beloof ik dat ik ook sportief genoeg ben om mee te doen. Ik ben pas op mijn vijftigste begonnen met paardrijden, dus van mij kunnen zeker hele lelijke plaatjes worden gemaakt.
Doma_clasica schreef:Hermelientje schreef:Horseyfries biedt wederom aan om haar manier van rijden/lesgeven te laten zien en uit te leggen aan Bokkers. Ik hoop van harte dat er ook vanuit de klassieke hoek iemand komt met dat aanbod dan kunnen we eindelijk die hele leerzame bijeenkomst houden waar toendertijd meer dan genoeg animo voor was. Misschien ben jij wel bereid Doma_clasica om les te nemen van beide trainers op zo'n clinic aangezien je ergens schreef dat je niet aan een bepaalde methode vastzit. Als jij dat doet beloof ik dat ik ook sportief genoeg ben om mee te doen. Ik ben pas op mijn vijftigste begonnen met paardrijden, dus van mij kunnen zeker hele lelijke plaatjes worden gemaakt.
Bedankt voor het aanbod Hermeliente maar mag ik hiervoor bedanken? Ik heb niet zo'n behoefte aan dit soort openbare clinics. Ik ben zelf niet (meer) zoekende naar een bepaalde methode. En ik voel mij niet geroepen om mij zelf te bewijzen of mijn gelijk te krijgen.
Hermelientje
[quote]
Ik weet sowieso niet wat de meerwaarde zou moeten zijn voor het paard van Grand Prix rijden. Vanuit het paard gezien heeft dat echt geen toegevoegde waarde schat ik zo in.
[/quote]
Maw de meerwaarde voor het paard vanuit het paard bezien van LDR rijden is in mijn optiek nul komma nul. Net als de meerwaarde van "klassieke" training op Grand Prix niveau en over hoge hindernissen springen en een koets trekken. Ik geloof dan ook helemaal niet in de kreet "het paard is er niet voor de dressuur maar de dressuur is er voor het paard". Enige elementaire dressuurtraining zou nog nuttig kunnen zijn om het paard gezond te houden maar ik denk niet dat daar Grand Prix niveau voor nodig is. En bovendien zijn er manegepaarden zat die op hun eigen manier rondhobbelen en toch gezond oud worden evenals een hoop recreatiepaarden die meer dan 25 jaar lang rondjes door het bos doen. Wel kan ik me voorstellen dat vrijheidsdressuur of clickertraining een meerwaarde heeft vanuit het paard bezien, hij krijgt er namelijk lekkere hapjes voor. Het is misschien niet het antwoord wat jij wilde horen maar het is mijn mening en meer heb ik niet. Wat mij betreft heb ik jouw vraag hiermee beantwoord naar mijn beste vermogen.
Het antwoord van Horseyfries op de vraag is al drie keer gequote maar vooruit dan maar nog een keertje:
[quote="horseyfries schreef:De meerwaarde voor het paard is dat het nog Durchlassiger wordt, nog op fijnere hulpen reageert, beter het lichaam gebruikt en daardoor minder kans heeft op blessures, rugklachten of andere problemen.
En dat heb ik niet alleen van de theorie, maar daadwerkelijk in de praktijk ondervonden met verschillende paarden, zowel Friezen als warmbloeden. Ik heb meer plezier in het rijden, de paarden hebben meer plezier in het werk, een slof gebruik ik nooit, sporen en stang en trens kan ik rustig weglaten als ik wil (maar omdat ik er op wedstrijd mee moet rijden moet ik er nu éénmaal wel mee oefenen), en de blessures die volgens de tegenstanders veel voor zouden komen heb ik nog nooit gezien (met name die prachtige theorie over de eerste halswervels).
Abacab schreef:Hermelientje schreef:Er is ooit door een aantal Bokkers een poging gewaagd een clinic te organiseren waarbij Horseyfries haar manier van trainen zou uitleggen met een leerling van haar en een op dat moment zeer actieve Bokker uit de klassieke hoek zijn methode zou toelichten met een leerling van hem. Dat vonden veel mensen een heel leuk idee. Het is er nooit van gekomen over de redenen zal ik niet uitweiden maar aan Horseyfries lag het 100% zeker niet!
Dat zegt misschien al wel genoeg......
Ik krijg soms de indruk dat de fanatieke tegenstanders met hele andere ogen naar een paard en zijn beweging krijgen. Daarom kan het wel eens verhelderend zijn om dat live eens te becommentarieren.
echt jammer dat het nooit is doorgegaan
Doma_clasica schreef:Hermelientje schreef:Horseyfries biedt wederom aan om haar manier van rijden/lesgeven te laten zien en uit te leggen aan Bokkers. Ik hoop van harte dat er ook vanuit de klassieke hoek iemand komt met dat aanbod dan kunnen we eindelijk die hele leerzame bijeenkomst houden waar toendertijd meer dan genoeg animo voor was. Misschien ben jij wel bereid Doma_clasica om les te nemen van beide trainers op zo'n clinic aangezien je ergens schreef dat je niet aan een bepaalde methode vastzit. Als jij dat doet beloof ik dat ik ook sportief genoeg ben om mee te doen. Ik ben pas op mijn vijftigste begonnen met paardrijden, dus van mij kunnen zeker hele lelijke plaatjes worden gemaakt.
Bedankt voor het aanbod Hermeliente maar mag ik hiervoor bedanken? Ik heb niet zo'n behoefte aan dit soort openbare clinics. Ik ben zelf niet (meer) zoekende naar een bepaalde methode. En ik voel mij niet geroepen om mij zelf te bewijzen of mijn gelijk te krijgen.
Citaat:of mijn gelijk te krijgen
cherie78 schreef:Zoveel jaar is het nog niet geleden, JoyceB
Het zou normaal gesproken in het voorjaar van 2010 opgezet worden.
joyce B schreef:cherie78 schreef:Zoveel jaar is het nog niet geleden, JoyceB
Het zou normaal gesproken in het voorjaar van 2010 opgezet worden.
Ok'e, dan was dat een jonger idee dan de situatie die ik in mijn hoofd had...
Er heeft zich eerder een vergelijkbare discussie afgespeeld. Dat ging om Aqua8horse, die ook fel van leer kon trekken tegen alles wat met bijzetten en neus achter de loodlijn te maken had...
murphy102 schreef:LDR is géén methode, maar LDR pak je in je werk met slechts sommige paarden erbij en het te bereiken doel is hetzelfde als dat van voorwaarts neerwaarts, wat voor de meeste paarden toereikend genoeg is.
Daarnaast betwijfel ik of Horseyfries wéét wat dürchlassig zijn betekent.
De Nederlandse toppaarden zijn niet dürchlassig, Uthopia en Valegro zijn wél dürchlassig!
Veel mensen zien wel het verschil, want ze vinden doorgaans deze laatste twee veel meer " elastisch verend door het lichaam" bewegen. Niet iedereen kan misschien benoemen wat het precies is dat ze prettig vinden aan deze Engelse combinaties, maar dát ze het prettig vinden staat wel vast, zo kunnen we lezen.
En ik denk niet dat Horseyfries klassiek of laten we zeggen opgeleid is aan de hand van het Scala.
Dit staat nl. haaks op wat de Nederlanders en ook Rath nu onlangs laten/laat zien.
Dus, ik ben van mening, dat gezien haar uitspraken, zij inhoudelijk gezien níet begríjpt waar Dürchlassigkeit voor staat. Fijne hulpen gaan hand in hand met lichtheid en ongedwongenheid, oftewel: de kwalitatieve eigenschappen van (eerlijke) dressuur.
Dus als dat haar antwoord is dan vind ik dat echt onvoldoende beantwoord en dan zie ik nog steeds géén meerwaarde voor het paard in de trainingsmethode die hier gebruikt wordt.
Wat de FEI zegt over Rollkur en LDR is wel bekend.
Maar daar hebben we dus het probleem wat Gummi meermalen heeft aangehaald, nl. wát laten de Nederlanders zien? Rollkur of LDR, zoals de top beweert.
En dan denk ik, dat we in ieder geval tot de slotsom kunnen komen dat het geen LDR is, zoals de FEI het omschrijft en zoals het ook bedoeld is.
Dus wat laat de top dan wel zien in hun trainingsmethode?
murphy102 schreef:JoyceB, je zegt het precies goed: Tineke wás klassiek opgeleid, net als Anky en beiden hebben hun principes met het grootste gemak in de prullenbak gegooid en het heeft henzélf niet bepaald windeieren gelegd.
Laten Tineke en Anky en ik nu toevallig dezelfde leermeester gehad hebben..., ooit.
Horseyfries heeft de "moderne" Tineke leren kennen.
murphy102 schreef:JoyceB, je zegt het precies goed: Tineke wás klassiek opgeleid, net als Anky en beiden hebben hun principes met het grootste gemak in de prullenbak gegooid en het heeft henzélf niet bepaald windeieren gelegd.
Laten Tineke en Anky en ik nu toevallig dezelfde leermeester gehad hebben..., ooit.
Horseyfries heeft de "moderne" Tineke leren kennen.