Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:23

Ikima schreef:
Omdat het trainingsfilmpje misschien een promotiefilmpje was? In die andere film had hij waarschijnlijk eerst niet door dat hij gefilmd werd.

of hij beloont met stem. Ik beloon ook vnl met stem.

Searcher

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:30

Als je gefilmd wordt en je dreigt later met gerechtelijke stappen als t gepubliceerd wordt, dan weet je i.m.o. ook wel dat je fout bezig bent en kritiek gaat krijgen. Als er op een filmpje te zien is dat je fair met je paard omgaat zijn zulke dreigementen helemaal niet nodig.

Al dit soort acties zijn een slechte reclame voor de bekende ruiters en de sport, of t nou een western-, dressuur- of springruiter is.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:32

als iemand zo op een van onze paarden zou rijden,
plukte ik hem er meteen vanaf.
Wat een misselijke rijstijl!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:33

Wat jammer dat er zon rotte appel het verpest voor de rest!
vind het echt een filmpje om naar van te worden!
helaas is dit bij iedere discipline te zien..
ben benieuwd wat er nu verder gebeurd (nee heb alleen de VP bekeken)..

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:35

ik heb wederom de filmpjes bekeken maar wat verlangt hij van het paard wanneer hij zo rukt aan ie teugel? Wat doet het paard niet goed in zijn ogen?
ik zie het niet?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:37

Ik vroeg het me net ook al af! bovendien is dit meer frustratie dan trainen denk ik? :o

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:39

Ik word naar van het filmpje, maar was er al achter hoe westernmensen rijden.
( de wedstrijdruiters dan, en niet de hobbymensen).
Ik ben ooit op een westernstal geweest vorig jaar, om te kijken bij een ander paardje met een vriendin.
Dat ging niet helemaal door en zijn we gaan kijken bij de western, maar ik schrok me rot hoe hard ze ze behandelen, vond het belachelijk.
Zo ook nog een d ponytje, ik vond hem al heel apart hoe klein hij eigenlijk was.
En achteraf bleek het paardje net 2 jaar en 3 maanden te zijn en stond al volop in training, dan kon hij wat gaan doen. Hij was pas gecastreerd want hij was niet te hendelen en daarom is hij zo jong maar in training gezet. Ik vond het belachelijk, ook al gelijk volop in training.
Uiteindelijk waren er ook nog filmpjes die werden gemaakt omdat een 3 jarige ( volledig getraint en wel) in de verkoop ging, maar natuurlijk filmde ze alleen als het goed ging.
Ik ben uiteindelijk weggegaan, ik kon het niet meer aanzien en werd er misselijk van.
Het liefst trok ik ze van hun paard af.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:44

ponylies schreef:
storrum schreef:

sorry maar ik vind het er niet uitzien :n

Ook ik vind het niets, daar is dat beest niet voor gefokt, dat beest hinkt bij het spinnen, veel te zwaar voor dat beest en dan ook nog een veel te grote persoon erop en grove hulpen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:56

quintolover schreef:
Ik ben ooit op een westernstal geweest vorig jaar, om te kijken bij een ander paardje met een vriendin.
Dat ging niet helemaal door en zijn we gaan kijken bij de western, maar ik schrok me rot hoe hard ze ze behandelen, vond het belachelijk.
Zo ook nog een d ponytje, ik vond hem al heel apart hoe klein hij eigenlijk was.
En achteraf bleek het paardje net 2 jaar en 3 maanden te zijn en stond al volop in training, dan kon hij wat gaan doen. Hij was pas gecastreerd want hij was niet te hendelen en daarom is hij zo jong maar in training gezet. Ik vond het belachelijk, ook al gelijk volop in training.
Uiteindelijk waren er ook nog filmpjes die werden gemaakt omdat een 3 jarige ( volledig getraint en wel) in de verkoop ging, maar natuurlijk filmde ze alleen als het goed ging.
Ik ben uiteindelijk weggegaan, ik kon het niet meer aanzien en werd er misselijk van.

Tuurlijk, elke western wedstrijdruiter rijdt zo/// Het zou fijn zijn als mensen eens zouden stoppen met generaliseren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:00

Toch zoude er ook meer mensen moeten komen die 'ze van hun paard aftrokken'.
Maw de publike opinie op het moment dat het gekonstateerd wordt is belangrijk en zal zeker zijn weerslag hebben op hoe er in de inrijbak wordt gereden.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:01

@ quintolover
Ik ben zelf een western wedstrijd ruiter en ik ken genoeg andere western wedstrijd ruiters (ook op hoog internationaal niveau) die NIET zo rijden. Je kunt niet alle western (wedstrijd) ruiters over 1 kam scheren. Dan zou dressuur- en springen minstens net zo erg zijn (al dan niet erger). En de 'hobby ruiters' kunnen er ook wat van hoor, hangen grote scharen in het mond van hun paard en weten niet eens waar ze mee bezig zijn. Maar niet iedereen is zo, er zijn zowel hobbymatige ruiters als wedstrijd ruiters die wel netjes en beheerst hun paarden correct rijden.

En er zijn veel reacties met 'ik trok ze van hun paard af hoor', maar ik zie dat toch maar erg weinig mensen daadwerkelijk doen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:15

Zijn reactie slaat werkelijk nergens op. Er is wél agressief met paarden omgegaan, al waren het misschien momenten. Er is geknipt in de filmpjes....ja dus??? Er zullen misschien ook goede momenten gefilmd zijn, maar daar gaat het niet om. Agressie hoort niet thuis in welke tak van (paarden)sport dan ook. We hoeven elkaar hier niet zwart te gaan maken, want we weten allemaal dat er in de paardensport, alle takken, agressie tegen het paard voorkomt en dat het in een aantal gevallen zelfs normaal wordt gevonden. Ook in de zg. hobby/recreatiesport komt het voor, ik zie het in meer of mindere mate op elke stal/evenement/wedstrijd. De vraag is: hoe maken we mensen bewust van het feit dat ze niet op de juiste manier met hun paard omgaan. Uitbannen van agressie/verkeerde/schadelijke omgang zal een mooie droom blijven. Van mensen aan de top zou je een voorbeeldfunctie moeten kunnen verwachten, maar niets blijkt minder waar, helaas.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:55

Ragdollcat schreef:
ponylies schreef:

Ook ik vind het niets, daar is dat beest niet voor gefokt, dat beest hinkt bij het spinnen, veel te zwaar voor dat beest en dan ook nog een veel te grote persoon erop en grove hulpen.

Natuurlijk was dat filmpje grappig bedoeld.
Maar dat hadden jullie beiden vast wel door.... not. :roll:

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:59

dofuzz schreef:
Craig krijgt nu de volle laag omdat een stelletje geïndoctrineerde dierenrechten activisten (als het aan hun lag mogen we zelfs geen ei meer eten want dat is abortus dus niet ethisch) uit vijf dagen training (dus laten we zeggen 5 uur) 3 minuten kunnen knippen hebben waar hij wel heel erg kordaat wordt. met voorbedachte rade om elke vorm van paardensport te kunnen verbannen.

Het betreft hier geen dierenrechten activisten, maar "epona tv".

EPONA.tv is television about horses - online.
EPONA.tv is produced by seasoned equestrian journalists with a special interest in the sciences of biomechanics, learning theory, nutrition, behaviour and management.

Iemand op een amerikaans forum schreef heel treffend toen iemand zich afvroeg waarom dit zomaar door Epona gepubliceerd werd:

Why? Because they're not puffing smoke up everybody's ass about how great the upper level riders are and how proud we all should be?

I applaud Epona. They're going after an issue.

The guy did what he did, the FEI stewards ignored it, and it's on video.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:07

xDenies schreef:
tellom schreef:
Leuk he dat western rijden %)

Vind dat wel een zéér overdreven reactie. In elke sport zitten rotte appels!

>.<
Maar goed, juist na zulke filmpjes te tonen zakt de westernsport weer onder de grond.

En let goed op wat ik typ, ben het er ook niet mee eens. Maar ik zit niet op het paard, en ik was er niet bij - dus heb ik ook geen reden om te oordelen.
Iedere ruiter doet het op zijn manier.

Dit kan je toch NOOIT goedkeuren. Als jij dit geen reden vind om te oordelen ben je zelf net zo erg.

Marit2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:13

''Zijn reactie slaat werkelijk nergens op. Er is wél agressief met paarden omgegaan, al waren het misschien momenten. Er is geknipt in de filmpjes....ja dus??? Er zullen misschien ook goede momenten gefilmd zijn, maar daar gaat het niet om. Agressie hoort niet thuis in welke tak van (paarden)sport dan ook. We hoeven elkaar hier niet zwart te gaan maken, want we weten allemaal dat er in de paardensport, alle takken, agressie tegen het paard voorkomt en dat het in een aantal gevallen zelfs normaal wordt gevonden. Ook in de zg. hobby/recreatiesport komt het voor, ik zie het in meer of mindere mate op elke stal/evenement/wedstrijd. De vraag is: hoe maken we mensen bewust van het feit dat ze niet op de juiste manier met hun paard omgaan. Uitbannen van agressie/verkeerde/schadelijke omgang zal een mooie droom blijven. Van mensen aan de top zou je een voorbeeldfunctie moeten kunnen verwachten, maar niets blijkt minder waar, helaas.''

@Jetta Ik ben het helemaal met je eens!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:14

Citaat:
Dit kan je toch NOOIT goedkeuren. Als jij dit geen reden vind om te oordelen ben je zelf net zo erg.

Wat een suffe opmerking :O

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:16

storrum schreef:
dofuzz schreef:
Craig krijgt nu de volle laag omdat een stelletje geïndoctrineerde dierenrechten activisten (als het aan hun lag mogen we zelfs geen ei meer eten want dat is abortus dus niet ethisch) uit vijf dagen training (dus laten we zeggen 5 uur) 3 minuten kunnen knippen hebben waar hij wel heel erg kordaat wordt. met voorbedachte rade om elke vorm van paardensport te kunnen verbannen.

Pardon...........................
Ga jij dit nou nog goed zitten praten. Elke ruk die hij maakt op dit paard is er teveel. Elk mens met een hart in zijn/haar lijf zou hier wat van zeggen. Daar hoef je geen "geindoctrineerde dierenrechtenactivist" voor te zijn.
Ik vind het filmpje van die craig ronduit vreselijk. En die vent al helemaal. Zoals hij in het zadel zit om zich heen zit te kijken en te kletsen.......(zie op het filmpje bij 0.35) en te rukken en te trekken. |o
Het paard moet geconcentreerd zijn en meneer zit op dat moment zelfs nog in de camera te kijken of iedereen hem wel niet ziet. Wat een arrogante idoot zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:17

Trainer Larry Trocha heeft op youtube filmpjes staan over het trainen van een stop/spin enz. Heb hier met plezier naar gekeken en is erg leerzaam. Maar dat alle western wedstrijd ruiters slecht zijn is natuurlijk sowieso larie!!!

Goed... ga nu mijn quarter maar eens afbeulen :P

Edit: ik snap trouwens niet dat iemand als bijv youthreiner uitlegt WAAROM deze meneer naar de muur rijdt, en daar dan commentaar op komt. Je hoeft het niet met deze manier eens te zijn of te worden, maar een uitleg waarom is toch wel handig om te weten lijkt me...??

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:21

colunder schreef:
Ik sta eigenlijk helemaal niet vreemd te kijken van deze filmpjes.
Ik heb nooit begrepen waarom western rijden een paardvriendelijke sport genoemd wordt.
Ik ben er ook een tijdje mee in aanraking geweest ,maar ben snel afgehaakt toen ik zag wat voor een trainingsmethodes daar gebruikt worden.
Niet alleen tijdens de training maar ook als de paarden op stal staan.
Ook het zogenaamde Afzweten vind ik niet diervriendelijk(hals van paard insmeren met een verwarmende gel, alluminiumfolie erover, daar nog een hoes over en maar laten rennen aan de longeerlijn.krijgen ze een mooie slanke hals van.)
Ook heb ik eens vol walging staan kijken bij een western stand op het Equitana, wat een scherpe stangen daar verkocht worden,sommige zijn gewoon 2 in elkaar gedraaide ijzerdraadjes,regelrechte martelwerktuigen!!
Mij is het ook altijd al opgevallen dat (de meeste) western paarden en niet bepaald vrolijk uitzien,en al helemaal niet tijden het werk.

Er zijn ook vast en zeker ruiters die wel op een ontspannen manier met hun paarden omgaan,maar in de wedstrijdsport ben ik dat nog weinig tegen gekomen.

ja makkelijk om de westernsport weer een schop te verkopen terwijl vaak in dit geval , mensen voor de helft niet eens weten waar ze over praten
nee de dressuursport is een lekkere :roll:

allemaal 1 pot nat hoor..........het zijn de ruiters die de beslissing maken voor de martelwerktuigen en de manier hoe zij trainen
ga daar tegen aan schoppen in plaats van tegen de tak van sport...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:23

quintolover schreef:

hier nog zo een kortzichtige opmerking.......

en wel een grote mond hebben in het laatste gedeelte........nou trek ze er dan daadwerkelijk af in plaats van alleen maar te kiften op een groep personen

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:25

Heeft iemand al een update of Craig hierop aangesproken wordt of dergelijke?
Sorry als ik eroverheen heb gelezen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:29

Ojajoh, maak je niet zo druk, is ook niet goed voor je baby ;) .

Ik rijd sgw/eventing en hoe vaak dat hier niet afgekat wordt, vaak ook door filmpjes waar de valparijen aan elkaar geknipt worden, alles wat wel goed gaat wordt niet getoond. Nu is het een keer een andere tak, misschien dat de mensen die altijd zo'n grote mond tov de engelse ruiters hebben ook een keer doorkrijgen hoe het is om in een verdomhoekje geplaatst te worden.
Dat is nu eenmaal zo, media maakt een verhaal en daar komen reacties op. Soms gaat het per ongeluk, maar soms ook niet en dit filmpje geeft voor mensen die niet veel van western afweten een niet zo positief beeld. Ruiter provoceert naar de camera en dan moet je je paard niet express nog een extra ruk geven. Beest kan er ook niets aan doen dat de ruiter zich irriteert aan de cameraman/vrouw.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:39

gr_roos schreef:
Ojajoh, maak je niet zo druk, is ook niet goed voor je baby ;) .

.

het is jouw interpretatie dat ik mij druk maak (en slecht is voor de baby) ;)

ik geef gewoon mijn mening wat ik vind van dat soort teksten ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:48

Was als relativerend grapje bedoeld. Er zijn belangrijkere dingen in het leven.............