Reddingsactie Friese paarden mislukt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:32

Ik vraag me af als het paarden van de koningin waren geweest of ze nog niet gered waren?

het is toch te zot voor woorden dat ze daar nu nog steeds staan.
DB hoeft echt geen geld meer van me te verwachten
En de AID laat ook zien dat ze alleen maar dieren kunnen afmaken bij pest, maar redden, dat kunnen ze niet Boos!

Chrystal-gek

http://www.pzc.nl/internationaal/binnen ... 794656.ece

Citaat:
De veearts heeft alle dieren ingeënt en komt geregeld langs voor controle.

Ingeent? In deze toestand?
Verder geen verkeerd woord er over hoor, maar dit viel mij op...

http://www.pzc.nl/internationaal/binnen ... 795407.ece

Citaat:
Na de overtocht worden de paarden in een weiland direct achter de zeedijk gezet. ,,Daar blijven ze een nacht om tot rust te komen, aldus Minnema.

Tja, wat moet ik hier van zeggen?
In de wagen en naar opvangadres, paarden warm rossen en dierenarts langs laten komen lijkt mij een veel verstandiger idee.
Daar op dat weiland zullen ze vast ook in de gaten gehouden worden, maar hebben ze veel minder mogelijkheden.
Ik verwacht dan ook dat daar de aandacht verdeeld moet worden, terwijl als ze op stal (in een binnenbak, loopstal of iets wat daar op lijkt) staan er veel meer individuele aandacht is.
Daarbij zijn deze paarden weinig tot niks gewend, als ze eerst op krachten komen, gaat het vervoer waarschijnlijk een gevecht opleveren (het levert sowieso stress op, op welk moment ze het ook doen). Nu zullen ze het zich waarschijnlijk gelatener over zich heen laten komen en heb je ze tenminste op de plek waar je ze hebben wilt waar je ze ook meteen beter kunt behandelen.

jasmijn78

linky schreef:
Beste Jasmijn78,

De betreffende man/familie laat al jaren een spoor van ellende achter wat betreft de verzorging van hun paarden/schapen/koeien.
Er zijn dikke rapporten van de AID, dierenbescherming noem maar op.
Echt GEEN lekkertjes hoor!

Kan best, maar ik ken de rapporten niet, ik ken het verleden niet en ik heb het niet gezien, dus ik kan daar niet over oordelen. Ik ga af op wat ik zie en die paarden zien er verder gezond en doorvoed uit. Dus ik denk dat voor wat betreft deze paarden niet direct sprake is van structurele verwaarlozing.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:33

ja dat zei ik een aantal pagina s terug ook al...vidn het echt schandalig!! vooral met alle hulpmiddelen di we tegenwoordig hebben en alle zogezegde techniek nou waar is het dan???

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:34

runningkawa schreef:
Ik vraag me af als het paarden van de koningin waren geweest of ze nog niet gered waren?

het is toch te zot voor woorden dat ze daar nu nog steeds staan.
DB hoeft echt geen geld meer van me te verwachten
En de AID laat ook zien dat ze alleen maar dieren kunnen afmaken bij pest, maar redden, dat kunnen ze niet Boos!

Dat ben ik eigenlijk wel met je eens RK.

C_hristel

Weet iemand al of het live uitgezonden wordt ? Vindt het zo zielig he Boos!. Deze paardjes verdienen een lekker warm stalletje vindt ik..

elllis

Cyntje schreef:
Afbeelding

Wat een akelige foto idd

Mooie kerstkaart voor de fam ....... Cool

linky

Sully97;

mijn man is er een keer geweest, ik heb hem nog nooit zo van slag thuis zien komen.............................

tuurlijk, deze paarden zijn door de overvloed aan gras goed doorvoed maar dat is er bij hem thuis straks heeeeeeel gauw weer af...................

MissJ

Er was net op het nieuws dat ze vanmiddag gaan proberen om de kudde met ruiters van het eilandje te lokken...het zal mij benieuwen.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:35

en ik weet haast wel zeker dat die paarden het koud hebben.....die longonstekingen dan ?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:35

linky schreef:
Sully97;

mijn man is er een keer geweest, ik heb hem nog nooit zo van slag thuis zien komen.............................

tuurlijk, deze paarden zijn door de overvloed aan gras goed doorvoed maar dat is er bij hem thuis straks heeeeeeel gauw weer af...................

Ik zag gister op het journaal dat de betreffende eigenaar 12 jaar terug al een keer al zijn beesten kwijt is geraakt ivm verwaarlozing. Lips are sealed

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:36

dat ze er nog staan, het is toch erg
ik weet dat ze hun best doen, maar vindt het wel erg lang duren hoor.
en die eigenaar ik ken hem niet, maar vindt dit niet kunnen.

Ann

Deze kudde is niet representatief voor de rest van zijn veestapel, jasmijn78. Deze paarden hebben tijden voldoende gras gehad en zien er redelijk goed uit. Na de winterperiode krijg je een heel ander beeld...

Sullie97

Ann schreef:
Sullie97 schreef:
Wie kent dan die man persoonlijk? Gewoon een vraag van nieuwsgierigheid.

Ik heb met hem en zijn paarden te maken gehad.
Over het hoe & wat ga ik niet uitwijden in dit topic.

Nee, dat hoeft ook niet van mij. Ik kom zelf niet Friesland (uit Brabant) dus ik weet ook niets van de verhalen achter deze persoon. Ik heb bij ons in de buurt (zo'n beetje allemaal boeren) ook wel dingen meegemaakt die niet door de beugel kunnen. Het gaat idd altijd maar hoeveel geld je aan dieren kan verdienen (jonge katten, paarden) en ondertussen niet kijken naar hoe de paarden er bij staan. Bijvoorbeeld in de zomer niet genoeg water geven aan de perd, terwijl het super heet is. Kittens laten doodgaan, gewoon zomaar, omdat ze ze niet kunnen verkopen. Katten kidnappen, in de winter, omdat ze een hekel hebben aan een ander. Zo kan ik nog wel doorgaan.

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:37

ik krijg net te horen dat de paarden die al gered zijn dat die in hallum op stal staan

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:37

hoera schreef:
Cyntje schreef:
Afbeelding

Wat een akelige foto idd

wat een super idee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:38

hoera schreef:
Cyntje schreef:
Afbeelding

Wat een akelige foto idd

Het is zeker een mooie foto. Maar daar moet je niet het verhaal (welke dat ook is) bijdenken.

jutsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:38

Chrystal-gek schreef:
http://www.pzc.nl/internationaal/binnen ... 794656.ece

Citaat:
De veearts heeft alle dieren ingeënt en komt geregeld langs voor controle.

Ingeent? In deze toestand?
Verder geen verkeerd woord er over hoor, maar dit viel mij op...

Citaat:
Na de overtocht worden de paarden in een weiland direct achter de zeedijk gezet. ,,Daar blijven ze een nacht om tot rust te komen, aldus Minnema.

In de wagen en naar opvangadres, paarden warm rossen en dierenarts langs laten komen lijkt mij een veel verstandiger idee.
Daar op dat weiland zullen ze vast ook in de gaten gehouden worden, maar hebben ze veel minder mogelijkheden.
Ik verwacht dan ook dat daar de aandacht verdeeld moet worden, terwijl als ze op stal (in een binnenbak, loopstal of iets wat daar op lijkt) staan er veel meer individuele aandacht is.
Daarbij zijn deze paarden weinig tot niks gewend, als ze eerst op krachten komen, gaat het vervoer waarschijnlijk een gevecht opleveren (het levert sowieso stress op, op welk moment ze het ook doen). Nu zullen ze het zich waarschijnlijk gelatener over zich heen laten komen en heb je ze tenminste op de plek waar je ze hebben wilt waar je ze ook meteen beter kunt behandelen.[/quote

de burgemeester ofzo had het over een half uur tot een uur dat ze op dat land blijven

jutsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:39

ik ken hem ook persoonlijk en met mij nog een aantal bokkers

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:39

C_hristel schreef:
Weet iemand al of het live uitgezonden wordt ? Vindt het zo zielig he Boos!. Deze paardjes verdienen een lekker warm stalletje vindt ik..

Nee, ze verdienen voldoende voedsel, water, medische zorg en rust. Deze dieren lopen al tijden buiten en zijn daar helemaal op ingesteld qua vacht/gestel. Ze hebben misschien nog nooit een stal van binnen gezien, lekker om ze dan op te sluiten...

EDIT: de paarden met longontsteking/slechte weerstand natuurlijk buiten beschouwing gelaten.
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-11-06 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:40

mag hopen dat ze die paarden vanmiddag van dat akelige stukkie grond afhalen tis toch te zot voor woorden dat ze er nog steeds staan..
bedoel ze hadden ook wat amfibie voertuigen van het leger kunnen inzetten
er stond ook in de krant paarden kregen water en hooi....al lijkt t mij dat er water in overvloed is daar wat ze op kunnen drinken :S maar gelukkig dat ze in ieder geval wel iets proberen..

maarja de beestjes zullen het idd lekker koud hebben vooral nu met die harde wind enz..
snap niet dat ze die vent uberhaupt nog dieren laat hebben Boos!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:41

Ik kom net terug uit Marrum. Mijn paard staat in Burdaard dat is een paar kilometer van Marrum af. Het is wel een heel vreemd gezicht om die paarden daar zo midden in dat water te zien staan. Ze stonden er wel heel rustig bij, en lekker hooi te eten. Ik had verwacht dat men daar veel drukker bezig zou zijn met vanalles weg te halen enz, maar alles gaat heel rustig. Twee man was bezig met het prikkeldraad van de palen af te halen, en de schapen die op de zeedijk liepen weg te drijven. Ik hoorde net op omroep fryslan dat ze om 14.00 uur de paarden daar gaan halen. Ik ben benieuwd of ze achter paarden met ruiters aanlopen. Heb er een hard hoofd in als ik ze daar zo rustig zie staan. Overigens waait het daar nauwelijks, het is zeker niet koud daar nu!.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 03-11-06 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrystal-gek

jutsje schreef:
Chrystal-gek schreef:
Daarbij zijn deze paarden weinig tot niks gewend, als ze eerst op krachten komen, gaat het vervoer waarschijnlijk een gevecht opleveren (het levert sowieso stress op, op welk moment ze het ook doen). Nu zullen ze het zich waarschijnlijk gelatener over zich heen laten komen en heb je ze tenminste op de plek waar je ze hebben wilt waar je ze ook meteen beter kunt behandelen.

de burgemeester ofzo had het over een half uur tot een uur dat ze op dat land blijven

Dan is het anders, maar in het nieuwsbericht staat een nacht, om tot rust (en op kracht) te komen.
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 03-11-06 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

orange1

Ann schreef:
C_hristel schreef:

Nee, ze verdienen voldoende voedsel, water, medische zorg en rust. Deze dieren lopen al tijden buiten en zijn daar helemaal op ingesteld qua vacht/gestel. Ze hebben misschien nog nooit een stal van binnen gezien, lekker om ze dan op te sluiten...

ze staan nu wel op stal in hallum en hebben het daar supper naar hun zin

Sjoukie1305

Idd een loopstal oid zou heerlijk zijn voor deze paarden, dan kunnen ze lekker de beentjes strekken en kan er gekeken worden welke paarden (eventueel) wel terug kunnen op het land (ben bang dat dat wel zo gaat) en welke paarden extra zorg nodig hebben, zodat deze laatste groep kan blijven staan! Maar ja, er zijn daar zat mensen die wel weten hoe het moet, denk alleen dat die wat harder zijn dan wij.