Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:46

Babootje schreef:
Rechtspraak is gewoon ontzettend moeilijk. En is gelijk hebben in rechtszaken is niet altijd gelijk krijgen een veelgehoorde uitspraak en niet zonder reden.
Daarvoor moet je weten hoe de rechtspraak precies werkt en een advocaat hebben die dat heel goed weet toe te passen. En is kennis van het onderwerp gewoon is daarbij ook heel belangrijk. Zowel aan de kant van advocaten als aan de kan van rechters.
We doen nu allemaal alsof het "kat-in-t-bakkie" is omdat een lagere rechter uitspraak heeft gedaan, maar het kan in hoger beroep altijd nog anders lopen.

Dat is het enige dat ik wil aangeven. ik zit hier echt niet als verdediger van Helgstand o.i.d.

Dat is waar, er zijn zrlfs nog tussenvarianten te verzinnen. Dat sommige delen niet uitgezonden mogen worden of mensen minder herkenbaar in beeld.
Neem aan dat zowel de tv-zender als Helgstrand goede advocaten hebben.

Waar een rechter te weinig kennis heeft kunnen onafhankelijke deskundigen worden gevraagd.

nikkel

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 20:34

Deskundigen, verschillen nog wel eens van mening, volgens mij. Zouden die opnames op TV verschijnen, dan vormt het publiek zich wel een mening, denk je ook niet.?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:00

nikkel schreef:
Deskundigen, verschillen nog wel eens van mening, volgens mij. Zouden die opnames op TV verschijnen, dan vormt het publiek zich wel een mening, denk je ook niet.?

Ja maar daar heeft een rechter die moet beoordelen of het uitgezonden kan worden weinig aan.
Die zal zich beroepen op de kennis van dierenartsen en bekende trainers/bondscoach etc.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:03

Fransje 23, de rechter moet alleen een uitspraak doen of het terecht is dat die film etc. uitgezonden gaat worden of niet. Daar heb je geen deskundigen voor nodig. Dat is alleen een civiel technische beoordeling of het dierenwelzijn een hogere prioriteit heeft, dan de belangen van de privé persoon. Of omgekeerd. Het gaat niet over goed of fout. Het gaat alleen om belangen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:16

nikkel schreef:
Fransje 23, de rechter moet alleen een uitspraak doen of het terecht is dat die film etc. uitgezonden gaat worden of niet. Daar heb je geen deskundigen voor nodig. Dat is alleen een civiel technische beoordeling of het dierenwelzijn een hogere prioriteit heeft, dan de belangen van de privé persoon. Of omgekeerd. Het gaat niet over goed of fout. Het gaat alleen om belangen.

Maar hoe beoordeelt de rechter dat dan bij onderwerpen waar hij geen of nauwelijks kennis van heeft?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:25

fransje23 schreef:
nikkel schreef:

Maar hoe beoordeelt de rechter dat dan bij onderwerpen waar hij geen of nauwelijks kennis van heeft?

Hij heeft kennis van het recht, dat is zijn werk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:18

nikkel schreef:

Ik verwacht wel dat hier deskundigen gehoord zijn. Om te beoordelen of dierenwelzijn geschaad wordt. Dat is namelijk de reden om de uitzending door te laten gaan.

Er wordt niet veroordeeld op dierenmishandeling, wel geoordeeld of de behandeling grof genoeg is om privacyschending toe te staan.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:20

Fransje23, de rechter doet geen uitspraak over het inhoudelijke deel van de film. Dat kan nog komen maar is afhankelijk van andere factoren. Daar gaat het nu niet om.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:21

Maar het is toch ook de taak van de onderzoeker/de openbaar aanklager/de rechter om te verifiëren of bewijsmateriaal rechtmatig verkregen is? En dat zal hier niet het geval zijn. (Ga ik van uit)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:26

nikkel schreef:
Fransje23, de rechter doet geen uitspraak over het inhoudelijke deel van de film. Dat kan nog komen maar is afhankelijk van andere factoren. Daar gaat het nu niet om.

Nee, maar de rechter neemt het inhoudelijke deel wel in overweging om te bepalen of de beelden ernstig genoeg zijn dat uitzending plaats mag vinden.

rien10 schreef:
Maar het is toch ook de taak van de onderzoeker/de openbaar aanklager/de rechter om te verifiëren of bewijsmateriaal rechtmatig verkregen is? En dat zal hier niet het geval zijn. (Ga ik van uit)

In deze zaak niet. Hier gaat het erom of het belang van Helgstrand (privacy geschonden krijgen) groter is dan het sociaal belang (misstanden naar buiten brengen).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:27

rien10 schreef:

De rechter heeft uitgesproken dat het in Nationaal belang is dat de beelden uitgezonden worden. Dat gebeurd soms. En dan weegt dat zwaarder dan de privacy.

Ik gok er zomaar op dat de rechter de beelden als schokkend heeft ervaren. En er dus wel heftige dingen te zien zijn. Dat moet natuurlijk nog maar blijken. Maar dat de rechter dit besluit genomen heeft zegt heel veel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:27

Weer wat geleerd. Thanks.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:28

Ik heb het niet helemaal doorgelezen.. maar gaat de rechter akkoord met uitzending omdat dierenrechten geschonden worden of omdat de privacy kwestie (onjuist verkregen) niet voldoende was?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:28

Zo pakken ze nu op in America bij de volbloeds, naar aanleiding van een klokkenluider.

https://www.bloodhorse.com/horse-racing ... -track-vet. dit gaat om heel grote namen in de Amerikaanse rensport. Het civiel rechterlijke gedeelte tegen de trainer loopt nog steeds.

Het belang van het schenden van de privacy of het belang van het paardenwelzijn en dat naar het publiek brengen.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 08-09-23 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:29

Nou, dan te hopen dat ze die gangenpaarden die mishandeld worden met houten blokken ook eens aanpakken. Stelletje trieste kansloze gekken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:31

Ook daar is men volop mee bezig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:31

Maar het is wel makkelijker om op drugs te testen toch? Ik meen dat dat met enige regelmaat gebeurt na een race of een koers (en je zou denken wedstrijden in t algemeen maar dat weet ik niet zeker)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:34

Ik zag onlangs in de US ook zo’n nieuwe western variant waar het paard bewust moet kreupelen.
Dan zie je allemaal hinkelende paarden door de baan gaan.
Soms vraag je je af of al dat chloor in het drinkwater de hersenen van mensen aantast daar…..

Maar goed, zoals blijkt komt dierenmishandeling echt overal voor.
Jullie voorbeelden zijn ook weer treurig, wat mankeert mensen toch hè?!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:36

Oh welke variant is dat?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:37

Ninx schreef:
Soms vraag je je af of al dat chloor in het drinkwater de hersenen van mensen aantast daar…..

Chloor niet, lood wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:38

Cer schreef:
Ik heb het niet helemaal doorgelezen.. maar gaat de rechter akkoord met uitzending omdat dierenrechten geschonden worden of omdat de privacy kwestie (onjuist verkregen) niet voldoende was?

Dat laatste om de eerste reden. Het een hangt aan het ander.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:39

Ah oke thanks :j
(Ik weet dat t ergens stond maar om nou helemaal terug te bladeren :o )

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:51

nikkel schreef:

Dat weet ik,en dat is ook niet wat ik bedoel.

De rechter moet beoordelen of de beelden van een dusdanige aard zijn dat filmen met een verborgen camera en het uitzenden van die beelden te rechtvaardigen is.

Kan mij voorstellen hij om dit te beoordelen ook de mening vraagt van deskundigen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:53

Ninx schreef:
Ik zag onlangs in de US ook zo’n nieuwe western variant waar het paard bewust moet kreupelen.
Dan zie je allemaal hinkelende paarden door de baan gaan.

Maar goed, zoals blijkt komt dierenmishandeling echt overal voor.
Jullie voorbeelden zijn ook weer treurig, wat mankeert mensen toch hè?!

Nou echt hè. En het lijkt alsof sommigen dan gewoon weer wat anders verzinnen als verboden is.

Of het door het Chloor komt of door een klap van de mallemolen weet ik niet maar helemaal lekker zijn zulke mensen natuurlijk niet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:04

Cer schreef:
Oh welke variant is dat?

Offtopic, maar ik gok western pleasure, daar slaan ze soms ook wel door imo.

De galop bijvoorbeeld, te zien op +- 12 minuten