Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 07:10

Zo werkt de habitat richtlijn niet. Daarin staat dat de Europese landen hun natuur moeten beschermen, niet hoe ze dat moeten doen. Zolang we in Nederland maar uitleggen waarom we iets doen, kunnen we heel veel acties in de wet vast leggen en dat natuurbescherming noemen. Je kan prima aangeven dat wolven in het algemeen beschermd worden, maar dat risico exemplaren afgeschoten worden, waarbij je wel moet uitleggen wat je dan als risico's beschouwd. Maar je kan bijvoorbeeld ook prima een afweging tussen twee belangen maken. Gewoon als voorbeeld wat ik hier verzin, je kan in het kader van natuurbeheer volgens de habitat richtlijn het versterken van de korhoender populatie zo belangrijk vinden, dat je de bedreiging, wolven, afschiet. Zolang je maar uitlegt waarom korhoenders belangrijker zijn voor de natuur in Nederland dan wolven.

Er is gewoon heel veel mogelijk als we dat willen en daarbij moet je niet te veel naar de, in hun eigen voordeel pratende, prowolvers luisteren.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 07:38

Die billy heeft inderdaad in een open melkstal een vaars gegrepen.. en ergens dwars door een dorp gelopen.

Aangereden maar dat overleefd.

En in Nederland vrat die schapen bij het industrie yerrein wat vol in het nieuws was.

Hij is al afgeschoten in september .wat ik ergens las.

Google leverd best intersante stukken op.

Als deze jongen zou krijgen leert die alleen maar meer dingen om binnen te komen jagen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:34

Ik had op een pro wolf site gevraagd hoe deze man de toekomst voor zich zag. Want hij vond de wolfwerende omheiningen een probleem voor de andere in het wild levende dieren.
Kort samengevat: veel dier houders stoppen al vrijwillig en misschien moeten we andere overtuigen, uitkopen om dit ook te doen.

Op mijn vraag, wat als er geen enkel vee meer buiten loopt gaat de Wolf dan de hondjes en kindjes vd wandelaars pakken?
Daar heb ik nog geen antwoord op :D

Eigenlijk zouden we dat met heel nederland/België moeten doen in de tijd dat ze veel voedsel nodig hebben. Begreep dat een wolf een dag of 5 zonder voedsel kan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:39

jobamara schreef:
Ik had op een pro wolf site gevraagd hoe deze man de toekomst voor zich zag. Want hij vond de wolfwerende omheiningen een probleem voor de andere in het wild levende dieren.
Kort samengevat: veel dier houders stoppen al vrijwillig en misschien moeten we andere overtuigen, uitkopen om dit ook te doen.

Geeft hij hier nu een inkijkje in zijn verborgen agenda?
Sommige mensen hebben een intense haat tegen iedereen die dieren houdt.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:53

Geen idee maar wordt er gewoon misselijk van. Ik denk wel dat ik mijn omheining alvast wat ga aanpassen. Zie in Duitsland en België dat ze ineens vergunning nodig hebben. En hoop dan maar dat wat staat mag blijven staan. Hier rondom 2 ha heras hekwerk, ga ad buitenzijde maar stroomdraad aanbrengen nog wat verzinnen op het ondergraven, stenen, worteldoek of zo hoef je ook niet de onderste stroomdraad vrij te houden van begroeiing. Want die moet op ongeveer 15 cm boven de grond.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:57

Dit is zijn hele verhaal trouwens

Erna Berger ik denk dat dat voor elk wolventerritorium anders is. In een bosterritorium hoef je niet zoveel, alleen de dierhouders aan de cultuurranden moeten beschermen en dat valt dan in verhouding vaak wel mee. Maar met een cultuurlandschapterritorium moet echt een plan worden gemaakt voor de routes van de andere dieren. Misschien een middenweg? Sommige mensen stoppen zelf al met het houden van dieren omdat ze het niet meer leuk vinden met grote wilde roofdieren in de omgeving, anderen kunnen misschien met goed geld vrijwillig uigekocht worden en andere dierhouders blijven met goede bescherming van hun dieren. Ik vind dus absoluut niet dat vee en hobbydieren aan hun lot moeten worden overgelaten. Heel onwaardig naar de schapen toe wat er nu bij Nordhorn gebeurd en slecht voor het natuurlijke gedrag van deze wolven. Zo werk je probleemgedrag van wolven in de hand en niet welwillende mensen komt dat heel goed uit, dan kun je makkelijk gaan wijzen met nog wat angstvoeding er bovenop. Kijk in wezen zou de overheid gewoon moeten helpen bij alles omdat de EU wolven opeens als beschermd verklaard. Daar zit al heel veel mis en de burgers (en gemeenten) zitten met de handen in de haren.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:37

jobamara schreef:
Geen idee maar wordt er gewoon misselijk van. Ik denk wel dat ik mijn omheining alvast wat ga aanpassen. Zie in Duitsland en België dat ze ineens vergunning nodig hebben. En hoop dan maar dat wat staat mag blijven staan. Hier rondom 2 ha heras hekwerk, ga ad buitenzijde maar stroomdraad aanbrengen nog wat verzinnen op het ondergraven, stenen, worteldoek of zo hoef je ook niet de onderste stroomdraad vrij te houden van begroeiing. Want die moet op ongeveer 15 cm boven de grond.

Zag op tv met onder door graven dat ze tegen roofdieren prikkeldraad in de grond groeven

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:45

Zal zeker helpen maar vind dat zo link, als er een stuk boven komt aan de verkeerde kant vd omheining....
Zat ook nog aan betongaas te denken, die heb je wel met kleine maas. Wel veel werk en heb je nog de begroeiing niet mee weg.
Met worteldoek en dan aantal ijzeren pennen om het vast te leggen zou ik daar vanaf zijn, maar heb ook nog veel putroosters liggen dus zou die ook nog kunnen wegleggen. Nog maar is diep nadenken, nu ben ik altijd thuis op boodschappen na. Maar heb ze in de zomer wel ''s nachts buiten en op het warmst binnen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:08

Jobamara, boven dat Heras Hekwerk moet je nog wel weer of een aantal stroomdraden, of een aantal rijen prikkeldraad hebben, anders klimmen wolven er zo overheen heb ik op verschillende plekken gelezen. Misschien heb je dat al hoor, maar ik wilde het je toch even melden. En je moet er goed op letten dat aan de andere kant van het hekwerk geen verhogingen zijn, waardoor ze er toch nog overheen kunnen springen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 23:47

Jet, dank je klopt idd ongelooflijk advies is op 20 cm op 40 cm op 70 cm 1.10 'm en 1.40 maar aangezien ze al over 1.85 zijn gegaan %) zal ik ook nog hoger moeten.
Gelukkig toen we hier kwamen alle gladde draad bewaard dus daar kunnen we vast 1 rondje mee maken.

Jij zit in het noorden toch?
Bij jullie alles nog rustig?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 08:45

Ja, hier in het noordwesten geen wolf te bekennen gelukkig. Hopelijk komen ze hier ook niet, want ik zou niet weten wat ze hier aan wild kunnen eten behalve wat reetjes in de duinen of in het Dijkgatbos...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:30

Maar vlgs mij zit er vlak bij de grens met Duitsland wel een roedel, als ik het tegen kom zal ik het hier delen Jet.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 11:19

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 11:48

Hoe kun je ooit een omheining van een opfok weiland wolf proof maken en tegen welke kosten?
Ten eerste echt wolfproof. Dan hebben we het wel over andere hekken dan dat pro wolvers aan bevelen. Bovendien kun je de vergunningen daarvoor wel vergeten en als er subsidie voor gegeven wordt dan zal dat om enorme bedragen gaan.

De wolf is een ontzettend dure hobby van een enkeling waar anderen en de hele samenleving maar voor op moeten draaien.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 11:51

Ik heb maar honderd meter min of meer wolf-proof gemaakt en was al veel geld kwijt. Een groot weiland is helemaal onbetaalbaar. Wat ze hier nu met de schapen doen: 's nachts in een nachtkraal in het weiland. Moet nog zien hoe lang dat goed blijft gaan..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:59

Vallen ze overdag niet de schapen aan of uur voor schemer.

Of idd de kraal gaan rond lopen heb je nog gestresste schapen.

Als het ergens moet zon hek onbetaaldbaar stel je hebt 40 hectare wat alleen buiten om kan omdat naast elkaar ligt.. goedkoper als je dat met land van de buren ertussen hebt en 10 hectare nog verderop.. blijf je bezig en met verweiden staat het ook niet altijd vok

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 13:18

Hier in de buurt was het in het donker. Overdag loopt/fietst er te veel langs die weilanden.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 13:29

Zag net een veehouder in duitsland, kosten 50.000,- euro en nog niet goed genoeg.
Kunnen ze die wolven geen trackers aandoen en dat je dan alarm krijgt of zo,als ze binnen bv 10 km zijn.

Is dit het enigste topic over wolven in nederland?
Want ik denk dat veel bokkers de wolf onderschatten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 13:47

Er zijn meer topics maar die liggen al even stil. Even de zoekfunctie gebruiken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 14:59

jobamara schreef:
Zag net een veehouder in duitsland, kosten 50.000,- euro en nog niet goed genoeg.
Kunnen ze die wolven geen trackers aandoen en dat je dan alarm krijgt of zo,als ze binnen bv 10 km zijn.

Is dit het enigste topic over wolven in nederland?
Want ik denk dat veel bokkers de wolf onderschatten.

Ach weet je, pas nu er paarden als slachtoffers vallen beginnen meer mensen wakker te worden.
Ik ben twee jaar geleden al gestopt met schapen houden.

Dus nee, dit is niet het enige topic, en die verhalen die je nu langzaamaan hier begint te horen komen al jaren uit Duitsland. Helaas...
O ja, en er zijn genoeg filmpjes ook waar een schaapskudde waar de herder en zijn honden bij lopen bij daglicht/overdag aangevallen wordt, in Duitsland.

Glen en consorten zijn heel goed geweest in lobbyen, en de waarheid verzwijgen ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 15:11

jobamara schreef:
Maar vlgs mij zit er vlak bij de grens met Duitsland wel een roedel, als ik het tegen kom zal ik het hier delen Jet.

Maar voordat die via de Afsluitdijk bij ons zijn of via het Noordzeekanaal, moet er toch wel wat gebeuren denk ik...

Maar ik maak er geen ver-van-mijn-bed-show van hoor, ik vind wolven leuk, maar niet in ons land. In Rusland of net in Polen bij de grens met Rusland hebben ze naar mijn idee een mooie habitat, maar verder westwaarts niet, te dicht bevolkt en te weinig natuur voor wolven.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 15:40

Sanseviera, ook ik heb onder een steen geleefd dan. Pas vd zomer toen Billy in Heusden/Wijk en Aalburg huishield ben im me er in gaan verdiepen. Vind het heel rot voor je dat je hebt moeten stoppen, het plezier gaat er echt af als je met de angst moet leven wat je weer zal aantreffen.

Jet, ooo Noord Holland dus :), zeg nooit nooit idd. Zag al 200 km voorbij komen als ze echt op zoek zijn naar leefgebieden.

Zoekfunctie, ben niet zo handig op gsm, sorry :o

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 15:49

Je hebt wel gelijk hoor dat ze grote afstanden af kunnen leggen, maar ik denk toch dat het nog wel een tijd zal duren voordat ze deze kant op komen.

Ik volgde in Duitsland al een tijdje de berichten over wolven en als er iets te lezen was over wolven in Nederland zag ik dat vaak ook wel. Ik vind het triest voor iedereen die zijn dieren graag buiten houdt en dat nu niet meer onbezorgd kan doen vanwege wolven.

Jobamara, dit is het meest recente topic dat ik kon vinden, het loopt al wel een tijdje: [VSW] Zorgen maken om wolf... . Misschien moeten we dat maar eens naar boven halen, dit topic staat inmiddels al zover naar beneden gezakt dat niemand het zowat zal vinden...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 23:20

Is denk ik wel een goed idee, of iets om idd meldingen te doen als er bij mensen in hun buurt gevallen gemeld worden

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:53

Shetland-pony in Kirchhellen gedood

26 oktober 2020 Kirchhellen Nordrhein-Westfalen

Gisteravond rond 23.00 uur is er in Kirchhellen-Ekel een pony gedood. Het weiland waar twee dieren grazen ligt pal naast het huis van de eigenaar.

Google vertaling:
<<Hij hoorde rond 22.45 uur een pony schreeuwen, iets wat heel ongebruikelijk is, meldde de ponybezitter, die niet bij naam wil worden genoemd, is nog steeds stomverbaasd.

Een paar ogen bevond zich direct naast de gedode pony, het andere paar ogen 20 m erachter.

Beide wolven (voor de dierenarts die dezelfde avond werd gebeld waren het wolven) renden richting bos, stopten weer op ongeveer 200 m en gingen toen verder richting bos. De zaklamp scheen tot 300 m, waarna hij niets meer kon zien.

Eerst belde de eigenaar de politie die onmiddellijk kwam.
De dierenarts kwam ook direct, hij kon alleen de dood van de pony vaststellen en dat de tweede andere pony niet gewond waten geraakt.

Bij de LANUV kon de pony-eigenaar niemand bereiken op drie telefoonnummers die hij op internet had gevonden.

Vanmorgen belde de heer Ribbrok van de LANUV en maakte voor 10.00 uur een afspraak.

De wens van de ponybezitter aan het Gahlener Bürgerforum:
"Maak deze puinhoop alstublieft openbaar”

De LANUV heeft altijd gezegd dat onze wolven geen paarden of koeien aanvallen, dat is gewoon niet waar. Enige tijd geleden heeft mijn buurman zijn pony's opnieuw omheind met een 1,50 m hoog hek. Maar zelfs dat zal niet genoeg zijn als ik denk aan de aanvallen in de damhert-weilanden van de afgelopen 2 jaar. Vanaf vandaag sluit ik mijn overgebleven pony 's nachts op stal op”.>>

https://www.schermbeck-grenzenlos.de/home/aktuelles/shetland-pony-in-kirchhellen-gerissen-261013069?fbclid=IwAR3w283-bA-ix06il6_7OSTbOy3TaixHGXnAoc_QUKq5YgnWL_KKB6wMi1Y