Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 07:46

randalinpony schreef:
randalinpony schreef:

Ja, want al die dierenartsen, ecologen, biologen en dierenbeschermingsinspecteurs die hier kritisch naar kijken zijn mensen - geen deskundigen.
Je bent zeg maar deskundig als je voor dit beleid bent. :+
.

Marie_Anne schreef:
Zo heel veel deskundigen hoor ik er niet over helaas. Daar heb ik wel echt naar gezocht een tijdje geleden.

Veel mensen die in dit topic roeptoeteren hebben zich helemaal niet echt verdiept in de materie. Er zijn berichten met veel feiten geplaatst, met name door Mizora, maar ook door anderen. Dus je hoeft het niet eens zelf op te zoeken als je daar geen zin in hebt. Maar je ziet toch dat lang niet iedereen de moeite neemt om dit te lezen.

Ik heb uiteraard gewoon respect voor andere meningen, maar dan wel obv feiten aub. En ik denk zeker dat de meeste mensen die zich hier op social media op gestort hebben, en waardoor nu bijgevoerd wordt, het idd gewoon zielig vinden zonder al te veel kennis van zaken.

Omdat het jou niet lukt, hier wat linkjes. Via de artikelen vindt je zo weer een hoop nieuwe deskundigen waar je op kunt googelen.
Kritische geluiden over de OVP zijn er vanaf zeker 2006-7 hoor. :) Lastig is dat het relatief weinige onderzoek in de OVP door voorstanders of in opdracht van de beheerders zelf wordt gedaan.

Is het natuur?

Edo van Uchelen, bioloog

http://www.centrumvoornatuurfotografie. ... artikel=96

Midas Dekkers 'er lopen koeien en paarden en die horen daar niet, die horen in de wei,'

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1739102 ... s-failliet

Over biodiversiteit:
https://www.trouw.nl/home/afschieten-va ... ~ac0643fb/

https://www.wur.nl/nl/nieuws/Rem-op-aan ... ganzen.htm

Lekker genuanceerd
https://www.volkskrant.nl/archief/oostv ... ~a3537579/

http://archief.bionieuws.nl/artikel.php?id=3861

Citaat uit bovenstaand artikel uit 2008 van Platteeuw, bioloog
Citaat:
‘Vera wilde passages uit het rapport schrappen die niet met zijn visie overeenstemden’, zegt hij. ‘We hebben ons er sterk voor gemaakt dat in het evaluatierapport in ieder geval blijft staan dat wij bij voortzetting van huidig beheer een conflict verwachten met Natura2000-doelen.’

Frits van Beusekom, oud-directeur staatsbosbeheer
‘https://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/24/alleen-orakeltaal-overleeft-in-de-oostvaarderspla-1537635-a502495

Volg vooral ook even de links in onderstaand artikel, vooral die van dr. Eddy van der Maarel
oud-hoogleraar plantenecologie
:
https://www.climategate.nl/2013/10/er-d ... beschermt/

Over teruggang vogels
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/gr ... n~a883405/

En muizenissen over de kiekendief
https://www.gemeente.nu/bestuur/gemeent ... fors-geld/

Dierwelzijn

Dierethicus
https://www.animalstoday.nl/esteban-riv ... rsplassen/

Standpunt van de KNMvD (dierenartsenvereniging), lees dit vooral ook:

file:///C:/Users/Gebruiker/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.IE5/KKMHR2ZB/150226+KNMVD+STANDPUNT+WELZIJN+GROTE+GRAZERS+OOSTVAARDERSPLASSEN+2015+DEF.PDF

Omdat ik niet weet of ik u een PDF zo kan linken, hier de googlepagina waarop je hem kan vinden,

https://www.google.nl/search?q=biodiver ... 80&bih=866

En hier hun laatste standpunt (overigens is dit een standpunt dat ik volledig deel.)

https://www.knmvd.nl/actueel/nieuws/ite ... ersplassen

Maarten Frankenhuis, ouddirecteur Artis en veearts vind het onze nationale schande
http://www.nytimes.com/2013/09/19/busin ... ourse.html

Moet nog veel meer te vinden zijn, maar lastiger te vinden: onderzoek naar muizenstand, de stand van de weidevogels (die weg zijn uit het gebied door graasdruk), diversiteit in vegetatie, enz.

Maar dat vind je wellicht ook helemaal niet zo interessant - en als je er echt gericht naar zoekt, kun je het ook zelf wel vinden. :)

Dank voor de links. Jammer dat je meteen veronderstelt dat ik niet geïnteresseerd ben. In mijn berichten kun je zien dat ik het lastig vind en er nog niet uit ben wat ik er van vind.

Ik werd juist enthousiast toen ik al je linkjes zag, tot ik zag dat het bijna allemaal oud is, zelfs uit 2008.

Ik zoek recente meningen, aangezien het beleid en de situatie niet meer is zoals in 2011. Die kun jij blijkbaar ook niet zo veel vinden. Ik zie er twee. Die van de KNMvD kende ik inderdaad al. En die van Midas Dekkers is van gisteren, maar die kan ik niet lezen.

Verder zie ik wel wat interessante linkjes die een paar jaar oud zijn, dus die zal ik eens rustig gaan doorlezen.

Ik ben het met je eens dat het jammer is dat er geen onafhankelijk onderzoek naar wordt gedaan, daar zou ik zeker voor zijn.

Alane

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 08:07

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 08:54

Kunnen ze daar niet een paar duizend van die stokpaardjes in de grond prikken ipv echte beesten laten lopen? Hartstikke hip.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:51

Men is een weg ingeslagen met een aantal ecologen voorop die wel konden vertellen wat er allemaal ging gebeuren als ze het maar zo aanpakten zoals zij vertelden want zij hadden verstand er van. Iedereen is er blindelings achteraan gelopen en kraamt nog steeds dezelfde onzin uit. Er is geen sprake van tunnelvisie daar maar nog veel erger. Er is spraken van rietjesvisie . De cijfers laten het totale ongelijk zien van deze ecologen maar er wordt een draai aangegeven en men gaat gewoon door tenkoste van de dieren. TEKEN AUB ALLEMAAL DE PETITIE HIJ IS BIJNA 32000 x GETEKEND!!!!!!! De dieren hebben ons nu nodig , ze creperen door wanbeleid , mensen die dieren tussen hekken als natuur kunnen zien en niet van plan zijn om hun mening bij te stellen. Dit moet stoppen en niet zo doorkabbelen met een ietsje ander beleid.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 10:28

Rizette schreef:
Men is een weg ingeslagen met een aantal ecologen voorop die wel konden vertellen wat er allemaal ging gebeuren als ze het maar zo aanpakten zoals zij vertelden want zij hadden verstand er van. Iedereen is er blindelings achteraan gelopen en kraamt nog steeds dezelfde onzin uit. Er is geen sprake van tunnelvisie daar maar nog veel erger. Er is spraken van rietjesvisie . De cijfers laten het totale ongelijk zien van deze ecologen maar er wordt een draai aangegeven en men gaat gewoon door tenkoste van de dieren. TEKEN AUB ALLEMAAL DE PETITIE HIJ IS BIJNA 32000 x GETEKEND!!!!!!! De dieren hebben ons nu nodig , ze creperen door wanbeleid , mensen die dieren tussen hekken als natuur kunnen zien en niet van plan zijn om hun mening bij te stellen. Dit moet stoppen en niet zo doorkabbelen met een ietsje ander beleid.

Precies dezelfde tunnelvisie zie ik bij alle fanatieke tegenstanders ook. Gewoon zo hard mogelijk roepen en niet luisteren of openstaan voor welke andere genuanceerde mening dan ook.
Ik verbaas me over de overtuiging van het eigen gelijk zonder gehinderd te worden door enige daadwerkelijke kennis. Ik denk dat de meesten zelfs nog nooit bij het gebied in de buurt zijn geweest.
Prima zo'n eigen mening maar niet ten koste van ieder ander die een andere mening heeft.
Nee ik zal nooit zo'n petitie tekenen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:09

Eigenlijk twijfelde ik een beetje om opnieuw een reactie te geven, om eerlijk te zijn vind ik de manier waarop de discussie hier gevoerd wordt namelijk niet helemaal fijn lopen. Ik heb niets tegen reacties die het oneens zijn met mijn persoonlijke mening, ik denk juist dat een gezonde discussie bij kan dragen tot betere kennis en inzichten mbt het oplossen van problemen rondom dit gebied.

Waar ik vooral tegenaan loop is dat de argumenten die worden aangedragen vaak niet veel dieper gaan dan "het is geen natuur, dus dat mag het niet genoemd worden, het is zielig, en dat dat mag niet." Hier en daar lees ik van zowel voor- als tegenstanders wel degelijk genuanceerde reacties langskomen en dat waardeer ik enorm. Maar die sneeuwen toch een beetje onder door reacties die mijns inziens toch te kort door de bocht zijn.

Met mijn eerdere reacties en voorbeelden vanuit ecosystemen en hoe die zich vormen en gedragen op andere plekken in de wereld probeerde ik de mechaniek erachter uit te leggen, niet zozeer een letterlijke vergelijking te trekken. Ecologie is een bijzonder complex (en in mijn ogen schitterend) mechanisme waar wij als mensen eerder veel schade aan hebben toegebracht dan dat we eraan hebben bijgedragen.

Dat de koeien en paarden die daar lopen in de eerste link afstammen van een meer gedomesticeerde vorm betekend nog niet dat ze daarom minder dier zijn. Ze beschouwen als landbouwdieren vind ik dan ook erg kort door de bocht, want daarmee ga je voorbij aan hun oorsprong. Wij mensen zijn maar relatief kort aanwezig op de aarde, maar in die korte periode hebben we wel heel veel invloed gehad. Dat er projecten zijn die dat soort processen trachten om te keren kan ik alleen maar toejuichen. En nee, het is niet het enige dat we als mensen kunnen doen, maar het zou de mens sieren als we beseffen dat het grootste probleem toch bij onszelf ligt en dan vooral bij het idee dat we als mens als een soort alwetend wezen alles maar kunnen bepalen.

Een natuurgebied met een kudde die kunstmatig op aantal wordt gehouden is geen natuur en zal zich ook nooit over geruime tijd ontwikkelen tot een gezond ecosysteem dat richting de natuur gaat die we ooit hier hebben weg geboskapt en verkavelt. Wat niet genoemd wordt is dat het bestaan van een gebied in NL waar kadavers niet worden weggehaald juist een enorm belangrijke functie heeft in het laten ontstaan van een habitat met dieren die we al heel lang niet meer hebben gezien. De monniksgier bijvoorbeeld waarvan de aanwezigheid voor het eerst weer werd waardgenomen in 2005.

Elk ecosysteem kent periodes van grote sterfte en de aanblik van grote groepen vermagerde en verzwakte dieren. Dat ligt niet aan de grote van het gebied. Er wordt vaak verwezen naar de serengeti, omdat daar wel de ruimte zou zijn. Maar ook daar zie je, procentueel gewijs niet eens heel afwijkend, een grote sterfte onder zowel de prooidieren als roofdieren in zware tijden. Zeker de laatste jaren is dat getal erg omhoog geschoten, en ligt het procentueel gewijs zelfs hoger dan de sterfte die we bij de OVP aanschouwen. Die verhoging is niet natuurlijk overigens, maar heeft te maken met de gevolgen van klimaatverandering, een door de mens veroorzaakt fenomeen waar we wel degelijk actie op kunnen en moeten ondernemen. Door onregelmatigheid in de regenseizoenen, en verlenging van de droogteperioden, krijgen veel dieren in dat gebied het nog veel zwaarder.

Dat de karkassen in de OVP weg worden gehaald vind ik kwalijk. Ik snap ook waar dat vandaan komt, want mensen willen het niet zien, maar niets verstoort een natuurlijk proces meer dan het verwijderen van de dode dieren. Dit organisch materiaal is van essentieel belang voor de vorming van een voedselrijk en diverse bodem en flora. Niet voor niks wordt er op grote schaal beendermeel in de landbouwindustrie en hobbytuinierders gebruikt.

Wanneer je het hebt over natuurprocessen, ecosystemen en zelfs dierenwelzijn, dan moeten we verder kijken dan onze eigen korte aanwezigheid op de aarde, zeker gezien de vorm waarin we nu als mens aanwezig zijn drastisch is veranderd in de afgelopen 100-200 jaar. Als je dat uit het oog verliest en alleen kijkt vanuit het nu dan is elk project gedoemd te mislukken. En tegen-argumenten zijn meer dan welkom, maar nuance en verdieping zou ik enorm waarderen. En dat het tegen het ondraaglijke aan zit om toe te kijken wat er in de OVP gebeurd daar heb ik alle begrip voor. Juist daarom is denk ik een gesprek op basis van kennis en lange termijnvisie des te belangrijker. :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:11

justkid schreef:
Rizette schreef:

Precies dezelfde tunnelvisie zie ik bij alle fanatieke tegenstanders ook. Gewoon zo hard mogelijk roepen en niet luisteren of openstaan voor welke andere genuanceerde mening dan ook.
Ik verbaas me over de overtuiging van het eigen gelijk zonder gehinderd te worden door enige daadwerkelijke kennis. Ik denk dat de meesten zelfs nog nooit bij het gebied in de buurt zijn geweest.
Prima zo'n eigen mening maar niet ten koste van ieder ander die een andere mening heeft.
Nee ik zal nooit zo'n petitie tekenen.

op dit moment gaat de starre mening van de provincie ten koste van heel veel dieren elk jaar weer. Dat vind ik heel wat kwalijker dan een mens die om een mening zich op zn p*k getrapt voelt (daar bedoel ik overigens niet jou mee, maar in zn algemeen)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:28

Serenity350,
Denk niet dat men hier alles maar zielig vind. Alleen de hoeveelheid ellende die daar af speelt is natuurlijk buiten proporties en ja, daar krijg je terecht een hoop ophef over.
Het had zo ver niet hoeven komen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:34

Serenity, dat komt omdat ik de discussie of dit natuur is gewoon irrelevant vindt. Jij vindt het natuur, ik vind het geen natuur passend in Nederland.

We hebben als mens een kudde dieren in een gebied gezet. Nu blinkt dat daar 100en dieren per winter sterven. Het idee was dat ze zouden ondersteunen het gebied geschikt te houden voor bepaalde vogels maar ook dat is niet gebeurt want het is te kaal en te dor geworden.
Wat mij betreft moeten we dan zeggen dat een mooi stukje natuur creeeeren hier mislukt is. En niet koste wat kost blijven roepen dat we het in stand moeten houden omdat het al dan niet natuur is. Het is niet wat men verwacht had. Voor mij weegt "natuur" niet op tegen 100en dieren per jaar laten creperen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:35

Er zullen hoe dan ook ieder jaar veel dieren sterven. Dat is ook niet het grootste probleem, dat is inderdaad overal in de natuur zo. De manier waarop wel. Uithongering door teveel dieren in een klein gebied - dat moet je in NL niet willen. Ik denk dat controle van de omvang van de kudde de enige echte oplossing biedt.
Het verwijderen van kadavers gebeurt misschien ook omdat het voor de wet toch geen wilde dieren zijn? ?? Want dode landbouwhuisdieren moeten verplicht worden afgevoerd.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:35

Wat ik niet zo goed snap is waarom de OVP zo nodig 'natuur' moet zijn. Er ís geen 'natuur' in Nederland. Elke vierkante meter is aangelegd, of er is over nagedacht, vast gelegd in een bestemmingsplan, een beleidsplan voor gemaakt, er wordt beheerd, etc. Nederland bestaat uit cultuurlandschappen, dat wij een stukje bos natuur noemen is iets anders. Waarom zouden de OVP dan ineens wel natuur zijn? Het is een aangelegd gebied, wat zich uiteindelijk heeft gevormd tot een aantrekkelijk landschap voor weidevogels. Het gebied groeide dicht, maar oh nee! Koste wat kost moeten de weidevogels daar blijven! Dus zetten we er grote grazers in. Mijn vraag, wáárom? Wat was er gebeurd als er toen al besloten werdt om 'de natuur z'n gang te laten gaan'? Was het dicht gegroeid? Misschien waren er dan zelf herten gekomen? Andere beestjes? andere plantjes? Waarom zijn die vogels het belangrijkste, en moet de rest van het gebied en zelfs de vogels daar onder lijden? Door de hoge begrazingsdruk hebben de vogels in het gebied het moeilijk, waarom wordt er niet gewoon toegegeven, oh jongens, shit, dit werkt zo niet, deze visie voor dit gebied is toch niet geschikt en ons doel wordt eigenlijk helemaal niet behaald met dit beleid. Nee, in plaats Daarvan wordt er alleen maar gezegd 'dit is natuur'. Dat klopt toch gewoon niet?

(Nu snap ik dat het nu een Natura2000 gebied is, maar dat was in het begin helemaal niet. Van af 2009 is de OVP natura2000)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:37

Serenity350 schreef:
Eigenlijk twijfelde ik een beetje om opnieuw een reactie te geven, om eerlijk te zijn vind ik de manier waarop de discussie hier gevoerd wordt namelijk niet helemaal fijn lopen. Ik heb niets tegen reacties die het oneens zijn met mijn persoonlijke mening, ik denk juist dat een gezonde discussie bij kan dragen tot betere kennis en inzichten mbt het oplossen van problemen rondom dit gebied.

Waar ik vooral tegenaan loop is dat de argumenten die worden aangedragen vaak niet veel dieper gaan dan "het is geen natuur, dus dat mag het niet genoemd worden, het is zielig, en dat dat mag niet." Hier en daar lees ik van zowel voor- als tegenstanders wel degelijk genuanceerde reacties langskomen en dat waardeer ik enorm. Maar die sneeuwen toch een beetje onder door reacties die mijns inziens toch te kort door de bocht zijn.

Met mijn eerdere reacties en voorbeelden vanuit ecosystemen en hoe die zich vormen en gedragen op andere plekken in de wereld probeerde ik de mechaniek erachter uit te leggen, niet zozeer een letterlijke vergelijking te trekken. Ecologie is een bijzonder complex (en in mijn ogen schitterend) mechanisme waar wij als mensen eerder veel schade aan hebben toegebracht dan dat we eraan hebben bijgedragen.

Dat de koeien en paarden die daar lopen in de eerste link afstammen van een meer gedomesticeerde vorm betekend nog niet dat ze daarom minder dier zijn. Ze beschouwen als landbouwdieren vind ik dan ook erg kort door de bocht, want daarmee ga je voorbij aan hun oorsprong. Wij mensen zijn maar relatief kort aanwezig op de aarde, maar in die korte periode hebben we wel heel veel invloed gehad. Dat er projecten zijn die dat soort processen trachten om te keren kan ik alleen maar toejuichen. En nee, het is niet het enige dat we als mensen kunnen doen, maar het zou de mens sieren als we beseffen dat het grootste probleem toch bij onszelf ligt en dan vooral bij het idee dat we als mens als een soort alwetend wezen alles maar kunnen bepalen.

Een natuurgebied met een kudde die kunstmatig op aantal wordt gehouden is geen natuur en zal zich ook nooit over geruime tijd ontwikkelen tot een gezond ecosysteem dat richting de natuur gaat die we ooit hier hebben weg geboskapt en verkavelt. Wat niet genoemd wordt is dat het bestaan van een gebied in NL waar kadavers niet worden weggehaald juist een enorm belangrijke functie heeft in het laten ontstaan van een habitat met dieren die we al heel lang niet meer hebben gezien. De monniksgier bijvoorbeeld waarvan de aanwezigheid voor het eerst weer werd waardgenomen in 2005.

Elk ecosysteem kent periodes van grote sterfte en de aanblik van grote groepen vermagerde en verzwakte dieren. Dat ligt niet aan de grote van het gebied. Er wordt vaak verwezen naar de serengeti, omdat daar wel de ruimte zou zijn. Maar ook daar zie je, procentueel gewijs niet eens heel afwijkend, een grote sterfte onder zowel de prooidieren als roofdieren in zware tijden. Zeker de laatste jaren is dat getal erg omhoog geschoten, en ligt het procentueel gewijs zelfs hoger dan de sterfte die we bij de OVP aanschouwen. Die verhoging is niet natuurlijk overigens, maar heeft te maken met de gevolgen van klimaatverandering, een door de mens veroorzaakt fenomeen waar we wel degelijk actie op kunnen en moeten ondernemen. Door onregelmatigheid in de regenseizoenen, en verlenging van de droogteperioden, krijgen veel dieren in dat gebied het nog veel zwaarder.

Dat de karkassen in de OVP weg worden gehaald vind ik kwalijk. Ik snap ook waar dat vandaan komt, want mensen willen het niet zien, maar niets verstoort een natuurlijk proces meer dan het verwijderen van de dode dieren. Dit organisch materiaal is van essentieel belang voor de vorming van een voedselrijk en diverse bodem en flora. Niet voor niks wordt er op grote schaal beendermeel in de landbouwindustrie en hobbytuinierders gebruikt.

Wanneer je het hebt over natuurprocessen, ecosystemen en zelfs dierenwelzijn, dan moeten we verder kijken dan onze eigen korte aanwezigheid op de aarde, zeker gezien de vorm waarin we nu als mens aanwezig zijn drastisch is veranderd in de afgelopen 100-200 jaar. Als je dat uit het oog verliest en alleen kijkt vanuit het nu dan is elk project gedoemd te mislukken. En tegen-argumenten zijn meer dan welkom, maar nuance en verdieping zou ik enorm waarderen. En dat het tegen het ondraaglijke aan zit om toe te kijken wat er in de OVP gebeurd daar heb ik alle begrip voor. Juist daarom is denk ik een gesprek op basis van kennis en lange termijnvisie des te belangrijker. :)

Ze mogen idd de heckrunderen en paarden niet laten liggen. Als het goed is, blijven de herten wel liggen als voer voor oa de vossen. Dat was in ieder geval 2 jaar terug nog wel zo.

Edit; wat kendra zegt waarschijnlijk.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:38

@Popstra: ik bedoel dus juist de vraag te stellen of het inderdaad wel buiten proporties is? We zijn niet meer gewend aan het zien van dergelijke sterftes omdat in de meeste natuurgebieden populaties kunstmatig lager gehouden worden dan het draagvlak van de omgeving. Met proactief afschotbeleid voorkomen we dat zieke en zwakke dieren zichbaar worden en mijn vraag is dan juist, is dat wel het juiste. Zie ook de linkjes die ik hieronder deel, die daar ook op in gaan.

@Amyyy; Het hele idee erachter is juist om bij te dragen op de lange termijn op het ontstaan van meer daadwerkelijke natuur weer in NL omdat de gecultiveerde vorm zoals we dat nog relatief kort kennen veel problemen met zich meebrengt en juist aangaande biodiversiteit en gezond bodemleven veel schade toebrengt.

Marie_Anne schreef:
Dank voor de links. Jammer dat je meteen veronderstelt dat ik niet geïnteresseerd ben. In mijn berichten kun je zien dat ik het lastig vind en er nog niet uit ben wat ik er van vind.

Ik werd juist enthousiast toen ik al je linkjes zag, tot ik zag dat het bijna allemaal oud is, zelfs uit 2008.

Als toevoeging aan een gezond debat, hier twee die ik erg fijn en genuanceerd vind.

De eerste is eentje van Trouw, waarin een onderzoeker van de WUR aan het woord komt die meedenkt over een middenweg maar ook bepaalde misverstanden weerlegt (en zelf ook oproept om betere educatieve communicatie in te zetten): https://www.trouw.nl/groen/hoe-voorkom- ... ~a92abff0/

In deze tweede is dezelfde ecoloog ook aan het woord, samen met fragmenten van tegenstanders. De fragmenten zijn los van elkaar gepubliceerd, de eerste zijn de tegenstanders, de tweede is met de ecoloog aan het woord. Zonder een kant te kiezen wil ik ook vooral wijzen op de inhoudelijke bijdrage van beide partijen, en dat het verschil dat daarin zichtbaar is denk ik ten grondslag ligt aan het feit dat we op dit moment niet tot een gezond publiek debat lijken te komen.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ersplassen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:39

ik snap en begrijp dat dieren in het wild dood gaan door oa honger, kou etc.
en niemand zegt dat niet zou mogen of kunnen, maar op het moment dat 100-en dieren afgeschoten moeten worden omdat ze stervende zijn en dagelijks tientallen dieren inzat gebied dood gaan van ellende dan is er iets ernstigs mis.

Het vergelijk met Afrika, komt van de ecoloog dhr Vera, die verwijst naar Serengeti, het verschil zijn oa de hekken, niet de uiterste grenzen van het gebied maar de ophok hekken binnen het gebied. Daar begint de bemoeizucht van de mens, die geen verantwoording wil nemen. Het 'rustgebied' principe, een hok binnen het 'natuur' gebied dat eigenlijk maar 1 doel heeft, de vogels... terug brengen naar Nederland.
Dat de ganzen ook gras vreten en met duizenden tegelijk de vlaktes leeg vreten is hartstikke mooi, en de vogelkijkers staan kwijlend achter hun verrekijker en camera's en die willen geen kadavers op de achtergrond, dus wordt er een rustgebied gecreëerd, grote grazers opgehokt, en dan roepen het is natuur.

Zelf crossen SBB met hun 4x4 auto's als idioten over het terrein dat de koniks alle kanten opschieten, is allemaal natuur.

de mens is nog maar kort op deze aarde, de koniks en heck runderen nog korter, veel veel korter, het zijn dieren maar geen wildebeesten of zebra's die al veel langer op de aarde rondrennen en pogen te overleven.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:40

Kendra schreef:
Er zullen hoe dan ook ieder jaar veel dieren sterven. Dat is ook niet het grootste probleem, dat is inderdaad overal in de natuur zo. De manier waarop wel. Uithongering door teveel dieren in een klein gebied - dat moet je in NL niet willen. Ik denk dat controle van de omvang van de kudde de enige echte oplossing biedt.
Het verwijderen van kadavers gebeurt misschien ook omdat het voor de wet toch geen wilde dieren zijn? ?? Want dode landbouwhuisdieren moeten verplicht worden afgevoerd.

Volgens de wet zijn de dieren in de OVP wilde dieren, en vallen ze dus onder de Flora en Fauna wet en niet onder de wetgeving van gehouden dieren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:41

Waar is een bron van dat SBB alleen de dieren in toegankelijke gebieden bijvoert? Ik las het hier ergens maar kan het niet weer vinden...

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:43

Alane schreef:
ik snap en begrijp dat dieren in het wild dood gaan door oa honger, kou etc.
en niemand zegt dat niet zou mogen of kunnen, maar op het moment dat 100-en dieren afgeschoten moeten worden omdat ze stervende zijn en dagelijks tientallen dieren inzat gebied dood gaan van ellende dan is er iets ernstigs mis.

Het vergelijk met Afrika, komt van de ecoloog dhr Vera, die verwijst naar Serengeti, het verschil zijn oa de hekken, niet de uiterste grenzen van het gebied maar de ophok hekken binnen het gebied. Daar begint de bemoeizucht van de mens, die geen verantwoording wil nemen. Het 'rustgebied' principe, een hok binnen het 'natuur' gebied dat eigenlijk maar 1 doel heeft, de vogels... terug brengen naar Nederland.
Dat de ganzen ook gras vreten en met duizenden tegelijk de vlaktes leeg vreten is hartstikke mooi, en de vogelkijkers staan kwijlend achter hun verrekijker en camera's en die willen geen kadavers op de achtergrond, dus wordt er een rustgebied gecreëerd, grote grazers opgehokt, en dan roepen het is natuur.

Zelf crossen SBB met hun 4x4 auto's als idioten over het terrein dat de koniks alle kanten opschieten, is allemaal natuur.

de mens is nog maar kort op deze aarde, de koniks en heck runderen nog korter, veel veel korter, het zijn dieren maar geen wildebeesten of zebra's die al veel langer op de aarde rondrennen en pogen te overleven.

De vergelijking met Afrika waar ik op doelde komt van tegenstanders.

En zelf ben ik ook kritisch op het koste wat het kost proberen een vogelgebied te maken, dat komt overigens niet vanuit SBB, maar vanuit de politiek. Waar ze te weinig verstand van zaken hebben om goed beheer te sturen. Een vogelgebied maak je niet, over de hele wereld zijn er voorbeelden te vinden van vogelgebieden die juist ontstonden doordat een gebied voor bepaalde periodes juist ongeschikt werd voor diezelfde vogels.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:47

Ik heb er weinig moeite mee als er af en toe eens een dier overlijdt omdat het niet sterk genoeg meer is om een winter door te komen. Dat is inderdaad de natuur.
Maar in ECHTE natuur is er dan ook een soort poema, die lang voordat het lijden ondraaglijk wordt, zo'n stervend dier allang heeft bejaagd en gevangen en gedood. Dát is natuur.

Wat ze op Flevoland hebben proberen na te bootsen, is geen natuur. Het is een uit de hand gelopen veehouderij waar men politiek gezien een "natuur-draai" aan heeft gegeven. Klinkt wellicht wel zo interessant en als je dan niet hoeft te chippen en te voeren, is het ook nog rete goedkoop.
Dat op ego's gebaseerde plannetje is al een aantal jaren geleden uit de hand gelopen en ondanks alle reuring blijven die bobo's bij SBB maar niet willen inzien dat het tijd is om het roer bij te stellen, om overstag te gaan.

Als er geen natuurlijke vijanden zijn voor het grootvee op dat omheinde terrein, dan is het geen natuur. Maar ja, poema's loslaten is natuurlijk weer niet zo leuk voor de bezoekers. Poema's pakken namelijk ook baby's en kreupele mensen.

Of je bootst "the circle of life" volledig na in je dierenpark, of je gaat voor je dieren zorgen. En daarbij hoort nu weldegelijk voeren, maar op termijn ook het reduceren van de kudde ofwel door geboortebeperking, ofwel door euthanasie, ofwel door herplaatsing.

Ik wil een herhaling van deze situatie volgend jaar opnieuw absoluut niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:50

maar de eerste vergelijking komt van dhr Vera, die wilde een nieuwe serengeti creëren in Nederland.
De rest van zijn verklaringen bestaan uit verwijzen naar uitspraken van de rechter dat er niet bijgevoerd hoeft te worden etc.

Het gegeven dat de heck runderen en koniks wilde dieren zijn komt uit het feit dat men dacht dat de konik een wild paard was, zelfde verhaal over het heck rund, wilde koe, maar beide soorten blijken niet anders te zijn dan een fokproduct van gedomesticeerde paarden cq runderen.
en dus zijn het geen wilde dieren, volgens diezelfde wetten die bepalen wat wilde dieren zijn.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:58

Amy schreef:
Waar is een bron van dat SBB alleen de dieren in toegankelijke gebieden bijvoert? Ik las het hier ergens maar kan het niet weer vinden...

Dat schrijft ElineS (2 maart 4.19 uur) blz 39 van dit topic

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:09

Hoe is het ijs bij de OVP? Op schaatsen kun je overal komen en zien/filmen hoe het in het hele gebied er aan toe gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:17

Las ergens een stuk waarin een professor de mening van Frans Vera weerlegde , Vera om wederhoor gevraagd en die erkende dat het misschien idd niet zo was geworden als hij gedacht had, klojo, nu komt er steeds meer kritiek op zijn plan en na meer dan twintig jaar gaat hij pas inzien dat het plaatsen van dieren die er niet thuishoren wel eens een averechts effect kond hebben op het originele idee dat voor een grote diversiteit van vooral vogels moest zorgen. Veel zeldzame vogel soorten komen namelijk door de overbegrazing hier niet meer voor.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:52

bigone schreef:
Las ergens een stuk waarin een professor de mening van Frans Vera weerlegde , Vera om wederhoor gevraagd en die erkende dat het misschien idd niet zo was geworden als hij gedacht had, klojo, nu komt er steeds meer kritiek op zijn plan en na meer dan twintig jaar gaat hij pas inzien dat het plaatsen van dieren die er niet thuishoren wel eens een averechts effect kond hebben op het originele idee dat voor een grote diversiteit van vooral vogels moest zorgen. Veel zeldzame vogel soorten komen namelijk door de overbegrazing hier niet meer voor.

Linkje? (puur uit nieuwsgierigheid want ik meen mij dit stuk ook te herinneren maar kan het niet meer vinden.)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:03

Serenity350, in mijn ogen is het op zo een klein gebied als de OVP de sterfte en verwaarlozing in de winter puur omdat er niet genoeg te eten is buiten proporties ja.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:10

Serenity350 daar maak je een foutje. De flora en fauna wet bestaat niet meer. sinds 1 januari 2017. Het is nu Wet natuurbescherming. Deze wet beschermt de biodiversiteit en bosbescherming. Beide is om zeep geholpen door overbegrazing.

Ik ben dit tegen gekomen in een pdf bestand, en ben eigenlijk best wel verbaast.

file:///C:/Users/User/Downloads/2017-overeenkomst-dierenwelzijn-in-de-oostvaardersplassen.pdf

Deze stukken viel mij erg op:

2. De grote grazers bevinden zich op een terreingroter dan 5000 hectare >;) en worden om deze reden als in het wild levende dieren beschouwd. :? Het recht om deze dieren te vangen of doden komt aan de eigenaar of gebruiker van van de grond toe. De dieren vallen daarnaast onder de zorgplicht van artikel 1.11 van de wet natuurbescherming en van het ook op in het wild levende dieren toepassleijke artikel 2.1 van de Wet dieren.
(Artikel 2.1. Dierenmishandeling 1. Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen)
Daarnaast is het eldelhert aangemerkt als als een beschermde inheemse diersoort, waarop de verbodsbepalingen van de artikelen 3.10 van Wet natuurbescherming van toepassing zijn.

3. Staatsbosbeheer is eigenaar van het gebied Oostvaardersplassen en is belast met met de uitvoering van het beheer met inbegrip van de hiervoor genoemde zorgplicht in het kader van dierenwelzijn van de grote grazers. >;)

Pargraaf 3 financiele verplichtingen:
Artikel 4.
De staatssecretaris maakt op grond van artikel 18 wet zelfsstandig Staatsbosbeheer jaarlijks vanaf 2015 tot met het jaar 2018 rechtstreeks naar staatsbosbeheer een bijdrage van €250.000,- :wow: over voor maatregelen in het kader van het beheer van de grote grazers in het gebied de oostvaardersplassen, die comform de aanbevelingen van de International Commission on Management of the oostvaadersplassen worden uitgevoerd

Nergens iets dat de runderen en koniks onder de wet natuurbescherming vallen. Alleen de edelhert is beschermd. Alleen dat ze als wild beschouwd worden omdat ze op een groot stuk los lopen.