RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:39

Vivian__ schreef:
Wat ik niet begrijp... Als je binnen 6 maanden recht hebt op die koopcontractregelingdinges... En zij heeft binnen 6 maanden gereageerd omdat er een gebrek was, wat is er dan zo lastig aan deze zaak?
Sorry, ik denk vast veel te makkelijk.. :Y)

Het probleem zit in dat geval in het al dan niet kunnen bewijzen dat het paard al ziek was tijdens de koop of niet. Het paard kan zijn ziekte ook bij koper hebben opgelopen.

Jannepauli

Citaat:
de indruk dat 'de lage prijs van 3000,- misschien wel een indicatie was dat het beest niet goed was gezien zijn bijzondere kleurstelling'.

Tja.. zo'n kreet van die dame van de L.I.D. ( "als hij zo goed was zou de fokker hem niet verkocht hebben") is wel uitermate suggestief en handig om je programma nog wat op te leuken. Maar recht van spreken heeft die dame niet en of zij deskundig is op het gebed van fjorden is nog maar de vraag. Maar de toon zetten met een insinuatie, daar is ze wel goed in.

Niwla

nientje78 schreef:
Niwla schreef:
De koper ontdekt binnen 6 maanden na de koop dat het paard een gebrek heeft, dat logischerwijs ook voor de koop aanwezig was. Dit moet echter wel aangetoond worden (antedateren) door een bevoegde dierenarts. Wacht niet af, laat het paard zo snel mogelijk onderzoeken en licht de verkoper in over de situatie.

En dit heeft zij dus ook niet gedaan.
Verkoper wist niet beter dan dat er een meisje heel blij was met haar paardje.

In eerste instantie niet, maar toen het serieuzer werd heeft ze wel contact opgenomen begreep ik.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:43

Jannepauli schreef:
Citaat:
de indruk dat 'de lage prijs van 3000,- misschien wel een indicatie was dat het beest niet goed was gezien zijn bijzondere kleurstelling'.

Tja.. zo'n kreet van die dame van de L.I.D. ( "als hij zo goed was zou de fokker hem niet verkocht hebben") is wel uitermate suggestief en handig om je programma nog wat op te leuken. Maar recht van spreken heeft die dame niet en of zij deskundig is op het gebed van fjorden is nog maar de vraag. Maar de toon zetten met een insinuatie, daar is ze wel goed in.

Nou idd ja, was dan naar een fjordenstamboek gegaan ofzo. Dit sloeg echt als een tang op een varken...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

PhiaBink schreef:
Jannepauli schreef:

Flauwekul; ook onder de noemer van consumentenrecht moet aangetoond worden dat je klacht terecht is.

:O

Kun je wel zo leuk gapen, maar het zal nog steeds bewezen moeten worden.
En waaruit blijkt dat dit de beste advocaten zijn van Nederland? Waar baseer je dit op?
Ik snap best je op komt voor een vriendin, maar je roept wel heel veel maar ik zou toch zelf even goed onderzoek doen, want sommige beweringen die je uit kloppen gewoon niet en het Nederlandse recht is al helemaal niet zo zwartwit als jij denkt dat het in elkaar zit.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-12-12 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Toad

Loetie84 schreef:
jury schreef:
Hoe vervelend dit ook is voor de verkoopster, ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat dit paard te veel paard voor haar was, ze wellicht ook achteraf spijt had van de hoge koopsom (3000 euro voor een fjord hengst 8)7 ) en nu alles wil afschuiven op de vermeende onbetrouwbaarheid van de verkoper.

Begrijp ik uit jouw post dat je het paard te duur vond voor die 3000? Want ik kreeg gister namelijk de indruk dat 'de lage prijs van 3000,- misschien wel een indicatie was dat het beest niet goed was gezien zijn bijzondere kleurstelling'. Heb geeeeeen idee van de prijs van een gemiddelde fjord hoor, maar ik dacht dus dat het beest juist te goedkoop verkocht was volgens die ene mevrouw van de inspectie (en wat deed dat meisje op dat paard daar nou weer bij 8)7 )

Dat meisje wilde denk ik graag op tv komen... :')

Ik denk dat 3000 euro voor een mooie, gezonde fjordenhengst een redelijk normale prijs is, zelfs aan de dure kant.
Verder vind ik het ook erg jammer dat er nu geen uitkomst bekend is. Ik vond de verkoper wel sneu overkomen op de televisie, had toch medelijden met hem maar ook wel met Jytte.

nynke55

Het lastige is, denk ik, dat het niet te bewijzen is dat het paard voor verkoop al ziek was. Dat word nog eens onderstreept doordat eiser de eerste 3 maanden zo enthousiast was over het paard en niets van dikke knie en hoesten aan de verkoper gemeld heeft. Sterker nog, op een openbaar forum alleen maar lyrische verhalen heeft geschreven.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:45

Ik moet zeggen, ik vond het ook een behoorlijke prijs voor een fjord.
Ik heb zelf een fjordmerrie gehad, met veulenboek dan, nooit op keuringen geweest, wel goede vader, is bereden verkocht voor 1500.
Weet niet wat deze hengst dan zo bijzonder maakte, dat ie zo duur moest zijn.
Ik ken beide partijen niet, maar laat ik het zo zeggen, als ik de fokker was, had ik hem ook niet teruggenomen, bewijs dan eerst maar eens dat ie idd ziek was bij verkoop.
Zag ook de foto op tv, van een ontzettend mager beest, als ie er idd bij verkoop zo had uitgezien, had ik er nog geen 500 voor neergeteld.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:48

Dakotah schreef:
Ik moet zeggen, ik vond het ook een behoorlijke prijs voor een fjord.
Ik heb zelf een fjordmerrie gehad, met veulenboek dan, nooit op keuringen geweest, wel goede vader, is bereden verkocht voor 1500.
Weet niet wat deze hengst dan zo bijzonder maakte, dat ie zo duur moest zijn.
Ik ken beide partijen niet, maar laat ik het zo zeggen, als ik de fokker was, had ik hem ook niet teruggenomen, bewijs dan eerst maar eens dat ie idd ziek was bij verkoop.
Zag ook de foto op tv, van een ontzettend mager beest, als ie er idd bij verkoop zo had uitgezien, had ik er nog geen 500 voor neergeteld.

Hij was GGK in Frankrijk en bij een gerenommeerde fokker vandaan. Dus ik denk dat de prijs wel reeel was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:49

Hij vraagt altijd veel geld voor zn fjorden (waarom ook niet, als je t krijgt...) En dit is een rodblakke (?) Dus zal voor hem een normale prijs z-jn.

Volgens mij heeft rubis NAAST een andere hengst gestaan, niet BIJ een andere hengst.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:50

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:50

suffie schreef:
Alle topics van Jytte zijn nog gewoon te lezen. Hier het verhaal van Rubis toen hij ziek werd:
[RIJ-ITP] 2011, was verschrikkelijk!

Het VVDD topic over de beet is verwijderd ;)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:51

Al staat ie naast een andere hengst, ze kunnen elkaar wel zo opfokken dat er een uitval komt, waardoor jij er dan net even tussen staat.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:52

Er werd zeker geprobeerd de fokker slecht af te schilderen.
De foto die ze aan Bodegraven lieten zien is daar een voorbeeld van, vreselijk suggestief en onjuist.
Aan de hand van de bokt foto's weten we dat hij er bij verkoop niet zo uitzag. Als hij dat wel had gedaan, is het des te stommer dat ze hem gekocht heeft, zeker als ze zoveel ervaring heeft als men zegt..

Daarnaast die blonde 'deskundige' muts met haar 'waarom zou hij anders verkocht worden?'..
Tja, waarom zou een fokker/hengstenhouder een niet ggk hengst willen houden..

En die advocaat die op het laatst doet alsof fokker eerst wilde schikken, maar zijn mening bij heeft gesteld. Fokker was heel duidelijk dat hij eerst da gegevens wilde en niets ging toezeggen.

In ieder geval, voor een ervaren paardenmens heeft ze hem vrij summier laten keuren bij aankoop, de meeste paardenmensen doen dat bewust en zijn zo fair om hun verlies te nemen.
Mm, als ze zoveel ervaring heeft en in de paarden gewerkt heeft, is ze dan eigenlijk wel een simpele particulier?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:56

Suelza schreef:
Cer schreef:
Kwestie van DA rapport dan toch?

Overigens, hoe doe je dat bij een dood paard?

Ja, en het DA-rapport toont aan dat het paard bij aankoopkeuring gezond was.

Dus er zal een rapport tegenover gezet moeten worden wat dit tegenspreekt.

En idd, het paard liep bij een andere hengst, oorzaak dikke knie?

Ruzie tussen 2 hengsten onderling, oorzaak agressief gedrag?

Weinig beweging, mogelijk in combinatie met ander(e hoeveelheid) voer, oorzaak hoefbevangenheid?

Dier is buiten gereden in bosrijke omgeving, oorzaak ziekte van lyme?

Daarnaast vraag ik mij ook wel af waarom het maanden heeft geduurd eer de dierenarts over is gegaan tot bloedonderzoek, bij een dier wat hoest, kreupelt, aangewichtsverlies lijdt en de combinatie hiervan. Was het paard (medisch) verzekerd?

Al met al begrijp ik dat de verkopende partij inzage wilt in de medische behandelingen, de tijdsduur en de medicatie.

Ik denk wel dat het heel moeilijk word om aan te tonen dat het dier ziek was bij verkoop en dat het niet ' ziek geworden is' na verkoop. Uiteindelijk is een verkoop/verhuizing een redelijk stressvolle periode voor een paard, waarin een paard gewoon kwetsbaarder is dan dat het normaliter zou zijn.

Waar haal je dat vandaan. Rubis heeft bij Jytte nog nooit bij een andere hengst gestaan.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:57

Loetie84 schreef:
jury schreef:
Hoe vervelend dit ook is voor de verkoopster, ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat dit paard te veel paard voor haar was, ze wellicht ook achteraf spijt had van de hoge koopsom (3000 euro voor een fjord hengst 8)7 ) en nu alles wil afschuiven op de vermeende onbetrouwbaarheid van de verkoper.

Begrijp ik uit jouw post dat je het paard te duur vond voor die 3000? Want ik kreeg gister namelijk de indruk dat 'de lage prijs van 3000,- misschien wel een indicatie was dat het beest niet goed was gezien zijn bijzondere kleurstelling'. Heb geeeeeen idee van de prijs van een gemiddelde fjord hoor, maar ik dacht dus dat het beest juist te goedkoop verkocht was volgens die ene mevrouw van de inspectie (en wat deed dat meisje op dat paard daar nou weer bij 8)7 )

ja 3000 euro is veel maar dan ook veel ste duur!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:58

Ik vond haar trouwens ook erg twijfelachtig overkomen toen er werd gezegd dat ze op haar blog had geschreven dat rubis haar in vergissing had gebeten, en daarna komt ze met het verhaal ik ben aangevallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

nynke55 schreef:
Het lastige is, denk ik, dat het niet te bewijzen is dat het paard voor verkoop al ziek was. Dat word nog eens onderstreept doordat eiser de eerste 3 maanden zo enthousiast was over het paard en niets van dikke knie en hoesten aan de verkoper gemeld heeft. Sterker nog, op een openbaar forum alleen maar lyrische verhalen heeft geschreven.

Jij hebt het begrepen :).

Suelza

PhiaBink schreef:
Waar haal je dat vandaan. Rubis heeft bij Jytte nog nooit bij een andere hengst gestaan.

Uit haar woorden...

Ik zeg niet dat ze in 'dezelfde' wei liepen, maar ze liepen wel bij elkaar. Of daar een hek of een schrikdraad tussen heeft gezeten, weet ik niet, daar was ik niet bij. Maar ze gaf zelf aan dat ze in eerste instantie ' dacht' dat daar de agressie vandaan kwam, toen ze nog niet meer informatie had.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:59

Tiffany schreef:
Ik vond haar trouwens ook erg twijfelachtig overkomen toen er werd gezegd dat ze op haar blog had geschreven dat rubis haar in vergissing had gebeten, en daarna komt ze met het verhaal ik ben aangevallen.

Hij heeft haar meegesleurd. Dat lijkt me niet "uit vergissing".

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:01

Heb gister ook gekeken. vond dat jytte vaag overkwam.
benieuwd hoe het nu gaat aflopen.

marjan1986

PhiaBink schreef:
lifaya schreef:
ik denk dat het belangrijkste punt gewoon is dat Rubis zijn ziekte toonde binnen die 6 maanden na aankoop. De hengstenhouder is een bedrijf en hierdoor valt de verkoop dus onder een consumenten verkoop en heb je in feite 6 maanden garantie :) Daar gaat die hele zaak om. Na 3 maanden wou hij het paard niet terug nemen. Dat koop contract hoefde niet eens ondertekend te zijn want die consumentenkoopgarantie (Zeg ik het goed) gaat in op het moment dat de koop gebonden is :) Ik geloof best dat de verkoper het niet wist, daar zal ik hem niet van beschuldigen, maar stel, jij koopt een wasmachine, 6 maanden garantie zit er op en opeens komt er een gigantische lekkage van een plek dat bij aankoop aan de binnenkant roesten en in die 6 maanden tijd een gigantisch gat is geworden. Dan kun je ook gewoon dat onderdeel kosteloos laten vervangen of een nieuwe wasmachine krijgen :)

Pfffff eindelijk iemand die het snapt! *\o/*

Het gaat om het consumenten recht!!! Daar hoef geen paarden advocaat aan te pas te komen of iemand met verstand van paarden. Het is het Nederlandse recht! Iedere koper wordt daar beschermt als je bij een bedrijf iets koopt. Maak niet uit of het een paard, koelkast, auto of wat dan ook is. Daar gaat het allemaal om.
Dan nog moet je de verkoper wel op de hoogte stellen als er wat mankeert voordat er zo aan gedokkert word, weet wel zeker dat als ze dat wel gedaan had dat Bart het paard wel terug had genomen. tuurlijk kan je een nieuwe was machine krijgen, maar Dan moet je er zelf niet aan gesleuteld hebben.

Tiffany

Niwla schreef:
Tiffany schreef:

Hij heeft haar meegesleurd. Dat lijkt me niet "uit vergissing".

Maar waarom schrijf je dat in eerste instantie wel op je blog dan?

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:02

Als ik me goed herinner, was vorig jaar toch een Rhinoepedemie...???????
:o

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:04

wat een gedoe pfff.
alleen jammer dat je de uitslag van de rechtzaak niet te zien krijgt. was wel benieuwd