Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:24

gummie schreef:
Even voor de volledigheid:
http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... ue-scandal

Kittel werd niet aangeklaagd wegens onvoldoende betrouwbaar bewijs. Hij kreeg wel een waarschuwingsbrief aangaande gepaste en ongepaste loswerkmethoden, met de mededeling dat dit nauwlettend in de gaten zou worden gehouden.

Waarom ik het aanhaal? Nogmaals: omdat het de aanleiding was tot beraad bij de FEI. En daar kwamen richtlijnen uit. En de een neemt die richtlijn als maatstaf, terwijl de ander nog steeds een standpunt over losrijmethoden aanhoudt dat ontstaan is VOOR de richtlijn van de FEI (die inhoudelijk feitelijk geen wezenlijke verandering heeft gebracht in de regelgeving).

Wat uit de regels van de FEI wel afgeleid ZOU KUNNEN WORDEN, dat is dat uit het opnemen van een tijdslimiet voor de toepassing van bepaalde methoden blijkt dat het voor langere duur aanhouden van een bepaalde positie WEL gezien wordt als ongepast en ontoelaatbaar.

Ook dat punt is in deze discussie aangedragen als onduidelijk.... Wat maakt dat het voor 5 minuten kan, en voor langer dan 10 minuten niet? Waar is dat op gebaseerd? Wat maakt dat bepaalde posities slechts "zo kort mogelijk" aangehouden mogen worden? Waar is dat op gebaseerd? Waaruit blijkt dat voor langere duur aanhouden van die positie WEL ontoelaatbaar is? Dat begrijp ik dan weer niet. Is de regel gekozen als soort van tussenoplossing om alle partijen een beetje tevreden te houden? Of is het gebaseerd op bewijs dat langer aanhouden schadelijk is? Waar kan ik die onderbouwing vinden?

De FEI moet alles wat aangeklaagd wordt nu eenmaal controleren. Je vertaling is niet helemaal correct, hij is niet vrijgesproken wegens "onvoldoende betrouwbaar bewijs": "The FEI investigation into the training methods used by Patrick Kittel on his horse Scandic in Odense, Denmark on 18 October 2009 has been concluded. Witness statements and video evidence have been thoroughly reviewed and the investigation finds are that there is no reliable evidence that the warm-up techniques used by Mr Kittel were excessive." Het bewijs wat er was bewees slechts niet hetgeen het moest bewijzen, het bewees immers niet dat de warming up techieken niet goed zouden zijn, wat dus weer impliceert dat zijn warming up geheel volgens de regels was verlopen. Dat ze hem diezelfde regels dan nog eens toesturen wil ook niet zeggen dat hij zich er niet aan hield.

Volgens mij is de regel om er een tijdslimiet op te zetten gebaseerd op de uitkomst van onderzoeken dat een statische houding, of het nu hoog of laag is, sowieso minder gezond is voor het paard. De FEI heeft indertijd een heleboel onderzoekers gehoord en daar is deze regel uiteindelijk niet voor niets uit gekomen. Het bevestigt ook eigenlijk alleen maar dat wat LDR trainers doen, namelijk het kunnen afwisselen van houdingen ipv altijd maar in dezelfde starre positie rondrijden ("neus voor de loodlijn, nek hoogste punt"!!). Niet dat iedereen dat doet, maar wees je er wel van bewust dat dat problemen veroorzaakt en niet af en toe eens een paard wat dieper en ronder instellen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:32

horseyfries schreef:
Het bevestigt ook eigenlijk alleen maar dat wat LDR trainers doen, namelijk het kunnen afwisselen van houdingen ipv altijd maar in dezelfde starre positie rondrijden ("neus voor de loodlijn, nek hoogste punt"!!). Niet dat iedereen dat doet, maar wees je er wel van bewust dat dat problemen veroorzaakt en niet af en toe eens een paard wat dieper en ronder instellen.

Klopt helemaal. Als er iets funest is voor een paard dan is het wel om continu in dezelfde houding te rijden. Variatie in halshouding voorkomt enorm veel blessures.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:20

[quote="horseyfries

Volgens mij is de regel om er een tijdslimiet op te zetten gebaseerd op de uitkomst van onderzoeken dat een statische houding, of het nu hoog of laag is, sowieso minder gezond is voor het paard. De FEI heeft indertijd een heleboel onderzoekers gehoord en daar is deze regel uiteindelijk niet voor niets uit gekomen. Het bevestigt ook eigenlijk alleen maar dat wat LDR trainers doen, namelijk het kunnen afwisselen van houdingen ipv altijd maar in dezelfde starre positie rondrijden ("neus voor de loodlijn, nek hoogste punt"!!). Niet dat iedereen dat doet, maar wees je er wel van bewust dat dat problemen veroorzaakt en niet af en toe eens een paard wat dieper en ronder instellen.[/quote]

Nou nou Horseyfries, Ik wilde eigenlijk niet meer reageren, maar dit is foute informatie wat jij hier geeft.

"Neus voor de loodlijn, nek hoogste punt" = "Altijd maar in dezelfde starre houding lopen" ...???
Sinds wanneer ben jij klassiek onderlegd?
Dat ben jij dus duidelijk niet, want:
1. dan zou jij dit nl. nooít zeggen.
2. dan zou jij geen Rollkur willen rijden.

Zo zie je dus dat jij en meelopers als Abacab, Electra enz. er helemaal níets van begrijpen en ook niet willen lezen, want ik dacht dat ik toch duidelijk heb uitgelegd wat het verschil is tussen de RELATIEVE en de ABSOLUTE oprichting! Je wilt het dus toch niet horen.
In de Relatieve oprichting, beste Horseyfries, verandert VOORTDUREND de positie van hoofd-hals!!!
Afhankelijk van Piaffe tot en met uitgestrekte draf en alles wat daar tussen zit.
Dit in tegenstelling tot de Absolute oprichting van de Rollkur waarbij het paard de GEHELE tijd bovenin geplaatst wordt door de ruíterhand!!
Bij de Relatieve oprichting komt een paard ALS GEVOLG VAN de verzameling bovenin!!!

Kijk, daar hebben we nu waar het omgaat:
Rollkur-gebruikers zijn níet bekend met een andere manier van rijden, zo blijkt maar weer, want anders zou je -normaal gesproken- geen Rollkur willen gebruiken, maar jullie voorstanders hebben geen ander voorbeeld gehad dan alleen Rollkur. En dan kun je daar wel net als Sjef de naam LDR aangeven, maar we weten allemaal dat dat geen LDR is.

Misschien wil jij even het verschil uitleggen tussen Rollkur en LDR, Horseyfries, want daar zitten wij nog steeds op te wachten nl.
Misschien kun je dan ook eindelijk ook eens antwoord geven op mijn -nog steeds onbeantwoorde- vraag, nl.:
Wat is de meerwaarde van Rollkur voor een PAARD?!

Oh, en vwb. de opmerking "je hebt een stang nodig om Rollkur te rijden", dat is een eigen implicatie van Janderegelaar. Lees het maar even terug.
Mijn bewoordingen waren: "overmatig stanggebruik", ... dat is wat anders, he.
Dus kijk even uit voordat je iemand ten onrechte woorden in de mond legt die zij niet gezegd heeft.

Oh, ... en ...LDR, zoals het bedoeld is, daar ben ik bekend mee.
En nee dank je, ik heb geen les nodig van Sjef om te weten en te zien aan de bewegingen en de gehele houding van het paard, ...wat Rollkur is. Nee dank je!
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 15-05-12 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:29

murphy102 schreef:
horseyfries

Volgens mij is de regel om er een tijdslimiet op te zetten gebaseerd op de uitkomst van onderzoeken dat een statische houding, of het nu hoog of laag is, sowieso minder gezond is voor het paard. De FEI heeft indertijd een heleboel onderzoekers gehoord en daar is deze regel uiteindelijk niet voor niets uit gekomen. Het bevestigt ook eigenlijk alleen maar dat wat LDR trainers doen, namelijk het kunnen afwisselen van houdingen ipv altijd maar in dezelfde starre positie rondrijden ("neus voor de loodlijn, nek hoogste punt"!!). Niet dat iedereen dat doet, maar wees je er wel van bewust dat dat problemen veroorzaakt en niet af en toe eens een paard wat dieper en ronder instellen.

[quote="murphey schreef:
Nou nou Horseyfries, Ik wilde eigenlijk niet meer reageren, maar dit is foute informatie wat jij hier geeft.

"Neus voor de loodlijn, nek hoogste punt" = "Altijd maar in dezelfde starre houding lopen" ...???
Sinds wanneer ben jij klassiek onderlegd?
Dat ben jij dus duidelijk niet, want:
1. dan zou jij dit nl. nooít zeggen.
2. dan zou jij geen Rollkur willen rijden.

Zo zie je dus dat jij en meelopers als Abacab, Electra enz. er helemaal níets van begrijpen en ook niet willen lezen, want ik dacht dat ik toch duidelijk heb uitgelegd wat het verschil is tussen de RELATIEVE en de ABSOLUTE oprichting! Je wilt het dus toch niet horen.
In de Relatieve oprichting, beste Horseyfries, verandert VOORTDUREND de positie van hoofd-hals!!!
Afhankelijk van Piaffe tot en met uitgestrekte draf en alles wat daar tussen zit.
Dit in tegenstelling tot de Absolute oprichting van de Rollkur waarbij het paard de GEHELE tijd bovenin geplaatst wordt door de ruíterhand!!
Bij de Relatieve oprichting komt een paard ALS GEVOLG VAN de verzameling bovenin!!!

Kijk, daar hebben we nu waar het omgaat:
Rollkur-gebruikers zijn níet bekend met een andere manier van rijden, zo blijkt maar weer, want anders zou je -normaal gesproken- geen Rollkur willen gebruiken, maar jullie voorstanders hebben geen ander voorbeeld gehad dan alleen Rollkur. En dan kun je daar wel net als Sjef de naam LDR aangeven, maar we weten allemaal dat dat geen LDR is.

Misschien wil jij even het verschil uitleggen tussen Rollkur en LDR, Horseyfries, want daar zitten wij nog steeds op te wachten nl.
Misschien kun je dan ook eindelijk ook eens antwoord geven op mijn -nog steeds onbeantwoorde- vraag, nl.:
Wat is de meerwaarde van Rollkur voor een PAARD?!

Oh, en vwb. de opmerking "je hebt een stang nodig om Rollkur te rijden", dat is een eigen implicatie van Janderegelaar. Lees het maar even terug.
Mijn bewoordingen waren: "overmatig stanggebruik", ... dat is wat anders, he.
Dus kijk even uit voordat je iemand ten onrechte woorden in de mond legt die zij niet gezegd heeft.

De meerwaarde voor het paard heeft Horseyfries allang verteld Murphey.

Het lijkt me een goed idee om die clinic met Horseyfries te organiseren. Misschien is het een leuk idee als jij dan ook mee doet maar dan op de klassieke manier zodat we tijdens die clinic op respectvolle wijze elkaars standpunten kunnen bespreken. Wat vindt jij? We kunnen er ook een leuk Bokt verslag van maken.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:32

Nou laat jij me lachen, Janderegelaar.
Op "respectvolle" wijze??
Rollkur op respectvolle wijze ...??
Doet het paard ook nog mee in deze, of hoe zit dat?

De meerwaarde voor het paard? Heeft Horseyfries dat verteld? Heb ik zeker wat gemist.
Leg het mij dan nog eens uit, Janderegelaar, want ik kan me toch niets inhoudelijks herinneren wat voorbij is gekomen?
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 15-05-12 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:33

murphy102 schreef:
Nou laat jij me lachen, Janderegelaar.
Op "respectvolle" wijze??
Rollkur op respectvolle wijze ...??
Doet het paard ook nog mee in deze, of hoe zit dat?

Niet Rolkürr, LDR zoals Horseyfries dat beoefent en is toegestaan door de FEI.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:34

Murphy102, ik heb liever niet, dat jij iedere keer mijn naam noemt in jouw berichten. Jij kent mij niet en ik hou niet van jouw manier van discussieren, aanvallend en beschuldigend, dus laat mij er buiten.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:35

Leg eens uit, Janderegelaar. ik ben welliswaar niet blond, maar wel grijs.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:36

Electra63 schreef:
Murphy102, ik heb liever niet, dat jij iedere keer mijn naam noemt in jouw berichten. Jij kent mij niet en ik hou niet van jouw manier van discussieren, aanvallend en beschuldigend, dus laat mij er buiten.

Kun jij mij vertellen wat de meerwaarde van Rollkur is voor een paard, zoals jullie LDR noemen?!
Die vraag heb ik jou immers ook al vaak voorgelegd en ook nooit antwoord op gehad.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:43

murphy102 schreef:
Electra63 schreef:

Kun jij mij vertellen wat de meerwaarde van Rollkur is voor een paard, zoals jullie LDR noemen?!

Ik ben geen JULLIE, ik ken niemand persoonlijk in dit topic, voor zover ik weet

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:52

murphy102 schreef:
Leg eens uit, Janderegelaar. ik ben welliswaar niet blond, maar wel grijs.

Neem even de moeite om een paar pagina's terug te lezen Murphey, daar staat het.

Neem je de uitnodiging van de clinic samen met Horseyfries aan?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:54

horseyfries schreef:
Yep :j en vervolgens worden er aannames gemaakt over welke bedoelingen ik daarmee heb.

Citaat:
Ik ben benieuwd waar jij die aannames ziet staan? Lante interpreteert mijn bericht juist, dus blijkbaar kan het wel op de manier geinterpreteerd worden zoals ik het bedoel, dus ik vraag me af waar jij jouw interpretatie vandaan haalt dat ik aannames doe over jouw bedoelingen daarmee?

Citaat:
Ik vind het jammer dat topruiters en paardenmensen pur sang zoals Patrick Kittel niet alleen aangevallen worden door dat soort types, maar ook dat jij daaraan meewerkt door NADAT de FEI allang een uitspraak heeft gedaan dat er niets aan de hand was, dit soort hetzes nog altijd terug boven te halen.

Ik had hier een andere interpretatie van.

Bedankt trouwens voor de uitleg over de tijdslimiet, vond ik erg zinvol!!

@ Murphy: ik vind de toon in de vorige berichten eerlijk gezegd ook wat aanvallend en op de man gespeeld.... Ik begrijp je frustratie, maar het helpt volgens mij niet...

murphy102

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:19

Gummi, ik geloof niet dat ik op de man heb gespeeld. Heb wel gerefereerd aan een aantal zaken, maar dat mag.
En ja frustraties, omdat sommigen hier recht proberen te praten wat krom is "over de rug" van een paard.
En dan wil men nog een gezamenlijke clinic geven over iets wat zo haaks op elkaar staat ...?!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:30

Volgens mij zijn er ook overeenkomsten. Volgens mij willen beide "volgers" dat een paard altijd voorwaarts gereden wordt en dus altijd voorwaarts blijft denken, ook in bijvoorbeeld een piaffe?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:32

murphy102 schreef:
Gummi, ik geloof niet dat ik op de man heb gespeeld. Heb wel gerefereerd aan een aantal zaken, maar dat mag.
En ja frustraties, omdat sommigen hier recht proberen te praten wat krom is "over de rug" van een paard.
En dan wil men nog een gezamenlijke clinic geven over iets wat zo haaks op elkaar staat ...?!

Ik ga nog één keer reageren op jou en dan ben ik er voorlopig wel weer klaar mee.

Een paar dagen geleden had Hermelientje een groot stuk geschreven, jij wenste daar niet op in te gaan. Waarom moeten mensen dan wel ingaan op jouw berichten? Wat is het verschil? Verder zou het fijn zijn, als je in jouw berichten wat vaker schrijft: ik vind[b] of [b] ik ben van mening dat.... want jouw mening is niet de absolute waarheid, maar jouw waarheid. Ik lees hier voornamelijk mee, maar als onbevooroordeelde bokker m.b.t. dit onderwerp, vind ik de bijdragen van Hermelientje, Vur, Kadankovich, Horsefries en nog wat anderen prettiger te lezen als jouw negatieve en beschuldigende berichten.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:52

Electra, in het stuk van Hermelientje stond níets waarop inhoudelijk werd gereageerd vwb verschillen tussen LDR en Rollkur of de meerwaarde daarvan voor een paard.
Iets wat steeds weer onderbelicht is. Dus daar kan ik niets mee, Electra.

Vwb "ik vind, ik ben van mening dat", dat doe ik wél als het mijn mening betreft, maar niet waar het feiten betreft, zoals in dit geval de relatieve en absolute oprichting bijv, die Horseyfries niet schijnt te weten.
Is dat erg? Wél als men denkt dat wat Horseyfries zegt dan de waarheid is. Over feiten kunnen we niet discussiëren.
Dat mijn toon soms wat sterk is, klopt ook wel, maar dat is omdat er maar géén antwoord komt op mijn vraag -die ik al meer dan een jaar stel aan de voorstanders- nl.: wát is de meerwaarde van deze omstreden trainingsmethode voor het paard?
Want je bent het toch wel met mij eens, Electra, dat als er hier door onze top werd gereden als Carl H. of Charlotte Dujardin bijv., wij deze heftige discussie niet zouden hoeven te voeren ...!
En Ch en CD rijden LDR, dus vertel het maar.
Bij hen zien we de lichtheid en ongedwongenheid die wij bij onze top níet zien!

Dat jij de bijdragen van bovengenoemde mensen fijn vindt, is begrijpelijk. Sommigen van hen praten deze methode goed, zónder enige onderbouwing van deze omstreden methode!!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:59

vur schreef:
Volgens mij zijn er ook overeenkomsten. Volgens mij willen beide "volgers" dat een paard altijd voorwaarts gereden wordt en dus altijd voorwaarts blijft denken, ook in bijvoorbeeld een piaffe?

Het grote verschil is die (hand-)rem aan de voorkant, met alle gevolgen vandien.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:03

Het begint nu wel een beetje irriteren dat je telkens je vraag herhaalt, met de opmerking dat je nog steeds geen antwoord hebt gekregen. Dat heb je wel, ook al past het antwoord je misschien niet. Dat laatste is weer een andere discussie, maar antwoord heb je gehad. Ik vind het onbegrijpelijk dat je je zelf op dat punt tegen beter weten in, blijft herhalen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:04

Wat ís het antwoord dan?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:10

murphy102 schreef:

Nou, dat is toch alleen maar koren op jouw molen als klassiek zoveel beter is. Dan kunnen we het met eigen ogen zien!
Horseyfries staat er niet onwelwillend tegenover heb ik het idee. Als jij dat wel staat blijf je de anonieme schreeuwer op Bokt terwijl er nu gewoon een handvat aangereikt wordt om de afgrijselijkheden van LDR aan te tonen en de juistheid van klassiek.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:12

murphy102 schreef:
Wat ís het antwoord dan?

Ik moet even nadenken wat ik hier op ga antwoorden. Of dat ik er überhaupt op moet antwoorden. Ik denk dat ik maar de wijste moet zijn. Dat moet ik ook zijn, als ik mijn paard rij. Ondanks dat een paard een groter hoofd heeft, ben ik van mening dat ik degene moet zijn die voor ons beiden moet denken. Dat is hetzelfde gevoel dat ik nu heb. Dus..
Ik zal de wijste zijn en niet antwoorden.
Met vriendelijke groet...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:16

Kijk Vur, dat bedoel ik nou. Ik stel gewoon een serieuze vraag en dan krijg je zo'n antwoord.
Dat heeft niets te maken met de wijste zijn, maar alles, met het antwoord schuldig zijn.
Hóe kunnen we dan discussiëren.
Voor mij nl. moet het belang van het paard altijd voorop staan.
Als dat belang ter discussie komt te staan, zoals in deze, is het dan niet logisch dat de gebruikers en de voorstanders van een bepaalde trainingsmethode uitleg geven hierover?

Daar wacht ik op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:24

Dit is geen discussie meer, maar een netjes uitgevochten meningverschil tussen den select groepje...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:24

Ik vind dat er wel antwoorden gegeven zijn op de meeste zaken.... Dat dat antwoord niet altijd past in ons eigen straatje is logisch, omdat de ander de zaak van een andere invalshoek en vanuit een andere opvatting bekijkt. De een brengt iets als een feit, de ander meent dat te weerleggen. Eens worden doen we het toch niet.

De enige vraag die bij mij nog steeds blijft hangen, dat is de vraag:

"wat is nu feitelijk de zin geweest van het beraad van de FEI na de ophef die ontstaan is over een bepaalde losrijmethode die imo getypeerd kan worden als HDR, die door de verontwaardigde mensen destijds als rollkur werd bestempeld, met als gevolg dat niet datgene waar de ophef over ontstond, maar een geheel ander fenomeen namelijk "agressieve dwang" (wat sowieso al verboden was) nog eens uitdrukkelijk verboden werd"?

Had de FEI niet beter gewoon kunnen uitdragen: "uw kritiek is onterecht en wat u als rollkur bestempeld (namelijk destijds kin op de borst, HDR) kan door de beugel want de losrijmethode an sich behelst geen agressieve dwang."

Waarom de volstrekt afwijkende definiering van wat eens rollkur genoemd werd, maar wat er nu niet meer mee bedoeld sinds de FEI de term heeft vastgelegd op een manier zoals de critici em nooit gebruikt en bedoeld hebben? Was het niet duidelijker geweest gewoon te stellen "rollkur is het HDR rijden, met de kin op de borst. En dat mag, mits begrensd door een tijdslimiet."

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:51

murphy102 schreef:
Electra, in het stuk van Hermelientje stond níets waarop inhoudelijk werd gereageerd vwb verschillen tussen LDR en Rollkur of de meerwaarde daarvan voor een paard.
Iets wat steeds weer onderbelicht is. Dus daar kan ik niets mee, Electra.

Vwb "ik vind, ik ben van mening dat", dat doe ik wél als het mijn mening betreft, maar niet waar het feiten betreft, zoals in dit geval de relatieve en absolute oprichting bijv, die Horseyfries niet schijnt te weten.

Dat jij de bijdragen van bovengenoemde mensen fijn vindt, is begrijpelijk. Sommigen van hen praten deze methode goed, zónder enige onderbouwing van deze omstreden methode!!

Blijkbaar ervaren fysio therapeuten wel positieve effecten van LDR rijden,aangezien die manier van bijzetten wordt geadviseerd bij rugproblemen.

Verder denk ik dat je Horseyfries verkeerd begrepen hebt over die opgerichte houding.
Zij beweert niet dat klassiek strak in 1 opgerichte houding is, zij geeft aan dat het standaard in opgerichte houding met neus voor de loodlijn en nek als hoogste punt net zo slecht is als Roll-kur of elke andere houding die te lang aangehouden wordt door paard/ruiter.
Juist het regelmatig wisselen van hals/hoofdhouding voorkomt dat paarden stijf worden/verzuren. En dat wisselen van houding, heeft ze uitgelegd, is 1 van de speerpunten bij LDR rijden.

Zij stond niet negatief tegenover een clinic LDR rijden versus klassiek rijden.
Het is toch alleen maar mooi dat je ter plekke kunt zien hoe er getraind wordt, vanuit losrijden tot de uiteindelijke proef(houding), dan kunnen we met elkaar zien of dat gaat met of zonder dwang... Met of zonder overmatig stanggebruik (zou mooi zijn als het paard op trens wordt gereden en eventueel verschillende niveau paarden te zien zijn zodat je begrijpt hoe er begonnen wordt met een paard en waar je uiteindelijk naar toe werkt) en idem dito met 2 niveau's combinaties vanuit de klassieke dressuur...

Als er een paard "mishandeld" of in de krul of "absolute oprichting" getrokken wordt kan dit toch gelijk benoemd worden ter plekke?
Dan zien we dat toch met zijn allen?