Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:06

Wranglerbutt schreef:
De end of the trail pose die het paard aanneemt na iedere manoeuvre (en waarvoor ze wordt beloond) is naar alle waarschijnlijkheid op de gebruikelijke wijze aangeleerd; iedere ongewenste beweging met hoofd of nek (opkijken, omkijken, neus langs been wrijven - oftewel afgeleid zijn) wordt bestraft, tot het paard begrijpt dat ze d'r kop laag en stil moet houden tot nader order. De manier waarop deze hoofdhouding wordt getraind kunnen jullie inmiddels wel raden. Ik noem dit een typisch voorbeeld van training door intimidatie. CS is slechts één van vele 'topreiners' (en mindere goden) die deze wijze van trainen geoorloofd vindt.

En bedankt WB om slechts een houding zo te veroordelen... :roll:

Mijn paard neemt van zich zelf heel graag deze houding aan zonder dat hij geintimideerd is dus de volgende keer dat iemand dat ziet gebeuren veroordelen ze mijn rijden waarschijnlijk bij voorbaat al. Belachelijk om zoiets te schrijven als je zelf blijkbaar totaal geen ervaring hebt met deze soms natuurlijke pose...zou me bijna een mishandelaar gaan voelen alleen al omdat mijn paard graag zo gaat staan >;)
Volgende keer maar een Quarter uitzoeken op hoofdhouding zo hoog en gespannen mogelijk dus?

Nee echt een goed leerzaam topic dit zeg :n

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:13

Hannavdwerk schreef:
Citaat:
Ik vind die klopjes op de hals zo wel erg hypocriet overkomen.
Oké, ze kunnen het dus schijnbaar wel.

WAAROM DOETTIE DAT DAN NIET GEWOON ALTIJD? :?

Nou idd, het ergste is bijna nog wel dat de merrie niet beloond wordt als ze het goed doet....
belachelijk

Omdat het trainingsfilmpje misschien een promotiefilmpje was? In die andere film had hij waarschijnlijk eerst niet door dat hij gefilmd werd.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:16

@MissPK: :? Jouw paard neemt die houding uit zichzelf aan? Wanneer dan? Als -ie gaat slapen?
Ik ken jouw paard IRL én van honderden foto's die ik hier op Bokt heb gezien en heb die pose alleen gezien als hij ergens aan snuffelt.
Natuurlijk houdt ieder paard zijn hoofd wel eens in deze houding, maar als je gelooft dat het in de hedendaagse reining zonder intensieve training gebeurd, geloof je kennelijk in sprookjes of beleid je struisvogelpolitiek. Of je vindt de trainingsmethoden acceptabel, kan ook nog -O-

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:18

Pannenkoek schreef:
Waarom ben ik nou niet eens meer verbaast als ik lees welke mensen dit 'gedrag' op één of andere manier aan het goedpraten zijn en daarbij een uitleg geven die nergens op slaat........... :\

Hier nog 1 :? .

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:22

WB jij denkt dus mijn paard goed te kennen van die paar keer zien en foto's...hoe grappig is dat? :=
En reining gaat niet zonder intensieve training en ja dan doet hij dat zeker, uit zichzelf en zonder geintimideerd te zijn, ongeloofwaardig he? :)

Op de rest van jouw schrijven ga ik niet eens in, te zot voor woorden dat als je denkt reining te kunnen doen zonder intensieve training en dus bepaalde trainingsmethodes meteen maar acceptabel moet vinden 8)7

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:23

Citaat:
Verder vind ik dat er opmerkelijk weinig commentaat is op het filmpje Craig thuis wat HT heeft geplaatst: http://www.youtube.com/v/NjF-loPztec. Selectieve perceptie?

Ik zie op het filmpje idd iemand netjes rijden maar wel dat het paard angstvallig snel zijn hoofd naar beneden doet na de stop.
Daarnaast is het filmpje bewust opgenomen dus dan weet de ruiter ineens wel hoe het hoort?

Die houding is absoluut niet natuurlijk. Paarden houden in rust het hoofd hals hoog zodat de de omgeving in de gaten kunnen houden voor eventuele prooi dieren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:27

MissPK schreef:
WB jij denkt dus mijn paard goed te kennen van die paar keer zien en foto's...hoe grappig is dat? :=
En reining gaat niet zonder intensieve training en ja dan doet hij dat zeker, uit zichzelf en zonder geintimideerd te zijn, ongeloofwaardig he? :)

Op de rest van jouw schrijven ga ik niet eens in, te zot voor woorden dat als je denkt reining te kunnen doen zonder intensieve training en dus bepaalde trainingsmethodes meteen maar acceptabel moet vinden 8)7

Voor mij niet ongeloofwaardig. Ik zie op jou profiel foto's 10x blijere paarden dan in de filmpjes van de world cup.
Jou paarden vinden het leuk om te werken.
Mijn fjord vind aangespannen rijden ook veel leuker dan onder het zadel in de bak, dus dan doet ie beter zijn 'best'.

Ander punt is dat het bij ons niet om duizenden euro's prijzengeld gaat.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:33

Wranglerbutt schreef:
@MissPK: :? Jouw paard neemt die houding uit zichzelf aan? Wanneer dan? Als -ie gaat slapen?
Ik ken jouw paard IRL én van honderden foto's die ik hier op Bokt heb gezien en heb die pose alleen gezien als hij ergens aan snuffelt.
Natuurlijk houdt ieder paard zijn hoofd wel eens in deze houding, maar als je gelooft dat het in de hedendaagse reining zonder intensieve training gebeurd, geloof je kennelijk in sprookjes of beleid je struisvogelpolitiek. Of je vindt de trainingsmethoden acceptabel, kan ook nog -O-

Ik heb geen western ervaring en ik dacht in de eerste instantie dat dit hele gedoe wel weer een storm in een glas water zou zijn, maar de filmpjes zijn inderdaad niet echt fijn om naar te kijken. Dat op een muur af rijden vind ik nog tot daar aan toe, zolang je dat doet met een paard waarvan je weet dat hij kan stoppen. Bij springen of bij een cross rijd je ook op hindernissen af die soms heel groot en eng zijn, maar als je weet dat je paard ze aan kan is er eigenlijk niets aan de hand.
Dat trekken vind ik bepaald niet vriendelijk ogen. Dat je een keer zo corrigeert kan ik nog begrijpen, maar hij doet het wel heel erg vaak. Natuurlijk is er in de filmpjes geknipt, dus hoe vaak het gebeurt en binnen welk tijdsbestek is niet in te schatten.

Ik vind deze hele ophef zonde voor de sport. Jammer dat er weer zoveel mensen zo hard oordelen zonder er zelf bij geweest te zijn. Ik heb niets tegen idealisten, maar ik vind wel dat ze zich eerst eens goed in de materie zouden moeten verdiepen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:37

Niet om het persoonlijk te maken, maar @MissPK: bestraf jij je paard, als hij zijn hoofd na een manoeuvre ergens anders houdt dan laag & stil of mag hij ondertussen op-, om- of rondkijken? Het verbaast mij enorm dat je je aangesproken voelt door mijn bericht :?

Het is in de reining essentieel dat het paard op de ruiter let en de hulpen afwacht, maar dat kan ook op andere manieren bereiken.
Deze extreem lage hoofdhouding is voor de meeste paarden niet natuurlijk en wordt waarschijnlijk aangeleerd omdat het een indruk geeft van een compleet gehoorzaam 'broke' paard- en dat is kennelijk wat publiek en judges willen zien.

Bovenstaande is slechts mijn mening natuurlijk. Dat ik niet van dit beeld (paard als robot of willoze slaaf) houd moge duidelijk zijn.
En ik heb natuurlijk al helemaal geen topsportmentaliteit! :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:44

Aurora3, dat gehengel werkt een stuk harder in aangezien ze geen neusriem hebben en
de bitten die gebruikt worden vaak ontieglijk veel strenger zijn dan onze water- en bus-trensjes.

Tuurlijk zie ik ook geregeld dressuur en springruiters in de losrij-ring (weg van de jury) hun paard weleens
afbeulen om ze hitsiger te krijgen. Van voren terugtrekken en van achter bijtikken, reageert het paard niet
naar wens wordt het slaan en trappen. En komt ie dan omhoog omdat de ruiter hem geen kans geeft
voorwaarts te gaan dan krijgen ze nog een paar kletsen extra want ja ze zijn "stout".

Dan trek ik ook mijn mond open, desnoods moet ik er als pensiongast van stal een zweep bijhalen om de
ruiter wat duidelijk te maken :') Ik ben wel vaker naar het secretariaat gewandeld dat een paard gewoon
woest werd van hoe de ruiter er mee om ging hoor.

Dat er in de sport een hoop slechte lieden zitten oke, maar dat mensen die bijna "aanbeden" worden zo
aan hun paard lopen te trappen en plukken terwijl ze met trainingen heeeeeel anders te werk gaan vind
ik gewoon echt een schande. Nieteens voor de sport.. maar gewoon tegenover de paarden zelf.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:49

Cowgirl ik doe heel erg m'n best om reining te kunnen rijden zonder m'n paard geweld aan te doen!
En ja soms moet je wel eens ergens doorvragen en wat strenger zijn maar nooit met geruk aan de teugels of keihard spoorgebruik, dat kan ik niet eens ;)
Waar ik me aan stoor is dat er dus aan een 'pose' van een paard de soort training afgelezen zou kunnen worden! Dat klopt gewoon niet!
Mijn paard doet dit namelijk ook na een intensieve maar! wel imo een eerlijke training...het betekend bij hem niet meer dan dat hij veel te verwerken heeft gehad en gefoccused is op mij als ruiter en dat hoef ik hem niet hardhandig te vertellen :n

WB het ligt eraan of er nog iets komt na de manouvre of hij mag kijken of niet maar nee dat bestraf ik niet echt maar hij doet het ook gewoon bijna nooit dan!
En dat extreem lage doet hij ook uit zichzelf als hij echt aan het werk is terwijl hij van mij best wat hoger mag lopen maar dat lukt niet eens! :))
Ik denk dat ik gewoon een goed reiningpaard heb, kan er niks anders van maken..nu ik nog! _O-

Ik voel me aangesproken omdat jij zegt dat die 'pose' door intimidatie komt en ik probeer zoveel mogelijk zonder te trainen/rijden en dat komt dan niet zo grappig over plus dat ik vind dat je zo vooroordelen de wereld in brengt, dát is niet oke vind ik!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:49

svdijk86 schreef:
Aurora3, dat gehengel werkt een stuk harder in aangezien ze geen neusriem hebben //

Mét een neusriem zouden dit soort hulpen juist dubbel hard aankomen omdat het paard zijn mond niet kan openen om zich aan het bit te onttrekken -:)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:05

Westex schreef:
Nou zeg. Een aantal mensen heeft lekker doorgehakt vannacht. Zo waar wat nuance en openstaan voor andermans meningen in de discussie hier en daar.

Voor wie het interesseert nog wat laatste ontwikkelingen:

De eerste reactie van een hoge FEI functionaris was dat alles wat in de inrijdbak gebeurde binnen de regels was. De FEI is hier op terug gekomen en heeft een persverklaring uitgestuurd:

"A press release has been issued since, which states that a "preliminary report" from stewards at the Swedish venue, Bökeberg Gård, said that verbal warnings had been issued to several unnamed riders regarding their training methods."

Ook schijnt er al vanaf januari een speciale werkgroep binnen de FEI actief te zijn met als doel een nieuw en aangescherpt protocol voor gedragsregels en ringstewards te ontwikkelen. In de werkgroep zit ook een dierenarts.

En nu nog een stukje eingen mening van mij. Laat ik voorop stellen dat ik alle meningen (mits enigzins normaal uirgedrukt) respecteer. Zeker die van de onwankelbare idealisten die het geluk van de paarden uit de oogjes kunnen aflezen. Mijn partner is dierenarts en heeft mij ooit uitgelegd dat het vermenselijken van dierengedrag een van de grootste oorzaken van goed bedoeld dierenleed is. En toch hebben we die idealisten nodig want ze zetten mensen aan het denken.

En dat is precies wat er nu gebeurd. Ik ben er blij mee. Ik vind de trend bij reining de laatste anderhalf jaar de verkeerde kant uitgaan. Meer spektakel, minder aftrek punten op zichtbaar verzet van een paard zoals bijvoorbeeld een open mond bij de stop als de ruiter te veel teugel gebruikt. Ik zou graag zien dat de term "Willingly" (een voorschrift voor een correcte reining proef dat het paard de proef willingly uitvoerd) weer belangrijker wordt. Desnoods iets ten koste van spektakel. En kennelijk was die discussie binnen de FEI zelf ook al aan de gang en zal door deze ophef waarschijnlijk in een stroomversnelling komen.

Verder vind ik dat er opmerkelijk weinig commentaat is op het filmpje Craig thuis wat HT heeft geplaatst: http://www.youtube.com/v/NjF-loPztec. Selectieve perceptie?

Ik word wel blij van dat filmpje. Ik ben het niet eens met wat Craig in de inrijdbak voor de Finals laat zien en wil het ook niet goed praten. Ik durf wel de stelling aan dat Miss Lil Addy Tude het beter getroffen heeft dan de meerderheid van de Nederlandse Recreatie paarden.

En over die op geld beluste profs. Wellicht bestaan ze. Maar ik heb in België op een ook niet als zacht bekend staand adres een trainer in tranen gezien toen een paard een ongelukkige zware blessure opliep. En niet bij trainen, gewoon een super stom stalongeluk. En de tranen waren niet om het geldelijk verlies maar puur omdat het echte paardenmensen zijn die wel degelijk geven om het wel en wee van elk paard.

Hallelujah!! _/-\o_ de FEI is toch niet zo blind! 8-)

Enne...over de gemoedstoestand aflezen van paarden aan "de oogjes" heeft niks met onwankelbare idealisten te maken hoor.
Als jij dit niet kan dan denk ik dat je geen band hebt met je paard. En dierenartsen zijn meer medisch onderlegd. De jarenlange studie die ze hebben gedaan heeft weinig met het psyche van paarden te maken.
Ik ben zeker tegen het vermenselijken van dieren maar ook tegen het beestachtig worden van mensen! ~~}>

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:10

MissPK schreef:
Waar ik me aan stoor is dat er dus aan een 'pose' van een paard de soort training afgelezen zou kunnen worden! Dat klopt gewoon niet!
Mijn paard doet dit namelijk ook na een intensieve maar! wel imo een eerlijke training...het betekend bij hem niet meer dan dat hij veel te verwerken heeft gehad en gefoccused is op mij als ruiter en dat hoef ik hem niet hardhandig te vertellen :n

Ja, maar het is denk ik wel een verschil of je paard dit doet na een intenstieve training die je afsluit (moe, zowel geestelijk als lichamelijk) of na één oefening. Als ik een half uur flink heb getraind met mijn paard, dan staat ze ook lekker met de hals lang en het hoofd laag (goed, niet altijd, maar het komt voor). Ik begrijp dus niet goed of je nou bedoelt dat jouw paard zo staat na een hele trainingssessie, of dat het na iedere oefening zo is (zoals in het filmpje).

Ik denk dat je daar het verschil in moet zoeken.

Overigens vind ik verder het rijgedeelte van het trainingsfilmpje er ontspannen uit zien. Dan komt alleen wel de vraag op bij mij, en dat dan puur dankzij dat andere filmpje, "hoe is dit bereikt?"

Anoniem

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:38

Mm merkwaardig dat de FEI nu ineens wel wat heeft gezegd...

En ontspannen ogen? Imo is het meer broken. En ik ben echt van menng dat paarden ook kunnen uitstralen f ze happy zijn of niet...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:04

Ik zie overigens in iedere topsport-tak in paardenland steeds meer excessen. En geen incidenten, nee het schijnt steeds normaler te worden om in de topsport naar steeds primitievere trainingsmethode's te grijpen.

Er schijnt een trend te zijn ontstaan waarin men gelooft dat deze trainingsmethode's succesvol(ler) zijn: in goed Nederlands "tunnelvisie" of "oogkleppen" of "bedrijfsblind" en aanvullend (iets minder goed Nederlands) self fulfilling prophesy.

Men fokt het fysiek van een paard naar steeds grotere prestatie-capaciteiten en haalt deze capaciteiten naar boven met grof en primitief geweld.
Hetgeen men weer goed praat met "don't try this at home met je eigen huis-tuin-en-keuken-paardje".
Want topatleten, tja.... dat zijn de echte paarden natuurlijk.

Bijzonder vreemde trend, waarbij topsport-ruiters elkaar de oogkleppen opzetten.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:10

Bizar dat deze dingen worden verdedigd met "rukjes" en dan de gedachtegang dat iets vriendelijker is.
Vlgs mij gaat het daar niet om, of het minder erg is dan een constante aanleuning.
Overigens, een constante aanleuning waarbij het paard een vaste hoeveelheid druk in zijn mond voelt is niet pijnlijk of vervelend. Vergeleijk het met de druk van bv je horlogebandje, doe je die om, dan voel je het maar na 2 minuten voel je het al niet meer.
Die onverwachtse rukjes maken dat het dier constant op zijn hoede is. Dat is niet alert, maar op zijn hoede.

Om een paard van de voorhand te halen kan ik me voorstellen dat je een keer goed doorpakt maar is doorpakken nog altijd iets anders dan wreed in de mond te rukken en te blijven rukken. En wat al eerder gezegd is, dat is een básisprobleem, als je dat op moet lossen op deze manier en je wint die finale ook nog, vind ik dat echt bijzonder bedenkelijk.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:16

Ik sta eigenlijk helemaal niet vreemd te kijken van deze filmpjes.
Ik heb nooit begrepen waarom western rijden een paardvriendelijke sport genoemd wordt.
Ik ben er ook een tijdje mee in aanraking geweest ,maar ben snel afgehaakt toen ik zag wat voor een trainingsmethodes daar gebruikt worden.
Niet alleen tijdens de training maar ook als de paarden op stal staan.
Ook het zogenaamde Afzweten vind ik niet diervriendelijk(hals van paard insmeren met een verwarmende gel, alluminiumfolie erover, daar nog een hoes over en maar laten rennen aan de longeerlijn.krijgen ze een mooie slanke hals van.)
Ook heb ik eens vol walging staan kijken bij een western stand op het Equitana, wat een scherpe stangen daar verkocht worden,sommige zijn gewoon 2 in elkaar gedraaide ijzerdraadjes,regelrechte martelwerktuigen!!
Mij is het ook altijd al opgevallen dat (de meeste) western paarden en niet bepaald vrolijk uitzien,en al helemaal niet tijden het werk.

Er zijn ook vast en zeker ruiters die wel op een ontspannen manier met hun paarden omgaan,maar in de wedstrijdsport ben ik dat nog weinig tegen gekomen.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:20

Ik heb verder nog niets van dit topic gelezen maar wil toch even reageren.
Ik word er gewoon naar van als ik naar deze filmpjes kijk!! Wat een walgelijke tak van sport zeg!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:23

Kijk en dat is jammer AMarach. Want reining kan ook heel mooi zijn. :) Deze meneer rijdt neit fraai maar lees dan het topic even door, het gaat er juist niet om om western te veroordelen maar de ruiter, evenwelke tak v sport ook, die zo omgaan met hun paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:27

Heb nog niet alles gelezen (pff 45 blz) maar ik vind het wel jammer dat ik veel reacties tegenkom die gelijk de hele tak reining veroordelen.... terwijl er zoveel eerlijke ruiters en trainers zijn. In de dressuur rijden ook debielen die zagen en rukken en plukken, maar daar zijn toch ook goede ruiters bij? En een goede stop/spin/rollback kun je ook op een paardvriendelijke manier trainen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:02

colunder schreef:
Ik sta eigenlijk helemaal niet vreemd te kijken van deze filmpjes.
Ik heb nooit begrepen waarom western rijden een paardvriendelijke sport genoemd wordt.
Ik ben er ook een tijdje mee in aanraking geweest ,maar ben snel afgehaakt toen ik zag wat voor een trainingsmethodes daar gebruikt worden.
Niet alleen tijdens de training maar ook als de paarden op stal staan.
Ook het zogenaamde Afzweten vind ik niet diervriendelijk(hals van paard insmeren met een verwarmende gel, alluminiumfolie erover, daar nog een hoes over en maar laten rennen aan de longeerlijn.krijgen ze een mooie slanke hals van.)
Ook heb ik eens vol walging staan kijken bij een western stand op het Equitana, wat een scherpe stangen daar verkocht worden,sommige zijn gewoon 2 in elkaar gedraaide ijzerdraadjes,regelrechte martelwerktuigen!!
Mij is het ook altijd al opgevallen dat (de meeste) western paarden en niet bepaald vrolijk uitzien,en al helemaal niet tijden het werk.

Er zijn ook vast en zeker ruiters die wel op een ontspannen manier met hun paarden omgaan,maar in de wedstrijdsport ben ik dat nog weinig tegen gekomen.

Alles heeft excessen. Afzweten gewoon door een neopreen sweat is niks mis mee.
Met western rijden an sich is ook al helemaal niks mis. Er is wat mis met topsport met dieren, of je het nu hebt over western rijden, dressuur, eventing, races, hondenshows etc...
Zolang het enkel nog om geld draait over de rug van het dier gaat het fout.

En sweats met warme olie en weet ik veel.... Ach, bij walkers worden de benen extreem kort geschoren, ingesmeerd met spiritus, ingepakt in huishoudfolie. Net voor ze de ring in moeten wordt de folie verwijdert waardoor er ineens zuurstof bij de spiritus komt waardoor het gaat prikken en het paard zijn benen verder opheft. Zijn nu alle walker liefhebbers/eigenaren fout? Nee, alleen diegene die dergelijke praktijken toepassen, maar nog meer: De overkoepelende organisatie die mensen die dergelijke praktijken toepassen vooraan zetten

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:11

Flink topic is dit geworden maar is het niet gewoon veel simpeler om te zeggen dat je in heel de paardensport eerlijke en oneerlijke ruiters hebt. NU wordt de westernsport weer afgebrand wegens een paar overactieve amerikaanse ruiters. Over een maand komt er weer een filmpje van een volgehangen springpaard en later weer een filmpje van een iets te brut gereden dressuurpaard. Het enige wat we kunnen is zelf zo goed mogelijk voor onze paarden zorgen en eens iets minder naar de rest te kijken. We hebben allemaal wel eens een moment dat we even niet door 1 deur kunnen met ons paard. En ja het zou maar net gebeuren dat dat moment vast gelegd wordt..

Niet dat ik dit allemaal goedpraat hoor wordt er woest van maar zolang er enorme geld bedragen te winnen zijn met de uitoefening van paardensport blijf je deze praktijken houden.

juno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:16

unamie schreef:
De enige die is hier verantwoorlijk voor zijn is de organisatie!!

Enneh wat dacht je van de ruiters zélf?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:21

@juno: het draait bij de ruiters om principes; óf je doet er NIET aan mee (en je verdient weinig) óf je doet er WEL aan mee en je hebt er een leuke boterham aan.

Wil je dit soort methoden uitbannen (voorzover het al mogelijk is) dan zul je de regels aan moeten passen, waardoor dit soort gedrag bij het inrijden niet meer toegestaan is en je meteen voor die en evt. x-komende wedstrijden met AL je paarden geschorst bent. x-keer in de fout en je startlicensie wordt ingetrokken.
Dát voelen die ruiters in hun portemonnee nl en dát komt hard aan.

Het kán, want bij de AQHA is het zelfs al een Nederlander overkomen.