[HK] Share your passion! Vind je prins op Biks&Bytes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cindequil

Re: [HK] Share your passion! Vind je prins op Biks&Bytes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:47

Euh,

Welke rol heeft de verpleegkundige/verzorgende bij de begeleiding van zorgvragers die dement zijn?

Welke vrijheids beperkende maatregelen worden er soms getroffen binnen een zorginstelling?

Hoe kijk jij aan tegen vrijheids beperkende maatregelen binnen de psychogeriatrische zorg? Motiveer je antwoord

Met welke wetgevingen krijg je te maken als je met dementerende zorgvragers werkt? Leg uit wat elke wet globaal inhoudt.

Ossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:49

tante_trien schreef:
Ossi schreef:
*legt z'n hand stiekem op Angela's bil*

^)

Beide handen op beide billen dan? :')

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:49

Exitium schreef:
Ik ook! :(:) :(:) :(:) _-:( :(:) :(:)

Sowieso is het in Nederland niet best gesteld met mensen die opstaan voor anderen. Genoeg gezien dat bejaarden moesten blijven staan omdat iedereen het vertikte hun plek aan te bieden. ;( Auto is wel erg prettig, zou ook niet meer zonder willen. Kunnen ook niet trouwens, werk is te ver en OV is geen optie. (wordt ziek in de trein en als ik met de bus moet, moet ik al om 6:00 thuis weg :'))

En groeipijn is ook niet altijd even prettig hoor. :P Ooit 26cm in een jaar gegroeid, erg veel last van gehad.

Spierweefsel of misschien wel de pezen, las volgens mij dat het veelal rond gewrichten zit. Las ook wat over operaties, iets met beknelde zenuwen geloof ik, maar niet iedereen schijnt daarvan overtuigd te zijn... Hoe kan het ook anders :')

Mja, heb wel bizarre dingen meegemaakt met m'n broertje. Nu was er wel genoeg mis met 'm, heeft z'n halve leven in het ziekenhuis gelegen, maar er werden echt idiote dingen gedaan af en toe. M'n moeder heeft ook regelmatig net zo lang aangedrongen tot ze naar haar luisterden, omdat ze uit ervaring al wist wat er wel en niet moest gebeuren. Ze zijn er nooit achter gekomen welk syndroom 'ie nu uiteindelijk had. :')

Zelfs ik zou opstaan voor een oudere dame al heb ik pijn. :n
Vind het zo belachelijk hoe asociaal de jeugd is en word. Word ook vaak heel respectloos behandeld bij mijn werk als Snackbarmedewerker dat ik denk.. Ik maak je eten hoor, zou maar oppassen :') .
Terwijl ik áltijd alle winkelmensen een fijne dag wens.

Wow 26 cm! Nee geloof zeker dat dat niet fijn is! Heb het ook wel gevoeld (wel minder heftig als jou dan uiteraard) maar het is heel anders. Dit voelt als constante spierpijn en soms staan mijn benen ineens in de brand lijkt wel, steken en branden als een gek. Het idee van beestjes die over mijn lichaam lopen. Ik lijk wel gek haha!

Het is heel onduidelijk ja, sommige zeggen dat het ook aan je eetpatroon ligt, maar ik merk daar weinig verschil van! Het is denk ik helaas voor ieder mens verschillend!

Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet vragen maar.. je broertje leeft op het moment niet meer? :(:)
Wat heftig en rot dat er geen duidelijkheid is..

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:51

Cindeeh schreef:
Euh,

Welke rol heeft de verpleegkundige/verzorgende bij de begeleiding van zorgvragers die dement zijn?
Dat antwoord kan echt 10 a4-tjes zijn, maar om een paar zaken (die ik belangrijk vind) even kort op te sommen:
- Hulp bij ADL.
- Het behouden van eigen identiteit.
- Het (zoveel mogelijk) behouden van zelfstandigheid (blijven oefenen met bepaalde vaardigheden, en niet te snel overnemen -wat we wel graag zouden willen- zorgt ervoor dat ze deze vaardigheden (langer) zelfstandig kunnen blijven doen)

Welke vrijheids beperkende maatregelen worden er soms getroffen binnen een zorginstelling?
Sowieso zweedse band en deuren op slot, maar verder heb ik daar niet echt ervaring mee :D

Hoe kijk jij aan tegen vrijheids beperkende maatregelen binnen de psychogeriatrische zorg? Motiveer je antwoord

Met welke wetgevingen krijg je te maken als je met dementerende zorgvragers werkt? Leg uit wat elke wet globaal inhoudt
Denk hierbij ook aan allerlei medicatie, vrijheidshuppeldepup, en dat soort ongein.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:51

imd schreef:
LisaLuna schreef:
Jullie zijn lief! [ Afbeelding ]

Awwh das een toffe smiley!

Even gegoogled. Die site heeft echt leuke smileys! _O-
Afbeelding

Super , Cindy! *\o/*

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:52

Ossi schreef:

Da's beter, op 1 been ken ik niet lopen.

Ossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:54

tante_trien schreef:
Ossi schreef:

Da's beter, op 1 been ken ik niet lopen.

:+: group hug is over!

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:54

tante_trien schreef:
Cindeeh schreef:
Euh,

Dat antwoord kan echt 10 a4-tjes zijn, maar om een paar zaken (die ik belangrijk vind) even kort op te sommen:
- Hulp bij ADL.
- Het behouden van eigen identiteit.
- Het (zoveel mogelijk) behouden van zelfstandigheid (blijven oefenen met bepaalde vaardigheden, en niet te snel overnemen -wat we wel graag zouden willen- zorgt ervoor dat ze deze vaardigheden (langer) zelfstandig kunnen blijven doen)

Sowieso zweedse band en deuren op slot, maar verder heb ik daar niet echt ervaring mee :D

Met welke wetgevingen krijg je te maken als je met dementerende zorgvragers werkt? Leg uit wat elke wet globaal inhoudt
Denk hierbij ook aan allerlei medicatie, vrijheidshuppeldepup, en dat soort ongein.

Dankjewel <3
Zweedse band is geloof ik tegenwoordig verboden.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:55

Het is hier echt ongelooflijk stil op de chat! :')

:(:) Lies!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:56

Cindeeh schreef:
Dankjewel <3

Zweedse band verboden? Hoe lang al? Ik heb stage gelopen op de gesloten afdeling, en daar gebruikte ze die wel geloof ik.

Denk hierbij ook aan allerlei medicatie (opiumwet, BIG-wet), vrijheidshuppeldepup (zelfbeschikkingietsofzo?), en dat soort ongein.

Nemean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:57

Bokkers, wil jullie allen (die ik gesproken heb) even bedanken voor de leuke gesprekken, aangezien ik niet meer online ga zijn op biks&bytes door o.a. tijd gebrek :+! Heb er hier en daar leuke contact personen aan over gehouden wat echt tof/top is! Vind het nog steeds een leuk en goed uitgevoerd idee. ;) En misschien spreek ik jullie nog een keer! :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:59

zooo weer bijgelezen, ging over de zorg, opleidingen enzo.. :+

Ik ga weer bezig voor school, thanks voor degene die zijn werk weer maakt. :+

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:02

Geen idee, ik heb dit jaar op school geleerd dat zweedse band niet meer gehanteerd mag worden

Even opgezocht:

Het vastbinden of vastzetten van mensen met dementie of een verstandelijke beperking heeft tussen september 2007 en september 2008 in Nederlandse zorginstellingen zeven dodelijke slachtoffers geëist. Dit wordt vooral veroorzaakt door het verkeerd gebruik van de Zweedse band. Zweedse banden mogen alleen toegepast worden door personeel dat daarin geschoold is, en als er voldoende toezicht is. In bed mag de band alleen worden toegepast met de bedhekken omhoog. Alle medewerkers moeten weten waar een schaar of mes is, dat alleen voor dit doel gebruikt mag worden en waarmee de band onmiddellijk kan worden losgeknipt of losgesneden. Een iets veiliger variant van de onrustband is de Bratex-band. Deze staat wat meer bewegingsruimte toe en is breder en daardoor minder gevaarlijk. Toepassing van onrustbanden is een vrijheidsbeperkende maatregel in de zin van de Wet Bopz en moet in het zorgplan vermeld worden, dan wel aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gemeld worden. In 2008 deed deze (de IGZ) een onderzoek naar het vóórkomen van vrijheidsbeperkende maatregelen, waaronder het gebruik van onrustbanden. Eén van de conclusies was dat mensen met een verstandelijke beperking of dementie te vaak en te snel worden vastgebonden, opgesloten of gedragsbeïnvloedende medicamenten krijgen toegediend. De inspectie startte een actie zorg voor vrijheid en sloot een convenant met allerlei organisaties van instellingen en beroepsverenigingen uit de zorg om vrijheidsbeperkende maatregelen terug te dringen. Met name is een van de doelstellingen dat het gebruik van de Zweedse band vanaf 2011 in Nederland niet meer zal voorkomen, zoals het gebruik ook in het buitenland vaak al verboden is of niet meer nodig wordt gevonden.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:04

Ah, ja dat was in 't schooljaar 2009-2010 geloof ik. Weer wat geleerd vanavond!

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:06

Nogmaals bedankt, je hebt me erg geholpen! :-)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:06

Cindeeh schreef:
Nogmaals bedankt, je hebt me erg geholpen! :-)

*\o/*

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:07

Ossi schreef:
Group huuuuug!!!

Eindelijk mijn grouphug!!! *\o/* <3

Ossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:08

Kan je nu weer verder met slacken op bokt :D

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:09

Slacken?

Ossi

milou123 schreef:
Ossi schreef:
Group huuuuug!!!

Eindelijk mijn grouphug!!! *\o/* <3

Sorry, ben er al uit, had mijn handen op Angela's billen <3
Mooi rond <3

milou123

tante_trien schreef:
Cindeeh schreef:
Dankjewel <3

Zweedse band verboden? Hoe lang al? Ik heb stage gelopen op de gesloten afdeling, en daar gebruikte ze die wel geloof ik.

Denk hierbij ook aan allerlei medicatie (opiumwet, BIG-wet), vrijheidshuppeldepup (zelfbeschikkingietsofzo?), en dat soort ongein.

Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet Bopz) -:)
Geldt voor de gehele zorg waar vrijheidsbeperkende maatregelen uitgevoerd worden.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:10

Ossi schreef:
Sorry, ben er al uit, had mijn handen op Angela's billen <3
Mooi rond <3

#)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:10

milou123 schreef:
Geldt voor de gehele zorg waar vrijheidsbeperkende maatregelen uitgevoerd worden.

Thnx!

Thnx Ossi! <3

Ossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:12

tante_trien schreef:
milou123 schreef:

Thnx!

Thnx Ossi! <3

Nooo, thank YOU! :+:

Ossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:14

tante_trien schreef:
Slacken?

Ja, luieren, SOG-en et cetera :)