greetjebee schreef:Wat ik bedoel met 'de natuur' die uit een paard is verdwenen: Paarden zijn in de afgelopen paar duizend jaar op een natuurlijke manier omgevormd, eerst tot gebruiksdieren, nu tot huisdieren. Dit heet evolutie. Alle diersoorten passen zich aan aan hun (veranderende) omgeving om te kunnen overleven. Dat de natuur 'er uit is' is wellicht iets overdreven gezegd, uiteraard zitten er nog steeds wel oereigenschappen in een paard.
I.m.o. is 'de natuur eruitgegaan' (ik blijf het voor het gemak even zo noemen) op het moment dat wij mensen paarden gingen houden. Op het moment dat je een paard in een stal zet (of zelfs in een afgebakende wei!! Want ook dát is géén natuur!), een tuig op hem gooit, hem voor een ploeg zet of voor een wagen, of erop gaat zitten (of het nu voor de sport is of in de oorlog, zoals vroeger) ben je al bezig met dingen die niets met de oorspronkelijke natuur van een paard te maken hebben. Inmiddels heeft het diersoort 'paard' zich dusdanig aan de mens aangepast dat het gedomesticeerde leven zijn nieuwe 'natuur' is geworden. Een paard is er dus aan gewend geraakt dat hij in gevangenschap leeft, dat hij gebruikt wordt als trekdier of als rijdier. En blijkbaar heeft het er vrede mee, anders was ons mensen dat nooit gelukt (kijk maar naar zebra's, die zijn ook niet tam te maken. Maar zij zijn in staat zich te redden in de natuur, zonde de mens!).
Kortom: de manier waarop wij paarden houden heeft NIETS met 'natuur' te maken! Maar dat neemt niet weg dat een paard gewoon nog steeds een 'paard' is... Dat een paard nog steeds een vluchtdier is ontken ik dan ook zeker niet! Maar een paard is ondertussen wel een geëvolutioneerde versie van het 'oerpaard'.... Ik geloof wat dat betreft ook niet zo in het vasthouden aan alles wat 'natuurlijk' zou zijn...
(Sorry, way off-topic)
Jouw opvattingen en fantasieën zijn beslist de mijne niet
en al helemaal niet gebaseerd op o.a. deze feiten:
http://www.messybeast.com/history/working.htm
http://www.spotsnstripes.com/Training.htm