Reddingsactie Friese paarden mislukt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Irma1

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:15

Enige realiteit over het 'natural' houden van paarden in een land als het onze is op zijn plaats. Daarnaast heb ik wat moeite het laten verdrinken van 18 paarden te zien als een 'natural' manier van paard houden. Dat zie ik toch voornamelijk in een andere categorie, vooral in combinatie met het verleden van deze eigenaar.
Zoals gezegd, als je dieren hebt, ben je daar verantwoordelijk voor; of je nu een shetlander hebt die elke nacht met een warme deken op van zijn biks staat te genieten, of een IJslander die lekker warm met zijn maten de winterkou buiten trotseert. De eigenaar is verantwoordelijk. Niet degene van wie het land gehuurd wordt, niet de theoretische grondslag waarop dieren door de eigenaar gehouden worden. Er is geen enkele manier van dieren houden die, al is het maar theoretisch, in een beschaafd land mag leiden tot de kans op het creperen van 21 paarden onder deze omstandigheden.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:17

Er zijn inmiddels 19 dode paarden. Er is er eentje bezweken vanacht door de kou. Arme beesten. Hoop dat het goed afloopt. Kuss_mij: wil je even pben of hier neer zetten als je weet waar het op is? Hoop zo dat het goed gaat.

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:17

Hoorde trouwens dat het om een ruitervereniging uit de buurt zou gaan.

MissKaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:18

HardcoreLady dat zal ik doen als ik der achter kom.. Knipoog

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:18

kuss_mij schreef:
me vader had net op het nieuws gehoord dat het ook live word uitgezonden Knipoog maar weet niet waarop

Als dat zo is...
Kan iemand hier achter komen??
Alhoewel t mij sterk lijkt...

MissKaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:19

me vader had het gehoord. Tong uitsteken dus zal het wel zo zijn,, ze hebben het op het nieuw gezegd. Tong uitsteken

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:21

sjit , zou die actie eigenlijks wel live willen volgen ergens

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:21

orange1 schreef:
oosterhoff schreef:
ze worden na de overtocht in een weiland gezet wat aan de andere kant van de dijk ligt. tenminste dat melden ze bij de NOS

waarom niet gewoon in een lekkere warme stal met dekens op

kost hem teveel geld denk ik

MissKaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:22

nou ik had ze op stal gezet met een deken..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:22

Irma1 schreef:
Enige realiteit over het 'natural' houden van paarden in een land als het onze is op zijn plaats. Daarnaast heb ik wat moeite het laten verdrinken van 18 paarden te zien als een 'natural' manier van paard houden. Dat zie ik toch voornamelijk in een andere categorie, vooral in combinatie met het verleden van deze eigenaar.
Zoals gezegd, als je dieren hebt, ben je daar verantwoordelijk voor; of je nu een shetlander hebt die elke nacht met een warme deken op van zijn biks staat te genieten, of een IJslander die lekker warm met zijn maten de winterkou buiten trotseert. De eigenaar is verantwoordelijk. Niet degene van wie het land gehuurd wordt, niet de theoretische grondslag waarop dieren door de eigenaar gehouden worden. Er is geen enkele manier van dieren houden die, al is het maar theoretisch, in een beschaafd land mag leiden tot de kans op het creperen van 21 paarden onder deze omstandigheden.
.

Zoals ik al zei, heeft de eigenaar (of eigenaren) iid zijn verantwoordelijkheden niet genomen om zijn paarden op tijd van het land te halen. En dus was de dood van die paarden te voorkomen geweest. Maar dat wil niet meteen zeggen dat hij zijn paarden STRUCTUREEL verwaarloosd.

Daarbij moet je je ook realiseren dat wanneer iemand in aanraking is geweest met de dierenbescherming het nog niet meteen WAAR is dat iemand slecht voor zijn dieren is. Hier op Bokt vinden velen dat handelaars per definitie slecht zijn voor hun paarden. Maan een paard dat bestemd is voor de handel is nog niet meteen verwaarloosd. En hoeveel mensen zullen de DB wel niet bellen terwijl er niks aan de hand is? Zie een paardje in de regen staan met klitten in zijn manen en HUP gelijk bellen... Daarom vind ik ook dat ENIGE RELATIVERING wel op zijn plaats is (en daarmee zeg ik niet dat de eigenaar helemaal niets te verwijten valt)

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:23

De paarden zien er goed uit, maar toch vind ik het wel sneu dat ze in de kou moeten staan zonder een mogelijkheid om warm te worden. Ik ken de verhalen erachter niet, dus daar laat ik me dan er ook niet over uit. Ik ken de (beste) man niet en had niet eens een voorstelling, voordat ik de beelden op de NOS zag, hoe de paarden erbij stonden.
Laatst bijgewerkt door Sullie97 op 03-11-06 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MissKaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:24

handelaars kunnen ook goed zijn voor paarden hoor ik ken veel handelaren en die zijn heel goed voor hun paarden

Ann

orange1 schreef:
waarom niet gewoon in een lekkere warme stal met dekens op

Misschien omdat die overgang te groot is?
Als deze dieren voldoende voedsel (gras/hooi), water, benodigde medische zorg EN rust krijgen, komt het met 't merendeel wel goed. Hoe het zich op langere termijn ontwikkelt qua gezondheid is nog afwachten.

MissKaylee

kan hij geen dekens op doen in het weiland.. ??

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:25

terorita schreef:
sjit , zou die actie eigenlijks wel live willen volgen ergens

Ja dat zou ik ook wel willen tenminste opnemen.
Net was op het NOS journaal dat ze 13.30 beginnen maar nu weet ik eigenlijk niet of ze zeiden dat ze het zouden filmen .Heeft iemand anders het misschien gehoord.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:26

Beste Jasmijn78,

De betreffende man/familie laat al jaren een spoor van ellende achter wat betreft de verzorging van hun paarden/schapen/koeien.
Er zijn dikke rapporten van de AID, dierenbescherming noem maar op.
Echt GEEN lekkertjes hoor! Boos! Boos! Boos!

Dekens op???? DAT KOST GELD!!!!!! Je moet VERDIENEN aan paarden, NIET geld uitgeven.................
NOOIT weer paarden houden en op laten draaien voor ALLE kosten, prima hoor!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:28

Wie kent dan die man persoonlijk? Gewoon een vraag van nieuwsgierigheid.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:29

Sullie97 schreef:
maar toch vind ik het wel sneu dat ze in de kou moeten staan zonder een mogelijkheid om warm te worden.

De paarden staan op een kluitje op elkaar, ze zijn goed doorvoed, krijgen te eten en zijn gewend dag en nacht buitente lopen. Het ziet er sneu uit, maar deze paarden krijgen het echt niet zomaar koud.

kuss_mij schreef:
kan hij geen dekens op doen in het weiland.. ??

Waarom, die paarden hebben het niet koud. Boevendien worden ze steeds gecontroleerd door een veearts. Denk je niet dat als de veearts had geconstateerd dat er onderkoelde paarden tussen zaten, dan hij niet dekens aan had laten rukken?

Bovendien denk ik dat dat alleen maar stress geeft. Die paarden zijn geen dekens en mensen gewend.

Dit soort opmerkingen bedoel ik dus met 'enige relativering is wel op zijn plaats'.

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:29

ik vind ook dat je mensen niet te snel moet veroordelen indien je deze persoon niet kent. Er zijn hier echter mensen die deze persoon en zijn hele familie wel kent en die wel degelijk weten hoe er voor deze dieren gezorgd wordt! gisteren was er ook een vrouw op tv die zelf ook in de paardenwereld zit, zij gaf ook aan dat hij paarden in de winter gewoon dood laat gaan! als iemand bekend is bij het AID en er zijn al vaker dieren in beslag genomen en deze meneer reageert ook nog eens erg lax, kan ik me voorstellen dat heel veel mensen die deze man niet kennen ook hele nare gedachten bij deze persoon krijgen!

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:30

Dekens helpen die paarden niet om weer warm te worden. Ze zijn zoals al eerder gezegd, amper aan mensen, laat staan aan halsters en dekens gewend. Daar raken ze alleen maar van in paniek. Ik denk dat ze met een groot, droog weiland met enige beschutting al dolblij zijn. Dan lopen ze zichzelf wel weer warm. Voor degenen die er echt slecht aan toe zijn zullen ze wel een loopstal zoeken denk ik (?)

rommulus

zodra die paardjes daar weg zijn eingelijk gewoon paarden in beslag nemen feilen en dat geld doneren aan de reddings instanties.
en ik ben dr voor die man een houd verbod op te leggen

daarvoor wil ik daar wel een paardje weg halen
btw het jeukt mij ook wel om daar niet heen te gaan met knol om die beesten daar weg te halen.
het zou mij niet roesten hoe koud het is zolang die beesten daar maar weg komen.
maar zo zullen dr wel meer zijn die daar zo over denken.

Sullie97

maar wat ik kan zien, lijken ze bijna niet te kunnen lopen. Zo dicht staan ze op elkaar.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:31

Sullie97 schreef:
Wie kent dan die man persoonlijk? Gewoon een vraag van nieuwsgierigheid.

Ik heb met hem en zijn paarden te maken gehad.
Over het hoe & wat ga ik niet uitwijden in dit topic.

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:31

ze zullen het vast niet zomaar koud krijgen maar hoe lang staan ze daar nu al?het zal bij zee goed waaien,en dan is nattigheid toch niet zo heel prettig neem ik aan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:32

waarom zijn sommige mensen zo ontzettend kortzichtig? Ik zit me het hele topic al over bepaalde uitspraken te verbazen.
Waarom dekens op als ze straks in een droge wei staan? Als ze goed te eten krijgen hebben ze die echt niet nodig (en nee, ik ben geen natural, voor je die discussie weer krijgt hier)