Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:11

pol013 schreef:
CharleyT schreef:
Uit eigen ervaring weet ik dat de nodige stallen van A kader ruiters in Nederland nauwelijks toegankelijk zijn voor bezoekers. Hooguit op afspraak en dan zelden een training gezien. Achteraf begin ik te begrijpen waar dat mee te maken kon hebben.

Daar is toch helemaal niks geks aan? Ze wonen toch niet in een gemeentehuis oid? Waarom zou iedereen daar zomaar te pas en te onpas naar binnen mogen lopen? :wow:
Ik loop toch ook niet zomaar jouw huis of tuin binnen?

Volgens mij klopt dit niet helemaal ook. Ken maar zo 4 olympische ruiters hier in de buurt waar je zo heen kunt mits je er wat te zoeken hebt.

pol013

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:21

ja precies. Als je er iets te zoeken hebt.
Gasten zijn bij mij thuis ook van harte welkom. Mits we van te voren afspreken.
En een handvol mensen mag hier op ieder normaal tijdstip gewoon binnen vallen. Maar de meeste mensen hoef ik echt niet op mijn terrein. Niet spontaan en niet op afspraak.
Ik zie niet in waarom dat op een stal anders zou zijn.

En al helemaal niet waarom dat achterdocht moet opleveren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:25

Ik denk dat je bedrijf met bedrijf moet vergelijken, niet bedrijf met particulier.

Maar alsnog zijn er ook bedrijven waar je niet zomaar binnen kunt lopen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:29

Ik denk dat er weinig bedrijven zijn waar je zo binnen kunt lopen als het geen winkel is...

Of nou ja, je kunt dan wel naar binnen maar dan kom je niet verder dan de receptie als je er niets te zoeken hebt :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:43

_San87_ schreef:
Ik denk dat je bedrijf met bedrijf moet vergelijken, niet bedrijf met particulier.

Eens, maar ik vind het persoonlijk bijv wel een verschil als Ruiter die noem ik even X enkel eigen privé paarden heeft staan aan zijn huis en die vooral rustig wil houden en ook rust in de stal wil houden. Of dat ruiter X een handelsstal en africhtingsstal heeft waar de mensen toch al in en uitlopen. Ook kan je dan mensen verwachten die een paard hebben gezien maar gewoon eerst even IRL willen kijken alvorens ze erop reageren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:44

Bielsje schreef:
Ik denk dat er weinig bedrijven zijn waar je zo binnen kunt lopen als het geen winkel is...

Of nou ja, je kunt dan wel naar binnen maar dan kom je niet verder dan de receptie als je er niets te zoeken hebt :+

Niet elk bedrijf heeft een receptie :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:47

Bielsje schreef:

Ligt aan de branche, denk ik. Maneges en pensionstallen kun je zo naar binnen lopen om te kijken. Varkenshouderijen niet. En de receptie is altijd nog verder dan überhaupt het terrein niet op komen.

En ook besides the point. Bedrijven zijn geen particulieren, dus kun je ze ook niet vergelijken met particulieren, en het privéleven, imo.

BeFunny schreef:
_San87_ schreef:

Eens, maar ik vind het persoonlijk bijv wel een verschil als Ruiter die noem ik even X enkel eigen privé paarden heeft staan aan zijn huis en die vooral rustig wil houden en ook rust in de stal wil houden. Of dat ruiter X een handelsstal en africhtingsstal heeft waar de mensen toch al in en uitlopen. Ook kan je dan mensen verwachten die een paard hebben gezien maar gewoon eerst even IRL willen kijken alvorens ze erop reageren.

100% mee eens. Het ging me dan ook om sport- en handelsstallen waar het ook om verkoop draait, bijvoorbeeld. Wat de stal van Helgstrand ook is.

Ik zou niet weten waarom je daar niet wat meer vrijblijvend zou kunnen gaan kijken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:52

Wat?
Dan is het toch nog steeds geen openbaar terrein?

OKe jullie je zin: iemand heeft een werkplaats. Daar komen op afspraak wel eens klanten om iets te kopen. Je kunt de werkplaats ook huren. Sommigen doen dat 1 keer, anderen wekelijks. Er komen dus regelmatig mensen over de vloer.
Maar zomaar naar binnen wandelen kan niet en wordt ook niet gewaardeerd.

Ik zou het werkelijk niet in mijn hoofd halen om zomaar bij een handelsstal binnen te springen. Puur omdat ze regelmatig klanten ontvangen.

En op de gemiddelde pensionstal ga je hier ook echt geen leuk ommetje over het bedrijf maken als je daar niks te zoeken hebt. Dat is ook nog steeds prive terrein.

Wat geeft je het recht om zomaar iemands terrein op te lopen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:59

Helgstrand heeft paarden staan die miljoenen waard zijn. Ik snap wel dat je daar niet zomaar even het terrein mag oplopen om te gaan kijken.

Bij de handelstal waar ik zelf gewerkt heb met normale prijzen voor paarden gebeurde het ook niet. Simpelweg omdat er gewoon gewerkt moest worden en er niet de hele dag iemand aanwezig was om mensen te ontvangen. Dus op afspraak.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 07-09-23 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:59

Dat ligt eraan.

Wij zijn vroeger toen we een rondje gingen fietsen even langs gereden bij de manege waar ik wilde gaan rijden en zijn daar gewoon naar binnen gestapt en hebben rond gekeken na het kijken zijn we de kantine binnen gelopen en heeft mijn moeder mij ingeschreven.

Waarom zou dat niet kunnen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:04

Manege is toch geen vergelijk met een handelstal? (nog ff los van de prijsklasse paarden die er staan)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:06

Elisa2 schreef:
Manege is toch geen vergelijk met een handelstal? (nog ff los van de prijsklasse paarden die er staan)

Als er ook paarden verhandeld worden wel degelijk :j

Het ligt dus imo een beetje aan de hele setting. Is het een handelsstal met enkel vast verzorgers en verder gesloten voor publiek. Dat is dus naar mijn idee idd een privé setting. Of is een bedrijf open voor bezoekers ;) ik heb het hier trouwens niet specifiek over Helgstrand maar over dat je in stallen die open zijn voor bezoekers dus wel degelijk mensen kunt verwachten die gewoon komen kijken.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 07-09-23 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:08

Ja is een bedrijf open voor bezoekers zonder afspraak. Daar zit het hem in denk ik.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:12

Elisa2 schreef:
Ja is een bedrijf open voor bezoekers zonder afspraak. Daar zit het hem in denk ik.

Nee vind ik niet.

Als mensen jou gaan zoeken en op een paard uitkomen die ze wel zouden willen bekijken dan heb je gewoon kans dat mensen komen kijken zonder afspraak, zeker als bijv een adres vermeld staat in de advertentie.

Als er echter staat bezoek uitsluitend op afspraak of gesloten voor bezoek is dat natuurlijk heel anders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:21

Sja ik weet niet. Ik kan me voorstellen dat je, wanneer je op zoek bent naar een paard en je langs een handelsstal komt, je even binnen wipt om te kijken of er een dier staat die je leuk vindt.

Neemt niet weg dat ik het ook prima begrijp wanneer iemand dat niet wil.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:51

Bij sommige stallen kan dat en bij anderen niet.

Iemand ontvangen kost al gauw een uur als het al niet meer is. In die tijd kunnen er ook twee paarden gedaan worden vaak.

Want als mensen een paard leuk vinden willen ze die ook zien lopen/ uitproberen etc.

Dan heb je nog mensen die vooral graag kijken, eeuwig twijfelen en vooral veel tijd verdoen van verkopers. :+

Oftewel er gaat vaak vooral veel tijd in niets zitten en als mensen een afspraak maken is het sowieso allemaal al wat serieuzer.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:01

De meeste pensionstallen die ik ken, wordt gewoon verwacht dat je niet zomaar gaat rondlopen. Je hebt een afspraak of je meld je aan. Imo is het echt een no go dat je zomaar gaat ronddwalen en ook nog even aan ieder paard gaat zitten ivm mogelijke ongelukken of ziektes.

Ik was echt enorm blij dat toen mijn man laatst even mijn paard ging checken, de eigenaresse van de stal direct naar hem toe kwam om te vragen wat hij kwam doen. Geeft mij een fijner gevoel mbt mijn paard en mijn spullen!

Een manege zou de keus kunnen maken om vrij toegankelijk te zijn maar mijn mening is dat je dat als paardenbedrijf verder niet moet willen.

En wat betreft 'niet ieder bedrijf heeft een receptie'. Misschien niet persé iets van een balie maar vaak toch wel een ruimte waar je binnenkomt en verwacht dat je daar even wacht.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:15

Er zijn ook bedrijven niet open voor bezoek nooit.

Maar als we puur gaan praten over stallen.

Als je dan binnenkomt dan stel je je natuurlijk wel netjes voor. In ons geval was er bijv een stalhulp die aangaf dat het prima was en dat de kantine boven was voor als we wat wilden drinken of wilden inschrijven dat dat daar kon.

Het is natuurlijk niet zo dat je zonder je voor te stellen zomaar overal heen loopt en aan gaat zitten. Dat doe je bij de kapper ook niet ;) Maar onaangekondigd bezoek hou je toch als je paarden verhandeld. Tenzij het adres niet bekend is en er uitsluitend op afspraak die mogelijkheid is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:26

Ik vind het toch wel anders dat je als random vreemde niet zomaar binnen kan wandelen tov wanneer je paard er in training staat. Als mijn paard ergens in training zou staan en ik zou een afspraak moeten maken om hem te kunnen zien zou hij rap terug thuis staan. :=

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:36

En de bewuste manege waar ik over sprak. Daar stonden ook veel pension paarden. Dat gedeelte was wel afgesloten van het menege deel. Dus bezoekers van de manege werden geacht daar weg te blijven. Maar tegelijkertijd hadden die wel verzorgers/bijrijders etc dus was ook daar veel aanloop. Maar ik vind dat privé paarden ook als ze in pension staan privé paarden zijn en dat je als je pension houder ook zorg moet dragen dat die veilig staan en daar daar geen mensen zomaar aankomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:37

Fly_high schreef:
Hier op bokt hebben we allemaal kennis van paarden en blijkbaar hele uiteenlopende meningen over dierenwelzijn en wat wel en niet acceptabel is in omgang met paarden, moet die rechter dan ook in de "juiste" stroming zitten? :+

Of is de definitie van kennis van paarden "het eens zijn met Babootje haar visie".

Nee dat bedoel ik natuurlijk helemaal niet. :D :D
Rechtspraak is gewoon ontzettend moeilijk. En is gelijk hebben in rechtszaken is niet altijd gelijk krijgen een veelgehoorde uitspraak en niet zonder reden.
Daarvoor moet je weten hoe de rechtspraak precies werkt en een advocaat hebben die dat heel goed weet toe te passen. En is kennis van het onderwerp gewoon is daarbij ook heel belangrijk. Zowel aan de kant van advocaten als aan de kan van rechters.
We doen nu allemaal alsof het "kat-in-t-bakkie" is omdat een lagere rechter uitspraak heeft gedaan, maar het kan in hoger beroep altijd nog anders lopen.

Dat is het enige dat ik wil aangeven. ik zit hier echt niet als verdediger van Helgstand o.i.d.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:43

pol013 schreef:
Wat?
Dan is het toch nog steeds geen openbaar terrein?

OKe jullie je zin: iemand heeft een werkplaats. Daar komen op afspraak wel eens klanten om iets te kopen. Je kunt de werkplaats ook huren. Sommigen doen dat 1 keer, anderen wekelijks. Er komen dus regelmatig mensen over de vloer.
Maar zomaar naar binnen wandelen kan niet en wordt ook niet gewaardeerd.

Ik zou het werkelijk niet in mijn hoofd halen om zomaar bij een handelsstal binnen te springen. Puur omdat ze regelmatig klanten ontvangen.

En op de gemiddelde pensionstal ga je hier ook echt geen leuk ommetje over het bedrijf maken als je daar niks te zoeken hebt. Dat is ook nog steeds prive terrein.

Wat geeft je het recht om zomaar iemands terrein op te lopen?

Sterker nog... Ik zou het als klant van de pensionstal ook helemaal niet chill vinden als er ongenode gasten een ommetje over het terrein maken en mijn paarden gaan aaien (en omdat ze zo lief zijn ook nog een suikerklontje gaan voeren o.i.d) (Echt meegemaakt toen mijn paard nog op een manegebedrijf stond). Gelukkig staat er bij onze huidige stal een hek waar je niet zomaar door kan, alleen op afspraak.

Dat vindt Bokt heel normaal dat je dat niet wil.
Maar op een handels/trainingsstal mag iedereen blijkbaar zomaar binnenvallen?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:50

Ayasha schreef:
Ik vind het toch wel anders dat je als random vreemde niet zomaar binnen kan wandelen tov wanneer je paard er in training staat. Als mijn paard ergens in training zou staan en ik zou een afspraak moeten maken om hem te kunnen zien zou hij rap terug thuis staan. :=

Daar gaat het toch niet om? Het gaat erom of onaangekondigd bezoek wel of niet mogelijk is voor mensen van buitenaf, die er dus geen paard hebben staan maar willen kijken en rondlopen. Op bezoek kan gewoon bij Helgstrand als je een afspraak hebt volgens mij.

Mensen lijken te vallen over de opmerking van Pol dat het geen gemeentehuis is en niet iedereen er rond zou moeten kunnen lopen (kan hier trouwens niet op het gemeentehuis :+). Ben ik het helemaal mee eens en er is dus wel een soort verwachting van privacy, als in mensen die onder valse voorwendselen binnenkomen en dingen doen waar je geen toestemming voor hebt gegeven, is naar ook al zou je niets verkeerd doen.

BeFunny schreef:
En de bewuste manege waar ik over sprak. Daar stonden ook veel pension paarden. Dat gedeelte was wel afgesloten van het menege deel. Dus bezoekers van de manege werden geacht daar weg te blijven. Maar tegelijkertijd hadden die wel verzorgers/bijrijders etc dus was ook daar veel aanloop. Maar ik vind dat privé paarden ook als ze in pension staan privé paarden zijn en dat je als je pension houder ook zorg moet dragen dat die veilig staan en daar daar geen mensen zomaar aankomen.

Nou dat zal Helgstrand dus ook doen. Ik heb nooit een paard gehad daar, dus welke afspraken er dan zijn weet ik niet. Tenzij hier wel mensen hun paard bij Helgstrand in training hadden staan? Voor pension lijkt het me wat ver weg :Y)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:55

Helgstrand organiseert ook open dagen waar mensen rondleidingen kunnen krijgen over het bedrijf en alles kunnen zien.

Het lijkt me dat mensen die er een paard in training hebben er iets te zoeken hebben en gewoon welkom zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:36

Ik heb al bij veel trainers jonge paarden laten opleiden. Nog nooit gehoord ik niet onaangekondigd op de stoep kon staan en enkel op afspraak kon komen.

Maar onaangekondigd gaan heb ik dan ook nooit gedaan. Maak liever wel afspraken om niet te hoeven wachten wanneer mijn paard eens aan de beurt is.
Heb ook niet ganse dag de tijd op zo een stal te hangen.