Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:08

Misschien beter dit in een ander topic te bespreken?
Dit topic gaat tenslotte over Furion en Unas.

Ik doel op het DES dochter gebeuren.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:08

Janneke2 schreef:
Jester_ schreef:
Ik blijf het toch raar vinden. Want hoeveel (hele dure) sportpaarden worden er wel niet ingeslapen na een breuk, omdat de prognoses te slecht zijn. En ik weet bijna zeker dat bij een sportpaard de financieen niet eens persee mee tellen, maar dat het herstel gewoon niet goed is. Met een dekhengst bijv zou je dan altijd nog kunnen dekken etc, maar ook dat gebeurd niet

... als ik grof ben, zeg ik dat het juist wel een geldkwestie is.
Ik denk dat de meeste dure sportpaarden verzekerd zijn, en éénmalig de premie opstrijken en het dier inslapen is goedkoper
|(
dan het dier opereren, revalideren en in je achtertuin zetten.

PS: softenon/thalidomide en DES (di ethyl silbestrol) zijn twee verschillende stoffen, beide met een nare doorwerking.

Maar heb je een goeie dekhengst, even 1x springen en je hebt bijna de operatie er al uit zegmaar. Paar rietjes en je bent er. Dus dan zou het toch rendabel zijn om het wel te doen? Niet meer rijden, maar enkel om te dekken? Ook die worden ingeslapen

7ofhearts

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:18

Jester, ik heb altijd begrepen dat het opspringen voor hengsten juist best belastend kan zijn voor de achterbenen.
Dus als dat lelijk kapot is heb je er als dekhengst ook weinig meer aan.
( bha, wat klinkt dat zakelijk )

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:57

Ja het is natuurlijk ook heel zakelijk gezien even. Maar als je al niet meer kan springen op de bok, heb je dan een leven als pijnvrij weidepaard? Want ook die zullen wel eens bokken/steigeren, en zeker een hengst.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 18:44

Ik vond er best wel wat dekhengsten tussen zitten die een kunstvoet hadden gekregen in de link die pas gedeeld werd. Vond dat nog wel een slag verder te ver gaan dan dit.....

BigOne: niemand zegt dat ze aan de buitenkant misvormingen hebben. Je maakt daar een leesfout ;) Ik maakte vanochtend in eerste post de fout om met een half oog hier / half oor daar bezig te zijn en DES en Softenon door elkaar te halen :o

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:03

Jester_ schreef:
Ja het is natuurlijk ook heel zakelijk gezien even. Maar als je al niet meer kan springen op de bok, heb je dan een leven als pijnvrij weidepaard? Want ook die zullen wel eens bokken/steigeren, en zeker een hengst.

Was dat ook niet Totilas zijn probleem in zijn laatste jaren?
Was toch ook de bedoeling dat hij in de dekdienst ging, maar zelfs dat was onhaalbaar.
Maar goed, als bij Furion het ijzerwerk in zijn been aanslaat en hij zou het kunnen accepteren en er mee omgaan, zou pijnvrij een optie kunnen!!! zijn.
Wat al zou helpen is hem te ruinen en hem bij een ervaren paarden man/ vrouw te houden.
Ik vraag me stiekem af of hij gewoon niet in de kliniek zou mogen blijven.
Als grasmaaier en boegbeeld.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:22

Ervan uitgaande dat dat prognose is dat hij alleen nog maar geschikt is als grasmaaier, maar ik heb geen prognose gehoord :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:27

Avalanche schreef:
Ervan uitgaande dat dat prognose is dat hij alleen nog maar geschikt is als grasmaaier, maar ik heb geen prognose gehoord :)

Ik wel, maar dat was kort na het ongeluk, Unas had contact met de dierenarts die Unas in contact zou brengen met de chirurg van de dierenkliniek. Dus nog voor de operatie. Toen kon je al lezen dat Furion na de operatie waarschijnlijk niet meer verder kon reizen, maar wel pijnvrij in de wei kon, iets van die strekking.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:05

Avalanche schreef:

Een duidelijke prognose is er ook niet.
Kan ook niet.
Dit revalidatie plan moet per dag, week en maand bekeken worden.
Het is een dier, en een misstap is zo gemaakt.
Denk niet dat je veel verwachtingen mag hebben op dit moment, los van het feit dat hij zowel het transport als de operatie goed doorstaan heeft.

Maar het onderbeen mag dan gedeeltelijk van ijzer zijn…….. het moet zich nog bewijzen of het ook echt ijzersterk is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:32

Avalanche schreef:

Unas heeft een keer kort de reactie van deze Franse dierenarts genoemd.
Uit mijn hoofd was het 'Kom maar, ik kan hem opereren, dan drie weken in de kliniek, vijf maanden boxrust en dan de wei in.'
Bij 'pasture' schreef Unas geen tijd, dus ik neem aan dat de dierenarts zoiets bedoelde als 'grasmaaier'.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:42

Janneke2 schreef:
Avalanche schreef:

Unas heeft een keer kort de reactie van deze Franse dierenarts genoemd.
Uit mijn hoofd was het 'Kom maar, ik kan hem opereren, dan drie weken in de kliniek, vijf maanden boxrust en dan de wei in.'
Bij 'pasture' schreef Unas geen tijd, dus ik neem aan dat de dierenarts zoiets bedoelde als 'grasmaaier'.

Daar ga ik ook vanuit, dat de dierenarts iets als "grasmaaier" bedoelde. Uiteraard kan er nog van alles gebeuren, voor hetzelfde geld gooit bijvoorbeeld koliek roet in het eten...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:51

Ah, ok. Die informatie had ik nog niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:55

Ik denk dat het puur afwachten is. Herstel is pittig en er kan vanalles fout gaan.
En soms herstelt een lichaam boven verwachting goed.

Ik ben vooral benieuwd wat zijn eigenaar nu gaat doen en hoe het beestje er over een half jaar bij staat, als hij er dan nog is....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:43

Die eigenaar heeft voor de operatie al aangegeven dat hij afscheid neemt van paard na operatie en revalidatie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:44

Hij zei voor de operatie óók dat hij tijd en geld nodig had om een huis te kopen / bouwen voor hem en Furion. Maar dat kwam al eerder ter sprake volgens mij.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 11:12

Hopelijk komt er snel een update, ben benieuwd naar hoe het nu gaat en wat de verdere plannen gaan zijn van hen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 15:07

Op Instagram staat een nieuwe Story van vanmiddag. Het paardje ziet er helder & ontspannen uit vind ik.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 03-05-24 03:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd op verzoek

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 15:18

7ofhearts schreef:
Maar het onderbeen mag dan gedeeltelijk van ijzer zijn…….. het moet zich nog bewijzen of het ook echt ijzersterk is.

Als het goed is groeit het bot weer dusdanig aan elkaar dat het bot zelf weer sterk is?

Niet gehinderd door enige kennis maar ik heb zelf sinds kort wat ijzer in m'n pols en toen die botten eenmaal weer recht stonden, groeiden ze enorm snel weer aan elkaar. Al na vijf weken zaten ze weer behoorlijk vast, leek het.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 16:32

mysa schreef:
7ofhearts schreef:

Als het goed is groeit het bot weer dusdanig aan elkaar dat het bot zelf weer sterk is?

Niet gehinderd door enige kennis maar ik heb zelf sinds kort wat ijzer in m'n pols en toen die botten eenmaal weer recht stonden, groeiden ze enorm snel weer aan elkaar. Al na vijf weken zaten ze weer behoorlijk vast, leek het.

Zodra een breuk genezen is, zal deze normaliter juist sterker zijn dan voorheen, vanwege extra botvorming. Het gebeurt dus vrijwel nooit dat een genezen breuk opnieuw breekt. De breuk moet natuurlijk wel eerst kans krijgen om goed te helen, want tot die tijd blijft de breuk wel kwetsbaar. Een simpele breuk is inderdaad vaak na 6 weken al hersteld, een gecompliceerde breuk kan wel langer duren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 16:45

Hij ziet er goed uit inderdaad, en wat fijn dat hij ook kan liggen en opstaan *\o/*

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 16:47

Ik ken iemand die zijn been gebroken had, na 8-10 weken ofzo ging skiën (met goedkeuring vh ziekenhuis) en tijdens het skiën een hobbeltje ofzo tegenkwam in de piste en gelijk *knak* hoorde.
Net herstelde breuk weer kapot, weer opnieuw in het gips enzo. :+

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 16:48

Ik had dus een lelijke breuken in mijn enkel. Ook daar zit dus extra bot en metaal/ schroefwerk.
Enkel staat vast.
Maanden gips, rolstoel en lang krukken.
Maar ik snap dat.
Dat is bij een dier toch wat lastiger.
Als het ff kan gaat ‘ie.
Dat lijkt me gewoon link.
Geloof wel onderhand dat mijn kwaaie enkel steviger is dan mijn goede.
;-)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 17:27

De rekening is 9600 euro iets meer dan hij verwacht had geloof ik.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 03-05-24 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto op verzoek verwijderd

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 17:35

Kan betaald worden van de go fund me, laat hem maar een baan zoeken.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 17:59

Ik ben wel blij dat het betaald kan worden van de Go fund.
Maar ik sluit me bij BigOne aan.

Het is makkelijk om te teren van iemand anders zijn geld.
Go fund wordt tegenwoordig door Jan en allemaal uit de kast getrokken met een nog zieliger verhaaltje erbij.

Ik snap het in dit geval, maar nu moet hij gewoon weer “ aan de bak “