Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:42

beatje schreef:
Mariska_28 schreef:
En toch vraag ik mij iets af.. SBB heeft het de hele tijd over een winter spaarstand. Mijn paarden vreten volgens mij in de winter minstens zoveel als in de zomer. Ik zou ze natuurlijk minder kunnen gaan voeren, maar zouden ze dan echt in een spaar stand gaan? Ja misschien als ze bijna dood zijn, maar voor die tijd?

Ik heb ze op een ruime 4 ha staan en merk weinig van de spaarstand.Die optie zat er op de mijne niet op -O-
Hoe kouder hoe meer hooi ik aansleep en hoe meer water .Ondanks de 200m2 meter schuilstal die er ook nog opstaat.
Als ik 2 uur in de ijzige kou aan het slepen ben,moet ik iedere keer aan die arme dieren in de OVP denken .Het zijn toch echt de zelfde paarden als de verwende mormels hier op mijn eigen natuurgebied.

Je bent zeker vergeten die knop om te zetten in Oktober? :j

Nies_

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:48

Je hebt hun natuurlijke afweer gesloopt denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:50

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:15

Ik zal 1 van de eerste zijn die zijn hand op steekt als iemand vraagt wie van mening is dat de OVP verbetering behoeft.

Dat gezegd hebbende, die verbetering zit hem dan vooral in het weghalen van de nog aanwezige regulerende en controlerende menselijk handelen en zoals ik eerder al schreef, het koppelstuk OVP - Veluwe alsnog realiseren (levert wel flink wat boze vastgoedspeculanten op maar daar hebben we inmiddels in NL al genoeg ervaring mee).

Maar zelfs ondanks dat, is het argument "er staat een hek omheen dus het is geen natuur" niet aan de orde als je het hebt over het stabiliseren van een populatie. Beter nog, om elk stukje natuur wereldwijd staat een hek, soms letterlijk, soms niet zo letterlijk maar gevormd door de aanwezigheid van steden en aangesloten dorpen. En je hebt de natuurlijke barrieres, zoals de zee, bergketens, noem maar op. We kennen de hele grote stukken natuur, en we kennen de kleinere stukjes. Neem de galapagos eilanden, waar een bepaalde soort schildpad ooit heengedreven is vanuit zuid-amerika, preciezer gezegd het Amazone gebied, dze is op galapagos gestrand en gebleven, dit betekend niet dat het geen natuur is omdat die beestjes nergens heen kunnen en ze er niet van origine horen. Dat de populatie daar bedreigd is heeft een zeer duidelijke oorzaak, de mensen kwamen en schildpadden waren perfect voedsel voor op de lange zeereizen omdat een schildpad erg lang in leven bleef zonder voedsel en water. Met als gevolg dat ze dus "vers vlees" betekende in omstandigheden waar dat tot dan toe niet mogelijk was. Nu zijn ze beschermd, en met moeite groeit de ene groep, met iets minder moeite groeit de andere groep. Maar toerisme is wat nu het grootste gevaar is. Zonder de mens hielden die schildpadden het prima uit op dat kleine stukje land dat voornamelijk vulkanisch gesteente en aangewaaid stof is.

Verspreiding en import van diersoorten is niet iets zuiver toe te schrijven aan de mensheid, welliswaar heeft de mensheid er wel een grote stimulerende factor in en is het daarom wel degelijk goed om er kritisch naar te kijken. Echter, de Nederlandse natuur is al heel ver weg van wat ze ooit "van nature" was, en sterker nog, vanuit origine gezien is NL een "import" gebied. De delta functioneerde in vroegere tijden vooral als tussenstop voor vele soorten trekkende dieren, per land als per lucht.

Een populatie die zijn balans vind is niets meer en niet minder dan dat het aantal dieren zich aanpast aan de hoeveelheid voedsel die er te vinden is. In het ideale geval kunnen dieren bij weinig voedsel gaan trekken, maar ook lang niet in alle gebieden die we vanuit ons comfortabele kikkerlandje aanbidden als natuur is dat mogelijk. Op die plekken zie je dan inderdaad de reactie die we nu ook bij de OVP aanschouwen. De zwakkere, ziekere, oudere dieren zullen sterven. Evolutionair gezien is dit niet alleen een logisch proces, je kunt zelfs stellen dat het een essentieel proces is. Een proces dat je overigens per definitie saboteerd wanneer je ingrijpt. Bijvoeren betekend dat je het volgende jaar kampt met een nog groter verschil tussen populatiegrootte en draagvlak van het gebied. Met als gevolg nog meer zielige beelden en nog meer sterfgevallen. Afschieten betekend dat jij gaat bepalen hoe groot de populatie dan wel of niet moet zijn. Schiet je teveel af, dan is er meer voedsel voor minder dieren en kamp je het volgende moment weer met een populatieoverschot. Schiet je te weinig af, dan verstoor je de balans en blijf je zielige beelden houden.

Feit is; natuur is kei en keihard. De OVP kun en mag je niet vergelijken met het houden van gedomesticeerde paarden in de menselijke omgeving. Dat de paarden van origine niet hier liepen maakt weinig uit. Wat wel uitmaakt is dat het habitat gelijkend is aan dat waarvoor ze gebouwd zijn. Zou je een kudde zebra's uitzetten in de OVP dan sta ik als eerste met mijn protest klaar.

Als ik heel eerlijk ben schaam ik me nogal eens voor een samenleving waarin het dier als product grotendeels genormaliseerd is en we de "nieuwe standaard kip" als goed alternatief voor de plofkip accepteren, maar we wel moord en brand schreeuwen als we geconfronteerd worden met een proces dat niet veel aardser en rouwer had kunnen zijn als nu binnen de OVP plaatsvindt. Niet dat we het moeten toejuichen, maar zet de kritiek in op een constructieve manier, richt je op de punten die daadwerkelijk aandacht verdienen (bemoeienis politiek met natuur, om maar iets te zeggen, waarbij economische belangen de hoofdrol spelen) en eis dat het koppelgebied groter wordt, en meer gebieden in Nederland de bescherming krijgen tegen toerisme en andere verstoring. Richt je niet op de lapmiddelen die we aangrijpen wanneer we niet kunnen omgaan met wat we zien en het zo snel mogelijk weg willen hebben. Nu bijvoeren betekent een nog groter slachtveld volgende winter, omdat je de kudde kunstmatig naar een hoger niveau hebt gebracht, en ik snap maar al te goed waarom SBB er niet aan wilde, en dat ze, nu ze wel moeten vanwege alle heisa, het op zo'n manier proberen te doen dat het zo weinig mogelijk impact heeft. Nu bijvoeren richt meer schade aan dan dat wat we nu zien.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:22

Ik word verdrietig van het wegkijken van het leed dat dieren moeten doormaken, omdat een paar mensen dit bedacht hebben. Dit wanbeleid mag niet doorgaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:32

Serenity350 schreef:
Ik zal 1 van de eerste zijn die zijn hand op steekt als iemand vraagt wie van mening is dat de OVP verbetering behoeft.

Dat gezegd hebbende, die verbetering zit hem dan vooral in het weghalen van de nog aanwezige regulerende en controlerende menselijk handelen en zoals ik eerder al schreef, het koppelstuk OVP - Veluwe alsnog realiseren (levert wel flink wat boze vastgoedspeculanten op maar daar hebben we inmiddels in NL al genoeg ervaring mee).

Maar zelfs ondanks dat, is het argument "er staat een hek omheen dus het is geen natuur" niet aan de orde als je het hebt over het stabiliseren van een populatie. Beter nog, om elk stukje natuur wereldwijd staat een hek, soms letterlijk, soms niet zo letterlijk maar gevormd door de aanwezigheid van steden en aangesloten dorpen. En je hebt de natuurlijke barrieres, zoals de zee, bergketens, noem maar op. We kennen de hele grote stukken natuur, en we kennen de kleinere stukjes. Neem de galapagos eilanden, waar een bepaalde soort schildpad ooit heengedreven is vanuit zuid-amerika, preciezer gezegd het Amazone gebied, dze is op galapagos gestrand en gebleven, dit betekend niet dat het geen natuur is omdat die beestjes nergens heen kunnen en ze er niet van origine horen. Dat de populatie daar bedreigd is heeft een zeer duidelijke oorzaak, de mensen kwamen en schildpadden waren perfect voedsel voor op de lange zeereizen omdat een schildpad erg lang in leven bleef zonder voedsel en water. Met als gevolg dat ze dus "vers vlees" betekende in omstandigheden waar dat tot dan toe niet mogelijk was. Nu zijn ze beschermd, en met moeite groeit de ene groep, met iets minder moeite groeit de andere groep. Maar toerisme is wat nu het grootste gevaar is. Zonder de mens hielden die schildpadden het prima uit op dat kleine stukje land dat voornamelijk vulkanisch gesteente en aangewaaid stof is.

Verspreiding en import van diersoorten is niet iets zuiver toe te schrijven aan de mensheid, welliswaar heeft de mensheid er wel een grote stimulerende factor in en is het daarom wel degelijk goed om er kritisch naar te kijken. Echter, de Nederlandse natuur is al heel ver weg van wat ze ooit "van nature" was, en sterker nog, vanuit origine gezien is NL een "import" gebied. De delta functioneerde in vroegere tijden vooral als tussenstop voor vele soorten trekkende dieren, per land als per lucht.

Een populatie die zijn balans vind is niets meer en niet minder dan dat het aantal dieren zich aanpast aan de hoeveelheid voedsel die er te vinden is. In het ideale geval kunnen dieren bij weinig voedsel gaan trekken, maar ook lang niet in alle gebieden die we vanuit ons comfortabele kikkerlandje aanbidden als natuur is dat mogelijk. Op die plekken zie je dan inderdaad de reactie die we nu ook bij de OVP aanschouwen. De zwakkere, ziekere, oudere dieren zullen sterven. Evolutionair gezien is dit niet alleen een logisch proces, je kunt zelfs stellen dat het een essentieel proces is. Een proces dat je overigens per definitie saboteerd wanneer je ingrijpt. Bijvoeren betekend dat je het volgende jaar kampt met een nog groter verschil tussen populatiegrootte en draagvlak van het gebied. Met als gevolg nog meer zielige beelden en nog meer sterfgevallen. Afschieten betekend dat jij gaat bepalen hoe groot de populatie dan wel of niet moet zijn. Schiet je teveel af, dan is er meer voedsel voor minder dieren en kamp je het volgende moment weer met een populatieoverschot. Schiet je te weinig af, dan verstoor je de balans en blijf je zielige beelden houden.

Feit is; natuur is kei en keihard. De OVP kun en mag je niet vergelijken met het houden van gedomesticeerde paarden in de menselijke omgeving. Dat de paarden van origine niet hier liepen maakt weinig uit. Wat wel uitmaakt is dat het habitat gelijkend is aan dat waarvoor ze gebouwd zijn. Zou je een kudde zebra's uitzetten in de OVP dan sta ik als eerste met mijn protest klaar.

Als ik heel eerlijk ben schaam ik me nogal eens voor een samenleving waarin het dier als product grotendeels genormaliseerd is en we de "nieuwe standaard kip" als goed alternatief voor de plofkip accepteren, maar we wel moord en brand schreeuwen als we geconfronteerd worden met een proces dat niet veel aardser en rouwer had kunnen zijn als nu binnen de OVP plaatsvindt. Niet dat we het moeten toejuichen, maar zet de kritiek in op een constructieve manier, richt je op de punten die daadwerkelijk aandacht verdienen (bemoeienis politiek met natuur, om maar iets te zeggen, waarbij economische belangen de hoofdrol spelen) en eis dat het koppelgebied groter wordt, en meer gebieden in Nederland de bescherming krijgen tegen toerisme en andere verstoring. Richt je niet op de lapmiddelen die we aangrijpen wanneer we niet kunnen omgaan met wat we zien en het zo snel mogelijk weg willen hebben. Nu bijvoeren betekent een nog groter slachtveld volgende winter, omdat je de kudde kunstmatig naar een hoger niveau hebt gebracht, en ik snap maar al te goed waarom SBB er niet aan wilde, en dat ze, nu ze wel moeten vanwege alle heisa, het op zo'n manier proberen te doen dat het zo weinig mogelijk impact heeft. Nu bijvoeren richt meer schade aan dan dat wat we nu zien.

Prachtig verhaal. Maar het feit dat je als mens bedacht hebt dit "natuurgebied" kunstmatig in elkaar te knutselen maakt je ook verantwoordelijk voor de dieren. En honderden dieren die per jaar sterven, dan heb je dus ergens een vergissing gemaakt.
Al je voorbeelden zijn situaties die niet bewust zo gecreeerd zijn. Hier zijn gedomesticeerde paarden (met weliswaar een "wild" uiterlijk maar meer ook niet) los gelaten in een kunstmatig gemaakt gebied om vervolgens ze aan hun lot over te laten onder het mom van "natuur". Dat is nogal wat anders als een galapagos eiland waar schildpadden heen gedreven zijn, niet?

En iedereen hier realiseert zich wel dat je met bijvoeren geen dieren red, maar dat het simpelweg wel de eerste manier is om de boel in de media te krijgen. Alle constructieve methodes zijn geprobeerd, zonder succes.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:48

secricible schreef:
Prachtig verhaal. Maar het feit dat je als mens bedacht hebt dit "natuurgebied" kunstmatig in elkaar te knutselen maakt je ook verantwoordelijk voor de dieren. En honderden dieren die per jaar sterven, dan heb je dus ergens een vergissing gemaakt.
Al je voorbeelden zijn situaties die niet bewust zo gecreeerd zijn. Hier zijn gedomesticeerde paarden (met weliswaar een "wild" uiterlijk maar meer ook niet) los gelaten in een kunstmatig gemaakt gebied om vervolgens ze aan hun lot over te laten onder het mom van "natuur". Dat is nogal wat anders als een galapagos eiland waar schildpadden heen gedreven zijn, niet?

En iedereen hier realiseert zich wel dat je met bijvoeren geen dieren red, maar dat het simpelweg wel de eerste manier is om de boel in de media te krijgen. Alle constructieve methodes zijn geprobeerd, zonder succes.

Alle constructieve methodes ter behoeve van verbetering zijn de laan uitgestuurd voordat ze ook maar een kans kregen. In 2005 schreef SBB nog een rapport over de OVP met daarin een talrijke lijst aan aanbevelingen. Probleem: politiek zag er geen geld in, want het koste vooral geld.

Galapagos is in het huidige tijdperk trouwens een sterk beheerd en beschermd gebied. Mede omdat de invloed van mensen voorheen en nu het ecosysteem zo hebben aangetast dat het zonder menselijk ingrijpen ongekend zal veranderen.

Daarnaast hebben we als mens twee dillema's. Onze behoefte aan echte natuur, welke we alleen kunnen verwezenlijken door de laatste stukjes "echte natuur" vooral niet te gaan verstoren. En onze behoefte aan meer ruimte voor natuur, omdat we in de afgelopen eeuwen de boel flink hebben overgenomen, uitgebuit en leeggeroofd. Die tweede behoefte houdt dus in dat we als eerste stap weer ruimte voor natuur, en tegenstrijdig genoeg, natuur moeten maken. Als in, we moeten de omstandigheden verwezenlijken waarin natuur zich weer kan ontwikkelen. OVP is daar een onderdeel van.

Maar ook stukken beroemde wouden in Canada, bepaalde parken in Amerika, Afrika en Australie, zijn daar voorbeelden van. De mustang is ook geen van origine wild paard, maar wel eentje die verwilderd is geraakt en zijn draai in het wild heeft hervonden. Hoewel er wat betreft het mustang beleid ook nog heel wat te schrijven is, maar laten we niet afdwalen.

Het ding is, en daar zijn we het geloof ik allemaal mee eens, de natuur wordt bedreigt en ingeperkt door de aanwezigheid van de mens. Maar laten we daar nu alsjeblieft wat aan doen, en als het om dierenleed gaat, focus je op de bio-industrie. Op het feit dat we in NL grotendeels melkvee houden voor de export van zuivel, want daar verdienen we idioot veel geld mee. Dat er subsidies nodig zijn om de vleesindustrie en haar misstanden rendabel te houden. De groep die er profijt van heeft om dit alles in stand te houden heeft er maar wat lol aan dat we met zn allen springen op de beelden van wat natuur daadwerkelijk inhoudt, maar het wel normaal vinden dat we massaal kip, varken en koe voor een paar euro in een plastic verpakking uit de supermarkt kunnen vissen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:58

Dat de bio-industrie slecht is staat vast.
Maar dat maakt de OVP geen millimeter beter hoor. Er is geen enkele reden om de dieren zo te laten lijden. Geen enkele.
Als je dieren houdt, en dat doe je, het is omheind, een groot weiland, dan heb je er voor zorgen.
Dus anti-conceptie toepassen, evt. alleen mannetjes in een kudde etc.
Maar dat natuur argument heeft zijn langste tijd nu wel gehad.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:03

Serenity350 schreef:
Het ding is, en daar zijn we het geloof ik allemaal mee eens, de natuur wordt bedreigt en ingeperkt door de aanwezigheid van de mens. Maar laten we daar nu alsjeblieft wat aan doen, en als het om dierenleed gaat, focus je op de bio-industrie. Op het feit dat we in NL grotendeels melkvee houden voor de export van zuivel, want daar verdienen we idioot veel geld mee. Dat er subsidies nodig zijn om de vleesindustrie en haar misstanden rendabel te houden. De groep die er profijt van heeft om dit alles in stand te houden heeft er maar wat lol aan dat we met zn allen springen op de beelden van wat natuur daadwerkelijk inhoudt, maar het wel normaal vinden dat we massaal kip, varken en koe voor een paar euro in een plastic verpakking uit de supermarkt kunnen vissen.

Hou eens even op zeg. Jij gaat niet even bepalen dat anderen zich op de bioindustrie moeten richten. Dag. Deze dingen staan los van elkaar. Het is niet zo dat omdat er kindbruiden zijn we geen aandacht mogen besteden aan slachtoffers van huiselijk geweld. Echt totale onzin wat je uitkraamt.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:17

Nies_ schreef:
Hou eens even op zeg. Jij gaat niet even bepalen dat anderen zich op de bioindustrie moeten richten. Dag. Deze dingen staan los van elkaar. Het is niet zo dat omdat er kindbruiden zijn we geen aandacht mogen besteden aan slachtoffers van huiselijk geweld. Echt totale onzin wat je uitkraamt.

Zal het wel uit mn hoofd halen om te bepalen wat iemand moet vinden en andere meningen uit te sluiten. Discussie is een zeer vruchtbare vorm van het mogelijk maken om juist nieuwe inzichten te vervaardigen.

Maaruh, dat is dus puur mijn gevoel en visie. Wat ik even deel, want merk dat het me wat zwaarder ligt dan de meeste dingen waarin ik vooral meelees. Wat ik wil delen is dat het onderliggende ethisch bezwaar naar mijn idee niet helemaal lekker ligt en uit de verf komt, en daarom wijs ik daarnaar. Voel je uiteraard vrij om je daar absoluut niet in te kunnen vinden.

Je vergelijking gaat trouwens niet op, ik zeg namelijk niet dat het ene het andere zou uitsluiten of legitimeren. Al wat ik vraag is nuancering van de kijk erop, juist zodat het daadwerkelijke probleem aangepakt kan worden.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:24

Serenity350 lekker praten heb je. Afgelopen jaar alleen al zijn er bijna 500 boeren gestopt met hun boerenbedrijf omdat het niet meer rendabel was wegens de vele regeltjes. In heel Europa stoppen er dagelijks enkele honderden.

Nu hier in friesland staan er een 164 boerenbedrijven te koop!
Zonder boeren geen eten.

En vlees en zuivel staan op plaat 6 en 7 van belangrijkste Nederlandse exportproducten. Er is veel vraag van uit het buitenland naar onze producten. Vooral China wil veel babypoedermelk.

En denk je dat SBB geen subsidie krijgt om dit horror park in stand te houden?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:32

aikon schreef:
Serenity350 lekker praten heb je. Afgelopen jaar alleen al zijn er bijna 500 boeren gestopt met hun boerenbedrijf omdat het niet meer rendabel was wegens de vele regeltjes. In heel Europa stoppen er dagelijks enkele honderden.

Nu hier in friesland staan er een 164 boerenbedrijven te koop!
Zonder boeren geen eten.

En vlees en zuivel staan op plaat 6 en 7 van belangrijkste Nederlandse exportproducten. Er is veel vraag van uit het buitenland naar onze producten. Vooral China wil veel babypoedermelk.

En denk je dat SBB geen subsidie krijgt om dit horror park in stand te houden?

Waar lees je dat ik de boeren verantwoordelijk houdt? ;)

Het is de regelgeving die het normale boerenbedrijf de kop indrukt, maar vooral ook de Unilevers die de prijzen aan de boerenkant omlaag drukken en bij de consument omhoog gooien, om zelf maar zoveel mogelijk winst te maken.

Nee, ik zal mij niet tegen de boer keren, ik heb het nadrukkelijk over de industrie. Anyways, om het ontopic te houden, eenzelfde probleem bij de Nederlandse natuur en haar "beheer". Alles moet maar conform marktwerking zijn waarde in euro's verdienen, anders is het de investering niet waard. Dat was waar de boeren tegenaan boksen, SBB, en de kleine initiatieven die daadwerkelijk een duurzame verandering in willen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 00:10

Serenity350 schreef:

Fijn, je nuchtere kijk op de gang van zaken. En prettig om een reactie te lezen waar wat dieper over nagedacht is.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 00:17

Tis heel goed dat er omtrend proefdier gebruik hele strenge regels zijn. Ontzeggen van voer en water voor langere tijd geeft een zeer hoge mate van ongerief.
En je moet als onderzoeker wel hele sterke argumenten hebben om dit soort proeven er bij een DEC doorheen te krijgen *en dan maar voor een zeer beperkt aantal dieren.

Maar blijkbaar bij de OVP zijn er 0 regels tegen vreetheid/lijden van dieren..want natuur...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 00:24

randalinpony schreef:
Citaat:
Het is een kwestie van menselijke acceptatie. Alle deskundigen, ethici en ecologen zeggen dat deze manier het beste is, maar de mensen vinden het zielig.
Staatsbosbeheer”

Ja, want al die dierenartsen, ecologen, biologen en dierenbeschermingsinspecteurs die hier kritisch naar kijken zijn mensen - geen deskundigen.
Je bent zeg maar deskundig als je voor dit beleid bent. :+
.

Marie_Anne schreef:
Zo heel veel deskundigen hoor ik er niet over helaas. Daar heb ik wel echt naar gezocht een tijdje geleden.

Veel mensen die in dit topic roeptoeteren hebben zich helemaal niet echt verdiept in de materie. Er zijn berichten met veel feiten geplaatst, met name door Mizora, maar ook door anderen. Dus je hoeft het niet eens zelf op te zoeken als je daar geen zin in hebt. Maar je ziet toch dat lang niet iedereen de moeite neemt om dit te lezen.

Ik heb uiteraard gewoon respect voor andere meningen, maar dan wel obv feiten aub. En ik denk zeker dat de meeste mensen die zich hier op social media op gestort hebben, en waardoor nu bijgevoerd wordt, het idd gewoon zielig vinden zonder al te veel kennis van zaken.

Omdat het jou niet lukt, hier wat linkjes. Via de artikelen vindt je zo weer een hoop nieuwe deskundigen waar je op kunt googelen.
Kritische geluiden over de OVP zijn er vanaf zeker 2006-7 hoor. :) Lastig is dat het relatief weinige onderzoek in de OVP door voorstanders of in opdracht van de beheerders zelf wordt gedaan.

Is het natuur?

Edo van Uchelen, bioloog

http://www.centrumvoornatuurfotografie. ... artikel=96

Midas Dekkers 'er lopen koeien en paarden en die horen daar niet, die horen in de wei,'

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1739102 ... s-failliet

Over biodiversiteit:
https://www.trouw.nl/home/afschieten-va ... ~ac0643fb/

https://www.wur.nl/nl/nieuws/Rem-op-aan ... ganzen.htm

Lekker genuanceerd
https://www.volkskrant.nl/archief/oostv ... ~a3537579/

http://archief.bionieuws.nl/artikel.php?id=3861

Citaat uit bovenstaand artikel uit 2008 van Platteeuw, bioloog
Citaat:
‘Vera wilde passages uit het rapport schrappen die niet met zijn visie overeenstemden’, zegt hij. ‘We hebben ons er sterk voor gemaakt dat in het evaluatierapport in ieder geval blijft staan dat wij bij voortzetting van huidig beheer een conflict verwachten met Natura2000-doelen.’

Frits van Beusekom, oud-directeur staatsbosbeheer
‘https://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/24/alleen-orakeltaal-overleeft-in-de-oostvaarderspla-1537635-a502495

Volg vooral ook even de links in onderstaand artikel, vooral die van dr. Eddy van der Maarel
oud-hoogleraar plantenecologie
:
https://www.climategate.nl/2013/10/er-d ... beschermt/

Over teruggang vogels
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/gr ... n~a883405/

En muizenissen over de kiekendief
https://www.gemeente.nu/bestuur/gemeent ... fors-geld/

Dierwelzijn

Dierethicus
https://www.animalstoday.nl/esteban-riv ... rsplassen/

Standpunt van de KNMvD (dierenartsenvereniging), lees dit vooral ook:

file:///C:/Users/Gebruiker/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.IE5/KKMHR2ZB/150226+KNMVD+STANDPUNT+WELZIJN+GROTE+GRAZERS+OOSTVAARDERSPLASSEN+2015+DEF.PDF

Omdat ik niet weet of ik een PDF zo kan linken, hier de googlepagina waarop je hem kan vinden,

https://www.google.nl/search?q=biodiver ... 80&bih=866

En hier hun laatste standpunt (overigens is dit een standpunt dat ik volledig deel.)

https://www.knmvd.nl/actueel/nieuws/ite ... ersplassen

Maarten Frankenhuis, ouddirecteur Artis en veearts vind het onze nationale schande
http://www.nytimes.com/2013/09/19/busin ... ourse.html

Moet nog veel meer te vinden zijn, maar lastiger te vinden: onderzoek naar muizenstand, de stand van de weidevogels (die weg zijn uit het gebied door graasdruk), diversiteit in vegetatie, enz.

Maar dat vind je wellicht ook helemaal niet zo interessant - en als je er echt gericht naar zoekt, kun je het ook zelf wel vinden. :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 00:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:00

Ik vind het altijd wel bijzonder dat er naar slechtere dingen gewezen word als er kritiek is.. ja maar kijk eens, daar gebeurd dat en dat is ook heel erg dus dan moet je hier ook niets over zeggen. Er zijn genoeg betere plekken, daar zou je ook naar kunnen kijken en daar opties uit kunnen halen..

Het lauwersmeergebied werd al eerder in dit topic genoemd en dat is voor mij een voorbeeld binnen Nl van hoe het zou moeten zijn.. mooie en goede plek voor de vogels waar ook veel gebruik van gemaakt word, en een prima plek voor de koniks en hooglanders die er lopen. Het is geen kale vlakte maar gewoon een prachtig gebied met ook standaard een flinke groep reëen die altijd rond dezelfde plek te vinden zijn. Als je veel minder dieren in een gebied zou plaatsen kan de OVP ook zo zijn ipv dit trieste gebeuren.

Ik denk dat niemand de dieren vergelijkt met de paarden die thuis gehouden worden maar dat is geen excuus om zoveel dieren bewust dood te laten gaan op die kale vlakte en ze er graatmager en ellendig bij te laten staan omdat dat de natuur zou zijn.. in het wild kunnen ze er voor kiezen om andere kuddes te vormen, om andere gebieden op te zoeken enz. Dat zal hier nooit kunnen dus je zal dit nooit natuur kunnen noemen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:10

randalinpony schreef:
En hier hun laatste standpunt (overigens is dit een standpunt dat ik volledig deel.)

Veel van de artikelen die je deelt onderschrijven het grootste probleem, geen verbinding met andere gebieden. Daarnaast lees ik ook de bevestiging terug dat de groep grazers zich inmiddels heeft gestabiliseerd.

Maar een quote uit je linkje die ik hierboven heb laten staan:
"In februari 2017 heeft de Provinciale Staten van Flevoland een initiatiefvoorstel aangenomen over het toekomstig beheer van de Oostvaardersplassen. Daarin is opgenomen dat de hoofddoelstelling van het gebied een Natura 2000 vogelnatuurreservaat blijft. Het beheer moet leiden tot een toeristisch aantrekkelijk natuurgebied met een evenwichtige flora en fauna behorend bij een polderlandschap. Wat betreft de grote grazers moet het welzijn geborgd zijn en het aantal in balans met de ecologische draagkracht van het gebied.
Na het raadplegen van verschillende stakeholders en deskundigen zal de adviescommissie in de loop van 2018 een advies uitbrengen over het toekomstig beheer in de Oostvaardersplassen. De Provinciale Staten, die het beheer van het gebied van het ministerie van LNV heeft overgenomen, zal vervolgens een definitief besluit nemen over wat er met de grote grazers gaat gebeuren."

En daar zit hem het probleem. Niet het aantal beesten, niet het beheer van SBB. Een stelletje bestuurdes die besluiten neemt over het wel en wee van een project dat de potentie heeft een machtig voorbeeld te zijn voor de rest van Europa. Ook voor dat Poolse oerbos waar in 1 van je linkjes naar verwezen wordt, want datzelfde bos staat onder grote druk omdat er in die omgeving nog veel sprake is van "open-pit coal mining". Of in het bruut Nederlands, alles slopen en open halen zodat je wat kooltjes uit de grond kunt trekken. Hambacherforest, ook een oerbos, net over de grens bij Keulen is al zo goed als verdwenen.

Alleen, zolang de belangen nog politiek en economisch zijn, en alles op papier vooral moet kloppen, gaat ook ons dat hier niet lukken. Wij besluiten dat dit vogelgebied wordt, dus moet de natuur dat besluit volgen. Maar wel aantrekkelijk voor toeristen, want dat geeft economische impuls. Dat maakt me zo boos. Want het is niet de sterfte die de OVP tot mislukt project maakt, het is de onwil van mensen om te zien dat wij mensen gewoonweg ruimte en plaats moeten maken willen we weer samen met natuur gaan leven. En dat dat ook betekent dat we gaan onderkennen dat je in een enkele tientallen jaren geen prognose kunt maken over natuur die zich over honderden jaren ontwikkeld en werkt volgens systemen die ouder zijn dan ons voorstellingsvermogen reikt. Dat je dus ook niet na 10, 20, 30 etc jaar de balans kunt opmaken en een sticker kunt uitdelen of iets geslaagd is of niet. In ons huidige denken verwachten we resultaat, en bij niet het gewenste resultaat of bij geen verandering, moet er worden ingegrepen. In plaats van dat we onszelf de vraag stellen of het resultaat dat we hadden willen zien eigenlijk wel het resultaat is dat juist is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:15

de natuur zijn gang laten gaan zou moeten betekenen dat de afsluit dijk geopend wordt, het ijsselmeer weer zout wordt etc...
haalbaar? nee.

de schilpadden zijn ooit gezwommen en gedreven, waarom? Niet omdat hun tomtom van slag was.

OVP is een mislukt iets omdat iemand voor god wilde spelen, van water land maken en proberen om een soort van afrika hier te creëren. Dat werkt niet, omdat de serengeti niet ontstaan is binnen 30 jaar, daar zijn geen wildebeesten geprogrammeerd om een rondje continent te lopen, of een computer spelletje... steek de rivier over en probeer als Snappie krokodil zoveel mogelijk zebra's en wildebeesten te vangen, wildebeest 100 punten, zebra 50...

Dat tijdens een winter dieren doodgaan in de natuur zal niemand wat van zeggen, we gaan immers ook niet massaal vogeltjes vangen en ophokken maar we voeren die 'wilde' dieren wel bij.... help de vogeltjes de winter door.
Pas op tijdens de padden trek....
help de egeltjes
enz enz....
en dat zijn dieren die in principe kunnen gaan en staan waar ze willen, volgen hun trek, hun instinct en doen wat er sinds heugenis in geprent is.

Dan wordt er ergens een stukje grond omheind, leuk voor het nageslacht, droppen er een paar door mensen gefokte koeien in die er iets anders uitzijn dan de standaard boeren koe, noemen het maar wild dier, want het is geen melkkoe en voor het leuke, immers de antieke plaatjes van Amerika, de bisons en mustangs, paar paarden bij die ook ontstaan zijn door de mens, noemen die ook maar wild... en we hebben natuur...
eigenlijk niets anders dan de beeksebergen safari park, maar dan in flevoland, en omdat we het wilde dieren noemen, is het natuur, voordeel ze hoeven geen eten... want van de honger gaan ze natuurlijk dood.
100% (on)natuurlijk maar lijkt net echt.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:42

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 02:37

Ik denk dat het probleem zo groot is geworden door de enorme politieke besluiteloosheid. Stapels rapporten, weer een jaar verder, nog een adviescommissie er overheen. Pas de afgelopen week is de focus weer op het gebied zelf komen te liggen en moesten mensen opeens achter hun bureau vandaan komen en kijken hoe het er echt voor staat.....

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 02:38

Waarom ruimen ze die kadavers eigenlijk op? Dat is toch geen "natuur"

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 02:50

Serenity350 schreef:
randalinpony schreef:

Veel van de artikelen die je deelt onderschrijven het grootste probleem, geen verbinding met andere gebieden. Daarnaast lees ik ook de bevestiging terug dat de groep grazers zich inmiddels heeft gestabiliseerd.

Maar een quote uit je linkje die ik hierboven heb laten staan:
"In februari 2017 heeft de Provinciale Staten van Flevoland een initiatiefvoorstel aangenomen over het toekomstig beheer van de Oostvaardersplassen. Daarin is opgenomen dat de hoofddoelstelling van het gebied een Natura 2000 vogelnatuurreservaat blijft. Het beheer moet leiden tot een toeristisch aantrekkelijk natuurgebied met een evenwichtige flora en fauna behorend bij een polderlandschap. Wat betreft de grote grazers moet het welzijn geborgd zijn en het aantal in balans met de ecologische draagkracht van het gebied.
Na het raadplegen van verschillende stakeholders en deskundigen zal de adviescommissie in de loop van 2018 een advies uitbrengen over het toekomstig beheer in de Oostvaardersplassen. De Provinciale Staten, die het beheer van het gebied van het ministerie van LNV heeft overgenomen, zal vervolgens een definitief besluit nemen over wat er met de grote grazers gaat gebeuren."

En daar zit hem het probleem. Niet het aantal beesten, niet het beheer van SBB. Een stelletje bestuurdes die besluiten neemt over het wel en wee van een project dat de potentie heeft een machtig voorbeeld te zijn voor de rest van Europa. Ook voor dat Poolse oerbos waar in 1 van je linkjes naar verwezen wordt, want datzelfde bos staat onder grote druk omdat er in die omgeving nog veel sprake is van "open-pit coal mining". Of in het bruut Nederlands, alles slopen en open halen zodat je wat kooltjes uit de grond kunt trekken. Hambacherforest, ook een oerbos, net over de grens bij Keulen is al zo goed als verdwenen.

Alleen, zolang de belangen nog politiek en economisch zijn, en alles op papier vooral moet kloppen, gaat ook ons dat hier niet lukken. Wij besluiten dat dit vogelgebied wordt, dus moet de natuur dat besluit volgen. Maar wel aantrekkelijk voor toeristen, want dat geeft economische impuls. Dat maakt me zo boos. Want het is niet de sterfte die de OVP tot mislukt project maakt, het is de onwil van mensen om te zien dat wij mensen gewoonweg ruimte en plaats moeten maken willen we weer samen met natuur gaan leven. En dat dat ook betekent dat we gaan onderkennen dat je in een enkele tientallen jaren geen prognose kunt maken over natuur die zich over honderden jaren ontwikkeld en werkt volgens systemen die ouder zijn dan ons voorstellingsvermogen reikt. Dat je dus ook niet na 10, 20, 30 etc jaar de balans kunt opmaken en een sticker kunt uitdelen of iets geslaagd is of niet. In ons huidige denken verwachten we resultaat, en bij niet het gewenste resultaat of bij geen verandering, moet er worden ingegrepen. In plaats van dat we onszelf de vraag stellen of het resultaat dat we hadden willen zien eigenlijk wel het resultaat is dat juist is.

Ohhhh dus daar zit het hem...
Dit moet lukken om een voorbeeld te zijn voor de rest van europa. Kijk ons: we hebben op vier bij vijf kilometer natuur gecrëerd....ohhhh wat goed zeg..nu wordt er een straat naar je vernoemd.

En wat een poepvoorbeeld met de schildpadden. Alsof het in het gebied plaatsen van (landbouw)dieren , want ja dat zijn die koeien en paarden, te vergelijken is met schildpadden die ergens heen gaan zonder enige menselijke bemoeienis.

Bedrijfsblindheid?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 02:51

Jaime_ schreef:
Waarom ruimen ze die kadavers eigenlijk op? Dat is toch geen "natuur"

:+ omdat je anders niet meer op de bigfive toer kunt zonder over de kadavers te struikelen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 05:41

Serenity350 schreef:
Alle constructieve methodes ter behoeve van verbetering zijn de laan uitgestuurd voordat ze ook maar een kans kregen. In 2005 schreef SBB nog een rapport over de OVP met daarin een talrijke lijst aan aanbevelingen. Probleem: politiek zag er geen geld in, want het koste vooral geld.

Galapagos is in het huidige tijdperk trouwens een sterk beheerd en beschermd gebied. Mede omdat de invloed van mensen voorheen en nu het ecosysteem zo hebben aangetast dat het zonder menselijk ingrijpen ongekend zal veranderen.

Daarnaast hebben we als mens twee dillema's. Onze behoefte aan echte natuur, welke we alleen kunnen verwezenlijken door de laatste stukjes "echte natuur" vooral niet te gaan verstoren. En onze behoefte aan meer ruimte voor natuur, omdat we in de afgelopen eeuwen de boel flink hebben overgenomen, uitgebuit en leeggeroofd. Die tweede behoefte houdt dus in dat we als eerste stap weer ruimte voor natuur, en tegenstrijdig genoeg, natuur moeten maken. Als in, we moeten de omstandigheden verwezenlijken waarin natuur zich weer kan ontwikkelen. OVP is daar een onderdeel van.

Maar ook stukken beroemde wouden in Canada, bepaalde parken in Amerika, Afrika en Australie, zijn daar voorbeelden van. De mustang is ook geen van origine wild paard, maar wel eentje die verwilderd is geraakt en zijn draai in het wild heeft hervonden. Hoewel er wat betreft het mustang beleid ook nog heel wat te schrijven is, maar laten we niet afdwalen.

Wat een onzin allemaal zeg. Er was natuur. Helemaal gratis en voor niks. En dat was allemaal nog veel echter geworden. Als men er niks aan had gedaan. Niemand valt over het feit dat de natuur hard is en dat er wel eens dieren dood gaan. Zowel natuurlijk als door afschot. Men valt over de enorme hoeveelheden en de compleet uit de hand gelopen kuddes. Wat onnodig veel leed veroorzaakt. En wat men in de rest van de wereld doet daar hebben wij in dit geval niks mee te maken. Dit is onze shit en het past niet in de normen en waarden die wij in dit land er op na houden. Op deze grote schaal zoveel dieren stelselmatig uithongeren en afschieten. Jaar in jaar uit. Wat voor dubiel ben je dan als je dat normaal vind?