randalinpony schreef:En hier hun laatste standpunt (overigens is dit een standpunt dat ik volledig deel.)
https://www.knmvd.nl/actueel/nieuws/ite ... ersplassen
Veel van de artikelen die je deelt onderschrijven het grootste probleem, geen verbinding met andere gebieden. Daarnaast lees ik ook de bevestiging terug dat de groep grazers zich inmiddels heeft gestabiliseerd.
Maar een quote uit je linkje die ik hierboven heb laten staan:
"In februari 2017 heeft de Provinciale Staten van Flevoland een initiatiefvoorstel aangenomen over het toekomstig beheer van de Oostvaardersplassen. Daarin is opgenomen dat
de hoofddoelstelling van het gebied een Natura 2000 vogelnatuurreservaat blijft. Het beheer moet leiden tot een toeristisch aantrekkelijk natuurgebied met een evenwichtige flora en fauna behorend bij een polderlandschap. Wat betreft de grote grazers moet het welzijn geborgd zijn en het aantal in balans met de ecologische draagkracht van het gebied.
Na het raadplegen van
verschillende stakeholders en deskundigen zal de adviescommissie in de loop van 2018 een advies uitbrengen over het toekomstig beheer in de Oostvaardersplassen. De Provinciale Staten, die het beheer van het gebied van het ministerie van LNV heeft overgenomen, zal vervolgens een definitief besluit nemen over wat er met de grote grazers gaat gebeuren."
En daar zit hem het probleem. Niet het aantal beesten, niet het beheer van SBB.
Een stelletje bestuurdes die besluiten neemt over het wel en wee van een project dat de potentie heeft een machtig voorbeeld te zijn voor de rest van Europa. Ook voor dat Poolse oerbos waar in 1 van je linkjes naar verwezen wordt, want datzelfde bos staat onder grote druk omdat er in die omgeving nog veel sprake is van "open-pit coal mining". Of in het bruut Nederlands, alles slopen en open halen zodat je wat kooltjes uit de grond kunt trekken. Hambacherforest, ook een oerbos, net over de grens bij Keulen is al zo goed als verdwenen.
Alleen, zolang de belangen nog politiek en economisch zijn, en alles op papier vooral moet kloppen, gaat ook ons dat hier niet lukken. Wij besluiten dat dit vogelgebied wordt, dus moet de natuur dat besluit volgen. Maar wel aantrekkelijk voor toeristen, want dat geeft economische impuls. Dat maakt me zo boos. Want het is niet de sterfte die de OVP tot mislukt project maakt, het is de onwil van mensen om te zien dat wij mensen gewoonweg ruimte en plaats moeten maken willen we weer samen met natuur gaan leven. En dat dat ook betekent dat we gaan onderkennen dat je in een enkele tientallen jaren geen prognose kunt maken over natuur die zich over honderden jaren ontwikkeld en werkt volgens systemen die ouder zijn dan ons voorstellingsvermogen reikt. Dat je dus ook niet na 10, 20, 30 etc jaar de balans kunt opmaken en een sticker kunt uitdelen of iets geslaagd is of niet. In ons huidige denken verwachten we resultaat, en bij niet het gewenste resultaat of bij geen verandering, moet er worden ingegrepen. In plaats van dat we onszelf de vraag stellen of het resultaat dat we hadden willen zien eigenlijk wel het resultaat is dat juist is.