RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:43

Citaat:
De koper ontdekt binnen 6 maanden na de koop dat het paard een gebrek heeft, dat logischerwijs ook voor de koop aanwezig was. Dit moet echter wel aangetoond worden (antedateren) door een bevoegde dierenarts. Wacht niet af, laat het paard zo snel mogelijk onderzoeken en licht de verkoper in over de situatie.

de vraag is of dat gedaan is...
Het is niet "logischerwijs" maar het is een mogelijkheid.
Een DA heeft gekeurd en niks aangetoond.
Hoe snel heeft ze hem laten onderzoeken?

Citaat:
Is er sprake van consumentenkoop, dan ligt de bewijslast bij de verkopende partij: de verkoper moet bewijzen dat de blessure bij verkoop niet aanwezig was.

Kwestie van DA rapport dan toch?

Overigens, hoe doe je dat bij een dood paard?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:44

Citaat:
Als ik een schop tegen die zelfde wasmachine geef waardoor het niet meer naar behoren werkt kan ik de verkopende partij hiervoor niet verantwoordelijk houden

Doet mij denken aan:

Een dikke knie? In het programma werd genoemd dat ze het paard bij een andere hengst in het land gezet had.. hmmmm is de fokker daar ook verantwoordelijk voor?

@ Phia Bink: je mag dan wel dit poppetje :O bij mijn reactie plaatsen, het toont alleen maar aan dat je kennelijk nog steeds :Z

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:44

PhiaBink schreef:
kimmie261 schreef:
phia had je dat ook gedaan als het paard een ziekte had wat niet aantoonbaar was dat deze het bij jou al had? bv hoefbevangenheid? ( en inmiddels een dood paard,dus geld betalen voor 'niets')

Dit kan je niet vergelijken met een OCDtje. Hoefbevangenheid kan door heel veel dingen komen. O.a. ook door stress en allergie. Hoefbevangheid is een accute ziekte en niet iets wat in het lijf sluimert.

hoefbevangenheid kan ook redelijk sluimeren hoor,een paard kan er maanden tegenaan zitten zonder dat jij het merkt,en door verkeerde voeding of ander gras/hooi weet ik veel wat bij een koper dus de kop op steken.

je schrijft het zelf al "een ziekte wat in het lijf sluimert",hoe kan jij dat dan weten als paarden houder?? althans mss sluimeren weet ik hoeveel ziektes bij mijn paarden ,maar ga ze toch echt niet elke maand laten testen zolang ze gezond tonen...

wie zegt dat de lyme al aanwezig was bij de verkoper,en als dat zo was,hoe had de verkoper dit moeten weten als het dier niet ziek toonde ( en dat bevestigd ook nog eens een veearts die hem goed gekeurd heeft)??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:56

Rubis had buiten de lyme nog 3 ratten ziektes en het Rhino virus bij zich

Maar dit kan hij toch ook bij haar opgelopen hebben? Net als de hoefbevangenheid?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:59

Suelza schreef:
Toch zijn ze niet thuis in het hippisch recht. Ze hadden beter Wensink om commentaar kunnen vragen.

Daarnaast zal bewezen moeten worden dat het paard de lyme al onder de leden heeft en niet een week nadien heeft opgelopen. Ik denk dat dit al een lastige kwestie wordt.

De aankoopfoto, zoals deze in Bodegraven werd getoond, was niet de foto die ze op bokt plaatste na de aankoop.

Daarbij zou je zeggen, dat als het paard zo slecht en mager is, als op die getoonde foto en je verstand van paarden hebt, je geen 3000 euro voor dat paard neerlegt en je hier een kritische noot over maakt bij de betreffende keuringsarts.

De enige reden dat ze deze zaak zouden kunnen winnen, mijns inziens, is als RTL 4 op financieel gebied de fokker onderuit procedeert. Wat ik overigens een slechte zaak zou vinden en wat misbruik van het rechtssysteem is (procederen om het procederen).

Volgens mij staan daar boetes op zelfs...

Trieste zaak...

Ik vind het heel sneu voor de koper, want ik kan mij voorstellen dat je in- en in verdrietig bent na zoiets. Maar ik vind haar verhaal erg zwak, zeker ook gezien de geschreven mails en blogs.

Haar verhaal dat ze niet het werkelijke verhaal kon melden ivm koopcontract, vind ik ook een zwak verhaal. Ze had er namelijk ook voor kunnen kiezen om gewoon NIETS op internet te zetten en bij de fokker open kaart te spelen vwb de gezondheidstoestand van Rubis.

Als zij tot die tijd gewoon goed contact had met die man, waarom dan al die leugens?

Jij schrijft mooi wat ik ook had bedacht :j

Een goede strafpleiter hoeft geen enkel idee te hebben va hippisch recht en uit de aflevering kreeg ik ook niet het idee dat hij zich er erg in verdiept had. Er is vast wel jurisprudentie te vinden over paarden die binnen een korte termijn na aankoop ziek werden.

Koopcontract was voor het consumentenrecht niet nodig, volgens mij. De verkoper houd bedrijfsmatig paarden en dan gaat het consumentenrecht toch hoe dan ook op.

Al met al zitten er nu ook veel hiaten in het verhaal waardoor een oordeel laastig is. Rechter dan vast meer stukken krijgen om het verhaal wel rond te krijgen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:03

Cer schreef:
Kwestie van DA rapport dan toch?

Overigens, hoe doe je dat bij een dood paard?

Ja, en het DA-rapport toont aan dat het paard bij aankoopkeuring gezond was.

Dus er zal een rapport tegenover gezet moeten worden wat dit tegenspreekt.

En idd, het paard liep bij een andere hengst, oorzaak dikke knie?

Ruzie tussen 2 hengsten onderling, oorzaak agressief gedrag?

Weinig beweging, mogelijk in combinatie met ander(e hoeveelheid) voer, oorzaak hoefbevangenheid?

Dier is buiten gereden in bosrijke omgeving, oorzaak ziekte van lyme?

Daarnaast vraag ik mij ook wel af waarom het maanden heeft geduurd eer de dierenarts over is gegaan tot bloedonderzoek, bij een dier wat hoest, kreupelt, aangewichtsverlies lijdt en de combinatie hiervan. Was het paard (medisch) verzekerd?

Al met al begrijp ik dat de verkopende partij inzage wilt in de medische behandelingen, de tijdsduur en de medicatie.

Ik denk wel dat het heel moeilijk word om aan te tonen dat het dier ziek was bij verkoop en dat het niet ' ziek geworden is' na verkoop. Uiteindelijk is een verkoop/verhuizing een redelijk stressvolle periode voor een paard, waarin een paard gewoon kwetsbaarder is dan dat het normaliter zou zijn.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:09

PhiaBink schreef:
lifaya schreef:
ik denk dat het belangrijkste punt gewoon is dat Rubis zijn ziekte toonde binnen die 6 maanden na aankoop. De hengstenhouder is een bedrijf en hierdoor valt de verkoop dus onder een consumenten verkoop en heb je in feite 6 maanden garantie :) Daar gaat die hele zaak om. Na 3 maanden wou hij het paard niet terug nemen. Dat koop contract hoefde niet eens ondertekend te zijn want die consumentenkoopgarantie (Zeg ik het goed) gaat in op het moment dat de koop gebonden is :) Ik geloof best dat de verkoper het niet wist, daar zal ik hem niet van beschuldigen, maar stel, jij koopt een wasmachine, 6 maanden garantie zit er op en opeens komt er een gigantische lekkage van een plek dat bij aankoop aan de binnenkant roesten en in die 6 maanden tijd een gigantisch gat is geworden. Dan kun je ook gewoon dat onderdeel kosteloos laten vervangen of een nieuwe wasmachine krijgen :)

Pfffff eindelijk iemand die het snapt! *\o/*

Het gaat om het consumenten recht!!! Daar hoef geen paarden advocaat aan te pas te komen of iemand met verstand van paarden. Het is het Nederlandse recht! Iedere koper wordt daar beschermt als je bij een bedrijf iets koopt. Maak niet uit of het een paard, koelkast, auto of wat dan ook is. Daar gaat het allemaal om.

Ik denk (en weet eigenlijk zeker) dat het toch wat ingewikkelder ligt dan dat u nu stelt.

Welia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:15

Wat ik niet snap: Als ze zo graag een contract wil ( wat ik helemaal terecht vind overigens ) waarom neemt ze het paard dan mee voordat het contract ondertekend is? Dat is haar eigen verantwoordelijkheid. Daar kan ze hem wel de schuld van geven maar zij is degene die de betaling heeft gemaakt en het paard aangenomen heeft voordat alles geregeld was. Wel heel naar dat je je eerste paard zo snel al ziet aftakelen.

De eerste aankoop van een paard/pony is volgens mij geregeld een miskoop. Mijn eerste pony was eigenlijk helemaal niet geschikt voor een jong, onzeker meisje. Maar dit was wel heel extreem. :(:)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:17

Rjansen11 schreef:
Zucht...........het zoveelde paardenmeisje die paardjes heeft verzorgd en een driejarige hengst koopt. Totaal geen overwicht en verstand van zo dier, dat zie je al aan t...........ik knuffel met hem, ik knuffel mijn veulen. Jonge paarden knuffel je niet mee.

En hengsten knuffel je al helemaal niet mee. Beestje hoest, niet raar na verhuizing, ziekte van lyme is moeilijk te bewijzen en uiteindelijk zwaar hoefbevangen.

Wat mij betreft heeft de verkoper groot gelijk. Dan kun je nooit meer een paard verkopen, der zijn zoveel kopers die paarden slopen.

Hoe kom je der bij? Ken je haar? Wat weet je van haar achtergrond?
Dat ze meerdere hengsten heeft gereden en uitgebracht van een grote hengstenhouderij maakt echt wel dat ze verstand heeft van hengsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:18

Ik heb de uitzending og niet gezien, mar ik begrijp dt het om een verorgen gebrek gaat.

Advokaten zullen specialstische informatie ingewonnen ebben, hoort bij hun onderzoeksplicht en geloof mij, zij smullen van zaken tot op de bodm uitspitten en zullen zich al hebben ingelezen voordat! ze de zaak aannamen....het zijn geen domme jongens.

Maar het gaat dus om een verborgen gebrek en er is binnen 6 maanden geageert....

Blijkbaar kennen een paar bokkers die handelaar en zijn ineens niet meer zakelijk en voelen zich geroepen het voor hem op te nemen. Dat mag....maar houd wel in het midden dat dit en zaak is die op iedereen betrekking kan hebben.

Lyme heeft een incubatietijd, dus uiting van de chronische klachten, is een eerder klachten patroon geweest en onduidelijk of dat bij verkoper bekend was...overige ziekten zullen ook symptomen hebben gehad, aanhoudende hoest is iets wat elke paardenbezitter laat checken door da, althans zo hoort dat, dus of handelaar daar van af wist, is dubieus.

Maar het gaat erom dat er dus na aankoop ernstige gebreken waren waardoor gekochte onbruikbaar is voor het doel waar hij voor was bestemd en daar zal heel de zaak om draaien.....

Kunnen mensen hoog en laag springen, maar het is gewoon een zaak die wettelijk tegen het licht gehouden wordt....

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:19

Ik heb nog niet alles gelezen hoor (ben pas bij blz 37) maar wilde toch even opmerkingen plaatsen.

De verkoper wordt constant aangeduid als handelaar = zakelijk, en de koopster als consument = particulier.
Hierdoor zou het consumenten recht in deze van toepassing zijn.

Maar staat de verkoper ingeschreven als handelsonderneming bij de KvK? Misschien handelt hij ook wel als particulier met een uit de hand gelopen hobby.

En volgens mij is het met de verkoop van paarden zo geregeld (particulier koopt van zakelijk) om de ARGELOZE consument te beschermen, dus in mijn ogen ouders (or whatever) die voor hun dochterlief een pony kopen en nergens verstand van hebben en in mijn ogen heeft in dit verhaal de koper wel degelijk verstand van paarden want zelfs in het begin van de uitzending werd aangegeven dat zo al zo'n beetje haar hele leven met paarden (hengsten) omgaat.

Zoals ik de feiten tot nu toe ken schaar ik mij aan de kant van de verkoper en hoe goed ik de koopster ook begrijp (wanneer ik mezelf in haar schoenen zou verplaatsen) ben ik bang dat ze toch aan het korste eind trekt en dat ze dat zelf ook wel weet nav haar handelen, te beginnen met de (vrij simpele) keuring en de daarop volgende aanpak met het laten tekenen van het koopcontract.

btw, wanneer lyme zo lang kan sluieren zou rubis dan ook al niet in Frankrijk geinvecteerd kunnen zijn?

Tevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:21

Hier een stille mee lezer. Vanaf het progamma ben ik alles tot nu gaan lezen.
Ook heb ik oude topics op gezocht. Ook ik ga en wil ik niet als rechter spelen, maar wilde voor ik mijn mening zou geven wel eerst alles lezen.

In het begin dacht ik, goh kind toch! Wat erg en dat is het nog steeds. Maar later het progamma dacht ik, ja maar wat wil je nu eigelijk? Ze heeft zelf de keus genomen om hem niet geheel te laten keuren.
Dit hoeft ook niet en is niet verplicht.
Maar ik vind wel dat ze hier dan de fout maakt om de hengsten houder de schult te geven van deze situatie.
Ik zie dit niet als een verborgen gebrek. Want als Rubis geen symtonen had hoe kan de beste man dit dan weten?
Het is pech hebben! En dat is al erg genoeg voor beide partijen.

Maar ik vind niet dat ze hem de schuld mag geven. Nogmaals heeft zei er voor gekozen om het paard niet compleet te laten keuren, hier is helemaal niets mis mee. Maar daarbij vind ik wel dat ze nu niet het recht heeft om de hengsten houder hier de schuld van te geven.
Als het nou zou gaan om weven exceem oid. (dit is natuurlijk niet te verglijken) dat soort dingen had hij kunnen weten en moeten melden.

Maar achteraf kunnen we allemaal kletsen maar je kan niet in een paard kijken.
Het is erg trietst wat er gebeurd is, maar hier kunnen beide partijen niets aan doen.

Nog 1 ding wat misschien hard is maar dat is mijn mening.
Toen ik de helft van de uitzending had gezien dacht ik het volgende:
Meisje denkt paard word ziek kosten enzv. Hier moet ik iets mee met de vorrige eigenaar laat ik een contract op stellen. Dan kan ik alles terug krijgen.

Dit is natuurlijk niet gelukt! En via het progamma probeerde ze het nog een keer.

En nogmaals! Het is triest genoeg voor beide partijen, maar op deze manier je recht denken te halen vind ik echt niet kunnen.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:22

PhiaBink schreef:
Mag ik nog even melden dat de advocaten van het Programma Pro Deo de beste van Nederland zijn. Denken jullie nu echt dat ze een zaak aannemen, op de TV, die ze kunnen verliezen???? Denken jullie dat ze hun naam en reputatie op het spel zetten?

Jan Hein zei, dit is kat in het bakkie! De meeste hebben niet goed geluisterd.

Dan moet ik melden dat er heel veel is opgenomen en maar een heel klein deel is uitgezonden. Het is heel jammer dat het niet volledig is geweest. Als jullie alles zouden weten wat er gebeurt is, dan kijk je heel anders er tegen.

Het komt dus voor, als je dat heb gehoord! Er werd ook door de andere advocaten gezegd, dat de rechter zal zeggen, ga maar op de gang een schikking regelen. Als koper sta je in het consumenten recht veel sterker dan de verkoper!

Rubis had buiten de lyme nog 3 ratten ziektes en het Rhino virus bij zich. Dit is helaas niet vermeld. Bart is NIET de fokker!!! Rubis is in Frankrijk gefokt.

Jytte is een vrouw van bijna 25 en geen meisje. Ze heeft jaren lang diverse Andalusische dekhengsten gereden en uitgebracht op keuringen en wedstrijden in Nederland en Belgie. Niet onbekend met hengsten dacht ik!.

Maar ik weet wel dat er hier op Bokt de beste advocaten en rechters zijn. Het meer en deel weet hoe de wet werkt, dus een oordeel wordt hier zomaar gegeven terwijl ze gister misschien 30% van de hele zaak hebben laten zien.

Er komt een vervolg van alles zaken hoe het afgelopen is. Dus geduld aub!

Jyt, t komt goed en laat ze hier maar hun oordeel over jou geven. Degene die jou kennen en het hele verhaal weten, weten wel beter!

Duidelijke taal +:)+

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:22

Neem aan dat een rechter straks wel komt met getuigenverklaringen. Dan mogen beide partijen poppetjes naar voren schuiven die dan zullen zeggen dat het paard kern gezond bij vd berg vd plas is gegaan en andere die zeggen dat hij vanaf dag 1 doodziek bij de koper in de stal stond.

Er missen een hoop dingen uit het verhaal gok ik zo. Heeft ze tijdig geklaagd bijv. Zo naar het lijkt niet, maar kan me er wel iets bij voorstellen dat je niet alles op bokt zet. Was dat koopcontract al bij aankoop in beeld? Wederom uit het verhaal lijkt het zo niet, maar hier en daar leek het toch door te schemeren dat dat het koopcontract al langer bij vd Berg op tafel heeft gelegen. Wellicht heeft ze hier idd op gewacht totdat ze ging klagen om sterker te staan (voor de goede orde het had niks uitgemaakt). Of ze heeft hem dat in de maag gesplitst.

De betreffende dierenarts(en) gaat in ieder geval opgeroepen worden als getuige. En daar zullen we het verhaal nooit van horen.

Zwanenpol, of de man ingeschreven staat bij het kvk is ook niet bijzonder relevant. Uit zijn werkzaamheden en omvang van de fokkerij/dekstation etc mag wel worden aangenomen dat hij een professional is. Ik twijfel er niet over dan dat de recht bank hem ook als prof zal aanrekenen. Ongeacht of hij een kvk nummertje heeft.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:24

Ik ken het verhaal ook en heb gisteren gekeken naar Pro Deo, maar ik vond het zo'n raar einde. Er is helemaal geen uitspraak gedaan of iets. Ik ben erg benieuwd hoe het nou afgelopen is, of zou de zaak nog steeds lopen? Sorry als ik dubbel vraag, heb niet het hele topic doorgelezen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:26

Niwla schreef:
De koper ontdekt binnen 6 maanden na de koop dat het paard een gebrek heeft, dat logischerwijs ook voor de koop aanwezig was. Dit moet echter wel aangetoond worden (antedateren) door een bevoegde dierenarts. Wacht niet af, laat het paard zo snel mogelijk onderzoeken en licht de verkoper in over de situatie.

En dit heeft zij dus ook niet gedaan.
Verkoper wist niet beter dan dat er een meisje heel blij was met haar paardje.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:27

zwanepol schreef:
btw, wanneer lyme zo lang kan sluieren zou rubis dan ook al niet in Frankrijk geinvecteerd kunnen zijn?

Dat zal zeker kunnen, want ook in Frankrijk komt het volgens mij (veel?) voor, maar... hij kan het ook in Nederland opgelopen hebben.

Dus ja, zeg het maar...

Er zijn 2 stellingen;

1. De verkoper verkoopt een gezonde, jonge hengst en moet na 3 maanden een doodzieke hengst terugnemen en er geld op toeleggen of uiteindelijk geld toeleggen en genoegen nemen met een dood paard

of

2. De koper koopt een ogenschijnlijk, gezonde jonge hengst en komt er na 3 maanden achter dat deze jonge hengst geïnfecteerd met lyme en is uiteindelijk naast haar aankoopbedrag, ook haar medische kosten EN haar paard kwijt...

Bewijs nu maar eens wie er gelijk heeft -O- voor beide partijen valt wat te zeggen, alleen in het geval van de verkopende partij zijn er wel wat zaken die haar zaak zwakker maken.

Tevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:28

Ook het rhino virus is geen verborgen gebrek in dit geval

Deze hengstenhouder zie ik niet denken oh dit paard draagt het rhino virus hij moet maar snel verkocht worden.

Wie weet waar die dit heeft op gelopen.

En inderdaad tv is tv en meer als de helft mist. Goede advocaten of niet, tv is tv en er mist gewoon heel veel van het hele verhaal. Er is veel meer verteld en gedaan dat ze laten zien.

Dus we kunnen oordelen op wat we gister gezien hebben, en niet op het hele 'echte' verhaal
Laatst bijgewerkt door Tevreden op 12-12-12 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:29

Het is natuurlijk wel bijzonder dat je maandenlang minstens 20 bokt-pagina's volkalkt met enthousiaste verhalen en foto's van een kerngezonde pony plaatst en dan in een programma gaat zeggen: Ik heb niks over zijn aandoeningen vermeld omdat ik nog geen koopkontrakt had? Hoe berekenend ben je dan? Of zou het RTL team ook wel begrepen hebben dat juist het openbare postgedrag haar zaak aanzienlijk verzwakt en haar dit ingegeven hebben?

Ook opmerkelijk is dat de advocaat met enig poeha aankondigde dat de behandelend arts wel een rapport gevraagd zou worden om de ziekte historie van het paard aan te tonen maar dat dit rapport in de verdere uitzending niet meer genoemd is. Noch dat er overleg is geweest tussen de DA van de verkoper en die van de klaagster.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 12-12-12 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:30

Jannepauli schreef:
Het is natuurlijk wel bijzonder dat je maandenlang minstens 20 bokt-pagina's volkalkt met enthousiaste verhalen en foto's van een kerngezonde pony plaatst en dan in een programma gaat zeggen: Ik heb niks over zijn aandoeningen vermeld omdat ik nog geen koopkontrakt had? Hoe berekenend ben je dan? Of zou het RTL team ook wel begrepen hebben dat juist het openbare postgedrag haar zaak aanzienlijk verzwakt en haar dit ingegeven hebben?

Sluit ik me bij aan

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:31

Johnnydepony schreef:
Neem aan dat een rechter straks wel komt met getuigenverklaringen. Dan mogen beide partijen poppetjes naar voren schuiven die dan zullen zeggen dat het paard kern gezond bij vd berg vd plas is gegaan en andere die zeggen dat hij vanaf dag 1 doodziek bij de koper in de stal stond.

Dat laatste wordt lastig, want ik zie hier een gezond paard (of er op dat moment is sluimert kun je uiteraard niet stellen): Afbeelding

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:33

jury schreef:
Hoe vervelend dit ook is voor de verkoopster, ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat dit paard te veel paard voor haar was, ze wellicht ook achteraf spijt had van de hoge koopsom (3000 euro voor een fjord hengst 8)7 ) en nu alles wil afschuiven op de vermeende onbetrouwbaarheid van de verkoper.

Begrijp ik uit jouw post dat je het paard te duur vond voor die 3000? Want ik kreeg gister namelijk de indruk dat 'de lage prijs van 3000,- misschien wel een indicatie was dat het beest niet goed was gezien zijn bijzondere kleurstelling'. Heb geeeeeen idee van de prijs van een gemiddelde fjord hoor, maar ik dacht dus dat het beest juist te goedkoop verkocht was volgens die ene mevrouw van de inspectie (en wat deed dat meisje op dat paard daar nou weer bij 8)7 )

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:36

Jannepauli schreef:

Ook opmerkelijk is dat de advocaat met enig poeha aankondigde dat de behandelend arts wel een rapport gevraagd zou worden om de ziekte historie van het paard aan te tonen maar dat dit rapport in de verdere uitzending niet meer genoemd is. Noch dat er overleg is geweest tussen de DA van de verkoper en die van de klaagster.

mee eens!

Brievenbus

Re: RTL 4 Pro Deo over paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:37

Wat ik niet begrijp... Als je binnen 6 maanden recht hebt op die koopcontractregelingdinges... En zij heeft binnen 6 maanden gereageerd omdat er een gebrek was, wat is er dan zo lastig aan deze zaak?
Sorry, ik denk vast veel te makkelijk.. :Y)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:38

Nou, ik heb het ook teruggekeken net.. Vind het een heel raar verhaal, en ik moet eerlijk zeggen dat ik meer sympathie voel voor de fokker. Het lijkt mij een heel eerlijke man. Heb net even op zijn website gekeken, hij zet bij een fjordenmerrie die te koop staat nadrukkelijk dat deze merrie niet vrij is van eczeem. Dat vind ik erg netjes, zie je vast ook niet overal meer :D
Als je dan kijkt hoe Jytte heeft gelogen in haar emails ('kleine aanvaring, het valt mee. Koopcontract even vergeten'), vind ik haar heel huichelachtig overkomen. Inderdaad berekenend, dat ze op bokt ed. alleen maar jubelverhalen zet, en als de verkoper het contract tekent wil ze het na drie dagen ontbinden.

Plus, het blijft gewoon lastig. Denk dat het onmogelijk aan te tonen is dat de fokker had moeten weten dat Rubis Lyme had. Het is net zo goed mogelijk dat hij het bij Jytte heeft opgelopen. Wel lastig. Stel dat Rubis na vier weken bij Jytte in de wei zou vallen en daarbij zijn been onherstelbaar zou beschadigen, dan zou ze hem moeten laten inslapen en is er niks aan de hand. Nu is zoiets 'ongrijpbaar' als Lyme gewoon moeilijk aan te tonen.

Errug dubbel verhaal, maar nogmaals zou ik met een heel gerust hart een fjord kopen bij de fokker. Het verhaal kent nu alleen maar verliezers, en dat is sowieso heel erg jammer en sneu voor alle partijen.