Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:29

Doma_clasica schreef:
Totilas kan mij nog het beste bekoren en dat is te danken aan de enorme instelling van Toot. Parzival vind ik nu niet het toonbeeld van een happy athlete.
Scandic heb ik eigenlijk nog nooit in het echt gezien. Salinero ben ik nooit gecharmeerd van geweest al lijkt hij nu na zijn rentree een stuk opgeknapt te zijn.
Salinero bijv. loopt zonder zijn buik aan te spannen. En dat is toch behoorlijk raar aangezien hij om tot dragen te komen toch echt zijn buik moet aanspannen.
Vind jij dat bovengenoemde paarden het toonbeeld zijn van een happy athlete Electra?

Dat is een andere vraag. Ik reageerde op jouw bericht. Ik vind genoemde paarden niet apatisch, niet afgestompt en ik heb ook niet het gevoel dat zij in de ring aan het overleven zijn, eerder het tegendeel. Parzival is een bommetje (dus niet doods en afgestompt) en vooral Toot en Salinero vind ik toch altijd "stralen" en "genieten" in de ring (het tegenovergestelde IMO van overleven).

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:32

Electra63 schreef:
Parzival is een bommetje (dus niet doods en afgestompt)

Of zou het vluchtgedrag zijn?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:38

Doma_clasica schreef:
Electra63 schreef:
Parzival is een bommetje (dus niet doods en afgestompt)

Of zou het vluchtgedrag zijn?

Maar dus niet doods en afgestompt, zoals eerder door jou vermeld?
Ik heb begrepen, dat Parzival van jongs af aan zo is geweest, maar ik kende hem toen niet en ik kom niet bij Adelinde dagelijks over de vloer tijdens haar trainingen, m.a.w. ik kan daar niet over oordelen en dat wil ik ook niet. Maar ik zie natuurlijk wel de spanning :D .
Mijn dochter heeft vorig jaar les gehad van Adelinde, ik kan je zeggen: gewoon basis, niets geen gesjor en getrek. Rechtrichten, voorwaarts, actie/reactie. Als ik dichtbij zou wonen, dan zou mijn dochter frequent mogen lessen bij Adelinde. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:46

Parzival vluchtte al toen hij net onder het zadel was en Adelinde nog nooit LDR getraind had... Een echte Jazz...
Met behulp van Johan Hamminga kreeg ze hem steeds beter onder controle en werden ze succesvol. Pas de laatste jaren traint ze bij Sjef Janssen. Johan Hamminga is volgens mij meer een trainer van de "oude stempel"

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:54

joyce B schreef:
Parzival vluchtte al toen hij net onder het zadel was en Adelinde nog nooit LDR getraind had... Een echte Jazz...
Met behulp van Johan Hamminga kreeg ze hem steeds beter onder controle en werden ze succesvol. Pas de laatste jaren traint ze bij Sjef Janssen. Johan Hamminga is volgens mij meer een trainer van de "oude stempel"

En dan vind ik eigenlijk dat Parzival rustiger geworden is sinds ze bij Sjef rijdt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:06

meer controle wordt vaak genoemd, en minder schrikacties tijdens de proeven...
Wat ik wilde zeggen is dat het van zichzelf een moeilijk paard was om te rijden, zeker op vreemd terrein en dat het alleen maar beter is geworden. LDR was niet de oorzaak van zijn schrikkerige en vluchtende gedrag, maar heeft wel een bijdrage geleverd aan hun huidige succes.

Anoniem

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 06:16

Paarden groeien emotioneel ook.......om daar nu sjef credit aan te geven....en jezelf als ruiter groei je ook, althans dat is te hopen, dat je steeds beter gevoel krijgt, beter inzicht in wat jezelf doet, je daardoor een betere combi wordt, wisselen van docent is altijd aan te bevelen.

Overigens een leuke clinic onlangs gezien....ging over tempo, eerst balans, paard in balans, neusje iets voor de loodlijn! Daarna tempo, je moest zelf 1,2,3 tellen, zodat constant hetzelfde tempo werd gelopen in stap, daarna in draf en galop, iets meer teugel dan de ruiter gewend was, tellen op het buitenvoorbeen, 1,2,3 totdat het paard dat tempo ook ging aannemen, paard ontspande ging mooi ruim draven, en zijn galop verbeterde duidelijk, er kwam meer takt, daarna kon ruiter steeds beter en ontspannender schakelen... De man die de clinic gaf rijdt GP, heeft les van Kirkland.

Voor jullie een leuke oefening thuis, clinic werd gegeven op zijn gp paard.....een Lusitano

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 07:06

Electra63 schreef:
Ik weet niet hoe jouw paarden eruit zien, maar Toot, Scandic, Salinero en Parzival vind ik er absoluut niet apatisch en afgestompt uitzien :o?

Laat Scandic nu net de aanleiding geweest zijn over de hele ophef over losrijmethoden...
http://www.yourhorse.co.uk/Your-Horse-News/Search-Results/General-news/Oct-09/Oct-26-FEI-responds-to-blue-tongue-dressage-outrage/
En laat Toot nu net de aanleiding zijn voor het opnieuw losbarsten van de discussie.

Citaat:
En verder, begrijp ik dat Horsefries uit ervaring spreekt. Persoonlijk hoor ik daar liever van, dan van de mensen die alleen maar schreeuwen uit boekjes. :)

Sterker nog: ik weet uit ervaring dat Horsefries zeer goede clinics geeft! +:)+ Dat wil echter niet zeggen dat we het met elkaars post eens hoeven te zijn ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:24

Doma_clasica schreef:
horseyfries schreef:
De meerwaarde voor het paard is dat het nog Durchlassiger wordt, nog op fijnere hulpen reageert, beter het lichaam gebruikt en daardoor minder kans heeft op blessures, rugklachten of andere problemen.
En dat heb ik niet alleen van de theorie, maar daadwerkelijk in de praktijk ondervonden met verschillende paarden, zowel Friezen als warmbloeden. Ik heb meer plezier in het rijden, de paarden hebben meer plezier in het werk, een slof gebruik ik nooit, sporen en stang en trens kan ik rustig weglaten als ik wil (maar omdat ik er op wedstrijd mee moet rijden moet ik er nu éénmaal wel mee oefenen), en de blessures die volgens de tegenstanders veel voor zouden komen heb ik nog nooit gezien (met name die prachtige theorie over de eerste halswervels).

Ik denk juist het tegenovergestelde Horseyfries.

De paarden die in de rollkur worden gereden worden apatisch, zijn afgestomp en zijn bezig te 'overleven' in de ring.
Ik ben er niet op tegen om een paard indien nodig wat ronder in te stellen maar een paard zo in de krul trekken zoals bij de rollkur zodat het zicht hem wordt ontnomen en de angstige blik hem in de ogen staat, dat valt bij mij in de categorie dierenmishandeling.
Dat jij dat goed praat begrijp ik eigenlijk helemaal niet. :n

Volgens mij heb jij een ander woordenboek dan ik, want de woorden apatisch, afgestompt en overleven passen totaal niet bij een Grand Prix paard op topniveau, op wat voor manier dat paard dan ook gereden zou zijn.
Dit is wederom een voorbeeld van een mening geven zonder enige onderbouwing, "ik vind" had er op zijn minst voor moeten staan, want wat jij zegt is geen objectieve vaststelling maar een subjectieve mening.
In de krul trekken heeft niets te maken met dit trainingssysteem dus je bevestigd wederom wat ik al dacht: dat je geen idee hebt hoe het getraind wordt. Het zicht ontnomen is al eerder in dit topic voorbij gekomen en daaruit werd al duidelijk dat het zicht naar voren bij een paard sowieso minimaal is, dus vraag ik me af waarom jij denkt dat een paard problemen heeft met een metertje meer of minder zicht, als ze nog altijd even vrolijk hun werk daarmee doen. Een angstige blik is een mening die je baseert op bepaalde foto's die op internet circuleren, waarvan de grap is dat de helft niet eens LDR gereden worden. Het zou te flauw zijn om paarden die met hun neus voor de loodlijn angstig kijken hier neer te zetten, en eigenlijk hoop ik dat je verstandig genoeg bent om te begrijpen dat jij niet degene bent die kan bepalen of dat angst is door de trainingsmethode of dat die blik iets heel anders betekent, zeker niet als je de verdere omstandigheden rond die foto niet kent en er niet bij was. Anders zou ik nog moeten gaan geloven dat je paranormale gaven hebt ook.
Vraagje: hoe vind jij Mistral Hojris van Laura Bechtolsheimer dan overkomen? Als een happy athlete?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:30

horseyfries schreef:
Tot nu toe heb ik echter nog niemand die tegen was een goed onderbouwd verhaal zien doen van zijn of haar persoonlijke ervaring met het trainen van LDR onder begeleiding van Sjef Jansen of een andere trainer die daadwerkelijk weet hoe het Nederlandse trainingssysteem werkt, maar wel een aantal opmerkingen zien maken die absurd overkomen als je daadwerkelijk op die manier traint. Het is alleen maar theoretisch gewauwel wat kant noch wal slaat. Soms vraag ik me af of de tegenstanders uberhaupt paardrijden of alleen maar boekjes erover lezen en filmpjes kijken en alleen daarop hun mening baseren zonder enige praktische kennis.

Daar snij je wel een punt aan. Jij praat vanuit je eigen ervaring over het LDR trainen. Ik krijg niet de indruk dat de fanatieke tegenstanders zelf ervaring hebben met deze methode onder leiding van iemand die deze methode echt kent en doorgrond.
Misschien een leuk idee om jou eens uit te nodigen voor een clinic waarbij je eea kunt demonstreren en waarbij een aantal tegenstanders ook mee kunnen rijden om eea te demonstreren met hun eigen paarden. Een Bokt-seminair over trainingsmethodes :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:30

gummie schreef:
Electra63 schreef:
Ik weet niet hoe jouw paarden eruit zien, maar Toot, Scandic, Salinero en Parzival vind ik er absoluut niet apatisch en afgestompt uitzien :o?

Laat Scandic nu net de aanleiding geweest zijn over de hele ophef over losrijmethoden...
http://www.yourhorse.co.uk/Your-Horse-News/Search-Results/General-news/Oct-09/Oct-26-FEI-responds-to-blue-tongue-dressage-outrage/
En laat Toot nu net de aanleiding zijn voor het opnieuw losbarsten van de discussie.

Citaat:
En verder, begrijp ik dat Horsefries uit ervaring spreekt. Persoonlijk hoor ik daar liever van, dan van de mensen die alleen maar schreeuwen uit boekjes. :)

Sterker nog: ik weet uit ervaring dat Horsefries zeer goede clinics geeft! +:)+ Dat wil echter niet zeggen dat we het met elkaars post eens hoeven te zijn ;)

Bedankt Gummie, dat waardeer ik zeer ;) En nee, wees het alsjeblieft alleen daarom niet met mijn posts eens, maar ik hoop voor jou dat je ook ooit de kans krijgt om het ultieme gevoel te ervaren wat LDR je kan geven als je het op de juiste manier toepast, want het is een super gevoel om je paard zo fijn voor elkaar te hebben.
Beetje jammer dat je die post van Scandic terug meent te moeten halen, als er nu iemand een paardvriendelijke ruiter is (want bij mannen ontbreekt dat er nog wel eens aan) dan is dat wel Patrick Kittel. Ja, dat paard had zijn tong even over het bit gedaan, so what? Kan iedereen gebeuren, zeker met een paard wat al van jongsafaan met zijn tong speelt. Ik herinner me indertijd zelfs de opmerking van een groom die vertelde dat Scandic als driejarige in de stapmolen al met zijn tong buitenboord liep te klooien. Heeft NIETS, maar dan ook helemaal NIETS met de losrijmethode te maken van Patrick Kittel!

Ben wel benieuwd of jij die genoemde paarden nu inderdaad apatisch vind overkomen in de ring?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:31

Abacab schreef:
horseyfries schreef:
Tot nu toe heb ik echter nog niemand die tegen was een goed onderbouwd verhaal zien doen van zijn of haar persoonlijke ervaring met het trainen van LDR onder begeleiding van Sjef Jansen of een andere trainer die daadwerkelijk weet hoe het Nederlandse trainingssysteem werkt, maar wel een aantal opmerkingen zien maken die absurd overkomen als je daadwerkelijk op die manier traint. Het is alleen maar theoretisch gewauwel wat kant noch wal slaat. Soms vraag ik me af of de tegenstanders uberhaupt paardrijden of alleen maar boekjes erover lezen en filmpjes kijken en alleen daarop hun mening baseren zonder enige praktische kennis.

Daar snij je wel een punt aan. Jij praat vanuit je eigen ervaring over het LDR trainen. Ik krijg niet de indruk dat de fanatieke tegenstanders zelf ervaring hebben met deze methode onder leiding van iemand die deze methode echt kent en doorgrond.
Misschien een leuk idee om jou eens uit te nodigen voor een clinic waarbij je eea kunt demonstreren en waarbij een aantal tegenstanders ook mee kunnen rijden om eea te demonstreren met hun eigen paarden. Een Bokt-seminair over trainingsmethodes :j

Had ik een paar pagina's terug al gesuggereerd, maar laten die mensen daar nu weer helemaal niet op reageren... :Y)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:52

Er is ooit door een aantal Bokkers een poging gewaagd een clinic te organiseren waarbij Horseyfries haar manier van trainen zou uitleggen met een leerling van haar en een op dat moment zeer actieve Bokker uit de klassieke hoek zijn methode zou toelichten met een leerling van hem. Dat vonden veel mensen een heel leuk idee. Het is er nooit van gekomen over de redenen zal ik niet uitweiden maar aan Horseyfries lag het 100% zeker niet!

@horseyfries
Mistral komt over als een happy athlete als hij getraind wordt op een trensje. In de proeven de laatste tijd veel minder. Ik vind dat ook geen reden om haar hele methode (klassiek) af te kraken. En bij ruiters die op een andere manier trainen doe ik dat dus ook niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:05

@ horsefries: ik probeer het zo feitelijk mogelijk te houden ;) Als iemand scandic als goed voorbeeld noemt, dan verwijs ik naar het feit dat ophef ontstaan is nav het losrijden van Scandic. Dat is een feit :) Ik probeer verder neutraal te blijven, onthoud mij daarom van commentaar :) Het is jammer dat zoiets niet vermeld mag worden, aangezien het er wel toe doet in deze discussie :)

Nogmaals: ik ben geen tegenstander van LDR. Zoals je al aangeeft "die op de goede manier wordt toegepast". LDR die op een niet goede manier wordt toegepast, is geen LDR. Daar discussieren de mensen ook over :)

Wat ik vind van de combinaties, in de ring en op het losrijterrein, heb ik per concreet geval en met plaatjes al aangegeven. Ik vind dat er een grijs gebied is. Niet alleen als het gaat om losrijmethoden, maar ook als het gaat om in hoeverre wij kunnen zien en controleren hoe er door de ruiters thuis wordt getraind.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:17

Scandic is idd een goed voorbeeld van een paard wat zich in de ring altijd gedraagt als een Happy athlete, en daarbuiten ook. Het losrijden van Scandic is volgens de FEI volgens de regels gebeurt. DAT is een feit. Dat er door mensen ophef gemaakt wordt wil nog niet zeggen dat er iets mis was met het losrijden. Dat die mensen er niet meer verstand van hebben en niet kunnen begrijpen dat het wel eens kan gebeuren dat een paard de tong over het bit gooit, en dat dat niets te maken heeft met het losrijden op zich, bewijst eens te meer dat ze ongeveer net zo erg zijn als de mensen die in de winter naar de dierenbescherming bellen omdat er zooo zielig shetlanders in de wei in de sneeuw staan, omdat ze niet snappen dat die dieren met een wintervacht, hooi en water het daar reuze naar hun zin hebben, en ze niet gelukkiger worden van eenzame opsluiting in een stal met een dekentje op.
Ik vind het jammer dat topruiters en paardenmensen pur sang zoals Patrick Kittel niet alleen aangevallen worden door dat soort types, maar ook dat jij daaraan meewerkt door NADAT de FEI allang een uitspraak heeft gedaan dat er niets aan de hand was, dit soort hetzes nog altijd terug boven te halen.
En dat meen ik uit de grond van mijn hart, want juist ruiters als Patrick Kittel hebben we zo nodig in de dressuursport, mensen met het hart op de juiste plaats en zowel in de omgang met paarden als met mensen een voorbeeld voor iedereen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:22

Hermelientje schreef:
Er is ooit door een aantal Bokkers een poging gewaagd een clinic te organiseren waarbij Horseyfries haar manier van trainen zou uitleggen met een leerling van haar en een op dat moment zeer actieve Bokker uit de klassieke hoek zijn methode zou toelichten met een leerling van hem. Dat vonden veel mensen een heel leuk idee. Het is er nooit van gekomen over de redenen zal ik niet uitweiden maar aan Horseyfries lag het 100% zeker niet!

@horseyfries
Mistral komt over als een happy athlete als hij getraind wordt op een trensje. In de proeven de laatste tijd veel minder. Ik vind dat ook geen reden om haar hele methode (klassiek) af te kraken. En bij ruiters die op een andere manier trainen doe ik dat dus ook niet.

Ik stel de vraag over Mistral Hojris omdat iemand anders begint over hoe paarden overkomen "in de ring". Dus niet daarbuiten op een trensje. En dan moet ik zeggen dat als ik naar proeven op grote wedstrijden zit te kijken, de paarden die LDR getraind worden op mij meer als Happy Athletes overkomen als bijv. een Mistral Hojris. Dat wil niet zeggen dat de trainingsmethode fout is, maar misschien zou er wel verbetering mogelijk zijn van de manier waarop die methode gebruikt wordt. Zo zie ik bijv. Hubertus Schmidt met diezelfde trainingsmethode op een totaal andere manier zijn paarden voorstellen, eentje die ik veel meer vind aansluiten bij de term "happy athlete".

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:44

Hermelientje schreef:

Dat zegt misschien al wel genoeg......
Ik krijg soms de indruk dat de fanatieke tegenstanders met hele andere ogen naar een paard en zijn beweging krijgen. Daarom kan het wel eens verhelderend zijn om dat live eens te becommentarieren.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:34

horseyfries schreef:
Scandic is idd een goed voorbeeld van een paard wat zich in de ring altijd gedraagt als een Happy athlete, en daarbuiten ook. Het losrijden van Scandic is volgens de FEI volgens de regels gebeurt. DAT is een feit. Dat er door mensen ophef gemaakt wordt wil nog niet zeggen dat er iets mis was met het losrijden. Dat die mensen er niet meer verstand van hebben en niet kunnen begrijpen dat het wel eens kan gebeuren dat een paard de tong over het bit gooit, en dat dat niets te maken heeft met het losrijden op zich, bewijst eens te meer dat ze ongeveer net zo erg zijn als de mensen die in de winter naar de dierenbescherming bellen omdat er zooo zielig shetlanders in de wei in de sneeuw staan, omdat ze niet snappen dat die dieren met een wintervacht, hooi en water het daar reuze naar hun zin hebben, en ze niet gelukkiger worden van eenzame opsluiting in een stal met een dekentje op.
Ik vind het jammer dat topruiters en paardenmensen pur sang zoals Patrick Kittel niet alleen aangevallen worden door dat soort types, maar ook dat jij daaraan meewerkt door NADAT de FEI allang een uitspraak heeft gedaan dat er niets aan de hand was, dit soort hetzes nog altijd terug boven te halen.
En dat meen ik uit de grond van mijn hart, want juist ruiters als Patrick Kittel hebben we zo nodig in de dressuursport, mensen met het hart op de juiste plaats en zowel in de omgang met paarden als met mensen een voorbeeld voor iedereen.

Ik zeg ook niet dat IK het vind, ik zeg dat men het vond en dat dat aanleiding was voor het FEI om in te gaan op wat wel en wat niet getolereerd wordt. Ik zeg dat de ophef destijds, of die terecht is of niet daargelaten, aanleiding is geweest voor uitspraken van het FEI, wat die ook geweest mogen zijn.
Hoe kom je er bij dat IK dat vind? Waar staat dat? Waar staat dat IK Kittel zwart maak? Als er in een geschiedenisboek staat dat meneer A toen en toen tegen meneer B heeft gezegd dat iets zo is, en ik citeer dat, wil dat dan zeggen dat ik het met meneer A eens ben? Waar werk ik precies aan me dan? Het is een chronologische volgorde van gebeurtenissen en uitspraken die ik weergeef.

Ik word moe van aannames.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:45

@gummie: HF zegt in je quote dat ze het jammer vindt dat je het gebeuren betreft Scandic naar voren haalt in deze discussie, en dat doe je ook toch..?

*gaat weer in de meelees-modus ;) *

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:47

Abacab schreef:
Hermelientje schreef:

Dat zegt misschien al wel genoeg......
Ik krijg soms de indruk dat de fanatieke tegenstanders met hele andere ogen naar een paard en zijn beweging krijgen. Daarom kan het wel eens verhelderend zijn om dat live eens te becommentarieren.

volgens mij kan ik me die discussie ook nog wel herinneren, is al wel heel wat jaren geleden! Diegene had uiteindelijk een ban gekregen toch?
Als er wel zoiets georganiseerd zou worden is dat erg leerzaam en zou als het wat centraal gehouden wordt ook graag komen kijken om live beide trainingsmanieren in de praktijk te zien en te horen hoe vanuit beide kanten aangekeken wordt tegen het rijden van de ruiter en het bewegen/trainen van het paard.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:20

Lante schreef:
@gummie: HF zegt in je quote dat ze het jammer vindt dat je het gebeuren betreft Scandic naar voren haalt in deze discussie, en dat doe je ook toch..?

Yep :j en vervolgens worden er aannames gemaakt over welke bedoelingen ik daarmee heb.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:24

top dressuurruiters ogen vaak niet als 'happy athlete' maar dit terzijde ;)

...als je happy nastreeft, ga dan -hink stap sprong- oefenen...(voor wat dat dan ook mag impliceren)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:36

Even voor de volledigheid:
http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... ue-scandal

Kittel werd niet aangeklaagd wegens onvoldoende betrouwbaar bewijs. Hij kreeg wel een waarschuwingsbrief aangaande gepaste en ongepaste loswerkmethoden, met de mededeling dat dit nauwlettend in de gaten zou worden gehouden.

Waarom ik het aanhaal? Nogmaals: omdat het de aanleiding was tot beraad bij de FEI. En daar kwamen richtlijnen uit. En de een neemt die richtlijn als maatstaf, terwijl de ander nog steeds een standpunt over losrijmethoden aanhoudt dat ontstaan is VOOR de richtlijn van de FEI (die inhoudelijk feitelijk geen wezenlijke verandering heeft gebracht in de regelgeving).

Wat uit de regels van de FEI wel afgeleid ZOU KUNNEN WORDEN, dat is dat uit het opnemen van een tijdslimiet voor de toepassing van bepaalde methoden blijkt dat het voor langere duur aanhouden van een bepaalde positie WEL gezien wordt als ongepast en ontoelaatbaar.

Ook dat punt is in deze discussie aangedragen als onduidelijk.... Wat maakt dat het voor 5 minuten kan, en voor langer dan 10 minuten niet? Waar is dat op gebaseerd? Wat maakt dat bepaalde posities slechts "zo kort mogelijk" aangehouden mogen worden? Waar is dat op gebaseerd? Waaruit blijkt dat voor langere duur aanhouden van die positie WEL ontoelaatbaar is? Dat begrijp ik dan weer niet. Is de regel gekozen als soort van tussenoplossing om alle partijen een beetje tevreden te houden? Of is het gebaseerd op bewijs dat langer aanhouden schadelijk is? Waar kan ik die onderbouwing vinden?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:14

gummie schreef:
Even voor de volledigheid:
http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... ue-scandal

Kittel werd niet aangeklaagd wegens onvoldoende betrouwbaar bewijs. Hij kreeg wel een waarschuwingsbrief aangaande gepaste en ongepaste loswerkmethoden, met de mededeling dat dit nauwlettend in de gaten zou worden gehouden.

Waarom ik het aanhaal? Nogmaals: omdat het de aanleiding was tot beraad bij de FEI. En daar kwamen richtlijnen uit. En de een neemt die richtlijn als maatstaf, terwijl de ander nog steeds een standpunt over losrijmethoden aanhoudt dat ontstaan is VOOR de richtlijn van de FEI (die inhoudelijk feitelijk geen wezenlijke verandering heeft gebracht in de regelgeving).

Wat uit de regels van de FEI wel afgeleid ZOU KUNNEN WORDEN, dat is dat uit het opnemen van een tijdslimiet voor de toepassing van bepaalde methoden blijkt dat het voor langere duur aanhouden van een bepaalde positie WEL gezien wordt als ongepast en ontoelaatbaar.

Ook dat punt is in deze discussie aangedragen als onduidelijk.... Wat maakt dat het voor 5 minuten kan, en voor langer dan 10 minuten niet? Waar is dat op gebaseerd? Wat maakt dat bepaalde posities slechts "zo kort mogelijk" aangehouden mogen worden? Waar is dat op gebaseerd? Waaruit blijkt dat voor langere duur aanhouden van die positie WEL ontoelaatbaar is? Dat begrijp ik dan weer niet. Is de regel gekozen als soort van tussenoplossing om alle partijen een beetje tevreden te houden? Of is het gebaseerd op bewijs dat langer aanhouden schadelijk is? Waar kan ik die onderbouwing vinden?

Primair is het dus zo dat ze de tong van Scandic als aanleiding zagen om de losrijd methode van PK aan de orde te stellen. Terwijl we eigenlijk weten dat hij gewoon zijn tong over het bit gooit. Zou hij dit niet gedaan hebben bij de klassieke manier van losrijden? Ik begrijp dat hij er nogal een handje van heeft namelijk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:23

gummie schreef:
Lante schreef:

Yep :j en vervolgens worden er aannames gemaakt over welke bedoelingen ik daarmee heb.

Ik ben benieuwd waar jij die aannames ziet staan? Lante interpreteert mijn bericht juist, dus blijkbaar kan het wel op de manier geinterpreteerd worden zoals ik het bedoel, dus ik vraag me af waar jij jouw interpretatie vandaan haalt dat ik aannames doe over jouw bedoelingen daarmee?