Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 02:21

Als je goed kijkt geeft hij die rukjes in een rechte lijn naar boven. Op die manier kan je niet veel kracht zetten, al helemaal niet met zo'n korte rukjes. Als je je handen naar je toe trekt of naar beneden trekt, wat overigens heel veel ruiters doen en zo hun paard in de krul trekken, zet je veel meer kracht. Craig doet dat overigens ook in het allerlaatste stukje na de stop, daar trekt hij de teugels wel naar zich toe en corrigeerd daar wel heel hard. Maar die korte rukjes in het begin van het filmpje lijken erger dan het is. Het is overigens niet zo dat hij een uur lang die rukjes geeft, in het filmpje is het misschien 30 seconden?
Die rukjes moet je zien als ophoudingen, in de dressuur heb je constant contact met de paardenmond en dan hoef je voor een ophouding alleen je hand dicht te knijpen. Maar omdat er in de western met zo'n losse lange teugels gereden wordt moet je met je hand naar boven om contact te krijgen. En ja, je moet nu eenmaal ook in de western je paard verzamelen en zorgen dat hij zijn schouders recht houd om de manouvres goed uit te kunnen voeren en dan moet je je paard af en toe oppakken om te zorgen dat hij verzameld blijft en zijn schouders recht houd. En dat maakt het westernrijden nou zo moeilijk, om dat voor elkaar te krijgen met een losse teugel. Zie het filmpje van Craig wat humble talent geplaatst heeft, daar zie je 'm alle manouvres doen met een losse lange teugel en met een verzameld recht paard.

Dutchstar

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 05:14

En dan na dit alles te bedenken dat een reining paard met rond de 3 of 4 jaar al start klaar moet zijn. Dan moet je wel dit soort harde hulpen gebruiken om dit in zo'n korte tijd te bereiken. Dat gaat niet met een aai over z'n bol en lief vragen. Tja......het gaat gewoon tegenwoordig om zoveel geld dat dit helaas niet te verkomen is. En ik leg de nadruk op helaas!
De lat van de jury en het publiek wordt ook steeds hoger gelegd...dus nog harder spinnen en nog verder sliden....en die scores blijven maar omhoog kruipen met deze freaks of nature....of eigenlijk freaks van dit soort trainers.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:00

astridklomp schreef:
Als je goed kijkt geeft hij die rukjes in een rechte lijn naar boven. Op die manier kan je niet veel kracht zetten, al helemaal niet met zo'n korte rukjes. Als je je handen naar je toe trekt of naar beneden trekt, wat overigens heel veel ruiters doen en zo hun paard in de krul trekken, zet je veel meer kracht. Craig doet dat overigens ook in het allerlaatste stukje na de stop, daar trekt hij de teugels wel naar zich toe en corrigeerd daar wel heel hard. Maar die korte rukjes in het begin van het filmpje lijken erger dan het is. Het is overigens niet zo dat hij een uur lang die rukjes geeft, in het filmpje is het misschien 30 seconden?
Die rukjes moet je zien als ophoudingen, in de dressuur heb je constant contact met de paardenmond en dan hoef je voor een ophouding alleen je hand dicht te knijpen. Maar omdat er in de western met zo'n losse lange teugels gereden wordt moet je met je hand naar boven om contact te krijgen. En ja, je moet nu eenmaal ook in de western je paard verzamelen en zorgen dat hij zijn schouders recht houd om de manouvres goed uit te kunnen voeren en dan moet je je paard af en toe oppakken om te zorgen dat hij verzameld blijft en zijn schouders recht houd. En dat maakt het westernrijden nou zo moeilijk, om dat voor elkaar te krijgen met een losse teugel. Zie het filmpje van Craig wat humble talent geplaatst heeft, daar zie je 'm alle manouvres doen met een losse lange teugel en met een verzameld recht paard.

Ik begrijp dat je de westernsport in beschermining wilt nemen dmv deze uitleg maar dat pleit deze manier van rijden absolut niet goed!! .. Ik weet heel goed hoe er in de westernsport gereden wordt en als dat netjes gedaan wordt kan het een mooi ontspannen beeld geven .. Maar dat is in de dressuur/men of springsport net zo !! Niets of niemand heeft het recht om een dier zo te rijden .. finale of wat dan ook niets wat er nu nog geschreven of over gezegd wordt kan dit goed praten ..

Wat er in deze filmpjes gebeurd is niet goed te praten ... dit zijn geen kleine rukjes of ophoudingen gewoon grof en met geweld rijden .. een schande !!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:06

Als ik naar het filmpje kijk zie ik eigenlijk geen correctie, het paard in kwestie doet op dat moment helemaal niets. Het lijkt meer alsof hij een soort neurotische tic heeft ontwikkeld met die rechterarm. HIj heeft zeg maar een soort `rukarm` gekregen ( :+ )

Het ziet er ontzettend zielig en machtswellustig uit.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:52

Die laatste stop dan, tijdens de stop komt hij uit het zadel en trekt de merrie 'tot stoppen'.....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:10

wahahaha een rukarm _O-

Ik vind het trainingsfilmpje er wel heel erg netjes uitzien.
Jammer dat hij het dan toch zo vergroft 2 maand later omdat het op een wedstrijd is.
Dat je op wedstrijd wat grover/anders rijdt dan thuis a la, je hebt ervoor getraind en wilt op dat moment ook presteren ook! Maar dit gaat echt te ver, ook al zou het wel nut hebben (wat ik niet snap, kom dan even 1x flink in en "schrik" het paard van de schouder/voorhand af, 'continu' corrigeren heeft toch geen nut?) En blijkbaar doet het paard niet wat hij wil op geen enkel moment??? Want belonen is er blijkbaar ook niet bij. En dat terwijl hij het in de training zo uitvoerig doet? (tsja in beide gevallen wist hij natuurlijk dat hij gefilmd zou worden maar van het trainingsfilmpje wou hij misschien wel dat het op I-net zou komen te staan en die van de wedstrijd wou hij absoluut niet. Verklaart ook vast wel enig verschil in rijstijl/aantal complimenten ;) )

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:29

Ronduit belachelijk dat er in deze, maar ook andere takken van paardensport, zulke normen en waarden worden geaccepteerd. Omdat de niemand er wat van zegt is het oke. }:0

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:44

OMG,
Dit vind ik echt zielig :S.......

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:49

HumbleTalent schreef:

Zelfde paard, Zelfde ruiter, Slechts 2 maand eerder, Thuis.

Ik vind die klopjes op de hals zo wel erg hypocriet overkomen.
Oké, ze kunnen het dus schijnbaar wel.

WAAROM DOETTIE DAT DAN NIET GEWOON ALTIJD? :?

Hannavdwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:04

Citaat:
Ik vind die klopjes op de hals zo wel erg hypocriet overkomen.
Oké, ze kunnen het dus schijnbaar wel.

WAAROM DOETTIE DAT DAN NIET GEWOON ALTIJD? :?

Nou idd, het ergste is bijna nog wel dat de merrie niet beloond wordt als ze het goed doet....
belachelijk

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:07

@ paintlinger: als je het in je proef doet heb je een 0score

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:11

maar dan zou je het paard toch juist vlak voor de wedstrijd veelvuldig belonen om goodwill te kweken?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:12

ik weet zijn beweegredenen niet... ik ken de beste man niet.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:22

Nu dacht ik me te herinneren dat in het westernrijden stilstaan of 'met rust gelaten worden' al een beloning is op zich. Dat hij op het eerste filmpje geen klopjes geeft kan ik niet over struikelen, ik geef een paard ook nooit klopjes. Klopjes geven is meer voor jezelf/het beeld/omstaanders dan voor het paard zelf. Moest hij in het eerste filmpje wél klopjes gegeven hebben was het imo helemaal hypcriet. Effe goed doorsnokken en tussendoor eens een klopje 'voor de kijkers'. Effe pauze, op adem komen en als ze willen wat rond koekeloeren is ook een beloning.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:23

ontspanning is beloning ja, maar een klopje af en toe vind ik niet erg hoor ;)

algoed, ik ben dan stiekem ook zo penny als wat, ik had niet voor niets een barbiepaard.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:27

ik vind de trainingsvideo idd een ander beeld geven, maar ja die is op eigen terrein en in volle wetenschap met toestemming van de ruiter opgenomen...ik wil wel eens een verborgen video aktie zien bij deze ruiter thuis :+
ik ben heel benieuwd of al deze ophef bij de fei terecht komt en wat ze ermee gaan doen,het zou erg prettig zijn als hier meer op gecorrigeerd wordt bij de ruiters.. }> en dat mag van mij opdezelfde manier

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:27

Tis jammer dat zelfs als het er bij een wedstrijd goed en vriendelijk uit ziet, je nog niet weet wat daaraan vooraf gegaan is thuis bij de training. Op de wedstrijd (of training) vriendelijk op de hals kloppen wil ook nog niets zeggen. Dan moet je idd stiekum gaan filmen ja (en dat is blijkbaar ook wel eens gebeurd, ik denk aan dat dressuurfilmpje waarbij dat paard continu geslagen werd bij het longeren)

Maar ja, dat is bij dressuur, cross, springen, western ... allemaal hetzelfde. Ik denk dat als het om grote sommen geld gaat en presteren, dan komt het paard bijna altijd op de 2e plaats (daarom ben ik ook niet zo weg van topsport met dieren).
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 29-05-11 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:28

Op het trainingsfilmpje lijkt het een totaal ander persoon qua werkwijze! Maar goed toen wist hij dat ie op film kwam...

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:38

HannahFrouk schreef:
Als ik naar het filmpje kijk zie ik eigenlijk geen correctie, het paard in kwestie doet op dat moment helemaal niets. Het lijkt meer alsof hij een soort neurotische tic heeft ontwikkeld met die rechterarm. HIj heeft zeg maar een soort `rukarm` gekregen ( :+ )

Het ziet er ontzettend zielig en machtswellustig uit.

Een woord dat je niet zo vaak hoort......... "rukarm" _O- _O- :D

Er word gesproken over "rukjes" nou ik weet niet veel :o? :o? :o? maar dit is harken, hengelen en gewoon grof geweld gebruiken en dat brave dier maar lopen met een berg angst. Dan nog die twee pipo's die daar boven op de stoel de boel in de gaten moeten houden....zitten erbij als twee aangespoelde walvissen 8)7 . -:(-
Ik snap die FEI toch al niet met die regels. Nouja je kan er kort of lang over praten dit is weer duidelijk een gevalletje van ik weet het niet :? .

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:41

Nou zeg. Een aantal mensen heeft lekker doorgehakt vannacht. Zo waar wat nuance en openstaan voor andermans meningen in de discussie hier en daar.

Voor wie het interesseert nog wat laatste ontwikkelingen:

De eerste reactie van een hoge FEI functionaris was dat alles wat in de inrijdbak gebeurde binnen de regels was. De FEI is hier op terug gekomen en heeft een persverklaring uitgestuurd:

"A press release has been issued since, which states that a "preliminary report" from stewards at the Swedish venue, Bökeberg Gård, said that verbal warnings had been issued to several unnamed riders regarding their training methods."

Ook schijnt er al vanaf januari een speciale werkgroep binnen de FEI actief te zijn met als doel een nieuw en aangescherpt protocol voor gedragsregels en ringstewards te ontwikkelen. In de werkgroep zit ook een dierenarts.

En nu nog een stukje eingen mening van mij. Laat ik voorop stellen dat ik alle meningen (mits enigzins normaal uirgedrukt) respecteer. Zeker die van de onwankelbare idealisten die het geluk van de paarden uit de oogjes kunnen aflezen. Mijn partner is dierenarts en heeft mij ooit uitgelegd dat het vermenselijken van dierengedrag een van de grootste oorzaken van goed bedoeld dierenleed is. En toch hebben we die idealisten nodig want ze zetten mensen aan het denken.

En dat is precies wat er nu gebeurd. Ik ben er blij mee. Ik vind de trend bij reining de laatste anderhalf jaar de verkeerde kant uitgaan. Meer spektakel, minder aftrek punten op zichtbaar verzet van een paard zoals bijvoorbeeld een open mond bij de stop als de ruiter te veel teugel gebruikt. Ik zou graag zien dat de term "Willingly" (een voorschrift voor een correcte reining proef dat het paard de proef willingly uitvoerd) weer belangrijker wordt. Desnoods iets ten koste van spektakel. En kennelijk was die discussie binnen de FEI zelf ook al aan de gang en zal door deze ophef waarschijnlijk in een stroomversnelling komen.

Verder vind ik dat er opmerkelijk weinig commentaat is op het filmpje Craig thuis wat HT heeft geplaatst: http://www.youtube.com/v/NjF-loPztec. Selectieve perceptie?

Ik word wel blij van dat filmpje. Ik ben het niet eens met wat Craig in de inrijdbak voor de Finals laat zien en wil het ook niet goed praten. Ik durf wel de stelling aan dat Miss Lil Addy Tude het beter getroffen heeft dan de meerderheid van de Nederlandse Recreatie paarden.

En over die op geld beluste profs. Wellicht bestaan ze. Maar ik heb in België op een ook niet als zacht bekend staand adres een trainer in tranen gezien toen een paard een ongelukkige zware blessure opliep. En niet bij trainen, gewoon een super stom stalongeluk. En de tranen waren niet om het geldelijk verlies maar puur omdat het echte paardenmensen zijn die wel degelijk geven om het wel en wee van elk paard.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:41

Het 'trainings' filmpje wat HumbleTalent heeft geplaats, geeft net zo goed de 'waarheid' weer als het Epona-filmpje. Beide zijn namelijk zwaar ge-edit.
Die van Epona om te 'bewijzen' dat CS onnodig hard is _-:( die van CS om te 'bewijzen' dat het een zeer getalenteerd en braaf paard is :) en dat de training bij wijze van spreke met suikerklontjes is gebeurd :(:) (waarschijnlijk is het filmpje van CS óf voor de eigenaren óf voor potentiele kopers vervaardigd).

De end of the trail pose die het paard aanneemt na iedere manoeuvre (en waarvoor ze wordt beloond) is naar alle waarschijnlijkheid op de gebruikelijke wijze aangeleerd; iedere ongewenste beweging met hoofd of nek (opkijken, omkijken, neus langs been wrijven - oftewel afgeleid zijn) wordt bestraft, tot het paard begrijpt dat ze d'r kop laag en stil moet houden tot nader order. De manier waarop deze hoofdhouding wordt getraind kunnen jullie inmiddels wel raden. Ik noem dit een typisch voorbeeld van training door intimidatie. CS is slechts één van vele 'topreiners' (en mindere goden) die deze wijze van trainen geoorloofd vindt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:48

ik kijk de filmpjes en voel maar 1 ding.. leegte... ;(

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:50

Waarom ben ik nou niet eens meer verbaast als ik lees welke mensen dit 'gedrag' op één of andere manier aan het goedpraten zijn en daarbij een uitleg geven die nergens op slaat........... :\

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:55

Dat is toch altijd, met rust gelaten worden, druk weghalen door je hand te ontspannen etc. is een soort van beloning. Geloof dat in vrijwel iedere tak van sport een paard wordt geleerd te wijken voor druk, en de druk weghalen is dan de beloning/ bevestiging dat de reactie die het paard erop gaf de juiste was. Ik denk dat dit op het filmpje gewoon een hele grove manier is van zorgen dat het paard het straks in de ring zeker goed doen. Het ziet er misschien niet even logisch uit, waarom zou je bv in godsnaam gaan staan en voorover hangen in een stop als je wilt dat je paard de achterhand laat zakken. Maar het paard heeft dit natuurlijk allemaal al veel vaker gedaan, het is niet dat hij het nog moet aanleren. Ik denk dat hij gewoon flink op zijn flikker krijgt in de hoop dat hij in de ring straks extra alert is op het maken van geen fouten.
Maar daar praat ik het niet mee goed, zoals het er hier aan toegaat hoort het niet te gaan.
En ik vind het niet kunnen dat de officials die toezicht aan het houden zijn er niks aan doen. Die zitten er toch niet voor niets? Zeker als hij zo gaat staan en trekken in die stop, dat je daar niet op ingrijpt daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij. Ik heb toch al vaak bij grote concoursen en basissportwedstrijden bij het losrijden staan kijken, zowel dressuur als springen. Dat er een keer wat grover gecorrigeerd en niet alles er even netjes aan toegaat klopt, maar zoiets heb ik echt nog nooit gezien. Hier zie je de ruiters op de achtergrond precies hetzelfde doen het eerste filmpje vanaf minuut 1.50 die zit gewoon ergens ver achter zijn zadel met zijn hand. Ik denk dat dat ook is wat mensen hier schokkend aan vinden, het lijkt heel normaal gevonden te worden door de ruiters en omstanders.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:58

Wranglerbutt schreef:
Het 'trainings' filmpje wat HumbleTalent heeft geplaats, geeft net zo goed de 'waarheid' weer als het Epona-filmpje. Beide zijn namelijk zwaar ge-edit.
Die van Epona om te 'bewijzen' dat CS onnodig hard is _-:( die van CS om te 'bewijzen' dat het een zeer getalenteerd en braaf paard is :) en dat de training bij wijze van spreke met suikerklontjes is gebeurd :(:) (waarschijnlijk is het filmpje van CS óf voor de eigenaren óf voor potentiele kopers vervaardigd).

De end of the trail pose die het paard aanneemt na iedere manoeuvre (en waarvoor ze wordt beloond) is naar alle waarschijnlijkheid op de gebruikelijke wijze aangeleerd; iedere ongewenste beweging met hoofd of nek (opkijken, omkijken, neus langs been wrijven - oftewel afgeleid zijn) wordt bestraft, tot het paard begrijpt dat ze d'r kop laag en stil moet houden tot nader order. De manier waarop deze hoofdhouding wordt getraind kunnen jullie inmiddels wel raden. Ik noem dit een typisch voorbeeld van training door intimidatie. CS is slechts één van vele 'topreiners' (en mindere goden) die deze wijze van trainen geoorloofd vindt.

Zit nog steeds mee te lezen en eigenlijk wilde ik wel weer eens wat zeggen, maar WB heeft het zo prima beschreven, dat ik maar niet in herhaling val ;)

WB: Helemaal mee eens!!