Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:35

Maar er zou wel een discussie kunnen komen over de verplichte donatie. Of dat niet als tegenprestatie gezien kan worden. Daar heb ik het over, maar dan ga je over op iets anders en nog steeds geen koop. Maar de rechter kan die verplichte donatie misschien wel zien als een tegenprestatie.

Aankoopbedrag was idd een dom en fout woord om te gebruiken :+ sorry. Ik bedoelde dat de hoogte vergelijkbaar is met een koopprijs en geen standaard onkostenvergoeding bijvoorbeeld. Zoals bij asielen, elke hond bijvoorbeeld 100 euro kost, vanwege entingen en castratie. Mijn hoofd ging van hak op de tak en daar word ik onduidelijk van.
Ik zou daar wel benieuwd naar zijn wat een rechter daarvan zou vinden. Het zijn lang niet altijd bedragen die je als onkostenvergoeding kan rekenen. En vooral dat die verplichte donatie af lijkt te hangen van de waarde van het paard en niet van de kosten die zij gehad hebben. Dus niet zozeer dat het koop wordt, want nee dat kan niet. Maar meer of die donatie op deze manier niet verkeerd is.

Maar dat is mijn afwijking als ik zulke dingen lees. Iets dergelijks hebben we ooit tijdens college wel eens besproken en her zijn enorm lastige zaken. Met dieren bijna nog meer. Vooral het terughalen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 12-08-22 12:43, in het totaal 2 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:38

Wel apart, betaling bij een bruikleenovereenkomst: https://www.actio.nl/veelgestelde-vrage ... reenkomst/

Hier staat heel duidelijk: "Een belangrijk kenmerk van de overeenkomst van bruikleen is dat de zaak ‘om niet’ in gebruik wordt gegeven, dus zonder dat daarvoor een tegenprestatie moet worden verricht. Een tegenprestatie betekent in de meeste gevallen het betalen van geld, maar het kan ook iets anders zijn."
Maar ondertussen betaal je dus bij PZB een marktconforme koopprijs om te mogen lenen.

Tazzey

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:45

Het rammelt juridisch aan alle kanten. Mijn handen gaan ervan jeuken, maar zolang niemand de zaak aanhangig maakt kan je er weinig mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:48

Ja, daarom noemen ze het een donatie, dus dan betaal je zogenaamd niet voor het paard. Maar daarom heb ik er wel vragen over. Bij een asiel hebben ze vaak 2 prijzen, jonge dieren en volwassen dieren en dat is dan een soort onkostenvergoeding. Castratie en entingen bijvoorbeeld. De jonge dieren kosten meer, maar dan kan je ze wel gratis laten castreren daar. Maakt niet uit of de ene veel meer gekost heeft als de ander, maar standaard bedrag.

Hier is het een verplichte donatie die dus zogenaamd niet met het paard te maken heeft, maar is wel weer afhankelijk van het paard. En degene die het meest gekost hebben zijn niet degene waar het meest voor gevraagd wordt? Dus onkostenvergoeding is het ook weer niet echt?

Tazzey, mijne ook. Aan de ene kant hoop ik dat het nooit nodig is voor iemand, aan de andere kant zou ik het enorm boeiend vinden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:48

Je hoeft natuurlijk niet met PZB in zee te gaan! Voor die bedragen kun je ook zelf wel gewoon een paard kopen. Alhoewel dat tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk lijkt te gaan maar dan ben je zelf eigenaar en hebt met niemand iets te maken. Als je graag een paard wil redden dan kun je ook een projectje zelf kopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:02

Bij aantal asielen en stichtingen zijn daar wel al wat discussies over geweest en zijn er een aantal over naar andere soorten contracten, vooral toch koopcontracten. Ook bij bruikleenovereenkomsten, omdat het niet altijd als redelijk gezien kan worden dat mensen wel alle verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid en alle kosten dragen, maar nooit eigenaar worden. Maar dat komt ook vanuit die organisaties zelf, dat ze overgestapt zijn. En dat een bruikleenovereenkomst toch lastig is bij een dier, omdat het eigenlijk wel ervanuit gaat dat het geleende weer terug gaat naar de eigenaar.

Asiel hier in de buurt heeft dus tegenwoordig ook koopcontracten ipv andere soorten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:17

Die contracten dat een asiel\opvang altijd eigenaar blijft is oorspronkelijk ter bescherming van de dieren.Maar dan moet het asiel\de opvang zelf heel goed en eerlijk zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:24

Maar ze noemen het zelf adoptie op de site en hun pagina.

Ze willen gewoon dubbelop; EN donaties voor de gemaakte kosten om paarden op te vangen EN de opbrengst van het paard. Waar andere stichtingen paarden opvangen en van donaties verzorgen, maar tot hun dood zelf behouden.

En teveel paarden hebben geen slecht baasje gehad, dus spelen ze zogenaamd bemiddelaar, maar vangen ze ook weer dubbel.

Ik heb zelf weleens een paard bij een trainer in de verkoop gezet en dan betaal je de maandelijkse kosten en als de trainer het paard verkoopt, krijgt die een percentage van de verkoop. Gewoon een nette, goede trainer/handelaar.

Wat PZB doet is zo gewiekst en zoveel mensen zijn totaal blind door het zielig doen en de foto's.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:26

Maar zo'n stichting/ deze manier van werken bestaat toch omdat er een markt voor is?
Mensen nemen zelf geen verantwoordelijkheid, willen toch koste wat het kost een dier in leven houden ipv dan verantwoording nemen en het dier in te laten slapen of zelf gewoon de kosten blijven dragen.
Als je de voorwaarden leest, zou je er toch nooit mee akkoord gaan? Maar dat blijkt toch niet helemaal de waarheid in de praktijk, er zijn er genoeg die erin trappen.

Ik volg dit soort stichtingen gewoon niet, kan ik me er ook niet aan irriteren.
Jammer voor de dieren die er de dupe van zijn, Maar uiteindelijk vaak eigenlijk niet de schuld van de stichting, maar van de vorige eigenaar die geen verantwoording wil nemen.
" Natuurlijk" willen mensen er op een gegeven moment iets aan over houden (of dat dat nou financieel is, of een goed gevoel, de mens doet maar zelden iets waar zij zelf niet beter van wordt).

Mensen trappen er zelf in, op internet is toch meer dan genoeg na te lezen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:31

Maar we zijn paardenmensen en dan weet je vrij snel dat deze stichting bestaat. Er zijn genoeg andere, kleinere, maar die volg of ken ik niet.
Maar je hebt altijd vrienden die iets delen, zodat je het toch krijgt te zien.

Ik heb bijv hele sterke twijfels over Los Caballos, maar die wordt ook de hemel in geprezen en die dulden ook geen kritiek. Daar moet echt alles gered en ten koste van alles in leven gehouden worden. En ik heb paarden vrienden die hun berichten delen, dus krijg het te zien.

Mensen kunnen niet zelf de verantwoordelijkheid nemen. En dan nog zou niet iedereen het eens zijn. De 1 vindt dat je oneindig moet sleutelen en de ander trekt snel de stekker eruit.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:25

*knip*

Zonnesteek! {:}
Laatst bijgewerkt door KimD op 12-08-22 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:27

Ben je langs pzb gewandeld := ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:40

oji schreef:
Wel apart, betaling bij een bruikleenovereenkomst: https://www.actio.nl/veelgestelde-vrage ... reenkomst/

Hier staat heel duidelijk: "Een belangrijk kenmerk van de overeenkomst van bruikleen is dat de zaak ‘om niet’ in gebruik wordt gegeven, dus zonder dat daarvoor een tegenprestatie moet worden verricht. Een tegenprestatie betekent in de meeste gevallen het betalen van geld, maar het kan ook iets anders zijn."
Maar ondertussen betaal je dus bij PZB een marktconforme koopprijs om te mogen lenen.

Ja dat is echt bizar!!.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:31

superpony schreef:
Maar we zijn paardenmensen en dan weet je vrij snel dat deze stichting bestaat. Er zijn genoeg andere, kleinere, maar die volg of ken ik niet.
Maar je hebt altijd vrienden die iets delen, zodat je het toch krijgt te zien.

Ik heb bijv hele sterke twijfels over Los Caballos, maar die wordt ook de hemel in geprezen en die dulden ook geen kritiek. Daar moet echt alles gered en ten koste van alles in leven gehouden worden. En ik heb paarden vrienden die hun berichten delen, dus krijg het te zien.

Mensen kunnen niet zelf de verantwoordelijkheid nemen. En dan nog zou niet iedereen het eens zijn. De 1 vindt dat je oneindig moet sleutelen en de ander trekt snel de stekker eruit.

ik vind deze stichting toch wel net tussen pzb en norma inzitten, en kan deze stichting wel waarderen. zei lopen er (vind ik) minder mee te koop. paarden blijven daar in principe ook en kan je op afstand soort van buddy worden ( weet even niet hoe het genoemd word)
er zijn er maar enkele en dat zijn vaak ( van wat ik weet en zie) de jongere gezondere paarden die verkocht? worden

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:38

Met Norma noem je wel een heel ander uiterste StalNollie. Waar ik in geval van PZB het werk an sich goed vind maar de schimmigheid er omheen niet vind ik Norma op het misdadige af qua ‘redden’ van zieke en gewonde dieren.
De troosteloze en schrijnende toestanden die bij Norma aan de hand zijn heb ik goddank bij pzb niet kunnen bespeuren.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:47

Mars schreef:
Met Norma noem je wel een heel ander uiterste StalNollie. Waar ik in geval van PZB het werk an sich goed vind maar de schimmigheid er omheen niet vind ik Norma op het misdadige af qua ‘redden’ van zieke en gewonde dieren.
De troosteloze en schrijnende toestanden die bij Norma aan de hand zijn heb ik goddank bij pzb niet kunnen bespeuren.

Yep bij pzb hebben ze nog beetje kunde..

Bij norma 0.0% kunde en die is misdadig en red paarden die normaal denkend persoon gewoon zou inslapen.

En jaren geleden.. lekker brandje bij norma veel dieren dood omdat ze de elektriciteit niet op orde had.. dat wist ze al jaren.. dus risico op kortsluiting/brand nemen. Dus je dieren willens en wetens de dood in jagen... en dan maar zeuren om donaties om te helpen na de brand!

Echt norma.. heb haar 10 x in t echt gezien... triest en dom. En altijd alles beter weten!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:58

Dat is toch ook wat ik benoem. Norma is onderaan die lijst. Wellicht niet helemaal goed omschreven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:34

Ik vind los caballos net zo. Elke keer een heel zielig verhaal en ook van donaties Willems en wetens paarden redden en levens rekken. En zeker na het laatste veulen verhaal twijfel ik over de kennis en kunde, net als bij Norma. Maar ze vragen allemaal om geld en krijgen het toch voor elkaar. En ook bij die 2 is het fulltime en moeten meerdere mensen wonen en eten.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:20

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat over de nieuwe huisvesting van Paard zoekt baas. Randzaken rondom Paard zoekt baas bespreken staan we toe. Het is echter niet de bedoeling ook andere stichtingen / bedrijven te gaan bespreken in dit topic.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:53

Zijn er meer mensen hier die ongevraagd priveberichten van PZB ontvangen? Beetje raar als je op hun site geblokt wordt vwb communicatie en je dan via Bokt wel priveberichten van hen krijgt dus ik open ze ook niet. Blijf in in hun stijl.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:53

Rizette schreef:
Zijn er meer mensen hier die ongevraagd priveberichten van PZB ontvangen? Beetje raar als je op hun site geblokt wordt vwb communicatie en je dan via Bokt wel priveberichten van hen krijgt dus ik open ze ook niet. Blijf in in hun stijl.

Via het account van Henk? Of een ander account?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:56

Rizette schreef:

Tja, ik zou wel openen en screenshots maken. Maar je weet natuurlijk bij Bokt niet of het echt iemand van PZB is en ze kunnen het ontkennen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:00

Rizette schreef:

Vreemd. Hier nog niet gehad.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:29

Als het wel echt iemand van pzb is vind ik het echt onbeschoft en onprofessioneel.

Maar kan net zo goed iemand zijn die fan is van pzb.
Vraag me alleen af waarom ze dan perse jou moeten hebben.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:42

Misschien kan Alberto Stegeman zijn licht hier eens over schijnen.