Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Serenity350 schreef:Om toch ook maar even een duit in het zakje te doen, de OVP is vooral mislukt in de ogen van veel mensen omdat de natuur die zij hoopten te zien niet de natuur was die zich toonde. En toch, ja, dit is ook een vorm van natuur. Dat het gebied klein is, ja, dat die idiote wethouder uit Lelystad het gebied dat gereserveerd stond als koppelstuk aan de Veluwe nooit aan vastgoedontwikkelaars had mogen verkopen, ja. En dat natuur in huidige temperaturen verdomd zwaar is om te zien, ja. Overigens, dit is wel normaal, bij mijn familie in Canada, die een soort vierduizendhonderkeervoudig gebied om zich heen hebben, zien ze deze beelden ook bij strenge periodes. Voornamelijk de eland lijdt er erg onder, maar ook de wolvenpopulatie. Echter, dit past juist bij het beeld van een gezonde en sterke populatievorming, maar je dient het wel over de lange termijn te bekijken.Jaime_ schreef:Hier een kaartje met de groei van het aantal grote grazers in het gebied:
[ Afbeelding ]
Bron: jaarrapportage monitoring Oostvaardersplassen 2016-2017, p.25, figuur 7.1. Populatieontwikkeling grote herbivoren.
En juist dit kaartje laat zien dat sinds medio 2011 de populatie in de OVP zich als een gezonde natuurlijke gevormde populatie begint te gedragen. Het op en neer gaan is juist het "stabilisatie" punt waar men altijd op doelt. Er is een beperkte hoeveelheid voedsel, zijn er meer dieren dan voedsel, sterven er meer. Daaropvolgende jaar zijn er iets minder dieren dan er voedsel is, en overleven er meer. Dat is de gezonde balans die je na wilt streven. En ook hogere sterfte door strenge winter (of zeer hete zomerdagen) hoort daarbij en draagt op de lange termijn voor sterke en gezonde kuddes.
En nee, het is zwaar om te zien, en nee, het past absoluut niet bij hoe we onze eigen dieren behandelen. Nee, ik laat mijn paardje ook niet verhongeren omdat het nu eenmaal natuur is, en ontworm mijn kat ook. Het verschil zit hem echter in de vraag in hoeverre wij als mens de aarde willen beinvloeden en controleren, of dat we nu juist meer ruimte moeten maken voor de stukken waar we geen controle meer op uitoefenen. Onze aanwezigheid heeft vooral de afgelopen 200 jaar een extreem zware impact gehad op de aarde met nu al veranderingen die we niet meer om kunnen keren. Alsof het ons aangeboren is reageren we op de ontstane problemen door ze te willen reguleren, controleren, etc. Vergetende dat we met deze controledrang eigenlijk de problemen in stand houden.
Wat mij betreft zou het OVP wel degelijk verbeterd kunnen worden, zorg ervoor dat het beoogde koppelgebied met de Veluwe er alsnog kan komen bijvoorbeeld. En houdt alsjeblieft die toeristen uit de buurt. Zelf ben ik ook iemand die geconfronteerd met een bordje "verboden toegang" niet snel onder de indruk is en eigenlijk door wil lopen, maar ik snap de reden erachter wel degelijk. Zelf opgegroeid in de natuur, echte natuur, en heb de impact van de mens maar al te vaak gezien. Wij mensen moeten toch echt gaan beseffen dat als we onze geliefde natuur willen behouden we een keuze moeten maken; echt ruimte geven aan de ontwikkeling van echte natuur, of tevreden zijn met parken en heideveldjes waar we zo nu en dan een kudde schaapjes met herder zien lopen en we de nette houten hekjes met roostertjes gebruiken om aan te geven wat natuur is en wat niet.
terpentijn schreef:Bron?
Serenity350 schreef:Om toch ook maar even een duit in het zakje te doen, de OVP is vooral mislukt in de ogen van veel mensen omdat de natuur die zij hoopten te zien niet de natuur was die zich toonde. En toch, ja, dit is ook een vorm van natuur. Dat het gebied klein is, ja, dat die idiote wethouder uit Lelystad het gebied dat gereserveerd stond als koppelstuk aan de Veluwe nooit aan vastgoedontwikkelaars had mogen verkopen, ja. En dat natuur in huidige temperaturen verdomd zwaar is om te zien, ja. Overigens, dit is wel normaal, bij mijn familie in Canada, die een soort vierduizendhonderkeervoudig gebied om zich heen hebben, zien ze deze beelden ook bij strenge periodes. Voornamelijk de eland lijdt er erg onder, maar ook de wolvenpopulatie. Echter, dit past juist bij het beeld van een gezonde en sterke populatievorming, maar je dient het wel over de lange termijn te bekijken.Jaime_ schreef:Hier een kaartje met de groei van het aantal grote grazers in het gebied:
[ Afbeelding ]
Bron: jaarrapportage monitoring Oostvaardersplassen 2016-2017, p.25, figuur 7.1. Populatieontwikkeling grote herbivoren.
En juist dit kaartje laat zien dat sinds medio 2011 de populatie in de OVP zich als een gezonde natuurlijke gevormde populatie begint te gedragen. Het op en neer gaan is juist het "stabilisatie" punt waar men altijd op doelt. Er is een beperkte hoeveelheid voedsel, zijn er meer dieren dan voedsel, sterven er meer. Daaropvolgende jaar zijn er iets minder dieren dan er voedsel is, en overleven er meer. Dat is de gezonde balans die je na wilt streven. En ook hogere sterfte door strenge winter (of zeer hete zomerdagen) hoort daarbij en draagt op de lange termijn voor sterke en gezonde kuddes.
En nee, het is zwaar om te zien, en nee, het past absoluut niet bij hoe we onze eigen dieren behandelen. Nee, ik laat mijn paardje ook niet verhongeren omdat het nu eenmaal natuur is, en ontworm mijn kat ook. Het verschil zit hem echter in de vraag in hoeverre wij als mens de aarde willen beinvloeden en controleren, of dat we nu juist meer ruimte moeten maken voor de stukken waar we geen controle meer op uitoefenen. Onze aanwezigheid heeft vooral de afgelopen 200 jaar een extreem zware impact gehad op de aarde met nu al veranderingen die we niet meer om kunnen keren. Alsof het ons aangeboren is reageren we op de ontstane problemen door ze te willen reguleren, controleren, etc. Vergetende dat we met deze controledrang eigenlijk de problemen in stand houden.
Wat mij betreft zou het OVP wel degelijk verbeterd kunnen worden, zorg ervoor dat het beoogde koppelgebied met de Veluwe er alsnog kan komen bijvoorbeeld. En houdt alsjeblieft die toeristen uit de buurt. Zelf ben ik ook iemand die geconfronteerd met een bordje "verboden toegang" niet snel onder de indruk is en eigenlijk door wil lopen, maar ik snap de reden erachter wel degelijk. Zelf opgegroeid in de natuur, echte natuur, en heb de impact van de mens maar al te vaak gezien. Wij mensen moeten toch echt gaan beseffen dat als we onze geliefde natuur willen behouden we een keuze moeten maken; echt ruimte geven aan de ontwikkeling van echte natuur, of tevreden zijn met parken en heideveldjes waar we zo nu en dan een kudde schaapjes met herder zien lopen en we de nette houten hekjes met roostertjes gebruiken om aan te geven wat natuur is en wat niet.
Tieneke schreef:Ik vind het geen zielige waan van de dag. Dit gaat om verantwoordelijkheid en erkenning dat iets compleet de mist ingegaan is. De dieren zijn daar geplaatst, het is kunstmatig, niet uit de natuur zo ontstaan. Je kan het imo niet maken om zoiets uit te dokteren om er dan je handen vanaf te trekken onder het mom: oh ja, da's nou eenmaal de natuur.
Nee, het is niet de natuur, het is eigenlijk net een gebrek aan natuur (plaats, vrijheid).
Bedreigingen etc zijn natuurlijk niet ok. En de ervaring leert dat sociale media een opstapje zijn naar achterlijk gedrag.
[ Afbeelding ]
anjali schreef:Tieneke schreef:Ik vind het geen zielige waan van de dag. Dit gaat om verantwoordelijkheid en erkenning dat iets compleet de mist ingegaan is. De dieren zijn daar geplaatst, het is kunstmatig, niet uit de natuur zo ontstaan. Je kan het imo niet maken om zoiets uit te dokteren om er dan je handen vanaf te trekken onder het mom: oh ja, da's nou eenmaal de natuur.
Nee, het is niet de natuur, het is eigenlijk net een gebrek aan natuur (plaats, vrijheid).
Bedreigingen etc zijn natuurlijk niet ok. En de ervaring leert dat sociale media een opstapje zijn naar achterlijk gedrag.
Dankzij de sociale media gebeurt er nu tenminste wat.Zodat het achterlijke gedrag van mensen die menen dat het oke is om dieren gewoon te laten verhongeren openbaar is gemaakt.
Citaat:Voorjaarsstand
Vanaf nu zullen de grote grazers in het gebied worden bijgevoerd tot het moment dat er weer voldoende voedsel aanwezig is in het terrein. Dit heeft een medische achtergrond: de dieren komen door het aanbieden van hooi vervroegd in de 'voorjaarsstand’ met een bijbehorende spijsvertering. Daardoor is het onverstandig om weer te stoppen met bijvoeren.
7.000 kilo
Op zaterdag 3 maart wordt er weer in het gebied gebracht. We starten met om de dag circa 7.000 kilo. De hoeveelheid en frequentie van het voeren zal de komende tijd aangepast worden aan de hand van het gebruik. Staatsbosbeheer vraagt nog eens nadrukkelijk om het bijvoeren vanaf de buitenranden van het gebied te stoppen. We bieden de dieren hooi aan uit natuurgebieden. Erg ‘rijk’ hooi en zeker ook fruit, groente en brood zijn voor de dieren lastig te verteren, met het risico dat ze er slechter van worden.
Mariska_28 schreef:En toch vraag ik mij iets af.. SBB heeft het de hele tijd over een winter spaarstand. Mijn paarden vreten volgens mij in de winter minstens zoveel als in de zomer. Ik zou ze natuurlijk minder kunnen gaan voeren, maar zouden ze dan echt in een spaar stand gaan? Ja misschien als ze bijna dood zijn, maar voor die tijd?
jetm schreef:Dit komt van mijn FB pagina.
Beste mensen van Staatsbosbeheer,
Ik heb uw advies nodig over een nieuw project wat ik op wil starten en heb begrepen dat u naar eigen zeggen verstand heeft van in het wild levende dieren in de natuur.
Ik heb 2 paarden, een hengst en een ruin en afgelopen maand is het zo koud geweest dat ik er veel vaker naar toe ben gegaan dan normaal om te zorgen dat mijn paarden toegang tot water hebben en voldoende hooi omdat dat ze energie geeft die ze, dacht ik, nodig hadden om te kunnen overleven.
Maar met deze kou is dat niet fijn dus volgend jaar wil ik het graag anders doen. En aangezien ik graag goed voorbereid ben wil ik advies inwinnen om mijn opties te overzien. Dat lijkt me belangrijk toch ?
Net als u houd ik mijn paarden het liefst zo natuurlijk mogelijk. In uw definitie is iets een natuurgebied als het groter is dan 5 ha. Mijn weiland is “iets” kleiner, ik moet de huur wel kunnen betalen en dus realistisch blijven.
Maar ik beloof u dat het aantal dieren per vierkante meter bij mijn project waarschijnlijk binnen afzienbare tijd gelijk gaat worden aan dat van de Oostvaarderplassen dus dan komt uw expertise toch van pas.
Ook om mijn weiland staan hekken, net als bij u, maar dat heeft gelukkig volgens uw definitie niets met wild en natuur te maken. En ik wil graag benadrukken dat het aantal dieren per vierkante meter gelijk gaat worden.
Daar lees ik in uw definitie over natuurgebied niets over terug en dat vind ik jammer want ik denk dat dat best een belangrijke factor is. Maar ja, dat is mijn bescheiden mening.
Maar goed: wat is nu mijn plan waar ik uw advies bij wil hebben.
Graag zou ik mijn kudde uitbreiden en om dat zo natuurlijk mogelijk te doen denk ik dat het leuk is om zowel hengsten als merries aan te schaffen. Ik heb al een hengst, dat komt mooi uit, dus ik dacht aan 3 merries erbij ?
Met een beetje geluk heb ik dan volgend jaar al 3 veulentjes er bij, want zo werkt dat toch ?
En dan een beetje rekenen hoe lang het duurt totdat mijn wei bijna vol staat. Als het te lang duurt kan ik altijd beginnen met een paar paarden meer maar dat is voor later zorg. Niet te ver voorruit denken toch ?
Omdat in de natuur variatie belangrijk is doe ik ook maar een koe en een stier en twee reetjes en een bokje. Dat lijkt me leuk.
Omdat mijn wei echt kleiner is moet ik helaas ook wat kleiner beginnen dan bij de Oostvaarderplassen. Maar ik heb mijn huiswerk gedaan en echt gelezen dat de dieren daar ook door mensen in het gebied geplaatst zijn:
De grootste menselijke ingreep in het gebied was de introductie van grote grazers. In 1983 is een groep van 35 Heckrunderen en in 1984 27 konikpaarden in het gebied gebracht. In 1992 volgden 54 edelherten.
Graag zou ik horen wat daar natuurlijk aan is geweest maar misschien dwalen we dan teveel af ? En het lijkt me een best lastige vraag om eerlijk te beantwoorden.
Goed, het begin van mijn nieuwe kudde is ontstaan en ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat dieren die in het wild leven niet bijgevoerd hoeven te worden want ik zou waarschijnlijk zoveel hooi op dit moment al niet kunnen betalen. Zo fijn om te lezen dat dat dan ook niet nodig is.
Om te voorkomen dat ik net als deze maand veel met water moet sjouwen heb ik bedacht een sloot te graven en die te laten vullen met regenwater, dat komt vast snel weer….
En als dat water dan bevriest is dat gelukkig de natuur dus hoef ik me daar verder ook geen zorgen over te maken.
Op dit moment blijven bij mij nog een beetje de twijfels bestaan hoe dat dan gaat met mijn kudde. Ze staan in een gebied wat me nu nog groot genoeg lijkt maar toch staan er hekken omheen. Ik wil natuurlijk geen last met mijn buren krijgen dus stel dat de paarden honger krijgen, wat ik me nauwelijks voor kan stellen in de winter, mogen ze natuurlijk niet ontsnappen en de moestuin van de buren leeg eten dus ik blijf het hek goed beheren.
Maar hoe ga ik dan om met mijn geweten ? Stel dat ik de ribben van mijn dieren ga zien ? Of als ik zie dat ze alleen nog maar liggen ? Wanneer ga ik ze afschieten en wanneer lijden ze nog net niet genoeg en kan ik het nog even aanzien ?
Ik hoop dat u snapt dat ik wel verantwoordelijkheid voel ten opzichte van de dieren
Ik begrijp dat het niet mijn dieren zijn want omdat ze wild zijn zijn ze niet gehouden maar omdat ik ze in een gebied met een hek erom heen heb gezet blijf ik dat een heel lastig concept vinden waar ik echt nog wat hulp bij nodig heb om dat te begrijpen.
Daarnaast heb ik nu een ruin. Dat lijkt mij ook niet natuurlijk ? Dus ik hoop dat u mij daar ook mee kunt helpen. Hoe kan ik recht praten wat voor mij nu nog een beetje krom voelt ?
U heeft vast een oplossing om een ruin (net als een hek ?) als natuur te zien ?
Ik hoop dat u snapt dat ik nog met een hoop dilemma’s zit maar ik zou graag overtuigd worden van uw standpunt. Dat scheelt mij veel werk in de verzorging van de dieren en het lijkt me heerlijk als ik ook dan nog lekker kan slapen in mijn warme bedje.
Nog een laatste vraag (het is zo’n complex thema dit …) Ik heb het er al met veel mensen over gehad en de meeste mensen vinden het een ontzettend slecht idee en noemen het o.a. dierenmishandeling.
Wat denkt u, zou er een kern van waarheid in zitten als zoveel mensen dat zeggen ? Of hoef ik er niet naar te luisteren omdat zij er allemaal geen verstand van hebben en u wel ?
Op dit moment voel ik me nog ziek. Ik heb al een week griep maar mijn verantwoordelijkheidsgevoel gebied me nu nog om naar mijn paarden toe te gaan om ze te verzorgen ook al is dat heel koud.
Misschien als u vandaag al een eerste reactie kunt geven voel ik mij gerust genoeg om ze morgen zonder eten en water buiten te laten zodat ik hopelijk voldoende opgeknapt ben om u zondag persoonlijk te ontmoeten. Dat zou heel fijn zijn.
Want eigenlijk zou ik graag iemand recht in de ogen aankijken als die mij verteld dat deze vorm van beheer goed voor de dieren is. Anders ben ik bang dat ik er aan blijf twijfelen. En ik heb, zoals u misschien gemerkt heeft, nog een hele hoop vragen.
Als u denkt dat SSB niet de juiste instantie is om over het beheer van wilde paarden te adviseren hoor ik graag waar ik dan moet zijn. Op dit moment verdedigt u echter uw standpunt en uw definitie van natuur en wild met ferve wat mij de indruk geeft dat u denkt de wijsheid in pacht te hebben. En wijsheid, daar is behoefte aan in deze …
Mariska_28 schreef:En toch vraag ik mij iets af.. SBB heeft het de hele tijd over een winter spaarstand. Mijn paarden vreten volgens mij in de winter minstens zoveel als in de zomer. Ik zou ze natuurlijk minder kunnen gaan voeren, maar zouden ze dan echt in een spaar stand gaan? Ja misschien als ze bijna dood zijn, maar voor die tijd?
KootMiraDrum schreef:https://www.telegraaf.nl/nieuws/1743014 ... -bijvoeren
https://www.staatsbosbeheer.nl/over-sta ... ersplassenCitaat:Voorjaarsstand
Vanaf nu zullen de grote grazers in het gebied worden bijgevoerd tot het moment dat er weer voldoende voedsel aanwezig is in het terrein. Dit heeft een medische achtergrond: de dieren komen door het aanbieden van hooi vervroegd in de 'voorjaarsstand’ met een bijbehorende spijsvertering. Daardoor is het onverstandig om weer te stoppen met bijvoeren.
7.000 kilo
Op zaterdag 3 maart wordt er weer in het gebied gebracht. We starten met om de dag circa 7.000 kilo. De hoeveelheid en frequentie van het voeren zal de komende tijd aangepast worden aan de hand van het gebruik. Staatsbosbeheer vraagt nog eens nadrukkelijk om het bijvoeren vanaf de buitenranden van het gebied te stoppen. We bieden de dieren hooi aan uit natuurgebieden. Erg ‘rijk’ hooi en zeker ook fruit, groente en brood zijn voor de dieren lastig te verteren, met het risico dat ze er slechter van worden.
Hun hooi is trouwens wel erg groen.
Citaat:De Dierenbescherming wil met eigen ogen zien of hoefdieren in de Oostvaardersplassen zijn afgeschoten voordat sprake was van onnodig lijden.